m
Visste ni att Audi har lanserat en liten R8:a?
Foto: Bobby Green

Visste ni att Audi har lanserat en liten R8:a?
Jag har kört nya TT RS

Bil / Audi

Audis lilla sportiga modell TT kommer nog tyvärr alltid att mobbas på något vis. Antingen är det en tjejbil eller en frisörbil. Audi har verkligen försökt att sudda bort detta genom att presentera den i RS-utförande. Första gången var i generation två 2009 och då fick bilen den härliga femcylindriga maskinen på 2,5 liter. 340 hästar och fyrhjulsdrift skulle väl kunna få tyst på några i alla fall. 2012 var det dags för en liten uppdatering i form av Plus-versionen som fick ytterligare 20 hästar och lite annat godis. Sakta men säkert började TT RS bli en riktigt grym prestandabil med både effekt och fartresurser så att det räckte. 2014 presenterades generation tre och i våras rullade man ut nya TT RS. Effekten är nu hela 400 hästar och coupén tar sig från stillastående till 100 km/h på bara 3,7 sekunder. Vet ni vilken annan bil som också gör det? Jo, förra generationen R8 - supersportbilen med V10:a och 525 hästar. TT RS har hälften så stor motor och 125 hästar färre, men väger ju såklart inte heller lika mycket som sin storebror. Siffran är ändå sjukt imponerande. Jag åkte till racerbanan Jarama för att testa nyheten, och oj vad mycket DNA från R8 Audi faktiskt har kokat ner i den här. TT RS har på riktigt gått från att ha varit en helt okej halvsportig kärra till en liten R8:a. Effekten är brutal, prestandan otrolig och ljudet är fantastiskt! Den låter till och med nästan som sin storebror, vilket är smått bisarrt.

Försnack
Stephan Winkelmann, tidigare vd för Lamborghini, har sedan sex månader tillbaka axlat rollen som chef för Audi Sport, eller quattro GmbH som det också heter. Det är därmed han som är ansvarig för hela Audis RS-linje. Den skräddarsydda kostymen som förmodligen var svindyr och de välputsade skorna som man kunde spegla sig i har bytts ut mot funktionskläder som kan andas med Audi-loggor på. Skorna går heller inte längre att spegla sig i eftersom de är såna där snabba gummiskor. All in på sporttemat alltså. Han var på plats och berättade kort om den framtida strategin och la mycket vikt vid att en RS-modell måste förtjäna att få kalla sig en RS. Alla Audi-bilar kan och ska inte vara RS-modeller. Troligtvis är väl han inte jätteförtjust i att man 2013 släppte den något märkliga skapelsen RS Q3. Kanske kommer Stephan se till att något liknande inte händer i framtiden, vilket är helt välkommet.

Körkänsla
Motorn startar med en ordentlig knall och det är ett härligt blödder som letar sig ut ur de dubbla ovala piporna där bak. Torrgasar man hör man turbosnäckans sus där fram men inte så mycket av själva motorn, det är mest baktill det brölar loss. Som vanligt finns det ett gäng med olika körlägen att välja mellan, Dynamic är det sportigaste. Väljer man det rappas bilen upp på alla punkter och gör sig redo för att pressas hårt. Det finns paddlar bakom ratten och man kan även växla med spaken, men eftersom Audi fortfarande envisas med att man ska växla upp genom att putta spaken framåt vill man helst inte ta i den.

Vi började provkörningen med att sticka iväg på en liten rutt som innehöll både motorvägskörning och slingriga vägar uppe bland bergen. Eftersom vi visste att vi skulle köra coupén på banan senare valde vi en cab, att det var 28 plusgrader och sol hade givetvis inget med saken att göra. Väl ute på stora vägen och med lite temperatur i maskin började vi testa hur bilen svarade när gaspedalen trycktes ned, till botten. Upplevelserna förstärks rejält när man sitter i en cab så därför kändes det som att det gick helt sjukt fort, när man tittade på hastighetsmätaren insåg man även att så var fallet. Jäklar vilket drag! Dubbelkopplingslådan smeker in växlarna blixtsnabbt utan att man märker det, den enda indikationen man får är de kraftiga avgassmällarna när nästa växel går i. Den nya instrumentpanelen har även fått sig en slags inbyggd växellampa i varvräknaren som faktiskt var ganska bekväm att ha när man körde manuellt. När det börjar närma sig att lägga i nästa växel dyker det först upp ett grönt fält som sedan går över till orange för att till sist bli rött. Man ser det liksom i ögonvrån och behöver inte titta ned på panelen om man nu inte enbart förlitar sig på motorvarvet när det ska växlas. Med spaken i manuellt läge och växling med paddlarna går faktiskt inte nästa växel i om du inte skulle trycka själv vilket gör att bilen faktiskt känns mer som en manuell när man kör på detta vis. Smartast är såklart att inte röra något utan låta lådan växla själv åt dig när den känner för det.

Några repor på motorvägen resulterade förutom i förstörd frisyr även i ett brett smil. Bilen är verkligen läskigt snabb och den låter fantastiskt. Av motorvägen och vidare in på småvägarna. Grym asfalt och skyltar överallt som ”varnar” för slingriga partier - perfekta ställen för att pressa på lite och se om kärran kan göra mer än att köra fort rakt fram. Bra fart in i böjarna, skarpt vrid på ratten, full gas ut. Inga däcktjut, ingen antispinn som går in och bråkar, utan bara ett jäkla sug mot backen. Den ligger verkligen slickad mot marken och vi fortsätter att bråka med den för att se om den tappar stinget. Inte. Det går såpass snabbt i böjarna att man börjar fundera på hur Audi har gjort? Men sen kommer det smygandes mer och mer, bilen känns faktiskt som en liten R8:a. Hur den styr in, hur kraften levereras och otroligt nog även hur den låter. Ett riktigt argt morrande som övergår till ljusare toner längre upp i registret. Ett ordentligt och imponerande kliv uppåt jämfört med ljudbilden föregångaren bjöd på, även om den inte heller lät särskilt tråkigt. Numera finns det även en knapp för just motorljudet placerad framför växelspaken där man kan stänga av eller på vrålandet. Varför detta inte har funnits tidigare är märkligt. I nya R8 sitter denna knapp på ratten, vilket hade varit att föredra även i TT RS. Väl inne i de smala gränderna ekar brölet nästan vårdslöst mycket, och det känns märkligt att puttra fram i 20 km/h och låta som ett helt startfält på racerbanan. Märk väl att jag inte klagar, jag bara noterar. Motorljud är ju något av det bästa som finns, när det inte handlar om symaskiner.

Vi tar oss igenom gränderna och fortsätter på de lite mer öppna partierna. Bilen fortsätter att imponera genom böjarna och på rakorna. Några stackars lokalbor blir omkörda med ett jäkla liv och jag ber om ursäkt till farbrorn i den vita Seaten med nedvevad ruta som råkade få en uppväxling i örat precis när vi passerade, det var inte jag det var bilen! Orken i maskinen känns outtröttlig och det enda som sätter begränsningen när vi kör är jag som sitter bakom ratten. Det går att åka så mycket fortare men det känns bättre att spara det till banan senare. I Dynamic-läget är fjädringen riktigt hård och vissa bulor i vägen känns långt in i ryggen, men flippar man över till Comfort-läget förändras åkturen helt och blir bra mycket lenare. Bilen är dock alltid ganska hårt satt, men det är inget man stör sig på. Det känns som en långtur utan massa sportknappar intryckta skulle fungera utan problem. Körsträckan var tyvärr ganska snabbt avklarad, kan ha något med snitthastigheten att göra, men man fick ändå en ganska tydlig bild av vad det är vi har att göra med här - rätt och slätt en mindre version av toppmodellen R8. Nu för tiden är de ju inte helt olika designmässigt och det är väldigt tydligt att gapet mellan dessa två modeller har minskat avsevärt.

Circuito del Jarama. 3,8 kilometer asfalt ämnad för en sak - racing. En bana jag aldrig kört på tidigare som visade sig vara väldigt trevlig. Vi fick fem varv varav två var med pace car framför för att lära oss spåret, bromspunkterna och var apex ligger. Till hjälp hade vi även koner utplacerade som ytterligare markerade detta, lite fusk såklart men skönt att ha när man inte har överdrivet mycket bankörning i ryggen sedan tidigare. Efter två varv släpptes vi alltså fria och det var bara att gasa fullt som gällde, och bromsa också förstås. På en stor och bred racerbana försvinner ganska mycket av fartkänslan men visst förstod jag att det gick undan innan det blev dags att svänga, det blev om inte extra tydligt när bilen skulle bromsas ned och man fick stå på pedalen ganska rejält. Bromsarna bettar på riktigt ordentligt och vill man ha något som lämpar sig ännu bättre för bankörning finns det faktiskt keramiska att köpa till. Efter att man bromsat ned är det dags att gasa på igen. Inga problem, och det skottar på riktigt ordentligt när man trycker fullt. Turbon laggar ingenting utan är bara jätteivrig att kasta in mer luft i motorn hela tiden. Styrningen känns riktigt vass och snabb, och att sikta på de där stackars Apex-konerna är en barnlek. Bara att styra in och sen gasa sig ut. Kraften kommer direkt och bestämt utan att bilen känns ostabil. Inga feta sladdar ur kurvorna, men det vill man ju heller inte när man jagar bra varvtider.

Start och målrakan hade man gjort om till ett område där man fick testa på bilens launch control. För att aktivera den lägger man lådan i sportläge, stänger av antisladdsystemet med ett knapptryck, lägger en fot på bromsen och trycker gasen i botten. Inga konstigheter alltså. När man känner sig redo släpper man bromsen och håller i sig. 3,7 sekunder till 100 lovar Audi, och det verkar stämma. Satan vad man slungas iväg! Enligt g-mätaren som finns utsätts man för 1 G när man gör detta, och det känns i hela kroppen. Jag körde några repor och det var samma visa varje gång, ett jäkla drag. Kul grej som man säkert som köpare inte kommer att använda så många gånger, men det fungerar och det fungerar bra.

Motor
Det är faktiskt nu hela 40 år sedan Audi debuterade med sin femcylindriga motor. Resten är som säkert alla vet historia. Man vann mängder av tävlingar med snurran under huven och dess morrande och kvittrande från waste gaten lämnade och lämnar fortfarande ingen oberörd. En framgångssaga som bara fortsätter att ge. Att Audi fortsätter att utveckla maskinen ytterligare är fantastiskt, och jag frågade en av ingenjörerna om det finns något planerat slut för den - inte direkt fick jag till svar. Man fortsätter att justera, optimera, trimma, banta och finslipa. Och visst blir det bra. Sju år i rad nu har maskinen vunnit utmärkelsen International Engine of the Year så något gör ju tyskarna rätt. Den senaste generationen av motorn är 26 kilo lättare, bland annat tack vare block i aluminium, oljepump i samma material och oljesump tillverkad i magnesium. Den är fortfarande på 2,5 liter precis som föregångaren men effekten har nu skruvats upp till 400 hästar jämnt med ett vrid på 480 Newtonmeter. Detta vrid finns tillgängligt redan från 1 700 varv. Till paketet kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda, något manuellt alternativ finns inte. Lådan skickar som tidigare kraften ut till alla fyra hjulen, och med hjälp av smarta datorer hamnar den där den behövs allra mest för stunden.

Exteriör
Yxigt och kantigt är Audis melodi nu och det är bara att hänga med. Vissa diggar det medan andra avskyr det, och så kommer det ju alltid att vara. I mina ögon är nog nya TT den snyggaste av de som släppts ändå, även om baken nog troligtvis alltid kommer att släpa lite. Den går dock att få med OLED-bakljus som lyfter utseendet en hel del. Första gången i en serieproducerad Audi detta används. Fördelen är att man inte behöver några reflektorer och att ljusen inte kastar några skuggor, de levererar samma starka ljus oavsett vilken vinkel man tittar ur. De drar dessutom mindre ström än vanliga LED och går att bygga mycket kompakta. RS får även en fast monterad vinge vilket kanske ser lite tufft ut, och som även hjälper till att hålla baken i schack när det börjar gå fort. Sidoprofilen ser lite annorlunda ut eftersom kjolarna fått sig en liten bulle baktill. Ser lite ut som en böld om ni frågar mig. Fronten domineras som vanligt av den stora grillen som tyvärr förstörs av en stor och ful regplåt. Strålkastarna är aggressivt designade och DRL-ljusen lyser rätt läckert, speciellt när det börjar bli mörkt ute. Fälgarna är också nya men i min värld inte jättespännande. Det ser nästan ut som om de saknar en centrumkåpa och inte riktigt är färdigdesignade.

Interiör
Här har det faktiskt hänt grejer. I början av 2014 visade Audi upp den nya instrumentpanelen som var på väg och den fick premiär i nya TT. R8 har den också vilket ytterligare är en grej som för modellerna samman. I TT känner man alltså igen sig från R8 och tvärtom. Ratten har samma utformning och den är riktigt härlig att använda. Den är något smalare vid tumgreppet vilket gör att man verkligen kommer runt den och får ett bra grepp. Alcantara är alltid trevligt att hålla i också. Det är även skönt att ha lite mer knappar placerade på ratten så att man slipper släppa den för att ställa in olika saker. Det nya instrumentklustret som numera består av en stor skärm är också riktigt härligt att både titta på och jobba med. Färgerna och grafiken är tydlig och snygg att se på och det är grymt att man kan få navigation och allt direkt här. Då slipper man nämligen Quasimodo-puckeln flera tillverkare envisas med att smacka fast på mittkonsolen. Här är det nu istället avskalat, rent och snyggt. Stolarna är lagom skålade och man kan klämma åt runt sidfläsket lite extra om man vill. Baksätet som endast finns i coupén är som väntat inget att ha, om det inte handlar om förvaring av shoppingpåsar eller något annat som inte lever. Bagagerummet är helt okej men något högt och skrymmande kan man såklart inte lasta.

Avslutning
Jag blev faktiskt oväntat imponerad över nya TT RS. Jag hade förberett mig på att den ungefär skulle kännas som föregångaren fast med ett trimchip. Så var verkligen inte fallet. Det här är en riktigt rå körmaskin som smäller många andra på fingrarna. Är man lite ledsen över att Porsche Cayman och Boxster numera endast går att få med fyrcylindrig motor kanske man ska snegla på denna? Kanske inte lika busig som en BMW M2 dock, men den modellen är det ju å andra sidan 1 1/2 års väntetid på om man lägger en beställning nu. Det ska bli riktigt spännande att se var Stephan Winkelmann kommer att ta RS-avdelningen i framtiden och nya TT RS är ett bevis på att gänget är på väg i helt rätt riktning.

Fakta Audi TT RS
Motor: R5, 2,5 liter, turbo, 400 hästkrafter, 480 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad med dubbelkoppling.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3,7 sekunder (Roadster 3,9), toppfart 250 km/h (280 km/h mot pristillägg)
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 245/35 R19 runt om.
Bromsar: 370 millimeter skivor fram, 310 millimeter skivor bak.
Mått: Hjulbas 2,50 meter, längd 4,19 meter, bredd 1,83 meter, höjd 1,34 meter, vikt 1 515 kilo (Roadster 1 605), bensintank 55 liter, förbrukning 0,82 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 187 gram per kilometer.
Pris: 688 000 kronor (Roadster 713 000 kronor)

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Visste ni att Audi har lanserat en liten R8:a?
47.1°
0

Visste ni att Audi har lanserat en liten R8:a?

Jag har kört nya TT RS

Fransmän kan få 2500 euro om de byter skrotbilen mot elcykel
Nytt förslag för att sänka utsläppen av koldioxid

I Frankrike har det lagts fram ett förslag som innebär att ägare av fossildrivna bilar kan få en ersättning på 2500 euro, motsvarande lite över 25.000 kronor, om de skrotar bilen och istället köper en elcykel. Förslaget är framtaget för att få bort gamla skrotbilar från franska gator och uppmuntra till ett lite mer miljövänligt transportsätt. Det är också en del i Frankrikes mål minska utsläppen av koldioxid till 2030 jämfört med nivåerna på 1990-talet. Skulle Frankrike rösta igenom förslaget skulle landet vara det första som ger ersättning för skrotbilar för att istället köpa elcyklar uppger French Federation of Bicycle Users (FUB). Deras ordförande Olivier Schneider säger vidare om förslaget: "For the first time it is recognised that the solution is not to make cars greener, but simply to reduce their number." Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

En titt på fienderna i Returnal
Heja Finland!

Nu är det mindre än två veckor kvar tills Housemarques Playstation 5-exklusiva skjutarspel Returnal släpps. Returnal spenderar man merparten av tiden med att skjuta ner spelets olika fiender. I veckan släppte utvecklarna en ny trailer för spelet där man får sig en lite bättre titt på spelets olika fiender. Returnal släpps den 30 april. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Se hur Resident Evil Village kommer rulla på din konsol
Vilken upplösning kommer du få uppleva Lady Dimitrescu i?

Resident Evil Village kommer som känt släppas om några veckor, mer specifikt 7 maj, och spelet kommer kunna spelas på en rad olika plattformar. Då spelet kommer släppas till en rad olika konsoler med varierad prestanda så kommer spelet rulla lite olika på konsolerna och nu har Capcom gett oss lite info om hur läget med upplösning och framerate kommer se ut. Inte helt oväntat kommer spelet rulla bäst på Xbox Series X och Playstation 5 där spelet kommer rulla i 4K/60fps och om man vill ha lite tjusigare grafik med ray tracing dippar frameraten ner till 45fps. På Series S kommer spelet köras i 1440p/45fps eller 1440p/30fps om man vill ha ray tracing. Hela listan med upplösning och framerate har ni här nere. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Matchbox släpper Tesla Roadster-modell
Kommer även modeller av andra elbilar och hybrider

De flesta av oss hade nog några Matchbox-bilar i leksakslådan när vi var små och nu släpper de en serie nya modeller av olika elbilar och hybrider. Matchbox släpper bland annat en modell av Tesla Roadster vilken kan ses solo på bilden ovan och tillsammans med bland andra elbils- och hybridmodellerna Nissan Leaf, BMW i3 och BMW i8 här nedanför. Bilarna ska vara tillverkade i 99 procent återvunnet material men Matchbox siktar framöver högre än så. Roberto Stanichi, som är Global Head of Vehicles på Matchbox ägare leksaksföretaget Mattel, säger: "Matchbox is committing to using 100 per cent recycled, recyclable or bio-based plastic materials to do our part in addressing the environmental issues we face today, and empower the next generation of Matchbox fans to help steer us towards a sustainable future." Matchbox senaste elbils- och hybridmodeller kommer att börja säljas på marknaden någon gång under nästa år. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft lanserar barnläge för Edge
För säker surf

Microsoft har lanserat ett nytt barnläge för sin webbläsare Edge. Med detta läge kan föräldrar se till att bar under tolv år endast kan komma åt sajter som föräldrarna godkänt. Barnläget ser också till att allt snusk hålls borta från Bing vilket ju bara det är en bedrift. Det blockerar också kortkommandon så barnen inte kan stänga barnläget fast det fungerar just nu endast på Windows och inte på macOS. Just nu synkas inte de godkända sajterna mellan webbläsarna vilket innebär att du måste skapa separata listor för varje enhet barnläget finns på. Tumnagel
39.7°
+
Frode Wikesjö
0

Garry Kasparov lanserar shackplattform
Kasparovchess heter den

Schackmästaren Garry Kasparov har bestämt sig för att lansera shackplattformen Kasparovchess. Här kommer Kasparov kunna dela med sig av sina bästa shacktips till sajtens användare. Här kan man också hitta dokumentärer, podcasts, artiklar, intervjuer och Kasparovchess ska också ha en egen Discord-server för medlemmarna. Sajten kommer också innehålla fler än 50 000 manuellt skapade shackutmaningar så man kan förbättra sina schackkunskaper. Det kostar dock att få ta del av majoriteten av materialet på Kasparovchess. Månadskostnaden ligger på 13,99 dollar eller 119,99 dollar för ett år. Kasparov menar att den stora skillnaden mellan andra liknande plattformar är att Kasparovchess fokuserar på communityn. Initialt, under uppstartsperioden, kommer endast 6 400 spelare släppas in på sajten och vill man vara en av dem kan man anmäla sitt intresse via länken nedan. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Nu blir VMware ett fristående företag
Kommer inte längre att vara en del av Dell

Dell har meddelat att virtualiseringsföretaget VMware som blev en del av Dell Technologies efter uppköpet av EMC 2016 nu kommer att bli ett helt fristående företag. Dell säger att man kommer att använda 81 procent av sitt ägandeskap i VMware för att skapa ett helt fristående företag som inte längre har någon ekonomisk koppling till Dell Technologies. Anledningen till spinoffen av VMware tros främst bero på att investerare sägs ha värderat både Dell och VMware under marknadsvärdet på grund av den ekonomiska komplexiteten mellan företagen. I samband med förändringen i företagsstrukturen görs även så kallade Class B-aktier i VMware om till Class A-aktier, något som även det görs för att underlätta för investerare att värdera företaget. Någon gång i slutet av det här året räknar Dell att separationen mellan de båda företagen ska vara klar. Här nedan hittas en illustration som visar hur spinoffen av VMware från Dell Technologies kommer att se ut. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Android Police snyggar till hemskärmen på OnePlus 9 Pro
Vad brukar du göra för ändringar?

Den stora fördelen med Android jämfört med iOS är att det är väldigt lätt att förändra utseendet på telefonen nästan precis hur man vill. Det finns drösvis med appar som fixar olika bakgrundsbilder, hemskärmsappar som förändrar hur vi interagerar med telefonen och förstås olika ikoner. Android Police har släppt en video där redaktören Zach visar upp sin OnePlus 9 Pro och ger oss en genomgång av gränssnittet i telefonen, vilket alltid är intressant att se för att få lite inspiration. Hur ser det ut på era telefoner? Kör ni standardhemskärm och skippar pillandet, eller har ni gått all in med Nova Launcher och moddat gränssnittet in i minsta detalj? Dra en skärmdump och visa upp era alster i kommentarsfältet, vetja. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Forskare tar fram den vitaste färgen någonsin
Reflekterar över 98 procent av solens ljus

Vi har genom åren skrivit några gånger om Vantablack, världens mörkaste material, men nu har några forskare på amerikanska Purdue University utvecklat vad som kanske kan sägas vara motsatsen till det. Forskarna skriver i en pressrelease att man har utvecklat vad som ska vara världens vitaste färg, en färg som man säger reflekterar hela 98,1 procent av solens ljus. Forskarna presenterade en variant av denna redan förra året då den kunde reflektera 95,5 av solens ljus, ett rekord man alltså nu har slagit. Det finns idag vit färg på marknaden som används för att måla hus som kan reflektera 80 - 90 procent av solens ljus, något som fungerar för att kyla ner byggnaderna. Forskaren Xiulin Ruan säger om färgen man nu utvecklat: "We think of 90% to 98% as not very different, but we need to think about the absorption of the sunlight. Our paint absorbs 1.9% of sunlight, but those commercial paints, even with reflectants, absorb 10% of the sunlight—five times as much as our paint absorbs. They look white, they are pretty white, but they aren’t white enough—they’re not able to cool beyond the ambient temperature." Forskarna tror att deras färg i framtiden skulle kunna spara in på 80 procent av luftkonditioneringskostnader om den används på byggnader i varma städer som till exempel Reno och Phoenix. Ruan säger: "If you have really hot days our paint alone couldn’t do the job, but on other days it could keep you from turning on your air conditioner." När den superreflekterande vita färgen kommer att släppas kommersiellt finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart går det att köpa Festos robotfågel
Kommer att släppas som en byggsats i slutet av året

Det ryska robotföretaget Festo har i över tio års tid utvecklat djurliknande robotskapelser och snart kommer det bli möjligt att införskaffa sig företaget lilla robotfågel Bionic Swift vilken är modellerad efter en svala. Bionic Swift är en del av Festos program Bionic4Education och tanken är att den ska levereras som en byggsats som kan ge robotintresserade barn en möjlighet att bygga ihop en egen robotfågel. Bionic Swift levereras med en trådlös handkontroll vilken används för att kontrollera roboten när den väl är ihopbyggd. Festo planerar att släppa Bionic Swift någon gång i slutet av det här året men vad den då kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

TV4 taggar ner sin sportbevakning
Eftersom de måste spara pengar

TV4 meddelade i veckan att man kommer tagga ner sin sportbevakning i programtablåerna. Bland annat kommer de helt ta bort sportsändningarna från morgonprogrammet Nyhetsmorgon. Där kommer de renodlade sportsändningarna bytas ut mot kortare sportinslag under vanliga nyhetssändningen. Flertalet tjänster kommer också försvinna från kanalen. Sportbladet rapporterar att det nu finns en intern ilska mot TV4 på grund av beslutet och att kanalens sportprofil, Max Grinndal, hyser stor oro inför hur sporten ska rapporteras på ett vettigt sätt framöver. Han är också orolig över att folk som tittar på TV4 inte kommer få någon rapport kring vad som hänt inom sport under natten. – Det vi ska ha på morgonen behöver skickas 23.15 kvällen innan. Det som händer på natten då? Då blir vi ännu mer irrelevanta. De senaste åren har vi tappat rättigheterna till att visa NHL och Champions League, men nu har vi köpt tillbaka CL-rättigheterna. Då blir det lite ödets ironi att när vi nu äntligen fått tillbaka det, så ska vi ta bort våra sändningar i Nyhetsmorgon Anledningen till nedskärningarna är helt enkelt att kanalen måste spara pengar då de tappade 1,3 miljarder kronor i intäkter under 2020. Tumnagel
41.9°
+
Frode Wikesjö
0

Nu är första modellen från Zeekr här
Volvo och Lynk &Co-syskonet

Geely fortsätter att släppa inte bara bilmodeller utan bilmärken. Senast i raden är Zeekr, ett nytt märke som bara ska leverera elbilar i premiumsegmentet. Namnet är en mix av generation Z, som är målgruppen, och Geek. Japp, det är sant. Första modellen ut heter Zeekr 001 och visades först upp som Lynk & Co Zero. Bilen ska vara helt designad i Göteborg. I pressreleasen säger man "no more boring EVs" och ska vara den första helt elektriska bilen av shooting brake-typ. En rolig kombi alltså! Bilen är fem meter lång, har en hjulbas på tre meter och man ska kunna få in 2144 i bagaget (med sätena nerfällda). Bilen har luftfjädring som standard och markfrigången ska kunna ändras från 117 till 205 millimeter beroende på vad användaren känner för. 0 till 100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och åt andra hållet ska det också gå snabbt, man ska få stopp på bilen från 100 km/h på bara 34 meter. Motorn är på 543 hästar. Inget för tråkmånsar alltså. Geely planerar att starta ett laddnätverk under Zeekr-namnet som ska kunna leverera 360 kW och då ska man kunna ladda 12 mil på fem minuter. Laddnätverket kommer att byggas i Kina och det är just där som bilen kommer att säljas. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Ferrari ska släppa elbil
Vi får vänta till 2025 dock

Ferrari har redan några hybridbilar på marknaden men någon fulländad elbil lyser med sin frånvaro i Ferrari-garaget. Men det verkar det bli ändring på då Ferraris tillförordnade VD John Elkann att de kommer släppa sin första elbil under 2025. We are also very excited about our first all-electric Ferrari that we plan to unveil in 2025 and you can be sure this will be everything you dream the engineers and designers at Maranello can imagine for such a landmark in our history. So, we see this exciting decade of accelerating change as opening even more ways to push to new levels the boundaries of excellence and passion in everything we do. Så om man från och med i dag börjar spara en slant i månaden fram till 2025 så har man ju en slant över som man kan göra något kul för då det sannolikt kommer bli nästintill omöjligt för gemene man att köpa en elektrisk Ferrari när de lanseras. Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0

Epic Games ger bort tre spel gratis
Nästa vecka får vi Alien Isolation igen

Igår var det torsdag och det betyder att Epic Games gjorde en rotering av deras gratisspel. Den här veckan är det inte mindre än tre spel som kommer ges bort och mer specifikt är det Deponia: The Complete Journey, The Pillars of the Earth och The First Tree som erbjuds. Spelen kommer vara tillgängliga fram till 22 april klockan 17:00 och då kommer spelen ersättas av Alien Isolation och Hand of Fate 2. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Det här är utsidan av Mercedes elektriska lyxbil
EQS är officiell

Nya Mercedes EQS är deras moderna och elektriska version av deras S-Class. Självklart är det en lång bil, men eftersom den ska gå riktigt långt har man jobbat väldigt mycket i vindtunneln vilket syns på resultatet som verkligen är slankt, cW-värdet (alltså måttet på luftmotståndet) är låga 0,2. Man har även jobbat på ett nytt system som tar hand om energin vid inbromsningar och detta ska kunna generera 290 kW. Räckvidden blir som längst hela 77 mil. Ladda går, om man har rätt stolpe, snabbt - upp till 200 kW. Mercedes säger att man ska kunna ladda 30 mils körning på 15 minuter under rätt förutsättningar och hela batteriet ska kunna laddas på en halvtimme. Batteriet är på 107,8 kWh. Laddar man med laddbox på 22 kW kommer man från 10% till 100% på drygt fem timmar. Mercedes lovar att man med laddbox hemma ska få 10 mils körning på en timme. Men det kräver som sagt 22 kW. Inredningen har massor med skärmar och det går vi igenom här. Säljstart är i juni och första bilarna levereras i augusti. Prislapparna är ännu inte satta. Tumnagel
34.3°
+
Roger Åberg
0

Börje Salmings liv blir tv-serie
Valter Skarsgård ska spela "The King"

Nästa år kommer det att börja spelas in en tv-serie som skildrar den svenske hockeylegendaren Börje Salmings liv och karriär. Valter Skarsgård, den yngste av Stellan Skarsgård söner, kommer att spela huvudrollen i tv-serien vilken kommer att regisseras av Amir Chamdin. Den snart 70-årige Börje Salming, som kallades för "The King" under sin tid i Kanada, säger i ett pressmeddelande att han känner sig hedrad över att det ska göras en tv-serie om honom. Han säger vidare: "När vi började prata om det tänkte jag ändå att det har hänt så mycket i mitt liv, med hur pappa dog när jag var ung och jag fick klara mig själv, resan från Kiruna till NHL, och hur bra det gick, att det ändå finns material till en filmatisering." När tv-serien är klar kommer det att visas på Viaplay men när så blir fallet finns det än så länge inga uppgifter om. Här ovan hittas en hyllningsfilm från NHL om Börje Salming. Här nedanför hittas en dokumentärfilm om Salming vilken sändes i TV4 1995. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

IFA 2021 ser ut att anordnas som vanligt
Tech-festen återvänder

"Lite corona har väl ingen dött av" kanske IFA-anordnarna tänkte när de nyligen bestämde sig för att anordna den stora teknikmässan IFA precis som vanligt. Förra året blev en liten specialare då endast ett fåtal fick besöka mässan på plats och majoriteten av festligheterna anordnades virtuellt. Årets upplaga kommer dock bli en regelrätt teknikfest och teknikentusiaster av olika slag kommer få vallfärda till Messe Berlin från 3 till 7 september för att få klämma och känna på ny teknik. Givetvis kommer anordnarna att försöka se till att hålla besökarna friska och krya och kommer implementera diverse lösningar för detta. Specifikt vad som kommer göras är okänt. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Tesla sänker priset på Model 3
Men lägger till standardutrustning

Elbilar är fortfarande ruskigt dyra, men de blir mer och mer prisvärda. Nu sänker Tesla priserna på två versioner av Model 3 och lägger samtidigt till saker i standardutrustningen på den billigaste versionen. Det handlar om trevliga saker som värmepump, elektrisk bagagelucka och ny mittkonsol med induktiv laddning för två mobiltelefoner. Prislappen sänks alltså samtidigt på Model 3 Standard Range Plus från 579.900 kronor till 549.900 kronor men det är exklusive destinations- och dokumentavgifter på 9180 kronor. Samtidigt skrivs räckvidden upp från 43 till 44,8 mil. Även Model 3 Long Range prissänks från 649.900 till 619.900 kronor plus avgiften på 9180 kronor. Priserna är innan klimatbonusen på 70.000 kronor. Tumnagel
36.2°
+
Roger Åberg
0

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
79kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
82kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
62kg
+
Wille Wilhelmsson

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
95kg
+
Wille Wilhelmsson

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
84kg
+
André Stray

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
191kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu drar årets försäljning av majblommor igång
Köp i butik eller i barnens webbshoppar

Idag drog årets försäljning av majblommor igång, de små pinsen som säljs för att motverka barnfattigdom i Sverige. Traditionellt har majblommor sålts av skolbarn men på grund av pandemin fick detta ställas in förra året. I år har Majblomman förändrat upplägget av försäljningen vilket innebär att skolbarn kan skapa sina egna webbshoppar där de kan sälja de fysiska Majblommor som skulle sålts förra året och samla in pengar till sin skolklass. De fysiska Majblommorna från 2020 kommer även att säljas i ICA-butiker såväl som i Majblommans egna webbshop. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur skolbarn som vill sälja Majblommor kan skapa sina egna webbshoppar för att sälja dessa. Det kommer även att säljas en digital variant av Majblomman 2021 vilken alla som donerar pengar till Majblommans arbete mot barnfattigdom kommer att få. Det kan man göra genom att bidra till insamlingar som kan startas av företag och privatpersoner på Majblommans hemsida. Ni kan kolla in både förra årets fysiska Majblomma såväl som årets digitala Majblomma på bilden här ovanför. Tumnagel
85kg
+
Wille Wilhelmsson

Le Creuset släpper ny serie med ugnstillbehör
Med nonstick

Le Creuset är kända för sina färgglada köksprylar men nu släpper man en serie med ugnstillbehör som inte är så färgglada. Tillverkade av hårdanodiserat aluminium och med PRFE-beläggning och man lovar att de ska tåla hårda dag så de går att diska i maskin och köras i ugn upp till 260 grader. De olika plåtarna och formarna kostar mellan 409 och 789 kronor och köper man flera så går de att förvaras i varandra. De finns i butik från 1 maj. Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg

Patagonia skippar företagsloggor på sina kläder
För att kläderna ska få längre livslängd

Klädmärket Patagonia har beslutat att framöver tacka nej till företag som vill köpa Patagonia-kläder försedda med företagens egna logotyper. Detta är något man gör av miljöhänsyn då man tror att livslängden på ett klädesplagg blir kortare om detta är försett med en företagslogotyp. I ett blogginlägg skriver Patagonia: "What we’ve learned is that adding an additional non-removable logo reduces the life span of a garment, often by a lot, for trivial reasons. People change jobs, and the extra logo makes for an awkward re-gift. People tend not to pass logoed gear down to their kids, and not everyone wants to be an advertisement on weekends, even if they’re proud to go into work on weekdays. The result? Perfectly good gear ends up forgotten in the closet—or worse, gets tossed in the trash." Enligt Patagonia så slängdes bara 2018 11,3 miljoner ton kläder på soptippen, något som man hoppas minska med initiativet att inte längre tillåta företagslogotyper på sina kläder. Tumnagel
174kg
+
Wille Wilhelmsson

Fredrika har fixat Marabous nya smak
Brownie, kokos och kaffe

Förra året höll Marabou en tävling där folket fick ge förslag på nya smaker. I januari släppte man smaken popcorn och nu är det dags för smak nummer två. Det är Fredrika som har kommit på smaken brownie, kokos och kaffe eller as we call it in Sweden - fika! Den nya smaken är på 185 grams-förpackning och kommer i butik 10 maj. Tumnagel
130kg
+
Roger Åberg

Kopparbergs börjar göra vodka
Smaksatt så klart

Kopparberg är kända för sin cider men förra året gav man sig på att smaksätta gin. Nu är det vodka som står på tur och självklart är det smaksatt. Premiärsmaken är jordgubb och lime. Är man lat funkar det att blanda den med soda och garnera med jordgubbar och lime (så klart) men annars föreslår Kopparberg att man gör en vodka mojito på den. I med mynta, jordgubbar, limejuice och sockerlag i ett highballglas och se till att det blandas. Sedan på med is, vodka och sodavatten. Finns från och med i dag på beställningssortimentet för 249 spänn. Tumnagel
86kg
+
Roger Åberg