42 i dag 37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
iOS 15.2 får App Privacy Report Se vad appar begär åtkomst till ofta
iOS 15.2 får App Privacy Report
Foto: Apple

Apple presenterade funktionen App Privacy Report för iOS 15 under WWDC i juni, men blev som många andra funktioner försenade. Det ser dock ut som att funktionen äntligen är färdig med iOS 15.2, som Apple släppte i beta i onsdags.

Apple beskriver funktionen så här:
En funktion i Inställningar låter dig se hur ofta appar har fått åtkomst till din plats, foton, kamera, mikrofon och kontakter under de senaste sju dagarna. Den visar också vilka appar som har kontaktat andra parter och hur nyligen de har kontaktat dem.

Med iOS 14.5 introducerade Apple en funktion som tvingade appar att fråga om tillåtelse för att spåra användare mellan andra appar och webbsidor.

Mobil, iOS, apple, integritet, App Store Via 9to5mac.com
Facebook medger att Apples integritetsåtgärder fungerar Spårningsskydd gör livet surt för Facebook Facebook ser ut att medge att det spåringsskydd och andra integritetsskyddande åtgärder som Apple implementerat den senaste tiden fungerar. I en inlägg skriver Facebooks produktmarknadschef Graham Mudd att det har blivit svårare, och dyrare, för Facebooks kunder att nå den publik man vill rikta sina annonser mot. Mudd skriver bland annat: "Wex27ve heard from many of you that the impact on your advertising investment has been greater than you expected. The cost of achieving your business outcome may have increased and it’s also gotten harder to measure your campaigns on our platform." Mudd skriver vidare att, precis som man misstänkt tidigare, så har de integritetsskyddande åtgärderna i Apples mobila operativsystem iOS påverkat både Facebook och deras kunder: "As we noted during our earnings call in July, we expected increased headwinds from platform changes, notably the recent iOS updates, to have a greater impact in the third quarter compared to the second quarter. We know many of you are experiencing this greater impact as we are." Det hör inte till vanligheterna att Facebook medger öppet att deras annonstjänst drabbats av bakslag men så verkar alltså nu vara fallet. Efter det att Mudds inlägg publicerades föll Facebooks aktie med fyra procent, något som kanske visar hur beroende Facebook har blivit att kunna spåra sina användares beteenden på webben och i appar. Tumnagel
66.3°
0
Appar spårar användare i iOS även om de sagt nej Facebook säger dock att det fortfarande påverkar deras omsättning Med iOS 14.5 lanserade Apple en funktion som skulle göra det svårare för företag att spåra användare utanför deras egna appar. Exempelvis spårar företag som Snapchat, Instagram och Facebook användare på diverse sätt även utanför deras appar. Alternativet som lades till i iOS 14.5 gav användare alternativet att tacka nej till "tillåt att appar begär att få spåra". Framförallt var Facebook väldigt högljudda när funktionen lanserades, då de ansåg att detta förhindrade dem att samla in data för riktad reklam. Vid en tidpunkt ska företaget till och med ha övervägt att stämma Apple. Facebook sade i ett blogginlägg så sent som i förrgår att deras affärsmodell fortfarande påverkas av den nya funktionen i iOS. De allra flesta som presenteras med valet att bli spårad eller inte tackar inte helt oväntat nej. Vissa appar, som till exempel Subway Surfers, har dock kommit på smidiga sätt att undvika de nya reglerna. Just den appen började istället skicka information som en enhets internetadress, hur mycket minne som är ledigt, volymnivå och batterinivå till ett utomstående reklamföretag (Chartboost 29). Detta är information som kan användas för att identifiera en användares iPhone och kan tillåta Subway Surfers att se vilka andra appar du som användare använder. Vilket kan användas för att rikta reklam eller dylikt. Tumnagel
1.1°
0
Play store ska börja visa hur mycket appar vet om dig Går i Apples fotspår Google har berättat att de kommer börja inkludera information om hur mycket data appar samlar in om dig i Play Store. Funktionen kallar de för Data Safety och den ska komma till deras app-butik tidigt nästa år. Data safety ska vara ett smidigt sätt för utvecklare att på förståeligt sätt kunna visa användare och potentiella användare hur mycket data som samlas in och möjligen delas med en tredje part. Genom att logga in på Google Play Console kan utvecklare nu fylla i informationen om sin app, innan användare börjar se den i Play Store i februari nästa år. Om ingen info om en viss app finns kommer användare att meddelas om det med en text "Ingen information finns tillgänglig". Om information finns kommer användare få veta saker som: om datan som samlas in krypteras, om appen följer någon global säkerhetsstandard och om saker som kontaktinformation, plats och personlig information samlas in och varför. Informationen kommer att synas under "Om appen" i Play store. Tumnagel
54.3°
0
51.9° 0 Hugo Engström Hugo Engström
fre. 29 okt 2021, 15:30
iOS 15.2 får App Privacy Report Se vad appar begär åtkomst till ofta
51.9°
0