499 euro för iPhone med kontantkort
I Italien
Vodafone Italien har tillkännagett att man kommer att sälja iPhone utan abonnemang - eller med kontantkort snarare. Priset kommer att vara 499 respektive 569 euro för 8 respektive 16 GB. Osäkert om telefonen som säljs är operatörslåst eller inte.Om Telia lanserar iPhone i Sverige med kontaktkort så pratar vi alltså om ett pris runt 4600 kronor för 8 GB. Som jämförelse kostar en SonyEricsson X1 6500 kronor, en HTC Touch Diamond 5000 kronor och Nokia N95 8 GB 5000 kronor.
vodafone.com
Mac,
iPhone
37.0°
0Roger Åberg
tors. 12 jun 2008, 12:16
129 kommentarer till artikeln
Jag antar att du menar kontantkort. Är folk verkligen intresserade av att köra den här typen av telefon med kontantkort? Verkar dumsnålt.
av ola, torsdag 12 juni 2008 kl 13:09
Framförallt missar man upplevelsen med 3G och alla program som kräver uppkoppling.
av Carl Ericsson, torsdag 12 juni 2008 kl 13:12
vad har typen av telefon med det att göra menar du?den blir väl inte sämre pga ett kontantkort?
av black, torsdag 12 juni 2008 kl 13:12
finns ju wifi att koppla upp sig till.fast det är klart det finns ju inte överallt,det hela beror väl om man bor i en större stad eller inte kanske.
av black, torsdag 12 juni 2008 kl 13:14
Precis vad jag vill ha, om man bara kan låsa upp den till andra nät också. Jag sitter fast hos Telenor ett år till nämligen och fortsätter gärna använda deras nät den tiden.
av thepeter, torsdag 12 juni 2008 kl 13:16
Vad kom 299 usd. ifrån ? 2-3 tusen borde det bli, men visst luren är värd 5000 spänn alla gånger.
av Johnny Total, torsdag 12 juni 2008 kl 13:17
ingen telefon i världen är värd 5000 kr
av black, torsdag 12 juni 2008 kl 13:19
Det finns ett annat syfte med att köpa den med kontantkort: Om man som jag har en firmamobil med ett visst nummer (på Telia), så kan man köpa en abonnemangsfri iPhone och köra vidare på sitt befintliga Telia-abonnemang.
Black: Jag håller med om att en telefon i sig inte är värd 5000 kr, men en telefon med 8GB ipod + GPS....
av Apstefan, torsdag 12 juni 2008 kl 13:22
black: Du måste upp i de prisklasserna ifall du vill ha en bra mobil! Många betala mycket mer när de tecknar abonnemang som verka billiga med i slutändan blir dyrare än att köpa den "dyrt" direkt.
Måste hålla med de andra, en iPhone ska man ha ett abonnemang som tillåter en att ha fri uppkoppling annars tar du bort halv meningen med iPhonen!
av MTroedsson, torsdag 12 juni 2008 kl 13:25
Jobs pushade ju på att prissättningen skulle vara runt 199$ för 8gb i alla länder. Antar att det är en annan abonnemangsform det handlar om då...
av rockyxa, torsdag 12 juni 2008 kl 13:32
Smartare att köpa med abonnemang tycker jag. Man får ju använda månadsavgiften..
av KattenHans, torsdag 12 juni 2008 kl 13:50
I usa måste man skriva på avtalet med AT&T för att få Iphonen. Då får man den för 199$ plus abbonemanget med AT&T. Visst kostar iphonen i sig 199$. Men den totala kostnaden blir mer.
Samma blir det i alla länder.
av basten, torsdag 12 juni 2008 kl 13:50
Ja, jailbrake kommer nog leva vidare.
av AlleISkellefteå, torsdag 12 juni 2008 kl 13:55
rockyxa: Jo visst.. $199 skulle ju vara något. Förstår inte varför han försökte hypa det eller varför folk skrev att den skulle bli superbillig.
Är ju som att säga att man kan få SE nyaste mobil för 1krona, sen att det krävs abbonnemang på 3-400kr/månaden i 2år är ju en helt annan sak. =)
av Håkan, torsdag 12 juni 2008 kl 13:58
KattenHans, det är bara smartare om man inte redan har ett annat abonnemang som man ändå måste betala. 300 spänn i månaden gånger 12 är 3600 spänn, det är mer än halva iphone det...
av thepeter, torsdag 12 juni 2008 kl 13:59
den kommer bli superbillig, annars dra till england med ryan air...
kostar max 200 spänn tur och retur till london, åk ner på morgonen och hem på kvällen, om det skulle visa sig att den kostar 5000, vilket är högst osanolikt!
av LinusEkenstam, torsdag 12 juni 2008 kl 14:04
Vore oviktigt om inte Telia tänker till när de sätter priserna. Som fler har sagt är fri surf nästan ett måste.
av Johan B, torsdag 12 juni 2008 kl 14:17
Synd!
av Brother, torsdag 12 juni 2008 kl 14:17
Det kommer nog komma olika flatrates. Men dyrt lär det bli. Kanske kommer gå att köra Jailbreakad med 3, fast det vill man nog inte.
av Spicey, torsdag 12 juni 2008 kl 14:18
Kontantkort eller inte så lär telefonen fortfarande vara låst till operatören...
av Jezper, torsdag 12 juni 2008 kl 14:21
KONTAKT-kort kostar mycket.... om priset stiger så högt. :)
Nää, men seriöst pratat är det frihetsberövande om man inte kan på något sätt köpa hela telefonen på en gång!
av UnConnect, torsdag 12 juni 2008 kl 14:23
Ja, det är det jobbigaste - att även med kontant är den låst till Telia. Känner ingen, ingen, som har Telia. Alla har Tele2. Jag har 3, och Tele2.
Jaja, jag ska tjata på Anderton att få hans gamla iPhone billigt!
av Spicey, torsdag 12 juni 2008 kl 14:29
tror jag ändå köper en från staterna. om de kommer fortsätta med samma försäljningsregler som tidigare dvs. verkar ju som de redan hackat 2.0 iallafall
av azin, torsdag 12 juni 2008 kl 14:40
azin: verkar som det är slut med att köra därifrån nu eftersom man tvingas starta sitt at&t abonnemang i butiken.
av ola, torsdag 12 juni 2008 kl 14:48
ola: vilket otur då!!! ingen chans att jag skaffar mig telia iallafall
av azin, torsdag 12 juni 2008 kl 15:11
Anledningen till att Telia tiger som muren kan inte vara bra. Troligtvis sitter de och smyghåller på priserna så att så många som möjligt ska fastna för hypen och sen impulshandla den till vilket pris som helst. Dessutom smart drag av Apple att bara släppa den vita (som lär bli minst repig) i 16gigs-version. Affordable my a.. ;)
av Phillip, torsdag 12 juni 2008 kl 15:11
Shit vilka priser, kanske borde åka på semester i new york istället. :S
av danielhedman, torsdag 12 juni 2008 kl 15:25
Hehe, jepps, dom sitter och smyghåller på priserna, Telia!
av Spicey, torsdag 12 juni 2008 kl 15:39
danielhedman: verkar som det är slut med att köra därifrån nu eftersom man tvingas starta sitt at&t abonnemang i butiken.
av ola, torsdag 12 juni 2008 kl 15:40
Jag ska defintivt köpa den med kontantkort om de går här. Även fast man har kontantkort kan man ju koppla upp sig på 3G nätet å surfa det gör jag idag på min LG U880 :S Bara de att de kan bli dyrt hemma använder man ju wifi ialf :)
av Tutankhamun, torsdag 12 juni 2008 kl 15:48
Visst, 5 lök e galet dyrt, men tänk på vad den innehåller:
1 ipod touch á 3595 kr
1 telefon á cirka 2000 kr
1 GPS á cirka 2000 kr
5 lök e VÄLDIGT mycket pengar, men samtidigt inte.
Btw, tror ni att det kommer ingå gratis Wifi från telia om man signar abonnemang? Tror det gör det hos AT&T iaf.
av frosse, torsdag 12 juni 2008 kl 15:52
Det där var väl en skum ihopräkning.
Hur var det nu igen med nya iPod Touch? Priser?
av Spicey, torsdag 12 juni 2008 kl 15:57
Spicey: Vadå, stämmer det inte?
1 ipod touch 16gb @ applestore kostar 3 595 SEK.
av frosse, torsdag 12 juni 2008 kl 15:59
Jo, men det är ju EN telefon. Det andra finns innuti! ;-)
av Spicey, torsdag 12 juni 2008 kl 16:00
Spicey: Jo men jag syftar ju på om du köper en ipod á 3600 + en telefon för cirka 2000 kr eller vad en telefon kostar. sen skall du ju ha en GPS till bilen också liksom... hur menar du?
av frosse, torsdag 12 juni 2008 kl 16:06
Frosse: Tänk om man inte vill ha GPS, då betalar man helt plötsligt 5000 för telefon + ipod. Lika gärna om du räknar in allt man får så kan man ju räkna bort det man inte använder. I mitt fall är GPS helt onödigt så det blir en dyr telefon..
av aladdin, torsdag 12 juni 2008 kl 16:18
Hur kan ni klaga på att det är dyrt?
5000kr för en ny telefon tycker inte jag iaf är mycket att hojta om.
Sitter ni sen och säger att det är dyrt för att ni inte använder alla funktioner, ja då är det dags att leta en annan telefon kanske...?
Jag köper iaf med abbonemang och flatrate, pris skiter jag i.
av Jckssn, torsdag 12 juni 2008 kl 16:23
Haha, klart som fan 5000 spänn är mycket pengar för en telefon. Too fucking much till och med. Och alla som tycker det är jättebilligt, för man #får ju en ipod touch, gps och telefon, de kostar mer tillsammans"... Vad är det för argument?
Tänker ni likadant när ni köper bil? "Jo, men fyra tändstift på mekonomen kostar 150 spänn, 5 liter schysst motorolja 500, ett par nya däck 2500 för att inte snacka om fälgar... alltså, vilket jävla klipp det här är".
Klart att det kostar mer att köpa löst, men då får man också vad man vill ha. Just i det här fallet finns en fin-fin fördel med att man kan ha allt i fickan utan att det blir fullt.
Hur som helst, telefonfan är DYR om den kostar 2000 med abonnemang och upp mot 5000 utan.
av Herish, torsdag 12 juni 2008 kl 16:37
Jckssn: Antar att det var mitt argument du syftade på angående att kolla efter en annan telefon. Vi diskuterade frosses argument att en iPod Touch kostar 3595:- och sen får man dessutom en telefon värd 2000:- och en GPS värd 2000:-.
Men det var skönt att du kom in och klargjorde att 5000:- inte är dyrt för en telefon.
av aladdin, torsdag 12 juni 2008 kl 16:39
aladdin: Det är ingen som tvingar dig att köpa en iPhone. Det är helt frivilligt.
av ola, torsdag 12 juni 2008 kl 16:41
PS. Mitt önskemål är att Telia höjer priset ännu mer så man slipper buntas ihop med Parlino-patrasket ;)
av ola, torsdag 12 juni 2008 kl 16:44
ola: Ah, det gamla sköna argumentet. Klagar man på Apple, iPod eller Steve Jobs så får man höra att man inte bör hänga här eller att man inte tvingas köpa deras grejjer.
Jag vet att jag får välja, men en annan sak som är minst lika bra är att jag får tycka att 5000:- är dyrt för en telefon. Du kanske har obegränsat med pengar eller så lever du gärna på nudlar för att få synas med en iPhone, jag har inte riktigt nåt den punkten ännu..
av aladdin, torsdag 12 juni 2008 kl 16:46
Tycker man att det är för dyrt så kanske det inte är en smartphone man är ute efter. Liknande telefoner ligger ju i precis samma prisklass.
av wehooo, torsdag 12 juni 2008 kl 16:54
aladdin: Vad är ett rimligt pris för en produkt (telefon känns lite missvisande här) som iPhone?
av ola, torsdag 12 juni 2008 kl 16:55
Grymt. Bara att hosta upp och jailbreaka. ver 2.0 kommer vara knäckt lagom till terminstarten :D
av Hillbill, torsdag 12 juni 2008 kl 16:57
Om det är dyrt nu vad fan var inte iPhone 1.0. Å den var ju så värd varenda krona. Förstår inte problemet. Twice as fast half the price! Stop bitchin
av Hillbill, torsdag 12 juni 2008 kl 17:00
Måste väll vara sämsta affären någonsin att betala (mycket) extra för att få telefonen bunden till ett dyrt kontantkort.
Om de inte skriver annat så är det väll troligt att det är en bunden telefon man får?
Det är dyrt att 3G surfa med kontantkort, pengarna rinner iväg fort..
De vanliga abonemangen som visats verkar ju avsevärt mer attraktiva.
av FFaal, torsdag 12 juni 2008 kl 17:03
fattiglappar...
av NdG, torsdag 12 juni 2008 kl 17:09
Gode gud! Om ni nu tycker att priset på en produkt är för högt så är det väl bara att inte köpa den jävla produkten. Framförallt så kan ni väl sluta kommentera samma kommentarer som redan finns. Mobiler kostar pengar och det kommer de alltid att göra.
av sch, torsdag 12 juni 2008 kl 17:16
sch // Arg, eller?
Nej precis, det gör jag inte heller, för jag har inte råd. Men jag tror du förbiser problemet lite. Man hypade som fan och menade att telefonen kostade $199, men det stod inte lika tydligt att det var med abonnemang. Helt sämst helt enkelt.
Lite som fotbollsspelare som filmar.
av Herish, torsdag 12 juni 2008 kl 17:30
Jag minns när jag betalade ungefär 5000 (minus inbyte för telefonen innan) för en SE T68i för ett antal år sedan då den var "teh sheit" med färgskärm och möjligheten att använda MIDI som ringsignaler. :-D
av Netzach, torsdag 12 juni 2008 kl 17:33
Netzach >> Haha jag betala över 5000 för en Nokia 8310. Den lyste häftigt när det ringde, var liten och hade radio. Och jag klaga inte ens då...
av Hillbill, torsdag 12 juni 2008 kl 17:43
1990 så kostade en Ericsson GH 174 drygt 20.000:-
Sen kostade det 6 kronor minuten att ringa.
av Pirre, torsdag 12 juni 2008 kl 17:44
Och min Sony J5 kunde ha "samplade/inspelade med mic:en"-ringsignaler! Redan ca. 1999.
995:- kostade den, ny.
Undrar om det kommer 3G-chip till generation ett. Vore lite LOL. Typ som förr.
av Spicey, torsdag 12 juni 2008 kl 17:47
Man kan ju inte komma med motargumentet att man bör bortse från GPS om man inte behöver det och då tycker priset är högt, tro fan det är för högt då. "Ne jag vill bara ha en telefon jag kan ringa med, jag behöver inte 3G, kamera, GPS, internet. Jag tycker iphone är lite dyr". Korkat att säga så. JAG anser att priset är bra då JAG vill ha GPS och liknande. Som tidigare sagt, anser ni att ni inte behöver tex gps och den då är för dyr så köp den inte. Den är ju inte värd det priset då, uppenbarligen.
Vill man ha en ipod touch+en 3G telefon+GPS så är inte 5000 mycket pengar att lägga på en apparat som har alla dessa saker. Men det blir ju dyrt om man inte behöver en utav sakerna, det förstår ju jag med.
