Microsofts vd Satya Nadella på besök i Stockholm
Höll hov för kunder och partners
Det är inte ofta någon av de stora techcheferna kommer till lilla Sverige, men i dag fick vi äran att ha Microsofts VD Satya Nadella på besök vilket är första gången han är här sedan han fick titeln för fem år sedan. Han höll nu på förmiddagen en keynote för kunder och partners och vi var, som en av få medier, så klart där.
Satya är en inspirerande man och det var i inspirationens tecken som eventet hölls. Först kom representater för Volvo Group och H&M upp på scenen och berättade hur de jobbade med teknik. Från H&M kom Arti Zeighami och han berättade att de jobbar mycket med AI, men att det för dem står för Amplified Intelligens. Arti och hans kollegor jobbar med den data man har tillgång till för att hjälpa de som jobbar på H&M så att beslut kan tas som inte bara baseras på magkänsla eller siffror i ett Excel-ark. Istället ska man ta intelligentare beslut tas där magkänslan och datan kan arbeta tillsammans. Och data finns, H&M-gruppen genomförde förra året över 900 miljoner transaktioner.
Sen var det Satyas tur att äntra scenen och budskapet var tydligt, Microsoft vill vara basen för teknisk utveckling hos andra företag. Med Azure i botten och olika 365-lösningar på toppen är Microsoft enligt honom perfekta för alla typer av företag eftersom alla företag i dag är tech-företag, oavsett bransch. Och så är det väl på sätt och vis.
Satya fortsatte med att säga att i dag så digitaliseras allt som kan digitaliseras och att det är viktigt att inte byggas silos med sin data. Han tog bland annat Github som exempel på att Microsoft i dag är, eller i alla fall försöker vara, ett språkneutralt företag. Man vill också vara neutrala mot andra plattformar. Strategin är som sagt istället att vara basen för allt, och det verkar vara en god strategi om man ser till bolagets resultat.
I en tid då allt flyttar till molnet är det också, så klart, viktigt med säkerhet och tillit. Integritet står högt på agendan, precis som säkerhet men också frågan om ansvarsfull AI. Efter Facebook-skandalerna är detta så klart högt på alla andras lista att prata om, frågan är om det bara är vackra ord eller om Satya och de andra techledarna verkligen har förstått att detta är på riktigt för företagen som använder deras teknik och så klart vi användare som använder tekniken i slutändan.
"Today it's not only about what you could do but what you should do with a computer"
Sedan flödade det av goda lokala exempel. Spotify-produkten Soundtrap och H&Ms arbete med AI togs upp. Man tog även upp hur Anticimex jobbar med AI och de över 100.000 IoT-prylar som man har utplacerade och datan från dem. Företaget Sandvik togs upp som ett exempel och så även Söderhamns stad. Han tog även upp att man byggt två nya datacenter här i Sverige, något som så klart är viktigt för den lokala närvaron.
I slutbudskapet tog man i från tårna, man vill att alla medborgare och organisationer i Sverige ska få mer kraft att skapa mer. Det fick avsluta en keynote som inte presenterade speciellt mycket, av naturliga skäl, utan var mer av ett säljmöte. Men det är rätt tydligt att Microsoft säljer och är något annat än det Microsoft var för fem år sedan när Satya tog över. Det handlar enligt honom att ändra företaget själ och jag tycker faktiskt att han lyckas ta det från att vara en klyscha till att göra det till förändring på riktigt.

















