Bildfrossa
Vi har spanat in nya Volvo S90
Och fått de svenska priserna

Exakt samma tid som Volvo drog skynket av nya S90 på Detroit Auto Show gjordes samma sak i Volvos showroom i Kungsträdgården i Stockholm. Vi var där och bevittnade det hela samtidigt som vi fick snacka med de som varit med vid framtagning av modellen och ta del av det kanske absolut viktigaste - de svenska priserna.
Under skynket dolde sig en stor bil, större än man kan tro när man bara har sett pressbilderna tidigare. Fronten osar maffighet alá XC90 medan baken har ett eget och nytt formspråk som man antingen älskar eller hatar. Personligen så haltar baken i mina ögon och ser lite för tung ut, baklysen skulle behöva hänga ihop på ett snyggare sätt och all den röda plasten som ändå inte lyser skulle behöva tonas ned. Fronten däremot inger respekt och stoltserar med en enorm grill som visar att här kommer det en Volvo farandes. S90 finns i 13 stycken olika kulörer, tio av dem är metallic. Den vi ser på bilderna kallas för Musselblå, och ska föra tankarna till insidan av en blåmussla. Fälgarna är hela 20 tum, något man kanske inte kan tro vid en första anblick. Men så är det här en stor bil också, som kräver ett par rejäla hjul. Standard är 17 tum, och det lär inte vara något roligt att titta på.
Insidan bjöd i detta fall på ljust mjukt skinn i kombination med lite svart pianolack och lite trä. Snyggt om man inte klampar in från att ha varit utomhus i detta äckelslaskoväder som förpestar ett par ställen i landet för närvarande, läs Stockholm. Man sitter bra både fram och bak och jag hade inga problem att sitta bakom mig själv och ändå ha god plats för benen. Mycket på insidan är hämtat från XC90 men enligt Roger som kört suven lirar grejerna bättre i det här lite mindre formatet. Snygg och snabb pekskärm är ett stort plus, på det kontot hittar vi även en sportigt liten ratt och snygga dörrhandtag på insidan.
Priset för nya S90 börjar på 329 000 kronor. För det får man en manuellt växlad D4 Kinetic med en 190-hästars dieselfyra under huven. Näst har vi T5 som är en bensinfyra som ger 254 hästar. Motorn kopplas i detta fall till en automatlåda och här är det Momentum-paketet som är standard, för denna får man betala 364 900 kronor. Ytterligare ett kliv upp på prispallen hittar vi D5 AWD med 235 hästar och fyrhjulsdrift. Den har också Momentum-paketet och kostar från 417 900 kronor. Dyrast blir T6 AWD som har 320 hästar och fyrhjulsdrift. Även här är det Momentum-paket som gäller och på prislappen står det 453 900 kronor. Momentum kostar 29 000 kronor extra, Inscription ger ett prispåslag på 69 000 kronor extra om man skulle välja till dessa enskilt. Fler drivlinor kommer att presenteras under året, bland annat T8-konfigurationen som redan finns i nya XC90.
Volvo räknar med att sälja 2 000 stycken exemplar i Sverige om året, men man siktar på 2 500. Försäljningen drar igång måndag vecka 4, alltså den 25 januari.






















































































































































Bildfrossa
Säg välkommen till nya Volvo S90
Den nya premiumsedanen är äntligen officiell

Bilder på omaskerad Volvo V90 läcker ut
Läcker?
