m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Tisdagens bästa på Black Week!
Visste ni att Audi har lanserat en liten R8:a?
Foto: Bobby Green

Visste ni att Audi har lanserat en liten R8:a?
Jag har kört nya TT RS

Bil / Audi

Audis lilla sportiga modell TT kommer nog tyvärr alltid att mobbas på något vis. Antingen är det en tjejbil eller en frisörbil. Audi har verkligen försökt att sudda bort detta genom att presentera den i RS-utförande. Första gången var i generation två 2009 och då fick bilen den härliga femcylindriga maskinen på 2,5 liter. 340 hästar och fyrhjulsdrift skulle väl kunna få tyst på några i alla fall. 2012 var det dags för en liten uppdatering i form av Plus-versionen som fick ytterligare 20 hästar och lite annat godis. Sakta men säkert började TT RS bli en riktigt grym prestandabil med både effekt och fartresurser så att det räckte. 2014 presenterades generation tre och i våras rullade man ut nya TT RS. Effekten är nu hela 400 hästar och coupén tar sig från stillastående till 100 km/h på bara 3,7 sekunder. Vet ni vilken annan bil som också gör det? Jo, förra generationen R8 - supersportbilen med V10:a och 525 hästar. TT RS har hälften så stor motor och 125 hästar färre, men väger ju såklart inte heller lika mycket som sin storebror. Siffran är ändå sjukt imponerande. Jag åkte till racerbanan Jarama för att testa nyheten, och oj vad mycket DNA från R8 Audi faktiskt har kokat ner i den här. TT RS har på riktigt gått från att ha varit en helt okej halvsportig kärra till en liten R8:a. Effekten är brutal, prestandan otrolig och ljudet är fantastiskt! Den låter till och med nästan som sin storebror, vilket är smått bisarrt.

Försnack
Stephan Winkelmann, tidigare vd för Lamborghini, har sedan sex månader tillbaka axlat rollen som chef för Audi Sport, eller quattro GmbH som det också heter. Det är därmed han som är ansvarig för hela Audis RS-linje. Den skräddarsydda kostymen som förmodligen var svindyr och de välputsade skorna som man kunde spegla sig i har bytts ut mot funktionskläder som kan andas med Audi-loggor på. Skorna går heller inte längre att spegla sig i eftersom de är såna där snabba gummiskor. All in på sporttemat alltså. Han var på plats och berättade kort om den framtida strategin och la mycket vikt vid att en RS-modell måste förtjäna att få kalla sig en RS. Alla Audi-bilar kan och ska inte vara RS-modeller. Troligtvis är väl han inte jätteförtjust i att man 2013 släppte den något märkliga skapelsen RS Q3. Kanske kommer Stephan se till att något liknande inte händer i framtiden, vilket är helt välkommet.

Körkänsla
Motorn startar med en ordentlig knall och det är ett härligt blödder som letar sig ut ur de dubbla ovala piporna där bak. Torrgasar man hör man turbosnäckans sus där fram men inte så mycket av själva motorn, det är mest baktill det brölar loss. Som vanligt finns det ett gäng med olika körlägen att välja mellan, Dynamic är det sportigaste. Väljer man det rappas bilen upp på alla punkter och gör sig redo för att pressas hårt. Det finns paddlar bakom ratten och man kan även växla med spaken, men eftersom Audi fortfarande envisas med att man ska växla upp genom att putta spaken framåt vill man helst inte ta i den.

Vi började provkörningen med att sticka iväg på en liten rutt som innehöll både motorvägskörning och slingriga vägar uppe bland bergen. Eftersom vi visste att vi skulle köra coupén på banan senare valde vi en cab, att det var 28 plusgrader och sol hade givetvis inget med saken att göra. Väl ute på stora vägen och med lite temperatur i maskin började vi testa hur bilen svarade när gaspedalen trycktes ned, till botten. Upplevelserna förstärks rejält när man sitter i en cab så därför kändes det som att det gick helt sjukt fort, när man tittade på hastighetsmätaren insåg man även att så var fallet. Jäklar vilket drag! Dubbelkopplingslådan smeker in växlarna blixtsnabbt utan att man märker det, den enda indikationen man får är de kraftiga avgassmällarna när nästa växel går i. Den nya instrumentpanelen har även fått sig en slags inbyggd växellampa i varvräknaren som faktiskt var ganska bekväm att ha när man körde manuellt. När det börjar närma sig att lägga i nästa växel dyker det först upp ett grönt fält som sedan går över till orange för att till sist bli rött. Man ser det liksom i ögonvrån och behöver inte titta ned på panelen om man nu inte enbart förlitar sig på motorvarvet när det ska växlas. Med spaken i manuellt läge och växling med paddlarna går faktiskt inte nästa växel i om du inte skulle trycka själv vilket gör att bilen faktiskt känns mer som en manuell när man kör på detta vis. Smartast är såklart att inte röra något utan låta lådan växla själv åt dig när den känner för det.

