m

Camaro siktar mot skyarna under dragrace
Men föraren lyckas rädda situationen

Här ser vi Tim Slavens köra med sin hyfsat pigga Camaro på en dragstrip. Bilen har såpass mycket effekt och grepp på bakhjulen att den stegrar och till slut flyger upp i luften. Det hela kunde ha slutat riktigt illa men Tim verkar ha haft turen och skickligheten på sin sida denna gång. Efter händelsen skakade Tim av sig det hela och redan nästa dag var han bakom ratten igen och genomförde körningen ni ser här nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Transportstyrelsen vill göra elsparkcyklandet trafiksäkrare
Har presenterat lite nya förslag för det

Transportstyrelsen har tagit fram lite nya förslag för att göra elsparkcyklar säkrare i trafiken, både för de som framför dessa och deras medtrafikanter. Bland annat föreslår Transportstyrelsen att elsparkcyklar inte längre ska få framföras på trottoarer. Man vill även slopa kravet på en begränsad motoreffekt på 250 watt. Detta är något man vill göra för att kunna klassa elsparkcyklarna som cyklar och slippa införa ytterligare en fordonskategori. Förutom det så anser Transportstyrelsen även att gränsen på 250 watt kan förhindra utvecklingen av trafiksäkrare elsparkcyklar. Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul." Flera av Transportstyrelsen förslag om elsparkcyklar riktar sig till väghållare och bland dessa finns att man vill ta bort möjligheten att märka ut cykelpassager samt ta bort möjligheten att cykla på väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h och om cyklisten är över 15 år när det finns cykelbana. Bremer säger: "Flera av förslagen riktar sig till väghållare i syfte att skynda på utvecklingen av både gång- och cykelinfrastrukturen. En annan förhoppning är att väghållare i framtiden minskar användandet av kombinerade ytor och ersätter dessa med tydligt åtskilda gång- och cykelbanor, säger Pernilla Bremer." Transportstyrelsen kommer att överlämna sina förslag om elsparkcyklandets framtid idag men när några beslut i frågan kan tas finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

USA ger klartecken till vaccin från Johnson & Johnson
Mer Covid-19-vaccin på ingång

En expertpanel från USA:s läkemedelsmyndighet FDA har gett Covid-19-vaccinet från Johnson & Johnson grönt ljus. Det innebär att vi snart har ännu ett vaccin som kan användas i kampen mot detta jobbiga virus. Det rapporteras också att samma vaccin sannolikt kommer at godkännas för användning inom EU den 11 mars. Detta vaccin skulle i så fall kunna börja distribueras i Sverige under början av april månad och få en kraftig leveransökning under årets andra samt tredje kvartal. Johnson & Johnsons vaccin är inte lika effektivt (mellan 64 - 74 procent effektivitet) som de andra kandidaterna men det anses ändå ha en stor fördel eftersom det endast behövs en dos av vaccinet och eftersom det kan förvaras i vanlig kylskåpstemperatur samt har en mycket längre hållbarhet. Tumnagel
51.2°
+
Frode Wikesjö
0

Facebook lanserar rapapp
"Måste fixa para, måste fixa flos"

Facebooks experimentella avdelning, NPE Team, har släppt en ny musikapp som heter BARS. Appen är för folk som vill rappa feta rim utan att behöva någon studio. I appen hittar man också färdiga beats och flertalet olika effekter som man då kan rappa över. Om man har svårt att hitta ord som rimmar så kan BARS också föreslå ord som rimmar på det man planerade att rappa. Klippen kan dock endast vara 60 sekunder långa så något 300 Bars & Runninx27-liknande kan man inte riktigt dra till med här. Självklart kan man sedan dela sina rhymes med omvärlden så BARS-videos är väl något vi får se på diverse sociala medier inom kort. BARS testas just genom en stängd beta på iPhone men vill man redan nu säkra sitt rapnamn kan man ladda ner appen från App Store och registrera sitt användarnamn på tjänsten. Tumnagel
17.4°
+
Frode Wikesjö
0

Koldioxidutsläpp från nya bilar har minskat rejält
Anledningen är laddbara bilar

Ett pressmeddelande från Trafikverket visar att det har skett en rekordstor minskning av koldioxidutsläpp från nya bilar. Under 2020 har koldioxidutsläppen från nya personbilar jämfört med 2019 minskat från 120 gram per kilometer i snitt till 93 gram. Detta kan vi tacka de laddbara bilarna för och förra årets nybilsregistrering visar att en av tre bilar var en batteribil eller laddhybrid. Och även de bilar som inte är laddbara har blivit energieffektivare. Här sjönk siffran från 132 till 126 gram per kilometer. Totalt minskade utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken med cirka nio procent eller drygt 1,3 miljoner ton. 90 procent av detta beror dock på den minskade trafiken i och med den rådande pandemin. Tumnagel
55.4°
+
Bobby Green
0

