Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co.
Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu?
- Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start.
Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing?
– Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut.
Det finns ju bara en modell att välja mellan just nu och det är Lynk & Co 01. Sedan kan man välja mellan hybrid och plug-in-hybrid och färgerna svart och blått. När vi pratade senast så var det en tre-fyra färger på tapeten, varför blev det bara två och varför svart och blå?
– Just nu tänker jag att det nog var onödigt med två färger, en hade räckt. Andra biltillverkare pratar mycket om personalisering men kring de flesta andra produkter, framförallt varumärkesprodukter, som vi köper så får vi inte välja utan har Gucci gjort en väska så köper vi den som den är. Varför det blev just svart och blått handlar helt enkelt om att vi valde de två färgerna som vi tyckte blev snyggast.
Det finns två drivlinor att välja mellan vad kommer prisskillnaden att vara?
– De kommer att ha samma pris.
Men kommer inte alla att välja pluginhybriden då?
– Nä, vi tror att det kommer att komma kunder som alltid har kört bensinbil och som aldrig kommer att vilja stoppa in sladden och då är hybriden ett bra alternativ.
Men hur välutrustade kommer bilarna att vara, jämfört med till exempel en Volvo XC40?
– Bilarna har allt som man behöver, de är väldigt välutrustade. Vi tror inte att folk vill hålla på och göra en massa val utan att de litar på oss. Att vi har så få val gör också att vi kan leverera din bil direkt, beställer du en på måndagen kan du få den på onsdagen. Ingen väntetid.
Det går inte att köpa en bil och det enda ni säger om prislappen är att det aldrig kommer att bli mer än 500 euro. Ett sätt som prislappen per månad kan gå ner är att man lånar ut sin bil men vad kommer det att kosta för den som hyr och hur mycket av det kommer ”ägaren” av bilen att få?
– Vi har diskuterat priserna för att dela någons bil men det är inget som vi på Lynk & Co sätter utan det kommer att fungera som Airbnb där den som hyr ut sätter prislappen. En bil på en viss plats och en viss tid kan alltså bli dyrare än en annan bil på en annan plats, en annan tid. Men det är klart att det kommer att bli någon form av standard efter ett tag, vi anar att det kommer att hamna runt 30-40 euro per dygn.
Så det är jag som ”ägare” av bilen som bestämmer priset, intressant. Kan jag även sätta olika priser till olika personer, så att kompisar får ett bättre pris än någon anonym på stan?
– Ja, det kommer att gå. Vi vill att bilarna ska delas, en bil står i snitt still 96 procent av dygnet så vem som helst förstår att det finns utrymme för att en bil delas med andra. Det kommer att finnas ett minsta pris som man kan sätta men det är inte bestämt ännu. Vi kommer att ta en del av avgiften, men bara för att täcka våra kostnader. Delningen är inte något som ligger i vår affär utan intresset för oss ligger i att det blir billigare för våra användare.
I de städer där ni kommer att finnas kommer ni att ha ”clubs”. Vad innebär dessa?
– Vi tror på att folk vill köpa ett varumärke när de köper en produkt. Vi vill fylla varumärket Lynk & Co med mer än ”en bil” och där är våra clubs viktiga. Det kommer att vara mötesplatser med musik, konst och massor av annat som vi tror passar målgruppen. Vi bygger detta från grunden som ett varumärke och en tjänst, inte som en bilfirma. 80 procent av mina anställda har aldrig tidigare arbetat i bilindustrin.
Det låter som att du inte tror att andra bilmärken skulle kunna skapa ett varumärke där den här typen av kringaktiviteter skulle bli bra?
– Så är det, jag tror att om andra bilmärken skulle försöka göra det vi vill göra skulle det kännas konstlat och falskt.
Lynk & Co kommer till Göteborg innan årsskiftet och de första bilarna börjar rulla nästa vår. Anledningen till att man börjar med Göteborg är bilen är utvecklad där och därmed är en av dess hemstäder. Just nu finns det inget datum för när tjänsten kommer till Stockholm eller Malmö.
Lynk & Co presenterar sitt nya medlemskap
Prenumerera på bil för 500 euro i månaden
