10 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
En liten historia om iPoden Det är lätt att glömma...

Det är tio år sedan den första iPoden hade sin premiär, och på filmen nedan kan ni se Steve Jobs presentera iPoden - och framförallt berätta hur man tänkte när man tog fram den.

iPoden blev direkt en succé är det lätt att skriva, men så var det faktiskt inte. Den första iPoden var dyr, 399 dollar kostade den och när man i mars året efter presenterade en modell med 10 GB disk så kostade den 499 dollar. Dessutom krävde iPoden Firewire och Mac - något som inte var helt vanligt om man säger så. Om man ville använda den första iPoden på en Windows-burk så var man hänvisad till att köpa ett Firewirekort, formatera iPoden och föra över musik via hemmasnickrade pluggar till WinAMP.

Den första iPoden var unik på flera sätt. Ett var iTunes, som vars främsta feature på den här tiden var att man enkelt kunde bränna CD-skivor från sina MP3:or. iTunes var byggt runt de så kallade ID3-taggarna som gjorde att en MP3-fil inte bara var en ljudfil med ett filnamn utan även hade en gnutta information - artist, låtnamn, omslag och så vidare. Även om ID3-taggar fanns i långt i från alla MP3-filer som flöt runt på den här tiden så uppmuntrade i alla fall iTunes till att föra in dessa - vilket var kritiskt för iPoden eftersom man in denna navigerade runt utifrån artister, album, spellistor eller genrer istället för i mappar i en filstruktur. Detta tillsammans med hjulet som gjorde att man snabbt kunde scrolla genom långa listor blev ett vinnande koncept.

Mac, iPod/iTunes, ipod, mini, nano, shuffle, touch

Den andra saken som var unik med iPod var storleken både fysiskt och på hårddisken. De flesta MP3-spelare på den här tiden var antingen små och av flashminnestyp (vi pratar 32-64 MB) eller stora och med vanliga laptop-hårddiskar. iPoden använde istället en hårddisk som var ännu mindre än den som fanns i bärbara datorer, istället för 2.5" var disken på 1.8".

Den tredje unika saker med iPod var, i alla fall till en början, Firewire. Firewire var på den här tiden överlägset USB som då var i version 1.1 och hade en maxhastighet på 12 mbit per sekund - Firewire hade 400 och var alltså drygt 33 gånger snabbare. Skillnaden var dramatisk, att fylla en 5 GB iPod tog i teorin tio minuter med Firewire. Med USB 1.1 tog det i teorin fem timmar. En platta tog med USB 1.1 fem minuter och med Firewire tio sekunder.

I juli 2002 kom den första iPoden som var kompatibel med Windows, men iTunes fanns ännu inte för Windows utan man fick använda ett program som kallades för Musicmatch. Om du är en av dem som inte gillar iTunes har du antingen aldrig använt eller förträngt Musicmatch. Hårdvarumässigt var generation två annars väldigt lik den första förutom att hjulet hade gått från att vara mekaniskt till att vara tryckkänsligt. Anledningen till att man gjorde denna förändring var främst för att de mekaniska hjulen - likt en kula på en mus - med tiden blev rätt trista att snurra på.

10 och 20 GB var storlekarna nu och priserna 399 respektive 499 dollar. Den första versionen med 5 GB fanns kvar för försäljning för 299 dollar.

Först 2003 kom den första iPoden som verkligen fungerade med Windows i och med att helvetet frös och Apple gjorde mjukvara till Windows - iTunes 4.1 var första versionen för "den andra plattformen". Nu skrotade man (delvis) Firewire och den numera klassiska dock-kontakten gjorde sin entré, en kontakt som man nu ser på allt från iPhones till iPads. Möjligheterna för en bredare försäljning fanns med andra ord nu men ännu tog det inte fart. Under 2002 sålde man "endast" 600 000 iPods och under 2003 hade man lyckats kränga 1.4 miljoner enheter - vilket ska jämföras med förra kvartalet då man "bara" sålde 6.6 miljoner iPods. iPoden ses av en del som död i dag men man säljer alltså fortfarande 10-15 gånger mer än man gjorde två år efter den första iPoden...

Den tredje generationen var designmässigt den sämsta i mina ögon, de fyra knapparna ovanför hjulet satt ologiskt till och kändes helt enkelt inte alls bra. Generation fyra som kom sommaren 2004 hade knapparna inbyggda i hjulet vilket var betydligt bättre och en sak som hade lånats från iPod mini.

För det var först med iPod mini i början av 2004 som iPoden blev en succé på riktigt. Med en ännu mindre hårddisk på 1 tum istället för 1.8 blev storleken mindre både fysiskt och när det kom till utrymme - iPod mini hade endast plats för 4 GB vilket var mindre än den första iPoden. Men det spelade inte så stor roll, folk hade ändå inte så stora musiksamlingar. 249 dollar kostade iPod mini när den kom men det var ett kap för de där små hårddiskarna var dyra. Många fotografer köpte faktiskt iPod minis, tog ut hårddisken och stoppade in dem i sina kameror eftersom det blev billigare än att köpa hårddisken för sig.

Julen 2004 börjar försäljningen ta fart på riktigt och Apple säljer 5 miljoner på ett kvartal för första gången, totalt säljer man 8 miljoner iPods på året. Med i julförsäljningen fanns två nya versioner av den vanliga iPoden, iPod photo som hade färgskärm och kunde visa foton och specialversionen i U2-färger.

2005 börjar försäljningen ta fart på riktigt, mycket tack vare iPod minin. Den andra och sista generationen av den rätt kortlivade iPod mini kommer i februari. iPod shuffle presenteras i januari och den vanliga versionen uppdateras till generation fem i oktober. En månad innan dess, i september, presenteras iPod nano som ersätter minin, och nu börjar det verkligen hända saker - mer än fyra år efter den första iPoden. Det är i dag fyra år sedan, lite drygt, sedan iPhone började säljas så fyra år är en lång tid.

Nanon är extremt liten och blir direkt en succé, folk trodde verkligen inte sina ögon när de första gången såg den pluttiga spelaren som hade färgskärm och en mindre version av det numera ikoniska hjulet. Många tyckare tyckte att Apple var knasiga i huvudet när man skrotade iPod mini men taktiken visade sig vara rätt - trots att nanon endast fanns i storlekarna 1 och 2 GB (för 199 respektive 249 dollar).

Nanon är en ikon och kunnat minnas med bara glada miner om det inte var för glaset på framsidan som repades alldeles för enkelt och som också repade ryktet en smula. Julen 2005 sålde Apple över 20 miljoner iPods och från och med då tills i dag har man sålt ungefär 10 miljoner ett normalt kvartal och 20 miljoner under julen.

Efter den första nanon har vi fått fem generationer till och är i dag uppe på nummer sex i ordningen, shuffle har hunnit till generation fyra och den klassiska versionen är upp i generation nummer sex som verkar bli den mest långlivade av dem alla.

2007 kom iPhone, efter att iPod varit en försäljningssuccé i knappt två år, och i september 2007 släppte Apple dels den sjätte generationen av den klassiska iPoden men framförallt iPod touch. En iPhone som inte gick att ringa på tyckte experterna var en sjukt usel idé men som det oftast är så har "experterna" fel. iPod touch har förlängt livslängden för iPodvarumärket betydligt och har ett bra tag nu stått för hälften av iPod-försäljningen. Hade man istället döpt iPod touch till iPhone without phone hade iPod-siffrorna sett betydligt sämre ut - endast hälften av de iPods som såldes det senaste kvartalet var iPod classic, iPod shuffle eller iPod nano, drygt 3 miljoner.

Visst är det så att den klassiska iPoden, som bara är en musikspelare, har spelat ut sin roll som gigant men som ikon kommer den nog att leva kvar ett tag. Vi är ändå ett gäng som har njutit av den vita rackaren som gjorde att man kunde välja mellan 1000 låtar istället för ett enda album när man satt på tunnelbanan på väg till jobbet - och som var sjukt nöjda över att man kunde springa och åka bil med sin musikspelare istället för att bära en bärbar CD-spelare med ständig rädsla för att musiken skulle sluta spela på grund av att spelare hoppade till lite.

I dag skulle jag inte kunna tänka mig någon annan lösning än Spotify, frågan är hur det ser ut om tio år till...

Läs mer
37.5° 0 Roger Åberg Roger Åberg
sön. 23 okt 2011, 23:50
En liten historia om iPoden Det är lätt att glömma...
37.5°
0