LIVE i kväll 22.30 Tesla Battery Day
m

Elevate - eldriven påhängsmotor till cykeln
Monteras över skivbromsen bak

Bimotal har tagit fram Elevate som är en liten elmotor som du hänger på din befintliga cykel och på så vis kan få en liten extra knuff när du är ute och trampar. Först monteras en ny bromsskiva som har ett drev bakom sig, sen är det bara att hänga dit motorn när man känner att man har behov av den. Motorn drivs i sin tur av ett batteri som är ungefär lika stort som en vattenflaska. Effekten i motorn är på 750 watt och har max 100 newtonmeter i vrid och konstant 50 newtonmeter. Är det plant ska man kunna komma upp i 45 km/h. Motorn väger ett kilo medan batteriet väger 1,5 kilo. Med kablage och sånt landar den totala viktökningen på 2,7 kilo. Räckvidden anges till mellan 2,4 och 4,8 mil beroende på körstil. Målet är att kunna lansera i början av nästa år och det ska gå att förhandsbeställa nu. Priset för allt ligger på 1950 dollar. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Crysis Remastered ute nu
Will it run Crysis? Ja!

Nu är spelet äntligen här! Eller på PC och konsol, för att vara exakt. Crysis Remastered har släppts till PC, Xbox One och PS4 och kommer med en rad förbättringar som ray tracing-effekter, bättre ljuseffekter och PC-spelare kan kräma upp spelet till 8K. Bonusvideo nedan där LinusTechTips-gänget lirar Crysis Remastered med nya RTX 3080. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

BMW släpper utmanare till Volkswagen Golf GTI
128ti är 80 kilo lättare än M135i xDrive

Under den här otroligt kraftiga maskeringen (ironi) döljer sig BMW 128ti. Det är en halvbusig version av lilla 1-serien för dig som tycker att M135i xDrive är lite för extrem men ändå vill ha något med knuff i. En utmanare till Volkswagen Golf GTI helt enkelt. Namnet ti kommer från Turismo Internationale och det fanns bland annat även på 02-serien för en herrans massa år sedan. I det här fallet betyder det att bilen har en turbomatad fyra på 2,0 liter - samma maskin som sitter i M135i xDrive fast med mindre effekt. Här ger den 265 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en åttastegad Steptronic-låda med Torsen-diff och 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Bilen är 80 kilo lättare än M135i xDrive och det beror mycket på att 128ti endast är framhjulsdriven. Vidare sitter det M Sport-dämpare som sänker bilen en centimeter jämfört med 118i och det finns även M Sport-bromsar som man lånat från M135i xDrive. Utseendemässigt handlar det om lite aggressivare kjolpaket runt om och större fälgar. Lansering sker i november men vad denna version kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Ferrari släpper M-version av Portofino
Har ny växellåda och mer effekt

Det är nu tre år sedan Ferrari presenterade deras nya instegsmodell Portofino. Nu presenteras bilen i M-utförande (Modificata) och på Ferrari-språk innebär det att bilen fått en ny växellåda och mer effekt i maskin. Växellådan är samma åttastegade dubbelkopplingslåda som sitter i SF90 Stradale och Roma. Den väger mindre än den som sitter i vanliga Portofino och har en kugg mer. Den växlar även snabbare och mjukare. Motorn är som tidigare en V8:a på 3,9 liter med dubbla turbo. Den får 20 extra hästar vilket innebär 620 totalt. 0-100 km/h ska gå på 3,45 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Vidare får man ett nytt Manettino-vred på ratten med fem olika lägen. Utseendemässigt har Portofino M en lite annan front och man kan få diffusorn baktill i kolfiber. Portofino M ska kosta runt 70.000 kronor mer än vanliga Portofino. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Det här är Nissans nya Z-bil
Z Proto bjuder på dubbelturbomatad V6:a

Efter ett gäng teasers visar Nissan nu upp den nya sportbilen Z Proto. Det här är en retro-inspirerad sak som hyllar det nu 50-åriga Z-arvet och bland detaljerna hittar vi lackvalet, huvens form, grillens design och bakre sidorutans uppsving med Z-emblemet på plats. Man har blandat hej vilt från många Z-bilar och bakljusen påminner exempelvis en del om de som återfinns på 300ZX. Där Nissan 240Z (Datsun 240Z) erbjöds med en rak sexa på 2,4 liter har den nya bilen istället en V6:a på okänt antal liter med dubbelturbo. Nissan säger inget om effekt just nu men det misstänks att det är samma maskin som sitter i Infiniti Q60 Red Sport 400. I den modellen ger den 406 hästar och 474 newtonmeter i vrid. I Z Proto sker drivningen på bakhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell växellåda. Bilen mäter 4,38 meter på längden, 1,84 på bredden och den är 1,31 meter hög. I hjulhusen sitter 19-tummare och frontsplittern, diffusorn och sidokjolarna är alla i kolfiber. På insidan hittar vi två sportiga stolar, en tre-ekrad ratt, ett digitalt instrumentkluster på 12,3 tum och tre stycken analoga mätare ovanpå instrumentbrädan. När Z Proto ska börja tillverkas, lanseras och vad priset blir är oklart för tillfället. Tyvärr kommer bilen inte att säljas i Europa. Vad tycker ni om den? Tumnagel
52.6°
+
Bobby Green
0

Scania presenterar helt eldriven lastbil
Och uppdaterar laddhybriden

Lastbilstillverkaren Scania presenterar nu två stycken nya modeller. Båda är elektrifierade och den ena är en uppdateringen av den tidigare laddhybriden som ska klara sex mil på en laddning medan den andra bara går på el och har en räckvidd på 25 mil. Den helt eldrivna går att få med batteripack på 165 eller 300 kWh. Den förstnämnda tar sig 13 mil. Man ska kunna snabbladda med CCS-kontakt och har man 130 kW tar det under 55 minuter att ladda det mindre batteripacket fullt. Det större ska ta under 100 minuter. Effekten i elmotorn ligger på 310 hästar. Laddhybriden har en dieselmotor på 9,0 liter som går att få med 280 till 360 hästar. Denna får sällskap av en elmotor på 156 hästar. Den här har tre stycken batteripack som sammanlagt ger 90 kWh. Laddar man med 130 kW ska det ta 35 minuter att ladda 80 procent. Exakt när nyheterna ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
57.5°
+
Bobby Green
0

AirPods Pro får stöd för rumsligt ljud
Eller spatial audio som det heter på engelska

Apple berättade på WWDC att AirPods Pro skulle få det som på engelska kallas för spatial audio och på svenska heter rumsligt ljud. Det handlar om att ljudet följer med huvudet när man rör på sig, eller snarare inte följer med. Om du tittar på en video och vrider huvudet till höger så blir effekten liknande den som hade blivit utan hörlurar, alltså att ljudet stannar där telefonen fysiskt befinner sig. Rätt cool effekt! Just nu krävs det att videos man kollar på har stöd för detta, men jag hoppas att stöd hittar in i videokonferensappar till exempel. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Jaguar lyfter F-Pace
Första Jaggan som erbjuds som laddhybrid

Hösten 2015 presenterade Jaguar deras allra första SUV F-Pace och nu har det blivit dags för modellen att få sig en facelift. Detta innebär lite uppdaterat utseende här och där samtidigt som man har tryckt in mer teknik i bilen. Det tillkommer även en del nya motoralternativ, däribland en laddhybrid. Insidan får en ny kurvad pekskärm på 11,4 tum och den stödjer både Apple CarPlay och Android Auto. Den här kör Jaguars senaste infotainmentsystem Pivi Pro. På tillvalslistan finns även en 12,3 tum stor skärm för instrumenten framför den nydesignade ratten. Interiören överlag ska ha förbättrats på många punkter. Bland annat ska det här finnas aktiv brusreducering, mjukare materialval och en luft-jonisator som ska göra det trevligare att vistas inne i bilen. Alla sex stycken motoralternativ får en åttastegad automatlåda från ZF och alla driver på alla fyra hjulen. Insteget är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 250 hästar och 365 newtonmeter i vrid. Nästa steg är en sexa på 3,0 liter med mildhybrid-teknik. Den här ger 335 hästar och 480 newtonmeter. Sen finns det även en sexa som ger 395 hästar och 550 newtonmeter. Laddhybriden kallas för P400e och den kombinerar en turbomatad fyra på 2,0 liter med en elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 404 hästar och 640 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder och på bara el ska man kunna ta sig 5,3 mil. En SVR-version lär också komma men den presenteras inte nu. Uppdaterade F-Pace börjar skeppas till de första kunderna i december och på prislappen står det från 40.860 pund. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Hur belöningar i spel inte alltid fungerar som tänkt
Lite eftermiddagsnörderi

Belöningar i spel fungerar ofta rätt bra för att få spelare att fortsätta lira, men ibland har belöningar motsatt effekt. I den senaste videon från Game Makerx27s Toolkit pratas det om just sådana tillfällen. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Sony ser ut att producera färre Playstation 5 än tänkt
Strul med processorerna sätter käppar i hjulet

Förhoppningsvis kommer det finnas Playstation 5-enheter så det räcker och blir över när konsolen släpps senare i år, men nu har det dykt upp lite trist information som pekar på att det inte kommer bli så. Bloomberg rapporterar att Sonys planer att producera 11 miljoner PS5-enheter innan mars 2021 har fått lite käppar i hjulet på grund av strul i samband med processorproduktionen. Mer specifikt handlar det om produktionen av systemkretsen som inte verkar vara så effektiv som planerat och täcker endast runt 50 procent av behovet. Läget ska ha förbättrats, men produktionssiffrorna verkar fortfarande vara lite lägre än planerat. Enligt Bloomberg ska Sony ha gjort justeringar i sin produktionsprognos och dragit ner siffran till 7 miljoner enheter som kommer produceras i år. Förhoppningsvis lär detta räcka för att förse fansen med konsoler, men vissa marknader kanske kommer påverkas av PS5-brist. Sony kommer för övrigt hålla låda i morgon kväll och då väntas vi äntligen få reda på när konsolen kommer släppas och vad den kommer kosta. Rykte pekar dock på en prislapp på 399 euro för PS5 utan skivläsare och 499 euro för PS5 med skivläsare. Tumnagel
34.4°
+
André Stray
0

