Vi har kollat in Vois nya elscooters
Rejäla rackare!
Svenska Voi ligger verkligen inte på latsidan. För ett år sedan fanns inte ens bolaget, i dag finns de i 18 städer, siktar på att finnas i 150 och presenterade precis fem egna fordon, varav tre är helt egna skapelser. I dag kör i princip alla elscoomterbolag med fordon från antingen Ninebot eller Xiaomi, de flesta kör Ninebot. Deras ES2-modell är gjord för vanliga konsumenter, är tänkta att tas in i lägenheten och inte gjorda för snö och slask. Visst, de som hyrs ut är lite annorlunda men i princip är det samma modell. Och med det finns det ett antal problem.
I oktober förra året började därför Voi att skissa på deras egna elscooter. Det blev tre. Voiager 1 är en lite mindre, men ändå rejäl, modell som främst är framtagen för att följa de regler som Tyskland kommer att ha när de börjar tillåta hyrsparkcyklar på gatorna i juni. Denna har börjat levereras och är som sagt främst gjord för Tysklands-starten men lär dyka upp här i Sverige också.
I slutet av sommaren kommer dock den mer intressanta modellen Voiager 2. Den kommer i två versioner, en med två hjul fram och en med ett hjul fram. Man har gjort två modeller för att man helt enkelt vill testa, produktutvecklingschefen Simon Fellins favorit är trehjulingen, Vois VD Fredrik Hjelm gillar tvåhjulingen. Man tror också att användarna kommer att ha sina favoriter, men vilken som blir den mest använda och älskade får helt enkelt framtiden avgöra.
Det här är alltså inte en modifierad modell som man hittat hos en tillverkare i Kina utan har tagits fram helt och hållet av Voi i Sverige, tillsammans med ett gäng som sitter i Kina och har kontakt med tillverkare och sköter kvalitetskontroll. Kravlistan har varit lång. De ska vara skönare att åka på än de elscooters som finns i dag. Rejälare bygge, fjädring och större däck borgar för att det kan bli så. De ska vara betydligt tåligare så att de håller längre, inte går sönder, är svårare att vandalisera och jobbigare att försvinna. Bygget verkar riktigt rejält, de är tunga och släpas varken in i en port eller slängs i en buske utan rejäl ansträngning. Hela grunddelen är gjord i ett stycke aluminium, batteriet är typ det massivaste jag har sett, all elektronik sitter skyddat på ett ställe mellan bottenplatta och styre, ringklockan är integrerad i styret och så vidare.
Säkerhet och användning har man också tänkt på. I appen kommer man att kunna mata in den adress man ska till och så får man navigationsanvisningar på skärmen på styret när man kör. Inget fipplande med mobilen med andra ord. På skärmen ser man också hur snabbt man kör, hur mycket batteri som finns tillgängligt, om man befinner sig i en zon där man bara får köra 6 km/h, om väglaget är dåligt och man bör ta det lugnt, om den är låst eller inte (eller är tillgänglig att hyra) och om man befinner sig i en zon där man absolut inte får parkera, i en zon där det är ok att parkera eller på en plats där man vill att de helst ska parkeras.
Batteriet är som sagt rejält och byts enkelt med en speciell nyckel. Det betyder att hunters och den egna personalen inte behöver släpa hem hela cyklarna varje kväll utan kan byta batteri direkt på stan. Det betyder också att de får betydligt längre livslångt. En elscooter som i dag räcker för 20-25 kilometers åkning per dygn kan istället leverera 100 kilometers åkning per dygn. Något som man kan göra till liknande eller mindre kostnad när man samtidigt drar in fyra gånger så mycket.
Som ni märker är jag lite imponerad. Dels av hur genomtänkt hårdvaran verkar vara, dels att man har hunnit göra detta på så kort tid. Jättar som Bird och Lime har också gjort sina egna modeller och vilken som är bäst får väl framtiden utvisa, men Voi är helt klart där och slåss.
Just ja, man visade också upp två cyklar. Dessa är inte helt framtagna från grunden utan gjord tillsammans med en elcykelsproducent. Det behöver inte vara något dåligt, men är så klart inte riktigt lika spännande.

































































