Nu redovisar Facebook en del av intäkterna i Sverige
Men vinsten flyttas fortfarande till moderbolaget

Facebook och andra techbolag har fått mycket kritik för att man är dåliga på att redovisa intäkter och vinster i de respektive länderna man är aktiva i. Nu har Facebook blivit bättre på en del av detta, man har nämligen börjat redovisa intäkterna i Sverige. Men vinsten far fortfarande vidare till USA.
Intäkterna under andra halvåret 2018 blev i det svenska bolaget 758,3 miljoner kronor enligt DI Digital. Detta är främst annonsintäkter, men bara från större kunder och mediabyråer. Mindre kunder som själva köper sin annonsering ligger inte med i detta. På helåret betyder det alltså att man drar in över en och en halv miljard på annonser i Sverige.
Men pengarna åker vidare direkt till USA, man har nämligen kostnader på över 600 miljoner kronor, kostnader som främst är till Facebooks moderbolag. Svenska Facebook säljer alltså annonsplats till svenska kunder och så köper man annonsplatsen av amerikanska bolaget. Vinsten i det svenska bolaget blev 17,4 miljoner och skatten 6,8 miljoner, vilket är en mindre nedgång från 6,9 som man betalade 2017.
Som jämförelse drog hela Facebook under 2018 in 55,8 miljarder dollar och gjorde en vinst på 22,1 miljarder, en marginal på ungefär 40 procent. Självklart har Facebook en hel del kostnader i USA som man behöver få betalt för, men att det svenska bolaget gör en vinst på en procent när det amerikanska gör en vinst på 40 procent är faktiskt smått galet.
Facebook betalade knappt sju miljoner i skatt i Sverige
Borde betalat tio gånger mer
