m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Skoda lyfter Rapid
Ser nu ut som Scala

Skodas lilla sedan-modell Rapid får sig nu en ansiktslyftning så att den bättre liknar övriga syskon. I mina ögon liknar den modellen Scala väldigt mycket och det är yxiga linjer hit och dit som gäller. Förutom den nya utsidan som nu innefattar skarpare strålkastare och LED-bakljus får bilen även Skoda printat över hela bakluckan. Insidan har fått en ny digital instrumentpanel, det senaste infotainmentsystemet med en pekskärm på 6,5 tum (går att få i 8 tum), uppvärmd ratt, uppvärmd vindruta och lite annat smått och gott. Motormässigt har inget förändras jämfört med föregångaren vilket innebär en 1,6-litersmaskin på 90 eller 110 hästar och en turbomatad 1,4 som ger 125 hästar. Växellådsmässigt handlar det om fempetad manuell eller sexstegad automatlåda. Turbomotorn går även att få med sjustegad dubbelkopplingslåda. Nya Rapid tillverkas i Volkswagens fabrik i Kaluga, Ryssland. De första exemplaren ska hitta ut till handlare under första kvartalet nästa år och priset börjar på strax över 13.000 dollar. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Audi lyfter A4
Och som väntat får även S4 dieselmotor

Efter att ha presenterat S5, S6 och S7 med dieselmaskin är det nu så dags för uppdaterade S4 att göra entré. Precis som sina syskon får den också dieselmotor och i samma veva får hela A4-linjen en facelift. Det som sticker ut mest är de nya strålkastarna och baklamporna samt grillen som blivit ännu större än tidigare. LED-strålkastare är standard men vill man ha ännu mer kräm finns även Matrix-strålkastare på tillvalslistan. I övrigt är stötfångare fram och bak nya och så även fälgalternativen. Tolv stycken olika lacker erbjuds. Insidan får den senaste versionen av MMI-systemet vilket bland annat innebär en pekskärm på 10,1 tum. I Europa erbjuds versionerna A4 35 TFSI med 147 hästar eller 2.0 TFSI med 241 hästar om man vill köra på bensin. På dieselsidan hittar vi A4 45 TDI med 227 hästar, 2.0 TDI med 187 hästar och 3,0 TDI med 227 hästar. S4 bjuder istället på en turbomatad V6:a på 3,0 liter som lämnar 342 hästar och som har ett vrid på hela 700 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 4,8 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Precis som övriga dieseldrivna S-versioner får den här ett mildhybrid-system. Audi A4 och S4 TDI kan beställas från slutet av maj. A4 allroad quattro "i början av sommaren". Några priser har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Android Auto får nytt utseende
Ska även bli effektivare att använda

Nu är det fem år sedan Google lanserade Android Auto och nu har man gett sin mobilapp till bilen en välbehövlig ansiktslyftning. Det handlar inte bara om nytt utseende på Android Auto utan Google har även effektiviserat vissa funktioner i appen så att det går snabbare att till exempel ställa in navigationsfunktionen så att den enklast hittar till önskad plats. Dessutom är hela menyn i Android Auto omgjord vilket Google uppger ska göra användandet av appen enklare. Sedan Android Auto lanserades 2014 har systemet letat sig in i över 500 bilmodeller från cirka 50 olika bilmärken. Den nya designen på Android Auto börjar rulla ut någon gång i sommar. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford uppdaterar Mondeo
Kombin går nu att få som hybrid

Ford är just nu och ställer ut på Brussels Motor Show i Belgien och med sig har de den här uppdaterade versionen av modellen Mondeo. Faceliften bjuder på lite nytt utseende här och där, mer teknik och för första gången går det nu att få kombin som hybrid. Den kombinerar en fyra på 2,0 liter med en elmotor och ett batteripack på 1,4 kWh. Den kombinerade effekten anges till 187 hästar och kraften skickas till framhjulen via en automatlåda. Bilen har bromskraftsåtervinning och den kombinerade förbrukningen anges till 0,44 liter per mil. Övriga motoralternativ är en ny EcoBlue-dieselfyra på 2,0 liter som går att få med 120, 150 eller 190 hästar. De två sistnämnda går att få med en ny åttastegad automatlåda. Fyrhjulsdrift finns också på tillvalslistan. På säkerhetssidan finns prylar som Adaptive Cruise Control, Stop & Go, Speed Limiter och Traffic Sign Recognition. När uppdaterade Mondeo kommer att börja säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Hyundai lyfter Ioniq
Uppdaterat utseende och mer teknik

Hyundai Ioniq är inne på sitt tredje marknadsår och hittills har man sålt mer än 60.000 stycken exemplar av modellen som erbjuds som hybrid, laddhybrid och ren elbil. Nu presenteras en facelift till de två förstnämnda medan elbilen av någon anledning får vänta en stund på att få samma behandling. Bilarna uppdateras med nya strålkastare, nya baklampor, nya stötfångare, annan grill, tre stycken nya lackalternativ, uppdaterad insida och mer teknik. Man kan nu få en skärm på 10,25 tum till infotainmentsystemet som bland annat kan köra Android Auto, Apple CarPlay och Hyundai Live Services. Alla bilar har SmartSense-paketet som standard vilket innefattar saker som Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist och Driver Attention Alert. En annan nyhet på teknik-fronten är Green Zone-läget. Det ser till att klippa förbränningsmotor i lågutsläppszoner och bara gå över till att rulla på el. Troligtvis kommer uppdateringen att stå utställd på mässan i Genève i mars. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

7-seriens nya näsborrar är enorma
BMW presenterar faceliften

När en bil förnyas men inte är helt ny brukar det heta att den får sig en facelift, eller ansiktslyftning som man säger på svenska. Det har BMW verkligen tagit fasta på nu när de rullar ut en uppdaterad version av 7-serien, men om det är till det bättre eller sämre är oklart. Det går inte att missa att grillnjurarna ökat markant i storlek (40 procent) och nu är det som dominerar hela fronten, precis som hos många andra av modellens syskon den senaste tiden. Förutom det nya utseendet har bilen begåvats med mer teknik, det senaste inom självkörning och nya alternativ när det kommer till bensin- och hybrid-lösningar. På instegssidan finns 730d och i andra änden av skalan hittar vi monstret M60iL med dubbelturbomatad V12-motor på 580 hästar. Den här ska göra 0-100 km/h på bara 3,8 sekunder vilket är riktigt bra för en bil i den här storleksklassen. Starkast på dieselfronten blir versionen som lånar motorn från X5 M50d. Den har en rak sexa på 3,0 liter med inte mindre än fyra stycken turboaggregat och en effekt på 400 hästar och ett vrid på hela 760 newtonmeter. Vill man köra hybrid är det 745e som gäller. Den ersätter tidigare 740e och är en laddhybrid som ska ta sig omkring 5,5 mil på en laddning tack vare ett större batteripack som nu är på 12 kWh. Den kombinerade effekten anges till 390 hästar. 730d och 745e har fyrhjulsdrift som tillval, övriga har det som standard. Oavsett motoralternativ är det den senaste versionen av ZF:s åttastegade automatlåda som gäller. Active integral steering och rear-wheel steering finns som tillval. Luftfjädring är standard och den jobbar tillsammans med ett nytt kamerabaserat chassi-system som ser vägen framför sig och förbereder fjädringen så att åkturen blir så behaglig som möjligt. Interiören har inte genomgått någon våldsam förändring men den senaste versionen av operativsystemet har givetvis hittat till infotainmentsystemet. De första leveranserna ska dra igång under första kvartalet. Någon prislista har vi tyvärr inte fått ta del av än. Tumnagel
23.8°
+
Bobby Green
0

CES 2019 Jabra presenterar nytt på hörlursfronten
Och ger Move ett lyft

Jabra är givetvis och ställer ut på mässan i Las Vegas och med sig har de bland annat de nya hörlurarna Elite 85h. De är utrustade med något man kallar för SmartSound och det är en AI-teknik som intelligent ska anpassa ljudet på allra bästa sätt. De har även Active Noise Cancellation och Jabras HearThrough-teknik som gör att användaren kan bestämma hur mycket ljud utifrån som ska släppas igenom. Med ANC aktiverat ska batteritiden ligga på 32 timmar. Muffarna mäter 40 millimeter och de lovar att leverera högkvalitativt ljud samtidigt som de innehåller inte mindre än åtta stycken mikrofoner - sex stycken används när man kör samtal, fyra när man har ANC aktiverat och två stycken hybrider som kombinerar de båda. Man behöver inte heller längre trycka på lurarna för att kunna få hjälp av röstassistenterna Alexa, Siri eller Google Assistant utan det är bara att prata loss. Kommer i färgerna Black, Titanium Black, Gold Beige och Navy. Black hittar du dock endast BestBuy i USA och Kanada. Släpps i april och kostar 2.999 kronor. Förutom Elite 85h uppdaterar Jabra over-ear-modellen Move som får en ansiktslyftning och namnet Move Style Edition. Nu har dessa istället upp till 14 timmars batteritid, trådlös musikkontroll och tre nya färger - Titanium Black, Gold Beige och Navy. Om batteriet tar slut kan man även köra dessa med 3,5-millimeterskabel. Lurarna finns att köpa nu och kostar 999 kronor. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2018

WWDC Apple presenterar macOS Mojave
Lite nya funktioner och högre säkerhet

Apple har visat upp en ny version av macOS på sin utvecklarkonferens WWDC och precis som de senaste versionerna av macOS har även denna fått namn efter ett landmärke i Kalifornien. Bland nyheterna i macOS Mojave hittas bland annat en ny funktion som automatiskt grupperar olika filer på datorns desktop så att det inte blir riktigt så stökigt om man laddar ner mycket filer direkt till desktoppen. Vidare har Finder fått ett nytt gränssnitt, skärmdumps-funktionen Screenshots har blivit lite smidigare då man kan redigera skärmdumpar direkt efter man tagit dem och Apple News kommer till macOS. Även det ryktade mörkerläget kommer att dyka upp i macOS Mojave. Med appen Continuity Camera kan man koppla samman macOS och iOS så att man kan ta ett fotografi med sin iPhone som omedelbart dyker upp i macOS. Nästa version av macOS kommer även innehålla appen Voice Memos med vilken macOS-användare kan spela in röstmeddelanden. Apple kommer att fokusera mer på säkerhet och integritet i macOS Mojave. Bland annat kommer man nu bättre kunna kontrollera vilka appar som kommer åt vilken information på macOS. Apple kommer även att lägga in spärrar i sin webbläsare Safari så att det blir svårare för webbtjänstar att övervaka och spåra Safari-användare. Mac App Store har fått sig en rejäl ansiktslyftning och även lite nya funktioner som till exempel tips för appar man redan installerat. Mac App Store har även fått sektioner som till exempel "Discover", "Create", "Work", "Play", "Develop", "Categories" och "Updates". Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kia lyfter Sportage
Lanseras i höst

Förra veckan skrev vi om att uppdaterade Kia Sportage skulle komma som mildhybrid. Nu visar tillverkaren bilder på hur bilen ser ut och man säger att designen har blivit mer uttrycksfull. Förutom detta ska bilen ha fått de senaste assistanssystemen som ska hjälpa till med körningen. Gällande mildhybriden så kombinerar den en dieselfyra på 2,0 liter med ett 48-volts elsystem bestående av ett litiumjonbatteri på 0,46 kWh och en kombinerad startmotor och generator. Detta fungerar som start/stopp samtidigt som det avlastar förbränningsmotorn. Man får även lite mer vrid och energin som bildas när bilen frirullar eller bromsar återvinns. Den nuvarande dieseln på 1,7 liter ersätts med en ny CRDi-maskin på 1,6 liter som kan fås med 115 eller 136 hästar. Den sistnämnda går att få med både fyrhjulsdrift och sjustegad dubbelkopplingslåda. Alla drivlinor anpassas till det nya reglementet Euro 6d TEMP. Utseendemässigt får bilen en ny stötfångare fram och bak, nya strålkastare och nya bakljus. Insidan får en ny ratt och en omgjord instrumentering. På tekniksidan hittar vi bland annat adaptiv farthållare, 360-kamera och en ny åtta tum stor skärm till infotainmentsystemet. Vad uppdaterade Sportage kommer att kosta när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Cadillac lyfter flaggskeppet CT6
Först ut med nya V8:an

Våren 2015 fick vi se Cadillacs lyxiga tysk-utmanare CT6. Nu är det dags för modellen att få sig ett lyft och så här ser den ut. Förutom nytt utseende blir det den första modellen som får ta del av den nya dubbelturbomatade V8:an på 4,2 liter som ger 550 hästar och 850 newtonmeter. Motorn ska vara helt ny från grunden och sägs vara en perfekt balans mellan prestanda, effektivitet och ett kompakt format. Maskinen är kopplad till en tiostegad automatlåda som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. Väljer man toppversionen V-Sport får man stora Brembo-bromsar med fyrkolvsok, sportigare fjädring, styvare chassi och motorn som tidigare nämnts. Vad bilen kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Toyota lyfter lilla Aygo
Krysset tonas ned

