23 i dag 12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Volkswagen T-Roc Cabriolet blir din för 339.900 kronor

Volkswagen T-Roc Cabriolet blir din för 339.900 kronor
Går nu att beställa

I somras presenterade Volkswagen modellen T-Roc som cabriolet, trots att ingen i hela världen hade bett om detta. Nu går det i alla fall att lägga en beställning om man skulle vara sugen och då får man vara beredd på att låta minst 339.900 kronor försvinna från kontot. Lanseringen sker senare i vår.

För pengarna får man en framhjulsdriven bil med 150 hästar och sjustegad dubbelkopplingsåda. Taket tar nio sekunder att fälla bort och har man valt till BeatsAudio-systemet på 400 watt kan man därefter spela dunkadunka så att alla hör. På tillvalslistan finns även dragkrok.

Läs mer om bilen i pressmeddelandet nedan.

Bil, Volkswagen, Volkswagen T-Roc Cabriolet, pris, lansering, beställningsbar
Visa Pressmeddelande Volkswagen T-Roc Cabriolet öppen för beställning

T-Roc-familjen får nu tillökning av en cabriolet. Som första crossover-cabriolet i kompaktklassen för den in en känsla av frihet i segmentet. T-Roc Cabriolet lanseras i vår, men är redan nu öppen för beställning på den svenska marknaden.

En frisk fläkt ? nya T-Roc Cabriolet.
T-Roc Cabriolet i korthet:

En frisk fläkt: Med T-Roc Cabriolet presenterar Volkswagen den första öppna crossovern i kompaktklassen
Känn fartvinden med en knapptryckning: Elmanövrerad tygsufflett som är nere på nio sekunder
En spännande mix: Cabriolet med SUV-gener, uttrycksfull design och hög funktionalitet
Omfattande passagerarskydd: Automatiskt utskjutbar störtbåge
Alltid uppkopplad: Integrerat e-SIM med den senaste generationen infotainmentsystem
Fylligare ljud ombord: BeatsAudio-system med en effekt på 400 W (tillval)
Mångsidig: Kan fås med dragkrok
TSI-motor med 150 hk: T-Roc Cabriolet erbjuds med bensindrivna motoralternativet 1,5 TSI 150 hk och 7-växlad DSG
Individuell: Erbjuds även med sportiga R-Line-paketet
Lansering: T-Roc Cabriolet lanseras under våren, men är redan nu beställningsbar.
Pris: Det rekommenderade cirkapriset är från 339 900 kronor
Med T-Roc Cabriolet blåser Volkswagen nytt liv i SUV-segmentet. Som första crossover-cabriolet i kompaktklassen kombinerar T-Roc Cabriolet styrkan och looken hos en klassisk SUV med den unika upplevelse som en cabriolet bjuder på. Det tydliga budskapet ”Accept no roof” utlovar en känsla av frihet – en frisk fläkt i uttryckets sanna bemärkelse. Bilen sätter med sin charmiga personlighet en stor klick färg på vardagen.

T-Roc-familjen breddas

Med funktionalitet, köregenskaper och teknik från T-Roc som grund ökar Cabriolet-versionen mångfalden på den blomstrande SUV-marknaden. T-Roc lanserades år 2017 och sedan dess har modellen sålts i cirka 300 000 exemplar. Under 2019 presenterades en ny högprestandamedlem i familjen: T-Roc R med en effekt på 300 hk, ett vridmoment på 400 Nm, 4MOTION fyrhjulsdrift och en 7-växlad dubbelkopplingslåda.

Våren 2020 är det så T-Roc Cabriolets tur att bredda utbudet av denna mycket populära crossover. En cabriolet med tygsufflett som bjuder på extra körglädje och utstrålar positiva känslor. T-Roc Cabriolet är framhjulsdriven och har två dörrar.

T-Roc Cabriolet produceras vid Volkswagens anläggning i Osnabrück – en fabrik som har lång erfarenhet av att bygga cabbar. Här har till exempel cabrioletversionerna av både Beetle och Golf tillverkats.

Mer frihet

T-Roc Cabriolet flyttar fram gränserna för vad en bil kan vara. Den står för både frihet och användbarhet, och för prestanda och komfort – allt på samma gång.

Dessutom bjuder denna bil på alla de sedvanliga fördelarna med en Volkswagen-SUV, till exempel upphöjda säten och massor av möjligheter för att kunna anpassa bilen efter de egna önskemålen och göra den personlig. T-Roc Cabriolet har utvecklats speciellt för alla äventyrslystna som vill ha mer frihet, både i sin vardag och på mer outforskade platser. Bilens mångsidighet förstärks ännu mer av att man kan förse den med dragkrok (tillval).

T-Roc Cabriolet kan ta sig fram sportigt och smidigt i vardagstrafiken samtidigt som den har samma kaxiga attityd som en SUV. Den klarar långfärder på samma vägvinnande sätt som den bemästrar stadstrafik. Man kan glida fram avslappnat och njuta av resan i fulla drag – inte minst med suffletten nere.

Dessutom kan man runda av det hela med en ljudanläggning från amerikanska BeatsAudio (tillval) med 12 kanaler och en systemeffekt på 400 Watt som sätter guldkant på körupplevelsen även när man kör nercabbat.

Tygsufflett med perfekt aerodynamik

Den svarta högkvalitativa tygsuffletten kan öppnas på snabba nio sekunder. Den går att fälla ner och upp även när man kör ? i hastigheter upp till 30 km/h. Tack vare sufflettens avancerade konstruktion och de speciellt framtagna rut- och dörrtätningarna, är det tyst och lugnt ombord i T-Roc Cabriolet.

Passagerarna har ett mycket gott skydd – bakom baksätet döljer sig en störtbåge som snabbt far upp ur karossen vid behov.

T-Roc Cabriolet och T-Roc Cabriolet R-Line

Det är enkelt att välja stil och utrustning. De svenska kunderna kan välja mellan grundmodellen T-Roc Cabriolet och sportiga T-Roc Cabriolet R-Line. Till båda versionerna finns flera tillval och tillvalspaket.

Redan som grundmodell är T-Roc Cabriolet fokuserad på design och individualitet. Med åtta olika lacker, två olika dekoralternativ för interiören, standardmonterad ambientebelysning, 17”-lättmetallfälgar, läderpaket (tillval) i två färger, är det enkelt att göra bilen till sin egen, personliga cabriolet.

Navigationssystemet Composition Media, som har USB- och Bluetooth-gränssnitt och ger tillgång till de uppkopplade tjänsterna i We Connect, är till en början standard. Med den digitala instrumenteringen Active Info Display (11,7"), skapas en helt digital miljö på förarplats. Vi kallar det ”Digital Cockpit”. Active Info Display är tillval för grundmodellen och standard för R-Line.

T-Roc Cabriolet R-Line är sportinriktad och innefattar som standard innehållet i R-Line exteriör- och interiörpaketen som erbjuds till vanliga T-Roc R-Line. Den sportiga framtoningen förstärks ytterligare av de standardmonterade dimljusen, det sportigt avstämda chassit och den progressiva, hastighetsberoende servostyrningen. Sportsätena – med sina integrerade nackskydd och sin speciella klädsel i tyg/konstläder med R-Line-logo – är en speciellt framträdande detalj. Som tillval erbjuds speciell R-Line läderklädsel.

Vad gäller assistanssystemen är adaptiva farthållaren ACC, närområdesövervakningen Front Assist med autobromsen City Emergency Brake, passagerarskyddsystemet Pre-Crash och filhållningsassistenten Lane Assist exempel på standardutrustning.

TSI-motor med 150 hk och DSG

På den svenska marknaden kommer cabriolet-versionen att erbjudas med ett motoralternativ: en bensindriven, direktinsprutad och turboladdad 1,5-litersmotor (TSI) med fyra cylindrar, 150 hk och ett vridmoment på 250 Nm. T-Roc Cabriolet är utrustad med en 7-växlad dubbelkopplingslåda (DSG).

Förbrukningen vid blandad körning enligt WLTP är från 6,8 l/100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på från 154 g/km.

Lansering i vår – nu beställningsbar

T-Roc Cabriolet lanseras på marknaden våren 2020, men är redan nu öppen för beställning. Bilen går också att bygga på volkswagen.se. Rekommenderade cirkapriser:

T-Roc Cabriolet 1,5 TSI 150 DSG: från 339 900 kr
T-Roc Cabriolet 1,5 TSI 150 DSG R-Line: från 386 900 kr
Fler detaljer om utrustning, tillval och tekniska fakta finns i bifogad PDF och via länkarna nedan.

Volkswagen presenterar T-Roc Cabriolet
Lilla crossovern tappar taket

I slutet på augusti 2017 rullade Volkswagen ut den kompakta crossovern T-Roc. Nu presenteras den i ytterligare ett utförande - som cabriolet. Premiär blir det på Frankfurt Motor Show och när den börjar säljas blir det faktiskt den enda cabben Volkswagen för tillfället har i sitt utbud. Den här har en 37 millimeter längre hjulbas än vanliga T-Roc samtidigt som den är 34 millimeter längre. Den har som väntat fått förstärkningar på flera ställen för att kompensera att det inte finns något traditionellt tak som håller ihop karossen. Cabben fäller man bort på nio sekunder och detta går att göra i hastigheter upp till 30 km/h. Den stjäl 161 liter av bagageutrymme när den är nedfälld så där går det numera bara in 284 liter. Motormässigt kan man antingen få en trecylindrig maskin på 1,0 liter som ger 113 hästar eller en fyra på 1,5 liter som levererar 148 hästar. Den sistnämnda går endast att få med sjustegad dubbelkopplingslåda medan den minsta motorn får en sexpetad manuell. Svensk lansering sker nästa vår och det är bara den kraftigare motorn som kommer gå att få här. Vad T-Roc Cabriolet kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
31.2°
0

Det här är Volkswagen T-Roc
En lite mindre och poppigare SUV

VW tyckte att de behöver en till SUV i sitt modellutbud och jag tycker nog att de hade rätt. Förutom det lite krystade namnet T-Roc känns det mesta rätt med den här faktiskt, i alla fall vid första ögonkastet. T-Roc är en ganska liten, eller kompakt som VW uttrycker det, SUV som placerar sig under Tiguan. Att man släpper en bil i det här segmentet är inte så förvånande, det växer så det knakar och VW själva säger att segmentet kommer att fördubblas under de närmsta tio åren. Fronten är trots storleken relativt tjock. Det är färgglatt, utan att bli töntigt, och förarmiljön har fått sig ett lyft och är inte riktigt lika tråkig som en del andra bilar i VW-utbudet. Utsidan kan man få i två olika färger, här ovan i svart och gult och här under kan ni se den i blått och vitt. Grundversionen kallas för T-Roc helt enkelt, men det finns två högre utrustningspaket som kallas för Sport och Style. De innehåller ungefär lika mycket saker, men med olika stil. Sport har till exempel "sport comfort seats" medan Style har lite exklusivare val i inredningen. Bilen kommer att börja med en prisklass i 20.000 euro-segmentet, då får man manuell låda, framhjulsdrift och och en rätt liten motor. Exakt hur motoralternativen kommer att se ut är inte klart, men man kommer att erbjuda tre bensinare och tre dieslar. Inga hybrider eller elversioner verkar planerade just nu. Köper man en lite större motor kommer man också att få fyrhjulsdrift och DSG-låda, men då har man nog lämnat det där 20.000 euro-segmentet. T-Roc kommer att lanseras i Europa i november. Tumnagel
39.0°
0

Volkswagen rullar ut T-Roc R
Mer krut i crossovern

Nästa medlem i Volkswagens R-familj är här och det är den lilla crossovern T-Roc som begåvats med en vassare motor och ett vassare chassi. Grejerna kommer från Golf R och det innebär alltså att det under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ta sig från stillastående till 100 km/h på 4,9 sekunder och upp till en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Växellådan är en sjustegad dubbelkopplingsmanick och precis som i Golfen skickar den kraften vidare till alla fyra hjulen. I övrigt får den ett sportigare kjolpaket, 18-tumsfälgar och samma bromsar som Golf R Performance har. Det finns ett nytt körläge som kallas för Race och man ska kunna stänga av ESC:n för när man vill busa lite. Lanseringen sker senare i år men vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.5°
0
30.2° 0 Bobby Green Bobby Green
ons. 15 jan 2020, 18:00
30.2°
0

Volkswagen T-Roc Cabriolet blir din för 339.900 kronor

Går nu att beställa