Vi har provkört helt nya Kia Xceed
Ceed-familjen har fått ett till syskon
Svenskarna gillar Kia och svenskarna verkar gilla bilar som ser ut att kunna fara ut i skogen så Kia passar på att få in ännu en skogsmullebil i sortimentet. Xceed är så klart en variant på populära Ceed som är den åttonde populäraste bilen i Sverige i år efter en radda med Volvos, Volkswagen och märkeskompisen Niro.
Det här är så klart inte ett alternativ till en Land Rover, den kommer inte ens med fyrhjulsdrift, utan är ett lite piggare alternativ till Ceed, personligen tycker jag att den är riktigt snygg. Det handlar alltså väldigt mycket om image, trots att bilen har flera centimeter högre markfrigång, den har ökat med 4,2 centimeter jämfört med vanliga Ceed till 18,4 centimeter. Axelavståndet är exakt detsamma men bilen har blivit lite längre i fronten på grund av designen och lite längre i rumpan, men de centimetrarna har gjort att bagageutrymmet har växt från 395 liter i vanliga Ceed till 426 liter.
Det här är ingen bil för den stora familjen och även om den känns ungdomlig och pigg så kommer nog många av köparna vara lite äldre som vill vara lite tuffa, gillar coupé-looken men som tycker att det där med lite högre bil är superhärligt eftersom det blir enklare att kliva in i bilen.
På utsidan är det som sagt inte alls tråkigt och på insidan är det faktiskt helt ok. Materialvalen och kvaliteten i knappar får hjälp av den nya skärmen och det nya digitala klustret som gör att helheten känns riktigt bra och modernt. På bilen jag körde var det en hel del gula detaljer på insidan vilket den som är feg och tråkig kan ersätta med svart. Men det är fegt. Men väljer man den gula versionen får man också en klädsel med fina sömmar, ok det är kanske inte alcantara och superlyxigt men roligt och lite annorlunda.
Det finns alltså ingenting att klaga på även på insidan även om Kias gränssnitt på skärmen i mitten, som sitter rätt nära föraren vilket är bra, inte är supersexigt så är skärmen tillräckligt stor med tillräckligt bra upplösning för att jag ska vara nöjd. Och med stöd för både Apple CarPlay och Android Auto som standard är det ju bara att koppla in mobilen och vara nöjd.
Driver gör det enda motoralternative just nu, en bensinare på 1,4 liter och 140 hästar. Det är ingen sportbil men räcker gott och väl för storleken och för hur denna ska användas och köras. Ett sportläge finns och någon sportbil blir det väl inte då heller, men känslan i körningen blir tightare och härligare så det är välkommet om man ska vara lite mer kreativ i sin körning.
Men den riktig intressanta versionen kommer nästa år då denna kommer som plugin-hybrid. I den kommer samma Setup som i Niro sitta, det vill säga en 1,6 liter stor bensinare på 105 hästar tillsammans med en elmotor på 44,5 kW och 61 hästar. Tillsammans ger de 141 hästkrafter och 265 Nm, så ingen sportbil då heller men en trevligt alternativ för den som vill elektrifiera sig. Batteriet är också hämtat från Niro och på 8,90 kWh. Stämmer räckvidden med Niro så är det 4,9 mil enligt WLTP-körcykeln som gäller. Men just nu är det alltså bensin som gäller.
Xceed är dyrare än Ceed, speciellt om man tittar på grundpriset, men tittar man på en jämförbart utrustad bil skiljer det 37.000 kronor även om det gäller en Ceed med kampanjrabatt. Två utrustningsnivåer finns, Advance för 236.500 kronor (251.500 kronor med automat) och Advance Plus för 271.400 med automat. Redan i Advance ingår det mest man behöver, 10-tums skärm, nav, Android Auto, Apple CarPlay, 18-tummare, LED-ljus, farthållare och aktiv filhållningsassistans är några av sakerna som ingår från start. I Advance plus får man större skärm (12,3 tum), digital instrumentering, eluppvärmda baksäten, adaptiv farthållare, nyckelfritt system, aktiv filkörningssystem och så vidare.
Man behöver alltså inte ta fram stora krysspennan i tillbehörslistan. Faktum är att det enda tillvalet som finns är metalliclack, till och med det gula inredningspaketet ingår i Advance Plus. Alla versioner är dessutom uppkopplade.
En sak jag nog skulle vilja kryssa bort är de där 18-tummarna. De är snygga, men gör knappast under för ljudnivån inne i bilen. Men oklart om det hade räckt, Kia har verkligen något att jobba på när det gäller ljudnivån.
Kia har verkligen ryckt upp sig de senaste åren och har ett riktigt bra erbjudande i Sverige vilket syns i försäljningsstatistiken. Man är Sveriges tredje största bilmärke och har en marknadsandel på 8,15 procent vilket gör Sverige till det Kia-vänligaste landet i Europa. Det lär knappast bli sämre med Xceed.






































































































Kia presenterar XCeed
En ny crossover

Kia Ceed Sportswagon och XCeed kommer som laddhybrider
Lanseras nästa år
