Ny Microsoft-reklam riktad mot Apple
Okeeeeej
Video: Laptop Hunters $1000 ? Lauren Gets an HP Pavilion
Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om den här nya Microsoftreklamen mer än att den är underlig. Vi får följa en tjej som är på jakt efter en ny dator och har 1000 dollar som budget. Hon traskar in på Apple Store men där är det så klart för dyrt för henne och sedan säger hon "I'm just not cool enough to be a Mac person".Microsoft attacker helt klart lågkonjukturen med att försöka få utbudskapet att en PC är billigare än en Mac. Och Microsoft verkar se Apple som en riktig konkurrent trots allt.
Mac,
Mac,
microsoft,
28.5°
0Roger Åberg
fre. 27 mar 2009, 01:15
81 kommentarer till artikeln
Jag är absolut ingen Apple fanboy. Måste däremot säga att detta va bland det sämsta jag sett på länge. Jaha OCH att du kan köpa en PC under 1000$?
av CrowbaR, fredag 27 mars 2009 kl 01:34
Den dar funkar skitbra.
Det handlar inte om att microsoft ser apple som en konkurrent utan dom anvander apple som ett perfekt exempel pa vad dyrt och billigt ar.
av Erik Jonsson, fredag 27 mars 2009 kl 02:08
Haha ja det blir ju desperat, priset brukar väl vara sista livlinan. Inte ens hyundai marknadsför sig på det här sättet längre!
av MixiM, fredag 27 mars 2009 kl 02:12
9to5mac har kollat igenom vad det var för PC hon fick för sina $1000 - DET är underhållning.
av Hilding, fredag 27 mars 2009 kl 03:56
@Hilding#4:
Rent tekniskt är väl Macbooken hon valde bort inte bättre?
@Hilding#4: Billigt var ordet. Betala så mycket för något så billigt? Är det lika dant med det där windows? Man betalar inte så hutlöst mycket men det man får är väldigt lite för dom pengarna? Känns lite dumsnålt om du frågar mig. Ungefär som om det inte är en VW hon åker runt i utan en Dodge med VW-ratt...
av tva, fredag 27 mars 2009 kl 06:44
En av fördelarna och även en av nackdelarna med PC... Fruktansvärd valfrihet när det kommer till hårdvara.
Senaste laptop-PCn jag köpte, lade jag 1 månad på att undersöka och brände 26'. Fick en jeffligt het Pentium 4 Mobile med hela 512MB RAM o allt annat som var bäst för typ 6 år sedan.
Det jag fick verkar dock inte ha testats ordentligt av DELL och spel och program fick konstant för sig att frysa var 5e minut under kanske ett par millisekunder.
Jag gjorde mitt bästa för att felsöka och försöka fixa firmwareuppgradering till HDDn och annat roligt.
DELL hävdade att datorn fungerade som den skulle och jag vande mig vid en maskin som jag inte var helt nöjd med...
Hem-PCn jag skaffade ett tag senare var också top of the line men så full av bloatware från HP att den kändes segare än den gamla laptopen stundtals.
Min mamma köpte en ny laptop för tre år sedan fick hon en apbillig Compaq laptop som efter 30 min rensande av skräpprogram, var skittrevlig att jobba med.
Jag har alltså haft lite otur och inte riktigt haft intresset att försöka få saker att fungera till 100% när det gäller de senaste PC-burkarna jag haft.
Nästa maskin blev en dyr macbook pro men det känns som att den lever upp till priset och förväntningarna.
Min slutsats är: Ska man lägga lite pengar, kan man lika gärna skaffa mac, så slipper man oroa sig för att skiten inte funkar. Har man lite mer tid o inte så mycket pengar, tror jag PCn funkar bättre.
av DiscoBoy, fredag 27 mars 2009 kl 06:44
hahahaha HAHA... lite ved på elden kanske? :p
av raevenlock, fredag 27 mars 2009 kl 07:20
@ DiscoBoy, förstår vad du menar, enda jag tycker är att, ska man köpa en PC så ska man köpa den för att man spelar och man ska köpa från t.ex. Komplett eller bygga själv så man slipper bloatware och annat skit.
av tysonayt, fredag 27 mars 2009 kl 07:26
Själv är jag en riktig "Macboy" men ska jag ha en PC så får jag hålla med ovanstående.
av david8704, fredag 27 mars 2009 kl 07:40
@Jan Järfalk
Nae... inte om man bortser från:
Processor
Skärmupplösning (Stor skillnad)
Grafikminne
Vikt
Storlek
Batteritid
Avsaknaden av iLife-paketet.
