Volkswagen Arteon R och Tiguan R börjar säljas
Kostar från 579.900 respektive 519.900 kronor
Volkswagen har blivit väldigt frikostiga med sitt prestandaepitet R som de nu smackar på flera modeller. Bara i år har tillverkaren rullat ut Arteon och Arteon Shooting Brake R, Tiguan R och Touareg R. Nu börjar Arteon och Tiguan att säljas och därmed får vi reda på prislapparna som är 579.900 kronor för Arteon R, 589.900 kronor för Arteon Shooting Brake R och för Tiguan R får du betala från 519.900 kronor.
Gemensamt för alla bilarna är att de under huven har en turbomatad fyra på 2,0 liter (EA888 evo4) som ger 320 hästar och 420 newtonmeter, har sjustegad dubbelkopplingslåda och drivning på alla fyra hjulen. Alla gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder och är spärrade till 250 km/h som toppfart. Men, köper du R Performance-paketet höjs detta till 270 km/h istället.
Läs alla nyheter om bilarna i pressmeddelandet nedan.

Arteon och Arteon Shooting Brake är Volkswagens sportiga avantgarde-modeller i kategorierna företags- och långfärdsbilar. För denna modellfamilj, som uppdaterats 2020, öppnar nu Volkswagen förförsäljningen för prestandaversionerna Arteon R och Arteon Shooting Brake R.
Nya Arteon R och Arteon Shooting Brake R är nu prissatta och beställningsbara.
Kördynamik på högsta nivå: Arteon R och Arteon R Shooting Brake bjuder på en kombination av kördynamiken hos en sportbil med den hos en touringbil
Avancerad TSI: en kraftfull turbomotor på 320 hk ger modellfamiljens flaggskepp en acceleration från 0 till 100 på kvicka 4,9 sekunder
Ny 4MOTION fyrhjulsdrift med kontinuerligt variabel effektfördelning på bakaxeln (Torque Vectoring) ger märkbart bättre kördynamik
Båda R-versionerna går nu att beställa hos en Volkswagen-återförsäljare och kan inom kort byggas på www.volkswagen.se. Fastbackversionen, med sitt coupéliknande bakparti, kostar från 579 900 kronor och den dynamiska nytolkningen av en kombi (Shooting Brake) kostar från 589 900 kronor.
Arteon R och Arteon Shooting Brake R är bestyckade med en både kraftfull och bränslesnål 4-cylindrig TSI-turbomotor på 320 hk. Motorn i de vassa Arteon-flaggskeppen från Volkswagen R är en ”EA888 evo4”, som är det senaste utvecklingssteget av den redan högteknologiska turbomotorn. Den fjärde generationen av denna TSI-motor kombinerar kraftutvecklingen hos en sportbilsmotor med den bränslesnålhet som kännetecknar Volkswagens moderna, kompakta kraftpaket.
2,0-litersmotorns maximala vridmoment på 420 Nm finns tillgängligt redan från 2 100 v/min. Detta vridmoment ligger på konstant nivå ända upp till 5 350 v/min., vilket ger ett mycket brett varvtalsspektrum. TSI-motorn levererar sin maximala effekt från 5 350 till 6 500 varv/min.
Motorkraften leds vidare till fyrhjulsdriften via en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. Hur effektivt detta drivsystem är framgår av förbrukningsvärdena: 9,1-9,2 l/100 km (blandad körning, WLTP).
Båda R-versionerna klarar accelerationen från 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Kombinerat med ett R Performance-paket kan de beställas med ostrypt topphastighet – 270 km/h.
Ny fyrhjulsdrift
Vridmomentet ger dessa båda modeller sin speciella karaktär: den kontinuerligt tillgängliga drivkraften går hand i hand med bilens goda köregenskaper på långfärd. Samtidigt erbjuds kördynamik på en hög nivå, detta tack vare det nya fyrhjulsdriftsystemet och den nyavstämda, standardmonterade adaptiva chassiregleringen (DCC).
Den helt nya fyrhjulsdriften – 4MOTION med R-Performance Torque Vectoring – har selektiv reglering av vridmomentet på bakaxeln. En nyutvecklad bakaxelväxel fördelar här motorns drivkraft variabelt mellan fram- och bakaxlarna och även bakhjulen på ett variabelt sätt (vektorstyrd momentfördelning). Resultatet är märkbart mycket smidigare vägegenskaper, speciellt i kurvorna.
Föraren har själv möjlighet att påverka den vektorstyrda momentfördelningens effekt liksom de stabiliserande kördynamiksystemen. Det gör man via den standardmonterade körprofilväljaren och via ett skjutreglage för den adaptiva chassiregleringen DCC.
Även däcken är speciellt anpassade för R-versionerna. Den sportigaste interaktionen mellan alla kör- och chassiparametrar kan enkelt aktiveras direkt. Allt som krävs är ett tryck på den blåfärgade R-knappen på multifunktionssportratten: motorn, växellådan, den adaptiva chassiregleringen, styrningen och kontrollsystemen växlar då över till Race-läget via körprofilsväljaren – och den bekväma touringbilen förvandlas omedelbart till en sportbil.
Speciell R-utrustning
Med sin speciellt anpassade design och exklusiva utrustning är Arteon R och Arteon Shooting Brake R tvättäkta R-modeller. Till den utvändiga utrustningen hör bland annat nydesignade R-stötfångare (med markerade luftintag fram och diffusor bak), backspegelkåpor med mattkromad look, en R-logo vid framdörrarna (som del i omgivningsbelysningen), ett 18" R Performance-bromssystem med blålackerade bromsok (fram dekorerade med en R logo) liksom 19"-lättmetallfälgarna ”Adelaide”. Tillval är 20"-fälgarna ”Estoril”. Det nya, standardmonterade sportavgassystemet från Volkswagen R, med två trapetsformade ändrör i metall längst ut på var sida av diffusorn, både hörs och syns.
Sätena i ArtVelours (som är prydda med en R-logo på ryggstöden fram) och R-multifunktionssportratten med sina stora DSG-paddlar gör interiören ännu mer raffinerad. I standardutrustningen ingår även dekordetaljer i kolfiberlook och en extra R-layout för de digitala instrumenten (Digital Cockpit). Den blå färg som är så typisk för Volkswagen R används flitigt – bland annat för dekorsömmarna på sätena, armstöden fram, växelspaksdamasken liksom på lädersportratten. Även den inre delen av rattens mitt har en blå finish. Bakgrundsbelysningen (standard, 30 färger) kan också den skina i R-blått. Sportstolar med integrerade nackskydd (fram) finns som tillval: sitssektionen är klädd i läder med kolfiberlook.
Tekniska fakta Arteon R och Arteon Shooting Brake R
Motor: 2,0 TSI bensinmotor, turboladdad och direktinsprutad
Miljöklass: EURO 6 AP
Max effekt: 320 hk vid 5 350-6 500 varv/min
Max vridmoment: 420 Nm vid 2 100-5 350 varv/min
Växellåda: 7-stegad DSG med dubbla kopplingar
Drivsystem: 4MOTION fyrhjulsdrift
Bränsleförbrukning blandad körning, WLTP: 9,1/100km (Shooting Brake: 9,2 l/100 km)
CO?-utsläpp blandad körning, WLTP: 207 g/km (Shooting Brake: 209 g/km)
Toppfart: 250 km/h (via tillval upp till 270 km/h)
Acceleration 0-100 km/h: 4,9 s
Axelavstånd: 2 838 mm
Längd/Bredd/Höjd: 4 866 mm/1 871 mm/1 460 mm (Shooting Brake: 1 462 mm)
Tjänstevikt: 1 789 kg (Shooting Brake: 1808 kg)
Totalvikt: 2 290 kg
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 2 200 kg
Tankvolym: 66 liter
Bagagevolym: 563-1 557 liter (Shooting Brake: 590-1 632 liter)
Bagageutrymme, längd vid nedfällt säte: 2 092mm
Bagageutrymme, bredd mellan hjulhusen: 1 005 mm (Shooting Brake: 976 mm )
Pris: från 579 900 kronor (Shooting Brake R: från 589 900 kr)
---
Kraftfull prestandaversion av populär SUV – Tiguan R beställningsbar
Nu erbjuder Volkswagen sin kraftfullaste Tiguan någonsin – Tiguan R. Den 320 hk starka turbomotorn gör att accelerationen från 0-100 km/h är avklarad på endast 4,9 sekunder.
Nya Tiguan R är nu prissatt och beställningsbar.
Nytt: För första gången erbjuder Volkswagen nu en R-version av populära Tiguan – turbomotorn levererar 320 hk
Ny fyrhjulsdrift: 4MOTION med R-Performance Torque Vectoring svarar för ännu bättre kördynamik
Exklusiv standardutrustning: Detaljer som premiumsportstolar, framtagna speciellt för Tiguan R, och en mycket personlig design hör till det som definierar karaktären för denna sportiga SUV
Med helt nytt fyrhjulsdriftsystem och en topphastighet på 250 km/h imponerar Tiguan R med sina smidiga köregenskaper och tillförlitliga väghållning. Nya Tiguan R kombinerar på ett vägvinnande sätt den dynamiska prestandan hos en sportbil med den mångsidighet som utmärker en SUV.
Tiguan R finns nu tillgänglig för beställning på den svenska marknaden och går att bygga på www.volkswagen.se. Det rekommenderade cirkapriset är från 519 900 kronor.
Det är den senaste versionen av EA888 evo4 – en ikon bland sportiga turbomotorer (TSI) – som svarar för den högpotenta drivningen av denna SUV. Den fyrcylindriga motorn har en effekt på 320 hk och levererar sitt maximala vridmoment på 420 Nm redan från 2 100 varv/min – en nivå det ligger kvar på konstant upp till 5 350 varv/min. Motorkraften leds vidare till hjulen via ett nytt fyrhjulsdriftsystem: 4MOTION med R-Performance Torque Vectoring.
För första gången använder Volkswagen här en slutväxel med två flerskiviga kopplingar. Det nya systemet fördelar inte bara drivkraften mellan fram- och bakaxeln, utan också variabelt mellan hjulen på respektive sida bak. Med nya 4MOTION med R-Performance Torque Vectoring har Volkswagen vässat köregenskaperna ytterligare, speciellt när man kör i kurvor. Med detta system blir Tiguan R till ett nytt riktmärke för SUV:ars kördynamik.
Specialanpassad utrustning
Det är Volkswagen R som tagit fram detta flaggskepp i Tiguan-familjen. De sportiga generna återfinns inte bara i den turboladdade motorn och den nya fyrhjulsdriften – Tiguan R bjuder också på generöst mycket utrusning som specialanpassats för denna modellversion. Ta exteriören som exempel: Som standard levereras bilen med bland annat stötfångare i speciell R-design med aerodynamiskt utformade detaljer som kan fås i svart högglans eller i karossfärgen, backspegelkåpor i matt krom, en unik diffusor bak (också den i svart högglans eller karossfärgen), svartlackade skärmbreddare och 20"-lättmetallfälgarna ”Misano”.
Tittar vi i interiören skiljer Tiguan R ut sig från de övriga versionerna i denna modellfamilj med detaljer som R-logo-dekorerade premium-sportstolar med integrerade nackskydd utvecklade speciellt för denna version, en speciell version av Digital Cockpit med inbyggt stoppur för varvtiderna, liksom med specifika R-dekorlister (i Carbon Grey). Dekorlisterna lyses upp av bakgrundsbelysningen. En annan belyst detalj är R-logon längst fram på trösklarna. Pedalerna är tillverkade i rostfritt stål.
Till den utökade tekniska R-utrusningen hör bland annat ett kraftfullt 18”-bromssystem med blålackerade bromsok (med R-logo fram), DCC-chassi (med adaptivt reglerade stötdämpare) sänkt med 10 mm, och en körprofilsväljare med ett extra R-läge. Detta speciellt sportiga läge kan föraren aktivera direkt via en blå R-knapp på den nya multifunktionssportratten. Ratten är också utrustad med stora paddlar för manuell växling av den 7-stegade DSG-växellådan med dubbla kopplingar.
I standardutrustningen ingår dessutom urkopplingsbar ESC och ett fyrgrenat sportavgassystem. Som tillval finns ett titan-avgassystem från Akrapovi? och 21"-lättmetallfälgarna ”Estoril”. Exteriören på Tiguan R kan också anpassas individuellt – med designpaketet Black Style är utvalda påbyggnadsdelar lackerade i svart.
Tiguan är Europas mest sålda SUV
Under 2019 lämnade en Tiguan monteringsbandet var 35:e sekund, vilket var ett nytt rekord för denna modellfamilj. Bilens historia går tillbaka till september 2007 då bilen premiärvisade på bilsalongen i Frankfurt (IAA). Senare samma år kom Tiguan ut på marknaden. 2011 visade Volkswagen upp en uppdaterad version av modellen på bilsalongen i Genève. Då hade Volkswagen redan tillverkat 700 000 exemplar av Tiguan. Den nya versionen gjorde att årsproduktionen av bilen för första gången passerade 500 000-strecket.
I september 2015 var IAA i Frankfurt scenen för världspremiären av den andra generationen av Tiguan, som marknadslanserades i april året efter. Med introduktionen 2017 av en version med längre hjulbas – Allspace – fick modellfamiljen ännu större betydelse.
2019 var en av sju av alla de 6,18 miljoner bilar som Volkswagen då producerade en Tiguan – 910 926 exemplar för att vara exakt. Det innebär att årsproduktionen av denna modell då var nästan åtta gånger högre jämfört med det första, hela, tillverkningsåret.
Under senhösten 2020 lanserades en teknisk och visuell uppdatering av den andra generationen av Tiguan. För första gången erbjuds nu laddhybridversionen Tiguan eHybrid och prestandaversionen Tiguan R.
Tekniska fakta Tiguan R
Motor: 2,0 TSI bensinmotor, turboladdad och direktinsprutad
Miljöklass: EURO 6 AP
Max effekt: 320 hk vid 5 350-6 500 varv/min
Max vridmoment: 420 Nm vid 2 100-5 350 varv/min
Växellåda: 7-stegad DSG med dubbla kopplingar (DQ500)
Drivsystem: 4MOTION fyrhjulsdrift
Bränsleförbrukning blandad körning, WLTP: 9,9 l/100km
CO?-utsläpp blandad körning, WLTP: 225 g/km
Toppfart: 250 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 4,9 s
Axelavstånd: 2 678 mm
Längd/Bredd/Höjd: 4 514 mm/1 859 mm/1 668 mm
Tjänstevikt: 1 792 kg
Totalvikt: 2 260 kg
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 2 200 kg
Tankvolym: 58 liter
Bagagevolym: 615-1 655 liter
Bagageutrymme, längd vid nedfällt säte: 1 746 mm
Bagageutrymme, bredd mellan hjulhusen: 1 004 mm
Pris: från 519 900 kronor
Volkswagen rullar ut Arteon Shooting Brake
Kommer som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Volkswagen lyfter Tiguan
Kommer också som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Säljstart för Volkswagen Touareg R
Kostar från 844.900 kronor
