m
Uppföljaren till McLaren F1 är här

Uppföljaren till McLaren F1 är här
Hyper-GT med 1.050 hästar

Bil / McLaren

Efter den tidigare läckan har McLaren nu officiellt presenterat den nya modellen Speedtail. McLaren kallar bilen för en Hyper-GT och det är verkligen en extrem bil på alla sätt. Precis som dess föregångare F1 var och är. Precis som den finns det här tre stycken platser och föraren sitter självklart i mitten för optimal översikt över monstret. Alla 106 stycken exemplar med prislappen från 1,75 miljoner pund innan skatt är redan sålda och vi vanliga dödliga kan bara drömma om att få se en med egna ögon någon gång.

Under det 5,2 meter långa kolfiberskalet finns en hybriddrivlina på sammanlagt 1.050 hästar. Det hjälper till att göra den här bilen till McLarens snabbaste någonsin. Toppfarten är hela 403 km/h. 0-300 km/h ska gå på bara 12,8 sekunder. McLaren P1 behöver 16,5 sekunder för samma bedrift. Speedtail väger in på 1.430 kilo torr och den rullar på specialtillverkade Pirelli P-Zero. Den susar genom luften extra smidigt tack vare sin slanka form, fälgkåporna på framhjulen och att backspeglarna som egentligen är kameror går att fälla in i karossen.

Insidan är riktigt spännande och en intressant sak är att det inte finns några solskydd. Istället kan man mörka vindrutan längst upp med ett knapptryck och få samma effekt. Passagerarna sitter i egna stolar på vardera sida något bakom föraren. Det finns förvaringsutrymme både i nosen fram och baktill. Skärmarna på instrumentbrädans kanter fungerar som backspeglar.

Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
The McLaren Speedtail: a momentous unity of art, technology and velocity

McLaren’s first ‘Hyper-GT’ and the ultimate McLaren road car; harmonises sleek and seamless beauty with pioneering technologies and extreme performance
A car like no other: only 106 will be produced, all of which are already reserved at a price from £1.75million plus taxes
Carbon fibre McLaren Monocage body structure unique to the Speedtail envelops McLaren F1-inspired central driving position and two additional passenger seats
Teardrop-shaped cockpit and dramatically elongated, aerodynamically optimised, 5.2m carbon fibre body key to Speedtail being the most aero-drag efficient McLaren road car
The fastest McLaren ever built, capable of 403km/h (250mph)
Pioneering petrol-electric hybrid powertrain delivers a combined 1,050PS for acceleration of 0-300km/h (0-186mph) in 12.8 seconds
Unique Velocity mode optimises the powertrain and active aerodynamics to achieve maximum speed and can also lower the Speedtail by 35mm
Bespoke P-ZERO™ tyre developed with McLaren technology partner, Pirelli
Carbon fibre, front-wheel static aero-covers; retractable digital rear-view cameras in lieu of mirrors; and patented active rear ailerons all contribute to aerodynamic excellence
Double-skinned, power-operated dihedral doors with single-piece ‘wrapover’ lightweight glazing
Interior design and specification realises a new level of technical luxury
Advanced electrochromic glass darkens top of the windscreen at the touch of a button, removing the need for sunvisors
Introduces a new standard of bespoke customisation, including interwoven carbon titanium deposition materials and digitally embossed, full-aniline and lightweight leathers
First of 18 new cars or derivatives to be announced under the Track25 business plan.
McLaren Speedtail recently revealed to future owners and McLaren customers at a private event in London
McLaren Automotive today reveals the stunning, streamlined form and sensational specification of the McLaren Speedtail. The next chapter in McLaren’s Ultimate Series, the Speedtail is the first ‘Hyper-GT’ from the pioneering British company recognised for producing luxury sportscars and supercars that deliver extraordinary driving experiences. The Speedtail can achieve the highest maximum speed of any McLaren to date, reaching 403 km/h (250mph), yet will also deliver an unprecedented blend of contemporary craftsmanship, materials innovation and bespoke personalisation. Just 106* will be created and all are already reserved, at a price of from £1.75million plus taxes.

“McLaren has never built a vehicle like the Speedtail before. As our first ‘Hyper-GT’, the Speedtail is the ultimate McLaren road car; a fusion of art and science that combines an astonishing maximum speed with an iconic central-driving position and a truly pioneering approach to bespoke personalisation. A ground-breaking hybrid powertrain sits within a lightweight carbon fibre body reminiscent of sleek ‘streamliners’ that once set world speed records, while the luxurious three-seat cockpit offers a sublime combination of an incredible driving experience, unmatched individualism and innovative materials never seen before in a road-going vehicle.”
Mike Flewitt, Chief Executive Officer, McLaren Automotive.

As the most powerful and most aerodynamically drag efficient McLaren, the Speedtail can exceed the 243mph record peak speed of the legendary McLaren F1, a feat made possible by intense collaboration between McLaren’s design and engineering teams to deliver a peerless blend of aerodynamic, powertrain and dynamic excellence. It is also significant that this is the first of 18 new cars or derivatives that McLaren will introduce as part of its Track25 business plan.

The teardrop-shaped cockpit and aerodynamically optimised body are the foundation for the exceptional aerodynamic drag efficiency, with innovative features such as carbon fibre front-wheel static aero covers, retractable digital rear-view cameras (in lieu of mirrors) and patented active rear ailerons furthering contributing to the ultra-low drag achieved.

The Speedtail model is built around a bespoke McLaren Monocage carbon fibre structure and benefits from lightweight engineering throughout, including an all-carbon fibre body, aluminium active suspension and carbon ceramic brakes. The powertrain is a pioneering petrol-electric hybrid developing a combined 1,050PS to support the extraordinary performance.

A speed of 403km/h (250mph) is achieved in a unique Velocity mode, which has been developed specifically for the Speedtail. Velocity mode optimises the hybrid powertrain for high-speed running, while also tailoring the angle of the active rear ailerons. Additionally, the digital rear-view cameras can be retracted to further improve drag. Furthermore, the Velocity Active Chassis Control can lower the Speedtail by 35mm, leaving the highest point of the vehicle just 1,120mm from the road surface.

The hybrid powertrain enables a relentless increase in vehicle speed regardless of engine rpm and the low weight of the Speedtail – only 1,430kg dry – hastens this ability. The straight-line acceleration of the Speedtail sets a new benchmark for a McLaren, with 0-300km/h (0-186mph) achieved in just 12.8 seconds; McLaren Automotive’s previous Ultimate Series hybrid, the McLaren P1™, could reach this speed in 16.5 seconds. A bespoke P-ZERO™ tyre designed for the Speedtail’s extreme speed has been developed with McLaren technology partner, Pirelli.

Being at the wheel of a Speedtail promises to be a truly sensational experience and unlike that enjoyed in any other car. The driver is positioned centrally in the luxurious cockpit, with seating for two additional passengers set slightly rearwards. There is luggage space within both the nose and tail of the vehicle and a bespoke luggage set is available to every owner, the carbon fibre, leather and metalwork on the cases being matched to the interior specification of their Speedtail.

Speedtail depositors were invited to view a design model of the car at a recent private preview event held in London. Resplendent in Speedtail Silver, a Nano-metallic, ‘molten-effect’ paint developed by McLaren specifically for this car, the model displays both aniline leather – a leather dyed with soluble dyes to retain the hide’s natural surface – and a new lightweight leather. The cockpit provides enticing glimpses of the astonishing level of personalisation opportunities available; with each Speedtail being tailored to the owner’s individual tastes by McLaren Special Operations (MSO), the division of McLaren Automotive responsible for bespoke customer commissions, it is virtually certain that no two examples will be identical.

Streamlined simplicity is the key to true elegance

“As an Ultimate Series model, at the pinnacle of the McLaren range, the Speedtail pushes the limits of what is possible technically. Just as the McLaren Senna is the embodiment of extreme aerodynamic technologies and weight saving, so too is the Speedtail – but for this McLaren, the purpose was to achieve a new level of design sophistication and weight reduction in the pursuit of low aerodynamic drag, breath-taking acceleration and extreme velocity.”
Andy Palmer, Vehicle Line Director, Ultimate Series, McLaren Automotive

The essence of the McLaren Speedtail is modern design and craftsmanship in the truest sense, the breathtakingly sophisticated shape having been brought to life using the very latest digital development technologies. By radically rethinking every aspect of the exterior design and drastically reducing weight, aerodynamic drag efficiency was maximised, acceleration improved and top speed increased.

Elegance has been created through reduction: every body panel is carbon fibre and has been sculpted to reduce drag; retractable digital rear-view cameras replace traditional door mirrors to further aid aerodynamic performance; carbon fibre front-wheel static aero covers reduce air turbulence around the wheelarches; and the seamless silhouette is enhanced by a reduction in the number of shutlines – including a one-piece rear clamshell – which disrupt neither the visual continuity of the body or the flow of air over it. The patented active rear ailerons ensure the continuity of the design remains uncompromised, with drag kept to a minimum.

Every element and every aspect of the McLaren Speedtail has been considered in the mission to reduce drag and maximise top speed. The McLaren Speedtail is narrower than a McLaren P1™, but more than half a metre longer, measuring 5,137mm (almost 17 feet) from nose to tail. The purity of form is remarkable: viewed from above, the McLaren Speedtail is essentially a teardrop – the fastest shape in nature – and this sculpted form creates the smoothest initial contact with the air at the front splitter, while the dramatically elongated tail bleeds off the flow to reduce turbulence. And not only is the overall shape a teardrop, but so too is the cockpit glasshouse set within the body, once again benefitting aerodynamic drag efficiency

The vertical ducts beneath the full LED headlights, for instance, are particularly slender, their form meticulously tapered to minimise drag while still feeding sufficient cooling air into the LTRs (Low-Temperature Radiators). Airflow that doesn’t enter the LTR ducts is directed over the bonnet of the Speedtail and enters two discreet upper front clam intakes. From here, it is ducted through the body and around the wheelarch before exiting out of the lower door vents. This engineering detail reduces the volume of air traveling around the side of the vehicle, which is prone to separation from the body and resulting turbulence.

The residual airflow over the nose of the car is directed onto and over the windscreen by a cowling at the trailing edge of the bonnet. Engineered to completely encompass both the single-arm wiper and its operating mechanism, the cowling maintains a smooth flow transition across the front of the Speedtail and then over the roof towards the powertrain’s ‘snorkel’ intake. This inlet, which provides the air intake for the internal combustion engine element of the petrol-electric powertrain, is set flush within the roof to reduce drag and cannot be seen when the McLaren Speedtail is viewed in profile.

The required flow of air to the powertrain is maintained with two intakes that slope downwards, starting just behind the glass canopy. The intakes – which are split by the central high-mounted stop light – curve down into the engine cover before disappearing from view; a shorter, more aggressive intake would cause the air to separate from the surface and pass over the intake.

One of the innovations immediately obvious on the McLaren Speedtail is the introduction of lightweight, carbon fibre front-wheel static aero covers. Incorporated into the 20-inch, 10-spoke forged alloy front wheel design to minimise aerodynamic drag, they remain fixed in position as the wheels rotate, the flat surface smoothing airflow around what would otherwise be a turbulent aerodynamic area. Typically, the revolution of a wheel drives air away from the vehicle, but the carbon fibre front-wheel static aero covers keep the air ‘attached’ to the car and guide it onwards to the door blades on the leading edge of the dihedral doors.

The static wheel covers work in conjunction with multiple ducts and air paths to reduce turbulent air within the wheelarches. As air passes out of the LTRs, for instance, it is vented into the front wheelarches. From there – together with heat energy generated by the lightweight, carbon ceramic braking system – the air is channeled through the ducts in the fixed front wheel aero cover in a consistent flow pattern. Pressure within the wheelarches is also reduced via the lower door vents, which draw the turbulent air created by the rotating front wheels out of the arches and drive it smoothly along the sides of the McLaren Speedtail. The wheels themselves are finished in an elegant gloss black, with diamond-cut finishing. Brake calipers in Speedtail Silver complement the lustrous body colour.

Door mirrors are notably absent, the McLaren Speedtail instead featuring two discreet, high-definition digital cameras that glide out of the doors when the vehicle ignition is activated. Traditional fixed door mirrors create a surprising amount of air turbulence, but with a significantly smaller profile, the cameras on the Speedtail have only a minimal effect on airflow; furthermore, they provide a much wider field of view of the road behind. The camera feed is displayed on two screens, positioned at either side of the instrument panel in front of the driver. When Velocity mode is selected, the cameras retract into the doors, reducing drag further still.

Utilising the same aerodynamic principles proven on the McLaren P1™, second-generation McLaren Super Series and McLaren Senna, intakes for the HTRs (High-Temperature Radiators) are mounted on the shoulders of the Speedtail, within the double-skinned dihedral doors. The raised front wings, compact cockpit glasshouse and flush glazing serves to keep the airflow attached to the vehicle, and drive it over the front fenders and into the deep channels within the doors to provide cooling for the 1,050PS hybrid powertrain. Such is the efficiency of this solution that the HTR intakes of the McLaren Speedtail are particularly compact, further minimising drag.

The trailing edge of the Speedtail showcases a particular highlight, namely a pair of active rear ailerons. These dynamic elements are hydraulically actuated and an integral part of the rear clamshell, formed in flexible carbon fibre; the body of the Speedtail can quite literally bend. With a tolerance of only 1mm between the surfaces, this dramatic new technology all but removes any gaps or shutlines between the vehicle and the leading edge of the spoilers, meaning there is no turbulent air, no drag and no loss of speed.

Positioned outboard from the centre of the Speedtail for optimal aerodynamic performance, the twin active ailerons adjust to move the centre of pressure and provide the required level of downforce precisely when it is needed most, for instance under deceleration to provide an airbrake function, while at high speed to increase vehicle stability.

Performing a similar function to that of the lower door vents, the vertical rear blades that are located beyond the trailing edge of the rear fenders draw turbulent air out of the rear wheelarches, away from the 21-inch forged alloy, rear wheels. By reintroducing this ‘dirty’ air into the external environment as smoothly as possible, the base pressure behind the Speedtail is reduced – and so therefore is drag.

The rear diffuser of the McLaren Speedtail works in conjunction with the rear blades to reduce base pressure and drag, achieving this through the fluent merger of the airflow from the top and the underside of the vehicle. The extended length of the diffuser and flat underfloor combine to diffuse the airflow before – in conjunction with the extended rear bodywork of the Speedtail – introducing it gradually back into the freestream rather than separating it from the rear of the vehicle with a hard, abrupt edge. The result is a further improvement to aerodynamic drag efficiency.

Beautifully tailored luxury, of your own creation

“The McLaren Speedtail is a vehicle unlike any other, not simply because of the astonishing visual drama, extreme speed and aerodynamic excellence that distinguish it, but because it sets unprecedented standards in technical luxury and bespoke customisation. The same boundless innovation and creativity that drives McLaren to push the limits of physical performance have challenged us to craft an exquisite interior defined by pioneering design and the absolute pinnacle of materials quality.”
Rob Melville, Design Director, McLaren Automotive

A Speedtail driver’s seat is positioned – literally – at the centre of the cockpit. This creates an unparalleled sense of space and a perfectly balanced view out of the windscreen. The custom-made carbon fibre seat, inspired by the seat of the iconic McLaren F1, offers the support and comfort appropriate for a ‘Hyper-GT’ car. Entry into this very special driving position is aided by a newly created directional leather finish that makes it easy to slide into the seat but then subtly holds the occupant in place while they drive. The central seat is flanked by two passenger seats that are integral to the carbon fibre monocoque.

The windscreen curves upwards to become part of the roof, meeting a glazed porthole above the driver’s head and the glazed upper section of the dramatic dihedral doors. The incredible sense of space continues rearwards with glass rear-quarterlights that stretch back behind the seats to almost level with the rear axle. An extraordinary amount of light streams into the cockpit – unless the occupants choose otherwise, in which case the porthole, glazed upper section of the doors and rear-quarterlights feature electrochromic technology that allows them to independently turn opaque in an instant. Separately, the top of the windscreen is also electrochromic glass, forgoing the need for sun visors.

Ahead of the driver is a state-of-the-art control system, with high-definition displays and touchscreens that sweep across the dashboard and remove almost every button and switch traditionally found in a car. The controls to start the engine, turn on the Active Dynamics Panel and engage Velocity mode – as well as those to open the windows and doors – are in panels above the driver’s head. These controls and the other switches and dials are milled from aluminium, and then hand-brushed and polished.

The beautifully crafted interior fuses contemporary craftsmanship and cutting-edge innovations to push the boundaries of design into a new era. The elegance and material excellence is more akin to high fashion, luxury yachts and bespoke furniture than is normally seen within an automotive environment. The scope for personalisation is extraordinary and every Speedtail will be unique to its owner.

McLaren’s vision for the Speedtail – to create the ultimate in bespoke vehicle design – begins with carbon fibre, a material that McLaren has pioneered for nearly four decades, with every road or race car it has built since 1981 having a strong, stiff and light composite structure at its core. The Speedtail marks a revolutionary advance in the creation and usage of carbon by McLaren, with state-of-the-art technologies combining with traditional Italian textile knowledge to conceive a ‘digital loom’ process that delivers an even lighter composite material formed from an intricate carbon fibre weave.

Pursuing further innovation, McLaren utilised this digital loom technique to develop a unique carbon fibre and titanium weave, christened Titanium Deposition Carbon Fibre. Traditional methods to change the colour of carbon fibre can compromise the material’s structural integrity and visual clarity; for the Speedtail, a micron-thin layer of titanium is fused directly onto the weave and becomes an integral part of the carbon fibre’s construction. The titanium deposition process maintains immense strength and low weight and creates a truly remarkable finish of visual carbon fibre with a chrome-effect shimmer.

The front splitter, diffuser and side skirts are all finished in 1K Titanium Deposition Carbon Fibre. This material has just 1000 fibres per thread, making it lighter than the 3K alternative and allowing the adoption of a Jacquard weaving process to create an intricate, bespoke pattern in the Visual Carbon Fibre elements. The titanium can additionally be anodised in any bespoke colour or used to create interwoven images, symbols or even words within the carbon – for example, the rear of the driver’s seat features the McLaren logo.

Working in collaboration with expert Swiss watchmaker, Richard Mille, McLaren used pioneering horology techniques to develop a world-first in the automotive sector: Thin-Ply Technology Carbon Fibre (TPT). The material is comprised of countless ultra-thin carbon layers just 30 microns in depth, each positioned at a 45° angle. The surface is then delicately milled to expose a stratified, shimmering construction that resembles flowing water. This fusion of cutting-edge technology and design with precision engineering is truly unique, and can be integrated into areas of the Speedtail such as the overhead control panel, gearshift paddles and steering wheel clasp. TPT is also used in the McLaren badge on the front of the Speedtail design model, with both this badge and the Speedtail name formed in 18-carat white gold, the letters being individually pressed, clipped and polished.

The entire interior of the Speedtail has been designed to cosset and embrace the driver and their passengers, with the finest hides enveloping almost every surface. The driver’s seat on the Speedtail design model is trimmed in Dark Glacier and Cool White leathers, the former a full aniline material and the latter a new, semi-aniline lightweight leather, developed by the Bridge of Weir Leather Company. The luxurious thickness and supple finish of the leather – the result of using only the finest hides sourced from the best heritage breeds, combined with generations of hand-finished craftsmanship – is unaffected, but by infusing air beneath the surface during the manufacturing process, material density is reduced and the weight cut by 30 per cent. The result is proof that luxury can go hand-in-hand with lightweighting.

The lightweight leather can be treated to render it resilient enough to line the floor of the Speedtail and finished in the colour or colours of the owner’s choice; in the design model, Dark Glacier and Black have been selected. The leather then extends in a continuous piece to provide covers for the storage compartments beneath the seats, McLaren’s designers drawing on the natural traits of the leather and its inherent rigidity to allow the compartments to open like a piece of luxury luggage.

Specially selected Scandinavian hides are used for the full-aniline leather that trims the dashboard and passenger seats. Unblemished and virtually unchanged from its natural state, this leather is the result of a five-week tanning process using vegetable oils the only addition is the chosen colour – in the case of the passenger seats, Dark Glacier – producing a rare automotive material of truly exceptional quality. The finish of the rich leather is almost impossibly soft to the touch and like the grain of a tree or a human fingerprint, the individual patina of the hide is preserved so that every surface is utterly unique in character.

Speedtail owners can additionally select unique stitch patterns in whichever colour they wish and bespoke decorative forms can be created within the leather through digital quilting or unique debossed or embossed patterns. Inspired by the finest of furniture and fashion design, the trimmed edges of the leather can even be painted, the colour being hand-mixed, hand-painted and then hand-polished to elevate the leather craftsmanship to the highest possible level and deliver an uncompromised aesthetic.

The limited production of the Speedtail has given McLaren the opportunity to push colour and materials design into unchartered territory and owners will experience an unprecedented journey of vehicle personalisation, leading up to the beginning of 2020 when the first deliveries of this rarest of Ultimate Series McLaren will take place.

More information about the McLaren Speedtail and a film revealing the streamlined form and details of the car can be found at: cars.mclaren.com/ultimate-series/mclaren-speedtail.
36.2°
0

Uppföljaren till McLaren F1 är här

Hyper-GT med 1.050 hästar

Kika på lite bortklippt material från Warcraft-filmen
#ReleasetheJonesCut

Warcraft: The Beginning släpptes 2016 och filmen kritiserades rejält av kritiker samtidigt som den älskades av folk som faktiskt betalade för att se den. Är man en av de som gillade filmen och bara vill ha mer så har Universal släppt en video med ett gäng bortklippta scener från filmen och dessa kan ni kika på ovan. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Retrohantverk skapar kuber med speltema
Retrohantverk med pixelkärlek

Instagram-användaren Retrohantverk tillverkar små kuber i akryl med speltema. Kuberna kan vara med motiv från spel som Pokémon, Earthbound och Kid Icarus men här finns också kuber med moderna spel så som Among Us. Retrohantverk tar också emot specialbeställningar om man nu vill ha sitt favoritspel i en kub. Kuberna har ett innermått på 8,5 x 8,5 cm och kostar mellan 300 till 500 kronor. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Snubbe moddar piano med riktiga hammare
Ger lite mer dunk

Den svenske musikern och Youtubern Mattias Krantz har släppt en video där han visar sitt arbete med att ersätta trähammarna på ett piano mer lite mer rejäla hammare. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Kolla in Rocket Labs presentation av sig själva
Rymdföretaget som gör både egna raketer och satelliter

I år är det 15 år sedan det amerikanska rymdföretaget Rocket Lab drog igång sin verksamhet och sedan dess har man hunnit bli ett etablerat företag inom den privata rymdindustrin. Rocket Lab har bland annat utvecklat den egna raketen Electron som sedan 2017 används för att skjuta upp satelliter till rymden. Förutom det har man även tagit fram satellitplattformen Photon med vilken det ska bli billigare att skjuta upp satelliter. Förra månaden presenterade man även planerna på att bygga raketen Neutron, en raket som ska vara färdigutvecklad 2024 och då tros kunna komma att konkurrera med SpaceX trotjänare Falcon 9. Här ovanför kan ni kolla in en tre minuter lång film där Rocket Lab presenterar en del av det man har åstadkommit sedan starten 2006. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bokomslag blir låsskärm på Kindles eboksläsare
Om du vill visa upp vad du läser

Amazon har släppt en ny funktion till några av sina eboksläsar-modeller Kindle med vilken man kan göra bokens omslag till eboksläsarens låsskärm, en funktion som kanske kan vara intressant om man vill visa upp för sin omgivning vad man läser för tillfället. Den nya låsskärms-funktionen "Display Cover" finns tillgänglig på 8:e och 10:e generationens Kindle, 8:e, 9:e och 10:e generationen av Oasis, 7:e och 10:e generationen av Paperwhite samt 7:e generationen av Voyage. Amazon har lagt upp en funktion där man kan kontrollera vilken Kindle-version man har om man är osäker på det vilken hittas här. Användare kan givetvis själv bestämma under enhetens inställningar om de vill använda "Display Cover" på sin Kindle eller inte. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fransmän kan få 2500 euro om de byter skrotbilen mot elcykel
Nytt förslag för att sänka utsläppen av koldioxid

I Frankrike har det lagts fram ett förslag som innebär att ägare av fossildrivna bilar kan få en ersättning på 2500 euro, motsvarande lite över 25.000 kronor, om de skrotar bilen och istället köper en elcykel. Förslaget är framtaget för att få bort gamla skrotbilar från franska gator och uppmuntra till ett lite mer miljövänligt transportsätt. Det är också en del i Frankrikes mål minska utsläppen av koldioxid till 2030 jämfört med nivåerna på 1990-talet. Skulle Frankrike rösta igenom förslaget skulle landet vara det första som ger ersättning för skrotbilar för att istället köpa elcyklar uppger French Federation of Bicycle Users (FUB). Deras ordförande Olivier Schneider säger vidare om förslaget: "For the first time it is recognised that the solution is not to make cars greener, but simply to reduce their number." Tumnagel
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

En titt på fienderna i Returnal
Heja Finland!

Nu är det mindre än två veckor kvar tills Housemarques Playstation 5-exklusiva skjutarspel Returnal släpps. Returnal spenderar man merparten av tiden med att skjuta ner spelets olika fiender. I veckan släppte utvecklarna en ny trailer för spelet där man får sig en lite bättre titt på spelets olika fiender. Returnal släpps den 30 april. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Se hur Resident Evil Village kommer rulla på din konsol
Vilken upplösning kommer du få uppleva Lady Dimitrescu i?

Resident Evil Village kommer som känt släppas om några veckor, mer specifikt 7 maj, och spelet kommer kunna spelas på en rad olika plattformar. Då spelet kommer släppas till en rad olika konsoler med varierad prestanda så kommer spelet rulla lite olika på konsolerna och nu har Capcom gett oss lite info om hur läget med upplösning och framerate kommer se ut. Inte helt oväntat kommer spelet rulla bäst på Xbox Series X och Playstation 5 där spelet kommer rulla i 4K/60fps och om man vill ha lite tjusigare grafik med ray tracing dippar frameraten ner till 45fps. På Series S kommer spelet köras i 1440p/45fps eller 1440p/30fps om man vill ha ray tracing. Hela listan med upplösning och framerate har ni här nere. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Matchbox släpper Tesla Roadster-modell
Kommer även modeller av andra elbilar och hybrider

De flesta av oss hade nog några Matchbox-bilar i leksakslådan när vi var små och nu släpper de en serie nya modeller av olika elbilar och hybrider. Matchbox släpper bland annat en modell av Tesla Roadster vilken kan ses solo på bilden ovan och tillsammans med bland andra elbils- och hybridmodellerna Nissan Leaf, BMW i3 och BMW i8 här nedanför. Bilarna ska vara tillverkade i 99 procent återvunnet material men Matchbox siktar framöver högre än så. Roberto Stanichi, som är Global Head of Vehicles på Matchbox ägare leksaksföretaget Mattel, säger: "Matchbox is committing to using 100 per cent recycled, recyclable or bio-based plastic materials to do our part in addressing the environmental issues we face today, and empower the next generation of Matchbox fans to help steer us towards a sustainable future." Matchbox senaste elbils- och hybridmodeller kommer att börja säljas på marknaden någon gång under nästa år. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft lanserar barnläge för Edge
För säker surf

Microsoft har lanserat ett nytt barnläge för sin webbläsare Edge. Med detta läge kan föräldrar se till att bar under tolv år endast kan komma åt sajter som föräldrarna godkänt. Barnläget ser också till att allt snusk hålls borta från Bing vilket ju bara det är en bedrift. Det blockerar också kortkommandon så barnen inte kan stänga barnläget fast det fungerar just nu endast på Windows och inte på macOS. Just nu synkas inte de godkända sajterna mellan webbläsarna vilket innebär att du måste skapa separata listor för varje enhet barnläget finns på. Tumnagel
40.4°
+
Frode Wikesjö
0

Garry Kasparov lanserar shackplattform
Kasparovchess heter den

Schackmästaren Garry Kasparov har bestämt sig för att lansera shackplattformen Kasparovchess. Här kommer Kasparov kunna dela med sig av sina bästa shacktips till sajtens användare. Här kan man också hitta dokumentärer, podcasts, artiklar, intervjuer och Kasparovchess ska också ha en egen Discord-server för medlemmarna. Sajten kommer också innehålla fler än 50 000 manuellt skapade shackutmaningar så man kan förbättra sina schackkunskaper. Det kostar dock att få ta del av majoriteten av materialet på Kasparovchess. Månadskostnaden ligger på 13,99 dollar eller 119,99 dollar för ett år. Kasparov menar att den stora skillnaden mellan andra liknande plattformar är att Kasparovchess fokuserar på communityn. Initialt, under uppstartsperioden, kommer endast 6 400 spelare släppas in på sajten och vill man vara en av dem kan man anmäla sitt intresse via länken nedan. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Nu blir VMware ett fristående företag
Kommer inte längre att vara en del av Dell

Dell har meddelat att virtualiseringsföretaget VMware som blev en del av Dell Technologies efter uppköpet av EMC 2016 nu kommer att bli ett helt fristående företag. Dell säger att man kommer att använda 81 procent av sitt ägandeskap i VMware för att skapa ett helt fristående företag som inte längre har någon ekonomisk koppling till Dell Technologies. Anledningen till spinoffen av VMware tros främst bero på att investerare sägs ha värderat både Dell och VMware under marknadsvärdet på grund av den ekonomiska komplexiteten mellan företagen. I samband med förändringen i företagsstrukturen görs även så kallade Class B-aktier i VMware om till Class A-aktier, något som även det görs för att underlätta för investerare att värdera företaget. Någon gång i slutet av det här året räknar Dell att separationen mellan de båda företagen ska vara klar. Här nedan hittas en illustration som visar hur spinoffen av VMware från Dell Technologies kommer att se ut. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Android Police snyggar till hemskärmen på OnePlus 9 Pro
Vad brukar du göra för ändringar?

Den stora fördelen med Android jämfört med iOS är att det är väldigt lätt att förändra utseendet på telefonen nästan precis hur man vill. Det finns drösvis med appar som fixar olika bakgrundsbilder, hemskärmsappar som förändrar hur vi interagerar med telefonen och förstås olika ikoner. Android Police har släppt en video där redaktören Zach visar upp sin OnePlus 9 Pro och ger oss en genomgång av gränssnittet i telefonen, vilket alltid är intressant att se för att få lite inspiration. Hur ser det ut på era telefoner? Kör ni standardhemskärm och skippar pillandet, eller har ni gått all in med Nova Launcher och moddat gränssnittet in i minsta detalj? Dra en skärmdump och visa upp era alster i kommentarsfältet, vetja. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Forskare tar fram den vitaste färgen någonsin
Reflekterar över 98 procent av solens ljus

Vi har genom åren skrivit några gånger om Vantablack, världens mörkaste material, men nu har några forskare på amerikanska Purdue University utvecklat vad som kanske kan sägas vara motsatsen till det. Forskarna skriver i en pressrelease att man har utvecklat vad som ska vara världens vitaste färg, en färg som man säger reflekterar hela 98,1 procent av solens ljus. Forskarna presenterade en variant av denna redan förra året då den kunde reflektera 95,5 av solens ljus, ett rekord man alltså nu har slagit. Det finns idag vit färg på marknaden som används för att måla hus som kan reflektera 80 - 90 procent av solens ljus, något som fungerar för att kyla ner byggnaderna. Forskaren Xiulin Ruan säger om färgen man nu utvecklat: "We think of 90% to 98% as not very different, but we need to think about the absorption of the sunlight. Our paint absorbs 1.9% of sunlight, but those commercial paints, even with reflectants, absorb 10% of the sunlight—five times as much as our paint absorbs. They look white, they are pretty white, but they aren’t white enough—they’re not able to cool beyond the ambient temperature." Forskarna tror att deras färg i framtiden skulle kunna spara in på 80 procent av luftkonditioneringskostnader om den används på byggnader i varma städer som till exempel Reno och Phoenix. Ruan säger: "If you have really hot days our paint alone couldn’t do the job, but on other days it could keep you from turning on your air conditioner." När den superreflekterande vita färgen kommer att släppas kommersiellt finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart går det att köpa Festos robotfågel
Kommer att släppas som en byggsats i slutet av året

Det ryska robotföretaget Festo har i över tio års tid utvecklat djurliknande robotskapelser och snart kommer det bli möjligt att införskaffa sig företaget lilla robotfågel Bionic Swift vilken är modellerad efter en svala. Bionic Swift är en del av Festos program Bionic4Education och tanken är att den ska levereras som en byggsats som kan ge robotintresserade barn en möjlighet att bygga ihop en egen robotfågel. Bionic Swift levereras med en trådlös handkontroll vilken används för att kontrollera roboten när den väl är ihopbyggd. Festo planerar att släppa Bionic Swift någon gång i slutet av det här året men vad den då kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

TV4 taggar ner sin sportbevakning
Eftersom de måste spara pengar

TV4 meddelade i veckan att man kommer tagga ner sin sportbevakning i programtablåerna. Bland annat kommer de helt ta bort sportsändningarna från morgonprogrammet Nyhetsmorgon. Där kommer de renodlade sportsändningarna bytas ut mot kortare sportinslag under vanliga nyhetssändningen. Flertalet tjänster kommer också försvinna från kanalen. Sportbladet rapporterar att det nu finns en intern ilska mot TV4 på grund av beslutet och att kanalens sportprofil, Max Grinndal, hyser stor oro inför hur sporten ska rapporteras på ett vettigt sätt framöver. Han är också orolig över att folk som tittar på TV4 inte kommer få någon rapport kring vad som hänt inom sport under natten. – Det vi ska ha på morgonen behöver skickas 23.15 kvällen innan. Det som händer på natten då? Då blir vi ännu mer irrelevanta. De senaste åren har vi tappat rättigheterna till att visa NHL och Champions League, men nu har vi köpt tillbaka CL-rättigheterna. Då blir det lite ödets ironi att när vi nu äntligen fått tillbaka det, så ska vi ta bort våra sändningar i Nyhetsmorgon Anledningen till nedskärningarna är helt enkelt att kanalen måste spara pengar då de tappade 1,3 miljarder kronor i intäkter under 2020. Tumnagel
43.1°
+
Frode Wikesjö
0

Nu är första modellen från Zeekr här
Volvo och Lynk &Co-syskonet

Geely fortsätter att släppa inte bara bilmodeller utan bilmärken. Senast i raden är Zeekr, ett nytt märke som bara ska leverera elbilar i premiumsegmentet. Namnet är en mix av generation Z, som är målgruppen, och Geek. Japp, det är sant. Första modellen ut heter Zeekr 001 och visades först upp som Lynk & Co Zero. Bilen ska vara helt designad i Göteborg. I pressreleasen säger man "no more boring EVs" och ska vara den första helt elektriska bilen av shooting brake-typ. En rolig kombi alltså! Bilen är fem meter lång, har en hjulbas på tre meter och man ska kunna få in 2144 i bagaget (med sätena nerfällda). Bilen har luftfjädring som standard och markfrigången ska kunna ändras från 117 till 205 millimeter beroende på vad användaren känner för. 0 till 100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och åt andra hållet ska det också gå snabbt, man ska få stopp på bilen från 100 km/h på bara 34 meter. Motorn är på 543 hästar. Inget för tråkmånsar alltså. Geely planerar att starta ett laddnätverk under Zeekr-namnet som ska kunna leverera 360 kW och då ska man kunna ladda 12 mil på fem minuter. Laddnätverket kommer att byggas i Kina och det är just där som bilen kommer att säljas. Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0

Ferrari ska släppa elbil
Vi får vänta till 2025 dock

Ferrari har redan några hybridbilar på marknaden men någon fulländad elbil lyser med sin frånvaro i Ferrari-garaget. Men det verkar det bli ändring på då Ferraris tillförordnade VD John Elkann att de kommer släppa sin första elbil under 2025. We are also very excited about our first all-electric Ferrari that we plan to unveil in 2025 and you can be sure this will be everything you dream the engineers and designers at Maranello can imagine for such a landmark in our history. So, we see this exciting decade of accelerating change as opening even more ways to push to new levels the boundaries of excellence and passion in everything we do. Så om man från och med i dag börjar spara en slant i månaden fram till 2025 så har man ju en slant över som man kan göra något kul för då det sannolikt kommer bli nästintill omöjligt för gemene man att köpa en elektrisk Ferrari när de lanseras. Tumnagel
39.1°
+
Frode Wikesjö
0

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
80kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
80kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
84kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
62kg
+
Wille Wilhelmsson

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
95kg
+
Wille Wilhelmsson

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
84kg
+
André Stray

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
191kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu drar årets försäljning av majblommor igång
Köp i butik eller i barnens webbshoppar

Idag drog årets försäljning av majblommor igång, de små pinsen som säljs för att motverka barnfattigdom i Sverige. Traditionellt har majblommor sålts av skolbarn men på grund av pandemin fick detta ställas in förra året. I år har Majblomman förändrat upplägget av försäljningen vilket innebär att skolbarn kan skapa sina egna webbshoppar där de kan sälja de fysiska Majblommor som skulle sålts förra året och samla in pengar till sin skolklass. De fysiska Majblommorna från 2020 kommer även att säljas i ICA-butiker såväl som i Majblommans egna webbshop. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur skolbarn som vill sälja Majblommor kan skapa sina egna webbshoppar för att sälja dessa. Det kommer även att säljas en digital variant av Majblomman 2021 vilken alla som donerar pengar till Majblommans arbete mot barnfattigdom kommer att få. Det kan man göra genom att bidra till insamlingar som kan startas av företag och privatpersoner på Majblommans hemsida. Ni kan kolla in både förra årets fysiska Majblomma såväl som årets digitala Majblomma på bilden här ovanför. Tumnagel
86kg
+
Wille Wilhelmsson

Le Creuset släpper ny serie med ugnstillbehör
Med nonstick

Le Creuset är kända för sina färgglada köksprylar men nu släpper man en serie med ugnstillbehör som inte är så färgglada. Tillverkade av hårdanodiserat aluminium och med PRFE-beläggning och man lovar att de ska tåla hårda dag så de går att diska i maskin och köras i ugn upp till 260 grader. De olika plåtarna och formarna kostar mellan 409 och 789 kronor och köper man flera så går de att förvaras i varandra. De finns i butik från 1 maj. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg

Patagonia skippar företagsloggor på sina kläder
För att kläderna ska få längre livslängd

Klädmärket Patagonia har beslutat att framöver tacka nej till företag som vill köpa Patagonia-kläder försedda med företagens egna logotyper. Detta är något man gör av miljöhänsyn då man tror att livslängden på ett klädesplagg blir kortare om detta är försett med en företagslogotyp. I ett blogginlägg skriver Patagonia: "What we’ve learned is that adding an additional non-removable logo reduces the life span of a garment, often by a lot, for trivial reasons. People change jobs, and the extra logo makes for an awkward re-gift. People tend not to pass logoed gear down to their kids, and not everyone wants to be an advertisement on weekends, even if they’re proud to go into work on weekdays. The result? Perfectly good gear ends up forgotten in the closet—or worse, gets tossed in the trash." Enligt Patagonia så slängdes bara 2018 11,3 miljoner ton kläder på soptippen, något som man hoppas minska med initiativet att inte längre tillåta företagslogotyper på sina kläder. Tumnagel
176kg
+
Wille Wilhelmsson

Fredrika har fixat Marabous nya smak
Brownie, kokos och kaffe

Förra året höll Marabou en tävling där folket fick ge förslag på nya smaker. I januari släppte man smaken popcorn och nu är det dags för smak nummer två. Det är Fredrika som har kommit på smaken brownie, kokos och kaffe eller as we call it in Sweden - fika! Den nya smaken är på 185 grams-förpackning och kommer i butik 10 maj. Tumnagel
130kg
+
Roger Åberg