LIVE 12:15 Ingenuitys första flygning på Mars
m

iPad Air är allt från iPad Pro man behöver!
Perfekt utvalt för folket

iPad Air är allt från iPad Pro man behöver!
Mobil / Feature

Formen på de två senaste generationerna av iPad Pro är smått genialisk. Eller så smart är den kanske inte, förutom den stora mängden magneter som finns i den, men snyggt är det och skönt är det att hantera. Men varför ska det bara vara proffs som ska få njuta av fina saker? Det är klart att det ska finnas en likadan som är lite mer folklig!

TL;DR iPad Air är den prisvärdaste i iPad-linjen, trots att vanliga iPad ger väldigt mycket för pengarna. Den nya formen och ett rackarns snabbt chip gör denna till det självklara valet för de allra flesta. Vi saknar dock 120hz-skärmen från Pro, men det är typ det enda.

Typ så måste faktiskt Apple ha tänkt när de snickrade ihop iPad Air, för det är verkligen det fina från iPad Pro till en rimligare prislapp. Helt enkelt lysande.

iPad Air är ett jättekonstigt namn


Folket på Apples avdelning för namn är ibland genier, ibland lata och ibland tror man liksom att de gick från jobbet lite tidigare. iPad Air fick sitt namn en gång i tiden eftersom modellen var lite slimmare än den vanliga iPaden. Det gjorde också att den blev lite dyrare. Sedan dess har iPad Air varit modellen som legat mellan iPad och iPad Pro.

Nya iPad Air har däremot ingenting med luftighet att göra. Visst väger den minst i gänget med sina 458 gram, mot iPad Pro som väger 471 gram och iPad som ger 490 gram. Men det är liksom inte det som är poängen här. Nu är jag inte världsbäst på att hitta på namn, men den här modellen borde heta iPad Prosumer eller något åt det hållet. För jämför man med foto-världen så är det här en systemkamera i det där glada amatörer-segmentet som går att göra riktigt bra saker med, men som kanske inte vill jobba med professionellt.

Den perfekta mixen


På utsidan är iPad Air och iPad Pro av förra generationen identiska, förutom några små detaljer. Skärmen är 10,9 istället för 11 tum men formatet på själva enheten är exakt detsamma förutom att Air är 0,2 millimeter tjockare. Ja, vi snackar små detaljer här. Hade inte iPad Air kommit i en rad färger hade man nog inte kunnat skilja dem åt.

Fem olika färger


Förutom silver och rymdgrå går denna att få i rosa, grön och blå. Alla tre är verkligen superhärliga, jag har testat den blå och ibland syns det att den är härligt blå och ibland känns den nästan grå med lite skimmer. Den rosa har jag sett på videokonferens och den är det lite mer punch i, men överlag så är det inga skrikiga färger. Väldigt fina är de faktiskt.

Det här är detaljer som skiljer


Förutom färgerna och att skärmen är 0,1 tum mindre än iPad Pro så är det några saker som skiljer sig åt. Den har TouchID istället för FaceID och ljudet är annorlunda (mer om dessa två saker nedan). Man kan välja mellan 64 och 256 GB minne och inte mer än så. Man kan bara välja 10,9 tum och inte den större 12,9 tum. Skärmen har upplösningen 2360x1640 pixlar istället för 2388x1668 pixlar och skärmen är på 500 nits istället för 600 nits. Och uppdateras långsammare.

Färre kameror, men vem bryr sig?


Det saknas en ultravidvinkelkamera. Det saknas LiDAR-kamera. Det saknas en rejäl blixt. Eftersom det bara finns en kamera och inga sensorer kring FaceID kan man inte fota porträttbilder.

60 istället för 120hz


En besparing man har gjort är att skärmen på Air uppdateras 60 gånger per sekund istället för 120 som den gör på iPad Pro. Har man dem bredvid varandra så märks detta tydligt och det märks även om man bara kör Air och till exempel scrollar genom webbsidor och texter. Men det är väl något man får leva med när man har en billigare prislapp.

TouchID istället för FaceID


För att spara pengar så slängde Apple ut hela raddan med sensorer kring selfiekameran och då rök FaceID. FaceID är briljant på telefonen men inte riktigt lika superbriljant på iPad, man har ju inte fejset framför på samma sätt, så jag tänkte nog att TouchID var minst lika bra om inte bättre på en iPad. Så här efter att ha använt ett tag så kan jag konstatera att det inte är bättre, men det är inte dåligt. Bara annorlunda. Jag föredrar nog FaceID men TouchID duger gott.

Det finns ju ingen hemknapp längre så därför har man placerat TouchID i power-knappen, något som fungerar mycket bra. Power-knappen är ju smart placerad och håller man iPaden i handen så är något finger i princip alltid på eller mycket nära knappen. Man lägger bara fingret på knappen och trycker som vanligt och så är iPaden både väckt och upplåst.

När man drar igång iPaden första gången så gör man en lite annorlunda grej kring TouchID. På en telefon så får man registrera ett finger (man kan registrera flera om man vill) men på iPad Air uppmanas man att registrera minst två. Vilket är bra, för man vill ha höger och vänster långfinger registrerat.

En grej som är lite knepig i början men som man kommer över är att man tror att man måste hålla fingret längs med knappen, men det behöver man inte. Fingret låser upp iPaden även om man lägger det lite på sniskan.

När man kopplar in iPaden till ett tangentbord och väcker den på annat sätt än att trycka på power-knappen, då vinner FaceID över TouchID. Men det är inte superjobbigt att lyfta handen lite och låsa upp iPaden.

Hur som helst så är TouchID på iPad Air riktigt, riktigt snabbt. Är man lite skadad från FaceID så kan man ibland tro att man måste hålla kvar fingret en stund (tex när en betalning håller på att bearbetas). Med FaceID så håller man ju kvar ansiktet tills processen är klar eftersom man vill veta att det funkade, men det behöver man inte med fingret.

Snäppet snabbare än en iPhone 12, snabbare och långsammare än iPad Pro


iPad Air har samma A14 Bionic-chip som iPhone 12. Våra tester säger att single core landar på precis under 1600 och multi core landar på upp mot 4300, vilket är ungefär samma resultat som på iPhone 12. Dock levererar Air en smula mer på multi core än iPhone 12. Våra tester av iPhone 12 visade att den enheten levererade mer på multi core när batteriet var fulladdat och det kan vara därför som iPad Air klår iPhone 12, eftersom det finns mer batteri att leka med.

Jämfört med iPad Pro så är Air faktiskt snabbare på single core, vilket inte är så konstigt då den kör A12Z, en iPad Pro levererar runt 1120. På multi core får däremot Air stryk, men inte med så mycket eftersom en iPad Pro levererar typ 4600. Processorerna är lite olika byggda så om man trycker ut 4K-film så kommer man att få lite, lite längre rendreringstider med Air men verkligen inte mycket. För pengarna levererar Air otroligt mycket!

Något som kan spela roll om du kör väldigt, väldigt mycket multitasking är att det är 4 GB RAM i Air och 6 GB RAM i Pro.

Hur som helst. Gör du vanliga saker på din iPad kommer den nog kännas rappare än Pro i vissa situationer, håller du på med film så kommer den kanske kännas en gnutta långsammare. Men funderar du på en Air har du inte en Pro hemma och kommer aldrig att märka skillnaden, bara njuta av att den är snabb som attan.

Strömsnålare i teorin


En stor skillnad mellan A12 Bionic och A13 Bionic var att chipet var betydligt strömsnålare. A14 lär inte vara sämre, men batteritiden är enligt Apple fortfarande densamma. Det är lite oklart varför, vi får se när de river isär den om det sitter ett mindre batteri i enheten. Hur som helst så är batteritiden, precis som med alla tidigare iPads, inte ett problem.

Fungerar med alla iPad Pro-tillbehör - och med nya pennan


En bra sak med att iPad Air ser ut exakt som iPad Pro är att alla tillbehör som fungerar med iPad Pro även fungerar med Air. Så det betyder att Magic Keyboard fungerar, att fodral fungerar och framförallt att den nyare versionen av pennan fungerar. Och det måste man ju gilla.

Sämre men ok ljud


En annan besparing är ljudet. iPad Pro har, på något magiskt sätt, stereoljud hur man än håller enheten. iPad Air är lite enklare i sitt bygge och levererar stereoljud endast i horisontellt läge. Det märks att det inte är lika härligt som på en Pro, men Air-användare kommer inte att bli missnöjda.

iPad Air är den perfekta iPaden för den stora massan


Vill du ha en iPad och faktiskt tänker använda den till lite mer än att kolla på film? Behöver du inte Pro-funktionerna och framförallt klarar dig med 60hz? Då är iPad Air helt perfekt. Förut var det lite klurigare att motivera skillnaden mellan vanliga iPad och Air, visst fick man ett snabbare chip och bättre skärm, men nu känns det som att man får så mycket mer för pengarna. En modernare grej helt enkelt.

iPad Air kostar från 6995 kronor. En iPad kostar från 3995 kronor så det är en prisskillnad, men typ allt blir också bättre. En iPad Pro kostar från 9995 kronor och ska du lägga de extra pengarna ska du verkligen vilja ha funktionerna som Air saknar. Framförallt så ska du gå och se om 60 vs 120 hz gör någon skillnad för dig i verkliga livet.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till iPad Air är allt från iPad Pro man behöver!
40.2°
0

iPad Air är allt från iPad Pro man behöver!

Perfekt utvalt för folket

Peak Design skjuter upp release av mobilfäste med magnet
Börjar i stället skeppas i augusti

Peak Design drog igång en ny kickstarterkampanj för ett nytt mobiltillbehör i oktober under namnet Peak Design Mobile. Det hela är ett nytt tillbehörssystem med mobilskal och tillbehör som kan kopplas samman med hjälp av magneter. Enligt Peak Design är detta ett av företagets mest ambitiösa projekt hittills då det inte bara handlar om en produkt, utan praktiskt taget ett eget ekosystem av produkter. Planen var då att grejerna skulle börja skickas ut i maj. På grund av coronan har produktionen tagit lite längre tid än planerat och Peak Design har meddelat att man på grund av detta skjutit upp releasen till augusti. Detta är förstås lite tråkigt, men Peak Design lovar att Peak Design Mobile kommer vara det bästa mobiltillbehöret på planeten, så den som väntar på något gott osv. Företaget meddelar att folk som förbokat och blivit missnöjda av förseningen har möjlighet att avboka och få en återbetalning alternativt möjlighet att köpa andra Peak Design-produkter för ett reducerat pris. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Utvecklaren av PDF:en är död
Charles Geschke har lämnat oss

Adobe meddelade förra veckan att en av deras medgrundare, Dr. Charles Geschke, har dött 81 år gammal. Dr. Charles och Dr. John Warnock grundade Adobe i 1982 efter de lämnade Xerox. På Adobe var Geschke en av dem som 1984 utvecklade PostScript vilket var programspråket som användes för att beskriva hur sidor ska se ut vid utskrift, både på en datorskärm eller på en skrivare. Men det som han kanske är mest känd för är nog utvecklingen av Portable Document Format, eller PDF som de flesta nog kallar det numera. Geschke hade också en stor påverkan för utvecklingen av Photoshop samt andra Adobe-produkter. Så hatten av för Dr. Charles Geschke och tack för allt. Tumnagel
36.1°
+
Frode Wikesjö
0

BMW M3 och M4 finns nu med fyrhjulsdrift
Första gången för modellerna

En BMW ska vara bakhjulsdriven, men ibland är de också fyrhjulsdrivna. M3 och M4 har dock inte funnits med fyrhjulsdrift tidigare men nu är det alltså dags. xDrive-systemet jobbar i bilarna tillsammans med en aktiv M Differential som ska till att fördelningen av kraft är anpassad efter situation. Bilarna har differentialer både fram och bak och kraften mellan dessa hanteras av drivaxlar som har skapats speciellt för M3 och M4. Standardläget är att mer kraft finns på bakhjulen och BMW försöker så långt det gör se till att bilen bara drivs på bakhjulen eftersom det är roligare, men om man helt enkelt inte får ner all kraft i baken så flyttas kraft till framhjulen. Detta gör bilarna snabba, en M4 competition med xDrive behöver 3,5 sekunder för att ta sig till 100 km/h och det är 0,4 sekunder snabbare är den bakhjulsdrivna versionen. Även om systemen jobbar på automatiskt efter vad som behövs så kan föraren också påverka hur kraften fördelas. I sport-läget så får bakhjulen mer av kraften även när man trycker på hårt och vill man så kan man stänga av fyrhjulsdriften och bara köra på bakhjulen. Precis som de bakhjulsdrivna versionerna så finns M1- och M2-konfigurationer och man kan så klart lägga in i dessa hur man vill att fyrhjulsdriften ska fungera så att man slipper fippla med det på någon skärm. Prislapparna för Sverige är klara och en M3 Competition xDrive börjar på 957.000 SEK och en M4 Competition xDrive kostar 977.000 SEK. Som ni ser i vår video på de bakhjulsdrivna bilarna så får man räkna med att hosta upp en slant till för att få bilarna precis som man vill ha dem. Tumnagel
36.6°
+
Roger Åberg
0

Trailer för Glaciär
Camilla Läckbergs första långfilm

Camilla Läckberg har ju skrivit en hög med böcker men nu är det dags för långfilmspremiär. Filmen heter Glaciär och har premiär på Viaplay 30 april. – Äntligen närmar det sig premiär för Glaciär, jag hoppas så att tittarna kommer att tycka om den lika mycket som vi gör. Alexander och Lena är så fantastiska i sina roller och Baker är en otrolig regissör, säger Camilla Läckberg. Filmen är en kärlekshistoria mellan en läkare och en pastor, som spelas av Lena Endre respektive Alexander Karim. Ett dödligt virus sprider sig över världen och har redan dödat halva jordens befolkning. Viruset sprids vid direktkontakt och det finns inget botemedel. Lena och Alexander har låst in sig på två hotellrum men träffas en natt och så börjar de ha kontakt. Filmen är regisserad av Baker Karim. Tumnagel
34.4°
+
Roger Åberg
0

Warrior får en tredje säsong
Mer action i tv-rutan

Förra veckan bestämde sig Cinemax för att ge actionserien Warrior en tredje säsong. När denna säsong har premiär är oklart men det lär väl inte ske förrän tidigast nästa år. Warrior visas i Sverige på HBO Nordic och handlar om Ah Sahm som kommer till San Fransciscos Chinatown under slutet av 1800-talet för att leta efter sin syster. Serien är skapad av Jonathan Tropper som sannolikt är mest känd som mannen bakom serien Banshee. Precis som Banshee bjuder Warrior på en hel del action, våld och naket så gillar man det finns det säkert något för dig i Warrior. En trailer för seriens första säsong kan kollas in ovan. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Path of Exile-streamers fick gå före i väntekön för Ultimatum
Spelare visade lite missnöje

I fredags släpptes den nya Path of Exile-expansionen Ultimatum och inte helt oväntat var det en och annan spelare som ville hoppa in i spelet för att se vad expansionen hade att erbjuda. Inte helt oväntat ledde detta till köer och spelare var tvungna att vänta i flera timmar innan de kunde spela. Streamers fick dock lite specialbehandling och kunde kringgå kön för att börja lira på en gång och detta var något som inte riktigt gick hem hos spelarna. Path of Exile-spelarna visade lite missnöje och la upp ett och annat inlägg om detta på spelets subreddit, vilket ledde till att utvecklarna var tvungna att leverera svar på tal. I ett inlägg berättar spelets lead developer Chris Wilson att det hela var en del av expansionens marknadsföring och de hade betalat streamers för att lira Ultimatum i två timmar och för att i stället låta tiden rinna ut i väntekön så fick dessa gå före för att lira direkt. Wilson erkänner att detta var en dum idé och att de inte kommer göra liknande satsningar i framtiden. Bland annat skriver Wilson detta: We will not allow streamers to bypass the login queue in the future. We will instead make sure the queue works much better so that itx27s a fast process for everyone and is always a fair playing field. We will also plan future marketing campaigns with contingencies in mind to better handle this kind of situation in the future. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Snart lyfter NASA:s Mars-helikopter Ingenuity
Kolla in hur det går här

Idag är det äntligen dags för NASA:s Mars-helikopter att göra den första kontrollerade flygningen på Mars någonsin. Ingenuitys första marklyft har blivit framflyttat några gånger men klockan 12:15 idag svensk tid är det tänkt att minihelikoptern ska lyfta cirka tre meter från marken för att sedan landa igen. NASA kommer att livesända det hela från sitt kontrollrum men på grund av tidsfördröjningen och begränsad möjlighet att skicka bilder så kommer det inte handla om några livebilder på Mars och Ingenuitys flygning. De första bilderna från Ingenuitys förhoppningsvis lyckade flygning förväntar NASA att man kommer att kunna presentera någon gång under de närmaste dagarna. Ni kan följa NASA:s livesändning från Ingenuitys första flygning från 12:15 här ovanför. NASA JPL kommer även att skicka uppdateringar från det hela via sitt Twitter-konto vilket hittas här. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson Frode Wikesjö
0

Det här är Audi A6 e-tron concept
Så blir framtidens A6

Bilmässan i Shanghai har dragit igång och Audi tog tillfället i akt att presentera en riktigt fin konceptbil. Det handlar om nästa generation av A6 i elektrisk form, alltså A6 e-tron. Det här är faktiskt den första helt elektriska bilen från Audi som tydligt ersätter en av de nuvarande modellerna, även om fossilvarianten lär finnas en stund till. E-tron, e-tron GT och Q4 e-tron har ju alla varit nya modeller, men det här är alltså A6. Det handlar så klart om ett koncept och de är ju alltid flådigare än versionerna som sedan kommer på gatan. Men om man tittar i backspegeln så har varken koncepten för e-tron GT eller Q4 e-tron skiljt sig så jättemycket från de slutgiltiga versionerna, så jag tror att vi ser framtiden för Audi här. Och det är faktiskt lite annorlunda. Det är en riktigt slankt bil som i alla fall jag tycker är vacker och lysen både fram och bak har fått lite ny stil. Bilen bygger på PPE-plattformen, alltså personbilsvarianten av den J1-plattform som Porsche Taycan och Audi e-tron GT använder, så det finns en stor möjlighet att det här blir en riktigt rolig bil. Slankheten ger förresten lågt luftmotstånd, man har lyckats komma ner i 0,22 cW vilket är lågt men inte så lågt som Mercedes lyckades komma med sin EQS som har 0,2. Eftersom det är den plattformen men bilen är större än e-tron GT så får vi saker som snabbladdning med 270 kW men också mer räckvidd, Audi lovar upp till 70 mil. Golvet är platt tack vare plattformen och innerutrymmena lär bli riktigt trevliga. Audi kallar detta en lyxsedan och de lär passa på att göra en riktigt fet version som kostar riktigt fläskigt med pengar. Man har också hittat på en ny färg som man kallar för Heliosilver som ska ha en 3D-effekt. Fräsigt! Audi har som sig bör också jobbat med belysningen och självklart finns matrix-belysning. Men man har även slängt in lite projektorer som kan visa upp tecken och symboler framför bilen, dels för att man ska kunna kolla på grafik när man sitter i garaget (?) men också för att upplysa gångtrafikanter om diverse saker. Baklysena är uppbyggda av ny OLED-teknologi. Färdiga versionen av den här kommer redan nästa år faktiskt! Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

Nu ska Foodoras robot börja leverera mat till stockholmare
Doora går in en andra testfas

Budföretaget Foodora skriver i ett pressmeddelande att den rullande robot som man testat tillsammans med Tele2 nu ska börja testas för att leverera mat hem till en grupp betatestare. Roboten kallas för "Doora" och är av modellen Yape som utvecklats av italienska e-Novia. Foodora och Tele2 började testa Doora förra månaden genom att låta den rulla runt i centrala Stockholm för att analysera hinder den kunde stöta på under sin färd. Doora har kapacitet att transportera mat eller annat som väger upp till 20 kilo. Roboten är autonom men går även att fjärrstyra om det skulle uppstå en situation där det skulle behövas. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

NFT visar upp sin flygande bil Aska
Ska börja levereras 2026

Det amerikanska företaget NFT har visat upp sin första modell av de flygande bilarna man utvecklar, flygbilar vilka man hoppas ha både på vägar och i luften om några år. Modellen heter Aska vilket betyder "flygande fågel" på japanska. Den eldrivna Aska ska, med vingarna ihopfällda som på bilden nedan, vara ungefär lika stor som en SUV och kan lyfta från marken som ett så kallat VTOL-flygplan (Vertical Take-Off and Landing). Aska är primärt utvecklad för privatpersoner som vill bo på lite mera lantliga belägna platser men kanske behöver pendla in till städer då och då. Räckvidden uppges ligga på runt 400 kilometer. NFT har börjat ta emot förbeställningar på de första 150 exemplaren av Aska som man planerar att bygga. Dessa säger man ska börja levereras 2026 och de kostar 789.000 dollar styck, motsvarande nästan 6,7 miljoner svenska kronor. Här nedanför hittas ett klipp på hur det ser ut när Aska transformeras från bil- till flygläge. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Call of Duty: Warzone-utvecklarna lovar justering av Roze-skin
Har ansetts vara ett pay-to-win-skin

Call of Duty: Warzone-utvecklarna Raven Software har meddelat att de äntligen kommer göra något åt Roze-skinnet Rook som ställt till lite bekymmer för spelare sedan det släpptes i somras. Problemet har varit att då skinnet inte har några reflekterande ytor har det varit extremt svårt för spelare att se folk som använder skinnet när dessa sitter och trycker i mörka hörn. Spelare har klagat på skinnet sedan det släpptes och nu har utvecklarna Raven Software meddelat att de hört kritiken och att ändringar är på ingång. Specifikt vad som ska göras är oklart, men troligtvis kommer ändringarna göra att det lättare går att se spelare som använder skinnet. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Volvo levererar självkörande bilar till DiDi
Kinesiska Uber-varianten

DiDi är lite som en kinesisk Uber och nu har man skrivit på ett avtal om självkörande fordon tillsammans med Volvo. Men även om Volvo arbetar på sin egen självkörande teknik så levererar man här mest fordon i form av Volvo XC90, sakerna som sitter på utsidan är DiDis egna hårdvara som de kallar för DiDi Gemini. Systemet pratar dock med all den säkerhetsteknik som redan finns i en XC90. DiDi har redan testkört självkörande bilar som gått att boka i appen. Detta test gjordes förra året i Shanghai och då använde man massor av olika bilmodeller, bland annat Volvo XC60. Under testet så fanns det säkerhetsförare i bilen. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Android 12 verkar få digital papperskorg för borttagna filer
Är det något som behövs?

Android 12 kommer släppas skarpt senare i år och gänget på XDA Developers fortsätter grotta ner sig i utvecklarversionens kod för att leta rätt på kommande funktioner. Tidigare har vi fått reda på att den nya Android-versionen kommer med bättre integritetskontroll, förbättrat enhandsläge och förstås lite ny design samt förbättrade navigeringsmöjligheter. Nu har XDA Developers hittat ytterligare grejer och den här gången är det en mer närvarande version av en digital papperskorg. Den nya papperskorgen i Android verkar komma att fungera som på datorer. I papperskorgen sparas filer du nyligen tagit bort på telefonen och du får snabbt reda på hur mycket utrymme dessa tar upp på telefonen och ger dig möjlighet att rensa upp på direkten. Papperskorgen kan ju vara användbar om man är lite vårdslös med raderandet, men utöver borttagning av dina foton och videor i galleriappar som redan har liknande papperskorgar så känns det inte riktigt nödvändigt att ha en övergripande papperskorg för telefonen. För övrigt finns redan en liknande funktion i Android 11 som utvecklare kan implementera i sina appar, men denna har använts rätt sporadiskt. Med Android 12 verkar det som att funktionen kommer vara implementerad i operativsystemet. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Två dog när Tesla utan förare krockade med träd
Autopilot betyder inte att bilen är självkörande

Flera källor rapporterar att två män dog efter att den Tesla Model S de färdades i kört av vägen och krockat med ett träd i den amerikanska delstaten Texas. Enligt polisen så satt ingen bakom ratten i bilen. En av männen satt i passagerarsätet medan den andra satt i bilens baksäte. Huruvida de båda männen, 59 och 69 år gamla, missuppfattat Teslas-bilens självkörande egenskaper eller varför ingen person styrde bilen finns det än så länge inga uppgifter om. Tesla har tidigare fått kritik för att man kallar sin körassistent för "Autopilot", något som kanske kan göra att en del får uppfattningen att denna gör bilen helt självkörande. Så är inte fallet utan det krävs att en förare sitter bakom ratten även när Autopilot är aktiverad och att föraren ska vara uppmärksam på trafiken och beredd att ta kontroll över bilen om så behövs. I klippet ovan kan ni kolla in bilder från olycksplatsen och vad som blev kvar av Teslan efter dödsolyckan. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
111kg
+
Roger Åberg

Snubbe åker genom USA
Via Google Maps

YouTube-användaren GeoPeter kände att det var bra idé att spendera tolv timmar på att ta sig genom USA med hjälp av Google Maps. Med start i Los Angeles klickade han sig hela vägen fram till New York. En tur som vanligtvis har runt två dygn att köra klickade han sig genom på runt tolv timmar. Tumnagel
36.5°
+
Frode Wikesjö
0

Skapa länkar till textstycken i Chrome 90
Praktisk funktion nu direkt i webbläsaren

Chrome 90 har en trevlig liten funktion som gör att man som användare kan skapa en länk som direkt hänvisar till en specifik textrad på en sajt. Den här funktionaliteten har varit möjlig på många andra platser tidigare och även Google släppte ett tillägg föra året som gav Chrome denna funktionalitet. Men i samband med Chrome 90 blir detta alltså inbyggt i webbläsaren. Denna länk-till-text-funktion rullas ut till användarna samt plattformar allt eftersom. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Amazons Sagan om Ringen-serie är dyr
Första säsongen kostade nästan en halv miljard dollar

Nya Zeeländska Stuff rapporterar att Amazons Sagan om Ringen-serie är en riktigt dyr produktion. Enligt dem har seriens första säsong kostat 465 miljoner dollar vilket ju är mer än fyra miljarder kronor. Det är rätt mycket pengar det, så pass mycket att tv-seriens budget är 150 miljoner dollar högre än den som Peter Jackson hade för sina Sagan om Ringen-filmer. Om alla dessa pengar kommer ge oss en vettig tv-serie återstår ju så klart fortfarande att se när säsongen visas under 2022. Tumnagel
57.4°
+
Frode Wikesjö
0

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
111kg
+
Roger Åberg

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
88kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
85kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
75kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
26kg
+
Wille Wilhelmsson

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
101kg
+
Wille Wilhelmsson

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
81kg
+
André Stray

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
211kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu drar årets försäljning av majblommor igång
Köp i butik eller i barnens webbshoppar

Idag drog årets försäljning av majblommor igång, de små pinsen som säljs för att motverka barnfattigdom i Sverige. Traditionellt har majblommor sålts av skolbarn men på grund av pandemin fick detta ställas in förra året. I år har Majblomman förändrat upplägget av försäljningen vilket innebär att skolbarn kan skapa sina egna webbshoppar där de kan sälja de fysiska Majblommor som skulle sålts förra året och samla in pengar till sin skolklass. De fysiska Majblommorna från 2020 kommer även att säljas i ICA-butiker såväl som i Majblommans egna webbshop. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur skolbarn som vill sälja Majblommor kan skapa sina egna webbshoppar för att sälja dessa. Det kommer även att säljas en digital variant av Majblomman 2021 vilken alla som donerar pengar till Majblommans arbete mot barnfattigdom kommer att få. Det kan man göra genom att bidra till insamlingar som kan startas av företag och privatpersoner på Majblommans hemsida. Ni kan kolla in både förra årets fysiska Majblomma såväl som årets digitala Majblomma på bilden här ovanför. Tumnagel
90kg
+
Wille Wilhelmsson

Le Creuset släpper ny serie med ugnstillbehör
Med nonstick

Le Creuset är kända för sina färgglada köksprylar men nu släpper man en serie med ugnstillbehör som inte är så färgglada. Tillverkade av hårdanodiserat aluminium och med PRFE-beläggning och man lovar att de ska tåla hårda dag så de går att diska i maskin och köras i ugn upp till 260 grader. De olika plåtarna och formarna kostar mellan 409 och 789 kronor och köper man flera så går de att förvaras i varandra. De finns i butik från 1 maj. Tumnagel
92kg
+
Roger Åberg