m
Visste ni att Audi har lanserat en liten R8:a?
Foto: Bobby Green

Visste ni att Audi har lanserat en liten R8:a?
Jag har kört nya TT RS

Bil / Audi

Audis lilla sportiga modell TT kommer nog tyvärr alltid att mobbas på något vis. Antingen är det en tjejbil eller en frisörbil. Audi har verkligen försökt att sudda bort detta genom att presentera den i RS-utförande. Första gången var i generation två 2009 och då fick bilen den härliga femcylindriga maskinen på 2,5 liter. 340 hästar och fyrhjulsdrift skulle väl kunna få tyst på några i alla fall. 2012 var det dags för en liten uppdatering i form av Plus-versionen som fick ytterligare 20 hästar och lite annat godis. Sakta men säkert började TT RS bli en riktigt grym prestandabil med både effekt och fartresurser så att det räckte. 2014 presenterades generation tre och i våras rullade man ut nya TT RS. Effekten är nu hela 400 hästar och coupén tar sig från stillastående till 100 km/h på bara 3,7 sekunder. Vet ni vilken annan bil som också gör det? Jo, förra generationen R8 - supersportbilen med V10:a och 525 hästar. TT RS har hälften så stor motor och 125 hästar färre, men väger ju såklart inte heller lika mycket som sin storebror. Siffran är ändå sjukt imponerande. Jag åkte till racerbanan Jarama för att testa nyheten, och oj vad mycket DNA från R8 Audi faktiskt har kokat ner i den här. TT RS har på riktigt gått från att ha varit en helt okej halvsportig kärra till en liten R8:a. Effekten är brutal, prestandan otrolig och ljudet är fantastiskt! Den låter till och med nästan som sin storebror, vilket är smått bisarrt.

Försnack
Stephan Winkelmann, tidigare vd för Lamborghini, har sedan sex månader tillbaka axlat rollen som chef för Audi Sport, eller quattro GmbH som det också heter. Det är därmed han som är ansvarig för hela Audis RS-linje. Den skräddarsydda kostymen som förmodligen var svindyr och de välputsade skorna som man kunde spegla sig i har bytts ut mot funktionskläder som kan andas med Audi-loggor på. Skorna går heller inte längre att spegla sig i eftersom de är såna där snabba gummiskor. All in på sporttemat alltså. Han var på plats och berättade kort om den framtida strategin och la mycket vikt vid att en RS-modell måste förtjäna att få kalla sig en RS. Alla Audi-bilar kan och ska inte vara RS-modeller. Troligtvis är väl han inte jätteförtjust i att man 2013 släppte den något märkliga skapelsen RS Q3. Kanske kommer Stephan se till att något liknande inte händer i framtiden, vilket är helt välkommet.

Körkänsla
Motorn startar med en ordentlig knall och det är ett härligt blödder som letar sig ut ur de dubbla ovala piporna där bak. Torrgasar man hör man turbosnäckans sus där fram men inte så mycket av själva motorn, det är mest baktill det brölar loss. Som vanligt finns det ett gäng med olika körlägen att välja mellan, Dynamic är det sportigaste. Väljer man det rappas bilen upp på alla punkter och gör sig redo för att pressas hårt. Det finns paddlar bakom ratten och man kan även växla med spaken, men eftersom Audi fortfarande envisas med att man ska växla upp genom att putta spaken framåt vill man helst inte ta i den.

Vi började provkörningen med att sticka iväg på en liten rutt som innehöll både motorvägskörning och slingriga vägar uppe bland bergen. Eftersom vi visste att vi skulle köra coupén på banan senare valde vi en cab, att det var 28 plusgrader och sol hade givetvis inget med saken att göra. Väl ute på stora vägen och med lite temperatur i maskin började vi testa hur bilen svarade när gaspedalen trycktes ned, till botten. Upplevelserna förstärks rejält när man sitter i en cab så därför kändes det som att det gick helt sjukt fort, när man tittade på hastighetsmätaren insåg man även att så var fallet. Jäklar vilket drag! Dubbelkopplingslådan smeker in växlarna blixtsnabbt utan att man märker det, den enda indikationen man får är de kraftiga avgassmällarna när nästa växel går i. Den nya instrumentpanelen har även fått sig en slags inbyggd växellampa i varvräknaren som faktiskt var ganska bekväm att ha när man körde manuellt. När det börjar närma sig att lägga i nästa växel dyker det först upp ett grönt fält som sedan går över till orange för att till sist bli rött. Man ser det liksom i ögonvrån och behöver inte titta ned på panelen om man nu inte enbart förlitar sig på motorvarvet när det ska växlas. Med spaken i manuellt läge och växling med paddlarna går faktiskt inte nästa växel i om du inte skulle trycka själv vilket gör att bilen faktiskt känns mer som en manuell när man kör på detta vis. Smartast är såklart att inte röra något utan låta lådan växla själv åt dig när den känner för det.

Några repor på motorvägen resulterade förutom i förstörd frisyr även i ett brett smil. Bilen är verkligen läskigt snabb och den låter fantastiskt. Av motorvägen och vidare in på småvägarna. Grym asfalt och skyltar överallt som ”varnar” för slingriga partier - perfekta ställen för att pressa på lite och se om kärran kan göra mer än att köra fort rakt fram. Bra fart in i böjarna, skarpt vrid på ratten, full gas ut. Inga däcktjut, ingen antispinn som går in och bråkar, utan bara ett jäkla sug mot backen. Den ligger verkligen slickad mot marken och vi fortsätter att bråka med den för att se om den tappar stinget. Inte. Det går såpass snabbt i böjarna att man börjar fundera på hur Audi har gjort? Men sen kommer det smygandes mer och mer, bilen känns faktiskt som en liten R8:a. Hur den styr in, hur kraften levereras och otroligt nog även hur den låter. Ett riktigt argt morrande som övergår till ljusare toner längre upp i registret. Ett ordentligt och imponerande kliv uppåt jämfört med ljudbilden föregångaren bjöd på, även om den inte heller lät särskilt tråkigt. Numera finns det även en knapp för just motorljudet placerad framför växelspaken där man kan stänga av eller på vrålandet. Varför detta inte har funnits tidigare är märkligt. I nya R8 sitter denna knapp på ratten, vilket hade varit att föredra även i TT RS. Väl inne i de smala gränderna ekar brölet nästan vårdslöst mycket, och det känns märkligt att puttra fram i 20 km/h och låta som ett helt startfält på racerbanan. Märk väl att jag inte klagar, jag bara noterar. Motorljud är ju något av det bästa som finns, när det inte handlar om symaskiner.

Vi tar oss igenom gränderna och fortsätter på de lite mer öppna partierna. Bilen fortsätter att imponera genom böjarna och på rakorna. Några stackars lokalbor blir omkörda med ett jäkla liv och jag ber om ursäkt till farbrorn i den vita Seaten med nedvevad ruta som råkade få en uppväxling i örat precis när vi passerade, det var inte jag det var bilen! Orken i maskinen känns outtröttlig och det enda som sätter begränsningen när vi kör är jag som sitter bakom ratten. Det går att åka så mycket fortare men det känns bättre att spara det till banan senare. I Dynamic-läget är fjädringen riktigt hård och vissa bulor i vägen känns långt in i ryggen, men flippar man över till Comfort-läget förändras åkturen helt och blir bra mycket lenare. Bilen är dock alltid ganska hårt satt, men det är inget man stör sig på. Det känns som en långtur utan massa sportknappar intryckta skulle fungera utan problem. Körsträckan var tyvärr ganska snabbt avklarad, kan ha något med snitthastigheten att göra, men man fick ändå en ganska tydlig bild av vad det är vi har att göra med här - rätt och slätt en mindre version av toppmodellen R8. Nu för tiden är de ju inte helt olika designmässigt och det är väldigt tydligt att gapet mellan dessa två modeller har minskat avsevärt.

Circuito del Jarama. 3,8 kilometer asfalt ämnad för en sak - racing. En bana jag aldrig kört på tidigare som visade sig vara väldigt trevlig. Vi fick fem varv varav två var med pace car framför för att lära oss spåret, bromspunkterna och var apex ligger. Till hjälp hade vi även koner utplacerade som ytterligare markerade detta, lite fusk såklart men skönt att ha när man inte har överdrivet mycket bankörning i ryggen sedan tidigare. Efter två varv släpptes vi alltså fria och det var bara att gasa fullt som gällde, och bromsa också förstås. På en stor och bred racerbana försvinner ganska mycket av fartkänslan men visst förstod jag att det gick undan innan det blev dags att svänga, det blev om inte extra tydligt när bilen skulle bromsas ned och man fick stå på pedalen ganska rejält. Bromsarna bettar på riktigt ordentligt och vill man ha något som lämpar sig ännu bättre för bankörning finns det faktiskt keramiska att köpa till. Efter att man bromsat ned är det dags att gasa på igen. Inga problem, och det skottar på riktigt ordentligt när man trycker fullt. Turbon laggar ingenting utan är bara jätteivrig att kasta in mer luft i motorn hela tiden. Styrningen känns riktigt vass och snabb, och att sikta på de där stackars Apex-konerna är en barnlek. Bara att styra in och sen gasa sig ut. Kraften kommer direkt och bestämt utan att bilen känns ostabil. Inga feta sladdar ur kurvorna, men det vill man ju heller inte när man jagar bra varvtider.

Start och målrakan hade man gjort om till ett område där man fick testa på bilens launch control. För att aktivera den lägger man lådan i sportläge, stänger av antisladdsystemet med ett knapptryck, lägger en fot på bromsen och trycker gasen i botten. Inga konstigheter alltså. När man känner sig redo släpper man bromsen och håller i sig. 3,7 sekunder till 100 lovar Audi, och det verkar stämma. Satan vad man slungas iväg! Enligt g-mätaren som finns utsätts man för 1 G när man gör detta, och det känns i hela kroppen. Jag körde några repor och det var samma visa varje gång, ett jäkla drag. Kul grej som man säkert som köpare inte kommer att använda så många gånger, men det fungerar och det fungerar bra.

Motor
Det är faktiskt nu hela 40 år sedan Audi debuterade med sin femcylindriga motor. Resten är som säkert alla vet historia. Man vann mängder av tävlingar med snurran under huven och dess morrande och kvittrande från waste gaten lämnade och lämnar fortfarande ingen oberörd. En framgångssaga som bara fortsätter att ge. Att Audi fortsätter att utveckla maskinen ytterligare är fantastiskt, och jag frågade en av ingenjörerna om det finns något planerat slut för den - inte direkt fick jag till svar. Man fortsätter att justera, optimera, trimma, banta och finslipa. Och visst blir det bra. Sju år i rad nu har maskinen vunnit utmärkelsen International Engine of the Year så något gör ju tyskarna rätt. Den senaste generationen av motorn är 26 kilo lättare, bland annat tack vare block i aluminium, oljepump i samma material och oljesump tillverkad i magnesium. Den är fortfarande på 2,5 liter precis som föregångaren men effekten har nu skruvats upp till 400 hästar jämnt med ett vrid på 480 Newtonmeter. Detta vrid finns tillgängligt redan från 1 700 varv. Till paketet kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda, något manuellt alternativ finns inte. Lådan skickar som tidigare kraften ut till alla fyra hjulen, och med hjälp av smarta datorer hamnar den där den behövs allra mest för stunden.

Exteriör
Yxigt och kantigt är Audis melodi nu och det är bara att hänga med. Vissa diggar det medan andra avskyr det, och så kommer det ju alltid att vara. I mina ögon är nog nya TT den snyggaste av de som släppts ändå, även om baken nog troligtvis alltid kommer att släpa lite. Den går dock att få med OLED-bakljus som lyfter utseendet en hel del. Första gången i en serieproducerad Audi detta används. Fördelen är att man inte behöver några reflektorer och att ljusen inte kastar några skuggor, de levererar samma starka ljus oavsett vilken vinkel man tittar ur. De drar dessutom mindre ström än vanliga LED och går att bygga mycket kompakta. RS får även en fast monterad vinge vilket kanske ser lite tufft ut, och som även hjälper till att hålla baken i schack när det börjar gå fort. Sidoprofilen ser lite annorlunda ut eftersom kjolarna fått sig en liten bulle baktill. Ser lite ut som en böld om ni frågar mig. Fronten domineras som vanligt av den stora grillen som tyvärr förstörs av en stor och ful regplåt. Strålkastarna är aggressivt designade och DRL-ljusen lyser rätt läckert, speciellt när det börjar bli mörkt ute. Fälgarna är också nya men i min värld inte jättespännande. Det ser nästan ut som om de saknar en centrumkåpa och inte riktigt är färdigdesignade.

Interiör
Här har det faktiskt hänt grejer. I början av 2014 visade Audi upp den nya instrumentpanelen som var på väg och den fick premiär i nya TT. R8 har den också vilket ytterligare är en grej som för modellerna samman. I TT känner man alltså igen sig från R8 och tvärtom. Ratten har samma utformning och den är riktigt härlig att använda. Den är något smalare vid tumgreppet vilket gör att man verkligen kommer runt den och får ett bra grepp. Alcantara är alltid trevligt att hålla i också. Det är även skönt att ha lite mer knappar placerade på ratten så att man slipper släppa den för att ställa in olika saker. Det nya instrumentklustret som numera består av en stor skärm är också riktigt härligt att både titta på och jobba med. Färgerna och grafiken är tydlig och snygg att se på och det är grymt att man kan få navigation och allt direkt här. Då slipper man nämligen Quasimodo-puckeln flera tillverkare envisas med att smacka fast på mittkonsolen. Här är det nu istället avskalat, rent och snyggt. Stolarna är lagom skålade och man kan klämma åt runt sidfläsket lite extra om man vill. Baksätet som endast finns i coupén är som väntat inget att ha, om det inte handlar om förvaring av shoppingpåsar eller något annat som inte lever. Bagagerummet är helt okej men något högt och skrymmande kan man såklart inte lasta.

Avslutning
Jag blev faktiskt oväntat imponerad över nya TT RS. Jag hade förberett mig på att den ungefär skulle kännas som föregångaren fast med ett trimchip. Så var verkligen inte fallet. Det här är en riktigt rå körmaskin som smäller många andra på fingrarna. Är man lite ledsen över att Porsche Cayman och Boxster numera endast går att få med fyrcylindrig motor kanske man ska snegla på denna? Kanske inte lika busig som en BMW M2 dock, men den modellen är det ju å andra sidan 1 1/2 års väntetid på om man lägger en beställning nu. Det ska bli riktigt spännande att se var Stephan Winkelmann kommer att ta RS-avdelningen i framtiden och nya TT RS är ett bevis på att gänget är på väg i helt rätt riktning.

Fakta Audi TT RS
Motor: R5, 2,5 liter, turbo, 400 hästkrafter, 480 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad med dubbelkoppling.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3,7 sekunder (Roadster 3,9), toppfart 250 km/h (280 km/h mot pristillägg)
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 245/35 R19 runt om.
Bromsar: 370 millimeter skivor fram, 310 millimeter skivor bak.
Mått: Hjulbas 2,50 meter, längd 4,19 meter, bredd 1,83 meter, höjd 1,34 meter, vikt 1 515 kilo (Roadster 1 605), bensintank 55 liter, förbrukning 0,82 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 187 gram per kilometer.
Pris: 688 000 kronor (Roadster 713 000 kronor)

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Visste ni att Audi har lanserat en liten R8:a?
47.1°
0

Visste ni att Audi har lanserat en liten R8:a?

Jag har kört nya TT RS

Trailer för We Can Be Heroes
Från regissören av Machete

Netflix har släppt en ordentlig trailer för den kommande äventyrsrullen We Can Be Heroes som har premiär 1 januari på streamingtjänsten. I filmen har utomjordingar kidnappat Jordens mest kraftfulla superhjältar och det är upp till hjältarnas avkomma att rädda sina föräldrar. Filmen är regisserad av Robert Rodriguez, som tidigare gjort Machete, Sin City, Planet Terror, Spy Kids-trilogin samt det senaste avsnittet av The Mandalorian. Medverkar gör bland annat Pedro Pascal, Priyanka Chopra, Boyd Holbrook och YaYa Gosselin. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Persona 5-spinoffen Strikers verkar släppas 23 februari
Phantom Thieves får rädda dagen igen

Nyligen råkade en trailer för Persona 5: Strikers publiceras på spelets hemsida lite i förtid och bekräftade att spelet, som initialt släpptes i Japan i februari, kommer släppas 23 februari till PS4, PC och Switch. Spelet är en mer actionfokuserad spinoff och i stället för att köra turordningsstrider är Strikers mer actionfokuserat. Det är praktiskt taget Dynasty Warriors i Persona 5-skrud där vi får kontrollera Joker och resten av Phantom Thieves-gänget för att puckla på massvis med monster från originalspelet. På tal om Persona 5 är Royal-versionen en del av PS Plus Collection till PS5 och om ni inte betat av spelet tidigare är ett hett tips att ni gör det. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Tillverkningen av Skoda Enyaq drar igång
Eldriven stadsbil och kombi är också på väg

Nu drar Skoda igång serietillverkningen av den helt eldrivna suven Enyaq. Det hela sker på Skodas fabrik i Mladá Boleslav i Tjeckien. Bilen baseras på MEB-plattformen och 350 stycken exemplar kommer att bli till varje dag. Enyaq har en räckvidd på upp till 53,6 mil på en laddning. Förutom Enyaq lovar chefen Thomas Schafer att en liten eldriven stadsbil och en kombi för familjen som också går på el är på väg från märket. Innan dess ska dock en coupé-version av Enyaq dyka upp någon gång nästa år. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Monster Hunter-liknande Dauntless får ordentlig uppdatering
Reforged-uppdateringen gör om spelet rejält

Dauntless beskrivs lättast som en free to play-version av Monster Hunter där vi får bemästra vapen av olika slag för att ta oss an massiva bestar. Spelet har nu fått en ordentlig uppdatering vid namn Reforged och med den har spelet fått en ordentlig mängd nyheter. Den största ändringen med Reforged är spelets progression-system som fått det ascoola namnet The Slayerx27s Path. Det tidigare systemet var ganska linjärt och spelare var tvungna att utföra specifika handlingar för att klättra vidare till övre nivåer, men med det nya systemet finns det fler sidospår som låter dig själv bestämma i vad du vill lägga tid på i stället för att bara stå och stampa i frustration. Med det nya systemet har översikten över framgångarna blivit tydligare, så att spelare lättare kan bestämma vilken väg de ska gå. Uppdateringen kommer också med en ny karta att jaga monster på, gliders som underlättar navigering och nya event. Samtliga nyheter med Reforged hittar ni via länken här nere till vänster. Dauntless finns tillgängligt till PC, PS4, Xbox One och Nintendo Switch och är gratis att lira. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Företag siktar på att tävla med radiostyrda bilar på månen
Solsystemets första spacerace

Det amerikanska rymdföretaget Intuitive Machines har tillsammans med företagen Moon Mark samt Lunar Outpost ett lite annorlunda månprojekt på gång. Det handlar om att genomföra ett "spacerace" med två radiostyrda bilar som ska åka med Intuitive Machines rymdfarkost Nova-C till månen nästa år. Förutom att göra olika typer av forskningsarbeten planerar Intuitive Machines att månsätta de två radiostyrda bilar som ska kunna kontrolleras via operatörer här på jorden. De 2,5 kilo tunga bilarna ska sedan köra ett race mot varandra i Oceanus Procellarum där Nova-C är tänkt att landa. Moon Marks tekniske chef Todd Wallach säger om det kommande projektet till New Atlas: "We do not expect significant communications delay as impacting the race or drivability of the vehicles. We will have near real time visuals, telemetry and command and control via our partnership with Intuitive Machines. The racers built by Lunar Outpost will connect with the Intuitive Machines Lander via WiFi, and the Lander will send and receive telemetry, commands and controls to and from the Earth to drive the racers." Exakt hur bilarna som ska tävla på månen kommer att se ut är inte presenterat ännu. Bilderna som visas här artikeln ska nog mest ses som fantasiskapelser för tillfället. Intuitive Machines rymdfarkost Nova-C är planerad att lyfta mot månen med hjälp av en av SpaceX raketer någon gång under nästa år. Exakt när detta kommer att ske finns det än så länge inga uppgifter om. I videoklippet nedan kan ni kolla in Nova-C lite närmare. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för tredje säsongen av Fast & Furious: Spy Racers
Man fortsätter med det här, men lägger ner OA? Cool.

Fast & Furious-spinoffen Spy Racers har redan rullat i två säsonger och tydligen är en tredje på ingång. I den tredje säsongen är det dags att åka bil i Sahara-öknen och vad som kommer hända där får vi se 26 december. Seriens två första säsonger finns på Netflix och länk till serien hittar ni här nere till vänster. Tumnagel
36.4°
+
André Stray
0

Microsoft testar röstsök för att hitta filer i Windows 10
"Hej Cortana, var är autoexec.bat?"

Microsoft har släppt en ny Windows 10-version i sitt så kallade "Insider Preview"-program där man släppt lite smått och gott för dem som har tillgång till det. Man har bland annat börjat testa en funktion där man använder Microsofts röststyrda assistent Cortana för att hitta filer i Windows 10, något som kanske kan vara smidigt istället för att använda tangentbordet för att leta efter sådana. Microsoft ger följande exempel på hur man till exempel kan använda röstsök på Windows 10 i den senaste Insider Previe-versionen av operativsystemet: * Parts of file names (Example: “Hey Cortana, opening marketing deck.”) * Author names (Example: “Hey Cortana, open budget Excel from Anthony”) * Find a document you have been editing (Example: “Hey Cortana, find my recent files”) * Find a document of a particular type (Example: “Hey Cortana, find my recent pdfs”) Röstsök-funktionen i Windows 10 Insider Preview Build 20270 är bara tillgänglig på engelska. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ett riktigt hundliv i Microsofts julreklam
Rufus drömmer sig in i den digitala världen

Här kan ni kolla in årets julreklam från Microsoft där hunden Rufus saknar sin bästa vän och börjar drömma om äventyr med denne. Jag antar att det hela ska vara någon slags metafor för att många i år kanske inte kommer att kunna fira julen med släkt och vänner som vanligt. I filmen får vi bland annat se Rufus lattja runt med sina vänner i Halo, Minecraft, Flight Simulator och Microsoft Teams, spel och appar som vi kanske själva kommer använda för att fira julen med nära och kära i år. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pokémon-liknande Temtem kommer till PS5 nästa vecka
Fånga allt!

Pokémon-liknande Temtem från spanska Crema på Steam Early Access i början av året och nu är det dags att börja fånga monster av olika slag på konsol. Eller en konsol i alla fall. Spelet kommer släppas som early access-titel på Playstation 5 nästa vecka, mer specifikt 8 december, och då kommer vi få kasta oss in i det massiva multiplayerspelet. Ovan har ni en video med en ordentlig genomgång som visar vad vi kommer få göra i spelet. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Trailer för säsong fyra av The Chilling Adventures of Sabrina
Finalsäsongen drar igång på nyårsafton

På nyårsafton drar den fjärde och sista säsongen av The Chilling Adventures of Sabrina igång på Netflix och här kommer trailern för den. I fjärde säsongen verkar Sabrina få deala med något som kallas för "Eldritch Terrors". Exakt vad det är för något är än så länge okänt men det har tidigare snackats om att det kan inkludera hemskheter som hämtat inspiration från den legendariske skräckförfattaren H.P. Lovecraft. Vill du kolla in de tre tidigare säsongerna av The Chilling Adventures of Sabrina innan det är dags för finalsäsongen så hittas dessa hos Netflix på länken nedan. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya Jeep Wrangler som Lego Technic
Första Lego-Jeepen

Inspirerad av Jeep Wrangler Rubicon presenterar Lego nu ett bygge av denna i Technic-serien. Bilen består av 665 stycken bitar och det här är faktiskt första gången Lego tar sig an märket Jeep. När bygget är klart har man en modell med fullt fungerande fjädring, fyrhjulsdrift, fungerande styrning, feta offroad-däck och vinsch som du kan dra ut och rulla tillbaka. Släpps tyvärr inte förrän den 1 januari och på prislappen står det då 49,99 euro. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Cancerfonden släpper känslofylld julkampanj
Stöd kampen mot cancer i jul

Cancerfonden har tagit fram en ny kampanjfilm inför julen. Här ovanför kan ni kolla in "Tillsammans igen" där man förutom att uppmärksamma dem som drabbats av cancer även fokuserar på närstående till dessa. Vill du själv stödja Cancerfondens arbete mot cancer så kan du hoppa vidare till deras julkampanj på länken nedan och kolla in hur du kan göra det. Tumnagel
44.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Android-användare kan lägga in bilder på Google Street View
Om du vill göra Google Maps ännu bättre

Google har nu gjort det möjligt för alla Android-användare med en någorlunda ny Android-telefon att ta egna bilder som de kan lägga in på Google Maps Street View-tjänst, tjänsten där man kan kolla in hur omgivningarna ser ut på en specifik plats på Google Maps. För att lägga in bilder på Street View behöver användaren bara fotografera lite bilder på en specifik plats med Googles Street View-app. Därefter anpassar appen dessa bilder till Street View-format med hjälp av Googles augmented reality-plattform AR Core för att sedan lägga ut dem på Street View. Google skriver i ett inlägg om den nya funktionen i Street View-appen till Android: "After you record your images and publish them via the Street View app, we automatically rotate, position and create a series of connected photos,” the company wrote. “We then place those connected images in the right place on Google Maps, so your new Street View can be found in the exact location where it was taken for others to see and explore." Det har tidigare varit möjligt för användare att fotografera och lägga in bilder på Street View men då har det krävs olika typer av 360-kamera-lösningar för att göra det. Med Street Views nya funktionalitet kan alla Android-telefoner som har stöd för AR Core lägga in bilder på Street View. Initialt kommer det hela att börja rulla ut i städerna Toronto, New York City och Austin samt i Nigeria, Indonesien och Costa Rica. Längre fram kommer möjligheten att lägga in egna bilder på Street View även att öppnas upp i andra städer och regioner skriver Google i sitt inlägg. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Youtube frågar om du verkligen vill publicera dryga kommentarer
Var inte ett rövhål!

Att vara oskön på internet är verkligen busenkelt och vissa verkar tycka att det är någon form av sport att vara ett rövhål mot andra. Nu har Youtube bestämt sig för att försöka sätta stopp på sådant beteende genom att be kommenterare att tänka till innan de publicerar osköna kommentarer. Användare som skriver något som Youtube anser vara kränkande kommer få upp en pop-up-ruta där kommenteraren ombeds att redigera sitt inlägg. Användaren har dock möjlighet att publicera kommentaren ändå, men det ger kommentarförfattaren möjlighet att tänkta till och vara en vettig person. Ändringen har redan rullat ut och Android-användare som kör engelska på sina telefoner kommer få upp denna nya uppmaning när de skriver trista kommentarer. Huruvida funktionen kommer rulla ut till fler plattformar och språk är för tillfället okänt. Utöver rövhattsrutan har Youtube lagt till kommentarsfilter som gömmer undan kommentarer som anmälts, vilket gör att videoskaparen inte behöver grotta ner sig i kommentarsfältet och läsa diverse tråkigheter. Ovan har ni ett exempel på en Youtube-video. Tumnagel
47.2°
+
André Stray
0

Japan vill förbjuda nya bilar med förbränningsmotor 2035
Gör som många andra länder gör