Toyota kommer bland annat att ta med sig en faceliftad version av modellen Aygo till mässan i Genève och nu får vi bilder som visar hur den ser ut. Kryssformen i fronten är något mildare samtidigt som strålkastarna har fått DRL-slingor i sig. Under strålkastarna sitter fejkade luftintag för att ge bilen ett sportigare utseende. Bakljusen har också gjorts om och de har numera en ljusslinga alá Prius som löper längs med hela lampan. Under huven har man bland annat begåvat den trecylindriga bensinmotorn på 1,0 liter med nytt insprutningssystem och högre kompression. Den ger nu 72 hästar jämfört med tidigare 69. Vridet sjunker dock från 95 till 93 newtonmeter. Motorn är Euro 6.2-certifierad. 0-100 km/h ska gå på 13,8 sekunder och förbrukningen enligt NEDC-körcykeln anges till 0,39 liter per mil med ett utsläpp på 90 gram koldioxid per kilometer. Väljer man Eco-versionen sjunker denna siffra till 86 gram. På säkerhetssidan finns bland annat kollisionsvarnare och autobroms. När bilen börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2017

Microsoft bygger om sitt huvudkontor
Redmond får en ansiktslyftning

Microsoft har visat upp skisser på hur man tänker att förändra utseendet på sitt campus i Redmond i USA under ett fem år långt projekt. Det handlar om både renovering samt nybyggnation och när man kommer att vara klara kommer campuset att bestå av sammanlagt 131 byggnader där företagets 47.000 anställda i området kommer att arbeta. Det kommer även att finnas plats för 8.000 kommande anställda och man kommer även att lägga 150 miljoner dollar för att förbättra transportsystemen runt campuset. Vidare kommer det att byggas ett nytt torg, löparbanor samt anläggningar för butiker, cricket och fotboll. Bygget kommer att påbörjas nästa höst och kommer enligt nyhetsbyrån Bloombergs att kosta ett okänt antal miljarder dollar. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Citroën uppdaterar C4 Cactus
Mindre Airbumps men får hydraulisk fjädring

Det har nu blivit dags för Citroën C4 Cactus att få sig en liten facelift och uppdatering. Citroën säger att designen har blivit ännu fräckare men i mina ögon har de ju tagit bort det som verkligen fick bilen att sticka ut - de lustiga luftkuddarna Airbump som satt på dörrarna. Eller de är i alla fall betydligt mindre än tidigare. Dock har man lagt till något annat som säkerligen uppskattas - hydraulisk fjädring. Utöver det ska bilen ha inte mindre än 121 olika förarassistanssystem, tre nya uppkopplingssystem och mer bränsleeffektiva och starkare motorer. Du kan få din Cactus med en trecylindrig turboladdad bensinare på 110 hästar med manuell eller automatlåda. Vill du köra diesel finns alternativen BlueHDi med 100 hästar och manuell låda eller BlueHDi med 120 hästar och automatlåda. Den sistnämnda kommer dock först nästa höst. Båda dieslarna ska kunna köras på biodieseln HVO (Hydrogenated Vegetable Oil) även kallad HVO100. C4 Cactus blir den första bilen i Europa som utrustas med Citroëns fjädringsinnovation Progressiv Hydraulic Cushions. Systemet ska ge känslan av att man svävar fram och på ett effektivt sätt svälja alla ojämnheter i vägen. Bilen blir även den första i världen med "Advanced Comfort Seats" - säten med en inbyggd minnesfunktion som kan justera sig efter exempelvis förarens tyngd och kroppsform. I bagagerummet ska det gå in 358 liter. Fäller man baksätet ryms det istället 1 170 liter. Vad prislappen ligger på och när lansering sker får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Porsche Cayenne!
Kanske inte någon revolution

Hur den skulle se ut var knappast en hemlighet eftersom det läckt lite bilder, men nu är den här på riktigt - nya Porsche Cayenne. Vid första ögonkastet kan man verkligen fråga sig om den verkligen är helt ny och inte bara är en ansiktslyftning, men Porsche försäkrar att det är en helt ny generation. Vi känner igen huvudformen sedan tidigare och den största förändringen hittar vi bak där looken från senaste Panameran hittas. Men den magi som just senaste Panameran fick där en rätt ful bil blev rätt snygg tycker jag inte att Porsche har lyckats med på Cayenne. På insidan fortsätter lånen från Panameran och det är så klart bara bra. Något som man också lånar är fyrhjulsstyrningssystemet. Något som vi får vänta med från start är turbo och diesel. Två versioner finns, vanliga Cayenne med 340 hästar och Cayenne S med 440 hästar. Båda bygger på V6:or på 2,9 liter. Turbo och hybrider lär komma, men hur det blir med diesel är lite mer oklart. Prislappen för Cayenne hamnar på 745.000 kronor och Cayenne S 925.000 kronor. Sverigepremiär 20 januari. Tumnagel
35.3°
+
Roger Åberg
0

Nya Volvo XC60 imponerar
Premium som inspirerar!

Efter ett drygt dygn med Volvos nya XC60 måste jag faktiskt säga att jag är imponerad. Man har tagit det fina från storebrodern XC90 och runt det gjort en bil med lite annan karaktär. Den här bilen är inte bara ett mindre syskon med billigare detaljer. Men vi börjar med prislappen. Alla bilar som Volvo nu säljer av nya XC60-modellen kommer att vara välutrustade, bland annat går det inte att köpa bilen utan panoramatak. Anledningen till detta är att man till en början helt enkelt struntar i att sälja nya modellen med det billigaste utrustningspaketet Kinectic utan insteget är Momentumpaketet, ett paket som kostar 50.000 kronor på den äldre modellen. Nya XC60 kostar i dag från 422.900 kronor men en inte allt för vild gissning är att man kommer att kunna köpa en snikversion för dryga 360.000 kronor i framtiden. Tumnagel
50.4°
+
Roger Åberg
0
2016

Nu är den här - uppdaterade Volkswagen Golf
Först i sin klass med geststyrning

Läckta bilder på uppdaterade Volkswagen Golf delade vi med oss av tidigare i dag, nu är bilen presenterad i Tyskland och således kommer bra bilder och mer information. Men som vi kunde se innan är det inget revolutionerande det handlar om direkt, utan en diskret facelift. Volkswagen skryter dock med att bilen är den första i sin klass med geststyrning - du kan alltså vifta med händerna inuti bilen för att utföra olika kommandon. Uppdateringen kommer till Golf, Golf GTI, Golf GTE och Golf Sportscombi. Under huven dyker det upp lite nya motorer, bland annat en helt ny turbomatad bensinfyra som kallas för 1,5 TSI Evo. Den ger 150 hästar och har aktiv cylinderstyrning (ACT). En BlueMotion-version på denna med 130 hästar kommer senare. Förutom detta har GTI fått mer pulver och toppversionen ger numera 245 hästar. Efterhand kommer en ny sjustegad DSG-låda att ersätta alla dagens sexstegade DSG. LED-strålkastare finns som tillval och LED-bakljus är standard oavsett version eller modell. R och GTE får även flytande blinkers bak som snyggar till rumpan ännu mer. Finns som tillval till övriga versioner också. Bilen får även lite fler förarassistanssystem än tidigare och dessa är Traffic Jam Assist, nya Pedestrian Monitoring för Front Assist med City Emergency Brake och Trailer Assist som hjälper dig när du ska backa med släp. På insidan hittar vi infotainmentsystemet Discover Pro som har en skärm på 9,2 tum och som alltså kan styras med hjälp av handgester. Du kan med en svepande rörelse bland annat bläddra bland menyerna, byta radiostation eller skrolla genom bilder. Förförsäljningen av "nya" Golf drar igång vid månadskiftet och då släpps även priserna. De första bilarna kommer i slutet av första kvartalet 2017. Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Porsche Panamera!
Äntligen officiell

För sju år sedan presenterade Porsche sin Panamera och även om det på många sätt var en fantastisk bil så var det inte många som gillade utseendet. Snarare tvärtom. Ansiktslyftningar gjordes men inget hjälpte. Men nu är äntligen generation två här och min magkänsla säger att den här kommer att bli bättre mottagen. Både front och rumpa känns numera verkligen igen från de mindre och nättare syskonen. Helheten känns i alla fall enligt mig betydligt bättre. Men mindre har bilen inte blivit för det, snarare tvärtom. Nya Panamera är 505 centimeter lång, 3,5 centimeter längre än föregångaren. Lite, lite bredare (4 millimeter) har den blivit och är numera 193,5 centimeter på bredden. Alla som kört Panamera vet att det är mycket, det här är inget som man klämmer sig mellan små luckor i stadstrafiken med. Bilen har även blivit 5 millimeter högre och mäter nu 142,3 centimeter på höjden. Axelavståndet har förändrats och framaxeln har flyttats fram vilket ger ett mindre överhäng. Precis som tidigare har Panamera en vinge bak som fälls ut. På turbon är den stor, kolla in 1.55 minuter in i filmen ovan för att se besten in action. Tre modeller och motorer kommer från start. Panamera 4S Diesel, Panamera 4S och Panamera Turbo. En Turbo S lär komma. Alla tre driver på alla fyra hjulen och har en ny PDK-låda med åtta växlar. Panamera 4S Diesel har 422 hästar och ska vara Porsches starkaste diesel någonsin. Vrider är 850 newtonmeter och 0-100km/h går på 4,5 sekunder. Lägger man till ett Sport Chrono-paket sänks det till 4,3 sekunder. Förbrukningen ligger på 0,67-0,68 liter per mil. Pris från 1.150.000 kronor. Panamera 4S har en V6:a som med dubbla turbos ger 440 hästar och 550 newtonmeter. 0-100 km/h går på 4,4 sekunder, med Sport Chrono går det på 4,2 sekunder. Förbrukningen ligger på 0,81-0,82 liter per mil. Pris från 1.110.000 kronor. Panamera Turbo har en V8:a på fyra liter som ger 550 hästar och 770 newtonmeter, det är 30 respektive 70 extra mot föregångaren. 0-100 km/h går på 3,8 sekunder och med Sport Chrono går det på 3,6 sekunder. Turbon kommer den här gången under litern per mil, de exakta siffrorna är 0,93-0,94 liter per mil. Pris från 1.520.000 kronor. Inredningen är helt ny och det som syns mest är kanske skärmarna. Framför föraren hittar vi skärmar men inte bara. Klockan i mitten verkar som tur är vara rätt analog fortfarande. I mitten på instrumentpanelen sitter numera en smått gigantisk skärm. Modellerna går att beställa i dag men bilen lanseras på riktigt i november här i Sverige. Som jag vill köra den. Tumnagel
56.9°
+
Roger Åberg
0

Lexus IS får sig ett ansiktslyft
Presenterad på Beijing Auto Show

Efter en liten teaser är nu Lexus facelift av modellen IS officiell. Bilen har presenterats på Beijing Auto Show och det som sticker ut mest är fronten som fått ny stötfångare, en ännu hungrigare grill och en uppsättning nya strålkastare. Även baklamporna får nytt utseende tillsammans med rektangulära avgaspipor i krom. I övrigt begåvas utsidan med nya fälgar och två nya lackalternativ - Deep Blue Mica och Graphite Black Glass Flak. På insidan har skärmen på mittkonsolen vuxit från sju till 10,3 tum samt att det erbjuds lite nya interiörfärger. Motormässigt sker inga förändringar och det som finns att välja mellan här är en turbofyra på 2,0 liter och 241 hästar eller en V6:a på 3,5 liter på antingen 255 eller 306 hästar. När faceliften börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
26.6°
+
Bobby Green
0

Audi lyfter A6 och A7 - igen
Får även mer utrustning till samma pris

För nästan exakt två år sedan fick Audis modeller A6 och A7 sig ett lyft och nu är det dags igen. Förändringen är ytterst diskret men den finns där ändå. Det tyskarna har gjort är att montera en ny stötfångare samt att sidokjolarna och bakspoilern har fått ett annat utseende. Baktill sitter det även en ny diffusor integrerad i stötfångaren. Två nya lackalternativ erbjuds också - Matador Red och Gotland Green. Lacken Java Brown som tidigare endast gick att få till A6 Allroad går nu att välja till vilken A6 och A7 man vill. Vidare erbjuds två nya fälgalternativ till A6, tre nya till A7. Den största nyheten på insidan är att MMI-enheterna uppgraderats med Apple CarPlay och Android Auto. Orderböckerna öppnar snart och de första leveranserna sker nu till sommaren. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

En snabb titt på faceliften av Tesla Model S
Bättre utan grillen?

För några dagar sedan släppte Tesla en facelift av modellen Model S och här får vi oss en snabb titt på förändringarna. Videon kommer från Tesla-fanatikern Bjørn Nyland och på hans YouTube-kanal som du hittar här finns mängder med fler Tesla-relaterade videos. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2015

IFA 2015 Samsung visar upp nya SmartThings-hubben
Kontrollera och ha kontroll över hemmet

Under sin presskonferens på IFA-mässan så presenterade Samsung sin nya generation SmartThings-produkter som skall se till att hemmet blir smart. Hubben har fått sig ett antal förbättringar vilket bland annat innebär att man inte längre behöver ha konstant tillgång till SmartThings molnserver och att den konstant kan sända en videoström till appen tack vare en kraftigare CPU. Den har nu även en liten buffer så man kan spola tillbaka lite ifall man vill se vad som hände där hemma för någon minut sedan. Denna funktion kommer vara gratis fram till årets slut sen kommer det bli en premiumfunktion som man måste betala 4,99 dollar i månaden för. En annan trevlig grej är att den nu även kan köras utan ström i tio timmar ifall strömmen skulle paja. Samsung har även introducerat Smart Home Monitor som man kan använda om man vill ställa in att kameran skall spara videoströmmen vid en specifik händelse. Denna funktion kommer dock släppas i betaform när SmartThings lanseras. Även SmartThings-appen har fått sig en rejäl ansiktslyftning och ger nu användaren bättre möjligheter att sortera enheterna. Detta är ju rätt vettigt då SmartThings nu har stöd för runt 200 enheter och sannolikt kommer stödja många fler framöver. SmartThings-hubben säljs i USA för 99 dollar men kommer nu även börja säljas i England. När vi officiellt får se dessa i svenska butiker återstår att se. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Mercedes lyfter A-klass
Ser du någon skillnad?

Mercedes presenterade nu i helgen en ansiktslyft version av modellen A-klass för att låta den leva några år till. Men det är inte mycket som har hänt utseendemässigt utan istället handlar det om små förändringar här och där samt optimerade motorer och ett nytt instegsalternativ. Den största nyheten är väl egentligen att effekten i AMG-versionen pumpats upp från 360 till 381 hästar. Fronten har fått ny stötfångare och insatserna i strålkastarna har nytt utseende. Led-strålkastare finns nu även som tillval. Sen har även diodslingorna i bakljusen har gjorts om, men själva huset ser ut som förut. På insidan är infotainmentsystemet även här flyttat till en friliggande skärm på instrumentpanelen. Modellen har fått en ny instegsversion i form av A 160 som innebär en bensinmotor på 102 hästar. Den ska dra 0.51 liter per mil och släpper ut 119 gram per kilometer. Starkast och värst är AMG-versionen som numera benämns Mercedes-AMG A 45 4Matic. Den turbomatade fyran på 2.0 liter har här fått 21 extra hästar och levererar nu 381 hästar. Vridet har ökat från 450 till 475 Nm. Innan tog man sig till 100 km/h på 4.6 sekunder, nu avverkas samma sträcka på 4.2. En AMG S-version ska också dyka upp lite senare, och den kommer att bjuda på omkring 400 hästar. Premiär blir det på bilmässan i Frankfurt i höst. Mer om bilen finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter XJ
Mer teknik och mer dieselkraft

För att även modellen XJ ska hänga med i svängarna presenterar nu Jaguar en liten uppdatering både för in- och utsidan. Lite nya strålkastare med full-led, lite lenare bakljus, lite starkare dieselmotor och lite nytt på teknikfronten är det som gäller. På insidan får man infotainmentsystemet InControl Touch Pro att leka med och instrumenthuset med dess 12.3 tum stora skärm kan nu visa navigatorn i helskärm. Bilen utrustas även med elektronisk servo som enligt Jaguar ska hjälpa till att dra ner bränsleförbrukningen något. V6-dieseln på 3.0 liter har hoppat upp från 275 till 300 hästar jämt medan vridet ökat från 600 till 700 Nm. Men den under huven ska bilen ta sig till 100 km/h på 5.9 sekunder, och släppa ut 149 gram per kilometer. Utöver denna motor finns även en 2-liters dieselfyra med 240 hästar, en bensin-V6:a på 3.0 liter som ger 340 hästar och en 5-liters V8:a med antingen 470, 510 eller 550 hästar. För den kräsne erbjuds nu även XJ i en Autobiography-version. Detta går endast att få till bilen med den längre hjulbasen och det man får för den extra slanten är lyx i överflöd, mer krom i fronten, 20-tumsfälgar och en kupé som är klädd i läder och ett baksäte som man gärna spenderar många timmar i. Ytterligare en ny version är R-Sport som får ett lite aggressivare kjolpaket, en liten läpp på bakluckan, större fälgar och sportigare stolar. Några priser för uppdaterade XJ finns tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2014

Mazda lyfter 6
Får fyrhjulsdrift

Det är många biltillverkare som presenterar nyheter nu och en av dem är Mazda. Det vi ser här är nya 6:an som får sig ett litet ansiktslyft men det är inte det som är mest intressant - modellen erbjuds nu nämligen även med fyrhjulsdrift. Utseendemässigt får grillen en liten uppdatering och strålkastarna finns numera med full-led och adaptivt helljus. Baktill har man ändrat formationen lite på lysdioderna. På insidan har infotainmentskärmen hoppat upp på instrumentpanelen och kvaliteten överlag ska vara högre än tidigare. Ljudnivån i kupén ska även ha sänkts med 25 procent. Under locket är det fortfarande samma motorer som tidigare vilket innebär tre som går på bensin och två som går på diesel med effekter som sträcker sig från 145 till 192 hästar. Nytt är alltså drivningen på alla fyra som går att få till dieselmotorerna om man väljer kombin Wagon. Till det går det att välja antingen manuell eller automatlåda. Nya Mazda 6 kommer till Sverige i mars men hur prislistan ser ut får vi inte reda på för tillfället. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Chrysler lyfter 300
SRT-versionen slopas

Det kommer dröja ända till 2018 innan Chrysler presenterar en helt ny version av modellen 300 så för att den inte ska dö ut helt presenteras nu en ansiktslyft version av den som finns idag. Den senaste versionen får bland annat ny front med en 30 procent större grill, nya strålkastare och nya baklampor. Den hydrauliska styrningen har ersatts med en elektrisk som har tre olika inställningsmöjligheter - Comfort, Normal och Sport. På den omgjorda mittkonsolen sitter numera en pekskärm på 8.4 tum. Under huven ser det ungefär ut som vanligt förutom att den fetaste SRT-versionen med HEMI-V8:a på 465 hästar försvinner, i alla fall från den amerikanska marknaden. I vissa länder som har högertrafik kommer versionen dock att finnas kvar. Motorerna som erbjuds i USA är alltså en V6:a på 3.6 liter som ger 300 hästar och en V8:a på 5.7 liter som ger 363 hästar. Till dessa kopplas en ny åttastegad automatlåda. Chrysler säljs inte i Sverige längre så chansen att du kommer att få se denna är nog tyvärr liten. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes lyfter B-Klass
Bland annat med LED-strålkastare

Mercedes B-Klass generation två har hunnit bli tre år gammal och tillverkaren har lyckats sälja iväg omkring 350 000 stycken exemplar. Nu är det dags för en facelift, även om den är liten. Det den som har skarpa ögon ser är att strålkastarna har fått varselljus i sig och dessa går nu även att få med LED (dock ej till B-Klass Electric Drive eller Natural Gas Drive av någon anledning). Det sitter även en ny stötfångare i fronten. Baktill har lamporna uppdaterats med nytt utseende och LED och även här har kofångaren uppdaterats. Insidan har fått sig en översyn och nu har även denna modell den fristående pekskärmen på åtta tum på instrumentpanelen. I november presenteras B-Klass Electric Drive som har en elmotor på 180 hästar och en räckvidd på 17 mil. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Nytt nylle på Citroën DS3
Liten facelift presenterad

Citroën DS3 har hunnit att bli fem år gammal och därför rullas nu en faceliftad version ut. Det mest tydliga är de nya strålkastarna fram som nu ser lite aggressivare ut än tidigare. De nya strålkastarna har led-teknik i sig, som gör att det både lyser bättre och förbrukas mindre energi jämfört med vanliga lampor. Som väntat har även motorerna setts över och alla alternativ ska nu uppfylla Euro 6-kraven och både dra mindre och släppa ut mindre än tidigare. Nytt är också autobromssystemet Active City Brake. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida