Facebook gillar inte integritetsskyddet i iOS 14
Kommer att tappa intäkter

Mycket av Facebooks annonsaffär handlar till stor del om att spåra en användare hur denna rör sig på internet. Med iOS 14 har Apple satt nya integritetskrav där användaren måste få godkännas att deras information används. Det handlar om att den id-nyckel som varje telefon har, Apple kallar dessa för IDFA, i dag används av Facebook för att spåra användare i olika tredjepartsappar. Är du inloggad med Facebook på telefonen vet de att du har ID-nyckeln 123 och när du sedan drar igång en annan app där reklam från Facebooks tjänst Audience Network syns kan de enkelt se att du är du.
I iOS 14 kommer Apple dock att kräva ett godkännande från användaren innan denna ID-nyckel skickas iväg och används av någon och självklart kommer inte alla klicka ok på den frågan. Detta gör att Facebook inte kommer att kunna leverera lika personaliserade, och därmed dyra, annonser till de användarna. Vilket så klart har gjort Facebook lite buttra och tycker att vi ska tycka synd om de småföretagare som nu möjligen blir av med en del intäkter.
We understand that iOS 14 will hurt many of our developers and publishers at an already difficult time for businesses. We work with more than 19,000 developers and publishers from around the globe¹ and in 2019 we paid out billions of dollars². Many of these are small businesses that depend on ads to support their livelihood.
Facebook själva säger att effektiviteten i deras produkt Audience Network kan vi så dålig efter förändringarna att det helt enkelt inte blir rimligt att erbjuda den på iOS 14.
Hur förändringen kommer att påverka andra annonsnätverk är oklart. Om det kommer att göra spel med annonser i mindre lönsamma på iOS är också oklart.