Köp då istället en touch och en 3G telefon så slipper ni det höga priset + GPS.
av frosse, torsdag 12 juni 2008 kl 17:53
Fast objektivt sett är 5000:- mycket.
av Spicey, torsdag 12 juni 2008 kl 17:54
Frosse... Mycket bra kommentar - håller med tillfullo.
Ville bara tillägga för dom som inte förstår hans parallell. Man vill ha en bil att åka i, 5 mil en gång i månaden. Då köper man inte en Ferrari - och inte gnäller folk på att Ferrari kostar 10ggr mer än en Volvo.
av batman, torsdag 12 juni 2008 kl 18:08
iofs, kontantkortslurar är alltid lustigt dyra :S
av danielhedman, torsdag 12 juni 2008 kl 18:16
Dyrt,, för det första är den inte dyrare än någon annan i samma segment, och varför köpa telefonen med kontantkort?? Det om något är väl en riktigt riktigt puckad affär. Om man ska kunna använda telefonens på ett fördelaktigt sätt så krävs det en flatrate, och då blir inte telefonen dyr.
av Charlie Bravo, torsdag 12 juni 2008 kl 18:21
Spicey: Det finns inget som heter objektivitet när det gäller relativitet. Precis som Batman säger så kan en Ferrari tyckas dyr i relation till en Volvo om man endast skall köra till jobbet, men å andra sidan så kan den kännas väldigt prisvärd om man exempelvis skall köra streetrace med den, eftersom den (oftast) är snabbare än en Volvo.
Allt är relativt men också subjektivt. 5000 kr kan då inte anses vara mycket pengar ur en objektiv synvinkel, eftersom det inte existerar.
Däremot verkar Du, spicey, tycka det är mycket pengar. Dock så är det Din subjektiva åsikt. Hänger du med?
av frosse, torsdag 12 juni 2008 kl 18:25
Tidigare har man ju kunnat förlänga sitt abonnemang, samtidigt som man skaffar ny telefon, hoppas det kommer funka för iphonen också borde vara skillnad i pris på att förlänga och skaffa ett nytt abonnemang..
av enmi, torsdag 12 juni 2008 kl 18:26
Jag håller med flera att de var pissigt att fronta med 199$ och att det sedan visar sig att den kostar som vilken som helst smartphone i slutändan. Jag har bokat en HTC Touch Diamond, kan säga att jag var på gång att ringa och avboka... Men med närmare eftertanke, varför skulle tillverkarna av hårdvaran helt plötsligt bara vilja ha halva priset för delarna, bara för att steve eller vad han heter vill att hela världen ska ha en Iphone?
av Calue, torsdag 12 juni 2008 kl 19:15
Går den att importera från USA?
av Flow, torsdag 12 juni 2008 kl 19:44
Calue & Dilemma: Jobs sa inte att iphonen kommer kosta 299 världen runt UTAN abonnemang. Han jämförde med det tidigare priset 499 som var MED ett 2-årigt abonnemang hos AT&T. Självklart så kommer ju då det nya priset 299 också gälla MED ett abonnemang. Annars hade han ju jämfört äpplen med päron.
Vodafone i Italien har satt priset 569 utan abonnemang för 16 GB, det lär vara liknande här, alltså runt 5000 kr.
Flow: Nej inte som det ser ut i dagsläget då man är tvungen att skriva på för kontrakt redan i butiken. Där gick min plan i stöpet och säkert miljoner andras också. Nu måste jag byta till Felia.
av frosse, torsdag 12 juni 2008 kl 20:05
Men herregud, hur fan kan nån tro att $199 var det enda man behövde betala? Ni måste ju få en hjärtattack av upphetsning varje gång ni ser annonser om att man kan få en mobil för 1kr.
av daniel-san, torsdag 12 juni 2008 kl 20:06
Telefoner säljs alltid med abonnemang i USA. Alla med ett uns av hjärna förstod att det var med 24-månaders abb priset gällde.
av Börje, torsdag 12 juni 2008 kl 20:25
frosse: Du tror vi kan få iphone utan abonnemang för 5000 kr?
För mig är det okay faktiskt, men mycket mer än så känner jag inte för att betala.
Vad menas egentligen med flatrate priser på abb? och om man inte ringer/messar så ofta eller surfar via 3G tjänar man på abonnemang då?
Jag kommer oftast surfa via wifi
av Tutankhamun, torsdag 12 juni 2008 kl 21:01
Alltså, en iPhone för 1800sek/180euro med abbonemang är inte dyrt. Men abbonemang är dyrt. Logiken i att den skulle hamna på åtminstone det dubbla var rätt given om man kollar på priser på andra "pro"-lurar, som de nämnda. Givetvis finns det inget som säger att svenskar måste köpa sin olåsta lur i Sverige och tyskar sina i Tyskland. Vi har en stor rörlighet, om ni inte rör er så mycket själva känner ni säkert någon som gör det: Köp hos de som erbjuder billigast olåst iPhone, vare sig det är i Göteborg, Paris, Tallin eller i Sofia (för andra telefoner skiljer det iallafall rätt mycket!).
För min del är abbonemang otänkbart. Jag har tre olika landsnummer och vet aldrig var jag kommer spendera nästa kvartal och vill därmed inte sitta på ett abbonemang (som är dyrare än any given kontantkort i de andra länderna). Vill bara ha en schysst lur.
Egentligen, varför sålde/säljer Apple själva inte bara luren obunden (för 5000 eller vad det nu blir utan dolda avgifter) i sin nätbutik istället för att tappa ett försäljningsår på att skriva kontrakt i typ 70 länder, allt för saftiga abbonemang som inte verkar orsaka mer än oro och irritation? Jag menar, sen när blev Apple rädda att sticka ut med sin prissättning?
av C-O, torsdag 12 juni 2008 kl 21:16
Som Comviq kommenterade, "Det står ingenstans i avtalet att telefonen är exklusiv för Telia" vilket dom har rätt i. Jag anser dock att Apple sätter krokben för sig själva när dom proppsar på folk abonnemang. Många svenska medborgare sitter redan på abonnemang och kan inte ta sig ur i samband med lanseringen. Vi vet fortfarande inte om Telia kommer att sälja den som kontantkortstelefon. Annars blir det väl att beställa från Italien.
Jag tycker Apple kunde haft kvar det tidigare priset på $399, låta telefonen sälja som smör i solsken och satsa på AppStore och försäljning av musik och andra tjänster. Vilket hade lett till en ökad marknadsposition och fler kunder till AppStore. För mig är det här en väldigt vågad strategi och det ska bli spännande att se hur det utvecklas.
Som student och ett månadskostnad runt 300-400, vilket är fullt rimligt. Blir ekvationen lätt, ingen iPhone :(
av vilden, torsdag 12 juni 2008 kl 21:27
Nu förstår jag ärligt talat inte riktigt vad folk menar med dyrt. Visst, 5000:- är mycket pengar, men är det verkligen dyrt för den produkt man får? Nej, det tycker jag absolut inte.
Och är ni så naiva att tro att Apple släpper den för $199 utan abonnemang får ni skylla er själva.
Bara några snabba exempel på "konkurrenter" till iPhone (som jag för övrigt inte ser som konkurrenter då de inte har en chans när det gäller användarglädje och användbarhet):
HTC Touch Diamond 4.990:- prisjakt.nu Sony Ericsson Xperia X1 6.465:- prisjakt.nu HTC TyTN II 5 999:- prisjakt.nu
av badmojo, torsdag 12 juni 2008 kl 22:10
frosse: Tack! Ibland hör man vad man vill höra, som mina mac älskande kollegor som proppsade på att den skulle vara så billig. Men som sagt så kunde jag inte riktigt få ihop ekonomin i det hela. Men att diskuterar I-stuff med I-lovers är ibland som att snacka med en vägg ;-)
av Calue, torsdag 12 juni 2008 kl 22:16
Calue: Vad menar du nu? Jag förklarade endast för dig att priset gäller tillsammans med ett abonnemang. Hur kan du klanka ner på mig för det? :S
av frosse, torsdag 12 juni 2008 kl 22:20
Calue: Apple tar 199 för telefonen, operatörerna tar sedan betalt för abbet. Trodde du flatrate 3G skulle vara billigt eller? Kryp tillbaka till bron ditt troll.
av Carl Ericsson, torsdag 12 juni 2008 kl 22:28
Fyfan va dyrt!
och 199 dollar för iphone world wide, helvete heller...
av JacobB, torsdag 12 juni 2008 kl 22:37
Frosse: Då missförstog du min mening du är en god människa. Jag menade Tack för att du klargjorde den delen ärligt tack!
Maac:P: ???? Varför skulle då telefonen kosta 5000kr utan abonnemang om frosse har rätt vilket jag är helt övertygad om. Eller vill du bara stärka min tees?
av Calue, torsdag 12 juni 2008 kl 22:46
Calue: Operatörerna subventionerar telefonerna för att göra det attraktivare att köpa dem. Detta gör de bara om man köper ett abb hos dem, därav det högre priset utan abb.
av Carl Ericsson, torsdag 12 juni 2008 kl 23:03
Självklart kommer den kosta runt 5000:- utan abonnemang, vad är problemet med det?
av Charlie Bravo, fredag 13 juni 2008 kl 00:15
Grattis Roger, du har precis lärt dig använda Yahoo Currency Converter antar jag. Först och främst måste euron blivit dyrare för nu är 499 närmare 4700, och dessutom har du helt frångått svensk prisuppsättning efter div. påslag och det faktum att sverige generellt är ett dyrt teknikland.
Nu tror jag att Telia är för snåla för att inte mjölka folk på abonnemang, men skulle dom släppa dem med kontantkort så tror jag säkert en mer realistisk prissättning skulle hamna runt 5500/6200.
av ZerOne, fredag 13 juni 2008 kl 04:54
Man kan ju inte prissätta en telefon MED abonnemang.
Kostar den $199 så ska det ju vara $199 för telefonen punkt slut.
Jag fick min Nokia N95 gratis med mitt 3-abonnemang!
Nokia N95 är gratis!!! Gratis telefon till alla!
Vilka j**vla tomtar dom är på Apple alltså, o alla apple-fanboys verkar svälja allt med hull och hår...
av Stork, fredag 13 juni 2008 kl 08:22
Flatrate ÄR billigt, jag ger 99:-/månad för mitt 3. Då får jag surfa för 1 GB/månad, sedan finns ett pristak på 399:-/månad ifall jag surfar för mer än 1 GB.
av irrbloss, fredag 13 juni 2008 kl 08:32
Stork: det är väl precis det apple-fanboys inte gör, att tro att den kostar 199 dollars överallt?
av David L, fredag 13 juni 2008 kl 08:35
Man drar ju ändå telefon och abonnemang på firman.. Blir inte mycket pengar. Man får typ en liten mac man kan ha i fickan, för några tusingar, skitbilligt ju.
av Josef, fredag 13 juni 2008 kl 08:35
Shit.. Apple kommer ta över telefonmarknaden totalt. Apple + google kommer äga hela IT-sfären i framtiden.
För övrigt: Å nej inget MMS!! MMS är ju framtiden! Typ som dos och floppydisk!
av Josef, fredag 13 juni 2008 kl 08:41
Har femtusen här, ge mig nu!
av iCrap, fredag 13 juni 2008 kl 08:58
Vad är det frågan om? Vilken tillströmning av kompletta nötter sen släppet av iphone 2. Missbruk av begreppet "dyrt", ni har blandat ihop era tunna plånböcker med högtflygande naiva tankar om att apple ska bjussa er på luren för 199 dollar.. vakna.
av hafah, fredag 13 juni 2008 kl 09:21
dubbel
av hafah, fredag 13 juni 2008 kl 09:22
Löjligt att höra alla apple-fantaster förklara bort MMS-bristen :)
Hade MMS funnits i iphone men inte i senaste SE eller Nokia hade det varit KATASTROF!
Apple skulle kunna släppa vilken skit som helst och fanboysen skulle köpa det ändå...
av Stork, fredag 13 juni 2008 kl 09:30
jag har MMS (Swirly) i min iPhone, funkar utmärkt.
...fast jag skulle klara mig utmärkt utan
av NdG, fredag 13 juni 2008 kl 09:42
MMS är inget jag använder ofta direkt och är definitivt något jag inte kommer sakna i iPhonen. Jag byter hellre bort funktionalitet i en telefon i utbyte mot bättre användbarhet och bättre användarupplevelse vilken dag som helst. Det är så mycket mer än bara teknisk spec. och funktioner som gör en telefon bra.
Go Apple!
av kkf, fredag 13 juni 2008 kl 10:01
Men varför har dom inte med MMS?
Hur svårt kan det vara?
av Stork, fredag 13 juni 2008 kl 10:07
Stork: Herre gud, tror du att du med ditt abonnemang fick din Nokia N95 GRATIS?! Oh dear god.
Gratis telefon=högre abonnemangskostnad alternativt längre abb tid. There are no free lunches.
MMS då. Jobs har själv sagt att han anser att MMS är en förlegad teknik som endast fungerar telefoner emellan. Det jobs har gjort med iphone och vill fortsätta göra är att sudda ut linjen mellan telefoner och datorer. Varför bara kunna skicka en bild till en telefon när man kan skicka den till en dator? Vad är då den perfekta lösningen? Jo, skippa MMS och gå helt över till e-mail.
+ att om du har ett flatrate data abonnemang, vilket de flesta med iphone har, så blir e-mailen gratis medan MMS kostar.
Hänger du med i hans tanke?
av frosse, fredag 13 juni 2008 kl 10:19
frosse: HERREGUD! Vet inte vad jag skall börja?
Vet inte om du är korkad eller postironisk?
Men för att vara snäll kan jag förklara mitt uttalande:
Jag drog ju liknelsen att jag fått min telefon gratis med att iphone kostar $199.
Jag fattar väl för i h**vete att telefonen inte är gratis och att man får en högre abonnemangskostnad precis på samma sätt som iphone inte kostar $199 efter alla abonnemangsavgifter!
För att ytterigare förklara: JAV VAR IRONISK!!!
Tycker det känns ruttet av apple att säga att telefonen kostar $199 när den egentligen kostar så mycket mer!
fotnot: Jag tycker iphone verkar vara en bra telefon.
av Stork, fredag 13 juni 2008 kl 10:30
Stork > MMS är sååå passé. Skicka lågupplösta bilder som knappt går att se på andra sidan. Nä, fram för mailade bilder utan storleksbegränsning.
Och BTW så kommer jag köa för att köpa en iPhone, nästan oavsett pris. Köpte en iPod touch för ett tag sen och älskar den. Det är helt underbart att t.ex. anteckningar har en knapp för att maila iväg listan m.m.
Och den diskussionen om att mjukvaran är telefonen...självklart. Lät en kompis fingra på iPoden för att se om han fattade. Han förstod direkt hur den fungerade och hittade allt. Jag har själv knappt ännu lärt mig min SE telefon som jag köpte för ett år sen. Så självklart är mjukvaran en stor del av upplevelsen, det är ju trots allt det man som användare ser och använder.
av Bagarn SP2, fredag 13 juni 2008 kl 10:30
Egentligen skulle väl Apple inte ha snackat pris på luren över huvud taget. De uppgifterna skulla man få från Telia. Att langa ur sig ett USA-pris när den ska släppas i 70 länder där priserna kommer variera från noll till fem tusen är ju bara onödigt och skapar förvirring (Se alla inlägg ovan).
av Jezper, fredag 13 juni 2008 kl 11:03
Jo men Telia verkar ju inte ämna gå ut med varken pris på telefon eller abonnemang förrän på releasedagen, något som iaf får mig att vilja fixa en telefon på annat håll.
Vem fan vill ta ställning till ett abonnemang på samma dag som releasen!? Hur hade de tänkt att jag ska kunna förbereda bytet från Tele2 till Telia om jag inte ens vet om jag har lust att skaffa ett abonnemang förrän samma dag som telefonen släpps. De kommer ju sälja så otroligt mycket färre telefoner första veckan/månaden eftersom de går ut med informationen så sent.
Palla stå och köa för att försäkra som att få tag på en iPhone för att sedan, efter timmars köande, komma fram till att man inte har råd/lust att betala 499 kr i månaden för abonnemanget + 2999 för telefonen.
av mmmikael, fredag 13 juni 2008 kl 11:20
.
av hafah, fredag 13 juni 2008 kl 11:54
mmmikael hur kan du vara så säker på att telia inte vill släppa info tidigare? Det är länge kvar, tålamod är en dygd.
av hafah, fredag 13 juni 2008 kl 12:05
Och hur som helst så anger Apple alltid priset i USA utan sales tax/moms. Räkna med att det blir minst 25% dyrare i Sverige i alla fall, efter valutakonvertering.
av moniker, fredag 13 juni 2008 kl 12:08
spermwhale.
En telefon kanske inte är värd 5000:- rent fysikt.
Men det beror lite på hur man räknar, personligen så tycker jag att man bör räkna in vad man kan göra med den. Jag ser iPhonen som en förlängd del från min arbetsdator, och om jag via min iPhone "som är en minidator" gör att jag kan spara några timmar per månad pga att jag kan göra en del jobb på location så är en telefon värd ett gäng tusen i månaden, så i stort så tjänar jag på den i tid och pengar som jag kan lägga på annat, jobb eller privat.
Men om man bara ska leka med den så är det en dyr leksak, men smartphones ursprungliga målgrupp är dom som har dom som en del i arbetet, inte som en cool leksak på kvartsrasten.
av Charlie Bravo, fredag 13 juni 2008 kl 12:28
Det 100 inlägget,, var bara tvungen att plocka den.
av Charlie Bravo, fredag 13 juni 2008 kl 12:40
Heh, det är bara konstatera att Iphone är "top notch" och inget för personer som går på studiebidrag. Apples produkter ÄR dyra. Men då vet man oxå att man får kvalitet, design och en härlig känsla i magen :-) Iphone är inte en telefon "för folket". Den är till för tragiska människor som mig själv som tycker om att lägga hutlösa summor på gadgets! Det kostar att ligga på topp!
av Thornbeach, fredag 13 juni 2008 kl 12:43
hett ämne det här med priser på en telefon :)
av danielhedman, fredag 13 juni 2008 kl 12:52
Det kan vara så att om man skiter i MMS-tjänsten så slipper man betala licenspengar till företaget som har patent på det.
av David L, fredag 13 juni 2008 kl 13:52
Hur var det nuigen. Är den dyr? ;-)
av Spicey, fredag 13 juni 2008 kl 14:40
David L: Första vettiga förklaringen!
Hatten av :)
av Stork, fredag 13 juni 2008 kl 14:55
Ang MMS..
Jag säger bara: FDD
Så får ni räkna ut själva vad jag menar..
av Josef, fredag 13 juni 2008 kl 15:34
Vem vill ha MMS när man har mail??
av Thornbeach, fredag 13 juni 2008 kl 15:42
Om nån skickar MMS till er då?
Eller om ni vill maila till nån som inte kan ta emot mail på sin mobil, hur gör ni då?
av Stork, fredag 13 juni 2008 kl 16:17
Stork: skicka ett vykort?
av ola, fredag 13 juni 2008 kl 16:53
Nu finns det iof redan MMS till iPhone, bara att det inte är Apple som ligger bakom det,, så ert problem är inget problem.
av Charlie Bravo, fredag 13 juni 2008 kl 17:12
Stork, anledningen är antagligen att man helt enkelt har låg prio på att få in en mms-funktion.
I USA så använder man i stort sett inte mms. När jag pluggade där för 4 år sedan så skickade man knappt sms. En anledning till det kan vara att man "över där" betalar för att skicka och ta emot meddelande. Apple satsade som vanligt på USA först och därmed funktioner som efterfrågas där.
Sen kan man ju tycka att det borde kommit när man började sälja den här. Vem vet, det kanske finns program i Appstore som löser det direkt 11:e Juli.
Ungefär som min Nokia N73 som saknar knapplås-funktion, en ganska grundläggande funktion som jag inte kan fatta att man struntat i, men det löste sig med hjälp av ett tredjepartsprogram.
Telia tar väl för övrigt runt 1,50:-/mms så man spar ju en slant om man tvingas maila sina bilder.
av wehooo, fredag 13 juni 2008 kl 17:41
Vad var det jag sa? :)
av Spectre, fredag 13 juni 2008 kl 18:08
Jupps, helt sjukt, att dom skickade knappt några SMS alls i USA, tidigare, ja nyligen.
av Spicey, fredag 13 juni 2008 kl 18:09
PlippeTePlopp vad jag är glad.
iPhone blir en av de billigaste mobiltelefoner jag köper, totalt med abonnemang och samtal + uppkopplingar. Sedan 80-talet.
Wi-Fi med Skype, surfa, maila och så mycket mer.
Sist jag var utrikes i Portugalien och använde Comviq skitbilliga så bidde det svindyrt. Nu kan jag sitta på baren med WI-FI :D
av Pirre, fredag 13 juni 2008 kl 19:57
Fattar ni inte vad som händer?
Telebolagen kommer att rasa på börsen. Om de inte hänger med.
Nu har man vräkt ut alla sorters Mobiltelefoner med diverse system.
Framtiden är minidatorer med WI-FI. Vem levererar WI-FI
Och hur skall man ta betalt?
av Pirre, lördag 14 juni 2008 kl 08:05
Pirre: Det är ganska många som levererar Wi-Fi. Telia bl.a. Man betalar som för vilket abonnemang som helst. Jag tror att telebolagen insett detta för länge sedan. Även om du surfar gratis på ett café för att du dricker kaffe där så betalar du ju indirekt till telebolagen eftersom det caféet inte får sitt bredband gratis.
av ola, lördag 14 juni 2008 kl 12:15
Tror ni Telias Wifi spots ingår när man signar deras iphone/flatrate data abb?
av frosse, lördag 14 juni 2008 kl 14:48
frosse: det hade varit väldigt nimt
av ola, lördag 14 juni 2008 kl 17:15
frosse, det gör det om man väljer deras 199kr/mån tillägg.
av wehooo, lördag 14 juni 2008 kl 22:04
wehoo: Okej, nice. Jag tror att Telias abonnemang kommer se ut såhär:
2000 kr - kontant för iphone
99 kr - ring för hela beloppet
199 kr - flat rate data + wifi spots
totalt 298 kr
18 månader.
*hoppas*
av frosse, söndag 15 juni 2008 kl 01:41
Jojje: 2-10 MMS varje dag? Herre gud. Vad är det för bilder du får egentligen?
Hur som helst, be dina polare att skicka bilderna till din e-mail istället, varken jobbigare eller dyrare för en icke-iphone-användare.
Inse, MMS is no more.
av frosse, söndag 15 juni 2008 kl 20:56
Anledningen till att MMS existerar är att det tidigare inte gick att skicka mejl med bifogad bild från så många telefoner. Det är mao att betrakta som en legacyteknologi. Det är som att klaga på att DV-kameror inte tar vanliga VHS-kassetter.
av Redglittercoffin, söndag 15 juni 2008 kl 23:00
MMS är för efterblivna snorungar och dom skall inte ha någon iPhone ändå.
av Besten, måndag 16 juni 2008 kl 10:39
Jojje: Ok, du kommer inte skaffa en iPhone. Kan vi gå vidare med våra liv nu?
av ola, måndag 16 juni 2008 kl 14:55
Nu skriver E24 om att Telia inte gått ut med prisuppgifterna än.
av Phillip, måndag 16 juni 2008 kl 22:02
Så, låt oss sammanfatta.
Kostar iPhone mycket pengar?: JA
Är den dyr i jämförelse med andra smartphones och med tanke på vad man får?: NEJ
Får man någonting gratis här i livet? NEJ
av Kevlarsoul, tisdag 17 juni 2008 kl 00:02
Fan va dumma vissa är.
MMS kan skickas till mobiltelefoner och till mailadresser.
E-mail kan inte skickas till mobiltelefonnr.
Antingen slänger man in båda eller bara MMS. Att bara lägga in mail och skippa MMS är ju en grov miss. I USA används knaappt MMS öht, därför har Apple skippat det.
I rest my case.
av GrowlingMad, tisdag 17 juni 2008 kl 07:59
Jojje: Se på fan..vi är överens! ;)
av LucasKrown, tisdag 17 juni 2008 kl 17:27
5 lax för nya iPhonen vore inte så värst dyrt. Klart som fan att man räknar in ipod touch, telefon och gps som separata priser när man jämför med vad du faktiskt får i den här telefonen.
Vill du inte ha GPS:en så är det ju bara att skita i att köpa den nya, och hitta någon gammal billig på blocket.se
Själv vill jag ha den nya just för GPS:en, inte för 3G:n. De applikationer som visats som använder sig av GPS:en är ju otroligt roliga, och det är dom som lockar mig. Hade dessa fungerat till den gamla telefonen och endast använt sig av vad det nu är för något som den gamla använder sig av när den hittar mig på google maps, så hade inte GPS:en varit till användning, men detta är osannolikt.
Vidare vill jag gärna ha MMS och videoinspelning i luren, även om det inte är funktioner jag använder i dagsläget. Bara att faktiskt ha dom tillgängliga är en del av grejen. Men för det finns ju för närvarande SwirlyMMS och Video Recorder som kan skaffas via Installer. Och det känns givet att applikationer utanför app store kommer att leva kvar.
av Virre Vojj, onsdag 18 juni 2008 kl 05:29
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration