42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Bild till artikel
Eldriven handbyggd motorcykel från Sydafrika Det här är Blackstone Tek HyperTek E-Moto

Blackstone Tek, eller bara BST, är ett företag från Sydafrika som är kända för sina kolfiberfälgar för både bilar och motorcyklar. Nu visar de upp sin senaste produkt som är en eldriven naken motorcykel som fått namnet HyperTek E-Moto. Designat har Pierre Terblanche gjort och han ligger bland annat bakom linjerna på Ducati 749, 888, 999, Hypermotard och Confederates feta hoj X132 Hellcat Speedster.

Hojen bygger på en kolfiberram i ett stycke sammanlänkad med en fräst enkelsving bak. I ramen sitter en DHX Hawk-motor som ger 106 hästar och som har ett vrid på 120 newtonmeter. Den får i sin tur kraft från ett batteripack på 4,75 kWh och det är det som sitter där en vanlig motor brukar sitta. Räckvidden anges till 30 mil och man ska kunna snabbladda på 30 minuter. På vissa av bilderna ser ni att det även sitter en extra klump under batteriet, och det är en version som har ytterligare ett batteri. Om siffrorna här gäller för den versionen eller den med bara ett batteri är oklart för tillfället. Hojens vikt ligger på 204 kilo.

Som vi kan se finns det inga instrument att glutta på. Tanken är istället att man använder sig av den tillhörande Cross X1-hjälmen som har head-up-display i sig. På den ska man kunna se allt man behöver gällande hojen. I hjälmen finns även en kamera som ser bakåt, så därför behövs inga backspeglar. En sak som dock finns är ett kopplingshandtag och detta ska faktiskt fungera som ett vanligt kopplingshandtag trots att det inte finns någon växellåda. Du ska alltså kunna använda detta för att dra igång en burnout eller exempelvis köra lite på bakhjulet. Vidare ska det finnas farthållare, hill-climb-assist och en ljudgenerator som kan skapa fräsiga ljud när du susar förbi.

HyperTek E-Moto kommer att handbyggas i en begränsad upplaga och ni vet ju vad det brukar innebära - en salt prislapp. Så är även fallet här och för att bli ägare till en sån här får man hosta upp 80.000 euro. Planen är att börja tillverka om 18 månader.

autoblog.com Fordon, Eldrivet, BST, Blackstone Tek, eldrift, motorcykel, BST HyperTek E-Moto, Sydafrika Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Confederate Motorcycles byter namn Ska fokusera på elmotorcyklar Vi har tidigare skrivit om Confederate Motorcycles som bygger rätt så knasiga motorcyklar med helt egen design. Nyligen visade de upp modellen FA-13 Combat Bomber på Pebble Beach och det ser ut att bli företagets sista på detta spår. De är nämligen på väg att byta namn och gå över till att bygga helt eldrivna motorcyklar. Det nya namnet kommer att bli Curtiss Motorcycles och de nya cyklarna kommer att utvecklas tillsammans med Zero Motorcycles. Den första modellen kommer att heta Hercules och den kommer att ha två elmotorer som tillsammans levererar 175 hästar och 392 newtonmeter i vrid. När den kommer att presenteras är än så länge oklart. Tumnagel
111kg
0
Ducati på gång med elmotorcykel Snart produktionsdags! Elen har inte riktigt börjat regera på riktigt bland motorcyklarna, men nu har ett steg till tagits. Ducati verkar nämligen vara på gång med en elektrisk modell. "The future is electric, we are not far from starting production from the series" Orden ovan är från Claudio Domenicali som är VD på Ducati. Man bekräftar alltså att det kommer en modell men också att den snart är i produktion. Det tackar vi för! Mycket mer än så vet vi inte just nu. Tumnagel
42.8°
0
Erik Buells nya företag heter Fuell Presenterar en elcykel och en elmotorcykel Erik Buell har tillsammans med Frédéric Vasseur och Francois-Xavier Terny startat det nya företaget Fuell som ska tillverka eldrivna motorcyklar och elcyklar. Det man visar upp nu är motorcykeln Flow och cykeln Fluid - båda byggda helt från grunden av företaget själva. Planen är att man ska lansera Fluid senare i år och då kommer den att kosta omkring 3 300 dollar. Cykeln har två stycken batterier som man kan ta ur och räckvidden anges till 20 mil. En full laddning ska kunna göras på 30 minuter. Två stycken versioner kommer att erbjudas - en som toppar 32 km/h och en som gör 45 km/h. Flow erbjuds med antingen 11 eller 35 kW vilket innebär runt 15 eller 47 hästar. Vad den har för batteripack eller hur långt den kommer på en laddning får vi dock inte reda på. Motorn sitter i bakhjulet så det behövs ingen kedja eller rem för att föra över kraften. Lansering hoppas man ska kunna ske någon gång 2021. Tumnagel
40.7°
0
45.5° 0 Bobby Green Bobby Green
tis. 19 nov 2019, 19:00
Eldriven handbyggd motorcykel från Sydafrika Det här är Blackstone Tek HyperTek E-Moto
45.5°
0