Precis som många andra länder verkar det även som om Japan kommer hänga på förbud mot försäljning av nya fossilbilar inom några år. Det sägs att landet funderar på att införa förbudet i mitten av 2030 och att det då endast kommer att få säljas nya hybrid- eller elbilar där. Enligt statsministern Yoshihide Suga är planen att kapa koldioxidutsläppen till noll 2050 och detta är ett steg på vägen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Hackers försöker få tillgång till distributionskedjan av vaccin
IBM varnar för phishing-kampanj

IBM:s säkerhetsdivision IBM Security X-Force varnar nu för att det pågår en så kallad phishing-kampanj mot företag som kommer att bli involverade i den kommande distributionen av covid-19-vaccin. De obehöriga ska bland annat ha attackerat företag och organisationer som är inblandade i den så kallade "Cold Chain Equipment Optimization Platform" (CCEOP). CCEOP är en plattform som används för att distribuera nedkylt vaccin, något som krävs för att många vacciner ska vara effektiva. De obehöriga försöker få inblandade att öppna upp filer som skickats via epost till olika personer på företag och organisationer kopplade till CCEOP. Genom detta hoppas de obehöriga att lura av mottagarna inloggningsuppgifter till olika system kopplade till vaccindistributionen. Vem som ligger bakom phisingkampanjerna, som bland annat riktat sig mot företag och organisationer i Europa, Sydkorea och Taiwan har IBM inte hittat något svar på ännu. De misstänker dock att det handlar om en statlig aktör då det inte finns så mycket ekonomiska incitament för kriminella hackers att få insyn i distributionskedjan av vaccin. I ett blogginlägg skriver IBM: "Without a clear path to a cash-out, cyber criminals are unlikely to devote the time and resources required to execute such a calculated operation with so many interlinked and globally distributed targets. Advanced insight into the purchase and movement of a vaccine that can impact life and the global economy is likely a high-value and high-priority nation-state target." Det har tidigare rapporterats om åtskilliga cyberattacker riktade mot företag som utvecklar vaccin vilket vi skrivit lite om tidigare. Dessa attacker har olika polis- och säkerhetsmyndigheter i bland annat USA, Kanda och Storbritannien anklagat Kina, Ryssland och Nordkorea för att ligga bakom. Här nedan hittas ett exempel på ett av de phishing-mail som nu skickats ut till personer på företag och organisationer kopplade till CCEOP. Tumnagel
28.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Razers modulära minidator Tomahawk har börjat säljas i USA
Baseras på Intels NUC 9 Extreme

Razer Tomahawk presenterades under årets upplaga av CES och det var en modulär och kompakt PC-upplevelse. Nu har Razer äntligen bestämt sig för att släppa lös besten på den amerikanska marknaden och enheten går att lägga vantarna på från 2400 dollar. Razer kommer släppa Tomahawk på andra marknader i framtiden, så om ni är sugna att köpa så är det bara att klicka på länken här nere till vänster och sedan trycka på Notify Me för att få uppdateringar om enheten. Tomahawk är baserad på Intels minidator NUC 9 Extreme och kan utrustas med Intel Core i9-9980HK, Nvidia RTX 3080, 16GB DDR4-ram, 512GB SSD tillsammans med en 2TB HDD. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Nu börjar AutoX självkörande taxibilar rulla i Kina
Blir först i Kina med en förarlös taxiflotta

Den här veckan har det kinesiska företaget AutoX släppt lös sin första flotta av självkörande taxibilar och dessa kommer att trafikera innerstaden i det kinesiska teknik-meckat Shenzhen. Initialt handlar det om 25 stycken självkörande taxibilar som till en början bara kommer att vara tillgängliga för beta-testare av tjänsten. AutoX kommer därmed bli först i Kina att låta självkörande taxibilar köra utan säkerhetschaufförer. För fem månader sedan fick AutoX även tillstånd att börja köra sina förarlösa taxibilar i Kalifornien så det är väl inte helt omöjligt att deras taxitjänst även kommer att dyka upp där någon gång i framtiden. Här ovan kan ni kolla in ett videoklipp från AutoX där man visar upp sina självkörande taxibilar lite närmare. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Daniel Radcliffe mumsar heta kycklingvingar
Hemifrån

Årets sista avsnitt av Hot Ones där kändisar äter heta kycklingvingar är här och i det får vi träffa skådespelaren Daniel Radcliffe. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Claire bakar Focaccia
har startat egen kanal

Claire Saffitz har dragit igång en egen YouTube-kanal och i det första avsnittet får vi se henne baka till lite mumsigt Focaccia-bröd. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Evanescence - Bring Me To Life
Fredagsklassikern

2003 är nu 17 år sedan och då spelades den här låten på var och varenda musikmaskin. En klassiker som fungerar än idag enligt mig. Gruppens senaste singel Yeah Right släpptes idag och den kan ni lyssna på här nedan. Trevlig helg! Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Klart du ska skaffa dig en Donken-frilla
Få till det gyllene M:et hemma

Ni vet den där mittbenan "alla" hade på 90-talet? Den har kommit tillbaka. McDonaldx27s har uppmärksammat detta extra mycket eftersom de tycker att den påminner om deras gyllene M-logga. För att göra en kul grej kring detta öppnar man i helgen världens första officiella McDonald’s-frisörsalong i Sverige. Dock inte på en fysisk plats du kan besöka, utan digitalt. Här kommer du med hjälp från en professionell frisör få en genomgång av hur du fixar till den klassiska frillan hemmavid. Staffan Ekstam som är marknadschef på McDonald’s Sverige säger följande: "90-talet är tillbaka och mittbenan, frisyren som är formad som vårt McDonald’s-M, pryder allt fler. Som ett tack och en hyllning till alla de som väljer att bära våra gyllene bågar öppnar vi en digital frisörsalong, för att man ska kunna hålla dem i trim, eller skaffa dem för första gången. Det känns jättekul, speciellt under tider då vissa kanske tvekar på att gå till frisören. Nästan ett år in i pandemin borde folk också ha hunnit bli ganska långhåriga och då passar det bra att testa den trendiga 90-talsfrillan." Du kan boka tid i den digitala salongen från och med idag på länken nedan. "Klippningen" är gratis och det är först till kvarn som gäller. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Julmusik från Daði Freyr
Every Moment Is Christmas With You

Daði Freyr har kommit i ordentlig julstämning och knåpat ihop jullåten Every Moment Is Christmas With You som ni kan lyssna på här. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Ölkyl med inbyggd belysning
Som en skattkista

Norrlands Ljus vill sprida lite ljus under årets mörkaste period och har därför tagit fram denna ölkyl som utrustats med ljusterapibelysning. "Sverige är under vinterhalvåret ett av världens mörkaste länder och när vi håller oss inomhus är det extra svårt att få tillräckligt med dagsljus. För att försöka göra vintern lite mindre mörk bestämde vi oss i somras för att mäta ljuset på årets ljusaste dag, i Ljusdal faktiskt, och utifrån den datan har vi tagit fram en ölkyl med inbyggd ljusterapilampa, så varje gång du öppnar kylen för en kall öl får du en välbehövd dos dagsljus på köpet." Ölkylen kostar 1995 kronor och du kan köpa den på länken nedan från och med den 7 december. Läs mer om den i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Samarbete mellan Vans och Anderson Paak
Artisten har designat kollektion

I november blev artisten Anderson Paak musikambassadör för Vans. Den 11 december presenteras del två i detta samarbete vilket är en kollektion med skor, kläder och accessoarer designade av Anderson Paak. Och så här ser grejerna ut. Inspirationen ska komma från artistens söner Soul och Shine. Bonusklipp nedan. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det Drick en öl-dagen!
En julöl kanske?

Denna gråa torsdag lyses upp av det faktum att det idag är "drick en öl-dagen". Så ta tillfället i akt och byt ut glöggen och julmusten mot en kall pilsner ikväll. Eller kanske någon god julöl? Tumnagel
112kg
+
Bobby Green

Rebecca & Fiona släpper nytt
Lyssna på Another World

Rebecca & Fiona har kokat ihop en ny singel som de kallar för Another World och den kan du lyssna på här. Tumnagel
58kg
+
Bobby Green

Nu finns munskydd med tomteskägg
I år blir julen annorlunda

Clas Ohlson tagit fram ett kombinerat munskydd och tomteskägg som ska bidra lite till julstämningen detta konstiga år. Munskyddet är en CE-märkt medicinteknisk produkt och du hittar det på länken nedan för 149 kronor. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Förbannelse av Covid-19 i hårdrockstil
Det svänger ju

Jesus-fantasten Kenneth Copeland försökte för ett tag sedan ta till högre makter för att driva bort coronaviruset. Det funkade sådär. Vad som däremot funkar är Andre Antuness hårdrocksversion av Kenneths utspel. Bonusklipp nedan. Tumnagel
125kg
+
Bobby Green

Jesper Tjäder vaknar upp i japansk TV-show
Freestyleskidåkarens drömmar blev verklighet

Här ser vi ett påhittat klipp där freestyleskidåkaren Jesper Tjäder en dag vaknar upp i en japansk TV-show och ställs inför utmaningar på skidor. Videon är inspelad i skidtunneln i Gällö. Idén till det hela kommer från Jesper själv som för ett tag sedan hade just dessa drömmar som han nu har fått förverkliga. Tumnagel
139kg
+
Bobby Green