Vdn för Geely Sweden Holdings pratar om strategin för Sverige
Så tänker man om framtiden
Hans Oscarsson var tidigare CFO på Volvo Cars och är nu vd för Geely Sweden Holdings - bolaget som företräder kinesiska Geely i Sverige. Nyligen var han hos EFN Ekonomikanalen i Göteborg och blev intervjuad kring Geelys företagsstruktur och strategi och inslaget ser ni här.
Visa
Pressmeddelande
Geelys vd om strategin för Sverige
Hans Oscarsson gick från att vara CFO på Volvo Cars till att bli vd för Geely Sweden Holdings – bolaget som företräder kinesiska Geely i Sverige. I en intervju hos EFN Ekonomikanalen i Göteborg berättar han om Geelys företagsstruktur och strategi.
Hans Oscarsson, vd för Geely Sweden Holdings intervjuas i EFN:s studio i Göteborg. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.
Geely har gjort ett rejält intåg på den västsvenska arenan. Volvo Cars, Zenuity, Polestar, Geely Group Motorsport, Saxo Bank och Geelys innovationscenter Uni3 är bara några av bolagen som ingår i koncernen. Dessutom har bolaget hand om Geelys aktier i AB Volvo.
Förra året gav Geelys innehav ett pengaregn till moderbolaget. Volvo Cars gav en aktieutdelning på 2,8 miljarder kronor och aktierna i AB Volvo gav 1,7 miljarder. I inslaget får han frågan från EFN:s redaktör Anders Frick om hur prognoserna ser ut för i år.
”Det är kul att det är två bolag som det går bra för. Det har väl aldrig gått bättre än just nu”, säger Hans Oscarsson.
Långsiktighet är något som brukar utmärka kinesiska bolag, men när det gäller Geely i Sverige så är några av nyckelorden snarare decentralisering, frihet under ansvar och snabbrörlighet.
”Jag hoppas att vi ska vara så snabbfotade som vi har varit. Det ska inte vara så mycket standstill”, säger Hans Oscarsson till EFN.
Hans Oscarsson arbetade för Volvo Cars under nästan 30 år, bland annat under den tid då det pratades om ett samgående mellan Volvo och Renault, något som PG Gyllenhammar kämpade för. I intervjun kommenterar han det faktum att det inte blev någon affär, och vad detta har inneburit för Volvobolagen.
”Jag tror att utvecklingen har gått betydligt bättre tack vare att det inte blev någon affär. Företagen blomstrar ju och är i dag Sveriges två största företag”, berättar han.
Hans Oscarsson gick från att vara CFO på Volvo Cars till att bli vd för Geely Sweden Holdings – bolaget som företräder kinesiska Geely i Sverige. I en intervju hos EFN Ekonomikanalen i Göteborg berättar han om Geelys företagsstruktur och strategi.
Hans Oscarsson, vd för Geely Sweden Holdings intervjuas i EFN:s studio i Göteborg. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.
Geely har gjort ett rejält intåg på den västsvenska arenan. Volvo Cars, Zenuity, Polestar, Geely Group Motorsport, Saxo Bank och Geelys innovationscenter Uni3 är bara några av bolagen som ingår i koncernen. Dessutom har bolaget hand om Geelys aktier i AB Volvo.
Förra året gav Geelys innehav ett pengaregn till moderbolaget. Volvo Cars gav en aktieutdelning på 2,8 miljarder kronor och aktierna i AB Volvo gav 1,7 miljarder. I inslaget får han frågan från EFN:s redaktör Anders Frick om hur prognoserna ser ut för i år.
”Det är kul att det är två bolag som det går bra för. Det har väl aldrig gått bättre än just nu”, säger Hans Oscarsson.
Långsiktighet är något som brukar utmärka kinesiska bolag, men när det gäller Geely i Sverige så är några av nyckelorden snarare decentralisering, frihet under ansvar och snabbrörlighet.
”Jag hoppas att vi ska vara så snabbfotade som vi har varit. Det ska inte vara så mycket standstill”, säger Hans Oscarsson till EFN.
Hans Oscarsson arbetade för Volvo Cars under nästan 30 år, bland annat under den tid då det pratades om ett samgående mellan Volvo och Renault, något som PG Gyllenhammar kämpade för. I intervjun kommenterar han det faktum att det inte blev någon affär, och vad detta har inneburit för Volvobolagen.
”Jag tror att utvecklingen har gått betydligt bättre tack vare att det inte blev någon affär. Företagen blomstrar ju och är i dag Sveriges två största företag”, berättar han.
Geely nu största ägaren i AB Volvo
Äger sedan tidigare Volvo Cars

Volvo och Geely startar nytt bolag för förbränningsmotorer
Så att Volvo kan fokusera på eldrift

Volvo och Lotus är nu syskon
Geely köper majoriteten av britten

Geelys ägare köper in sig i Daimler för 9 miljarder dollar
Blir företagets största ägare

Ny konceptbil från Geely på Volvo-plattform
Det här är eldrivna Preface

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn
