11 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Volkswagens VR6-motor fyller 30 år Kul maskin
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Volkswagens VR6-motor fyller 30 år

För 30 år sedan lanserade Volkswagen en rätt udda motor i B3 Passat, Corrado och den fränaste versionen av Golf MK3. Det handlade om VR6 som är en sexcylindrig motor i en rak konfiguration, fast det är inte en rak sexa. Och det är inte heller en V6:a som man kanske kan luras av på namnet. Istället har man placerat cylindrarna omlott för att få in fler på en mindre yta. Men Volkswagen var inte först med tanken, redan 1922 presenterade Lancia en koncept-motor av detta slag med fyra cylindrar i modellen Lambda.

Bonusmotor nedan.

Bil, Volkswagen, Volkswagen VR6, motor, VR6, maskin, förbränningsmotor
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Volkswagens VR6-motor fyller 30 år
Så här fungerar Volkswagens gamla V5-motor Intressant VR6-motorn är en av Volkswagens mest kända maskiner. En mycket kompakt skapelse som tar mindre plats än en rak sexa och som då var billigare att konstruera än en V6:a. Att den dessutom bjöd på ett mycket säreget motorljud var bara bonus. Men ni kanske även visste att man byggde en V5-motor? Det var en VR6:a med en cylinder mindre och den stoppade man ner i Golf MK4, Jetta (Bora), Passat B5, New Beetle och Seat Toledo av generation två. I det här klippet från Engineering Explained tar sig Jason en titt på motorn och berättar hur den fungerar. Tumnagel
39.2°
0
40.4° 0 Bobby Green Bobby Green
mån. 6 dec 2021, 17:00
Volkswagens VR6-motor fyller 30 år Kul maskin
40.4°
0