Några repor på motorvägen resulterade förutom i förstörd frisyr även i ett brett smil. Bilen är verkligen läskigt snabb och den låter fantastiskt. Av motorvägen och vidare in på småvägarna. Grym asfalt och skyltar överallt som ”varnar” för slingriga partier - perfekta ställen för att pressa på lite och se om kärran kan göra mer än att köra fort rakt fram. Bra fart in i böjarna, skarpt vrid på ratten, full gas ut. Inga däcktjut, ingen antispinn som går in och bråkar, utan bara ett jäkla sug mot backen. Den ligger verkligen slickad mot marken och vi fortsätter att bråka med den för att se om den tappar stinget. Inte. Det går såpass snabbt i böjarna att man börjar fundera på hur Audi har gjort? Men sen kommer det smygandes mer och mer, bilen känns faktiskt som en liten R8:a. Hur den styr in, hur kraften levereras och otroligt nog även hur den låter. Ett riktigt argt morrande som övergår till ljusare toner längre upp i registret. Ett ordentligt och imponerande kliv uppåt jämfört med ljudbilden föregångaren bjöd på, även om den inte heller lät särskilt tråkigt. Numera finns det även en knapp för just motorljudet placerad framför växelspaken där man kan stänga av eller på vrålandet. Varför detta inte har funnits tidigare är märkligt. I nya R8 sitter denna knapp på ratten, vilket hade varit att föredra även i TT RS. Väl inne i de smala gränderna ekar brölet nästan vårdslöst mycket, och det känns märkligt att puttra fram i 20 km/h och låta som ett helt startfält på racerbanan. Märk väl att jag inte klagar, jag bara noterar. Motorljud är ju något av det bästa som finns, när det inte handlar om symaskiner.

Vi tar oss igenom gränderna och fortsätter på de lite mer öppna partierna. Bilen fortsätter att imponera genom böjarna och på rakorna. Några stackars lokalbor blir omkörda med ett jäkla liv och jag ber om ursäkt till farbrorn i den vita Seaten med nedvevad ruta som råkade få en uppväxling i örat precis när vi passerade, det var inte jag det var bilen! Orken i maskinen känns outtröttlig och det enda som sätter begränsningen när vi kör är jag som sitter bakom ratten. Det går att åka så mycket fortare men det känns bättre att spara det till banan senare. I Dynamic-läget är fjädringen riktigt hård och vissa bulor i vägen känns långt in i ryggen, men flippar man över till Comfort-läget förändras åkturen helt och blir bra mycket lenare. Bilen är dock alltid ganska hårt satt, men det är inget man stör sig på. Det känns som en långtur utan massa sportknappar intryckta skulle fungera utan problem. Körsträckan var tyvärr ganska snabbt avklarad, kan ha något med snitthastigheten att göra, men man fick ändå en ganska tydlig bild av vad det är vi har att göra med här - rätt och slätt en mindre version av toppmodellen R8. Nu för tiden är de ju inte helt olika designmässigt och det är väldigt tydligt att gapet mellan dessa två modeller har minskat avsevärt.

Circuito del Jarama. 3,8 kilometer asfalt ämnad för en sak - racing. En bana jag aldrig kört på tidigare som visade sig vara väldigt trevlig. Vi fick fem varv varav två var med pace car framför för att lära oss spåret, bromspunkterna och var apex ligger. Till hjälp hade vi även koner utplacerade som ytterligare markerade detta, lite fusk såklart men skönt att ha när man inte har överdrivet mycket bankörning i ryggen sedan tidigare. Efter två varv släpptes vi alltså fria och det var bara att gasa fullt som gällde, och bromsa också förstås. På en stor och bred racerbana försvinner ganska mycket av fartkänslan men visst förstod jag att det gick undan innan det blev dags att svänga, det blev om inte extra tydligt när bilen skulle bromsas ned och man fick stå på pedalen ganska rejält. Bromsarna bettar på riktigt ordentligt och vill man ha något som lämpar sig ännu bättre för bankörning finns det faktiskt keramiska att köpa till. Efter att man bromsat ned är det dags att gasa på igen. Inga problem, och det skottar på riktigt ordentligt när man trycker fullt. Turbon laggar ingenting utan är bara jätteivrig att kasta in mer luft i motorn hela tiden. Styrningen känns riktigt vass och snabb, och att sikta på de där stackars Apex-konerna är en barnlek. Bara att styra in och sen gasa sig ut. Kraften kommer direkt och bestämt utan att bilen känns ostabil. Inga feta sladdar ur kurvorna, men det vill man ju heller inte när man jagar bra varvtider.

Start och målrakan hade man gjort om till ett område där man fick testa på bilens launch control. För att aktivera den lägger man lådan i sportläge, stänger av antisladdsystemet med ett knapptryck, lägger en fot på bromsen och trycker gasen i botten. Inga konstigheter alltså. När man känner sig redo släpper man bromsen och håller i sig. 3,7 sekunder till 100 lovar Audi, och det verkar stämma. Satan vad man slungas iväg! Enligt g-mätaren som finns utsätts man för 1 G när man gör detta, och det känns i hela kroppen. Jag körde några repor och det var samma visa varje gång, ett jäkla drag. Kul grej som man säkert som köpare inte kommer att använda så många gånger, men det fungerar och det fungerar bra.

Motor
Det är faktiskt nu hela 40 år sedan Audi debuterade med sin femcylindriga motor. Resten är som säkert alla vet historia. Man vann mängder av tävlingar med snurran under huven och dess morrande och kvittrande från waste gaten lämnade och lämnar fortfarande ingen oberörd. En framgångssaga som bara fortsätter att ge. Att Audi fortsätter att utveckla maskinen ytterligare är fantastiskt, och jag frågade en av ingenjörerna om det finns något planerat slut för den - inte direkt fick jag till svar. Man fortsätter att justera, optimera, trimma, banta och finslipa. Och visst blir det bra. Sju år i rad nu har maskinen vunnit utmärkelsen International Engine of the Year så något gör ju tyskarna rätt. Den senaste generationen av motorn är 26 kilo lättare, bland annat tack vare block i aluminium, oljepump i samma material och oljesump tillverkad i magnesium. Den är fortfarande på 2,5 liter precis som föregångaren men effekten har nu skruvats upp till 400 hästar jämnt med ett vrid på 480 Newtonmeter. Detta vrid finns tillgängligt redan från 1 700 varv. Till paketet kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda, något manuellt alternativ finns inte. Lådan skickar som tidigare kraften ut till alla fyra hjulen, och med hjälp av smarta datorer hamnar den där den behövs allra mest för stunden.

Exteriör
Yxigt och kantigt är Audis melodi nu och det är bara att hänga med. Vissa diggar det medan andra avskyr det, och så kommer det ju alltid att vara. I mina ögon är nog nya TT den snyggaste av de som släppts ändå, även om baken nog troligtvis alltid kommer att släpa lite. Den går dock att få med OLED-bakljus som lyfter utseendet en hel del. Första gången i en serieproducerad Audi detta används. Fördelen är att man inte behöver några reflektorer och att ljusen inte kastar några skuggor, de levererar samma starka ljus oavsett vilken vinkel man tittar ur. De drar dessutom mindre ström än vanliga LED och går att bygga mycket kompakta. RS får även en fast monterad vinge vilket kanske ser lite tufft ut, och som även hjälper till att hålla baken i schack när det börjar gå fort. Sidoprofilen ser lite annorlunda ut eftersom kjolarna fått sig en liten bulle baktill. Ser lite ut som en böld om ni frågar mig. Fronten domineras som vanligt av den stora grillen som tyvärr förstörs av en stor och ful regplåt. Strålkastarna är aggressivt designade och DRL-ljusen lyser rätt läckert, speciellt när det börjar bli mörkt ute. Fälgarna är också nya men i min värld inte jättespännande. Det ser nästan ut som om de saknar en centrumkåpa och inte riktigt är färdigdesignade.

Interiör
Här har det faktiskt hänt grejer. I början av 2014 visade Audi upp den nya instrumentpanelen som var på väg och den fick premiär i nya TT. R8 har den också vilket ytterligare är en grej som för modellerna samman. I TT känner man alltså igen sig från R8 och tvärtom. Ratten har samma utformning och den är riktigt härlig att använda. Den är något smalare vid tumgreppet vilket gör att man verkligen kommer runt den och får ett bra grepp. Alcantara är alltid trevligt att hålla i också. Det är även skönt att ha lite mer knappar placerade på ratten så att man slipper släppa den för att ställa in olika saker. Det nya instrumentklustret som numera består av en stor skärm är också riktigt härligt att både titta på och jobba med. Färgerna och grafiken är tydlig och snygg att se på och det är grymt att man kan få navigation och allt direkt här. Då slipper man nämligen Quasimodo-puckeln flera tillverkare envisas med att smacka fast på mittkonsolen. Här är det nu istället avskalat, rent och snyggt. Stolarna är lagom skålade och man kan klämma åt runt sidfläsket lite extra om man vill. Baksätet som endast finns i coupén är som väntat inget att ha, om det inte handlar om förvaring av shoppingpåsar eller något annat som inte lever. Bagagerummet är helt okej men något högt och skrymmande kan man såklart inte lasta.

Avslutning
Jag blev faktiskt oväntat imponerad över nya TT RS. Jag hade förberett mig på att den ungefär skulle kännas som föregångaren fast med ett trimchip. Så var verkligen inte fallet. Det här är en riktigt rå körmaskin som smäller många andra på fingrarna. Är man lite ledsen över att Porsche Cayman och Boxster numera endast går att få med fyrcylindrig motor kanske man ska snegla på denna? Kanske inte lika busig som en BMW M2 dock, men den modellen är det ju å andra sidan 1 1/2 års väntetid på om man lägger en beställning nu. Det ska bli riktigt spännande att se var Stephan Winkelmann kommer att ta RS-avdelningen i framtiden och nya TT RS är ett bevis på att gänget är på väg i helt rätt riktning.

Fakta Audi TT RS
Motor: R5, 2,5 liter, turbo, 400 hästkrafter, 480 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad med dubbelkoppling.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3,7 sekunder (Roadster 3,9), toppfart 250 km/h (280 km/h mot pristillägg)
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 245/35 R19 runt om.
Bromsar: 370 millimeter skivor fram, 310 millimeter skivor bak.
Mått: Hjulbas 2,50 meter, längd 4,19 meter, bredd 1,83 meter, höjd 1,34 meter, vikt 1 515 kilo (Roadster 1 605), bensintank 55 liter, förbrukning 0,82 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 187 gram per kilometer.
Pris: 688 000 kronor (Roadster 713 000 kronor)

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Visste ni att Audi har lanserat en liten R8:a?
47.1°
0

Visste ni att Audi har lanserat en liten R8:a?

Jag har kört nya TT RS

Super Mario Bros 3 sålt för 1,3 miljoner kronor
Det är mycket pengar det

Tycker du att priserna för spel till next gen-konsolerna är lite dyra? Då kan du i alla fall glädjas åt att du inte behöver köpa extremt unika retrospel. Heritage Auctions körde nyligen en auktion för en näst intill orörd version av Super Mario Bros 3 till NES och den slutgiltiga prislappen landade på 156.000 dollar, motsvarande 1,3 miljoner kronor. Den höga prislappen motiveras inte bara av en oöppnad paketering, utan denna version var den första som någonsin tillverkades och har designmässiga "skönhetsfel" då Bros i titel är vänsterställd och täcker en del av Marios handske, vilket åtgärdades i senare versioner av förpackningen. Heritage Auctions skriver detta om lådan: "Exceedingly rare are sealed copies with the word x27Bros.x27 formatted to the left, covering one of Mariox27s signature white gloves. Collectors have spent years looking for such a version - the earliest in the Super Mario Bros. 3 production history - and usually come up empty-handed." Den slutgiltiga prislappen gör att denna version av Super Mario Bros 3 hamnar i toppen av listan över världens dyraste spel. Den tidigare rekordinnehavaren var Super Mario Bros som i juli såldes för 114.000 dollar. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

En hel del bra tisdagserbjudanden!
Black Week fortsätter

Artikeln innehåller affiliatelänkar, men är skriven av redaktionen och inte på uppdrag av någon. En regnig tisdag som denna passar det finfint att fortsätta att hitta lite Black Week-tips, eller hur! Ska det spelas så ska man ha ett bra tangentbord. Vad sägs om Logitech G513 Carbon GX kostar 899 istället för 1490 kronor. Mer färgglatt på gamersätt är SteelSeries Apex Pro, nu 1390 kronor istället för 2090 kronor. I det billigare prissegmentet ligger HyperX Alloy Core RGB som nu kostar 399 kronor istället för 499 kronor. Jag har kört Logitechs MX Master i tre generationer nu och den rekommenderas verkligen. Logitech MX Master 3 kostar 990 kronor vilket är en slant, men äldre Logitech MX Master 2S har dippat till 549 kronor och är fortfarande ett bra alternativ. Rekommenderas varmt! Vi pratade igår om Google Nest Mini. Vill man ha bättre ljud funkar Google Nest Audio bra, nu 899 kronor istället för 1099 kronor. Bra prissänkning för en produkt som är så ny. Zound Industries samarbete med Adidas kändes som en match made in heaven, men de produkter som har kommit har inte varit superintressanta och lite för dyra. Deras on-ear-lur kostar numera 990 kronor istället för 1790 kronor. Letar du efter en billig lur med mycket batteri är Motorola Moto G8 Power ett bra alternativ. Stor skärm på 6,4 tum också. Släpptes i våras för 2490 kronor och kostar nu 1590 kronor. Att behöva köpa FIFA varje år är lite surt, men när det kostar 299 kronor istället för 549 kronor är det lite mindre surt. Jag har personligen inte riktigt förstått mig på Philips Oneblade men flera som testat älskar. Det handlar om en multigrej som du kan raka med men också trimma med. Nu med prislapp på 249 kronor istället för 399 kronor. Årets julklapp stormköket måste man ju komplettera med en termos. Siggs saker brukar vara lite för dyra, men den här halvlitersvarianten kostar nu 119 kronor istället för 279 kronor. Omega Juicers verkar vara ett riktigt monster till maskin. Prislappen har länge legat runt 3300 kronor men finns nu för 1199 kronor. Riktigt fet rabatt både i pris och procent. Satechis Deskmate i ekoläder är perfekt för den som inte vill ha en ful musmatta på arbetsplatsen utan en snyggare lösning i läder. Nu 249 kronor istället för 399 kronor. Fler erbjudanden hittar ni på Prisjakt! Tumnagel
36.6°
+
Roger Åberg
0

Toyota GR Yaris på Ringen
Kvick rackare

Här får vi hänga med en Toyota GR Yaris när den kör det kortare varvet på Nürburgrings nordslinga. Tiden blev 7 minuter och 56 sekunder vilket gör att bilen är lika kvick som Corvette C5 Z06 och Porsche 996 Turbo, och faktiskt snabbare än BMW M2 innan facelift. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Vi har testat Apple ProRAW
Kan bli riktigt bra!

För några år sedan när mobiltelefonernas kameror började bli bra, men ännu inte var så smarta, började man kunna fota i RAW. RAW är ett samlingsnamn för ett antal format där olika kameror helt enkelt levererar det som kommer till kamerans sensor istället för en färdigbehandlad JPG-bild. En RAW-bild är obehandlad men eftersom man har så mycket data kan man justera exponering, skuggor och så vidare som man vill utan att förstöra bilden och man kan gå tillbaka i ett senare läge och pilla mer om man vill. RAW är fantastiskt för fotografer och när det kom till mobilerna så var det helt enkelt ljuvligt. Man kunde äntligen ta de där trista bilderna och göra dem lite finare, utan att använda förstörande filter. Problemet är att en RAW-bild är obehandlad och i takt med att mobilerna har blivit allt smartare så har i alla fall jag gett upp RAW lite. Det har helt enkelt inte varit lönt att sitta och rycka i reglagen när mobilen redan från start i de allra flesta fall levererar en mycket bättre bild och de justeringar man behöver göra är så små att det inte är hela världen att man redigerar en JPG. Att man också tappar funktioner som Night Mode och liknande när man använder RAW har inte gjort det bättre. Men jag har ändå saknat möjligheterna som RAW ger, det ska jag erkänna. Nu har Apple släppt iOS 14.3 till utvecklare och en av nyheterna är Apples format ProRAW som man pratade lite om när man presenterade iPhones 12 i höstas. Enkelt så kan man säga att det nya formatet är det bästa av två världar. Du får en RAW-bild men du får också smartheten. Du kan fortsätta använda Night Mode och det du får när du tryckt av är en bild som går att använda direkt, men som du också kan justera. Jag gick runt hörnet på kontoret och tog en bild med en iPhone 12 Pro Max. Först i vanliga läget, sedan i RAW-läget och sedan med appen Halide, som också kan ta bilder i RAW. Innan vi börjar så bör det påpekas att jag inte är någon ypperlig mästare på att redigera RAW-bilder utan glad amatör. Bilderna som är redigerade nedan går så klart att göra ännu bättre av någon som är proffsigare.Apple ProRAW kommer med uppdateringen iOS 14.3 och det krävs en iPhone 12 Pro eller iPhone 12 Pro Max för att kunna använda funktionen. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Microsoft öppnar sina svenska datacenter nästa år
I Gävle, Sandviken och Staffanstorp

Tidigare i år beviljades Microsoft bygglov för att bygga datacenter i Gävle och Sandviken och idag meddelar man att dessa, samt ett datacenter i Staffanstorp, kommer att dra igång sin verksamhet nästa år. Det ska handla om datacenter som drivs till 100 procent av förnybar energi och användas för att drifta Microsofts molntjänster Azure, Microsoft 365 samt Dynamics 365 och Power Platform. Några exakta datum för när Microsoft kommer att öppna sina svenska datacenter eller hur många som kommer att arbeta på dem har Microsoft än så länge inte uppgett. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rolls-Royce Dawn, Wraith och Cullinan i neonfärger
Perfekt för den som gärna vill synas

Rolls-Royce har fått för sig att köpare av deras modeller vill ha riktigt skrikiga och extremt odiskreta färger på sina bilar. Därför presenterar man nu i Black Badge-serien "Neon Nights" som kan få din Dawn, Wraith eller Cullinan att se ut på följande vis. Du kan välja mellan färgerna Lime Rock Green, Eagle Rock Red eller Mirabeau Blue. Den gröna ska vara inspirerad av en australiensk trädgroda, den röda en trädblomma som finns på Hawaii och den blåa en exotisk fjäril som finns i Sydamerika. Givetvis matchas utsidan på bilen med insidan för den där riktigt färgglada kicken. "Neon Nights is a vibrant trilogy of Rolls-Royce Black Badges, whose inspiration come from nature. The newly developed Bespoke paint is applied to the Black Badge variants of Wraith, Dawn and Cullinan - the darker and edgier ‘enfants terribles’ of the Rolls-Royce family. Taking cues from the natural world, including an Australian green tree frog, a Hawaiian tree flower and an exotic butterfly, these limited hues show Black Badge bolder in colour, appealing to patrons around the world who really do dare to be different." Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Kolla in vilka program som funkar på Apples M1-datorer
Och om de är optimerade för Apples nya chip

Har du införskaffat dig en ny Mac med Apples egna M1-chip så kanske det kan vara intressant att kolla in vilka program som fungerar och/eller är optimerade för Apples ARM-processor. På tjänsten "Is Apple silicon ready?" listas ett gäng med program inom olika kategorier och om de går att köra på Apples M1-datorer eller inte. Det anges även om programmen ifråga optimerats för att köra på M1 eller om de använder sig av Apples Rosetta 2, Apples emuluerings/översättnings-program som låter x86-baserade appar köras via M1. Det handlar inte om någon officiell tjänst från Apple utan den tjänsten drivs av en Apple-entusiast. Något som kan innebära att informationen där kanske inte är alltid är helt uppdaterad och kanske inte alls kommer att uppdateras i framtiden. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kommer The Last of Us: Part 2 få PS5-uppdatering?
"Includes next-gen upgrade" har skymtats på butikssida

Första The Last of Us släpptes initialt till PS3 2013, men fick en uppfräschad version till Playstation 4 året efter. Nu verkar det som att del 2 av berättelsen också kommer få samma uppfräschning. VG247 har uppmärksammat att spelets sida på Best Buy fått lite tillskott med frasen "Includes next-gen upgrade", vilket är en rätt stark indikator på att en next gen-uppdatering till spelet är på ingång. Textraden har nu plockats bort och varken Sony eller Naughty Dog har kommenterat det hela, men helt ärligt känns det som att det bara är en tidsfråga innan en next gen-uppdatering presenteras. Vi får se vad Sony och Naughty Dog har för framtidsplaner för spelet. Nästa stora spelevent är The Game Awards som går av stapeln 11 december och då kanske vi får ta del av lite The Last of Us-relaterade nyheter. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Audi Q5 e-Tron och eldriven Porsche Macan kommer 2022
Och ID.BUZZ i produktionsutförande

Den här bilden visar Volkswagenkoncernens framtidsplan och här ser vi att det kommer rullas ut ett gäng nya elbilar 2022. En helt eldriven version av Audi Q5 kommer och den får då tilläggsnamnet e-tron. Sen kommer även den helt eldrivna versionen av Porsche Macan vi skrivit om tidigare, och produktionsversionen av den nya folkabussen ID.BUZZ. Innan dess ska dock Audi Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback dyka upp, tillsammans med helt eldrivna Seat el-Born. Antagligen kommer Q5 e-tron att baseras på MEB-plattformen. Eldrivna Macan kommer dock att baseras på PPE-plattformen. Mer information om de olika bilarna lär dyka upp så småningom. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Brian David Gilbert skapar framtidens sport
Lite eftermiddagstrams från Polygon

2020 har varit ett rätt annorlunda år och bland annat sportvärlden har fått ta en rejäl smäll, men den extra tiden vi fått har vi kunnat lägga på att tänka på sport. Det är exakt vad Brian David Gilbert gjort och i en ny video i Unraveled-serien har Brian tillsammans med Kofie Yeboah från Secret Base skapat framtidens sport: Surferball. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Mystisk monolit hittad i Utah
Antagligen inte utomjordingar som placerat den där

Personal från Utah Department of Public Safety har hittat en mystisk monolit som står placerad på en avlägsen plats någonstans i öknen i delstaten Utah. Monoliten upptäcktes under en inspektionsrunda i helikopter när man flög över en avlägsen plats i Red Rock Country. Monoliten har tre sidor och ska vara lite över tre meter hög. Vem som har placerat den på den svårtillgängliga platsen finns det inga uppgifter om och inte heller varför någon skulle ha gjort det. Det spekuleras om att det kanske kan vara en slags hyllning till Stanley Kubricks film 2001: A Space Odyssey där en monolit placerad på jorden av utomjordingar hittas. Utah Department of Public Safety har inte velat avslöja exakt var monoliten finns placerad då man inte vill att människor ska bege sig till platsen och eventuellt skada sig där eller på vägen dit. Hela internet är ju dock som bekant fullt med "detektiver" och det verkar redan som om en Reddit-användare hittat den aktuella platsen på Google Earth, se skärmdump nedan. Här nedan hittas även två klipp på den mystiska monoliten i Utah såväl som ett klipp på monoliten i 2001: A Space Odyssey. Tumnagel
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Qantas kommer att kräva vaccination på flygningar
Kanske blir standard på internationella flygningar i framtiden?

Det australiensiska flygbolaget Qantas chef har meddelat att de kommer att kräva att passagerare på internationella flygningar är vaccinerade mot covid-19 när väl ett sådan vaccin blir allmänt tillgängligt. Det var i en intervju med Nine News som Qantas vd Alan Joyce sa angående vaccinering på deras flygningar till och från Australien: "Whether you need that domestically, we will have to see what happens with Covid-19 in the market. But certainly, for international visitors coming out and people leaving the country, we think thatx27s a necessity." Qantas är det första flygbolaget som bekräftar att man kommer att kräva vaccinering för internationella flygningar. Qantas vd tror dock att många andra flygbolag kommer att införa liknande krav och säger i intervjun: "I think it will be a common theme, talking to my colleagues in other airlines across the world." Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Orlog från Assassin's Creed: Valhalla släpps som riktigt spel
Kommer någon gång nästa år

Assassinx27s Creed: Valhalla är ett rätt massivt spel som det går att lägga massvis med timmar på. Utöver att mörda horder av fiender och utforska England så har vi möjlighet att delta sidoaktiviteter som att dricka vuxenläsk, rapbattla och spela tärningsspelet Orlog. Nästa år kommer vi kunna uppleva den sistnämnda aktiviteten utanför spelvärlden då Ubisoft och PureArts kommer släppa en riktig version av tärningsspelet. Ovan har ni en video som visar hur man spelar Orlog. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Elon Musk är nu näst rikast i världen
Har gått om Bill Gates på listan över världens rikaste

Tesla- och SpaceX-chefen Elon Musks förmögenhet fortsätter att öka och nu tar han klivet upp på andraplatsen på Bloombergs så kallade miljardärs-index. Tack vare Tesla-aktiens ökning i värde ökade Musks förmögenhet med 7,2 miljarder dollar igår, något som nu gör att han blivit lite rikare än Bill Gates. I Bloombergs miljardärs-index har de båda nu en förmögenhet på runt 128 miljarder dollar. Bara i år har Musks förmögenhet ökat med 100 miljarder dollar vilket gör att han är den vars förmögenhet ökat mest under året. Världens rikaste person är fortsatt Amazons grundare Jeff Bezos som efter att fått se sin förmögenhet öka med 67 miljarder dollar i år nu uppskattas vara värd 182 miljarder dollar. Här nedanför hittar ni världens tio rikaste personer enligt Bloombergs miljardärs-index. Tumnagel
30.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hörlurar som matchar din Lamborghini
Master & Dynamic-grejer med ny design

Lamborghini har nu slagit sina påsar ihop med hörlurstillverkaren Master & Dynamic och tagit fram lurarna vi ser här. Det handlar om ett par overear och ett par inear. Den förstnämnda kallas för MW65 Active Noise-Cancelling Wireless Headphones och småttingarna heter MW07 Plus True Wireless Earphones. Overear-lurarna är klädda med metall och alcantara, har två olika brusreducerings-lägen och ska klara ett dygn på en laddning. Inear-lurarna har en laddlåda i rostfritt som ska se till att man får upp till 40 timmars batteritid. MW65 kostar 6053 kronor medan MW07 blir dina för 3932 kronor. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

World of Warcraft: Shadowlands ute nu
Har ni börjat lira?

Idag är det 24 november och det betyder inte bara att uppföljaren till Ernest Clines bok Ready Player One har släppts, utan även att World of Warcraft-expansionen Shadowlands lanserats. Portarna öppnades vid midnatt och erbjuder massvis med nyheter som möjligheten att besöka de dödas rike, med nya dungeons och räder, samt att levelsystemet gjorts om rejält. Har ni redan börjat utforska efterlivet i World of Warcraft, eller planerar ni att göra det? Svara gärna på enkäten. Annars jävlar! Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Nu kan du bygga din Rivian R1S och R1T online
Lek loss med konfiguratorn

För två veckor sedan fick vi reda på vad Rivians kommande modeller ska kosta och nu har man dragit igång konfiguratorn för pickupen R1T och för suven R1S. Först att lanseras är R1T Launch Edition som kommer i juni nästa år men denna är redan färdigspecad och går inte att ändra något på. Efter det kommer R1S Launch Edition att släppas i augusti. Bland bilderna ser ni hur jag har specat "mina" bilar. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Twitter börjar varna om man gillar ifrågasatta tweets
Så att man blir medveten om att tweeten kan vara vilseledande

Twitter fortsätter sin kamp mot att förhindra att ifrågasatt och osann information sprids på deras plattform. Nu införs en ny slags varning som uppmärksammar användare om de gillar en tweet som Twitters moderatorer har ansett vara ifrågasatt. Ni kan se ett exempel på hur detta kommer att se ut i illustrationen här ovanför. Twitter har sedan tidigare infört liknande åtgärder om man försöker att retweeta eller citera tweets som anses innehålla meddelanden som anses vara osanna eller ifrågasatta. Enligt Twitter så har deras tidigare åtgärder lett till en minskning med 29 procent av citerade tweets. Twitters nya varning kommer att börja rulla ut på webben och för iOS-användare den här veckan och för Android-användare någon gång under de kommande veckorna. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så tar Pharrell Williams hand om sin hy
Lär av mästaren

Pharrell Williams är 47 år gammal men ser ut som om han vore 27. Så vad är "hemligheten"? En av sakerna är att han är noga med att ta hand om sin hy, och här visar han oss sin dagliga rutin kring detta. En rutin han hållit på med i 20 år nu. Videon har han gjort för att göra reklam för sitt nylanserade hudvårdsmärke Humanrace. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Ny klocka från Breitling
Tredje tillsammans med Kelly Slater

Det vi ser här är Breitlings senaste modell Superocean Heritage ’57 Outerknown. Det är den tredje klockan som skapats tillsammans med surflegendaren Kelly Slater. Man säger att klockan inspirerats av den coola och tillbakalutade livsstil som associeras med surfingvärlden i södra Kalifornien och Hawaii under 50- och 60-talet. Kommer i rostfritt stål eller i en begränsad upplaga med en 18 karats röd guldram. Priset är från 46.600 kronor. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Flugfiske i Los Angelesfloden
Kanske inte världens trevligaste vattendrag

I över 40 år har Lino Jubilado flugfiskat i Los Angelesfloden. De flesta invånarna i staden ser nog floden som ett jättestort öppet avlopp men för Lino är det ett ställe han gärna kommer till för att finna lugn och ro. Och självklart även fisk, som han mer än gärna lagar till och äter vilket vi kan se här. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Smallhold odlar sällsynta svampar
Till restauranger i New York

I Eaters senaste klipp får vi hänga med till företaget Smallhold som har skapat artificiella miljöer som de odlar sällsynta svampar i. Svamparna skickas därefter till lokala restauranger och affärer. Målet är att få folk att använda mer svamp i sin matlagning och samtidigt uppmärksamma hur man kan skapa hållbara odlarsamhällen i städer. Tumnagel
118kg
+
Bobby Green

Gert Wingårdh designar klocka
Tillsammans med sin son

Den välkända arkitekten Gert Wingårdh har tillsammans med sin son Rasmus Wingårdh designat en klocka för det svenska klockvarumärket Bravur. Man har utgått från modellen Scandinavia och sedan satt sin prägel på den. Inspirationen ska komma från den svenska västkusten och resultatet är vad skandinavisk design är för Wingårdhs. Wingårdh Limited Edition lanseras idag och du hittar den på länken nedan. Endast 50 stycken exemplar tillverkas och på prislappen står det 1088 euro. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

The Pouges klassiska jullåt censureras i England
"Faggot" och "slut" byts ut

Varje jul spelas det julmusik till höger och vänster. The Pouges låt Fairytale Of New York från 1987 är en som många säkert sätter på i juletider. I år kommer den dock att låta lite annorlunda på brittiska BBC Radio 1. När den spelas där har man nämligen valt att censurera lite och det handlar om orden "faggot" och "slut" som myntas i texten. "Faggot" kommer att bytas ut mot "haggard" och "slut" kommer att tystas ned. Radiokanalen Radio 2 verkar dock inte bry sig särskilt mycket och där kommer man köra versionen i sitt originalutförande. De som är DJ:s på radiokanalen 6 Music kommer själva att få välja vilken version de spelar upp. Det är inte första gången det har varit rabalder kring orden i denna låt utan det började redan året den släpptes. Sedan dess har orden bytts ut ett flertal gånger och radiostationer har skippat att spela den. Tumnagel
-57kg
+
Bobby Green

Timberland släpper färgglada kängor
Tillsammans med Billionaire Boys Club

Timberland x BBC Bee Line är namnet på ett nytt samarbete mellan Timberland och Billionaire Boys Clubs dottermärke Bee Line. Temat är som vi kan se färg och här har man pimpat upp den klassiska kängan 6-inch Boot med färgglada sulor. Sulan finns i fem olika färger så det är bara välja vilken som passar din stil bäst. Joseph Au som är Creative Director och Designer hos Billionaire Boys Club säger följande: "The 2020 Bee Line x Timberland 6-inch Boot är inspirerad av tåliga material, och av de personer som dagligen bär Timberlands ikoniska kängor. Gummisulan är en hyllning till funktionella arbetskläder, och färgerna är inspirerade av naturen. Skon är hållbart producerad, och framtagen för att utstråla personligt uttryck och kreativitet hos den som bär dem." För tillfället finns skorna endast i Billionaire Boys Club Icecream-butiker i New York, London och Tokyo. Imorgon släpps de globalt och för ett par får man betala 2000 kronor. Tumnagel
53kg
+
Bobby Green

Simon Stålenhag regisserar Duvchis video
Kolla in Geronimo här

Här kan ni kolla in den senaste videon från Duvchi vilken har regisserats av den svenske konstnären Simon Stålenhag. Stålenhag är sannolikt mest känd för sina scifi-målningar som visar upp dystopiska 90-talslandskap uppblandat med robotar, rymdskepp och andra scifi-prylar. Hans konst låg även till grund för Amazons scifi-serie Tales from the Loop vilken baserades på Stålenhags konstbok med samma namn. Här ovanför kan ni kolla in musikvideon till "Geronimo" med Duvchi och Nadia Nair, en låt som återfinns på Duvchis nya album "This Kind of Ocean". Tumnagel
220kg
+
Wille Wilhelmsson

Stone Temple Pilots - Plush
Fredagsklassikern

Idag är det fredag (igen) och dags att slänga på en bra låt eller två. Här har vi Stone Temple Pilots med hiten Plush som släpptes 1992. Bonusklipp nedan. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Tamnavulin Vintage 2000 i begränsad upplaga
199 flaskor av whiskyn släpps snart

Tamnavulin Vintage 2000 är en single malt-whisky lagrad på First Fill Bourbonfat, 30år gamla Oloroso Sherry, Matusalem och Oloroso Amoroso Sherry-fat i totalt 18 år. Alkoholhalten ligger på 45 procent och den ska dofta honung, karamell, kanel och tropiska frukter och ha smak av kanderat äpple, vanilj, hasselnötter och smörkola. Den 24 november släpps 199 stycken flaskor av whiskyn på Systembolaget. Artikelnumret är 12656 och för en flaska får du betala 1499 kronor. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Burger King ersätter brödet med kött
Börjar säljas i Japan imorgon

Från den 20 november till och med den 3 december kommer Burger King Japan att servera Extreme Chou. Det är en burgare där man ersatt brödet med kött. Perfekt för den som vill ha i sig lite extra protein och som tycker att det här med bröd för att hålla alla ingredienser på plats bara är slöseri. Burgaren väger in på 510 gram och innehåller förutom de fyra kötten även ost, tomat, sallad, rå lök, gurka och ketchup. Alla som köper får även ett klistermärke där det står "I did it. Extreme Chou One Pound Beef Burger" så att man kan skryta för sina kompisar och så vidare. Tumnagel
143kg
+
Bobby Green

Donuts med Chef John
Mumsigt

Här fixar John till ett gäng donuts med äppelcider. Men istället för att fritera gräddar han dem i ugnen, vilket är betydligt mindre stökigt. Receptet hittar ni på länken nedan. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green