Tony Hawk's Pro Skater 1+2 kommer till Switch!
Samt next gen-versioner släpps 26 mars

Tony Hawkx27s Pro Skater 1+2 är ett rackarns underhållande spel som erbjuder härligt arkadskateboard-åkande på Xbox One, PS4 och PC. Nu har utvecklarna meddelat att spelet kommer släppas på fler plattformar i framtiden. Mer specifikt kommer en version släppas till Nintendo Switch senare i år, någon gång efter våren. Switch-versionen kommer erbjuda samma upplevelse som vi fick med versionen som släpptes i höstas. Utöver det kommer spelet även få en ordentlig next gen-uppdatering. Tony Hawkx27s Pro Skater 1+2 kommer släppas till Xbox Series X/S och PS5 26 mars och erbjuda lite tjusigare grafik och rappare spelupplevelse. Med den uppgraderade versionen kommer du kunna lira med 4K-upplösning (1440p på Series S) i 60 fps alternativt välja 1080p med 120 fps. Sedan ska spelet ha fått förbättrat spatial audio och mer välpolerade effekter av olika slag. Next gen-versionen kommer vara gratis att lägga vantarna om man köpt Tony Hawkx27s Pro Skater 1+2 Deluxe Edition tidigare, men om man inte köpt Deluxe-versionen kan man uppgradera till next gen-versionen för en hundring. Har man inte köpt spelet alls tidigare så kommer det kosta runt 450 kronor. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Fikatombola är en tjänst för slumpmässiga distansfikor
När du saknar fikat med vänner och kollegor

Fikatombola är en nystartad tjänst vars syfte är att koppla samman människor i virtuella fikarum så att dessa kan ta sig en fika tillsammans även om de inte befinner sig i närheten av varandra. Tanken är att tjänsten ska kunna fungera som ett substitut för arbetsplatsers fikarum eller andra mötesplatser där man slumpmässigt kan stöta på en vän eller kollega och ta sig ett fikasnack. För att använda Fikatombola så måste man registrera ett konto på tjänsten och sedan posta en länk till det virtuella fikarummet till sina kollegor, vänner eller andra som man vill ha möjligheten att fika med. Därefter kommer deltagarna i rummet att matchas slummässigt med varandra och cirka en gång i veckan få en inbjudan att gå in och fika med personen de matchats ihop med. Fikatombola skriver själva om tjänsten: "Distansarbete uppskattas av många. Men en bieffekt är att man sällan stöter på kollegor vid kaffemaskinen på kontoret. Kanske behöver vi oväntade möten för att skapa bättre relationer på jobbet? Med Fikatombola hjälper du vänner och kollegor med lite slumpmässighet i distansarbetet." Fikatombola är gratis och hittas på länken nedan. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

JBL släpper Bar 5.0 MultiBeam
Få Dolby Atmos-ljud i litet paket

JBL visade upp en ny ljudlimpa i samband med årets upplaga av CES-mässan. Enheten går under namnet Bar 5.0 Multibeam och USP:en är att den levererar ett ordentligt ljud med kraftfull bas med en total uteffekt på 250W i ett litet format. Med hjälp av fem välplacerade ljudelement kan användare njuta av flådigt Dolby Atmos-stöd, vilket höjer ljudupplevelsen när man kikar på material med stöd för sådant ljud. Utöver stabilt ljud ska högtalaren kunna visa och spela upp video och ljud via Chromecast, Airplay 2, Alexa Multi-Room Music samt Bluetooth. Bar 5.0 MultiBeam kommer även med HDMI eARC samt HDMI-ingång med 4K-passthrough med Dolby Vision-stöd. JBL Bar 5.0 MultiBeam kan ni lägga vantarna på för 4500 kronor via företagets hemsida samt i välsorterade elektronikbutiker. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.3°
+
Bobby Green
0

Imorgon har nya Mercedes C-Klass premiär
Kommer bara erbjudas med fyrcylindriga motorer

Imorgon har nya Mercedes C-Klass premiär. En sak som vi vet kring den nya generationen är att den endast kommer att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Det innebär alltså att nästa C63 AMG inte kommer att få en mullrig V8:a och inte ens en mustig rak sexa, utan en fyra av något slag. Högst troligt med hybriddrift och massvis med hästar, men det blir alltså inte med lika många cylindrar som vi är vana vid. Rykten kring att den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter skulle spolas för nästa C63 AMG började cirkulera i slutet av 2019. Under denna tid var Tobias Moers vd för Mercedes-AMG och det sägs att han stormade ut ur mötesrummet när det blev klubbat att efterföljaren bara skulle erbjudas med fyra cylindrar. Några veckor efter detta avgick han som vd och är nu istället vd för Aston Martin. Och Aston Martin använder sig som ni säkert redan vet av AMG-V8:an i flera av sina modeller. Men varför stoppar inte Mercedes ner den raka sexan (M256) under huven då? Chefsingenjören Christian Früh säger att man då hade behövt göra nosen på bilen fem centimeter längre och även fått en högre belastning på framaxeln och därigenom sämre egenskaper. Har man bara fyrcylindriga motorer som är relativt små kan dessa placeras på ett bättre sätt i motorrummet och så adderar man bara hybriddrift när man vill ha mer effekt. En C63 med rak sexa och hybriddrift hade helt enkelt blivit tyngre än föregångaren, och det går inte. Speciellt eftersom det även snackas om att denna version ska få fyrhjulsdrift. Den digitala världspremiären drar igång klockan 14.00 imorgon. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Karma presenterar GS-6
Ser ut som en Revero GT men är betydligt billigare

Karma Automotive presenterar nu modellen GS-6. Utseendet känns direkt igen så vad är nytt egentligen? Det här är en Revero GT fast med en betydligt lägre prislapp - 83.900 dollar istället för 144.800 dollar. Exakt vad man har gjort för att kunna kapa priset såpass mycket är dock oklart. Under skalet på bilen finns precis som tidigare ett system med räckviddsförlängare. Det består av en trecylindrig bensinmotor från BMW som i sin tur laddar ett batteripack på 28 kWh som är det som driver bilens elmotorer. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 746 newtonmeter i vrid. På bara el ska man kunna köra runt 13 mil. Den totala räckvidden ska ligga på 58 mil. Precis som vi har skrivit tidigare är en helt eldriven version av GS-6 på gång och den ska släppas senare i år. Den ska erbjudas med batteripack på 85 till 105 kWh och klara minst 50 mil på en laddning. GSe-6 som denna heter kommer faktiskt att vara billigare än versionen med räckviddsförlängare och ska börja på 79.900 dollar. Karma har även en SUV på gång som vi visade patentskisser på förra veckan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Därför försvinner Dumle-klubban!
Kan komma tillbaka i framtiden

I torsdags kom chockbeskedet - den klassiska Dumleklubban läggs ner. En klassiker som många har minnen till, men kanske inte köpt så frekvent. Men dålig försäljning är inte anledningen till nerläggningen enligt Fazer, utan produktionslinjen som har gjort klassikern har helt enkelt nått sitt slut. – Vi har under lång tid försökt hitta en lösning för att på ett effektivt och hållbart sätt fortsätta produktionen av Dumleklubban, men behöver nu konstatera att detta inte längre är möjligt. Det har varit en utmaning att med dagens moderna teknik hitta en produktionslösning till den klassiska Dumleklubban, då hantverket såväl som recepturen är lika unika som klubban själv, säger Malin Lindqvist, Brand Manager, Fazer Konfektyr. Den sista Dumleklubban kommer att lämna fabriken under mars månad, men att den försvinner för evigt är faktiskt inte bestämt utan den kan komma tillbaks i framtiden. – Vi vet att klubban är en älskad produkt av många konsumenter och vi arbetar ständigt med vårt urval av Dumleprodukter. Vi kommer att fortsätta våra ansträngningar för att utveckla och hitta ett sätt att producera en Dumleklubba igen i framtiden, fortsätter Malin Lindqvist. Om det bara är fina ord eller om Fazer verkligen kommer att leverera Dumleklubban i framtiden återstår att se! Tumnagel
68kg
+
Roger Åberg

Acapellagrupp gör Samsung-ljud
Och ringsignaler

Den sydkoreanska acapellagruppen Maytree är tillbaka igen och denna gång tolkar de gäng olika ljudeffekter och ringsignaler som man kan hitta i sin Samsung Galaxy-telefon. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Nvidia gör RTX 3060 sämre på att gräva kryptovaluta
I hopp om att stoppa cryptominers att köpa upp alla

Nvidia presenterade RTX 30-korten i höstas och har man haft tur så har man fått möjlighet att lägga vantarna på något kort i serien. Korten har praktiskt taget varit omöjliga att köpa på grund av låg produktion, scalpers och cryptominers som roffat åt sig massa kort. Lite utav jävlighetens treenighet. Nästa vecka kommer RTX 3060 släppas och den här gången verkar Nvidia sätta stopp för miners att massköpa exemplar av kortet. Detta genom att ändra i mjukvaran så att de nya grafikkorten praktiskt taget blir värdelösa för att gräva fram kryptovaluta. Enligt Nvidia ska kortets mjukvara känna igen "specifika attribut i Ethereums grävalgoritm" och därefter halvera kortets effektivitet. Förhoppningsvis kommer detta leda till att RTX 3060 endast hamnar i händerna på spelare som vill spela spel på sina datamaskiner. Är man ute efter grävkort har Nvidia presenterat en helt ny produkt vid namn Nvidia CMP som tagits fram för att bryta fram digital valuta. När dessa kort släpps eller vad de kommer kosta är för tillfället okänt. RTX 3060 kommer börja säljas 25 februari klockan 18:00 och priserna ligger på mellan 4000 och 7000 kronor beroende på version och tillverkare. Tumnagel
53.2°
+
André Stray
0

Leveranserna av Aston Martin Valkyrie ska dra igång i år
Två år senare än planerat

Sommaren 2016 presenterade Aston Martin och Red Bull den gemensamma hyperbilen Valkyrie. Forfarande har dock inga kunder fått något exemplar, men snart ska det bli ändring på detta. Aston Martins vd Tobias Moers lovar att de första leveranserna ska dra igång i mitten av året. Det är fortfarande två år senare än man först lovade men den som väntar på något gott... väntar alltid för länge. "I apologize that itx27s taking a little longer than we promised you. But now wex27re on the run with Valkyrie. Therex27s still a path to go. Therex27s still a lot of things to go, but Ix27m confident that wex27ll have the car available to you as our customers by mid x2721." Endast 175 stycken exemplar av Valkyrie kommer att tillverkas och av dessa kommer 150 stycken vara för gatbruk och 25 stycken endast för bankörning (AMR Pro-versionen). Alla får en Cosworth-utvecklad V12:a på 6,5 liter parad med ett KERS-hybridsystem. Effekten anges till 1160 hästar och det sinnessjukt trevliga motorljudet skickas ut till omgivningen via ett 12-till-1-avgassystem. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Marvel's Avengers får next gen-uppdatering 18 mars
Då får vi även börja lira som Hawkeye

Marvelx27s Avengers släpptes i september till PC, PS4, Xbox One och Stadia. Utvecklarna meddelade i att en version av spelet skulle släppas till PS5 och Xbox Series X/S i framtiden, men när detta skulle ske har varit okänt. Nu har datum för next gen-versionen spikats och den kommer bli tillgänglig 18 mars och spelare som äger spelet på den tidigare konsolgenerationen har möjlighet att uppgradera till next gen-versionen utan extra kostnad. Next gen-versionen av spelet kommer erbjuda spelet i högre framerate och högre upplösning, mer specifikt "upp till" 4K med 60 fps på PS5 och XSX och 1440p/60fps på XSS. Spelet kommer även dra nytta av konsolernas snabba lagring och kommer erbjuda snabba laddningstider. Utöver det kommer den extra krämen användas för att leverera tjusigare texturer, mer detaljerade karaktärsmodeller och andra flådiga effekter. Next gen-uppdateringen är inte allt som kommer bli tillgängligt 18 mars. Då kommer även nästa kapitel i Operation: Hawkeye släppas. Uppdragsserien går under namnet Future Imperfect och utspelar sig direkt efter händelserna i Taking A.I.M. och i uppdragen får vi fortsätta vår jakt på Nick Fury, men den här gången kommer vi ha möjlighet att lira som Cliff Barton-versionen av Hawkeye. Tumnagel
35.1°
+
André Stray
0

Cupra presenterar Formentor som laddhybrid
Finns med två stycken olika effektlägen

I oktober förra året presenterade Cupra suven Formentor. I samband med detta berättade man att det under 2021 skulle presenteras två stycken laddhybrid-alternativ till modellen, och nu är de här. Dessa kallas för Formentor VZ e-Hybrid och Formentor e-Hybrid. Den förstnämnda är lite sportigare och bjuder på 245 hästar medan den andra ger 204 hästar. Oavsett val så är det dubbelkopplingslåda som gäller, och drivning på framhjulen. Drivlinan består av en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter och en elmotor som får sin kraft från ett litiumjonbatteri. På bara el ska man kunna köra upp till 5,5 respektive 5,9 mil. Båda alternativen går att beställa nu och prislappen börjar på 379.900 kronor. VZ-versionen med starkare motor kostar från 434.900 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Mercury presenterar V12-utombordare
Något att hänga på lilla gummibåten

Det börjar bli hög tid att tänka på årets båtsäsong även om snön fortfarande ligger hårt på backen. Som tur är har Mercury svaret på vilken utombordare du ska köra med i år - deras nya V12 600 Verado såklart. Det är precis som rubriken och modellbeteckningen avslöjar en motor med inte mindre än tolv stycken cylindrar i vinkel. Den är på 7,6 liter och effekten är hela 600 hästar. Förutom massa effekt och cylindrar har motorn även en automatisk tvåstegad växellåda, ett svängbart växelhus och dubbla motroterande propellrar. Mer om monstermaskinen i klippen och på länken nedan. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Lego visar upp Vidiyo lite mer ordentligt
Ser rätt enkelt och smidigt ut

Lego presenterade Vidiyo för ett tag sedan och har nu levererat lite mer information om den kommande tjänsten. Kort sagt är det ett samarbete mellan Lego och Universal Music Group där användarna får möjlighet att skapa korta musikvideor med Lego-grejer i Vidiyo-serien. I Vidiyo-kollektionen finns det minifigurer, byggsagser och speciella block som kan scannas in i appen för att låsa upp speciella video- och ljudeffekter som du i sin tur kan använda i din musikvideo. 1 mars kommer Lego Vidiyo börja säljas. Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0

Räda mera med ny Assassin's Creed: Valhalla-uppdatering
River Raids läggs till idag

Har ni betat av allt Assassinx27s Creed: Valhalla har att erbjuda och ränner runt i England utan syfte? Då har vi goda nyheter då spelet kommer få en uppdatering senare idag, klockan 13:00, som lägger till lite trevligheter. Den stora nyheten är River Raids, vilket är ett spelläge helt dedikerat till att utföra räder runtomkring Englands landsbygd. Räderna kommer kunna spelas om och om igen och fokus verkar ligga på ett "high risk, high reward" som ska göra det hela värt att ta en titt på. Räderna kommer även erbjuda ny loot och belöningar, vilket alltid är trevligt. Utöver River Raid-läget kommer den nya uppdateringen också lägga till några nya förmågor som Berserker Trap, vilket är en fälla du kan skjuta iväg med pil som gör fiender extra våldsamma när fällan aktiveras, samt Battle Cry som gör Eivor lite extra stark. Spelare ska även få tillgång till ny Shoulder Bash som ska vara bra på att pusha fiender bakåt och ha sönder objekt. Sedan kommer vi få tillgång till några andra färdigheter som gör att Eivor blir bättre på att fälla fiender, plocka upp pilar från offer, mer effektiv när man ska ro Long Ship och lite annat smått och gott. Alla ändringar i Patch 1.1.2 hittar ni via länken här nere till vänster. Ovan har ni en video där Ubisoft pratar om saker som är på ingång till Valhalla och vid 2:55 pratas det om just river raids. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Bytet av blåljussystemet Rakel kostar 7,3 miljarder kronor
MSB har presenterat sitt förslag för Regeringen

Under sommaren 2020 beslutade Regeringen att det kritiserade kommunikationssystemet Rakel (Radiokommunikation för effektiv ledning) skulle bytas ut. Anledningen till det var att detta blåljusradiosystem ansågs vara både omodernt och opålitligt. Regeringen gav då MSB uppdrag att modernisera Rakel bland annat datakommunikation, så man säkert kan skicka bilder och streama videos via kommunikationssystemet. Nu har MSB presenterat sitt förslag för Regeringen och de ska fatta beslut för att MSB ska kunna gå vidare med förslaget eller ej. Systemet har i alla fall fått namnet arbetsnamnet Rakel Generation 2 och prislappen för detta nya system väntas, enligt MSB, bli 7,3 miljarder kronor. Rakel byggdes ut 2005 till 2010 och används av mer än 600 organisationer. Det är dock främst en kommunikationsväg för polis, räddningstjänst, sjukvård och försvaret. 2010 var kostnaden för systemet uppe på över två miljarder kronor. Tumnagel
24.9°
+
Frode Wikesjö
0

Ljud ska göra oss mindre åksjuka i självkörande bilar
Och få oss att lita på dem

Framtidens bilar kommer ju förhoppningsvis vara helt självkörande, i alla fall en del av dem. Men med det kommer det även en del problem och ett gäng på Volvo har forskat i om de går att lösa med hjälp av ljud och ljuddesign. I korthet handlar det om att få de som åker med att lita på bilen och lite på att bilen ser vad som händer och kommer att hända, men det handlar också om att hjälpa den som till exempel vill arbeta eller läsa i bilen att inte bli åksjuk. Det här är mycket intressant så jag tog ett snack med några av de som forskat kring detta. Tumnagel
45.6°
+
Roger Åberg
0

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP. I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög. Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Ford S-Max och Galaxy nu även som hybrider
Får samma drivlina som Kuga

Fords modell Kuga går att få som hybrid eller som laddhybrid. Nu presenteras modellerna S-Max och Galaxy med samma drivlina som Kugan har, men det är alltså bara den förstnämnda det handlar om och inte som laddhybrider. Båda två kombinerar en Atkinson-bensinfyra på 2,5 liter med en liten elmotor och ett batteripack på 1,1 kWh. Systemet sköter sig alltså själv och här kopplar du aldrig in någon sladd. Den sammanlagda effekten anges till 190 hästar, 200 newtonmeter i vrid och 0-100 km/h ska gå på 9,8 sekunder. Förbrukningssiffrorna anges till 0,64 liter per mil för S-Max Hybrid och 0,65 liter per mil för Galaxy. Drivningen sker på framhjulen och kraften kommer dit via en åttastegad automatlåda. Båda bilarna kommer att bli till i fabriken i Spanien. S-Max kostar från 36.535 pund medan Galaxy går loss på 38.695 pund. De första kunderna ska få sina exemplar i april. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Xiaomi presenterar Mi 11 igen
Flaggskeppslur för rimligt pris

Xiaomi presenterade Mi 11 strax innan årsskiftet i Kina, men nu har företaget presenterat den globala versionen av telefonen. Som känt sedan tidigare kommer telefonen med Snapdragon 888, en 6,81 tum stor OLED-panel med kurvade kanter samt 120Hz uppdateringsfrekvens och en sampling rate på 480Hz. Upplösningen ligger på 3200 x 1400 pixlar och panelen skyddas av Gorilla Glass Victus. Vidare har telefonen ett batteri på 4600mAh som kan laddas snabbt med både tråd och trådlöst. 55W med kabel och 50W trådlöst. Telefonen skeppas dock utan laddsladd, så om man vill ladda snabbt får man köpa laddare separat. Telefonen skeppas med laddsladd. Mi 11 har även stöd för omvänd laddning och kan ladda andra enheter trådlöst med en effekt på 10W. På baksidan sitter det en ordentlig kamera med en huvudsensor på 108MP med 7 linser och optisk bildstabilisering. Huvudsensorn ackompanjeras av en vidvinkelkamera på 13MP och en makrokamera på 5MP. Selfiekameran sitter i ett litet håll uppe till vänster på skärmen och kan ta bilder med 20MP upplösning. Xiaomi har inte spikat släppdatum för Mi 11 runt om i världen, men den infon lär komma när som helst. Priset kommer dock landa på 749 euro för versionen med 8GB/128GB och 8GB/256GB verkar komma att kosta 799 euro. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Volcon Runt - en eldriven motorcykel för barn
Kostar 2995 dollar

I oktober förra året skrev vi om startupen Volcon som skulle börja sälja eldrivna arbetsmaskiner och liknande. Nu presenterar företaget sin senaste grej - den lilla eldrivna motorcykeln Runt för barn. Den går att förhandsboka nu, kostar från 2995 dollar och för pengarna får man en robust sak som småttingar kan köra omkring med. Hojen har en motor som ger 60 newtonmeter i vrid. Toppfarten ligger på 56 km/h och räckvidden på en laddning anges till 5,6 mil. En full laddning via ett vanlig vägguttag ska ta runt två timmar. Vikten ligger på 81 kilo och höjden till sätet anges till 69 centimeter. Det finns även andra höjder på sitsen och styret för att passa även när ungarna växer. Via en app ska man kunna bestämma områden hojen ska fungera på, om man vill begränsa effekten och så kan man även få notiser om den välter. Läs mer om Runt på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida