Vi har pratat med Alain Visser om framtiden för Lynk & Co
Han verkar, minst sagt, tro på det han gör
När vi sätter oss ner med Alain och Andreas från Lynk & Co är humöret på topp, speciellt hos Alain. Jag inbillar mig att jag är en person kan läsa andra i alla fall en smula och så där glad är man inte utan anledning. Så vad är Alain så glad för?
Han är i Amsterdam. Själv är han belgare, ett stängt folk enligt honom själv. Amsterdam är open minded. Perfekt att lansera Lynk & Co 02 här, trots att bilmärket inte kommer till Europa på två år. Men i dag så tillkännager man att man kommer att tillverka de Lynk & Co-bilar som ska säljas i Europa i Volvos fabrik i Genth i Belgien. Det är väl inte någon högoddsare att det blir så, men man är noga att påpeka att man tittat på olika alternativ och valt det här alternativet själva.
Lynk & Co är ett experiment som på många sätt känns oerhört självklart men som inte är en solklar succé. Det är ju inte någon som har gjort detta innan. Tesla gör på sätt och vis samma sak som Lynk & Co men Alain är noga med att det också finns många olikheter.
Så vad är då Lynk & Co. Tanken har väckts ur det faktum att unga i dag inte vill äga en bil. Tidigare när man frågade unga vuxna stod alltid bilen som nummer ett över saker man ville åstadkomma. Mål i livet helt enkelt. Men 2012 hände något. Istället för att alltid vara nummer ett åkte drömmen om att få äga en bil ut från topp 10-listan. Ska man nå dessa köpare, eller snarare icke-köpare, måste man alltså göra något annorlunda.
För folk behöver ju fortfarande förflytta sig.
Alla de saker som bilindustrin alltid har pratat om och fortfarande pratar om börjar också bli helt ointressanta. Saker som hästkrafter, vridmoment och annat tramsigt bryr sig folk inte om längre. Man bryr sig om hur bilen drivs men så länge svaret är “på ett miljövänligt sätt” så har man inte fler frågor.
Man vill absolut inte besöka en bilhandlare som ligger långt utanför stan (som man behöver bil för att ta sig till), man vill inte serva sin bil, byta däck och man vill inte ha tusen alternativ när man beställer en bil. När man beställer en Volvo XC60 har man fyra miljarder olika versioner att välja mellan. Fyra (4) miljarder. Andra tillverkare är tydligen ännu värre.
- I USA vill 30 procent hellre besöka sin tandläkare än besöka en bilhandlare. Det säger en del om hur fel ute branschen är. Och dessutom så försöker bilindustrin ha en relation med kunden, men i tillfället där man faktiskt har chansen att träffa sin kund ger man bort den upplevelsen till en bilhandlare.
Alain sa därför till sitt team att komma tillbaka med maximalt tio olika versioner att välja mellan, inklusive färgval. De kom tillbaka med sex, men det verkar som att det blir åtta till slut i Europa. Det här är alltså inklusive färger och allting, det kommer bara att finna åtta olika versioner av den här bilen. Vill du ha en elversion får du snällt välja den vita, eller hur det nu kommer att bli.
Men folk vill, i alla fall enligt Alain, inte välja själva. Efter att vi har valt att vi vill ha, och har råd, med en iPhone X har vi bara färg och minne att välja mellan. Det är tillräckligt många val, kanske för många till och med.
Alain säger att man vill börja med konsumentens behov, inte börja med vad bilen man råkar ha byggt kan göra. Konsumenterna vill ha tjänster, de vill ha en sak som tar dem från en punkt till en annan. De vill dela bilen med vänner och man vill att någon tar hand om skiten. Det försöker Volvo lösa med sin tjänst Care by Volvo, men den tjänsten är dyr. Man får slanta upp 700 euro i månaden för att få den lyxen, något som man inte tror att Lynk & Co köparna helt enkelt kommer att vilja göra. Så viktig är inte bilen för dem.
Man kommer att helt kapa återförsäljarna och på så sätt kapa bort en kostnad på mellan 15 och 25 procent. Om detta kommer att synas i konsumentledet återstår att se men det här kan bli en rejält billigare produkt, speciellt om man lånar ut “sin” bil till andra. När man beställer sin bil behöver man inte heller göra det på 24 eller 36 månader, man kan välja att ha en bil i en månad och sedan lämna tillbaka den. Priset lär bli annorlunda, men det kommer att gå.
Alain lovar att man kommer att ha ständig tillgänglighet på bilar. Eftersom man har åtta versioner och inte 4 miljarder kan man alltid ha bilar redo. Finns just den du vill ha inte i Stockholm ser man till att frakta upp den till dig till dagen efter. Det här tror jag väl på när jag ser det, men Alain verkar inte orolig.
- Vi kan få för många ordrar under vissa perioder men för oss är det i sånt fall ett lyxproblem som vi får lösa. När vi har så få versioner är det bara att tillverka de modeller som efterfrågas mest.
För att skapa den här bilen har man tagit in färska designers, många direkt från skolan. Snittåldern i teamet är 35 år och hälften är kvinnor.
- Frågar man bilgubbar efter en bil får man en bil för bilgubbar, säger Alain och verkar synnerligen nöjd med hur han har ställt frågan i det här fallet.
Lynk & Cos modeller kommer att säljas online, så klart. Men man kommer att ha flaggskeppsbutiker i de större städerna i Europa. Dessa kallar man för Offline och dessa kommer att finnas i citykärnorna, inte utanför. Man kommer också ha ett system med popupaffärer som åker från stad till stad i Europa. Större städer i Europa kommer att få besök i alla fall en gång i månaden, det kan vara i några dagar eller i en vecka. Totalt kommer 200 personer att jobba med detta, i jämförelse med ett traditionellt återförsäljarnät är det ingenting.
Man kommer som sagt att börja tillverka bilarna i slutet av nästa år och de första kommer att levereras 2020. Man kommer inte att ha ett enda alternativ med dieselmotor, till en början kommer alla att vara hybrider. 2021 kommer den första helt rena elversionen. Prislappar, räckvidd och annat är man fortfarande förtegen om.
Tills dess att bilarna kommer på gatorna här i Europa kommer man att försöka visa upp varumärket på andra sätt. Man försöker ju aggressivt att inte vara ett bilmärke, frågan är hur bra man lyckas med det i slutändan.
Hur som helst så kommer man bland annat att göra ett samarbete med svenska Tictail. Tictail är en e-handelsplattform och de har valt ut tio olika designers som man gillar från världens alla hörn. Från dem kommer tio produkter att komma till sommaren, tio produkter som ska visa vad Lynk & Co är.
Alain är extremt noga med att Lynk & Co inte är ett vanligt bilmärke, om ens ett bilmärke alls. Man har unga personer i sitt team. Han är också noga med att det man gör måste komma naturligt från teamet och inte från gubbar som försöker vara coola.
- To try to be cool isn’t very cool, säger han och ler.
Problemet är bara att när presentationen är klar kliver det upp en hög med gubbar på scenen. Kloka gubbar, men ändå gubbar. Gubbar som har väldigt många år i den där tråkiga bilbranschen som Alain tidigare på dagen har försökt få mig att inse att de är dinosaurier. Frågan är hur mycket de där gubbarna verkligen kan släppa kontrollen nedåt.
För Geely är det här hur rätt som helst. Volvo har varken varumärke eller möjligheter att strunta i alla sina återförsäljare, eller vända på hela sin affärsmodell. Med Lynk & Co tar man det göttaste från Volvo, stöper om det i en annan form och kränger det på ett helt nytt sätt.
Det kan vara helt rätt taktik, i alla fall i Kina och Europa. I USA kommer det att bli svårt, där har handlarna och bilbranschen alldeles för mycket makt. Tesla har ju stött på stort motstånd med sitt sätt att sälja bil och i vissa delstater får de inte säljas.
- Om Elon Musk har stora problem med att genomföra det han försöker göra i USA kommer vi att få det väldigt, väldigt jobbigt där.
Med ett nytt sätt att sälja bil, elversioner på gång och fabriker som kan spotta ur sig bilar kan Alain komma att le ännu mer om några år. Jag hoppas faktiskt att han får fortsätta le, bilbranschen behöver fler sparkar i röven och det är härligt att det inte bara är Elon som står där och sparkar.
Lynk & Co drar täcket av modellen 02
Börjar säljas i Europa 2020

Lynk & Co sålde 6000 bilar på 137 sekunder
Snabb rapport från provkörningen

Lynk & Co försöker starta en revolution
Och kanske lyckas de faktiskt!

Bilder på Lynk & Co 03 Concept
Kul att få se lite inredning!

Vi har tittat på Lynk & Co 01
En bil - men det är inte det som är grejen

Nu finns Lynk & Co på riktigt
Samägt bolag mellan Geely och Volvo
