Vi har kollat in nya generationen av Volkswagen Golf
Börjar säljas i dag
Golf är Europas mest sålda bil, det säljs faktiskt en var 40:e sekund, så även om det mest pratas om elbilar nu för tiden så är lanseringen av en ny Golf viktig. Speciellt för Volkswagen så klart som inte vill bli av med en storsäljare. Men är den något bra och hur står den sig mot konkurrensen?
Svaret är väl ja. Det är fortfarande en rätt ospännande bil och inte speciellt mycket är nytt. Volkswagen tycker så klart annorlunda, det är ju i deras ögon en ny generation, men bilen bygger på samma platta som förra generationen och även om saker och ting är uppdaterade så finns det ingen revolution här. Nu är det väl inte meningen heller, då hade man riskerat att tappa den där förstaplatsen i försäljningen, men samtidigt blir konkurrenterna knappast sämre. Problemet är inte att nya Golf är dålig, för det är den inte, problemet är att det känns som att den kunde ha varit bättre. Kanske har de bästa ingenjörerna på Volkswagen flyttats till iD-avdelningen?
Utsidan är sig lik förutom i fronten där det är en ny look som vi även kommer att få se på nya Tiguan. Jag är inget fan av denna look, men smaken är ju som baken som väl är.
På insidan är det också uppdaterat och här är det rejält uppdaterat. Tyvärr är det inte bra gjort, det nya systemet är tvärtom fruktansvärt. Den digitala cockpiten och skärmen i mitten må ha hårdvara som ser finfin ut men för att vara ett nytt system 2020 är det här under all kritik. Det är helt enkelt gjort och godkänt i Powerpoint, några UX-designers verkar inte ha följt med på resten av utvecklingsresan.
Och det håller inte 2020. Varken unga eller gamla kommer att attraheras av detta. Unga kommer att fnysa åt att det är så ogenomtänkt eftersom de är vana med så långt mycket bättre gränssnitt på andra ställen, gamla kommer att bli tokiga och be säljaren ställa in någon sorts lagom-inställning och sedan aldrig röra den.
Hur som helst så är det säljstart i dag och tre tråkiga alternativ finns, två bensinare på 150 hästar där en är mildhybrid samt en diesel på 115 hästar. Jag har kört båda bensinarna och ingen av dem var speciellt roliga.
Senare kommer även en GTE med 245 hästar som kommer att bli riktigt intressant. Frågan är vad den kommer att kosta. Här är nämligen priserna för de motoralternativ som släpps i dag:
1,5 TSI 150 hk, 6-växlad manuell (bensin): från 273 900 kronor
1,5 eTSI 150 hk, 7-växlad DSG (bensin, mildhybrid): från 299 400 kronor
2,0 TDI 115 hk, 6-växlad manuell (diesel): från 274 900 kronor
Närmare 300.000 kronor vill alltså Volkwagen har för en ny Golf. Man ursäktar det med att de är välutrustade, med från start finns bland annat tre-zons klimat, digital cockpit och 10,25 tums skärm men det är ändå mycket pengar. Vill du ha en billigare bil utan så mycket utrustning får man vänta in bensinaren på 110 hästar som kommer att kosta 236 900 kronor.
Senare kommer så klart också en GTI och en R som sig bör när det handlar om Golf.
Försök igen

















































Volkswagen Tiguan facelift fångad utan maskering
Har Golf-liknande strålkastare

Rykte
Nya Volkswagen Golf GTI får 245 hästar
R får 333 hästar

Baken på nya Volkswagen Golf GTI läcker ut
Läcker?
