32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Apple-Tim om lite av varje Apple-relaterad ditten och datten

Apple TV är fortfarande en hobby. Det var en av de saker som Tim Cook tog upp när han snackade på "Goldman Sachs Technology & Internet Conference" i kväll. Utfrågningen var väl inte direkt så hård och mycket säljsnack blev det, men här följer i alla fall några intressanta detaljer.

Anledningen till att Apple TV en hobby är helt enkelt att marknaden för produkter som Apple TV är väldigt liten. I dag. Men man tryckte på att det är en liten marknad i dag och absolut inte behöver vara det i morgon.

Om Macen
Tim fick frågan om man kommer att flytta fokus från Macen och det enkla svaret var att man inte kommer att göra det. 300 miljoner datorer såldes förra året, Macen sålde lite över 10 miljoner så det finns oerhört stort utrymme att växa. Man behöver "bara" övertyga Windowsanvändare att köpa en Mac nästa gång - 50% av de som köper en Mac hade Windows förra gången.

Man har märkt att CIO's tittar mer och mer på Apples produkter och att de mer och mer går från att försöka ha en så standardiserad miljö som möjligt till att låta användaren själv bestämma vilken maskin de vill köra. Ju mer tjänster som flyttar in i webbläsaren, ju mer av ett ickeproblem blir det ju att ha en ickestandardiserad miljö.

Tim ville döda myten om att den stora marknaden för PC-maskiner är inom företagssektorn men så är det inte. Enligt Tim står "enterprise" för 10% av PC-marknaden och konsumenterna för 50%. Exakt vart de andra 40% tar vägen sa han inte, men vi anar att "enterprise" betyder maskiner för kontorsråttor.

iPhone-plattformen
"The iPod touch has been a runaway hit" sa Tim om den där iPhonen utan telefon. Försäljningen av iPod touch ökade 100% år mot år och hjälper till att utveckla och utöka plattformen. En iPod touch är ju ännu en pryl med iPhone OS som utökar ekosystemet och som går att ladda ner appar till.

Tim noterade att det inte var så länge sedan som första iPhonen kom. "I feel just like we just getting started."
Man är nöjd med grunden för iPhone-plattformen men ser att det finns mycket utrymme för förbättringar, det finns mycket att göra och utveckla.

Man ser det faktum att Mac OS X är så skalbart som en gigantisk fördel. Man behöver helt enkelt lägga ner färre mantimmar för att få ut mer och kan använda resultatet på flera plattformar.

Om iPad
Tim Cook har använt sin iPad i sex månader och är så klart så älskar han den.

Tim Cook säger själv att han är paranoid och att de ju faktiskt inte har sålt en enda ännu, men att han är i alla fall övertygad om att de som jämför en netbook och en iPad - och upplever dem båda - kommer att välja en iPad. Så klart. iPad har en "browsing experience" som är "bättre än 99% av er kan tänka er". Tim verkar minst sagt tycka att den där paddan kan surfa.

iPad kommer till en början att säljas på Apple-ställen, som Apple Stores, Apple Remium reseller här i Sverige och på de ställen där man har en affär i affären. Man vill helt enkelt att de som säljer den vet vad de pratar om. Med tiden kommer man att utöka antalet försäljningsställen.

På frågan om varför man satte priset 499 dollar svarade Tim att man helt enkelt inte ville lämna utrrymme för konkurrenterna att konkurrera med priset.

Om framtiden
Tim avslutade med att försäkra om att smarta individer är det allra viktigaste och den vanligaste anledningen att man köper ett annat företag är att man vill åt smarta personer i bolaget. Det är dessa personer som är deras absolut största tillgång och de som levererar innovation. Han sa att även personer på högsta nivå lägger mycket tid på att hitta dessa människor.

Mac, Övrigt, tim cook
36.9° 0 Roger Åberg Roger Åberg
ons. 24 feb 2010, 00:50
Apple-Tim om lite av varje Apple-relaterad ditten och datten
36.9°
0