10 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Japan siktar på att ta fram kaptenslösa fraktfartyg Ska kunna segla över världshaven helt själva
Japan siktar på att ta fram kaptenslösa fraktfartyg
Ett fraktfartyg med kapten

Ett gäng med japanska företag verksamma inom fraktindustrin och båtbyggarindustrin siktar på att ta fram helt autonoma fraktfartyg som ska kunna tas i drift 2025.

Med hjälp av artificiell intelligens ska fartygen själva kunna räkna ut den bästa rutten baserat på variabler som säkerhet, avstånd och bränsleeffektivitet. Initialt planerar man att låta en liten besättning att följa med fartygen men på sikt hoppas man kunna låta skeppen ta sig fram helt utan besättning. Totalt siktar man på att ta fram 250 stycken autonoma fartyg.

Brittiska Rolls-Royce presenterade förra året planer på att utveckla autonoma fartyg och hoppas kunna sjösätta en första version av ett sådant 2020.

Fordon, Båtar, fraktfartyg, fartyg, förarlöst, kaptenslöst, artificiell intelligens
Rolls-Royce siktar på en framtid med fjärrstyrda fraktfartyg Kan dyka upp redan om några år Rolls-Royce siktar på att ta fram fraktfartyg som inte behöver någon personal ombord utan allt ska skötas på distans i avancerade kontrollrum. Tanken är att ett gäng operatörer skulle kunna styra skeppen och ta hand om andra nödvändiga saker från ett kontrollrum som skulle kunna vara beläget var som helst i världen, ungefär som man kontrollerar militära drönare idag med andra ord. Samma operatörer skulle kunna kontrollera flera skepp vilket givetvis skulle sänka personalkostnaderna för rederierna. Andra fördelar som nämns är att man skulle kunna frakta mer gods då inga bostadssektioner för personal skulle krävas ombord på fartygen samt att det skulle bli säkrare då fartygens egna drönare skulle kunna hitta faror som ingen människa skulle kunna se från ett fartyg. Rolls-Royce planerar att ha ett första fjärrstyrt fraktfartyg framtaget till 2020 och ser inom två årtionden att fraktfartyg kommer att vara helt autonoma skriver Daily Mail. Tumnagel
56.6°
0
Norge testar drönarbåtar i Trondheims fjord Världens enda officiella testplats för drönarbåtar I fjorden utanför norska Trondheim finns idag världens enda officiella testanläggning för drönarbåtar vilket har lett till att flera företag etablerat sig där för att testa sina autonoma och fjärrstyrda båtar. Bland företagen märks bland annat Kongsberg Seatex, Marintek, Maritime Robotics and Rolls-Royce Marine. Testanläggningen har byggt gemensamt av den norska staten och Norwegian University of Science and Technologyx27s Center for Autonomous Marine Operations (NTNU AMOS) och öppnade i slutet av förra året. Trots att anläggningen inte varit öppen särskilt länge har företag redan testat autonoma navigationssystem såväl som kollisionsundviknings-system. På sikt kommer antagligen teknik som utvecklats och testats i Trondheim leda till att vi i framtiden har flottor som kan ta sig fram helt autonomt på haven. Kongsberg Seatex VD Gard Ueland säger: "As far as we know, there are no such test sites of this kind in the world so the Norwegian Coastal Authorities are taking the lead in a changing maritime world. We will also see technology that has the potential to enable fully autonomous cargo vessels. Much of this will come from Trondheim, thanks to the unmatched maritime expertise here and our autonomous vehicles test bed." Tumnagel
48.5°
0
Soldriven robotbåt ska korsa Atlanten Nu har Solar Voyager lämnat USA Solar Voyager är en autonom båt som drivs av solenergi och den har precis lämnat USA för att förhoppningsvis ta sig över Atlanten till slutdestinationen Portugal. Det hela är ett hobbyprojekt som två män i USA har spikat ihop på sin fritid. Solar Voyager är inte den första autonoma båten som korsar Atlanten då Liquid Robotics båt Wave Glider gjorde detta redan 2012. Wave Glider drevs dock av vågkraft och Liquid Robotics hade betydligt mycket mer resurser rent ekonomiskt än de två vännerna bakom Solar Voyager har. Solar Voyager ska ha tagit fyra år att bygga och det ska ha kostat lite mer än tio tusen dollar. Går allt som det ska så hoppa man att båten är framme i Portugal någon gång i höst. Båten uppdaterar sin position var 15:e minut och det går ständigt att följa var den är på länken nedan. Tumnagel
45.4°
0
45.1° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
mån. 12 jun 2017, 13:30
Japan siktar på att ta fram kaptenslösa fraktfartyg Ska kunna segla över världshaven helt själva
45.1°
0