m
Visste ni att Audi har lanserat en liten R8:a?
Foto: Bobby Green

Visste ni att Audi har lanserat en liten R8:a?
Jag har kört nya TT RS

Bil / Audi

Audis lilla sportiga modell TT kommer nog tyvärr alltid att mobbas på något vis. Antingen är det en tjejbil eller en frisörbil. Audi har verkligen försökt att sudda bort detta genom att presentera den i RS-utförande. Första gången var i generation två 2009 och då fick bilen den härliga femcylindriga maskinen på 2,5 liter. 340 hästar och fyrhjulsdrift skulle väl kunna få tyst på några i alla fall. 2012 var det dags för en liten uppdatering i form av Plus-versionen som fick ytterligare 20 hästar och lite annat godis. Sakta men säkert började TT RS bli en riktigt grym prestandabil med både effekt och fartresurser så att det räckte. 2014 presenterades generation tre och i våras rullade man ut nya TT RS. Effekten är nu hela 400 hästar och coupén tar sig från stillastående till 100 km/h på bara 3,7 sekunder. Vet ni vilken annan bil som också gör det? Jo, förra generationen R8 - supersportbilen med V10:a och 525 hästar. TT RS har hälften så stor motor och 125 hästar färre, men väger ju såklart inte heller lika mycket som sin storebror. Siffran är ändå sjukt imponerande. Jag åkte till racerbanan Jarama för att testa nyheten, och oj vad mycket DNA från R8 Audi faktiskt har kokat ner i den här. TT RS har på riktigt gått från att ha varit en helt okej halvsportig kärra till en liten R8:a. Effekten är brutal, prestandan otrolig och ljudet är fantastiskt! Den låter till och med nästan som sin storebror, vilket är smått bisarrt.

Försnack
Stephan Winkelmann, tidigare vd för Lamborghini, har sedan sex månader tillbaka axlat rollen som chef för Audi Sport, eller quattro GmbH som det också heter. Det är därmed han som är ansvarig för hela Audis RS-linje. Den skräddarsydda kostymen som förmodligen var svindyr och de välputsade skorna som man kunde spegla sig i har bytts ut mot funktionskläder som kan andas med Audi-loggor på. Skorna går heller inte längre att spegla sig i eftersom de är såna där snabba gummiskor. All in på sporttemat alltså. Han var på plats och berättade kort om den framtida strategin och la mycket vikt vid att en RS-modell måste förtjäna att få kalla sig en RS. Alla Audi-bilar kan och ska inte vara RS-modeller. Troligtvis är väl han inte jätteförtjust i att man 2013 släppte den något märkliga skapelsen RS Q3. Kanske kommer Stephan se till att något liknande inte händer i framtiden, vilket är helt välkommet.

Körkänsla
Motorn startar med en ordentlig knall och det är ett härligt blödder som letar sig ut ur de dubbla ovala piporna där bak. Torrgasar man hör man turbosnäckans sus där fram men inte så mycket av själva motorn, det är mest baktill det brölar loss. Som vanligt finns det ett gäng med olika körlägen att välja mellan, Dynamic är det sportigaste. Väljer man det rappas bilen upp på alla punkter och gör sig redo för att pressas hårt. Det finns paddlar bakom ratten och man kan även växla med spaken, men eftersom Audi fortfarande envisas med att man ska växla upp genom att putta spaken framåt vill man helst inte ta i den.

Vi började provkörningen med att sticka iväg på en liten rutt som innehöll både motorvägskörning och slingriga vägar uppe bland bergen. Eftersom vi visste att vi skulle köra coupén på banan senare valde vi en cab, att det var 28 plusgrader och sol hade givetvis inget med saken att göra. Väl ute på stora vägen och med lite temperatur i maskin började vi testa hur bilen svarade när gaspedalen trycktes ned, till botten. Upplevelserna förstärks rejält när man sitter i en cab så därför kändes det som att det gick helt sjukt fort, när man tittade på hastighetsmätaren insåg man även att så var fallet. Jäklar vilket drag! Dubbelkopplingslådan smeker in växlarna blixtsnabbt utan att man märker det, den enda indikationen man får är de kraftiga avgassmällarna när nästa växel går i. Den nya instrumentpanelen har även fått sig en slags inbyggd växellampa i varvräknaren som faktiskt var ganska bekväm att ha när man körde manuellt. När det börjar närma sig att lägga i nästa växel dyker det först upp ett grönt fält som sedan går över till orange för att till sist bli rött. Man ser det liksom i ögonvrån och behöver inte titta ned på panelen om man nu inte enbart förlitar sig på motorvarvet när det ska växlas. Med spaken i manuellt läge och växling med paddlarna går faktiskt inte nästa växel i om du inte skulle trycka själv vilket gör att bilen faktiskt känns mer som en manuell när man kör på detta vis. Smartast är såklart att inte röra något utan låta lådan växla själv åt dig när den känner för det.

Några repor på motorvägen resulterade förutom i förstörd frisyr även i ett brett smil. Bilen är verkligen läskigt snabb och den låter fantastiskt. Av motorvägen och vidare in på småvägarna. Grym asfalt och skyltar överallt som ”varnar” för slingriga partier - perfekta ställen för att pressa på lite och se om kärran kan göra mer än att köra fort rakt fram. Bra fart in i böjarna, skarpt vrid på ratten, full gas ut. Inga däcktjut, ingen antispinn som går in och bråkar, utan bara ett jäkla sug mot backen. Den ligger verkligen slickad mot marken och vi fortsätter att bråka med den för att se om den tappar stinget. Inte. Det går såpass snabbt i böjarna att man börjar fundera på hur Audi har gjort? Men sen kommer det smygandes mer och mer, bilen känns faktiskt som en liten R8:a. Hur den styr in, hur kraften levereras och otroligt nog även hur den låter. Ett riktigt argt morrande som övergår till ljusare toner längre upp i registret. Ett ordentligt och imponerande kliv uppåt jämfört med ljudbilden föregångaren bjöd på, även om den inte heller lät särskilt tråkigt. Numera finns det även en knapp för just motorljudet placerad framför växelspaken där man kan stänga av eller på vrålandet. Varför detta inte har funnits tidigare är märkligt. I nya R8 sitter denna knapp på ratten, vilket hade varit att föredra även i TT RS. Väl inne i de smala gränderna ekar brölet nästan vårdslöst mycket, och det känns märkligt att puttra fram i 20 km/h och låta som ett helt startfält på racerbanan. Märk väl att jag inte klagar, jag bara noterar. Motorljud är ju något av det bästa som finns, när det inte handlar om symaskiner.

Vi tar oss igenom gränderna och fortsätter på de lite mer öppna partierna. Bilen fortsätter att imponera genom böjarna och på rakorna. Några stackars lokalbor blir omkörda med ett jäkla liv och jag ber om ursäkt till farbrorn i den vita Seaten med nedvevad ruta som råkade få en uppväxling i örat precis när vi passerade, det var inte jag det var bilen! Orken i maskinen känns outtröttlig och det enda som sätter begränsningen när vi kör är jag som sitter bakom ratten. Det går att åka så mycket fortare men det känns bättre att spara det till banan senare. I Dynamic-läget är fjädringen riktigt hård och vissa bulor i vägen känns långt in i ryggen, men flippar man över till Comfort-läget förändras åkturen helt och blir bra mycket lenare. Bilen är dock alltid ganska hårt satt, men det är inget man stör sig på. Det känns som en långtur utan massa sportknappar intryckta skulle fungera utan problem. Körsträckan var tyvärr ganska snabbt avklarad, kan ha något med snitthastigheten att göra, men man fick ändå en ganska tydlig bild av vad det är vi har att göra med här - rätt och slätt en mindre version av toppmodellen R8. Nu för tiden är de ju inte helt olika designmässigt och det är väldigt tydligt att gapet mellan dessa två modeller har minskat avsevärt.

Circuito del Jarama. 3,8 kilometer asfalt ämnad för en sak - racing. En bana jag aldrig kört på tidigare som visade sig vara väldigt trevlig. Vi fick fem varv varav två var med pace car framför för att lära oss spåret, bromspunkterna och var apex ligger. Till hjälp hade vi även koner utplacerade som ytterligare markerade detta, lite fusk såklart men skönt att ha när man inte har överdrivet mycket bankörning i ryggen sedan tidigare. Efter två varv släpptes vi alltså fria och det var bara att gasa fullt som gällde, och bromsa också förstås. På en stor och bred racerbana försvinner ganska mycket av fartkänslan men visst förstod jag att det gick undan innan det blev dags att svänga, det blev om inte extra tydligt när bilen skulle bromsas ned och man fick stå på pedalen ganska rejält. Bromsarna bettar på riktigt ordentligt och vill man ha något som lämpar sig ännu bättre för bankörning finns det faktiskt keramiska att köpa till. Efter att man bromsat ned är det dags att gasa på igen. Inga problem, och det skottar på riktigt ordentligt när man trycker fullt. Turbon laggar ingenting utan är bara jätteivrig att kasta in mer luft i motorn hela tiden. Styrningen känns riktigt vass och snabb, och att sikta på de där stackars Apex-konerna är en barnlek. Bara att styra in och sen gasa sig ut. Kraften kommer direkt och bestämt utan att bilen känns ostabil. Inga feta sladdar ur kurvorna, men det vill man ju heller inte när man jagar bra varvtider.

Start och målrakan hade man gjort om till ett område där man fick testa på bilens launch control. För att aktivera den lägger man lådan i sportläge, stänger av antisladdsystemet med ett knapptryck, lägger en fot på bromsen och trycker gasen i botten. Inga konstigheter alltså. När man känner sig redo släpper man bromsen och håller i sig. 3,7 sekunder till 100 lovar Audi, och det verkar stämma. Satan vad man slungas iväg! Enligt g-mätaren som finns utsätts man för 1 G när man gör detta, och det känns i hela kroppen. Jag körde några repor och det var samma visa varje gång, ett jäkla drag. Kul grej som man säkert som köpare inte kommer att använda så många gånger, men det fungerar och det fungerar bra.

Motor
Det är faktiskt nu hela 40 år sedan Audi debuterade med sin femcylindriga motor. Resten är som säkert alla vet historia. Man vann mängder av tävlingar med snurran under huven och dess morrande och kvittrande från waste gaten lämnade och lämnar fortfarande ingen oberörd. En framgångssaga som bara fortsätter att ge. Att Audi fortsätter att utveckla maskinen ytterligare är fantastiskt, och jag frågade en av ingenjörerna om det finns något planerat slut för den - inte direkt fick jag till svar. Man fortsätter att justera, optimera, trimma, banta och finslipa. Och visst blir det bra. Sju år i rad nu har maskinen vunnit utmärkelsen International Engine of the Year så något gör ju tyskarna rätt. Den senaste generationen av motorn är 26 kilo lättare, bland annat tack vare block i aluminium, oljepump i samma material och oljesump tillverkad i magnesium. Den är fortfarande på 2,5 liter precis som föregångaren men effekten har nu skruvats upp till 400 hästar jämnt med ett vrid på 480 Newtonmeter. Detta vrid finns tillgängligt redan från 1 700 varv. Till paketet kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda, något manuellt alternativ finns inte. Lådan skickar som tidigare kraften ut till alla fyra hjulen, och med hjälp av smarta datorer hamnar den där den behövs allra mest för stunden.

Exteriör
Yxigt och kantigt är Audis melodi nu och det är bara att hänga med. Vissa diggar det medan andra avskyr det, och så kommer det ju alltid att vara. I mina ögon är nog nya TT den snyggaste av de som släppts ändå, även om baken nog troligtvis alltid kommer att släpa lite. Den går dock att få med OLED-bakljus som lyfter utseendet en hel del. Första gången i en serieproducerad Audi detta används. Fördelen är att man inte behöver några reflektorer och att ljusen inte kastar några skuggor, de levererar samma starka ljus oavsett vilken vinkel man tittar ur. De drar dessutom mindre ström än vanliga LED och går att bygga mycket kompakta. RS får även en fast monterad vinge vilket kanske ser lite tufft ut, och som även hjälper till att hålla baken i schack när det börjar gå fort. Sidoprofilen ser lite annorlunda ut eftersom kjolarna fått sig en liten bulle baktill. Ser lite ut som en böld om ni frågar mig. Fronten domineras som vanligt av den stora grillen som tyvärr förstörs av en stor och ful regplåt. Strålkastarna är aggressivt designade och DRL-ljusen lyser rätt läckert, speciellt när det börjar bli mörkt ute. Fälgarna är också nya men i min värld inte jättespännande. Det ser nästan ut som om de saknar en centrumkåpa och inte riktigt är färdigdesignade.

Interiör
Här har det faktiskt hänt grejer. I början av 2014 visade Audi upp den nya instrumentpanelen som var på väg och den fick premiär i nya TT. R8 har den också vilket ytterligare är en grej som för modellerna samman. I TT känner man alltså igen sig från R8 och tvärtom. Ratten har samma utformning och den är riktigt härlig att använda. Den är något smalare vid tumgreppet vilket gör att man verkligen kommer runt den och får ett bra grepp. Alcantara är alltid trevligt att hålla i också. Det är även skönt att ha lite mer knappar placerade på ratten så att man slipper släppa den för att ställa in olika saker. Det nya instrumentklustret som numera består av en stor skärm är också riktigt härligt att både titta på och jobba med. Färgerna och grafiken är tydlig och snygg att se på och det är grymt att man kan få navigation och allt direkt här. Då slipper man nämligen Quasimodo-puckeln flera tillverkare envisas med att smacka fast på mittkonsolen. Här är det nu istället avskalat, rent och snyggt. Stolarna är lagom skålade och man kan klämma åt runt sidfläsket lite extra om man vill. Baksätet som endast finns i coupén är som väntat inget att ha, om det inte handlar om förvaring av shoppingpåsar eller något annat som inte lever. Bagagerummet är helt okej men något högt och skrymmande kan man såklart inte lasta.

Avslutning
Jag blev faktiskt oväntat imponerad över nya TT RS. Jag hade förberett mig på att den ungefär skulle kännas som föregångaren fast med ett trimchip. Så var verkligen inte fallet. Det här är en riktigt rå körmaskin som smäller många andra på fingrarna. Är man lite ledsen över att Porsche Cayman och Boxster numera endast går att få med fyrcylindrig motor kanske man ska snegla på denna? Kanske inte lika busig som en BMW M2 dock, men den modellen är det ju å andra sidan 1 1/2 års väntetid på om man lägger en beställning nu. Det ska bli riktigt spännande att se var Stephan Winkelmann kommer att ta RS-avdelningen i framtiden och nya TT RS är ett bevis på att gänget är på väg i helt rätt riktning.

Fakta Audi TT RS
Motor: R5, 2,5 liter, turbo, 400 hästkrafter, 480 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad med dubbelkoppling.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3,7 sekunder (Roadster 3,9), toppfart 250 km/h (280 km/h mot pristillägg)
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 245/35 R19 runt om.
Bromsar: 370 millimeter skivor fram, 310 millimeter skivor bak.
Mått: Hjulbas 2,50 meter, längd 4,19 meter, bredd 1,83 meter, höjd 1,34 meter, vikt 1 515 kilo (Roadster 1 605), bensintank 55 liter, förbrukning 0,82 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 187 gram per kilometer.
Pris: 688 000 kronor (Roadster 713 000 kronor)

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Visste ni att Audi har lanserat en liten R8:a?
47.1°
0

Visste ni att Audi har lanserat en liten R8:a?

Jag har kört nya TT RS

Bungie skjuter upp The Witch Queen till nästa år
Ingen stor Destiny 2-expansion i år alltså

Bungie meddelade under gårdagen att The Witch Queen-expansionen för Destiny 2 inte kommer att släppas i år. Istället planerar de släppa det någon gång under 2022. Anledningen till det är helt enkelt att de inte hinner göra klart expansionen innan årets slut. Corona-grejen har självklart satt en del käppar i hjulen men de vill också att denna expansion ska lägga en ny stabil grund för spelets framtid. Finally, and the most important reason, we are proud to be uncompromising when it comes to our commitment to the health of our teams. With COVID-19 keeping us away from the office, and the large amount of work on our plates, we needed to move the date in order to make sure that both this year’s updates and The Witch Queen were both delivered at the quality we strive for, and on a schedule that made sense for everyone involved. När under 2022 expansionen ska släppas har man ej sagt ännu men det lär vi väl få reda på förr eller senare. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

LastPass innehåller sju trackers
Säkerhetsforskare rekommenderar byte

En säkerhetsforskare har lyckats luska ut att Android-appen för lösenordshanteraren LastPass har sju stycken trackers i sig. Dessa ska dock inte komma åt någon känslig information men forskaren rekommenderar ändå att man borde se sig om efter andra alternativ då han anser att det är dålig praxis för en sådan känslig app att ha så många trackers. "If you actually use LastPass, I recommend changing the password manager. There are solutions that do not permanently send data to third parties and record user behavior." En talesperson för LastPass nämnde att dessa trackers är till för att förbättra samt optimera produkten och att ingen känslig information tas med. Han nämnde också att man kan välja att blockera dem bland appens inställningar. LastPass är dock inte den enda lösenordshanteraren med trackers. Tydligen har Bitwarden två, RoboForm och Dashlane har fyra medan 1Password inte har någon tracker. Nyligen meddelade LastPass att de skulle sluta erbjuda gratis lösenordshanterare på flera plattformar vilket gjorde att flera redan lämnade tjänsten för Bitwarden då. Tumnagel
36.2°
+
Frode Wikesjö
0

Vi har provkört Audi RS e-tron GT!
En fet bil...

Det är lite underliga tider just nu och man får inte resa, vilket gör provkörningar lite underliga. Istället för att åka till ett annat land där det finns en hel hög med bilar som man får gotta sig med under en dag eller två så kommer det bilar hit till Sverige. Eftersom hela Europa ska dela på ett gäng bilar blir det lite annorlunda spelregler än i vanliga fall. Som nu när Audi fick upp en e-tron GT och en RS e-tron GT under några dagar. Då får man provköra i korta perioder och eftersom alla inte kör samtidigt får man helt enkelt snällt vänta på ett datum då man får publicera sina intryck. Så än så länge får jag inte berätta vad jag tycker om den här feta bilen, men jag kan i alla fall bjuda på några bilder från en tom väg. Vi har tidigare visat upp utsidan och lite av skillnaderna på modellerna och det kan ni se här under. Så på återseende! Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Trailer för S04 av The Handmaid's Tale
Premiär 28 april

Här bjuds vi på en trailer för den fjärde säsongen av The Handmaid’s Tale. I denna säsong ser det ut som det nalkas inbördeskrig i Gilead där June har samlat på sig en armé av rebeller samt stöd från omvärlden. June (Elisabeth Moss) strikes back against Gilead as a fierce rebel leader, but the risks she takes bring unexpected and dangerous new challenges. Her quest for justice and revenge threatens to consume her and destroy her most cherished relationships. I Sverige kan man titta på The Handmaidx27s Tale på HBO Nordic, Viaplay, Comhem Play+ och SF Anytime. Tumnagel
36.7°
+
Frode Wikesjö
0

Arbetet med District 9-uppföljare har börjat!
Neill Blomkamp har börjat skriva manus

District 9 släpptes 2009 och sedan dess har fans bönat och bett om en uppföljare. Till en början såg det rätt brunt, men i samband med releasen av Neill Blomkamps Chappie berättade regissören att han hade en idé om vad storyn skulle kunna vara. Och nu har Blomkamp bekräftat via Twitter att han, Sharlto Copley och Terri Tatchell har börjat jobba på ett manus till en direkt uppföljare till filmen. Vad uppföljaren kan komma att handla om är för tillfället okänt och det lär dröja innan filmen släpps i någon form. Oavsett är vi glada att något nytt på District 9-fronten är på ingång. Ovan har ni en trailer för District 9. Tumnagel
46.0°
+
André Stray
0

Genomgång av nya Skoda Fabia
Maskerade prototyper har börjat rulla på vägarna

Om inte allt för länge kommer Skoda att lansera en ny Fabia och testerna av prototyper är i full gång. Ett gäng journalister har fått provköra och i videon nedan får vi oss en genomgång av Skoda själva. Nya Fabia baseras på MQB A0-plattformen som även Seat Arona, Skoda Kamiq, Audi A1 och Volkswagen Polo använder sig av. Bilen kommer bli längre, bredare och bjuda på bättre utrymmen både i bagagen och i kupén. Exakt när lanseringen sker är oklart för tillfället. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Final Fantasy VII Remake kommer till PlayStation Plus nästa månad
Inget man kan uppgradera till PlayStation 5 dock

Den japanska PlayStation-affären antyder att Final Fantasy VII Remake kommer släppas till PlayStation Plus under nästa månad. Tydligen kommer det vara en del av PS Plus Instant Game Collection dock kommer, inte helt oväntat, just den versionen av spelet inte gå att uppgradera till PlayStation 5-versionen som släpps senare i år. Inom kort borde PlayStation berätta vilka spel som kommer till PlayStation Plus nästa månad. UPPDATERING: Nu vet vi vilka spel som kommer till PlayStation Plus nästa månad och de är: Final Fantasy VII Remake Farpoint Remnant: From the Ashes Maquette Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Monster Hunter Rise kommer även till PC
PC-versionen väntas släppas i början av 2022

Monster Hunter Rise kommer släppas till Nintendo Switch om en månad och vi har tidigare trott att spelet skulle vara en exklusiv titel för Nintendo Switch, men så verkar inte fallet vara. Nu har det blivit känt att utvecklarna har planer att även släppa spelet på PC, vilket lär göra fans av Monster Hunter World rätt glada. Specifikt när PC-versionen kommer släppas är för tillfället okänt, men release kommer ske någon gång i början av 2022. Ovan och under har ni för övrigt lite nytt gamplay från spelet samt lite förhandstittar. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Amazon släpper Echo och Echo Dot i Sverige
Äntligen!

Amazon har som känt slagit upp portarna ordentligt i Sverige och nu har ebutiksjätten även gjort sina smarta högtalare Echo och Echo Dot tillgängliga i vårt avlånga land. De Alexa-utrustade högtalarna har även fått lite svenska funktioner och kan ge användare svenska nyheter och spela upp svenska radiokanaler samt fått förbättrad lokalkännedom. Tyvärr har högtalarna inte stöd för svenska ännu, så man får tjöta med enheterna på engelska. Amazons smarta högtalare hittar ni Amazon.se. Vanliga Echo kostar 999 kronor och Echo Dot kan man lägga vantarna på för 699 kronor. Tumnagel
34.1°
+
André Stray
0

Första provkörningarna av Porsche Taycan Cross Turismo
Fortfarande som prototyp dock

Premiären av Porsche Taycan Cross Turismo är snart här men innan dess har vissa fått provköra prototypen och här har vi två stycken genomgångar som ger några första intryck. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Sony organiserar om JAPAN Studio
Så fokus ligger kring Astro's Playroom-utvecklaren Team ASOBI

I veckan började det gå rykten om att Sony skulle stänga ner sin japanska spelstudio JAPAN Studio. Studion ligger bakom PlayStation-klassiker som Jumping Flash!, Alundra, Devil Dice, Vib-RIbbon, Ape Escape, Siren, LocoRoco, Patapon, Rogue Galaxy, Afrika, Gravity Rush och Knack. På senare tid har de dock inte tryckt ut allt för många klassiker och mest producerat spel i samarbete med andra spelstudios så som Bloodborne och Demonx27s Souls som utvecklades i samarbete med FROM Software samt Bluepoint Games. Ett undantag är dock ASOBI Team inom JAPAN Studio som på senare tid har varit ganska framgångsrika med sina Astro Bot-spel. Hur som helst har Sony nu bestämt sig för att organisera om JAPAN Studio kring just Team ASOBI. In an effort to further strengthen business operations, SIE can confirm PlayStation Studios JAPAN Studio will be re-organized into a new organization on April 1. JAPAN Studio will be re-centered to Team ASOBI, the creative team behind Astrox27s PLAYROOM, allowing the team to focus on a single vision and build on the popularity of Astro’s PLAYROOM. Sannolikt innebär det fler Astro-spel i framtiden vilket ju inte är en dålig grej så länge de håller samma kvalité som Astrox27s Playroom. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Halebop öppnar minibutiker nästa vecka
Alltså väldigt, väldigt små butiker

Att öppna butiker i coronatider är en ganska dum idé, men Halebop går mot strömmen och kommer nästa vecka slå upp portarna på nya butiker runt om i Sverige. Som ni säkert redan listat ut genom att titta på bilderna handlar det inte om några ordentliga butiker, utan det hela är mer ett jippo där Halebop kommer erbjuda exklusiva deals till folk som hittar de skokartong-stora butikerna. Specifikt vad som kommer erbjudas är okänt, men Halebop lovar lattjolajbansgrejer. Kanske företagets minimobil? Butikerna i fråga är gjorda av ingen mindre än pärlpillaren Johan Karlgren, som kanske är med känd som Pappas pärlor. Halebop-butikerna kommer öppna 3 mars och hittas i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall. Specifikt var butikerna kommer vara placerade är en hemlis. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Rykte PlayStation 5 kan få stöd för extra-SSD till sommaren
Expandera med snabb M.2 SSD

När Sony visade upp sin PlayStation 5 förra året meddelade de att det skulle finnas möjlighet till att uppgradera konsolens lagringsutrymme genom att stoppa in en extra hårddisk. Som användare kan du använda vilken hårddisk du vill så länge den är kompatibel med och tillräckligt snabb för konsolen. När konsolen väl släpptes hade Sony dock avaktiverat denna funktion men det kan det bli ändring på under sommaren. Bloomberg rapporterar nämligen att källor sagt till dem att Sony kommer aktivera funktionen under sommaren så folk kan lagra mer grejer än de 667.2GB som finns på konsolens interna hårddisk. Utöver att låta oss expandera lagringen kommer uppdateringen även låsa upp högre fläkthastigheter, vilket kan vara nödvändigt om man petar in ytterligare lagring som kan hetta upp enheten. Tumnagel
40.3°
+
Frode Wikesjö
0

En teaser för Army of the Dead
Zack Snyders nya zombiefilm

Under gårdagen släppte Netflix den första teasern för Zack Snyder nya zombiefilm Army of the Dead. I filmen får vi följa en trupp legosoldater som måste ta sig ut ett zombie-fyllt Las Vegas efter de försökt sno en massa pengar från ett kasino. I huvudrollerna får vi bland annat se Dave Bautista, Ella Purnell, Garret Dillahunt, Theo Rossi och Tig Notaro. Filmen har premiär på Netflix den 21 maj. Tumnagel
40.3°
+
Frode Wikesjö
0

Nästa Dragon Age-spel blir singleplayerfokuserat
Efter Anthem-strulet

Biowares senaste titlar har inte precis erbjudit samma högkvalitativa upplevelse som studions tidigare titlar. Detta har till stor del berott på tryck från EA-ledningen om att spelen ska vara mer live service-spel som ska generera pengar under längre perioder. Efter strulet med Anthem och succén med Jedi: Fallen Order verkar EA ha insett att det kanske är en dålig idé med ett sådant fokus. Bloomberg rapporterar om att den initiala planen för nästa Dragon Age har tidigare varit att lägga mer fokus på en multiplayer-komponent, men nu ska fokus ha skiftat till att göra en singleplayerfokuserad upplevelse. Detta är förstås kalas för alla inblandade då Bioware ska fokusera på feta berättelser än något annat, men EA:s dåliga beslut har redan lett till en del skada hos Bioware. Den tidigare ansedda spelstudion har förlorat väldigt många tunga namn som bland annat Casey Hudson, Ben Irving, Mark Darrah och Mike Laidlaw som tidigare jobbat på Bioware-titlar som Knights of the Old Republic, Dragon Age och Mass Effect. Utöver att låta Bioware göra vad de gör bäst, verkar EA ha tagit ett steg tillbaka och kommer börja låta sina spelstudior ha mer kontroll över spelfranchises studiorna har skapat. I en intervju med IGN berättar Laura Miele, chief studios officer, bland annat att Respawn kommer få mer kontroll över vad som händer med Titanfall. Mer specifikt sägs detta: "That team will determine what the future holds for Apex and Titanfall. I don’t believe in directing or telling games teams what to create, it has to come from the player community, and the inspiration and motivation of developers." Nästa Dragon Age-spel väntas släppas någon gång efter april 2022 och förhoppningsvis kommer vi få ett svinbra singleplayeräventyr där Bioware verkligen får visa vad de går för. Tumnagel
44.4°
+
André Stray
0

Volvo XC40 Recharge får sin första OTA-uppdatering
Ska ge snabbare laddhastighet och bättre räckvidd

OTA (Over The Air) är uppdateringar som skickas i luften till vad som nu ska uppdateras. I december fick Polestar 2 sina första och nu är det dags för systerbilen Volvo XC40 Recharge att få sin första mjukvaruuppgradering någonsin. I denna ingår uppdateringar, nya funktioner, buggfixar och stabilitetsförbättringar till bilens infotainment- och framdrivningssystem. Den som laddar hem uppdateringen får en ny basmjukvara för bilens elektroniska system, en ökning av laddningshastigheten och en förbättrad räckvidd. Exakta detaljer kring detta får vi dock inte reda på. Exakt när utrullningen sker är lite oklart men ni som har en XC40 Recharge kan börja hålla utkik i era bilar. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Nu kan du prova nya System Shock
Uppdaterad version av klassikern från 1994

Nightdive släppte nyss ett spelbart demo för sin kommande nyversion av det klassiska spelet System Shock från 1994. Du spelar som en hacker som vaknar upp på en rymdstation med elaka robotar, cyborgar och mutanter samt en AI med gudskomplex. Själva spelet kommer släppas under sommaren men redan nu kan du få ett litet smakprov genom ett demo. Detta demo kan hittas på Steam, GOG och Epic Games Store Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Teasertrailer för Marvel's M.O.D.O.K.
Lite Robot Chicken-feeling

Tycker du MCU-produktionerna är lite för seriösa? Då kanske Marvelx27s M.O.D.O.K. kan vara intressant. I serien får vi följa superskurken M.O.D.O.K., som spelas av Patton Oswalt, som kört organisationen A.I.M. till grunden och måste hantera sin struliga familj och 40-årskris. Marvelx27s M.O.D.O.K. har premiär 21 maj på Hulu, men troligtvis kommer serien till Disney+ via Star ungefär i samma veva. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Safri Duo - Played-A-Live
Fredagsklassikern

2000 är nu hela 21 år sedan. Och vet ni vad som bland annat hände då? Jo, den danska gruppen Safri Duo släppte trumlåten Played-A-Live (The Bongo Song) som ni alla har hört. Jag har lyssnat sönder låten och kan väl ärligt säga att jag inte tycker att den har åldrats särskilt väl, även om den givetvis har en plats någonstans i mitt musikbibliotek. Oavsett tycker jag den är värd att köra som klassiker denna soliga fredag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Keith äter allt som finns hos In-N-Out
Även den hemliga menyn

Keith från The Try Guys ger sig här i kast med att äta allt som finns på menyn hos In-N-Out, inklusive den "hemliga" menyn som man bara får tillgång till om man vet vad man ska säga vid kassan. Vilken burgare tycker du är bäst på In-N-Out? Själv har jag aldrig ätit där men hoppas få göra det någon gång. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Thomas Di Leva kör konsert ikväll
Hemma i sitt vardagsrum

Ikväll klockan 19.00 kommer artisten Thomas Di Leva att ha premiär för Live hemma hos Di Leva. Det är en exklusiv hemma hos-konsert som han anordnar i sitt vardagsrum. "Låt oss mötas, denna gången live hemma hos mig i en nära konsert direkt från mitt vardagsrum till ert vardagsrum, det kommer att bli mina favoritlåtar i underbara hemmamysversioner. Rymdkram, Thomas." En biljett till konserten kostar 199 kronor och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Ny BMX-film från Vans
Med Dakota Roche

Efter skosamarbetet i början av månaden är det nu dags för Vans att även presentera en film med BMX-åkaren Dakota Roche. Filmen som heter Seeking Liberty är inspelad i Philadelphia och man har velat fånga stadens charm ur ett nytt perspektiv. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Så blir traditionell italiensk gelato till
180 år gammal familjetradition

Det finns mycket gott man inte får missa när man är i Italien. Glassen är en av grejerna. Här får vi se hur traditionell gelato i den lilla staden Ruvo di Puglia blir till. Endast tre ingredienser behövs - mjölk, socker och ägg. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Nytt och färgglatt från Timberland
Återigen med Billionaire Boys Club

Timberland och Billionaire Boys Club följer upp de färgglada skorna som presenterades i november med en ny kollektion som fått namnet Hyper Natural. I denna finns det hiking-plagg och två stycken nytolkningar på Garrison Trail-kängan. Skorna är tillverkade i ett material som består av minst 50 procent plast från återvunna PET-flaskor. Kläderna är i 100 procent ekologisk bomull. Kollektionen släpps den 26 februari och priserna ligger på mellan 600 och 1800 kronor. Tumnagel
66kg
+
Bobby Green

Romen The Real McCoy släpptes idag
Helt utan tillsatser

Idag släpptes The Real McCoy 12 Years Single Cask på Systembolaget. Det är en rom helt utan tillsatser producerad hos det familjeägda företaget Foursquare på Barbados. Endast lokal jäst, melass och källvatten från Barbados används. Romen destilleras i små batcher i kopparpanna och kolonnbrännare innan den lagras på hårt rostade amerikanska bourbonfat. Dofterna ska vara smörig ek och kryddig mörk choklad. Smaken beskrivs som smörkaramell tillsammans med fattoner, apelsinzest och tobak. För en flaska på 70 centiliter får man betala 599 kronor. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Den perfekta Steakhouse-burgaren
Tjock och mumsig

I sitt senaste klipp visar George Motz hur man fixar till den perfekta steakhouse-burgaren. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Teaser för Tina
HBO:s dokumentär om Tina Turner

Här kommer en teaser för HBO:s kommande dokumentär om den amerikanska artisten Tina Turner. Tina handlar om Tina Turners karriär och förutom artisten själv kommer bland andra Angela Basett och Oprah Winfrey medverka i dokumentären. Tina har premiär på amerikanska HBO Max 27 mars och kommer sannolikt att börja sändas på HBO Nordic någon gång efter det. Tumnagel
105kg
+
Wille Wilhelmsson

Ny officiell klockpartner för Aston Martin
Anrika Girard-Perregaux

Aston Martin meddelar nu att den anrika schweiziska klocktillverkaren Girard-Perregaux blir officiell klockpartner åt biltillverkaren. Girard-Perregaux har tillverkat klockor sedan 1791 och erbjuder idag modeller som kostar mellan 17.000 dollar och 463.000 dollar. Partnerskapet kommer att mynna ut i flera klockor i begränsade upplagor i framtiden och den första ska presenteras senare i år. Girard-Perregaux kommer även att fungera som sponsor för Aston Martins nybildade F1-team. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Victorinox-knivar med halkfria handtag
Kommer nu till Sverige

Victorinox har en serie med knivar som heter Swiss Modern. En version av dessa har syntetiska handtag i svart som ska vara halkfria. Nu kommer dessa knivar till Sverige och mer specifikt till alla Kitch’n-butiker runt om i landet. Knivarna klarar diskmaskin och är enkla att underhålla. Bladet är i rostfritt stål. De fyra knivarna som lanseras är stekkniven, santokukniven, kockkniven och brödkniven. Alla kostar 599 kronor styck. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green