m
Uppföljaren till McLaren F1 är här

Uppföljaren till McLaren F1 är här
Hyper-GT med 1.050 hästar

Bil / McLaren

Efter den tidigare läckan har McLaren nu officiellt presenterat den nya modellen Speedtail. McLaren kallar bilen för en Hyper-GT och det är verkligen en extrem bil på alla sätt. Precis som dess föregångare F1 var och är. Precis som den finns det här tre stycken platser och föraren sitter självklart i mitten för optimal översikt över monstret. Alla 106 stycken exemplar med prislappen från 1,75 miljoner pund innan skatt är redan sålda och vi vanliga dödliga kan bara drömma om att få se en med egna ögon någon gång.

Under det 5,2 meter långa kolfiberskalet finns en hybriddrivlina på sammanlagt 1.050 hästar. Det hjälper till att göra den här bilen till McLarens snabbaste någonsin. Toppfarten är hela 403 km/h. 0-300 km/h ska gå på bara 12,8 sekunder. McLaren P1 behöver 16,5 sekunder för samma bedrift. Speedtail väger in på 1.430 kilo torr och den rullar på specialtillverkade Pirelli P-Zero. Den susar genom luften extra smidigt tack vare sin slanka form, fälgkåporna på framhjulen och att backspeglarna som egentligen är kameror går att fälla in i karossen.

Insidan är riktigt spännande och en intressant sak är att det inte finns några solskydd. Istället kan man mörka vindrutan längst upp med ett knapptryck och få samma effekt. Passagerarna sitter i egna stolar på vardera sida något bakom föraren. Det finns förvaringsutrymme både i nosen fram och baktill. Skärmarna på instrumentbrädans kanter fungerar som backspeglar.

Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
The McLaren Speedtail: a momentous unity of art, technology and velocity

McLaren’s first ‘Hyper-GT’ and the ultimate McLaren road car; harmonises sleek and seamless beauty with pioneering technologies and extreme performance
A car like no other: only 106 will be produced, all of which are already reserved at a price from £1.75million plus taxes
Carbon fibre McLaren Monocage body structure unique to the Speedtail envelops McLaren F1-inspired central driving position and two additional passenger seats
Teardrop-shaped cockpit and dramatically elongated, aerodynamically optimised, 5.2m carbon fibre body key to Speedtail being the most aero-drag efficient McLaren road car
The fastest McLaren ever built, capable of 403km/h (250mph)
Pioneering petrol-electric hybrid powertrain delivers a combined 1,050PS for acceleration of 0-300km/h (0-186mph) in 12.8 seconds
Unique Velocity mode optimises the powertrain and active aerodynamics to achieve maximum speed and can also lower the Speedtail by 35mm
Bespoke P-ZERO™ tyre developed with McLaren technology partner, Pirelli
Carbon fibre, front-wheel static aero-covers; retractable digital rear-view cameras in lieu of mirrors; and patented active rear ailerons all contribute to aerodynamic excellence
Double-skinned, power-operated dihedral doors with single-piece ‘wrapover’ lightweight glazing
Interior design and specification realises a new level of technical luxury
Advanced electrochromic glass darkens top of the windscreen at the touch of a button, removing the need for sunvisors
Introduces a new standard of bespoke customisation, including interwoven carbon titanium deposition materials and digitally embossed, full-aniline and lightweight leathers
First of 18 new cars or derivatives to be announced under the Track25 business plan.
McLaren Speedtail recently revealed to future owners and McLaren customers at a private event in London
McLaren Automotive today reveals the stunning, streamlined form and sensational specification of the McLaren Speedtail. The next chapter in McLaren’s Ultimate Series, the Speedtail is the first ‘Hyper-GT’ from the pioneering British company recognised for producing luxury sportscars and supercars that deliver extraordinary driving experiences. The Speedtail can achieve the highest maximum speed of any McLaren to date, reaching 403 km/h (250mph), yet will also deliver an unprecedented blend of contemporary craftsmanship, materials innovation and bespoke personalisation. Just 106* will be created and all are already reserved, at a price of from £1.75million plus taxes.

“McLaren has never built a vehicle like the Speedtail before. As our first ‘Hyper-GT’, the Speedtail is the ultimate McLaren road car; a fusion of art and science that combines an astonishing maximum speed with an iconic central-driving position and a truly pioneering approach to bespoke personalisation. A ground-breaking hybrid powertrain sits within a lightweight carbon fibre body reminiscent of sleek ‘streamliners’ that once set world speed records, while the luxurious three-seat cockpit offers a sublime combination of an incredible driving experience, unmatched individualism and innovative materials never seen before in a road-going vehicle.”
Mike Flewitt, Chief Executive Officer, McLaren Automotive.

As the most powerful and most aerodynamically drag efficient McLaren, the Speedtail can exceed the 243mph record peak speed of the legendary McLaren F1, a feat made possible by intense collaboration between McLaren’s design and engineering teams to deliver a peerless blend of aerodynamic, powertrain and dynamic excellence. It is also significant that this is the first of 18 new cars or derivatives that McLaren will introduce as part of its Track25 business plan.

The teardrop-shaped cockpit and aerodynamically optimised body are the foundation for the exceptional aerodynamic drag efficiency, with innovative features such as carbon fibre front-wheel static aero covers, retractable digital rear-view cameras (in lieu of mirrors) and patented active rear ailerons furthering contributing to the ultra-low drag achieved.

The Speedtail model is built around a bespoke McLaren Monocage carbon fibre structure and benefits from lightweight engineering throughout, including an all-carbon fibre body, aluminium active suspension and carbon ceramic brakes. The powertrain is a pioneering petrol-electric hybrid developing a combined 1,050PS to support the extraordinary performance.

A speed of 403km/h (250mph) is achieved in a unique Velocity mode, which has been developed specifically for the Speedtail. Velocity mode optimises the hybrid powertrain for high-speed running, while also tailoring the angle of the active rear ailerons. Additionally, the digital rear-view cameras can be retracted to further improve drag. Furthermore, the Velocity Active Chassis Control can lower the Speedtail by 35mm, leaving the highest point of the vehicle just 1,120mm from the road surface.

The hybrid powertrain enables a relentless increase in vehicle speed regardless of engine rpm and the low weight of the Speedtail – only 1,430kg dry – hastens this ability. The straight-line acceleration of the Speedtail sets a new benchmark for a McLaren, with 0-300km/h (0-186mph) achieved in just 12.8 seconds; McLaren Automotive’s previous Ultimate Series hybrid, the McLaren P1™, could reach this speed in 16.5 seconds. A bespoke P-ZERO™ tyre designed for the Speedtail’s extreme speed has been developed with McLaren technology partner, Pirelli.

Being at the wheel of a Speedtail promises to be a truly sensational experience and unlike that enjoyed in any other car. The driver is positioned centrally in the luxurious cockpit, with seating for two additional passengers set slightly rearwards. There is luggage space within both the nose and tail of the vehicle and a bespoke luggage set is available to every owner, the carbon fibre, leather and metalwork on the cases being matched to the interior specification of their Speedtail.

Speedtail depositors were invited to view a design model of the car at a recent private preview event held in London. Resplendent in Speedtail Silver, a Nano-metallic, ‘molten-effect’ paint developed by McLaren specifically for this car, the model displays both aniline leather – a leather dyed with soluble dyes to retain the hide’s natural surface – and a new lightweight leather. The cockpit provides enticing glimpses of the astonishing level of personalisation opportunities available; with each Speedtail being tailored to the owner’s individual tastes by McLaren Special Operations (MSO), the division of McLaren Automotive responsible for bespoke customer commissions, it is virtually certain that no two examples will be identical.

Streamlined simplicity is the key to true elegance

“As an Ultimate Series model, at the pinnacle of the McLaren range, the Speedtail pushes the limits of what is possible technically. Just as the McLaren Senna is the embodiment of extreme aerodynamic technologies and weight saving, so too is the Speedtail – but for this McLaren, the purpose was to achieve a new level of design sophistication and weight reduction in the pursuit of low aerodynamic drag, breath-taking acceleration and extreme velocity.”
Andy Palmer, Vehicle Line Director, Ultimate Series, McLaren Automotive

The essence of the McLaren Speedtail is modern design and craftsmanship in the truest sense, the breathtakingly sophisticated shape having been brought to life using the very latest digital development technologies. By radically rethinking every aspect of the exterior design and drastically reducing weight, aerodynamic drag efficiency was maximised, acceleration improved and top speed increased.

Elegance has been created through reduction: every body panel is carbon fibre and has been sculpted to reduce drag; retractable digital rear-view cameras replace traditional door mirrors to further aid aerodynamic performance; carbon fibre front-wheel static aero covers reduce air turbulence around the wheelarches; and the seamless silhouette is enhanced by a reduction in the number of shutlines – including a one-piece rear clamshell – which disrupt neither the visual continuity of the body or the flow of air over it. The patented active rear ailerons ensure the continuity of the design remains uncompromised, with drag kept to a minimum.

Every element and every aspect of the McLaren Speedtail has been considered in the mission to reduce drag and maximise top speed. The McLaren Speedtail is narrower than a McLaren P1™, but more than half a metre longer, measuring 5,137mm (almost 17 feet) from nose to tail. The purity of form is remarkable: viewed from above, the McLaren Speedtail is essentially a teardrop – the fastest shape in nature – and this sculpted form creates the smoothest initial contact with the air at the front splitter, while the dramatically elongated tail bleeds off the flow to reduce turbulence. And not only is the overall shape a teardrop, but so too is the cockpit glasshouse set within the body, once again benefitting aerodynamic drag efficiency

The vertical ducts beneath the full LED headlights, for instance, are particularly slender, their form meticulously tapered to minimise drag while still feeding sufficient cooling air into the LTRs (Low-Temperature Radiators). Airflow that doesn’t enter the LTR ducts is directed over the bonnet of the Speedtail and enters two discreet upper front clam intakes. From here, it is ducted through the body and around the wheelarch before exiting out of the lower door vents. This engineering detail reduces the volume of air traveling around the side of the vehicle, which is prone to separation from the body and resulting turbulence.

The residual airflow over the nose of the car is directed onto and over the windscreen by a cowling at the trailing edge of the bonnet. Engineered to completely encompass both the single-arm wiper and its operating mechanism, the cowling maintains a smooth flow transition across the front of the Speedtail and then over the roof towards the powertrain’s ‘snorkel’ intake. This inlet, which provides the air intake for the internal combustion engine element of the petrol-electric powertrain, is set flush within the roof to reduce drag and cannot be seen when the McLaren Speedtail is viewed in profile.

The required flow of air to the powertrain is maintained with two intakes that slope downwards, starting just behind the glass canopy. The intakes – which are split by the central high-mounted stop light – curve down into the engine cover before disappearing from view; a shorter, more aggressive intake would cause the air to separate from the surface and pass over the intake.

One of the innovations immediately obvious on the McLaren Speedtail is the introduction of lightweight, carbon fibre front-wheel static aero covers. Incorporated into the 20-inch, 10-spoke forged alloy front wheel design to minimise aerodynamic drag, they remain fixed in position as the wheels rotate, the flat surface smoothing airflow around what would otherwise be a turbulent aerodynamic area. Typically, the revolution of a wheel drives air away from the vehicle, but the carbon fibre front-wheel static aero covers keep the air ‘attached’ to the car and guide it onwards to the door blades on the leading edge of the dihedral doors.

The static wheel covers work in conjunction with multiple ducts and air paths to reduce turbulent air within the wheelarches. As air passes out of the LTRs, for instance, it is vented into the front wheelarches. From there – together with heat energy generated by the lightweight, carbon ceramic braking system – the air is channeled through the ducts in the fixed front wheel aero cover in a consistent flow pattern. Pressure within the wheelarches is also reduced via the lower door vents, which draw the turbulent air created by the rotating front wheels out of the arches and drive it smoothly along the sides of the McLaren Speedtail. The wheels themselves are finished in an elegant gloss black, with diamond-cut finishing. Brake calipers in Speedtail Silver complement the lustrous body colour.

Door mirrors are notably absent, the McLaren Speedtail instead featuring two discreet, high-definition digital cameras that glide out of the doors when the vehicle ignition is activated. Traditional fixed door mirrors create a surprising amount of air turbulence, but with a significantly smaller profile, the cameras on the Speedtail have only a minimal effect on airflow; furthermore, they provide a much wider field of view of the road behind. The camera feed is displayed on two screens, positioned at either side of the instrument panel in front of the driver. When Velocity mode is selected, the cameras retract into the doors, reducing drag further still.

Utilising the same aerodynamic principles proven on the McLaren P1™, second-generation McLaren Super Series and McLaren Senna, intakes for the HTRs (High-Temperature Radiators) are mounted on the shoulders of the Speedtail, within the double-skinned dihedral doors. The raised front wings, compact cockpit glasshouse and flush glazing serves to keep the airflow attached to the vehicle, and drive it over the front fenders and into the deep channels within the doors to provide cooling for the 1,050PS hybrid powertrain. Such is the efficiency of this solution that the HTR intakes of the McLaren Speedtail are particularly compact, further minimising drag.

The trailing edge of the Speedtail showcases a particular highlight, namely a pair of active rear ailerons. These dynamic elements are hydraulically actuated and an integral part of the rear clamshell, formed in flexible carbon fibre; the body of the Speedtail can quite literally bend. With a tolerance of only 1mm between the surfaces, this dramatic new technology all but removes any gaps or shutlines between the vehicle and the leading edge of the spoilers, meaning there is no turbulent air, no drag and no loss of speed.

Positioned outboard from the centre of the Speedtail for optimal aerodynamic performance, the twin active ailerons adjust to move the centre of pressure and provide the required level of downforce precisely when it is needed most, for instance under deceleration to provide an airbrake function, while at high speed to increase vehicle stability.

Performing a similar function to that of the lower door vents, the vertical rear blades that are located beyond the trailing edge of the rear fenders draw turbulent air out of the rear wheelarches, away from the 21-inch forged alloy, rear wheels. By reintroducing this ‘dirty’ air into the external environment as smoothly as possible, the base pressure behind the Speedtail is reduced – and so therefore is drag.

The rear diffuser of the McLaren Speedtail works in conjunction with the rear blades to reduce base pressure and drag, achieving this through the fluent merger of the airflow from the top and the underside of the vehicle. The extended length of the diffuser and flat underfloor combine to diffuse the airflow before – in conjunction with the extended rear bodywork of the Speedtail – introducing it gradually back into the freestream rather than separating it from the rear of the vehicle with a hard, abrupt edge. The result is a further improvement to aerodynamic drag efficiency.

Beautifully tailored luxury, of your own creation

“The McLaren Speedtail is a vehicle unlike any other, not simply because of the astonishing visual drama, extreme speed and aerodynamic excellence that distinguish it, but because it sets unprecedented standards in technical luxury and bespoke customisation. The same boundless innovation and creativity that drives McLaren to push the limits of physical performance have challenged us to craft an exquisite interior defined by pioneering design and the absolute pinnacle of materials quality.”
Rob Melville, Design Director, McLaren Automotive

A Speedtail driver’s seat is positioned – literally – at the centre of the cockpit. This creates an unparalleled sense of space and a perfectly balanced view out of the windscreen. The custom-made carbon fibre seat, inspired by the seat of the iconic McLaren F1, offers the support and comfort appropriate for a ‘Hyper-GT’ car. Entry into this very special driving position is aided by a newly created directional leather finish that makes it easy to slide into the seat but then subtly holds the occupant in place while they drive. The central seat is flanked by two passenger seats that are integral to the carbon fibre monocoque.

The windscreen curves upwards to become part of the roof, meeting a glazed porthole above the driver’s head and the glazed upper section of the dramatic dihedral doors. The incredible sense of space continues rearwards with glass rear-quarterlights that stretch back behind the seats to almost level with the rear axle. An extraordinary amount of light streams into the cockpit – unless the occupants choose otherwise, in which case the porthole, glazed upper section of the doors and rear-quarterlights feature electrochromic technology that allows them to independently turn opaque in an instant. Separately, the top of the windscreen is also electrochromic glass, forgoing the need for sun visors.

Ahead of the driver is a state-of-the-art control system, with high-definition displays and touchscreens that sweep across the dashboard and remove almost every button and switch traditionally found in a car. The controls to start the engine, turn on the Active Dynamics Panel and engage Velocity mode – as well as those to open the windows and doors – are in panels above the driver’s head. These controls and the other switches and dials are milled from aluminium, and then hand-brushed and polished.

The beautifully crafted interior fuses contemporary craftsmanship and cutting-edge innovations to push the boundaries of design into a new era. The elegance and material excellence is more akin to high fashion, luxury yachts and bespoke furniture than is normally seen within an automotive environment. The scope for personalisation is extraordinary and every Speedtail will be unique to its owner.

McLaren’s vision for the Speedtail – to create the ultimate in bespoke vehicle design – begins with carbon fibre, a material that McLaren has pioneered for nearly four decades, with every road or race car it has built since 1981 having a strong, stiff and light composite structure at its core. The Speedtail marks a revolutionary advance in the creation and usage of carbon by McLaren, with state-of-the-art technologies combining with traditional Italian textile knowledge to conceive a ‘digital loom’ process that delivers an even lighter composite material formed from an intricate carbon fibre weave.

Pursuing further innovation, McLaren utilised this digital loom technique to develop a unique carbon fibre and titanium weave, christened Titanium Deposition Carbon Fibre. Traditional methods to change the colour of carbon fibre can compromise the material’s structural integrity and visual clarity; for the Speedtail, a micron-thin layer of titanium is fused directly onto the weave and becomes an integral part of the carbon fibre’s construction. The titanium deposition process maintains immense strength and low weight and creates a truly remarkable finish of visual carbon fibre with a chrome-effect shimmer.

The front splitter, diffuser and side skirts are all finished in 1K Titanium Deposition Carbon Fibre. This material has just 1000 fibres per thread, making it lighter than the 3K alternative and allowing the adoption of a Jacquard weaving process to create an intricate, bespoke pattern in the Visual Carbon Fibre elements. The titanium can additionally be anodised in any bespoke colour or used to create interwoven images, symbols or even words within the carbon – for example, the rear of the driver’s seat features the McLaren logo.

Working in collaboration with expert Swiss watchmaker, Richard Mille, McLaren used pioneering horology techniques to develop a world-first in the automotive sector: Thin-Ply Technology Carbon Fibre (TPT). The material is comprised of countless ultra-thin carbon layers just 30 microns in depth, each positioned at a 45° angle. The surface is then delicately milled to expose a stratified, shimmering construction that resembles flowing water. This fusion of cutting-edge technology and design with precision engineering is truly unique, and can be integrated into areas of the Speedtail such as the overhead control panel, gearshift paddles and steering wheel clasp. TPT is also used in the McLaren badge on the front of the Speedtail design model, with both this badge and the Speedtail name formed in 18-carat white gold, the letters being individually pressed, clipped and polished.

The entire interior of the Speedtail has been designed to cosset and embrace the driver and their passengers, with the finest hides enveloping almost every surface. The driver’s seat on the Speedtail design model is trimmed in Dark Glacier and Cool White leathers, the former a full aniline material and the latter a new, semi-aniline lightweight leather, developed by the Bridge of Weir Leather Company. The luxurious thickness and supple finish of the leather – the result of using only the finest hides sourced from the best heritage breeds, combined with generations of hand-finished craftsmanship – is unaffected, but by infusing air beneath the surface during the manufacturing process, material density is reduced and the weight cut by 30 per cent. The result is proof that luxury can go hand-in-hand with lightweighting.

The lightweight leather can be treated to render it resilient enough to line the floor of the Speedtail and finished in the colour or colours of the owner’s choice; in the design model, Dark Glacier and Black have been selected. The leather then extends in a continuous piece to provide covers for the storage compartments beneath the seats, McLaren’s designers drawing on the natural traits of the leather and its inherent rigidity to allow the compartments to open like a piece of luxury luggage.

Specially selected Scandinavian hides are used for the full-aniline leather that trims the dashboard and passenger seats. Unblemished and virtually unchanged from its natural state, this leather is the result of a five-week tanning process using vegetable oils the only addition is the chosen colour – in the case of the passenger seats, Dark Glacier – producing a rare automotive material of truly exceptional quality. The finish of the rich leather is almost impossibly soft to the touch and like the grain of a tree or a human fingerprint, the individual patina of the hide is preserved so that every surface is utterly unique in character.

Speedtail owners can additionally select unique stitch patterns in whichever colour they wish and bespoke decorative forms can be created within the leather through digital quilting or unique debossed or embossed patterns. Inspired by the finest of furniture and fashion design, the trimmed edges of the leather can even be painted, the colour being hand-mixed, hand-painted and then hand-polished to elevate the leather craftsmanship to the highest possible level and deliver an uncompromised aesthetic.

The limited production of the Speedtail has given McLaren the opportunity to push colour and materials design into unchartered territory and owners will experience an unprecedented journey of vehicle personalisation, leading up to the beginning of 2020 when the first deliveries of this rarest of Ultimate Series McLaren will take place.

More information about the McLaren Speedtail and a film revealing the streamlined form and details of the car can be found at: cars.mclaren.com/ultimate-series/mclaren-speedtail.
36.2°
0

Uppföljaren till McLaren F1 är här

Hyper-GT med 1.050 hästar

Kinas månlandare skickar hem bild från sin landningsplats
Är redan klar med provborrning på månen

Efter det att Kinas månlandare Changx27e-5 landade på månen häromdagen har denna nu skickat hem en panoramabild på hur det såg ut vid dess landningsplats. Månlandaren påbörjade sitt uppdrag med att borra efter prover som ligger under månens yta bara några timmar efter att den landat på månen och ska nu vara klar med detta. Redan idag är det tänkt att kapseln där proverna från månen förvaras ska lyfta mot moderfarkosten som ligger i omloppsbana runt månen. Därefter är det tänkt att återresan till jorden ska påbörjas men exakt när det sker är än så länge oklart. Här nedanför kan ni kolla in ett inslag från kinesiska CCTV om Changx27e-5:s landning och borrning på månen. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 Max gör sin första flygning efter hävt flygförbud
American Airlines tog med pressen på en kort flight

Igår genomförde det amerikanska flygbolaget American Airlines den första flygningen med passagerare med den uppdaterade versionen av den olycksdrabbade flygmodellen Boeing 737 Max. Den 45 minuter långa flighten gick från Dallas till Oklahoma och med ombord fanns cirka 90 passagerare varav merparten var journalister eller anställda på American Airlines. American Airlines har tidigare sagt att man kommer att börja flyga Boeing 737 Max reguljärt 29 december medan Southwest Airlines planerar att börja flyga reguljärt med modellen någon gång i början av nästa år. Både American Airlines och Southwest Airlines har uppgett att det kommer att framgå när passagerare bokar biljetter om den aktuella flighten kommer att flygas med Boeing 737 Max. Passagerare som vill boka om flighter som flygs med Boeing 737 Max kommer även att få göra det utan extra kostnad hos båda de amerikanska flygbolagen. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu släpper Apple MagSafe Duo
Trådlös laddare för både iPhone 12 och Apple Watch

Nu går det att köpa Apples trådlösa batteriladdaren MagSafe Duo, en batteriladdare som Apple visade upp i samband med att iPhone 12 presenterades för snart två månader sedan. Med MagSafe Duo går det att ladda en iPhone 12 och en Apple Watch samtidigt. Den trådlösa batteriladdaren använder sig av Qi-standarden vilket även gör det möjligt att ladda andra prylar som har stöd för det om man skulle känna för det. MagSafe Duo kostar 1650 kronor men då ingår inte någon strömadapter. Skulle man även vilja ha en sådan som är anpassad för att ladda maximalt så krävs det en strömadapter som kan leverera 27W. Apples bästa alternativ för en sådan är deras strömadapter på 30W. Den kostar 595 kronor vilket gör att totalpriset för en MagSafe Duo med en sådan landar på 2245 kronor. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

iOS 14.2 gör FaceTime lite skarpare för äldre iPhones
Går nu att fejstajma med högre upplösning via wifi

Förra månaden släppte Apple den andra uppdateringen till iOS 14 och denna ser ut att ha innehållit en uppgradering till iOS som Apple inte nämnde. Enligt den brasilianska Apple-sajten MacMagazine så har det blivit möjligt att använda FaceTime HD via wifi på en del äldre iPhone-modeller efter iOS 14.2 installerats. Detta gör att det nu går att köra FaceTime med upplösningen 1080p via wifi på de tidigare iPhone-modellerna iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone X, iPhone XR, iPhone XS, iPhone XS Max, iPhone SE (2020), iPhone 11, iPhone 11 Pro samt iPhone 11 Pro Max. Även iPhone 12 klarar givetvis av FaceTime HD men med den går detta även att göra via 5G som synes på skärmdumpen här nedanför. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft lanserar Windows Feature Experience Pack
Mjukvaru-paket med nya funktioner till Windows 10

Microsoft har presenterat en ny typ av uppdateringar till Windows 10 som man kallar för "Windows Feature Experience Pack" vilka är tänkta att innehålla mjukvara som förser Microsofts operativsystem med nya funktioner. Microsoft har precis skickat ut det första Windows Feature Experience Pack i sin betakanal till Windows 10 och detta innehåller två nya funktioner. Med dessa blir det bland annat möjligt att klistra in skärmdumpar som filer direkt i Windows 10:s filhanterare samt funktionalitet för ett delat tangentbordsläge för 2-in-1-datorer med pekskärmar. Windows Feature Experience Pack verkar med andra ord bli ett slags sätt för Microsoft att distribuera olika typer av funktionalitet som inte nödvändigtvis krävs för Windows 10 men som inte heller går att räkna som separata appar. Det innebär antagligen att användare framöver själva kommer att välja om de är intresserade av att installera olika typer av funktionalitet till Windows 10 istället för att dessa ska ingå som standard i traditionella Windows 10-uppdateringar. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

DriveTribe spanar in en Connaught D-Type
Liten sportbil med kompressormatad V10:a på 2,0 liter

Connaught D-Type är en bil som kanske inte alla känner till, eller snarare väldigt få. Det är en brittisk liten sportbil som presenterades 2004. Målet var att tillverka 300 stycken exemplar men tyvärr fick man inte ihop kosingen till att förverkliga projektet. Det som gör att den sticker ut en aning är dess drivlina. Under skalet sitter det nämligen en V10:a. Den är dock bara på 2,0 liter, men eftersom den även har en kompressor på sig spottar den ur sig 300 hästar. Till maskinen sitter det en fempetad manuell växellåda. 0-100 km/h ska gå på 4,4 sekunder och toppfarten anges till galna 372 km/h. Motorn har hybridteknik och målet var att den även skulle ha både cylinderdeaktivering och start/stopp-funktion. DriveTribe har snokat upp en prototyp som fortfarande lever och fungerar och så här såg det ut. Denna bil ägs av företaget Bevan Davidson International och deras mål är att återuppliva märket och dra igång tillverkningen igen. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Håller Amazon på att utveckla en egen kvantdator?
En del tror att så är fallet

Nyhetsbyrån Bloomberg skriver att Amazon ser ut att ha planer på att bygga en egen kvantdator. Detta är något man tror baserat på att Amazon den senaste tiden har rekryterat flera personer med kvantdator-kompetens och även söker efter fler personer att anställa till sitt "Quantum Hardware Team". IBM är en av Amazons största konkurrenter på datacenter-marknaden och de har under en längre tid utvecklat egen hårdvara till kvantdatorer, hårdvara som de nu även erbjuder sina kunder att ta del av via deras datacenter. Även Google har utvecklat egen hårdvara för kvantdatorer och även köpt in kvantdatorer från det kanadensiska kvantdator-företaget D-Wave. Amazon drog själva igång kvantdator-tjänsten Amazon Braket i slutet av förra året, en tjänst där man lät intresserade ta del av kvantdatorer från bland annat D-Wave via Amazons datacenter. Att Amazon håller på att utveckla egen hårdvara för kvantdatorer är inget företaget vill kommentera och i dagsläget verkar det mest handla om spekulationer. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung berättar när Android 11 kommer till sina lurar
Ungefär i alla fall

Samsung i Egypten har via Samsung Members-appen meddelat när Samsung-användare kan vänta sig att Android 11 trillar in på sina telefoner. Släppschemat ser ut som sådan att S20-serien kommer få Android 11 nu i december, S10 och Note 20 i januari och från februari till september kommer äldre modeller samt telefoner i mid- och budget-segmenten få den senaste Android-versionen. Hela listan med planerade släpp har ni i faktarutan nedan. Värt att poängtera att datumen troligtvis endast gäller för Samsung-användare i Egypten och planerna ser annorlunda ut för oss i Norden. Det kan dock ses som en fingervisning om i vilken ordning uppdateringarna kommer rulla ut. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Lucid Motors fabrik i Arizona är snart färdigbyggd
Här ska Air tillverkas från och med nästa vår

I Casa Grande i Arizona har Lucid Motors smällt upp en flådig fabrik som snart är klar. Detta är den första fabriken i Nordamerika som helt och hållet byggts för att tillverka elbilar. Modellen Air är den första som kommer att bli till här och om allt går vägen drar produktionen av den igång nästa vår. Till en början ska fabriken ha en kapacitet på 30.000 stycken fordon per år, maxkapaciteten i framtiden ska ligga på upp till 400.000 stycken fordon. Den kommande suven, som än så länge går under namnet Project Gravity, ska börja tillverkas 2023. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Ryan Reynolds släpper tramsreklam för Match
Match made in hell

Ryan Reynolds har släppt en fejkreklam för Match där vi får se Satan och 2020 stifta bekantskap. Tumnagel
43.1°
+
André Stray
0

Årets fula jultröja från Microsoft är här
I år är det motivet MS Paint

Fula jultröjor känns som att det är här för att stanna och för tredje året i rad så levererar Microsoft en tröja som man kan köpa. årets motiv är MS Paint och det är både nördigt, charmigt och fult. Prislappen ligger på 70 dollar, men då skänker Microsoft 20 av dem till organisationen Girls Who Code. Men nu spelar inte prislappen någon roll för Microsoft verkar ha beställt 24 stycken för de är alla slutsålda. Om man var svinsnabb så kunde man även köpa tidigare års motiv som är Windows 95 och Windows XP, men nu är de också slut. Tumnagel
45.1°
+
Roger Åberg
0

Opel uppdaterar sin logga
Snabbare blixt

Opel presenterar nu en uppdaterad version av den klassiska blixt-loggan de haft i många år. Den här är något skarpare än tidigare och anpassad för den digitala framtiden, eller nåt. Färgtemat kallar man för Neon Opel Yellow medan typsnittet heter Opel Next. De första modellerna som får den nya loggan på sig är Crossland och nya Mokka från och med nästa år. Xavier Duchemin som är Opels marknadschef säger följande: "We are confident, young-minded and inclusive. In this new era Opel is taking inspiration from progressive, ‘cold to cool’ Modern German culture and re-emerges bold, pure and contemporary. This is the expression of our new brand identity and absolutely represents our exciting new product line-up." Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Husqvarna Ceora ska kunna klippa jättestora gräsmattor
Kommande robotgräsklippare ska klara av 50.000 kvadratmeter

Vid det här laget har antagligen de flesta av landets robotgräsklippare gått i ide men det hindrar inte Husqvarna från att snacka lite om sin kommande flaggskeppsmodell Ceora. Husqvarna Ceora är en robotgräsklippare som utvecklats för att klippa gräsmattor på upp till 50.000 kvadratmeter skriver Husqvarna i ett pressmeddelande. Det gör att den antagligen passar bäst för att användas i parker, på fotbollsplaner eller på golfbanor och kanske inte är något man köper hem till sin egen trädgård. Husqvarna har tänkt att presentera Ceora lite närmare under sommaren 2021 och tills dess får vi nöja oss med detaljbilder på gräsklipparen som ni hittar här nedanför. Någon gång i början av 2022 uppger Husqvarna att man kommer att börja leverera de första exemplaren av Ceora. Vad gräsklipparen kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Qualcomm snackar specs i Snapdragon 888
Lite mer siffror om man gillar sånt

Igår presenterade Qualcomm nya flaggskeppskretsen Snapdragon 888 och gav oss några munsbitar av information om den nya kretsen som kommer användas i praktiskt taget alla flaggskepp i framtiden. Nu har gänget varit generösa och levererat lite mer siffror och specs för oss att grotta ner oss i. Snapdragon 888 kommer kör Qualcomms nya Kryo 680-CPU som är en av världens första processorer som är utrustade med ARM:s nya Cortex-X1-kärnor som kommer ha en klockhastighet på 2,84GHz. Den nya processorn ska ha 25 procent bättre prestanda jämfört med förra årets flaggskeppskrets samtidigt som den är 25 procent mer energieffektiv. På GPU-fronten är det Adreno 660 som gäller och kommer erbjuda 35 procent bättre prestanda i grafikrendering och ska vara 20 procent mer energieffektiv än föregångaren Adreno 650. Bildprocessorn Spectra 580 fick vi höra om under gårdagen och då pratades det om att den kunde klara av att bränna av 120 exponeringar på en sekund med 12MP upplösning, men detta är inte allt. Enheten ska kunna hantera tre simultana 4K-strömmar med HDR, vilket är rätt imponerande även om detta inte är något som kommer användas av gemene man. Snapdragon 888 kommer dyka upp i telefoner tidigt nästa år och Xiaomi kommer få första tjing på kretsen och kommer använda den i Xiaomi Mi 11. Nedan har ni en video där Mrwhosetheboss pratar om den nya kretsen. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Tjejer har bättre betyg än killar i alla ämnen utom idrott
Flera teorier om varför så är fallet

Branschtidningen Läraren har tagit sig en närmare titt på Skolverkets statistik över betyg för årskurs 9 och kunnat konstatera att tjejer har ett högre betygsgenomsnitt i alla ämnen i förutom idrott och hälsa där det inte finns någon skillnad. Dessutom har tjejer fler antal A än vad killarna har i samtliga ämnen. Varför tjejer presterar bättre betygsmässigt än killar finns det flera teorier om. En del tror att skolan och betygssättningen som den ser ut idag är bättre anpassad för tjejer medan en del tror att skolan är dålig på att se till behov hos en viss målgrupp killar, till exempel killar från arbetarklassen eller invandrarkulturer. Statistiken från Skolverket verkar dock inte vara unik för Sverige. Den ska se ut ungefär som det sett ut i andra internationella studier säger Inga Wernersson, professor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst till Läraren. Här nedan hittas tabeller för hur mycket bättre tjejer presterar än killar betygsmässigt i årskurs 9. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaguar uppdaterar F-Pace SVR
Snabbare och lyxigare

I september släppte Jaguar en uppaterad version av modellen F-Pace. Nu kommer samma behandling till värstingen F-Pace SVR. Bilen har fortfarande den galet fint sjungande kompressormatade V8:an på 5,0 liter under huven och den ger fortfarande 550 hästar. Dock har vridet ökat med 20 newtonmeter till 700 istället. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda från ZF som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på strax över 3,8 sekunder vilket ska vara en förbättring med tre tiondelar. Toppfarten anges till 286 km/h. I övrigt ska gasresponsen ha blivit rappare, fjädringen något styvare och styrkänslan något bättre. Även hur avgassystemet låter ska ha förfinats. Vidare finns nyheten Dynamic Launch som ska se till att kraften ut till hjulen bibehålls även under växlingar. De adaptiva dämparna har uppdaterats för att ge en mer förfinad gång även vid låga hastigheter. Bromsarna ska ge en sportigare känsla och nu behöver du trycka mindre på bromspedalen för att de ska gripa in. Utseendemässigt får bilen ny front och bak, nya LED-strålkastare, nya baklampor och en bredare upphöjning i mitten av huven. Insidan får ett nytt digitalt instrumentkluster på 12,3 tum och en ny kurvad infotainmentskärm på 11,4 tum. Vad uppdateringen kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Worms Rumble ute nu
Eller ja, "Worms"

Har du lirat en hel del Worms och känt att spelet vore bättre om man fick skjuta på varandra i realtid? Troligtvis inte, men det är exakt vad vi får uppleva i Worms Rumble. Spelet har nu släppts till PS4, PS5 och PC och ni kan lägga vantarna på det för ungefär 150 kronor. Prenumeranter av PS Plus har möjlighet att lägga vantarna på spelet helt utan extra kostnad. Worms Rumble erbjuder matcher på arenor med upp till 32 spelare och det är möjligt att lira klassiska spellägen som Deathmatch samt lite mer Battle Royale-liknande Last Worm Standing. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

NZXT stoppar försäljningen av Xbox-liknande chassit H1
På grund av brandrisk

I början av året presenterade NZXT ett tjusigt Xbox Series X-liknande chassi vid namn H1 och är en rätt läcker pjäs som inte tar allt för mycket plats på skrivbordet. Tyvärr har tillverkarna upptäckt lite struligheter med chassit och har nu bestämt att pausa försäljningen av H1. Problemet är PCI-höjaren som låter användare rigga grafikkort vertikalt som strular då skruvarna till höjaren kan orsaka en kortslutning i chassits mönsterkort, vilket är direkt obra. NZXT meddelar att detta påverkar färre än en av tio chassin, men det är nog för att pausa försäljningen för stunden och användare av H1 ombeds att stänga av sina datorer tills NZXT kan leverera reparationsverktyg. Tumnagel
32.7°
+
André Stray
0

Rebecca & Fiona släpper nytt
Lyssna på Another World

Rebecca & Fiona har kokat ihop en ny singel som de kallar för Another World och den kan du lyssna på här. Tumnagel
66kg
+
Bobby Green

Nu finns munskydd med tomteskägg
I år blir julen annorlunda

Clas Ohlson tagit fram ett kombinerat munskydd och tomteskägg som ska bidra lite till julstämningen detta konstiga år. Munskyddet är en CE-märkt medicinteknisk produkt och du hittar det på länken nedan för 149 kronor. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Förbannelse av Covid-19 i hårdrockstil
Det svänger ju

Jesus-fantasten Kenneth Copeland försökte för ett tag sedan ta till högre makter för att driva bort coronaviruset. Det funkade sådär. Vad som däremot funkar är Andre Antuness hårdrocksversion av Kenneths utspel. Bonusklipp nedan. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green

Jesper Tjäder vaknar upp i japansk TV-show
Freestyleskidåkarens drömmar blev verklighet

Här ser vi ett påhittat klipp där freestyleskidåkaren Jesper Tjäder en dag vaknar upp i en japansk TV-show och ställs inför utmaningar på skidor. Videon är inspelad i skidtunneln i Gällö. Idén till det hela kommer från Jesper själv som för ett tag sedan hade just dessa drömmar som han nu har fått förverkliga. Tumnagel
129kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Julkalendern fyller 60 år!
Frossa i klipp från gamla kalendrar

1960 hade den första julkalendern premiär i SVT vilket innebär att man i år firar hela 60 år av julstämning i rutan. För att uppmärksamma detta har SVT gjort en julkalendersajt (länken nedan) där man kan frossa i klipp från kalendrar genom åren. Där kan man spana in allt från den första Titteliture som var i svartvitt, till populära Trolltider från 1979. Även min favorit finns med - Sunes Jul från 1991. Vilken är din favorit? Bonusklipp nedan. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Billie Eilishs fjärde likadana intervju
Hur svarar hon på frågorna i år?

Under fyra års tid har Vanity Fair gjort samma slags intervju med Billie Eilish. Här är den senaste. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green

Rejäl portion Mac & Cheese
André approves

YouTube-kanalen Tasty kör en serie där de gör extremt stora versioner av vardagsmat och dryck. I det här klippet är det Mac & Cheese som står på receptet och det blir en portion som troligtvis skulle räcka till lunch och lite mer. En annan stor ostgrej har ni här nedan. Tumnagel
67kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det glöggens dag!
Julemys!

Idag är det den 1 december och som av en händelse även glöggens dag. Det kan man ju fira genom att värma på sig en kanna med denna dryck som består av kryddat vin. Hur dricker du din glögg och vad väljer du att ha i koppen? Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Don Papa Rye Aged Rum lanseras i Sverige
180 stycken flaskor släpptes idag

Don Papa Rye Aged Rum är en premiumrom från Filippinerna. Idag lanseras den här i Sverige i en begränsad upplaga om 180 stycken flaskor. Rommen är lagrad fyra år på amerikanska whiskeyfat och den ska ha tydliga toner av svartpeppar både när det kommer till doft och smak. Doften innehåller även torkad frukt, saltkola, mynta och cederträ. Smaken ska vara intensiv men samtidigt len och innehålla honung, äpple och mörk choklad. Artikelnumret är 83389, alkoholhalten på 45 procent och för en flaska som rymmer 700 milliliter får man betala 649 kronor. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det kåldolmens dag!
Gör en hipsterversion

Om du funderat på vad du ska laga till middag i afton kommer här ett hett tips - kåldolmar. Det är nämligen sagda dolmes dag idag och det måste ju givetvis firas! Helst med lite krämigt potatismos och rårörda lingon till. Smaklig spis! Vill man göra hipsterkåldomar kan man göra som Tina här ovan. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Nytt program om vin på YouTube
Ska vara ogubbigt

Mat-och vinprofilen Frida Lund, PR-konsulten Elina Gregor och filmproducenten Amanda Nordlöw lanserar tillsammans Vin-TV. Det är ett program på YouTube som utan pekpinnar ska prata om vin på ett avväpnande sätt. Säsong ett innehåller fem stycken avsnitt och det har premiär nu på onsdag den 2 december. I första säsongen får vi träffa gäster som Parisa Amiri, Alf Tumble, Petter, Klara Doktorow, Lilla Namo och Elsa Billgren. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green

Det här är världens dyraste kaffe
Kostar 16 dollar per kopp

Världens dyraste kaffe kommer tydligen från Yemen och varför det kostar som det gör får vi reda på i det här klippet. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green