m

Tesla Model 3 får längre räckvidd
Men tappar dragkroken

Tesla fortsätter att pilla på sin mjukvara och den senaste uppdateringen påverkar Model 3 Long Range som får ökad räckvidd och nu landar på 614 kilometer enligt WLTP. När Tesla presenterade Model 3 2017 kom Long Range-versionen nästan 50 mil, så man har alltså lagt till över 10 mil i räckvidd sedan lanseringen. Snyggt jobbat! Anledningen till den ökade räckvidden beror på att man justerat både mjuk- och hårdvara som drivlina och klimatsystem. Om man redan har beställt en Long Range men inte fått den levererad så kommer man automatiskt att få den nya versionen. Uppdatering Tyvärr har Tesla tagit bort dragkrok som alternativ i deras konfigurator. Istället får man som kund prata med den lokala säljaren. Mycket tråkigt eftersom många svenska köper med dragkrok. Model Y och X har fortfarande dragkrok som alternativ. Tumnagel
30.6°
+
Roger Åberg
0

Hyundai Tucson som laddhybrid kostar från 414.900 kronor
Nu drar försäljningen igång

Hyundai öppnar nu upp försäljningen för nya Tucson som laddhybrid och därmed får vi även reda på priset - från 414.900 kronor kostar den. För pengarna får du en SUV som bland annat tar sig 5,2 mil på bara el. Drivlinan består av en bensinfyra på 1,6 liter som är parad med en elmotor på 66,9 kW som får sin kraft från ett batteripack på 13,8 kWh. Den sammanlagda effekten anges till 265 hästar och 350 newtonmeter. Till paketet sitter en sexstegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Nya Renault Mégane som laddhybrid börjar säljas
Blir din för 334.900 kronor

I september förra året började nya Renault Mégane att säljas, men inte laddhybriden. Nu är det dock dags även för den och på prislappen står det från 334.900 kronor. För pengen får man Mégane Sport Tourer E-TECH Plug-in Hybrid (laddhybriden erbjuds endast som kombi) och under skalet på den finns en drivlina som består av en förbränningsmotor, en elmotor och ett batteripack på 9,8 kWh. På bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil och toppfarten är då 135 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,13 liter per mil och utsläppet till 29 gram per kilometer. Finns alltså att köpa nu. Det går även att privatleasa modellen för 3550 kronor per månad. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Honda visar upp nya HR-V
Nu bara som hybrid

Det här är Hondas nya generation av modellen HR-V som nu kommer att erbjudas med hybriddrift. Faktum är att det är det enda sättet man kan få bilen - som hybrid. Vad drivlinan består av framgår inte för tillfället men troligtvis handlar det om en bensinmotor på 1,5 liter kopplad till en elmotor och en CVT-låda. Den borde driva på framhjulen som standard och det borde erbjudas fyrhjulsdrift som tillval. I övrigt får modellen ett uppdaterat infotainmentsystem och flera nya säkerhetssystem. Försäljningen ska dra igång under andra halvan av året men några priser har vi tyvärr inte fått. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Cupra presenterar Formentor som laddhybrid
Finns med två stycken olika effektlägen

I oktober förra året presenterade Cupra suven Formentor. I samband med detta berättade man att det under 2021 skulle presenteras två stycken laddhybrid-alternativ till modellen, och nu är de här. Dessa kallas för Formentor VZ e-Hybrid och Formentor e-Hybrid. Den förstnämnda är lite sportigare och bjuder på 245 hästar medan den andra ger 204 hästar. Oavsett val så är det dubbelkopplingslåda som gäller, och drivning på framhjulen. Drivlinan består av en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter och en elmotor som får sin kraft från ett litiumjonbatteri. På bara el ska man kunna köra upp till 5,5 respektive 5,9 mil. Båda alternativen går att beställa nu och prislappen börjar på 379.900 kronor. VZ-versionen med starkare motor kostar från 434.900 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Skoda visar fräsigare Enyaq
Sportline är lägre och aggressivare

Skoda presenterar nu en sportigare version av den eldrivna suven Enyaq. Den här kallar man för Sportline och det som skiljer den åt är svart ram runt grillen, svarta takrails, svarta rutramar, svart Skoda-text på bakluckan, sportigare bakre stötfångare, sidokjolar i bilens färg och nya 21 tum stora fälgar. Insidan får sportigare stolar, kolfiberutseende på instrumentpanelen, svart syntetläder, aluminiumpedaler och en treekrad ratt. Man har inte gjort något åt drivlinan utan Sportline innebär bara uppdateringar utseendemässigt, och en sänkning. Vad man får betala för de nya grejerna framgår tyvärr inte. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Porsche 911 GT3
Bättre på alla punkter

Porsche presenterar nu precis som utlovat sin senaste GT-modell - 911 GT3. Bilen är proppad med racingteknik från Porsche Motorsport och är en bil för dig som gärna svänger av den allmänna vägen och rastar loss på banan då och då. Motorn är en boxersexa på 4,0 liter som ger 510 hästar. Den bygger på samma drivlina som sitter i 911 GT3 R och saknar överladdning - ingen turbo eller kompressor här alltså. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell låda eller en dubbelkopplingslåda. Med den sistnämnda avklaras 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppfarten ligger på 318 km/h. Med manuell låda toppar bilen 320 km/h. På Nürburgrings nordslinga har den nya modellen klockat 6:59,927. Tjänstevikten med manuell låda landar på 1493 kilo, med PDK är vikten 1510 kilo. Saker som håller vikten nere är inget baktsäte, främre huv i kolfiber, lättviktsglas, smidda fälgar och lätt avgassystem. Bilen går att beställa nu och kommer till återförsäljarna i juni. Priset börjar på 1.840.000 kronor. Läs allt om den i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Ny smygtitt på McLaren Artura
Kommer klara 3,2 mil på bara el

På onsdag nästa vecka, den 17 februari, kommer McLaren att dra täcket av den helt nya modellen Artura. Det kommer inte att gå att ta miste på att det är en McLaren det handlar om men under skalet finns många nyheter, bland annat en laddhybriddrivlina. Nu får vi mer smygtittar på bilen som visar att den får måsvingedörrar, skarpa strålkastare, smala baklampor och dubbla avgasrör där bak. Vi får oss även en titt på det digitala instrumentklustret som bland annat visar vad räckvidden på bara el kommer att bli - upp till 3,2 mil. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Ford S-Max och Galaxy nu även som hybrider
Får samma drivlina som Kuga

Fords modell Kuga går att få som hybrid eller som laddhybrid. Nu presenteras modellerna S-Max och Galaxy med samma drivlina som Kugan har, men det är alltså bara den förstnämnda det handlar om och inte som laddhybrider. Båda två kombinerar en Atkinson-bensinfyra på 2,5 liter med en liten elmotor och ett batteripack på 1,1 kWh. Systemet sköter sig alltså själv och här kopplar du aldrig in någon sladd. Den sammanlagda effekten anges till 190 hästar, 200 newtonmeter i vrid och 0-100 km/h ska gå på 9,8 sekunder. Förbrukningssiffrorna anges till 0,64 liter per mil för S-Max Hybrid och 0,65 liter per mil för Galaxy. Drivningen sker på framhjulen och kraften kommer dit via en åttastegad automatlåda. Båda bilarna kommer att bli till i fabriken i Spanien. S-Max kostar från 36.535 pund medan Galaxy går loss på 38.695 pund. De första kunderna ska få sina exemplar i april. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen skapar en ny Polo Harlekin
Originalet har hunnit fylla 26 år

1995, för 26 år sedan nu, släppte Volkswagen en oerhört färgglad version av modellen Polo kallad Harlekin. En del kanske trodde att det var en bil som köpt ny plåt från flera andra bilar men den skulle faktiskt se ut på det här viset. Bilen blandade färgerna Flash Red, Ginster Yellow, Pistachio Green och Chagall Blue och hade ett spexigt Joker-mönster på sätena. Tanken var att bygga 1000 stycken exemplar men det blev 3806 stycken. Idén kom faktiskt från Bubbla. 1964 gjorde Volkswagen en reklamkampanj med en lika färgglad version av Bubblan för att demonstrera hur enkelt det var att byta ut karosspaneler på bilen. Spolar vi fram till 1994 så lanserade Volkswagen sin nya tillverkningsmetod kallad Baukasten system. Den bestod av de fyra stegen drivlina, utrustning, tillval och färg. Det här hade man tagit fram för att det skulle bli enklare för kunden att få sin Polo precis som den ville. För att visualisera det hela använde man färgerna blått, gult, rött och grönt och byggde sedan 20 stycken Polos i dessa färger som en vink till gamla Bubblan. Dessa skickades sen ut på reklamturné och det hela blev så populärt att man bestämde sig för att tillverka bilen med den färgglada paletten. Nu har Volkswagen i Nederländerna återupplivat härligheten genom att ge nya Polo samma färgtema. Det handlar dock bara om ett exemplar som inte kommer att säljas. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Rykte Alfa Romeo Tonale presenteras i september
Det är nog inte en dag för sent

Alfa Romeo har en ny SUV på gång och den kommer att få namnet Tonale. I mars 2019 såg vi de första konceptbilderna på den och i oktober samma år läckte bilder på vad som tros vara produktionsversionen ut. Men fortfarande har den inte presenterats officiellt, men nu går rykten om att detta kommer att ske i september i år. Och att en Launch Edition ska börja säljas i november. Det vi kan vänta oss är en crossover med delar från Jeep Renegade, bland annat en hybriddrivlina. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Ferrari sägs ha tre stycken suvar på gång
Det verkar bli en familj med högbyggda fordon

Det sägs att Ferraris SUV Purosangue ska lanseras 2022. Men detta är bara början på tillverkarens SUV-familj. Tydligen ska ytterligare två stycken högbyggda offroadmaskiner finnas med i framtidsplanerna. De båda modellerna ska än så länge gå under kodnamnet F244 och F245. Hur dessa kommer att drivas framåt är fortfarande oklart men det lär bli någon form av hybridifiering eller kanske även ren eldrivlina i någon av dem. Först ut är dock Purosangue som vi heller inte vet så mycket om än så länge. Tumnagel
24.5°
+
Bobby Green
0
2020

Mazda Miata förvandlas till Alfa Romeo 158 för 10.000 dollar
Ant Anstead från Wheeler Dealers fixar biffen

Mazda Miata är väl kanske en kul bil men en Alfa Romeo 158 är roligare, alla gånger. Och Ant Anstead från Wheeler Dealers kan fixa just detta åt dig, för 10.000 dollar. Du ser till att fixa motorn och hela drivlinan från en Miata och så köper du ett 158-kit från Ant som sedan hjälper dig att få till allt. Antagligen genom videoklipp, bilder och texter. Ant har byggt en sån här själv och det var det som satte igång tankarna om att det kanske var fler som är intresserade, och om hans bygge kan ni se lite både här ovan och nedan. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Ares presenterar Wami Lalique Spyder
Klassisk Maserati Spyder i modern tappning

2018 visade Ares Design upp Project Wami som var en nytolkning av klassiska Maserati Spyder från 1953. Nu visar man upp bilen i produktionsutförande. Man kallar skapelsen för Wami Lalique Spyder och även om de klassiska linjerna är där så är det modernt under skalet. Karossen är exempelvis i både kolfiber och aluminium och insidan blandar analoga mätare med en hyfsat stor pekskärm. Grundaren Dany Bahar förklarar bilen med dessa ord: "This is the ultimate luxury accessory and a joy to own. Owners will be able to relive the romance of travel that is synonymous with the Côte D’Azur and the Amalfi Coast of the 1950s in a beautifully adorned masterpiece; the epitome of bejewelled excellence." Det går bra att lägga en beställning nu men endast tolv stycken exemplar ska tillverkas så man kanske bör snabba sig på om man vill ha en. Vad det handlar om för drivlina eller vad man får betala framgår inte för tillfället. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Det här är drivlinan i Peugeots nya Le Mans-racer
Kommer övervakas av FIA med hjälp av sensorer

Peugeot Sport ligger bakom HYBRID4 500KW som är namnet på den drivlina man kommer att stoppa i nästa Le Mans-bil. Den består av en dubbelturbomatad V6:a på 2,6 liter som är placerad i mitten av bilen. Den utvecklar upp till 680 hästar. På framaxeln sitter en elmotor som ger ytterligare 272 hästar och som får sin kraft från ett 900-voltsbatteri. Slår man ihop effekten får man 952 hästar men enligt reglerna får maxeffekten ligga på 680. Det innebär att man kommer köra förbränningsmotorn något strypt så länge det finns ström i batteriet. När denna är slut släpper man lös all kraft i vinkelsexan igen. Elmotorn får bara användas i pitlane och vid hastigheter över 120 km/h. Det innebär att i kurvor där det går lite långsammare så kommer bilen endast vara bakhjulsdriven, för att sedan driva på alla fyra igen när man fått upp lite fart. För att man inte ska kunna fuska med siffrorna ska det finnas sensorer som hela tiden skickar effekten på alla fyra hjulen direkt till FIA så att de kan övervaka. Drivlinan ska börja testas i bänk under nästa vår. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

DriveTribe spanar in en Connaught D-Type
Liten sportbil med kompressormatad V10:a på 2,0 liter

Connaught D-Type är en bil som kanske inte alla känner till, eller snarare väldigt få. Det är en brittisk liten sportbil som presenterades 2004. Målet var att tillverka 300 stycken exemplar men tyvärr fick man inte ihop kosingen till att förverkliga projektet. Det som gör att den sticker ut en aning är dess drivlina. Under skalet sitter det nämligen en V10:a. Den är dock bara på 2,0 liter, men eftersom den även har en kompressor på sig spottar den ur sig 300 hästar. Till maskinen sitter det en fempetad manuell växellåda. 0-100 km/h ska gå på 4,4 sekunder och toppfarten anges till 273 km/h. Motorn har hybridteknik och målet var att den även skulle ha både cylinderdeaktivering och start/stopp-funktion. Vikten på bilen ska ligga på 950 kilo. DriveTribe har snokat upp en prototyp som fortfarande lever och fungerar och så här såg det ut. Denna bil ägs av företaget Bevan Davidson International och deras mål är att återuppliva märket och dra igång tillverkningen igen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Audi ska tävla med i Dakar 2022 med elbil
Meddelar även att de lämnar Formula E

Nu får vi reda på att Audi lämnar Formula E och istället kommer att lägga krutet på att delta i Dakar-rallyt 2022. Bilen som är ett rejält offroad-bygge är helt eldriven men den kommer att ha en räckviddsförlängare ombord i form av en bensindriven turbomotor. Det här ska göra att Audi blir de första som deltar i tävlingen med en "alternativ" drivlina. När bilen presenteras utan skynke vet vi inte just nu. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida