m
Ute efter en riktig körmaskin? Då är det denna du ska ha!
Foto: Bobby Green

Ute efter en riktig körmaskin? Då är det denna du ska ha!
Jag har kört BMW M2

Bil / BMW

I oktober förra året släppte BMW lös den - minstingen i M-utbudet. En uppföljare till 1-serie M Coupé som av naturliga skäl inte kunde få namnet M1, eftersom det redan använts till sportbilen som tillverkades mellan 1978 och 1981. M2 it is alltså, och det spelar ju faktiskt inte så jättestor roll vad bilen heter, så länge den presterar. Fast det behöver faktiskt inte ens M2 göra. Folk har diggat den sedan den visades, vilket syns klart och tydligt på försäljningssiffrorna. Bilen är nämligen helt slutsåld utan att alla köpare ens har fått en chans att testa den. Beställer du ett exemplar i dag får du inte din bil förrän nästa sommar. I pressbilspoolen fanns det dock en som jag knep några dagar innan jag for till Ungern för att köra bilen på Hungaroring. Nedan följer vad jag tyckte om om kärran på både gata och bana. En sak kan jag dock avslöja redan här - den levererar det den lovar och mer därtill. Trots att den saknar M-speglar.

Försnack
Siffror på papper och verkligheten är två skilda saker, så när M2 presenterades och den "bara" hade 370 hästar blev jag först lite fundersam. Föregångaren hade ju 340 hästar så 30 upp var ju inte mer än man får av ett vanligt gammalt hederligt chiptrim. Och dagens M240i har ju faktiskt den också 340 hästar trots att det inte är en riktig M. Men som vi vet är effekt inte allt, utan det är hur den levereras och samspelar med allt det där andra som spelar någon roll. Chassi, balans, viktfördelning, växellåda. Allt måste lira ihop för att slutresultatet ska bli bra. Och det är här BMW lyckas där andra kanske inte kommer fram lika bra. Konkurrenterna från Mercedes och Audi driver på alla fyra medan BMW:n endast låter bakre hjulparet göra jobbet, och det gör mycket för körkänslan. Alla bilar i den här kategorin med liknande effekt går snabbt, men alla är inte roliga att köra bara för det. En sak som enbart bakhjulsdrift gör automatiskt upplevelsen mycket roligare, då det krävs lite mer av föraren för att kunna tygla effekten. Det engagerar föraren mer i körningen, och det är ju trots allt det denna kategori av bilar handlar om. Att köra. Extra mycket i M2:ans fall där man faktiskt snikat in på saker för att fokusera på det som faktiskt betyder något. Du hittar exempelvis inga M-speglar på bilen, inga feta skalstolar och heller inga M-knappar på ratten "som det brukar vara". Vill du ha keramiska bromsar? Tyvärr, det finns inte ens som tillval. Här handlar det istället om att bygga en bil som fler ska kunna ha råd med, även om den givetvis kostar mycket pengar. M2 kostar 509 500 kronor men det är hela 200 000 kronor billigare än vad man får slanta upp för en M4, och för att hamna där prismässigt har man helt enkelt fått skära i ett par poster. Köper du M4 får du mer effekt, möjligheten till keramiska bromsar och M-speglar ingår. Men det kanske inte är det du behöver, egentligen?

Körkänsla
Är det en M2 det handlar om, eller i själva verket den riktiga uppföljaren till M3 precis som Chris Harris säger i Top Gear? Dagens M3/M4 är riktiga bamsingar om man jämför med gamla E30 och E36 M3 och konceptet kanske har glidit ifrån lite hur det var förr - fokus på enkel och ren körglädje. Dagens bilar är fyllda med massa modern teknik som gör de sjukt snabba, men tyvärr kan det i samband med utvecklingen hända att lite av körglädjen försvinner. Det kände jag att den hade gjort när jag testade nya M3 och M4. Fantastiska bilar på alla sätt, men de är liksom lite för bra för sitt eget bästa. Så, kan M2 sudda bort dessa tankar och istället bjuda på det jag saknade? Oh ja.

Rak sexa på tre liter med turbo är receptet. Bakhjulsdrift såklart. Tyvärr har jag enbart testat exemplar med den sjustegade dubbelkopplingslådan, sexpetad manuell finns för den som vill ha det. Givetvis vore det ju även trevligt om motorn inte var överladdad, men man kan inte få allt. Dessutom märks det inte av att det sitter en snäcka där under och flyttar luft, turbolagget är helt och hållet bortspolat. Mer effekt, mindre slurp i tanken och lite snällare avgasutsläpp är väl alltid trevligt så det får gå. I övrigt känns det som en bil för puritanen. Här finns inget onödigt plotter någonstans utan det är motor, låda, fyra hjul och förare som gäller. Men du behöver inte vara något proffs på att köra bil för det, M2 är minst lika lättkörd som alla andra av BMW:s modeller. På den punkten fick 1-serie M Coupé lite skäll för att den ansågs lite för vass och svår att tygla.

Det är något i den här enkelheten som ändå fascinerar mig. För vad behöver man egentligen i en bil som man bara vill ha kul med? M2 är fortfarande fyrsitsig, har plats för bagage och är verkligen inte omöjlig att köra långt med, även om det inte är direkt knäpptyst i kupén vid lagom motorvägsfart. Den är dock såpass isolerad att motorljudet "måste" förstärkas via bilens högtalare. Sluta upp med detta aber! Det låter som ett TV-spel. Bilen låter jättetrevligt utifrån men vill man höra detta som förare får man veva ner rutorna, för det som strömmar ur högtalarna låter inte verkligt. Köper du till sportavgassystemet från M Performance-katalogen brölar det loss riktigt ordentligt, så då kanske avgaspiporna kan överrösta högtalarna.

Tre körlägen finns - Comfort, Sport och Sport Plus. Bilen startar alltid i Comfort och vill man ändra sker detta via knappen till vänster om växelväljaren. I Sport Plus stängs antisladd av, men inte helt. Håller man däremot knappen nedtryckt en längre stund stängs alla hjälpsystem av och man kan leka loss ordentligt. Av naturliga anledningar fick vi inte använda detta läget när vi körde på Hungaroring, utan där var det Sport Plus som gällde. Ska man sätta snabba tider kan man ändå inte hålla på och sladda och ha sig. Och det var precis vad vi skulle göra. Tyvärr inte runt hela banan men på två utvalda sträckor. Personligen är jag inte någon tävlingsmänniska men visst susade adrenalinet genom kroppen och suget på att sätta en bra tid började sakta men säkert krypa längs med ryggraden när vi stod där vid startlinjerna. För mig gick det åt fanders. Jag bromsade lite fel på ett ställe innan en kurva vilket sinkade ner resten av varvet rejält. Trots att man snabbt kan jobba upp ny fart gör det oerhört mycket om man missar på något parti, det blir man snabbt varse om när man kör bana. Men lika glad var jag för det, för här trivdes verkligen bilen som fisken i vattnet. Slutligen fick vi avsluta med att köra ett helt varv fast utan tidtagning och vilken härlig bana det är att köra på. Den hade bara sedan några månader tillbaka även fått ny asfalt vilket kändes väldigt lyxigt. En enkel och snabb bana med härliga kurvor och en hel del partier där det gick att åka riktigt snabbt på.

Att få möjlighet att både testa en bil på gata och bana ger så mycket mer än bara gata som det brukar bli. Här får man verkligen låta motorn varva ut och se till att både bromsarna och chassiet får jobba som det är tänkt. Att bilen var snabb och stabil visste jag redan, men att få sträcka ut på en bana ger helt nya perspektiv. Oj vad sent man kan bromsa och här kunde man visst kasta in bilen i en kurva mycket mer än jag hade kunnat tro. Ingen mötande trafik, ingen bil tätt bakom och massa asfalt att leka på. Alla som har prestandabilar borde i alla fall minst en gång ta ut bilen på en bana och verkligen köra skiten ur den. Nu var jag långt ifrån detta eftersom jag inte kände till just Hungaroring, men visst fick maskinen bekänna färg efter att jag blivit lite varm i kläderna.

Motorn känns aldrig ansträngd utan alltid på topp och kraft finns det gott om. BMW:s folk på plats hävdade att hur vi än körde så skulle motorn inte kunna överhettas och torrsumpsmörjning ser till att hålla koll på oljan även när man pressar bilen hårt på bana. Lådan kastar i växlarna blixtsnabbt och den gör det allra bäst utan ditt fingrande på paddlarna bakom ratten. Styrningen känns oerhört skarp, trots att det är en elservo det handlar om. Ingenjörerna har verkligen lärt sig att kalibrera dessa fint och det går inte att känna att styrningen får el-assistans. Bak- och framaxeln kommer från storebror M4 och visst bjuder M2 på ett vuxet beteende även om den är sådär härligt barnsligt busig när man helst vill det. Viktfördelningen är nästan 50/50 och på bakaxeln sitter det en aktiv M-differential som fördelar kraften mellan hjulen. M2 är kanske inte riktigt lika vass i kanterna som föregångaren 1-serie M Coupé men den är inte långt ifrån. Baken vill gärna komma farande när man trampar på ut ur kurvorna och det känns så stabilt att man tror att man är grym på att köra. Bara att fortsätta att gasa och styra dit man vill så rätar bilen upp sig och man får ett flin som sträcker sig ett varv runt huvudet. Satan vad kul! Nej, det här går inte att göra med en Audi RS3, tyvärr.

Det jag hela tiden återkommer till är att jag inte saknar något. Visst, M-stylingen har jag nämnt, men annars finns det inget direkt att anmärka på. Effekten är fullt tillräcklig, bromsarna bettar bra, den ser inte så tokig ut och den är inte helt opraktisk att leva med. Varför beställde jag ingen när det började bubbla att den var på väg? Just det. Priset. Men ändå, 1-serie M Coupé har ju stått sig sjukt bra på begagnatmarknaden så en M2 kan väl inte vara en dålig affär. Kanske rentav blir en samlarbil som kommer att stiga i värde? Nu handlar det ju dock inte om en begränsad upplaga om 500 stycken exemplar men det kommer ju ändå inte att krylla av dem på gatorna.

Exteriör
Jämfört med en vanlig 2-serie Coupé är M2:an åtta centimeter bredare över rumpan, och det märks. Den är riktigt härligt knubbig och även framskärmarna har bankats ut för att dels få plats med de bredare hjulen men också för att visa att det här inte är någon snikmodell det handlar om. Fronten är grymt aggressiv med sina djupa luftintag, stora gap i mitten och rena look eftersom här inte sitter några dimljus eller DRL-lampor som stör linjerna. I profil dominerar de stora hjulen och de lika stora bromsskivorna där innanför. Bakskärmen har även ett härligt veck som tydligt markerar bredden även här. Kort överhäng fram, lite mer bak. Framskärmarna har som sig bör en liten gäl på sig fast det är ingen riktig gäl, utan bara en plastbit med en M2-logga på. En detalj man lika gärna hade kunnat skippa för min del, eller gjort det ordentligt med luftintag/utblås till någonting. Baken har självklart de fyra runda avgaspiporna på plats men i övrigt ser den lite tam ut. Visst, bredden gör sitt, men bakljusen är lite för snälla. Dessutom ser de rätt ålderdomliga ut, speciellt då de har vanliga blinkers- och bromslampor istället för motsvarigheter i LED. Varför frågade jag en av personerna som varit inblandade i projektet. Svaret är kostnader. För att M2 ska bli mer tillgänglig för massan måste det sparas in på saker och ting. Därför finns inte speglarna, inte heller bakljus fulla med led-teknik. Förståeligt såklart, men i min värld ska en M-bil ha alla M-prylar. Basta.

Interiör
Ratten från M4 har hittat in här men sen tar det stopp. Jag skulle lika gärna kunna sitta i syrrans några år gamla 116i Sport, typ. Interiören är väldigt sparsmakad och det enda som sticker ut är lite kolfiber. Men det är okej, allt fungerar, sitter där det ska och är snyggt utfört. Inte massa lullull som stör och är i vägen. Ytterligare en sak som har fått stryka på foten på grund av BMW:s kostnadskalkyl är den elektroniska handbromsen, här hittar man nämligen en vanlig hederlig spak att dra i när man har parkerat. Framstolarna är lagom skålade och bjuder på det stödet man behöver. Baksätet är som väntat inte det största i världen men två vuxna kan åka här, en stund i alla fall. Sen bullrar det en del, men sånt får man ta med den här typen av chassi och när man rullar på fälgar med lågprofilsdäck.

Avslutning
BMW vill gärna presentera M2 som en instegsmodellen för unga men hur många unga sitter på 509 500 kronor som de kan lägga på en bil? Köparna kommer troligtvis vara de som tycker att en M4 är lite för mycket i alla avseenden och då nöjer sig med en billigare och enklare modell. Sen kanske de ändå specar upp bilen till tänderna och hamnar på samma prislapp. Eller så gör de som jag hade gjort, köpt snikvarianten och inte lagt till något extra. Oavsett vad kommer de inte att bli besvikna eftersom M2 visar sig vara extremt potent, både som landsvägstuggare och som bansmiskare.

Har du möjlighet att lägga en beställning är det inget att tveka på. Du får ju dock tyvärr vänta tills minst mitten av nästa år innan du får njuta av ditt exemplar, men som alltid - den som väntar på något gott. Innan du trycker på beställ-knappen ska du dock ta dig en funderare på om dubbelkopplingslådan är värd de där extra 36 900 kronorna eller om du istället ska satsa på den manuella lådan. 36 900 kronor ger ganska många liter bensin och av den varan går det åt en del på banan, just sayin'...

Fakta BMW M2
Motor: R6, 3,0 liter, turbo, 370 hästkrafter, 465 Newtonmeter (500 Newtonmeter med overboost-funktion).
Växellåda: Sjustegad med dubbelkoppling.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4,3 sekunder, toppfart 250 km/h (270 km/h med M Drivers Package)
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 245/35 R19 fram, 265/35 R19 bak.
Bromsar: 380 millimeter skivor med fyrkolvsok fram, 370 millimeter skivor med tvåkolvsok bak.
Mått: Hjulbas 2,69 meter, längd 4,47 meter, bredd 1,85 meter, höjd 1,41 meter, vikt 1 595 kilo, bensintank 52 liter, förbrukning 0,79 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 185 gram per kilometer.
Pris: 509 500 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Ute efter en riktig körmaskin? Då är det denna du ska ha!
44.2°
0

Ute efter en riktig körmaskin? Då är det denna du ska ha!

Jag har kört BMW M2

Ford bekräftar att Raptor-version av Bronco är på väg
Släpps nästa år

Det var ju inte direkt oväntat men nu är det i alla fall bekräftat av Ford själva - en Raptor-version av nya Bronco är på väg och den kommer att släppas nästa år. Teaservideon visar lite av bilen som kommer att ha mer fokus på prestanda än övriga versioner. Motormässigt väntas bilen få en EcoBoost-V6:a på 3,0 liter som ger 406 hästar och 562 newtonmeter i vrid. I övrigt kommer den att få feta skärmbreddare, större terränghjul, högre markfrigång och den unika färgen Code Orange som vi ser en skymt av här. Det sägs att Bronco Raptor endast kommer att gå att få med fyra dörrar. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Första titten Jon Stewarts nya pratshow
The Problem with Jon Stewart heter den

Här kommer en fösta titt för Jon Stewarts kommande pratshow The Problem with Jon Stewart. I programmet kommer Jon och gäster prata om diverse problem i samhället men då med lite strösslat på humor The Problem with Jon Stewart har premiär den 30 september, exklusivt på Apple TV+. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Friheten på nätet fortsätter att minska
För elfte året i rad

Organisationen Freedom House har släppt sin årliga sammanställning över hur det ligger till med friheten på internet i en lång rad länder. Enligt den senaste sammanställningen av "Freedom on the Net", vilken täcker in 70 av världens länder, så fortsätter nätfriheten att minska, något som sker för elfte året i rad. I 48 av de 70 länderna har regeringen infört nya repressiva regler för företag som verkar på nätet det senaste året, något som Freedom House menar ofta påverkar användarnas frihet på nätet. I rapporten står det bland annat om detta: "While some moves reflected legitimate attempts to mitigate online harms, rein in misuse of data, or end manipulative market practices, many new laws imposed excessively broad censorship and data-collection requirements on the private sector." De största negativa förändringarna gällande nätfrihet under året som gått har Uganda, Myanmar och Belarus stått för enligt rapporten. Kina pekas dock fortsatt ut som den värsta landet för nätfrihet i världen, en titel som man får för sjunde året i rad i Freedom on the Net-rapporterna. Freedom House skriver: "Chinese authorities imposed draconian prison terms for online dissent, independent reporting, and mundane daily communications. The COVID-19 pandemic remains one of the most heavily censored topics. Officials also cracked down on the country’s tech giants, citing their abuses related to competition and data protection, though the campaign further concentrated power in the hands of the authoritarian state." Ni hittar hela Freedom on the Net 2021 i PDF-format här. I infografiken ovan hittas information om de länder i rapporten där internet anses vara fritt, delvis fritt och inte fritt. Här nedan hittas en infografik över de länder som infört nya statskontrollerade regleringar på nätet under året som gått. Tumnagel
33.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Far Cry 6 på konsol får ingen ray tracing
Endast PC-spelare får flådigt ljus

Playstation 5 och Xbox Series X/S är kraftfulla konsoler och vi har redan fått se ett gäng titlar som fått tjusig ljussättning med strålspårning. En kommande titel som inte kommer ha ray tracing på konsol är Ubisofts kommande revolutionssimulator Far Cry 6. I en intervju med Wccftech berättar Ubisofts huvudprogrammerare Stephanie Brenham att utvecklarna valt att skippa strålspårning i konsolversionen då det kort och gott är för krävande och att man i stället siktat på att leverera 4K-upplösning i 60 fps. Ett, helt ärligt, tråkigt beslut då i alla fall jag föredrar en tjusig spelupplevelse före många pixlar. Det är sällan man står stilla i spel och njuter av det höga pixelantalet, liksom. Hur som helst. Ray tracing kommer finnas tillgängligt i PC-versionen av spelet, så vill man ha en läcker spelupplevelse så gäller det att lira Far Cry 6 på en kraftfull datamaskin. Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0

Litauen vill inte ha telefoner från kinesiska märken
Gillar inte att de har inbyggda censurfunktioner

Reuters rapporterar att försvarsdepartement i Litauen har varnat landets invånare att de inte bör köpa telefoner från kinesiska märken. De går till och med så långt och rekommenderar att de som har sådana telefoner bör göra sig av med dem. Detta efter att landets cybersäkerhetsorgan kommit fram till att telefoner från Xiaomi har en inbyggd censurfunktion som kan identifiera ord och fraser som kinesiska staten inte gillar. Reuters nämner att exempelvis fraser som "democracy movement" eller "Free Tibet" censureras. Denna inbyggda censurfunktion är dock avaktiverad i telefonerna som säljs i den europeiska marknaden men enligt cybersäkerhetsorganets rapport är detta något som kan aktiveras på distans vilket ju inte är så sexigt. Xiaomi har ännu inte kommenterat Litauens försvarsdepartement varning. Tumnagel
53.0°
+
Frode Wikesjö
0

Utvecklingschefen för Overwatch 2 lämnar Blizzard
Chacko Sonny ska ta lite ledigt

Chacko Sonny, som är exekutiv producent för Overwatch och utvecklingschef för Overwatch 2, kommer lämna Blizzard Entertainment mot slutet av veckan. Enligt Blizzard så lämnar inte Sonny utvecklaren på grund av någon pågående juridisk strid utan för att han helt enkelt ska "ta lite ledigt efter fem års tjänst". Blizzard säger också att utvecklingen av Overwatch 2 inte ska påverkas av detta då teamet gör utmärkta framsteg och ska vara i slutfasen av utvecklingen. På tal om Overwatch så kommer Overwatch League Grand Finals gå av stapeln nu på lördag. Under det jippot kommer Blizzard visa mer från Overwatch 2. Utöver Chacko har Activision Blizzards chefsjurist, Claire Hart, också valt att lämna företaget. Varför hon valt att lämna är oklart just nu. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Pokémon Unite ute nu till mobila enheter
Poké-MOBA!

Switch-versionen av Pokémon Unite släpptes i somras, men nu är det dags för mobilägare att kasta sig in i det Pokémon-baserade MOBA-spelet. Pokémon Unite har nämligen släppts till iOS och Android och går att lira precis nu. I spelet får vi ta del av 5v5-matcher där spelarna kontrollerar varsitt fickmonster med unika förmågor och likt andra MOBA-titlar gäller det att ta kål på fiender samt förstöra fiendens bas. Pokémon Unite hittar ni på App Store till iOS och Play Store till Android. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

En första trailer för Escape the Undertaker
ITS A NEW DAY, YES IT IS!

Här får vi oss en första titt på Netflix kommande interaktiva tv-program Escape the Undertaker. I den ska man som tittare hjälpa wrestling-teamet The New Day (Big E, Xavier Woods och Kofi Kingston) att överleva i The Undertakers hus, ett hus som är fyllt av olika typer av skräckfyllda upplevelser. I filmen kommer så klart Undertaker själv vara med och du kommer kunna uppleva filmen på Netflix den 8 oktober. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.3°
+
Frode Wikesjö
0

Ny logga för Volvo Cars och Volvo Group
Har nu gemensam grafisk profil

Volvo Cars och Volvo Group är två skilda bolag men nu har de skaffat sig en ny gemensam grafisk profil. Förutom en ny varumärkesprofil får bolagen samma logga och det är den ni ser här ovan. Det enda som kommer att skilja varumärkena åt är accentfärger. Den nya profilen kommer att rullas ut gradvis från och med idag, men det dröjer till 2023 innan den nya loggan hamnar på bilarna. Tumnagel
24.9°
+
Bobby Green
0

HP presenterar Envy 34 All-in-One
Med ultrabred 5K-display och RTX 3080

HP har presenterat lite hårdvarunyheter och bland dessa hittar vi den rätt åtråvärda allt-i-ett-datorn Envy 34 AIO. Enheten kommer med en ordentlig panel på 34 tum med upplösningen 5120 x 2160 pixlar och 21:9 i bildförhållande. Panelen är av IPS-typ och erbjuder 500 nits ljusstyrka och kan visa 98 procent av DCI-P3. Envy 34 kommer du kunna utrusta med rätt trevlig hårdvara 11th gen Intel Core i9-processor och RTX 3080 Max Q-grafik, 32GB ram, 512GB NVMe-lagring. En regelrätt arbetshäst, alltså. Envy 34 kommer börja säljas i oktober från 29.999 kronor. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

Amazon uppgraderar Kindle Paperwhite med större skärm
Samt bättre batteritid och USB-C

Amazon har bestämt sig för att uppgradera sin läsplatta Kindle Paperwhite. Det är första stora uppdateringen på tre år och den nya modellen kommer med en större e-bläck-skärm på 6,8 tum som ska vara ljusare, ha ljusterbar färgtemperatur, USB-C-laddning, snabbare processor och ska kunna användas i upp till 10 veckor på en laddning. Kindle Paperwhite kommer även i en Signature Edition som ger sig trådlös laddning via Qi-standarden, 32GB lagring i stället för 8GB samt automatisk justering av ljusstyrkan, medan den vanliga endast har manuell. Amazon Kindle Paperwhite kommer börja skeppas i USA i slutet på oktober med en prislapp på 139 eller 189 dollar om du vill ha vanliga eller Signature Edition. Förhoppningsvis kommer de nya enheterna börja säljas i Sverige ungefär samtidigt. Vi uppdaterar när svensk releaseinfo trillar in. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Ken Block ska hjälpa Audi att utveckla eldrivna bilar
Elbilar kan gå snabbt och det gillar Ken

Audi meddelar nu att de gått samman med Ken Block som ska hjälpa dem att utveckla kommande eldrivna bilar. I ett uttalande säger Ken följande: "Audi is the brand that ignited my passion for motorsport. I am extremely excited to start this new chapter. Together, we will develop innovative projects and push the boundaries of electric mobility. The Audi RS e-tron GT really surprised me. The design is exquisite with great attention to detail and a perfect finish. The driving experience is amazing: the car is incredibly fast and handles very well. The center of gravity is very low so you can change direction quickly. I see the electric car as a leap forward for us as a society in order to create something that can not only reduce emissions and hopefully make the planet a better place. But not only that: it’s also about performance. I love anything that makes me go faster. Electric cars can do that." Exakt vad det är Ken ska göra är lite oklart men det lär inte bli att designa några modeller utan snarare agera som snabb chaufför i videoklipp och liknande. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Facebook släpper nya versioner av Portal
Varav en går att bära med sig

Facebook har presenterat två nya versioner av Portal, videosamtals-skärmen som man släppte för tre år sedan. En av versionerna, Portal Go, är en helt ny variant vilken är försedd med batteri och går att bära med sig mellan rummets hem. Facebook släpper även en ny version av Portal+ vilken är försedd med en mindre skärm men med en högre prislapp än sin föregångare. Den nya Portal+ har en skärm på 14 tum medan den tidigare versionen hade en 15,6 tum stor skärm. Den bärbara Portal Go har en tio tum stor skärm. Båda de nya Portal-versionerna har en 12 megapixels kamera som kan följa den som samtalar om denne rör sig i rummet. Förutom stöd för videosamtal med Facebooks egna tjänster WhatsApp och Messenger finns även stöd för Zoom, Webex, BlueJeans och GoToMeeting. I december kommer Portal även att börja stödja Microsoft Teams. För att kunna använda Portal krävs det att användaren antingen har ett Facebook- eller WhatsApp-konto. En Portal Go kommer att kosta 200 dollar medan den nya versionen av Portal+ kommer att kosta 350 dollar, 70 dollar mer än den nuvarande Portal+-versionen. Både de nya Portal-versionerna börjar levereras 19 oktober på de handfull marknader där de säljs. Här nedan kan ni lyssna på vad CNET har att säga om Facebook Portal vilket inte är särskilt positivt. Tumnagel
32.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Family Guy förklarar COVID-19-vaccin
Samhällsinformation

Eftersom på tok för många inte riktigt förstått att man bör vaccinera sig mot COVID-19 så har Family Guy-skaparen Seth MacFarlane skapat ett tre minuter lång samhällsinformationsklipp. I det förklaras det på ett humoristiskt sätt hur det här med vaccin fungerar. Peter Griffin shows up at Dr. Hartmanx27s office feeling a little skeptical about getting vaccinated against COVID-19 when Stewie and Brian teleport inside of Peterx27s body and explain how the vaccines work. Ganska relaterat bonusklipp nedan. Tumnagel
48.4°
+
Frode Wikesjö
0

Shang-Chi kommer till Disney+ 12 november
För att fira Disney+ Day

Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings hade nyligen premiär runt om i världen och filmen fick, till skillnad från Black Widow, en regelrätt biopremiär i stället för att visas på både bio och Disney+. Nu har det blivit känt när filmen kommer dyka upp på Disneys streamingtjänst och det kommer ske 12 november. Det hela kommer ske i samband med den nyligen presenterade Disney+ Day, vilket är Disneys nya påhitt där vi får fira Disney. I samband med festdagen kommer vi även få tillgång till Jungle Cruise utan extra kostnad samt att Home Sweet Home Alone, vilket är en reboot av Home Alone, kommer ha premiär. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Xi Jinping lovar att sluta investera i kolkraft
I alla fall i andra länder

I går talade Folkrepubliken Kinas högsta ledare, Xi Jinping, till FN: s generalförsamling och lovade att Kina ska sluta investera i kolprojekt i andra länder. Istället ska Kina öka stödet så utvecklingsländer kan utveckla miljövänlig samt koldioxidsnål energi och på så vi hjälpa världen att bekämpa klimatförändringarna. The move makes sense for everyone involved. Renewable power is now the cheapest option nearly everywhere on the planet, and China manufactures much of the hardware needed for solar and wind power. It also follows similar decisions by Japan and South Korea. Combined, these decisions will likely put a hard cap on the number of coal plants built and significantly limit the future export market for coal. Statliga Bank of China är den största enskilda finansiären för kolprojekt och har investerat cirka 35 miljarder dollar i kolprojekt sedan Parisavtalet 2015. Xi sa också i talet att Kina ska bli helt koldioxidneutralt senast 2060. Tumnagel
48.5°
+
Frode Wikesjö
0

Microsoft visar upp ny Photos-app till Windows 11
Har börjat rulla ut till Windows Insiders nu

Nu är det bara två veckor kvar tills Microsoft släpper sitt nästa operativsystem publikt och nu har man släppt en förhandstitt av den nya Photos-appen som inkluderas i Windows 11. Den nya Photos-appen har fått ett helt nytt gränssnitt och även lite nya funktioner som förhoppningsvis ska göra det lite enklare att redigera de foton man lagrat på datorn. Det finns även möjlighet att enkelt nå andra bildredigeringsprogram om man har sådana installerade på datorn och hellre vill redigera bilderna där. Den nya Photos-appen till Windows 11 har börjar rulla ut för Windows Insiders. Andra som vill kolla in appen får vänta tills Windows 11 släpps publikt 5 oktober. Här nedan kan ni kolla in ett klipp där YouTube-kanalen Tech Based kolla in den nya Photos-appen. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Utforska Mars med ny simulator från NASA
Kolla in Perseverance resa på den röda planeten

NASA har släppt ett nytt interaktivt verktyg vilket man kan använda om man vill kolla in vad NASA:s rover Perseverance än så länge har utforskat under sin marsvistelse. Med simulatorn kan man styra en 3D-modell av Perseverance på Mars och se autentiska bilder på det som rovern har fotat av det som undersökts. Till de olika platserna som Perseverance besökt finns även tillhörande texter som beskriver platsen eller det som rovern eventuellt har kolla närmare på. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in kort sekvens där NASA själva testa verktyget "Explore with Perseverance". Vill ni testa det hela så hoppa vidare på länken nedan. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska skor med sula av hampa
Icebug släpper nytt

Icebug är ett svenskt skoföretag som vill att skobranschen ska bli mer hållbar. Nu släpper man en ny skomodell som heter Larvik och den har en sula gjord av hampa. Hampan växer snabbt, binder koldioxid och behöver bara en tredjedel av den vattenmängd som krävs för att odla bomull. Marie Thomasson som är head of demand på Icebug säger följande: "Att hela tiden ifrågasätta standardmaterial för att se om de kan ersättas med nya, innovativa lösningar är vardag för oss. Vi använder sedan tidigare till exempel alger från övergödda sjöar i våra mellansulor, vilket är bra både för planeten och funktionen. Hampa är en slitstark fiber, vilket förstås är eftertraktat när man gör outdoorskor, men det jag personligen gillar mest är att det gör skorna så sköna för fötterna. Hampa andas riktigt bra och reglerar temperaturen så att det värmer när det är kallt och kyler när det är varmt." Ett par blir dina för 1799 kronor. Modellen finns även i 100 procent nubuckläder för 1999 kronor. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Lil Nas X kör Joline
Dolly Parton-klassiker i ny tappning

Lil Nas X besökte nyligen BBC Radio 1 Live Lounge för att där framföra Dolly Parton klassiska dänga Joline. Tumnagel
89kg
+
Frode Wikesjö

Vans och ryska Rassvet tar fram sko
Och lite kläder

För första gången har Vans och Rassvet (PACCBET) samarbetat och resultatet är en sko (Vans Skate Bold) i två stycken färgskalor och en premiumkollektion av plagg och accessoarer. Rassvet grundades 2016 av en grupp skateboardåkare och företaget leds av skaparen Gosha Rubchinskiy och proffs-åkaren Tolia Titaev. PACCBET betyder gryning eller soluppgång på ryska och varumärket vill vara "det ledande ljuset för den nya vågen av den ryska skate-scenen". Kollektionen släpps den 23 september. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Gin inspirerad av Natthimlen
Har smak av jasmin och viol

Hendrickx27s presenterar nu den andra upplagan ur serien "Cabinet of Curiosities" och det är Lunar Gin. Den är inspirerad av natthimlen och har smak av jasmin och viol. Här finns även angelikarot, kummin och enbär. Ska dofta tallbarr och kaprifol. Flaskan rymmer 70 centiliter, ginen innehåller 43,4 procent alkohol och för en flaska får du betala 470 kronor. Artikelnumret är 41018. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Triwa presenterar samarbete med Sea Shepherd
Även denna är tillverkad av havsplast

Klocktillverkaren Triwa presenterar nu ett samarbete med Sea Shepherd som är en ideell miljöorganisation som vill skydda och bevara marina ekosystem och djurarter. Klockan är tillverkad av återvunnen plast från haven och är framtagen för att påvisa hur våra hav faktiskt mår. Förra året släppte Triwa klockan Time for Oceans som även den är tillverkad av havsplast. Klockan lanseras den 21 september och kostar 1395 kronor. 15 procent av varje såld klocka skänks till Sea Shepherd. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green

Ny färdig cocktail från Hernö Gin
Det här är Martinez!

Den andra produkten i serien Hernö Gin Cocktails är Martinez!. Här har man blandat Mancino Vermouth Rosso Amaranto, maraschinolikör och några stänk bitter. Det är twist på den klassiska cocktail som skapades som en variant på Manhattan i slutet på 1800-talet. Martinez! släpps i en upplaga om 1250 stycken flaskor den 27 september klockan 10.00. Flaskan är på 500 milliliter, alkoholhalten på 35 procent och på prislappen står det 482 kronor. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Beavis and Butt-Head-kläder från Études
Snart på en Wille nära dig

Det franska klädmärket Études presenterar nu en ny kollektion kläder med MTV-ikonerna Beavis and Butt-Head på. Det finns t-shirts, jeansjackor, hoodies, skjortor och kepsar att välja mellan. Priserna sträcker sig från 90 euro till 650 euro och allt som erbjuds hittar ni på länken nedan. Tumnagel
69kg
+
Bobby Green

Matgeek har börjat sälja sås
Snart tillgängligt i hela landet

YouTube-profilen och mannen med en endast medelmåttig riskokare, Johan "Matgeek" Hedberg, ska har börjat sälja färdiga såser i flertalet matkedjor. Detta för att han länge jobbat med en digital produkt och saknat att jobba med en konkret vara. Därför började han, tillsammans med en ännu okänd samarbetspartner, tillverka burkar med sås. Under sommaren har man kunnat hitta dessa såser i utvalda ICA-butiker men tillgången har varit begränsad. Nu har man skalat upp produktionen och från nästa vecka ska dessa Matgeek-såser kunna hittas i alla Citygross-butiker i hela landet. I klippet ovan kan man se när Johan åker till fabriken i Motala för att provsmaka de nya såserna. Tumnagel
-153kg
+
Frode Wikesjö

Ett besök hos Russell's General Store
Har New Yorks bästa bacon- och äggmacka

Russellx27s General Store är en liten mysig mataffär och restaurang som ligger i den lilla staden Bovina. Här jobbar Maggie som gör goda pajer och Antonio som sägs veva ihop New Yorks bästa bacon- och äggmacka. Inget avancerat men det måste det ju heller inte alltid vara. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Lil Nas X föder sitt debutalbum MONTERO
Så det är så albumsläpp fungerar?

Artisten Lil Nas X, som först blev populär med sin låt Old Town Road, har idag släppt fött sitt debutalbum MONTERO. Albumet består av 15 låtar och är 41 minuter långt. Ovan kan ni observera födseln av Lil Nas X album. Med sig på albumet har han Miley Cyrus, Elton John, Megan Thee Stallion, Doja Cat och Jack Harlow. Tumnagel
93kg
+
Hugo Engström

Aretha Franklins Respect är världens bästa låt
Svänger fortfarande bra

250 stycken musiker, kritiker och branschfolk har sagt sitt och efter en omröstning stod det klart att Aretha Franklins Respect är världens bästa låt. På plats nummer två hittar vi Public Enemys Fight the power och på plats tre Sam Cookes A change is gonna come. På 20:e plats hittar vi Robyn med Dancing on my own. Hela listan med 500 stycken låtar hittar ni på länken nedan. Vilken är världens bästa låt enligt dig? Tumnagel
70kg
+
Bobby Green

Årets julknäcke från Leksands smakar glögg
Inte knäck

För mig är det vörtbröd som gäller på jul men många äter även knäckebröd. Leksands presenterar nu årets julknäcke och det ska smaka glögg. Brödet har fått smak av de klassiska smakerna pomerans, kanel och nejlika och det börjar säljas från och med vecka 43. En förpackning är på 220 gram och kostar runt 20 kronor. Förutom glöggknäcket släpps även de klassiska julbröden Julknäcke Original och Tre kullor Julkryddor och Vört. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green