Men annars är de lika rent tekniskt :-)
Edit - felstavning
av Borneee, fredag 27 mars 2009 kl 07:49
Microsoft, just don't have no taste.
Om du betalar $699,99 för något som inte motsvarar dina förväntningar så måste ju det vara förfärligt dyrt. Om du betalar $2000 för något som lever upp till dina förväntningar och kanske till och med överträffar dem på vissa punkter, då måste väll det vara jäkligt billigt?
Jag vill se fortsättningen på filmen. När hon kommer hem och startar upp datorn för första gången. Ujujuj... det skulle kunna bli humor det.
av Spooky, fredag 27 mars 2009 kl 08:22
Så vitt jag vet så tillverkar inte Microsoft datorer.
Missa inte Sveriges nya teknikpodcast:
av Jezper, fredag 27 mars 2009 kl 08:29
vad ska hon göra med datorn då? maila och skriva i word...ja då funkar väl vilken skit som helst?!
eller finns det windowsdatorer som inte klarar det heller?
av mört, fredag 27 mars 2009 kl 08:33
Frågan är vad hon skulle med 17-tum till. Mer arbetsyta? Tji fick hon när hon upptäcker upplösningen. Fast hon kanske bara är extremt närsynt och behöver stooora pixlar.
av superkonna, fredag 27 mars 2009 kl 08:44
@Dorian Gray#15: Börjar gilla dig Dorian. Trots din skumma läggning.
av superkonna, fredag 27 mars 2009 kl 08:45
@Dorian Gray#15: Uppriktig fråga följer. Dorian, du gillar ju bilar av den lite dyrare klassen. iaf om man ser till dina kommentarer på Feber. Varför resonerar du inte likadant när det gäller bilar, som med datorer? Din senaste Merca till exempel. Tror du inte att du kunnat få "mer bil för pengarna" om man sett till specar, som motorvolym, lastutrymme, tillgång till reservdelar m.m.? Varför då välja Mercan? Status? Nej. Du vet varför.
av superkonna, fredag 27 mars 2009 kl 08:49
"I'm a PC, and I gat jest what i wanned".
...Till i started the damned thing.
------
Undrar vilka krävande saker hon kommer göra på den där.
av CaptainTom, fredag 27 mars 2009 kl 08:51
Jag älskar kommentaren i slutet,
-congrats, its a PC,
Det var ju vad hon letade efter, så tur att det blev så. Hon kunde ju ha blivit pålurad en mobiltelefon också...eller vad vill de säga?
Nej, är detta en riktig reklamfilm över huvudtaget?
Som XP, Vista och OSX användare så hoppas jag verkligen hon blir nöjd... hoppas nya 7:an blir en gratis uppdatering till hennes dator och att hennes operativsystem slutar att vara såpass irriterande och påträngande.
(BTW, de datorer jag har med Vista och XP går faktiskt väldigt långsamt vid normal användning (webb och word) trots att de på pappret är mycket starkare än macbooken ifrån 2006 som jag har. Någon som kan förklara det?)
av kimt, fredag 27 mars 2009 kl 09:00
Woaaaooo! Säger hon när hon går in i butiken och ser mängden med alla snygga PC-datorer. Hon och/eller manusförfattarna har uppenbarligen ingen smak och helt riktigt - hon är inte cool nog att bli en Mac-person. Så det var rätt. Men de valde i mitt tycke en person som faktiskt skulle kunna vara en Mac-användare om man nu kan läsa av det på utsidan. Och varför det? Kanske för att vända blicken från den grå "I'm a PC"-kille från Apples reklam. Och då väljer man en cool tjej som säger att hon INTE är cool. Jag kan bara tolka det som att MS egentligen vet att de är gråa och trista men att de försöker maskera det.
av quarken, fredag 27 mars 2009 kl 09:20
Det där var ju inte en superbra reklam direkt...
av Adam K, fredag 27 mars 2009 kl 09:24
"Ska man lägga lite pengar..."
Märkligt hur en mening kan betyda två totalt motsatta saker.
För övrigt är detta bara en del av Microsofts kampanj: "Du är dum i huvet om du väljer mac för du betalar bara en massa extra för att få en snyggare yta."
av pressplayontape, fredag 27 mars 2009 kl 09:58
Men köper man HP, Dell eller kanske Sony måste man ändå köpa en ny Windowslicens (utöver den OEM-licensen man får med) när man blir tvungen att blåsa datorn pga all bloatware (som i sin tur sänker prestandan.)
De har till och med bloatat de fysiska burkarna med tusen etiketter... Vill man ha det så egentligen?
Och Dorian, det finns lösningar (som Bootcamp) som låter dig köra Windows på en Apple-burk om det är vad du syftar på.
Har fungerat utmärkt för mig även med mer avancerad mjukvara. Men det verkar som att denna diskussionen handlar om laptops. Hur är det med Windows-baserade stationära datorer idag? Det finns dem som säger att de tyngsta Mac Pro-datorerna ger mer prestanda för pengarna jämfört med en Windows/Linux-dator av samma pris.
Vet inte hur stor sanning det ligger i det påståendet men det sades av mycket insatta och erfarna tekniker och försäljare (nej inte enbart mac-försäljare.)
Vad Microsoft gör här är att vända sig till fattigare lågnivåanvändare som inte bryr sig om kvalitet eller ens förstår vad datorkvalitet är, prestandamässigt och upplevelsemässigt.
Om du däremot tar upp mellan- eller högnivåanvändare så finns det helt andra krav som ställs beroende på vad burkarna ska användas till. Både Mac'ar och PC'ar har sina fördelar samt nackdelar, möjligtheter samt begränsningar.
av Bert Karlssons Semla, fredag 27 mars 2009 kl 10:11
Herregud, så desperat. "Lidl är billigt!"
av Threepwood, fredag 27 mars 2009 kl 10:13
Hoppas ingen har betalt pengar för detta!
av Charlie Bravo, fredag 27 mars 2009 kl 10:15
@pressplayontape#24:
> "Du är dum i huvet om du väljer mac
> för du betalar bara en massa extra för
> att få en snyggare yta."
Frågan är dock vilka det budskapet vänder sig till?
Är det:
1/ De som har köpt en Mac och ska känna sig lurade?
2/ De som aldrig haft en dator och ska köpa sin första?
3/ De som har köpt en peze och inte ska känna sig lurade?
Tror mest på det sista faktiskt.
1/De som köpt en Mac istället för peze vet nog med sig detta om det vart fallet, då de inte gärna kan ha undgått kontakt med peze.
2/ Finns det sådana idag?
3/ Där finns det många so maldrig provat en Mac och inte vet om de ska våga.
Så visst är det till redan MS-frälsta reklamen vänder sig. Det är för att höja moralen på dessa. För de börjar få en liten gnagande tanke i bakhuvudet om att de är grundlurade och körda som håller kvar vid sin sura HP/Dell/Yada-Yada. Sådana tankar har MS absolut inte råda att låta slå rot och växa sig starkare. Om så krävs så kommer vi till och med få se an Balmer med svettiga armhålor stå och vråla "-You've done the right thing! You're a good lad! You shall buy pezes for ever."
Snacka om tokreligiös sekt... :-)
av tva, fredag 27 mars 2009 kl 10:18
Jag blir mest ledsen när jag ser reklamen. I mitt tycke är den så mycket fejkad verklighet att det knyter sig i magen.. nej nej nej.
Men hon får många tum att kolla facebook/word/hotmail på.
av vilmont, fredag 27 mars 2009 kl 10:30
Det finns _billigare_ PC är Mac, men du får betala precis lika mkt får en PC som en Apple om du tar samma konfig!
Jag har just suttit å konfat en Dell XPS-bärbar som ska motsvara en MacBook, å det skiljer ca 500kr
Samma övning med en stationär Dell som ska motsvara en Mini, då skiljer det 2000kr, men då kan jag inte få in 2x2GB DDR3 i Dell (4x1GB DDR2) och ej heller nV 9400M (ATI 3450)
Jag har i bägge fallen tagit med Office Std till PC för att motsvara att det från Apple ingår iLife samt Vista Ultimate eftersom OS X inte fins i "light"-version.
Men jovisst _kan du få en billigare PC, men då jmf man äpplen med granatäpplen
av the Stig, fredag 27 mars 2009 kl 10:43
Det var ju en ganska märklig reklam. Känns som om den ligger lite i linje med deras ständiga byte som de gjort på senare tid. Hoppas hon blir nöjd. Jag blir mest ledsen när jag ser denna reklam. Sen undrar jag också vem den ska vända sig till?
av apanapansson, fredag 27 mars 2009 kl 10:44
Konstig reklam. Vi är inte coola, men vi är billiga!
Priset är det sista man vill behöva ta till i en säljargumentation. Ok, det är roligt just när hon betalar. Men sen ska hon stå ut med maskinen ett år eller två.. Nej, då var Seinfeld-reklamen betydligt bättre.
Att man får precis vad man betalar för framgår rätt tydligt när man får veta vad hon köpt för något.
av Johan79, fredag 27 mars 2009 kl 11:12
@tva#28:
Absolut, visst är det kategori 3 som gäller:
De som har pc men funderar på mac till nästa byte. Dvs den stora och snabbt växande skaran människor som börjat få en känsla av att macar faktiskt har något annat, bättre att erbjuda än pc.
Inom denna kategori finns det en stor skara som är priskänsliga. Dvs de är högst motvilliga att lägga extra pengar på något man så att säga "måste" ha, men är tillräckligt motiverade att prisjaga. Och det största motivet är att tryggt känna att man fått mest "bang for the buck".
Jämför gärna med mobilmarknaden. Det är exakt samma sak där förutom att där är det stora motivet att slippa vara inlåst i Apples klor.
Jag gissar att vi inom kort kommer att få ännu fler "privatpersoner" som reggar sig på diverse macbloggar för att "nyanserat" ifrågasätta valet av mac "när det i princip inte finns någon skillnad mot pc".
Möjligen kommer siktet även vara inställt på att definiera macanvändare som ytliga, egoistiska och allmänt otrevliga. Dvs den typ av människor man inte alls vill identifiera sig med.
av pressplayontape, fredag 27 mars 2009 kl 11:19
Jag vet inte, men som reklam sett så tycker jag nog rent objektivt att den är bra.
Den förmedlar ledsamheten med att få lämna en affär där allt var för dyrt, och glädjen av att få shoppa loss och ta med sig en ny kartong ut till bilen. Man blir själv sugen på en ny laptop.
Budskapet är tydligt - du har råd med en PC, inte med en Mac. PC = pengar tillbaka i handen.
Så, som reklam gör den väl ett bra jobb.
av Von, fredag 27 mars 2009 kl 11:25
@von#34
Helt rätt!
av the Stig, fredag 27 mars 2009 kl 11:35
Von: spot on! exakt vad jag skulle säga, extremt effektiv reklam, och att den attackerar apple direkt är väll nått apple får tåla då de själva gett sig in i leken för flera år sedan.
av Nandro83, fredag 27 mars 2009 kl 11:44
@Bert Karlssons Semla#25: Kolla gärna upp fakta innan du börjar klanka ner på saker och ting. Man behöver inte köpa en ny windowslicens bara för att ominstallera sin dator.
Har för mig att man kan även mot fraktkostnader beställa ny installationsmedia från Microsoft så att ifall man inte känner någon som har ordentliga installationsmedia att låna ut.
Att många tillverkare väljer att istället för att ge en ordentlig OEM-installationsskiva skeppa med en restore-skiva med allsköns mjukvara på är en annan femma.
av whatever, fredag 27 mars 2009 kl 12:02
Ha-ha, Hi-end bil / low-end PC!
Hun kjører en iPod-ready VW Beetle - overpriset importbil i USA. Dersom denne reklamen hadde vært troverdig, hadde hun kjørt en Hyundai eller en Geo.
av KE, fredag 27 mars 2009 kl 12:21
@Dorian Gray#37: Synd bara att de missar på några punkter. Hon är skådespelare, vilket en massa bloggar avslöjat. Att hon "inte har råd" eller "inte är cool" slarvas bort genom att hon kör en Beetle och klär sig relativt märkes-inriktat.
av superkonna, fredag 27 mars 2009 kl 12:27
@Dorian Gray#37: Vad exakt är jag inlåst i? Vilken frihet har jag om jag köpt en burk från t.ex. HP? Fler OS att installera. Nej. Bättre program? Nej.
Den enda friheten som jag kan komma på är ifall jag vill bygga ihop min egen burk, med olika delar. Nej tack, inte intresserad. Och om jag vill uppgradera komponenter, som grafikkort. Det går iofs även på Apples tower-burkar.
Så ja, om Apples avsaknad av iMac-prissatt towerburk är inlåsning så visst.
Fast innerst inne vet jag att du bara skriver för att agitera.
av superkonna, fredag 27 mars 2009 kl 12:33
Tragiskt att lura på folk skit-burkar med flera år gamla komponenter genom att locka med extra tum på skärmen (med upplösning för 13-tummare och skit-kvalitet) och låga priser. Man får vad man betalar för.
Hon hade blivit tio gånger nöjdare om hon köpt MacBooken. Fast det har hon gjort ändå. Hon är betald skådis.
av superkonna, fredag 27 mars 2009 kl 12:37
@Dorian Gray#37
Du sa ju just att ?Mac och PC? är samma sak, bara att en Mac är dyrare.
Hur kan man då vara mer inlåst med en Mac?
Du snackar mjukvara, va? Då är man ju inte mer inlåst...
Precis som det inte finns program för Mac OS X som saknas i Windows...
av star-affinity, fredag 27 mars 2009 kl 14:12
whatever, ja du har rätt att det är vanligare med återställningsskivor än OEM-licenser idag.
Men jag har varit med om laptopköp där ingen skiva följer med whatsoever, och att användaren då inte har något att installera en ren kopia av operativsystemet från.
Vad som är praxis idag vet jag dock inte så du har rätt att jag inte ska hojta för mycket om detta ;)
av Bert Karlssons Semla, fredag 27 mars 2009 kl 14:42
Som flera redan har påpekat kan du som sagt om du känner dig tvungen installera windows på din mac. Valmöjligheterna där är alltså större än om du köper en "PC" som du inte får installera Mac OS X på (och även om det går så är det rätt osmidigt och du saknar support överallt). Så det du skrev går ju inte helt ihop och är inte helt sant, vilket gör att jag undrar varför du skriver det? Så länge som du hängt här och kommenterat så har ju folk påpekat bl.a. just det.
av JonesH, fredag 27 mars 2009 kl 14:47
@Bert Karlssons Semla#44: Har varit med om att det levererats utan skiva och med program för bränning av "återställningsskiva" - PÅ EN DATOR LEVERERAD UTAN BRÄNNARE!
(Billig skit var det iofs - men det är ju det MS vill få oss att gilla : Billig skit...")
av tva, fredag 27 mars 2009 kl 15:03
@Dorian Gray#46: Prata inte om sådant du inte begriper...
av tva, fredag 27 mars 2009 kl 15:05
@Dorian Gray#49: Det var inte jag som köpt en dator.
Du vet det där utanför ditt pojkrum - verkligheten säger vissa att det heter - där förekommer det något som heter företag och företagsleverantörer och grejor. I sådana miljöer är det jag skrev inte ovanligt. En vacker dag kanske du märker det själv...
av tva, fredag 27 mars 2009 kl 15:16
@Dorian Gray#46
OK, förlåt mitt misstag, men om det är i princip samma delar har de väl i princip lika inlåsta/olåsta?
Eller hur menar du med inlåst?
Sen är det fel person du försöker övertyga att det är dyrare med Apple-hårdvara. Jag kommer med största sannolikhet bygga en Hackintosh snart då Apple inte erbjuder en dator med de funktioner och till dett pris som jag är ute efter (miditower).
av star-affinity, fredag 27 mars 2009 kl 15:20
Som Windows-användare tyckte jag det var en ganska sunkig reklam.
Å andra sidan tycker jag Apples "I'm a Mac"-reklamer är rätt sunkiga de också.
En produkt är inte automatiskt bra för att alternativen är dåliga.
av Desmo, fredag 27 mars 2009 kl 16:02
Galet dåligt - men ett stort dunk i ryggen på Jobs & Co. Dessutom får du bara skit för under 1000 dollar när du köper en sur pc. Tankevurpan Helge!
av Erik Olsson, fredag 27 mars 2009 kl 17:00
Jaha, oväntat eller inte. Men de som köper dessa superbilliga PC´s, kom då fan inte och gnäll sen att datorn inte funkar som man vill.
Man får vad man betalar för helt enkelt.
Macworld spec:ade ju upp en bra lista på vad för fördelar PC:n hade mot Macen, enda var väl upplösningen på skärmen? Ja och sen lite billigare då. Men PC:n var ju sämre på merparten av komponenterna i hårdvaran.
Men vi som redan vet behöver ju inte argumentera om detta. Tråkigt bara att det finns vilsna själar som inte vet vad de ska köpa och gång på gång köper nån sur-pc.
av martenj76, fredag 27 mars 2009 kl 17:18
@Bert Karlssons Semla#44: I det fall som det inte följer med en skiva brukar det antingen finnas med sätt att bränna ut en skiva eller en s.k. recovery-partition så att man skall kunna återställa via ett val i boot-menyn.
Ett annan variant är att det står ett telefonnummer i manualen som man skall ringa för att beställa hem skivan kostnadsfritt. Men å andra sidan, vem läser manualer?
av whatever, fredag 27 mars 2009 kl 18:01
Tycker ändå det var rätt bra reklam.. Sympatisk på nåt sätt? Rakt på sak och inte pretto.. De säger ju det de vill säga "Im a PC and I got just what I wanted".
Sedan att MS borde göra reklam för Windows och inte PC är en annan sak. Det går ju tex utmärkt att köra Windows på en Mac..
av Raps, fredag 27 mars 2009 kl 18:03
@whatever#55:
Manualer är fegt
av goozer12, fredag 27 mars 2009 kl 18:37
De pratar hårdvara. Ballmer pratar hårdvara i sitt utspel och reklamfilmen pratar hårdvara. De vill rikta bort fokuset från det alla glada switchers pratar om.
Alla switchers vet att även om Apple har snygg design och likvärdig hårdvara så är det mjukvaran som gör en lycklig som macanvändare.
av Rodman, fredag 27 mars 2009 kl 20:37
Pinsamt...
av iMac, lördag 28 mars 2009 kl 13:55
Jag har precis skaffat min första Mac, en Macbook. Har varit Pc- användare hela livet och kunde aldrig tänka mig Mac innan. Nu tror jag aldrig att jag kommer att skaffa mig en PC-laptop nånsin igen. Hittils ÄLSKAR jag macen. Kommer med all säkerhet att jobba med pc i framtiden också, men ska jag ha en laptop blir det Mac, en stationär så blir det hembygge och PC.
Sen har Mac så otroligt mycket smarta genomtänka finesser. Bildkvaliteten på skärmen och färgåtergivningen är också mycket bättre på Mac än PC. Jag kommer knappt på något som PC gör bättre förutom priset...ja spelkompatibiliteten...vilket jag tror är den största faktorn till att många är PC-människor.
av Deliriouzzz, lördag 28 mars 2009 kl 15:14
MacBook - 999 dollar.
av Magnus Feldth, lördag 28 mars 2009 kl 17:40
@Magnus Feldth#63:
Tänkte precis säga det, kunde dom inte ha lite bättre koll när dom skrev manus till den reklamen.
av badmojo, lördag 28 mars 2009 kl 18:18
@Magnus Feldth#63: Nu ville hon ju iofs ha 17" skärm... antagligen just för att macen med 17" är rätt dyr.
av Djur, lördag 28 mars 2009 kl 18:43
Många stirrar sig ju blinda på just hårdvarans siffror när de ska köpa ny dator och glömmer bort mjukvaran totalt. Ungefär som många gör när de ska köpa ny digitalkamera, man strävar bara efter att hitta en kamera med så många megapixlar som möjligt men glömmer bort att optiken är ännu viktigare för att få en bra bild.
Microsoft verkar ju fokusera på att lyfta fram att man får mer dator för pengarna när man köper en PC för att istället sälja det de själva tillverkar dvs. operativsystemet och andra mjukvaror.
av martenj76, lördag 28 mars 2009 kl 20:19
DiscoBoy/#6,
Förstår inte riktigt hur du menar. Om du lagt dina 26' 2003 på en PowerBook G4/1.0GHz (även den med 512 MB RAM), hade det gått bättre att spela med den då?
MartenJ76/#66,
Hur menar du? Om du köper en HP-laptop med en Windows-licens så innebär det väl ofrånkomligen att Ms sålt en Windows-licens och sedan har ännu en potentiell kund för Office-paket, möss, tangentbord o.s.v.?
Din liknelse med megapixlar kontra optik haltar väl lite också - Megapixlar kontra kamerans menysystem vore väl mer relevant? (Även om jag naturligtvis håller med om att ett smidigt menysystem är viktigare än vad de flesta tänker på.)
Beträffande reklamen så känns det svårt att sia om den kommer bli framgångsrik eller inte. Den var ju inte speciellt underhållande, men det är ju inte alltid det som är avgörande. Folk köper t.ex. Cillit Bang utav bara h-e fastän reklamen är så genompantad. Om bara budskapet upprepas så tror folk att det är sanning. Jag skulle tro att när den genomsnittlige TV-tittaren sett den här reklamen ett par gånger så är det enda som fastnat att PC är enkelt och prisvärt och att det är dyrt att köpa en Mac - sen behöver det inte vara så i verkligheten. Apple slog ju på stora trumman om att MBP var den snabbaste laptopen att köra Vista på pga att en Windows-tidning sade så när det inte stämde i verkligheten, men ingen tog ju till sig det finstilta utan tog bara in rubriken.
Jämför med Apples reklam där man tjatar om att man minsann inte är dyrare än PC. De har ju folk (inte minst här) gått på med hull och hår och missar att en Mac bara är prisvärd om man behöver just en sån konfiguration som Apple tillhandahåller.
Det går t.ex. inte att plocka ihop en PC med jämförbar ljudnivå, prestanda och liten "footprint" som en iMac för det priset, så den är ju extremt prisvärd på sitt sätt, men om man dessutom vill ha en BluRay-spelare i den så är situationen en annan.
Eller om du vill ha en dator som det går att spela moderna spel på - Apples enda alternativ är MacPro som tillsammans med bästa grafikk
av Tiny, lördag 28 mars 2009 kl 22:52
..grafikkortet (Radeon 4870-512MB) bara ger dig hundralappar tillbaka på 30.000 kronor. En hopplockad PC för 10-15 tusen ger betydligt bättre spelprestanda.
Naturligtvis springer MP:n i cirklar runt den PC:n i vissa applikationer och en PC med en motsvarande Nehalem kanske är dyrare, men fortfarande kvarstår det faktum att Macen bara är prissvärd om du behöver *just* vad Apple erbjuder.
av Tiny, söndag 29 mars 2009 kl 04:14
@Tiny#66: "men fortfarande kvarstår det faktum att Macen bara är prissvärd om du behöver *just* vad Apple erbjuder. "
Huppas du inte lagt ner hela din intellektuella resevkapacitet på att komma fram till det. Det är ju en självklarhet och det enda att fundera på är om de har tillräckligt mycket olika specar tillgängligt. För normalt folk så är svaret rimligen "-Ja" (även om Apple uppenbarligen saknar en omodern 17" för under $1000) men för "hempularen" så blir det aldrig "-Ja" oavsett hur många olika specar Apple har...
av tva, söndag 29 mars 2009 kl 08:49
jaha? undrar bara hur länge den datorn hon köpte kommer att hålla jämfört med om hon hade köpt en mac
jag hatar alla som bara ser mac som dyra datorer! det är så mycket mer!
av Billy Berg, söndag 29 mars 2009 kl 12:54
Jag tycker att tanken med de här reklamerna är skitbra. Det genomgående meningen, som många verkar ha missat här och fokuserar på att det är priset det handlar om, är att ta tillbaka "I'm a PC", göra ett judokast på det omvandla det till någonting positivt.
Vad Apple har gjort i sina reklamer är att reducera PC-användare till en stereotyp. Vad Microsoft gör är att visa att det inte är på det viset. Att studenter, läkare, kreatörer, musiker, smarta, dumma, tjocka och smala använder Windows.
Självklart är det, som någon har påpekat, en "klapp i ryggen" på Apple, men det tycker jag bara gör det ännu bättre. Alla uttryck är del av en större kulturell kontext, och att göra referenser är väl inget dåligt?
(Sedan kan jag hålla med om att just den här inte var så bra genomförd - men jag antar att det kommer flera andra också. Och att de visar på just hur många olika människor som "är en PC".)
/ J. - nyligen macfrälst, men fortfarade nyanserad! :)
av orbited, söndag 29 mars 2009 kl 13:57
det är något konstigt med microsofts reklam filmer, som den där när seinfeldt och bill var hemma hos några.. det kändes inte riktigt rätt och dom gick runt och var miljardärs-ufon utan att fatta hur det är att vara fattig..
nu denna där det enda dom säger är
"köp en billig dator med dåliga specar så blir du nöjd för den är billig och har windows"
dom jämför alltså en macbook pro 17 tum med dendär datorn.. det är ju helt fantastiskt korkat.
Kolla länken.
av dezent, söndag 29 mars 2009 kl 16:27
jag skiter i vilken dator hon köper, bara hon är naken när hon använder den
av Preddan, söndag 29 mars 2009 kl 17:46
Det konstiga i filmen är att hon säger att hon fick precis vad hon ville ha. Hade hon fått det hade det nog varit en bättre dator än så. Men det är klart vissa nöjer sig med vilken skit som helst ;-)
av belz, söndag 29 mars 2009 kl 21:05
"jag har 100000 kr att köpa en bil för, buuhuu att jag inte får en mercedes med alla klockor och visslor för de pengarna, jag köpte en lada istället för bara 70000, det är en MKT bättre bil!"
av simulacra, söndag 29 mars 2009 kl 21:17
tva,
Fortsätt huppas på det du. Själv huppas jag på att du kan förklara vad intellektuell reservkapacitet innebär. Poängen, som du missade för att du var upptagen med att hata alla som inte älskar Mac, var att Mac inte har tillräckligt med olika specar för att inte vara dyrare än PC-alternativen eftersom du i så många fall måste köpa en dyrare modell som i exemplet med MP för att spela lite.
Jag vet inte riktigt hur du tänker när du säger att det räcker för normalt folk, men inte hempulare. Har du verkligen lyckats intala dig att det är ett fåtal "onormala" som spelar på sin dator?
av Tiny, söndag 29 mars 2009 kl 21:28
Äh, orkar inte
Fanboys är hur som helst töntiga. FYYY skärp er! vi är inte 6 "Min pappa är starkast"
av Kamelbulle, söndag 29 mars 2009 kl 22:41
@Tiny#74: du sa " Har du verkligen lyckats intala dig att det är ett fåtal "onormala" som spelar på sin dator?"
Jo, det är väl det. Dom normala spelar konsol och dom onormala spelar på datorn. Trodde jag hade stöd i försäljningssiffror där till och med, men jag får väl böja mig för ditt allvetande.
av tva, måndag 30 mars 2009 kl 07:40
Alltid lika kul med Apple folk som tror att deras datorer är byggda av alver på nordpolen. Mac datorer har samma komponenter som vilken pc som helst och plockas ihop av samma barnarbetare som dells datorer.
"TVA" nej de flesta spelar på sina datorer, det är du som är onormal. I Sverige säljs det ungefär lika många pc-spel som spel till konsol.
Så datorn är fortfarande i antal sålda spel överlägsen alla konsoler.
Så du är nog den onormala i det här fallet och då är bara de spelen som säljs i butik inräknade. Lägger man på steam, quackelive och TPB etc så får man en helt annan siffra.
Försöker du försvara ditt mac köp för dig själv, och försöker intala dig att ingen spelar på sin dator för att din suger på spel????
av Ramlösa, måndag 30 mars 2009 kl 08:21
@Ramlösa#77: Nu är det så at tjag sitter itne med dator hemma och leker som du utan jobbar med sådana (peze och servrar) och använder i stort sett uteslutande mac på fritiden (dvs när jag inte får betalt). Spel är något som jag kör på konsol och om du kollar lite nyare försäljningssiffror så är det väldigt väldigt väldigt vanligt (utom vissa typer av spel).
av tva, måndag 30 mars 2009 kl 09:28
The Joy of Tech kommenterar reklamen med en seriestrip:
av Netzach, måndag 30 mars 2009 kl 10:12
tva/#77
Först försöker du få det till att spela är att leka och antyder att det är något omoget (om jag inte missförstår dig) och inte vad du sysslar med och sedan säger du att du själv leker med konsol - hur skall du ha det?
Meningen om att kolla på nyare försäljningssiffror fattar jag inte (jag kanske behöver mer intellektuell reservkapacitet, men det verkar som du säger att det framgår av nyare försäljningssiffror att just du spelar på konsol?), men har du lust att länka till lite nyare försäljningssiffror där vad du nu vill säga framgår?
Fler spelar på PC än på konsol - det gör ditt resonnemang om "onormala" falskt. Acceptera.
av Tiny, tisdag 31 mars 2009 kl 00:26
Grattis Lauren!
av Arne, tisdag 31 mars 2009 kl 09:03
Congrats Lauren?
?it's a PC
På tal om annat så är ju den här reklamen det definitiva beviset för att Microsoft är hotade av Apple.
av Arru, tisdag 31 mars 2009 kl 09:43
Min Mac är bättre än din PC! Na na na na naaa! Tjejerna är kassa, killarna är vassa!
Du är en bajskorv om du gillar nått annat än det jag gillar!
Jaså? Du säger att min dator är skit? SPEGEL!!! Vad sa du nu då?!?!?!
Blä blä blä!!!!! Bajs och kiss på dig! Du är ful om du gillar PC!
av Blackminator, tisdag 31 mars 2009 kl 10:25
Btw, kan inte Dorian och tva sluta hänga här?
Att ni bara orkar :)
av Blackminator, tisdag 31 mars 2009 kl 10:29
Det ironiska med allt detta är att reklamfilmen troligtvis är gjord av en Macbaserad reklam- och produktionsbyrå, regissör med Mac, skådespelare med Mac, med allt förarbete och efterredigering gjord på Macar osv. De enda med PC i denna långa kedja av människor är några kostymkillar på Microsoft.
av cornerstone, tisdag 31 mars 2009 kl 23:37
Varför tänker inte Microsoft långsiktigt i sitt varumärkesbyggande som alla andra företag gör?
Den andra filmen har kommit ut nu oxå, den är lika dålig men lite roligare eftersom dom har lagt in några häftiga one-liners som; "Good work G, it´s a PC"...
La upp filmen på www.paulwaper.wordpress.com
av tomasbackman, söndag 05 april 2009 kl 10:03
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration