Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...
Försök igen

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken.
Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr.
Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här!
Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller.
Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre.
Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt.
Se hur bilen ser ut på insidan här!
Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder.
Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta!
Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa!
mr_anderss0n undrar hur långt man kommer på en full tank och svaret i kylan är 40 mil i kylan. WLTP ska ligga upp mot 70 mil, men realistiskt är nog 50-60 mil.
natanelf undrar hur den låter när man kör och svaret är inte alls, eller som en elbil. När man stänger av den så pyser och frustar den dock!
Flera undrar vart man laddar och det finns alltså tre mackar vid Arlanda, Mariestad och Sandviken.
nordengrendavid undrar hur rolig och kvick den är och svaret är som en långsam elbil. Snabb i starten, men sen är det segt. Körpositionen och väghållningen är dock av GT-karaktär.
ironmanpappan undrar vad den kostar per mil att köra och en uppskattning från min sida är 7-8 kronor per mil. Inte superbilligt alltså, men miljövänligt om vätgasen tillverkas på ett vettigt sätt.
connykompis undrar om det är bra utrymmen och som ni ser i videon så är svaret nä på det, den är trång både i baksäte och i bagageutrymme.


























































































Nya Toyota Mirai i produktionsutförande
Ser ut som konceptet

Genomgång av nya Toyota Mirai
Kommer vätgasbilen lyckas bättre denna gång?
