m

Rykte Alfa Romeo Tonale presenteras i september
Det är nog inte en dag för sent

Alfa Romeo har en ny SUV på gång och den kommer att få namnet Tonale. I mars 2019 såg vi de första konceptbilderna på den och i oktober samma år läckte bilder på vad som tros vara produktionsversionen ut. Men fortfarande har den inte presenterats officiellt, men nu går rykten om att detta kommer att ske i september i år. Och att en Launch Edition ska börja säljas i november. Det vi kan vänta oss är en crossover med delar från Jeep Renegade, bland annat en hybriddrivlina. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Ferrari sägs ha tre stycken suvar på gång
Det verkar bli en familj med högbyggda fordon

Det sägs att Ferraris SUV Purosangue ska lanseras 2022. Men detta är bara början på tillverkarens SUV-familj. Tydligen ska ytterligare två stycken högbyggda offroadmaskiner finnas med i framtidsplanerna. De båda modellerna ska än så länge gå under kodnamnet F244 och F245. Hur dessa kommer att drivas framåt är fortfarande oklart men det lär bli någon form av hybridifiering eller kanske även ren eldrivlina i någon av dem. Först ut är dock Purosangue som vi heller inte vet så mycket om än så länge. Tumnagel
24.5°
+
Bobby Green
0
2020

Mazda Miata förvandlas till Alfa Romeo 158 för 10.000 dollar
Ant Anstead från Wheeler Dealers fixar biffen

Mazda Miata är väl kanske en kul bil men en Alfa Romeo 158 är roligare, alla gånger. Och Ant Anstead från Wheeler Dealers kan fixa just detta åt dig, för 10.000 dollar. Du ser till att fixa motorn och hela drivlinan från en Miata och så köper du ett 158-kit från Ant som sedan hjälper dig att få till allt. Antagligen genom videoklipp, bilder och texter. Ant har byggt en sån här själv och det var det som satte igång tankarna om att det kanske var fler som är intresserade, och om hans bygge kan ni se lite både här ovan och nedan. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Ares presenterar Wami Lalique Spyder
Klassisk Maserati Spyder i modern tappning

2018 visade Ares Design upp Project Wami som var en nytolkning av klassiska Maserati Spyder från 1953. Nu visar man upp bilen i produktionsutförande. Man kallar skapelsen för Wami Lalique Spyder och även om de klassiska linjerna är där så är det modernt under skalet. Karossen är exempelvis i både kolfiber och aluminium och insidan blandar analoga mätare med en hyfsat stor pekskärm. Grundaren Dany Bahar förklarar bilen med dessa ord: "This is the ultimate luxury accessory and a joy to own. Owners will be able to relive the romance of travel that is synonymous with the Côte D’Azur and the Amalfi Coast of the 1950s in a beautifully adorned masterpiece; the epitome of bejewelled excellence." Det går bra att lägga en beställning nu men endast tolv stycken exemplar ska tillverkas så man kanske bör snabba sig på om man vill ha en. Vad det handlar om för drivlina eller vad man får betala framgår inte för tillfället. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Det här är drivlinan i Peugeots nya Le Mans-racer
Kommer övervakas av FIA med hjälp av sensorer

Peugeot Sport ligger bakom HYBRID4 500KW som är namnet på den drivlina man kommer att stoppa i nästa Le Mans-bil. Den består av en dubbelturbomatad V6:a på 2,6 liter som är placerad i mitten av bilen. Den utvecklar upp till 680 hästar. På framaxeln sitter en elmotor som ger ytterligare 272 hästar och som får sin kraft från ett 900-voltsbatteri. Slår man ihop effekten får man 952 hästar men enligt reglerna får maxeffekten ligga på 680. Det innebär att man kommer köra förbränningsmotorn något strypt så länge det finns ström i batteriet. När denna är slut släpper man lös all kraft i vinkelsexan igen. Elmotorn får bara användas i pitlane och vid hastigheter över 120 km/h. Det innebär att i kurvor där det går lite långsammare så kommer bilen endast vara bakhjulsdriven, för att sedan driva på alla fyra igen när man fått upp lite fart. För att man inte ska kunna fuska med siffrorna ska det finnas sensorer som hela tiden skickar effekten på alla fyra hjulen direkt till FIA så att de kan övervaka. Drivlinan ska börja testas i bänk under nästa vår. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

DriveTribe spanar in en Connaught D-Type
Liten sportbil med kompressormatad V10:a på 2,0 liter

Connaught D-Type är en bil som kanske inte alla känner till, eller snarare väldigt få. Det är en brittisk liten sportbil som presenterades 2004. Målet var att tillverka 300 stycken exemplar men tyvärr fick man inte ihop kosingen till att förverkliga projektet. Det som gör att den sticker ut en aning är dess drivlina. Under skalet sitter det nämligen en V10:a. Den är dock bara på 2,0 liter, men eftersom den även har en kompressor på sig spottar den ur sig 300 hästar. Till maskinen sitter det en fempetad manuell växellåda. 0-100 km/h ska gå på 4,4 sekunder och toppfarten anges till 273 km/h. Motorn har hybridteknik och målet var att den även skulle ha både cylinderdeaktivering och start/stopp-funktion. Vikten på bilen ska ligga på 950 kilo. DriveTribe har snokat upp en prototyp som fortfarande lever och fungerar och så här såg det ut. Denna bil ägs av företaget Bevan Davidson International och deras mål är att återuppliva märket och dra igång tillverkningen igen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Audi ska tävla med i Dakar 2022 med elbil
Meddelar även att de lämnar Formula E

Nu får vi reda på att Audi lämnar Formula E och istället kommer att lägga krutet på att delta i Dakar-rallyt 2022. Bilen som är ett rejält offroad-bygge är helt eldriven men den kommer att ha en räckviddsförlängare ombord i form av en bensindriven turbomotor. Det här ska göra att Audi blir de första som deltar i tävlingen med en "alternativ" drivlina. När bilen presenteras utan skynke vet vi inte just nu. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Seat drar igång försäljningen av Tarraco e-Hybrid
Blir din från 449.900 kronor

I augusti förra året meddelade Seat att deras stora SUV Tarraco skulle dyka upp som laddhybrid. Nu startar försäljningen av denna som fått tilläggsnamnet e-Hybrid. Prislappen börjar på 449.900 kronor och marknadslanseringen äger rum under nästa års första kvartal. Under skalet finns en drivlina som består av en turboladdad fyra på 1,4 liter och en elmotor. Dessa skickar sin kraft till framhjulen via en sexstegad dubbelkopplingslåda. Den totala effekten ligger på 245 hästar och 400 newtonmeter. På bara el ska man kunna köra upp till 4,9 mil och den sammanlagda räckvidden med förbränningsmotorn anges till 73 mil. Batteripacket är på 13 kWh och med en 3,6 kW-laddare tar det 3,5 timme att ladda fullt. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Patentritningar avslöjar McLaren Sabre
Kanske tillverkas i en begränsad upplaga

För mer än ett år sedan läckte bilder på en ny superbil från McLaren ut. Då trodde man att den hette BC3 Concept. I somras såldes en byggslot till modellen och då var namnet istället BC-03. Nu har patentritningar på bilen läckt ut och förutom att få se mer av hur den ser ut verkar det officiella namnet vara Sabre. McLaren har tidigare sagt att det här handlar om en specialversion framtagen åt en kund. Rykten säger dock att det handlar om en begränsad serie om 5-15 stycken bilar. Dessa rykten säger även att ett exemplar kostar från 2,7 miljoner euro. Drivlinan ska tydligen vara samma som i konceptbilen Ultimate Vision Gran Turismo vilket innebär en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som driver bakhjulen och två stycken elmotorer som driver framhjulen. När McLaren kan tänkas presentera bilen officiellt är oklart än så länge. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Nu börjar Volkswagen sälja nya Arteon som laddhybrid
Kostar från 519.900 kronor

I somras presenterade Volkswagen nya Arteon som nu kommer både som Shooting Brake och som laddhybrid. Nu drar försäljningen igång och därmed får vi reda på vad den kostar. Prislappen är från 519.900 kronor och för den pengen får du Arteon eHybrid. Arteon Shooting Brake eHybrid kostar istället från 529.900 kronor. Utrustningsnivån R-Line är standard. Bilarna tar sig 5,9 respektive 5,7 mil på bara el och drivlinan har en systemeffekt på 218 hästar. Räckvidden på el och full tank bensin är över 90 mil. Läs mer i pressmeddelandet. Du kan bygga din bil på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Toyota uppdaterar Camry Hybrid lite smått
Ny front och ny pekskärm

För att hålla liv i Camry Hybrid rullar Toyota nu ut en liten uppdatering. Bilen har fått en ny inramning av den undre grillen och nya lister i ytterkant av grillen. I hjulhusen sitter även nya 17 eller 18-tummare och den nya exteriörfärgen Deep Metal Grey erbjuds. På insidan finns en ny mittkonsol som har en ny pekskärm på nio tum i sig. Den ska vara snabbare både när det gäller mjukvara och respons än tidigare och den är kompatibel med Apple CarPlay och Android Auto. Vidare finns en ny läderklädsel med perforering för sätesventilation i fiskbensmönster. Man kan även få dekoren på instrumentpanelen och dörrsidorna i två nya utföranden. Drivlinan består av en bensinfyra på 2,5 liter parad med en elmotor. Den sammanlagda effekten är 218 hästar. På säkerhetfronten har modellen fått nya funktioner i Toyota Safety Sense. Systemet kan nu upptäcka risk för frontalkrock i dagljus (PCS, Pre-Collision System). Det lan även upptäcka, varna för och automatiskt bromsa om föraren svänger i en korsning och inte upptäcker ett mötande fordon i motsatt körfält, eller en fotgängare som korsar gatan direkt efter svängen. Vad uppdaterade Camry Hybrid kostar får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Elbil baserad på Volkswagen ID. Space Vizzion bekräftad
Kommer ta sig 70 mil på en laddning

För ett år sedan presenterade Volkswagen den eldrivna kombin ID. Space Vizzion. Det snackades redan då att den skulle lanseras i slutet av nästa år. Nu är det hela dock helt bekräftat och bilen har fått grönt ljus för att gå i produktion. Utseendet kanske förändras en aning men det kommer fortfarande att handla om en kombi. Och den ska klara hela 70 mil på en laddning. Konceptet hade ett batteripack på 82 kWh och en elmotor som gav 280 hästar och 550 newtonmeter i vrid. Vad den färdiga produkten kan tänkas få för drivlina och liknande är oklart för tillfället. Tumnagel
64.1°
+
Bobby Green
0

Ferrari SF90 nu även som Spider
Låt de 1000 hästarna stöka till din frisyr

Förra våren presenterade Ferrari den nya superbilen SF90 Stradale. Nu visar man bilen i cabbat utförande och då heter den istället SF90 Spider. Som väntat får bilen en liten takbit som kan fällas bort när man vill släppa in världen och detta ska ta 14 sekunder. Den nya konstruktionen lägger på 100 kilo i vikt vilket gör att vågen stannar på 1670 kilo totalt. Under skalet finns en hybriddrivlina som består av en dubbelturbomatad V8:a som ger 780 hästar tillsammans med tre stycken elmotorer som ger ytterligare 220 hästar. Den sammanlagda effekten är 1000 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda och drivningen sker på alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på sju sekunder blankt och toppfarten anges till 340 km/h. Den blåa bilen på bilderna är utrustad med tillvalspaketet Assetto Fiora. Detta ger dig Multimatic-dämpare optimerade för bankörning, mer kolfiber och titan vilket lättar bilen med 21 kilo, en bakvinge i kolfiber och Michelin Pilot Sport Cup 2-däck. Vad man får betala för en SF90 Spider framgår inte just nu. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Porsche visar upp koncept som aldrig blev verklighet
Bland annat gatversion av 919 Hybrid och eldriven skåpbil

Porsche har nu delat med sig av ett gäng konceptbilar som aldrig gått i produktion. Det handlar om en gatversion av racerbilen 919 Hybrid som Porsche tänkte skulle använda samma hybridiserade drivlina som originalet. En turboladdad V4:a på 2,0 liter parad med en elmotor. Bilen blev aldrig verklighet och det enda som faktiskt blev till är prototypen vi ser här. Sen har vi Vision Renndienst som är en eldriven hommage till den Folkabuss Porsche använde i racing-sammanhang för väldigt länge sedan. Den skapades 2018 men blev heller aldrig något som vidareutvecklades. Bland bilderna ser vi sedan Vision Spyder som är ett koncept där man hämtat inspiration från 550/1500 RS Spyder från 1954. Man tog fram en bil i skala 1:1 och gav den en väldigt speciell störtbåge. Sist men inte minst i samlingen man visar upp nu är Vision 920. Det här var en slags vidareutveckling av 919 och man tänkte att den skulle kunna fungera både på gatan och banan. Totalt skapade Porsche 15 stycken olika konceptfordon mellan 2005 och 2019 som alla varit hemlighållna fram tills nu när man släpper boken Porsche Unseen. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

BMW Motorrad presenterar ny eldriven scooter
Det här är Definition CE 04

2017 presenterade BMW Motorrad den eldrivna konceptscootern Link. Denna har nu vidareutvecklats till Definition CE 04 som vi ser här och som ska vara väldigt nära produktion. BMW är övertygade att den här ska omdefiniera scooter-segmentet tack vare sin "electric drive, trailblazing design and innovative connectivity solutions". Batteriet är placerat lågt för att hålla nere tyngdpunkten och för att ge mer plats åt smarta lösningar - som förvaringsfacket på sidan där du kan ha hjälmen. Tyvärr får vi inte reda på något kring drivlinan än och inte heller när en produktionsversion kan tänkas dyka upp. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Det här är BMW iX
Den nya eldrivna suven

Nu presenterar BMW iX (tidigare iNext) - deras helt nya eldrivna SUV. Den här baseras inte på någon befintlig modell utan är framtagen som elbil från grunden. Den är som en X5 i storleken ungefär och det vi ser här är inget koncept utan en produkt väldigt nära produktion som kommer att lanseras. Bilen har den senaste eDrive-drivlinan och effekten ur de dubbla elmotorerna anges till 500 hästar. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. På en laddning ska man enligt WLTP-cykeln komma 60 mil och batteripacket är på 100 kWh. Man ska kunna ladda med upp till 200 kW och gör man det får man från 10 till 80 procent på under 40 minuter. Förbrukningen anges till 21,0 kWh/100 kilometer. Tillverkningen ska dra igång under andra halvan av 2021 på fabriken i den tyska staden Dingolfing. Marknadslansering är planerad till slutet av 2021. Tumnagel
13.4°
+
Bobby Green
0

En titt under skalet på Hispano Suiza Carmen
"Best Electric Platform In The World"

Hispano Suiza har lagt upp ett nytt klipp där de visar hur det ser ut under skalet på den eldrivna modellen Carmen. Man säger att det här är den bästa elektriska plattformen i världen. Den är tillverkad i kolfiber och hela drivlinan är placerad bakom sittbrunnen. Batteripacket är på 80 kWh och det i sin tur matar dubbla elmotorer som tillsammans genererar över 1000 hästar. Endast 19 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar från 1,5 miljoner euro. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

AC Cars ska bygga eldriven version av Le Mans-racer
Har en ganska saftig prislapp

I somras skrev vi att AC Cars nu erbjuder den klassiska Cobran med eldrift. Nästa projekt är att en legendar inom racingvärlden också ska få samma behandling. Det handlar om en hyllning till Cobran man tävlade med på Le Mans på 60-talet. Den uppdaterade elversionen kommer bland annat att bjuda på kaross i aluminium som tas fram på liknande vis som man gjorde förr. Drivlinan kommer från det brittiska företaget Falcon Electric och den lämnar 620 hästar och 1000 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 54 kWh och räckvidden på en laddning anges till 19,3 mil. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder. Vikten på bilen ska ligga på under 1250 kilo. Alan Lubinsky som är chef på AC Cars säger följande: "We are determined to make a tremendous success of these recreated AC Cobra Le Mans electrics designs when they are launched first in the UK and later in other markets. We know the external appearance will win the approval of many ‘traditional’ AC fans. The inclusion of an up to the minute, emissions-free powertrain from our new friends, the electric experts at Falcon, will chime well with the excellence of the handmade bodywork built in the historic and important location of Brooklands!" Endast tolv stycken exemplar kommer att tillverkas och sex av dem kommer vara gröna och sex stycken kommer vara röda. För att bli ägare till en sån här måste man hosta upp hela 600.000 pund. Det är ganska mycket saftigare än den "vanliga" eldrivna Cobran som man säljer för 85.000 pund. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

En snabbtitt på Totems eldrivna Alfa Romeo Giulia
En vattendelare

För några veckor sedan visade Totem Automobili upp bilder på deras ombyggda Alfa Romeo Giulia som fått helt elektrisk drivlina. Här får vi oss en snabbtitt på bilen av YouTube-kanalen REV. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG One verkar få mer effekt än man tidigare sagt
Upp från 1000 till 1200 hästar

Mercedes fortsätter att fila på hyperbilen One som "snart" ska bli till en produktionsversion som faktiskt kan få köras med på gatan. En av sakerna man pysslat med är att kräma ut så mycket pulver som det bara går, och nu sägs det att effekten i drivlinan som består av en turboladdad V6:a på 1,6 liter och fyra stycken elmotorer hoppat upp från 1000 till 1200 hästar. Andra saker man jobbat med är att få ned oljudsnivåerna, kallstartsproblem och lite förbättringar kring aerodynamiken. Målet är att leverera de första färdiga bilarna någon gång nästa år. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Brabus presenterar ny Rocket 900
En Mercedes-AMG GT 63 S med 900 hästar

En Mercedes-AMG GT 63 S är långt från slö. Men folk vill alltid ha mer och det är där Brabus kommer in i bilden. Nu presenteras deras senaste Rocket och det är en best i tio stycken exemplar som bland annat bjuder på 900 hästar. Motorn som är en V8:a med dubbla turbo har borrats upp från 4,0 till 4,5 liter. Sen har man tillverkat en egen vevaxel och monterat nya vevstakar och kolvar. Vidare sitter det ett helt nytt specialbyggt insug, nya turbos och ett nytt avgassystem i rostfritt. Resultatet efter allt jobb är alltså 900 hästar och 1250 newtonmeter i vrid vid låga 2900 varv. För att skydda drivlinan ger motorn dock "bara" 1050 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,8 sekunder, 0-200 på 9,7 och 0-300 på 23,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt (!) begränsad till 330 km/h. Förutom den nya effekten får bilen ett tjockt breddningspaket runt om, vinge i kolfiber på bakluckan, kolfiberdiffusor, och en omgång nya fälgar som mäter 21 tum fram och 22 tum bak. Dessa är skodda med 295/30 respektive 335/25-däck. Priset för ett exemplar ligger på 427.000 euro. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Karmas helt eldrivna GSe-6 kommer kosta 79.900 dollar
Ska börjar rulla ut till kunder nästa år

För en månad sedan fick vi reda på att biltillverkaren Karma Automotive har en elbil kallad GSe-6 på gång. Den ska lanseras nästa år och nu får vi reda på att prislappen kommer börja på 79.900 dollar. En reservation går bra att göra på länken nedan nu och den kostar 100 dollar som man får tillbaka om man skulle ångra sig. För pengarna får man en modell som ser ut som Revero GT men som har en elektrisk drivlina istället för range extender-historian. Räckvidden kommer att ligga på 48,3 mil men några siffror kring motor, batteripack och liknande får vi tyvärr inte just nu. Bilen har uppkopplingsmöjligheter, haptiska rattknappar, surround-kamera, adaptiva strålkastare, 21-tumsfälgar och självkörning i nivå 2 som standard. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida