m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Tisdagens bästa på Black Week!
Uppföljaren till McLaren F1 är här

Uppföljaren till McLaren F1 är här
Hyper-GT med 1.050 hästar

Bil / McLaren

Efter den tidigare läckan har McLaren nu officiellt presenterat den nya modellen Speedtail. McLaren kallar bilen för en Hyper-GT och det är verkligen en extrem bil på alla sätt. Precis som dess föregångare F1 var och är. Precis som den finns det här tre stycken platser och föraren sitter självklart i mitten för optimal översikt över monstret. Alla 106 stycken exemplar med prislappen från 1,75 miljoner pund innan skatt är redan sålda och vi vanliga dödliga kan bara drömma om att få se en med egna ögon någon gång.

Under det 5,2 meter långa kolfiberskalet finns en hybriddrivlina på sammanlagt 1.050 hästar. Det hjälper till att göra den här bilen till McLarens snabbaste någonsin. Toppfarten är hela 403 km/h. 0-300 km/h ska gå på bara 12,8 sekunder. McLaren P1 behöver 16,5 sekunder för samma bedrift. Speedtail väger in på 1.430 kilo torr och den rullar på specialtillverkade Pirelli P-Zero. Den susar genom luften extra smidigt tack vare sin slanka form, fälgkåporna på framhjulen och att backspeglarna som egentligen är kameror går att fälla in i karossen.

Insidan är riktigt spännande och en intressant sak är att det inte finns några solskydd. Istället kan man mörka vindrutan längst upp med ett knapptryck och få samma effekt. Passagerarna sitter i egna stolar på vardera sida något bakom föraren. Det finns förvaringsutrymme både i nosen fram och baktill. Skärmarna på instrumentbrädans kanter fungerar som backspeglar.

Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
The McLaren Speedtail: a momentous unity of art, technology and velocity

McLaren’s first ‘Hyper-GT’ and the ultimate McLaren road car; harmonises sleek and seamless beauty with pioneering technologies and extreme performance
A car like no other: only 106 will be produced, all of which are already reserved at a price from £1.75million plus taxes
Carbon fibre McLaren Monocage body structure unique to the Speedtail envelops McLaren F1-inspired central driving position and two additional passenger seats
Teardrop-shaped cockpit and dramatically elongated, aerodynamically optimised, 5.2m carbon fibre body key to Speedtail being the most aero-drag efficient McLaren road car
The fastest McLaren ever built, capable of 403km/h (250mph)
Pioneering petrol-electric hybrid powertrain delivers a combined 1,050PS for acceleration of 0-300km/h (0-186mph) in 12.8 seconds
Unique Velocity mode optimises the powertrain and active aerodynamics to achieve maximum speed and can also lower the Speedtail by 35mm
Bespoke P-ZERO™ tyre developed with McLaren technology partner, Pirelli
Carbon fibre, front-wheel static aero-covers; retractable digital rear-view cameras in lieu of mirrors; and patented active rear ailerons all contribute to aerodynamic excellence
Double-skinned, power-operated dihedral doors with single-piece ‘wrapover’ lightweight glazing
Interior design and specification realises a new level of technical luxury
Advanced electrochromic glass darkens top of the windscreen at the touch of a button, removing the need for sunvisors
Introduces a new standard of bespoke customisation, including interwoven carbon titanium deposition materials and digitally embossed, full-aniline and lightweight leathers
First of 18 new cars or derivatives to be announced under the Track25 business plan.
McLaren Speedtail recently revealed to future owners and McLaren customers at a private event in London
McLaren Automotive today reveals the stunning, streamlined form and sensational specification of the McLaren Speedtail. The next chapter in McLaren’s Ultimate Series, the Speedtail is the first ‘Hyper-GT’ from the pioneering British company recognised for producing luxury sportscars and supercars that deliver extraordinary driving experiences. The Speedtail can achieve the highest maximum speed of any McLaren to date, reaching 403 km/h (250mph), yet will also deliver an unprecedented blend of contemporary craftsmanship, materials innovation and bespoke personalisation. Just 106* will be created and all are already reserved, at a price of from £1.75million plus taxes.

“McLaren has never built a vehicle like the Speedtail before. As our first ‘Hyper-GT’, the Speedtail is the ultimate McLaren road car; a fusion of art and science that combines an astonishing maximum speed with an iconic central-driving position and a truly pioneering approach to bespoke personalisation. A ground-breaking hybrid powertrain sits within a lightweight carbon fibre body reminiscent of sleek ‘streamliners’ that once set world speed records, while the luxurious three-seat cockpit offers a sublime combination of an incredible driving experience, unmatched individualism and innovative materials never seen before in a road-going vehicle.”
Mike Flewitt, Chief Executive Officer, McLaren Automotive.

As the most powerful and most aerodynamically drag efficient McLaren, the Speedtail can exceed the 243mph record peak speed of the legendary McLaren F1, a feat made possible by intense collaboration between McLaren’s design and engineering teams to deliver a peerless blend of aerodynamic, powertrain and dynamic excellence. It is also significant that this is the first of 18 new cars or derivatives that McLaren will introduce as part of its Track25 business plan.

The teardrop-shaped cockpit and aerodynamically optimised body are the foundation for the exceptional aerodynamic drag efficiency, with innovative features such as carbon fibre front-wheel static aero covers, retractable digital rear-view cameras (in lieu of mirrors) and patented active rear ailerons furthering contributing to the ultra-low drag achieved.

The Speedtail model is built around a bespoke McLaren Monocage carbon fibre structure and benefits from lightweight engineering throughout, including an all-carbon fibre body, aluminium active suspension and carbon ceramic brakes. The powertrain is a pioneering petrol-electric hybrid developing a combined 1,050PS to support the extraordinary performance.

A speed of 403km/h (250mph) is achieved in a unique Velocity mode, which has been developed specifically for the Speedtail. Velocity mode optimises the hybrid powertrain for high-speed running, while also tailoring the angle of the active rear ailerons. Additionally, the digital rear-view cameras can be retracted to further improve drag. Furthermore, the Velocity Active Chassis Control can lower the Speedtail by 35mm, leaving the highest point of the vehicle just 1,120mm from the road surface.

The hybrid powertrain enables a relentless increase in vehicle speed regardless of engine rpm and the low weight of the Speedtail – only 1,430kg dry – hastens this ability. The straight-line acceleration of the Speedtail sets a new benchmark for a McLaren, with 0-300km/h (0-186mph) achieved in just 12.8 seconds; McLaren Automotive’s previous Ultimate Series hybrid, the McLaren P1™, could reach this speed in 16.5 seconds. A bespoke P-ZERO™ tyre designed for the Speedtail’s extreme speed has been developed with McLaren technology partner, Pirelli.

Being at the wheel of a Speedtail promises to be a truly sensational experience and unlike that enjoyed in any other car. The driver is positioned centrally in the luxurious cockpit, with seating for two additional passengers set slightly rearwards. There is luggage space within both the nose and tail of the vehicle and a bespoke luggage set is available to every owner, the carbon fibre, leather and metalwork on the cases being matched to the interior specification of their Speedtail.

Speedtail depositors were invited to view a design model of the car at a recent private preview event held in London. Resplendent in Speedtail Silver, a Nano-metallic, ‘molten-effect’ paint developed by McLaren specifically for this car, the model displays both aniline leather – a leather dyed with soluble dyes to retain the hide’s natural surface – and a new lightweight leather. The cockpit provides enticing glimpses of the astonishing level of personalisation opportunities available; with each Speedtail being tailored to the owner’s individual tastes by McLaren Special Operations (MSO), the division of McLaren Automotive responsible for bespoke customer commissions, it is virtually certain that no two examples will be identical.

Streamlined simplicity is the key to true elegance

“As an Ultimate Series model, at the pinnacle of the McLaren range, the Speedtail pushes the limits of what is possible technically. Just as the McLaren Senna is the embodiment of extreme aerodynamic technologies and weight saving, so too is the Speedtail – but for this McLaren, the purpose was to achieve a new level of design sophistication and weight reduction in the pursuit of low aerodynamic drag, breath-taking acceleration and extreme velocity.”
Andy Palmer, Vehicle Line Director, Ultimate Series, McLaren Automotive

The essence of the McLaren Speedtail is modern design and craftsmanship in the truest sense, the breathtakingly sophisticated shape having been brought to life using the very latest digital development technologies. By radically rethinking every aspect of the exterior design and drastically reducing weight, aerodynamic drag efficiency was maximised, acceleration improved and top speed increased.

Elegance has been created through reduction: every body panel is carbon fibre and has been sculpted to reduce drag; retractable digital rear-view cameras replace traditional door mirrors to further aid aerodynamic performance; carbon fibre front-wheel static aero covers reduce air turbulence around the wheelarches; and the seamless silhouette is enhanced by a reduction in the number of shutlines – including a one-piece rear clamshell – which disrupt neither the visual continuity of the body or the flow of air over it. The patented active rear ailerons ensure the continuity of the design remains uncompromised, with drag kept to a minimum.

Every element and every aspect of the McLaren Speedtail has been considered in the mission to reduce drag and maximise top speed. The McLaren Speedtail is narrower than a McLaren P1™, but more than half a metre longer, measuring 5,137mm (almost 17 feet) from nose to tail. The purity of form is remarkable: viewed from above, the McLaren Speedtail is essentially a teardrop – the fastest shape in nature – and this sculpted form creates the smoothest initial contact with the air at the front splitter, while the dramatically elongated tail bleeds off the flow to reduce turbulence. And not only is the overall shape a teardrop, but so too is the cockpit glasshouse set within the body, once again benefitting aerodynamic drag efficiency

The vertical ducts beneath the full LED headlights, for instance, are particularly slender, their form meticulously tapered to minimise drag while still feeding sufficient cooling air into the LTRs (Low-Temperature Radiators). Airflow that doesn’t enter the LTR ducts is directed over the bonnet of the Speedtail and enters two discreet upper front clam intakes. From here, it is ducted through the body and around the wheelarch before exiting out of the lower door vents. This engineering detail reduces the volume of air traveling around the side of the vehicle, which is prone to separation from the body and resulting turbulence.

The residual airflow over the nose of the car is directed onto and over the windscreen by a cowling at the trailing edge of the bonnet. Engineered to completely encompass both the single-arm wiper and its operating mechanism, the cowling maintains a smooth flow transition across the front of the Speedtail and then over the roof towards the powertrain’s ‘snorkel’ intake. This inlet, which provides the air intake for the internal combustion engine element of the petrol-electric powertrain, is set flush within the roof to reduce drag and cannot be seen when the McLaren Speedtail is viewed in profile.

The required flow of air to the powertrain is maintained with two intakes that slope downwards, starting just behind the glass canopy. The intakes – which are split by the central high-mounted stop light – curve down into the engine cover before disappearing from view; a shorter, more aggressive intake would cause the air to separate from the surface and pass over the intake.

One of the innovations immediately obvious on the McLaren Speedtail is the introduction of lightweight, carbon fibre front-wheel static aero covers. Incorporated into the 20-inch, 10-spoke forged alloy front wheel design to minimise aerodynamic drag, they remain fixed in position as the wheels rotate, the flat surface smoothing airflow around what would otherwise be a turbulent aerodynamic area. Typically, the revolution of a wheel drives air away from the vehicle, but the carbon fibre front-wheel static aero covers keep the air ‘attached’ to the car and guide it onwards to the door blades on the leading edge of the dihedral doors.

The static wheel covers work in conjunction with multiple ducts and air paths to reduce turbulent air within the wheelarches. As air passes out of the LTRs, for instance, it is vented into the front wheelarches. From there – together with heat energy generated by the lightweight, carbon ceramic braking system – the air is channeled through the ducts in the fixed front wheel aero cover in a consistent flow pattern. Pressure within the wheelarches is also reduced via the lower door vents, which draw the turbulent air created by the rotating front wheels out of the arches and drive it smoothly along the sides of the McLaren Speedtail. The wheels themselves are finished in an elegant gloss black, with diamond-cut finishing. Brake calipers in Speedtail Silver complement the lustrous body colour.

Door mirrors are notably absent, the McLaren Speedtail instead featuring two discreet, high-definition digital cameras that glide out of the doors when the vehicle ignition is activated. Traditional fixed door mirrors create a surprising amount of air turbulence, but with a significantly smaller profile, the cameras on the Speedtail have only a minimal effect on airflow; furthermore, they provide a much wider field of view of the road behind. The camera feed is displayed on two screens, positioned at either side of the instrument panel in front of the driver. When Velocity mode is selected, the cameras retract into the doors, reducing drag further still.

Utilising the same aerodynamic principles proven on the McLaren P1™, second-generation McLaren Super Series and McLaren Senna, intakes for the HTRs (High-Temperature Radiators) are mounted on the shoulders of the Speedtail, within the double-skinned dihedral doors. The raised front wings, compact cockpit glasshouse and flush glazing serves to keep the airflow attached to the vehicle, and drive it over the front fenders and into the deep channels within the doors to provide cooling for the 1,050PS hybrid powertrain. Such is the efficiency of this solution that the HTR intakes of the McLaren Speedtail are particularly compact, further minimising drag.

The trailing edge of the Speedtail showcases a particular highlight, namely a pair of active rear ailerons. These dynamic elements are hydraulically actuated and an integral part of the rear clamshell, formed in flexible carbon fibre; the body of the Speedtail can quite literally bend. With a tolerance of only 1mm between the surfaces, this dramatic new technology all but removes any gaps or shutlines between the vehicle and the leading edge of the spoilers, meaning there is no turbulent air, no drag and no loss of speed.

Positioned outboard from the centre of the Speedtail for optimal aerodynamic performance, the twin active ailerons adjust to move the centre of pressure and provide the required level of downforce precisely when it is needed most, for instance under deceleration to provide an airbrake function, while at high speed to increase vehicle stability.

Performing a similar function to that of the lower door vents, the vertical rear blades that are located beyond the trailing edge of the rear fenders draw turbulent air out of the rear wheelarches, away from the 21-inch forged alloy, rear wheels. By reintroducing this ‘dirty’ air into the external environment as smoothly as possible, the base pressure behind the Speedtail is reduced – and so therefore is drag.

The rear diffuser of the McLaren Speedtail works in conjunction with the rear blades to reduce base pressure and drag, achieving this through the fluent merger of the airflow from the top and the underside of the vehicle. The extended length of the diffuser and flat underfloor combine to diffuse the airflow before – in conjunction with the extended rear bodywork of the Speedtail – introducing it gradually back into the freestream rather than separating it from the rear of the vehicle with a hard, abrupt edge. The result is a further improvement to aerodynamic drag efficiency.

Beautifully tailored luxury, of your own creation

“The McLaren Speedtail is a vehicle unlike any other, not simply because of the astonishing visual drama, extreme speed and aerodynamic excellence that distinguish it, but because it sets unprecedented standards in technical luxury and bespoke customisation. The same boundless innovation and creativity that drives McLaren to push the limits of physical performance have challenged us to craft an exquisite interior defined by pioneering design and the absolute pinnacle of materials quality.”
Rob Melville, Design Director, McLaren Automotive

A Speedtail driver’s seat is positioned – literally – at the centre of the cockpit. This creates an unparalleled sense of space and a perfectly balanced view out of the windscreen. The custom-made carbon fibre seat, inspired by the seat of the iconic McLaren F1, offers the support and comfort appropriate for a ‘Hyper-GT’ car. Entry into this very special driving position is aided by a newly created directional leather finish that makes it easy to slide into the seat but then subtly holds the occupant in place while they drive. The central seat is flanked by two passenger seats that are integral to the carbon fibre monocoque.

The windscreen curves upwards to become part of the roof, meeting a glazed porthole above the driver’s head and the glazed upper section of the dramatic dihedral doors. The incredible sense of space continues rearwards with glass rear-quarterlights that stretch back behind the seats to almost level with the rear axle. An extraordinary amount of light streams into the cockpit – unless the occupants choose otherwise, in which case the porthole, glazed upper section of the doors and rear-quarterlights feature electrochromic technology that allows them to independently turn opaque in an instant. Separately, the top of the windscreen is also electrochromic glass, forgoing the need for sun visors.

Ahead of the driver is a state-of-the-art control system, with high-definition displays and touchscreens that sweep across the dashboard and remove almost every button and switch traditionally found in a car. The controls to start the engine, turn on the Active Dynamics Panel and engage Velocity mode – as well as those to open the windows and doors – are in panels above the driver’s head. These controls and the other switches and dials are milled from aluminium, and then hand-brushed and polished.

The beautifully crafted interior fuses contemporary craftsmanship and cutting-edge innovations to push the boundaries of design into a new era. The elegance and material excellence is more akin to high fashion, luxury yachts and bespoke furniture than is normally seen within an automotive environment. The scope for personalisation is extraordinary and every Speedtail will be unique to its owner.

McLaren’s vision for the Speedtail – to create the ultimate in bespoke vehicle design – begins with carbon fibre, a material that McLaren has pioneered for nearly four decades, with every road or race car it has built since 1981 having a strong, stiff and light composite structure at its core. The Speedtail marks a revolutionary advance in the creation and usage of carbon by McLaren, with state-of-the-art technologies combining with traditional Italian textile knowledge to conceive a ‘digital loom’ process that delivers an even lighter composite material formed from an intricate carbon fibre weave.

Pursuing further innovation, McLaren utilised this digital loom technique to develop a unique carbon fibre and titanium weave, christened Titanium Deposition Carbon Fibre. Traditional methods to change the colour of carbon fibre can compromise the material’s structural integrity and visual clarity; for the Speedtail, a micron-thin layer of titanium is fused directly onto the weave and becomes an integral part of the carbon fibre’s construction. The titanium deposition process maintains immense strength and low weight and creates a truly remarkable finish of visual carbon fibre with a chrome-effect shimmer.

The front splitter, diffuser and side skirts are all finished in 1K Titanium Deposition Carbon Fibre. This material has just 1000 fibres per thread, making it lighter than the 3K alternative and allowing the adoption of a Jacquard weaving process to create an intricate, bespoke pattern in the Visual Carbon Fibre elements. The titanium can additionally be anodised in any bespoke colour or used to create interwoven images, symbols or even words within the carbon – for example, the rear of the driver’s seat features the McLaren logo.

Working in collaboration with expert Swiss watchmaker, Richard Mille, McLaren used pioneering horology techniques to develop a world-first in the automotive sector: Thin-Ply Technology Carbon Fibre (TPT). The material is comprised of countless ultra-thin carbon layers just 30 microns in depth, each positioned at a 45° angle. The surface is then delicately milled to expose a stratified, shimmering construction that resembles flowing water. This fusion of cutting-edge technology and design with precision engineering is truly unique, and can be integrated into areas of the Speedtail such as the overhead control panel, gearshift paddles and steering wheel clasp. TPT is also used in the McLaren badge on the front of the Speedtail design model, with both this badge and the Speedtail name formed in 18-carat white gold, the letters being individually pressed, clipped and polished.

The entire interior of the Speedtail has been designed to cosset and embrace the driver and their passengers, with the finest hides enveloping almost every surface. The driver’s seat on the Speedtail design model is trimmed in Dark Glacier and Cool White leathers, the former a full aniline material and the latter a new, semi-aniline lightweight leather, developed by the Bridge of Weir Leather Company. The luxurious thickness and supple finish of the leather – the result of using only the finest hides sourced from the best heritage breeds, combined with generations of hand-finished craftsmanship – is unaffected, but by infusing air beneath the surface during the manufacturing process, material density is reduced and the weight cut by 30 per cent. The result is proof that luxury can go hand-in-hand with lightweighting.

The lightweight leather can be treated to render it resilient enough to line the floor of the Speedtail and finished in the colour or colours of the owner’s choice; in the design model, Dark Glacier and Black have been selected. The leather then extends in a continuous piece to provide covers for the storage compartments beneath the seats, McLaren’s designers drawing on the natural traits of the leather and its inherent rigidity to allow the compartments to open like a piece of luxury luggage.

Specially selected Scandinavian hides are used for the full-aniline leather that trims the dashboard and passenger seats. Unblemished and virtually unchanged from its natural state, this leather is the result of a five-week tanning process using vegetable oils the only addition is the chosen colour – in the case of the passenger seats, Dark Glacier – producing a rare automotive material of truly exceptional quality. The finish of the rich leather is almost impossibly soft to the touch and like the grain of a tree or a human fingerprint, the individual patina of the hide is preserved so that every surface is utterly unique in character.

Speedtail owners can additionally select unique stitch patterns in whichever colour they wish and bespoke decorative forms can be created within the leather through digital quilting or unique debossed or embossed patterns. Inspired by the finest of furniture and fashion design, the trimmed edges of the leather can even be painted, the colour being hand-mixed, hand-painted and then hand-polished to elevate the leather craftsmanship to the highest possible level and deliver an uncompromised aesthetic.

The limited production of the Speedtail has given McLaren the opportunity to push colour and materials design into unchartered territory and owners will experience an unprecedented journey of vehicle personalisation, leading up to the beginning of 2020 when the first deliveries of this rarest of Ultimate Series McLaren will take place.

More information about the McLaren Speedtail and a film revealing the streamlined form and details of the car can be found at: cars.mclaren.com/ultimate-series/mclaren-speedtail.
36.2°
0

Uppföljaren till McLaren F1 är här

Hyper-GT med 1.050 hästar

DevTerm är en dator som ser ut som en skrivmaskin
Har även en inbyggd skrivare

Är du ute efter en portabel linux-dator som sticker ut lite bland alla laptops man vanligtvis ser på cafeér och andra platser ser DevTerm ut att vara utvecklad just för dig. Den skrivmaskins-liknande datorn är utvecklad av företaget Clockwork och är försedd med ett mekaniskt tangentbord och en skärm på 6,8 tum. Den går att få med en ARM64-bit quadcore-processer eller en Raspberry Pi CM3+ Lite och kan förses med upp till 4GB RAM-minne samt upp till 256GB lagringsminne via ett minneskort. Det finns även en lite skrivare inbyggd om man vill skriva ut grejer i kvittoformat. Det går att förbeställa en DevTerm nu och priserna startar på 250 dollar. Leverans är sagt ska ske i april 2021. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

518 Jenga-bitar balanserar på en enda bit
Snyggt rekord

En kille som kallar sig för Iamlei på Reddit har lyckats balansera 515 Jenga-bitar på en enda rackare. Därmed slog han det tidigare rekordet på 517. Det ser så enkelt ut, nu ska jag bara hitta 520 Jenga-bitar någonstans... Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Så blev Aznom Palladium till
Willes nästa bil

I början av månaden rullades Aznom Palladium ut. En väldigt märklig skapelse baserad på Ram 1500 som lovar att vara något av det lyxigaste på fyra hjul du kan köpa. I det här klippet får vi se hur åbäket blev till. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Kan man tjäna pengar på månen?
Vice kollar in hur det ligger till med det

I det här avsnittet av Vice News dokumentärserie Complexify kollar man in hur olika företag försöker tjäna pengar på att utnyttja månen på ett eller annat sätt. Det handlar både om bluff-företag som säljer tomter på månen såväl som de som hoppas bli rika på att någon gång kunna utvinna naturtillgångar som finns på månen. Förutom det så snackas det en del om den framtida rymdturism till månen som privata rymdföretag som till exempel SpaceX och Blue Origin siktar på att genomföra. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple skippar App Store-avgifter för virtuella arrangemang
Gäller även för dem som säljer lektioner digitalt

Förra veckan meddelade Apple att man sänker App Store-avgiften för mindre företag som säljer appar via Apples app-butik. Nu har Apple även meddelat att man inte kommer att ta någon provision från företag som säljer biljetter eller tillgång till virtuella arrangemang och olika typer av kurser som ges digitalt. Det innebär att företag som säljer digitala arrangemang och kurser slipper betala Apples 30-procentiga App Store-avgift fram till i juni 2021. Anledningen till att Apple inte kommer att ta ut någon avgift för den här typen av försäljning via App Store säger man beror på att man vill ge företag större möjlighet att anordna digitala arrangemang istället för fysiska möten under pandemin. Apple har riktlinjer som säger att den som vill sälja digitala arrangemang och kurser som riktar sig till fler än en person åt gången måste ta betalt via App Store. Detta gäller dock inte om det handlar om till exempel undervisning som bara riktar sig en person, till exempel privatundervisning där en lärare och en student möts enskilt via en app som laddats ner från App Store. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apples säkerhetschef åtalas för mutförsök
Anklagas för att ha försökt byta iPads mot vapentillstånd

Apples globala säkerhetschef Thomas Moyer har åtalats i Kalifornien efter att han anklagats för att ha försökt muta till sig fyra stycken vapentillstånd från två polischefer som utfärdade dem. Enligt åtalet ska Moyer ha erbjudit sig att skänka 200 iPads värda cirka 70.000 dollar sammanlagt till Santa Clara Countys sheriff-departement i utbyte mot tillstånd för att fyra Apple-anställda skulle kunna få bära vapen dolt. Moyer är en tidigare militärveteran som arbetat i 14 år för Apple varav de senaste två åren som Apples "Head of Global Security". Hans advokat hävdar att han är oskyldig till brottet han nu anklagas för. Rättegången mot Moyer och de andra drar igång 11 januari 2021. Skulle de fällas riskerar de fängelsestraff. Tumnagel
34.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

IO Interactive visar hur de jobbar på kartor i Hitman 3
Rätt avancerat

Hitman 3 kommer släppas i januari till alla olika sorters plattformar och med den nya delen i Hitman-berättelsen kommer vi givetvis få lönnmörda i nya områden. IO Interactive har släppt en ny video från produktionen där gänget visar upp det nya området Chongqing samt pratar om vad för sorts arbete som lagts ner för att liva upp banan. 20 januari släpps Hitman 3. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Google gör AR-upplevelse av The Mandalorian
Tyvärr exklusivt för 5G-telefoner

Google, Disney och Lucasfilm har inlett ett samarbete där man ska göra en AR-upplevelse till Star Wars-serien The Mandalorian, en tv-serie som nu är inne på sina andra säsong på Disney+. I The Mandalorian - AR Experience kommer användaren att följa i Din "Mando" Djarins fotspår på diverse äventyr han upplever tillsammans med The Child / Baby Yoda. Google skriver om AR-upplevelsen: "The Mandalorian” AR Experience puts you in the shoes of a bounty hunter following the trail of Mando himself, Din Djarin and the Child. Explore the world of “The Mandalorian,” interact with characters in augmented reality and capture your very own scenes to share with friends." Tyvärr är Googles senaste AR-upplevelse anpassad till deras egna Pixel-telefoner med 5G samt ett gäng andra 5G-försedda mobiltelefoner. Det innebär med andra ord att många av oss antagligen inte kommer att kunna ta del av The Mandalorian - AR Experience. Skulle du ha en kompatibel Android-telefon med 5G så kan AR-upplevelsen hämtas hem från Google Play på länken nedan. Här nedan syns även ett exempel på vad som väntar dem som kan köra Googles och Disneys AR-upplevelse för The Mandalorian. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Poco presenterar nya budgetluren M3
Börjar säljas i morgon för 149 euro

Xiaomi-avstickaren Poco har under dagen presenterat sitt nya anti-flaggskepp, eller vad man ska kalla billiga telefoner med relativt flådig hårdvara, och det senaste alstret går under namnet M3. Telefonens största USP:er är en ordentlig kamerauppsättning, redigt batteri och en låg prislapp. Telefonen kommer med en 6,53 tum stor skärm med upplösningen 2340 x 1080 pixlar, Snapdragon 662, 4GB ram och 128GB lagring som går att utöka med minneskort. Batteriet ligger på ordentliga 6000mAh, vilket ska räcka i upp till fem dagar beroende på hur telefonen används. Utöver det har vi fingeravtrycksläsare på sidan, dubbla högtalare och en baksida som ser ut att ha en härlig textur för ökad greppighet. M3 har en trippelkamerauppsättning varav huvudsensorn ligger på 48MP med f/1.79 som ackompanjeras av en 2MP makrokamera och en djupsensor. Selfiekameran plåtar med 8MP. Poco M3 kommer finnas tillgänglig i två olika varianter. Ena med 4GB ram och 64GB lagring för 149 euro och vill man 128GB lagring får man lägga ut 169 euro. Båda versionerna kommer i blått, gult och svart. Vill ni kika på presentationen av telefonen så kan ni kolla på videon här under. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Häng med när FZ snackar generationens spel!
En hel del kvällsnörderi

En av de få positiva sakerna med 2020 är att vi fått en sprillans ny konsolgeneration. Och när ny konsolgeneration startar får man ta tillfället i akt och blicka tillbaka till den gångna generationen. Det är exakt vad våra vänner på FZ kommer göra under kvällen. Mer specifikt kommer gänget dra igång en liveström 18:00 som ni kan kika på ovan. Det kommer snackas om spel som FZ-redaktionen gillat under generationens gång samt titlar som röstats fram av FZ-communityt. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Idag har Greta premiär
Se dokumentären om Greta Thunberg på bio eller hemma

Idag har dokumentärfilmen Greta, som handlar om den unga svenska klimataktivisten Greta Thunberg, premiär på både biografer och video-on-demand-tjänster. Idag började även de nya coronarestriktionerna att gälla i Sverige och därför kanske det kan vara svårt att hitta biografer som är öppna och visar filmen. Skulle man välja att kolla på filmen på någon VoD-tjänst så kostar den runt 130 kronor på till exempel SF Anytime, Amazon Prime och Apple. Orkar man att vänta så kommer Greta även att visas helt gratis på SVT Play 3 januari nästa år. Här ovan hittas trailern för Greta. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ännu en specialversion av Bugatti Chiron
Denna hyllar gamla piloter

Ettore Bugatti var lika fascinerad av flyget och piloterna som han var av bilar. Piloterna var även imponerade av Bugattis kvicka och lätta bilar och många hoppade in bakom ratten i dessa när de väl var på marken igen. Med specialversionen Chiron Les Légendes du Ciel vill Bugatti därför hylla de legendariska piloterna och racerförarna Louis Blériot, Roland Garros, Robert Benoist, Bartolomeo Costantini och Albert Divo. Specialaren är baserad på Chiron Sport och endast 20 stycken exemplar kommer att bli till. På prislappen står det 2,88 miljoner euro. Vdn Stephan Winkelmann säger följande: "Bugatti has had close associations with aviation since the company was established more than 110 years ago. Many successful Bugatti racing drivers, such as Albert Divo, Robert Benoist and Bartolomeo ‘Meo’ Costantini, flew for the French Air Force, the French aviator legend Roland Garros privately drove a Bugatti Type 18 to be as fast on the road as in the air. It is therefore almost an obligation for us today to pay tribute to the legends of that time and dedicate a special edition to them." Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Tiktok får epilepsifunktion
Låter dig undvika blinkande videor

På Tiktok finns en och annan video med blinkande ljus och på grund av appens gränssnitt kan det hända att folk med epilepsi oavsiktligt startar dessa videor och får ett anfall, vilket är ganska dåligt. Nu har Tiktok meddelat att de kommer göra lite ändringar i systemet och ska lägga till möjligheten för folk med epilepsi att inte visa videor med blinkande innehåll. Funktionen väntas dyka upp i appen under de kommande veckorna och när funktionen blivit tillgänglig ska det bara vara för användare att hoppa över till Accessability-inställningarna och aktivera. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Super Mario Bros 3 sålt för 1,3 miljoner kronor
Det är mycket pengar det

Tycker du att priserna för spel till next gen-konsolerna är lite dyra? Då kan du i alla fall glädjas åt att du inte behöver köpa extremt unika retrospel. Heritage Auctions körde nyligen en auktion för en näst intill orörd version av Super Mario Bros 3 till NES och den slutgiltiga prislappen landade på 156.000 dollar, motsvarande 1,3 miljoner kronor. Den höga prislappen motiveras inte bara av en oöppnad paketering, utan denna version var den första som någonsin tillverkades och har designmässiga "skönhetsfel" då Bros i titel är vänsterställd och täcker en del av Marios handske, vilket åtgärdades i senare versioner av förpackningen. Heritage Auctions skriver detta om lådan: "Exceedingly rare are sealed copies with the word x27Bros.x27 formatted to the left, covering one of Mariox27s signature white gloves. Collectors have spent years looking for such a version - the earliest in the Super Mario Bros. 3 production history - and usually come up empty-handed." Den slutgiltiga prislappen gör att denna version av Super Mario Bros 3 hamnar i toppen av listan över världens dyraste spel. Den tidigare rekordinnehavaren var Super Mario Bros som i juli såldes för 114.000 dollar. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

En hel del bra tisdagserbjudanden!
Black Week fortsätter

Artikeln innehåller affiliatelänkar, men är skriven av redaktionen och inte på uppdrag av någon. En regnig tisdag som denna passar det finfint att fortsätta att hitta lite Black Week-tips, eller hur! Ska det spelas så ska man ha ett bra tangentbord. Vad sägs om Logitech G513 Carbon GX kostar 899 istället för 1490 kronor. Mer färgglatt på gamersätt är SteelSeries Apex Pro, nu 1390 kronor istället för 2090 kronor. I det billigare prissegmentet ligger HyperX Alloy Core RGB som nu kostar 399 kronor istället för 499 kronor. Jag har kört Logitechs MX Master i tre generationer nu och den rekommenderas verkligen. Logitech MX Master 3 kostar 990 kronor vilket är en slant, men äldre Logitech MX Master 2S har dippat till 549 kronor och är fortfarande ett bra alternativ. Rekommenderas varmt! Vi pratade igår om Google Nest Mini. Vill man ha bättre ljud funkar Google Nest Audio bra, nu 899 kronor istället för 1099 kronor. Bra prissänkning för en produkt som är så ny. Zound Industries samarbete med Adidas kändes som en match made in heaven, men de produkter som har kommit har inte varit superintressanta och lite för dyra. Deras on-ear-lur kostar numera 990 kronor istället för 1790 kronor. Letar du efter en billig lur med mycket batteri är Motorola Moto G8 Power ett bra alternativ. Stor skärm på 6,4 tum också. Släpptes i våras för 2490 kronor och kostar nu 1590 kronor. Att behöva köpa FIFA varje år är lite surt, men när det kostar 299 kronor istället för 549 kronor är det lite mindre surt. Årets julklapp stormköket måste man ju komplettera med en termos. Siggs saker brukar vara lite för dyra, men den här halvlitersvarianten kostar nu 119 kronor istället för 279 kronor. Omega Juicers verkar vara ett riktigt monster till maskin. Prislappen har länge legat runt 3300 kronor men finns nu för 1199 kronor. Riktigt fet rabatt både i pris och procent. Satechis Deskmate i ekoläder är perfekt för den som inte vill ha en ful musmatta på arbetsplatsen utan en snyggare lösning i läder. Nu 249 kronor istället för 399 kronor. Fler erbjudanden hittar ni på Prisjakt! Tumnagel
36.0°
+
Roger Åberg
0

Toyota GR Yaris på Ringen
Kvick rackare

Här får vi hänga med en Toyota GR Yaris när den kör det kortare varvet på Nürburgrings nordslinga. Tiden blev 7 minuter och 56 sekunder vilket gör att bilen är lika kvick som Corvette C5 Z06 och Porsche 996 Turbo, och faktiskt snabbare än BMW M2 innan facelift. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Vi har testat Apple ProRAW
Kan bli riktigt bra!

För några år sedan när mobiltelefonernas kameror började bli bra, men ännu inte var så smarta, började man kunna fota i Raw. Raw är ett samlingsnamn för ett antal format där olika kameror helt enkelt levererar det som kommer till kamerans sensor istället för en färdigbehandlad JPG-bild. En Raw-bild är obehandlad men eftersom man har så mycket data kan man justera exponering, skuggor och så vidare som man vill utan att förstöra bilden och man kan gå tillbaka i ett senare läge och pilla mer om man vill. Raw är fantastiskt för fotografer och när det kom till mobilerna så var det helt enkelt ljuvligt. Man kunde äntligen ta de där trista bilderna och göra dem lite finare, utan att använda förstörande filter. Problemet är att en raw-bild är obehandlad och i takt med att mobilerna har blivit allt smartare så har i alla fall jag gett upp raw lite. Det har helt enkelt inte varit lönt att sitta och rycka i reglagen när mobilen redan från start i de allra flesta fall levererar en mycket bättre bild och de justeringar man behöver göra är så små att det inte är hela världen att man redigerar en JPG. Att man också tappar funktioner som Night Mode och liknande när man använder raw har inte gjort det bättre. Men jag har ändå saknat möjligheterna som raw ger, det ska jag erkänna. Nu har Apple släppt iOS 14.3 i betaversion och en av nyheterna är Apples format ProRAW som man pratade lite om när man presenterade iPhones 12 i höstas. Enkelt så kan man säga att det nya formatet är det bästa av två världar. Du får en raw-bild men du får också smartheten. Du kan fortsätta använda Night Mode och det du får när du tryckt av är en bild som går att använda direkt, men som du också kan justera. Jag gick runt hörnet på kontoret och tog en bild med en iPhone 12 Pro Max. Först i vanliga läget, sedan i raw-läget och sedan med appen Halide, som också kan ta bilder i raw. Innan vi börjar så bör det påpekas att jag inte är någon ypperlig mästare på att redigera raw-bilder utan glad amatör. Bilderna som är redigerade nedan går så klart att göra ännu bättre av någon som är proffsigare.Apple ProRAW kommer med uppdateringen iOS 14.3 och det krävs en iPhone 12 Pro eller iPhone 12 Pro Max för att kunna använda funktionen. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Microsoft öppnar sina svenska datacenter nästa år
I Gävle, Sandviken och Staffanstorp

Tidigare i år beviljades Microsoft bygglov för att bygga datacenter i Gävle och Sandviken och idag meddelar man att dessa, samt ett datacenter i Staffanstorp, kommer att dra igång sin verksamhet nästa år. Det ska handla om datacenter som drivs till 100 procent av förnybar energi och användas för att drifta Microsofts molntjänster Azure, Microsoft 365 samt Dynamics 365 och Power Platform. Några exakta datum för när Microsoft kommer att öppna sina svenska datacenter eller hur många som kommer att arbeta på dem har Microsoft än så länge inte uppgett. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tre drinkar på glögg!
Alternativt adventsmys

David Kringlund är en av mina favoriter på YouTube just nu, han gör riktigt trevligt material som inte bara är sprithyllande utan också bidrar med en massa kunskap. Och så är han inte så präktig utan det är viktigast att det blir gott, inte "rätt". Hur som helst så har han blandat till tre olika drinkar med glögg i. Den första är en New York Sour där man i princip har bytt ut bitter och rödvin mot glögg och den andra är en Chicago Fizz där portvinet har fått flytta på sig till förmån för glögg. Den tredje är en variant som jag måste testa, en Glögg Spritz. Helt enkelt en variant på Aperol Spritz men med glögg istället. Denna går utmärkt att göras alkoholfri dessutom, kanske med Codornius ekologiska alkofria. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg

Så tar Pharrell Williams hand om sin hy
Lär av mästaren

Pharrell Williams är 47 år gammal men ser ut som om han vore 27. Så vad är "hemligheten"? En av sakerna är att han är noga med att ta hand om sin hy, och här visar han oss sin dagliga rutin kring detta. En rutin han hållit på med i 20 år nu. Videon har han gjort för att göra reklam för sitt nylanserade hudvårdsmärke Humanrace. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Ny klocka från Breitling
Tredje tillsammans med Kelly Slater

Det vi ser här är Breitlings senaste modell Superocean Heritage ’57 Outerknown. Det är den tredje klockan som skapats tillsammans med surflegendaren Kelly Slater. Man säger att klockan inspirerats av den coola och tillbakalutade livsstil som associeras med surfingvärlden i södra Kalifornien och Hawaii under 50- och 60-talet. Kommer i rostfritt stål eller i en begränsad upplaga med en 18 karats röd guldram. Priset är från 46.600 kronor. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Flugfiske i Los Angelesfloden
Kanske inte världens trevligaste vattendrag

I över 40 år har Lino Jubilado flugfiskat i Los Angelesfloden. De flesta invånarna i staden ser nog floden som ett jättestort öppet avlopp men för Lino är det ett ställe han gärna kommer till för att finna lugn och ro. Och självklart även fisk, som han mer än gärna lagar till och äter vilket vi kan se här. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Smallhold odlar sällsynta svampar
Till restauranger i New York

I Eaters senaste klipp får vi hänga med till företaget Smallhold som har skapat artificiella miljöer som de odlar sällsynta svampar i. Svamparna skickas därefter till lokala restauranger och affärer. Målet är att få folk att använda mer svamp i sin matlagning och samtidigt uppmärksamma hur man kan skapa hållbara odlarsamhällen i städer. Tumnagel
121kg
+
Bobby Green

Gert Wingårdh designar klocka
Tillsammans med sin son

Den välkända arkitekten Gert Wingårdh har tillsammans med sin son Rasmus Wingårdh designat en klocka för det svenska klockvarumärket Bravur. Man har utgått från modellen Scandinavia och sedan satt sin prägel på den. Inspirationen ska komma från den svenska västkusten och resultatet är vad skandinavisk design är för Wingårdhs. Wingårdh Limited Edition lanseras idag och du hittar den på länken nedan. Endast 50 stycken exemplar tillverkas och på prislappen står det 1088 euro. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

The Pouges klassiska jullåt censureras i England
"Faggot" och "slut" byts ut

Varje jul spelas det julmusik till höger och vänster. The Pouges låt Fairytale Of New York från 1987 är en som många säkert sätter på i juletider. I år kommer den dock att låta lite annorlunda på brittiska BBC Radio 1. När den spelas där har man nämligen valt att censurera lite och det handlar om orden "faggot" och "slut" som myntas i texten. "Faggot" kommer att bytas ut mot "haggard" och "slut" kommer att tystas ned. Radiokanalen Radio 2 verkar dock inte bry sig särskilt mycket och där kommer man köra versionen i sitt originalutförande. De som är DJ:s på radiokanalen 6 Music kommer själva att få välja vilken version de spelar upp. Det är inte första gången det har varit rabalder kring orden i denna låt utan det började redan året den släpptes. Sedan dess har orden bytts ut ett flertal gånger och radiostationer har skippat att spela den. Tumnagel
-61kg
+
Bobby Green

Timberland släpper färgglada kängor
Tillsammans med Billionaire Boys Club

Timberland x BBC Bee Line är namnet på ett nytt samarbete mellan Timberland och Billionaire Boys Clubs dottermärke Bee Line. Temat är som vi kan se färg och här har man pimpat upp den klassiska kängan 6-inch Boot med färgglada sulor. Sulan finns i fem olika färger så det är bara välja vilken som passar din stil bäst. Joseph Au som är Creative Director och Designer hos Billionaire Boys Club säger följande: "The 2020 Bee Line x Timberland 6-inch Boot är inspirerad av tåliga material, och av de personer som dagligen bär Timberlands ikoniska kängor. Gummisulan är en hyllning till funktionella arbetskläder, och färgerna är inspirerade av naturen. Skon är hållbart producerad, och framtagen för att utstråla personligt uttryck och kreativitet hos den som bär dem." För tillfället finns skorna endast i Billionaire Boys Club Icecream-butiker i New York, London och Tokyo. Imorgon släpps de globalt och för ett par får man betala 2000 kronor. Tumnagel
54kg
+
Bobby Green

Simon Stålenhag regisserar Duvchis video
Kolla in Geronimo här

Här kan ni kolla in den senaste videon från Duvchi vilken har regisserats av den svenske konstnären Simon Stålenhag. Stålenhag är sannolikt mest känd för sina scifi-målningar som visar upp dystopiska 90-talslandskap uppblandat med robotar, rymdskepp och andra scifi-prylar. Hans konst låg även till grund för Amazons scifi-serie Tales from the Loop vilken baserades på Stålenhags konstbok med samma namn. Här ovanför kan ni kolla in musikvideon till "Geronimo" med Duvchi och Nadia Nair, en låt som återfinns på Duvchis nya album "This Kind of Ocean". Tumnagel
219kg
+
Wille Wilhelmsson

Stone Temple Pilots - Plush
Fredagsklassikern

Idag är det fredag (igen) och dags att slänga på en bra låt eller två. Här har vi Stone Temple Pilots med hiten Plush som släpptes 1992. Bonusklipp nedan. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Tamnavulin Vintage 2000 i begränsad upplaga
199 flaskor av whiskyn släpps snart

Tamnavulin Vintage 2000 är en single malt-whisky lagrad på First Fill Bourbonfat, 30år gamla Oloroso Sherry, Matusalem och Oloroso Amoroso Sherry-fat i totalt 18 år. Alkoholhalten ligger på 45 procent och den ska dofta honung, karamell, kanel och tropiska frukter och ha smak av kanderat äpple, vanilj, hasselnötter och smörkola. Den 24 november släpps 199 stycken flaskor av whiskyn på Systembolaget. Artikelnumret är 12656 och för en flaska får du betala 1499 kronor. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Burger King ersätter brödet med kött
Börjar säljas i Japan imorgon

Från den 20 november till och med den 3 december kommer Burger King Japan att servera Extreme Chou. Det är en burgare där man ersatt brödet med kött. Perfekt för den som vill ha i sig lite extra protein och som tycker att det här med bröd för att hålla alla ingredienser på plats bara är slöseri. Burgaren väger in på 510 gram och innehåller förutom de fyra kötten även ost, tomat, sallad, rå lök, gurka och ketchup. Alla som köper får även ett klistermärke där det står "I did it. Extreme Chou One Pound Beef Burger" så att man kan skryta för sina kompisar och så vidare. Tumnagel
145kg
+
Bobby Green