Microsoft har plockat upp sitt datacenter från havets botten
Har levererat data från havsbotten i två års tid

2018 sänkte Microsoft ner ett datacenter i havet utanför Orkney-öarna i Skottland och nu har man plockat upp detta efter att ha testat dess tillförlitlighet i över två år. Det hela är en del av Microsofts Project Natick som ska utröna huruvida det kan vara effektivt och praktiskt möjligt att sänka ner en del av världens serverhallar i havet. I det tubformade datacentret som Microsoft sänkte ner i havet 2018 finns det 864 servrar som tillsammans kan lagra 37,6 petabyte data. Microsoft började experimentera med att sänka ner datacenter i havet redan 2015 då man lät ett sådant tillbringa 105 dagar under vattnet utanför Kaliforniens kust. I det senaste testet var dock datacentret nedsänkt i havet över två år och Microsoft säger sig nu vara säkra på att tekniken fungerar som den ska. Ben Cutler som är projektledare för Microsoft Special Project-division säger: "We are now at the point of trying to harness what we have done as opposed to feeling the need to go and prove out some more. We have done what we need to do. Natick is a key building block for the company to use if it is appropriate." Härnäst på agendan för Microsoft Project Natick är att undersöka hur de nedsänkta datacentren enklast ska kunna ersättas och återvinnas när de nått slutet på sin livscykel. Tumnagel
52.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Readly blir av med tidningar från Aller och Bonnier
Över 30 procent av de svenska tidningarna försvinner från tjänsten

Den här veckan är det tänkt att svenska Readly ska börsnoteras men detta blir något man nu tvingas göra utan två av sina största svenska förlagspartners. Idag blev det känt att att varken varken Aller eller Bonniers tidningar kommer att finnas kvar på den digitala tidningstjänsten. Kontrakten med de båda förlagen löper ut det kommande året och varken Aller eller Bonnier verkar ha några planer på att förnya dessa. Anledningen till det uppges vara att förlagen anser att förtjänsten för att ha sina tidningar hos Readly är för låg. Bland tidningar som riskerar att försvinna från Readly om de inte förnyar kontrakten med Aller och Bonnier finns bland andra Expressen, Elle och Svensk Damtidning. Aller och Bonnier är dock bara två av de över 800 förlagspartners som Readly har. Här i Sverige är de dock antagligen rätt så viktiga partners så de båda förlagen står för 30 procent av alla svenska tidningar som finns på Readly. Enligt Readly så läser dock bara 5,4 procent av deras svenska användare tidningar från de båda förlagen, något som gör att Readly inte tror att tappet av Aller och Bonnier kommer att påverkar företagets långsiktiga lönsamhet. I ett pressmeddelande skriver Readly: "Efter noggrant övervägande av den potentiella effekten av borttagandet av innehållet från Aller och Bonnier anser Readlys ledning och styrelse att det inte skulle få en väsentlig inverkan på Bolagets långsiktiga finansiella mål om detta innehåll togs bort." Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

YouTube lanserar TikTok-konkurrent
YouTube Shorts kommer till Indien

I våras började det ryktas om att Googles videotjänst YouTube skulle dra igång en konkurrent till TikTok och det var något som visade sig stämma. Idag meddelade YouTube att de inom några dagar drar igång tjänsten YouTube Shorts i Indien. Med YouTube Shorts kommer användare att kunna spela in och klippa ihop 15 sekunder långa videosnuttar vilka de kan förse med musik, text, effekter och annat. Att YouTube valt Indien som första marknad för Short beror med stor sannolikhet på att TikTok är blockerat i Indien sedan i somras. Initialt kommer YouTube Shorts att vara tillgänglig i en beta-version för Android-användare i Indien men man säger att detta kommer att utökas till iOS och till andra länder framöver. Tumnagel
32.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Maserati presenterar sportbilen MC20
Erbjuds som elbil

Som utlovat har Maserati nu presenterat MC20 - deras nya lilla sportbil. Maserati själva beskriver modellen som en superbil och det här är ju egentligen en vidareutveckling av MC12 fast i ett något mildare utförande. Siffrorna för MC20 visar dock att den får vara med de stora grabbarna och leka. Motorn sitter placerad bakom kupén som består av en kolfiber-monocoque. Precis som vi har skrivit tidigare är maskinen en helt nyutvecklad V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo. Den har dubbla insprutnings-system och ett F1-inspirerat förkammarförbrännings-system med dubbla tändstift. Effekten anges till hela 630 hästar och vridet till 730 newtonmeter. Paketet är kopplat till en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under 2,9 sekunder och toppfarten ligger på 325 km/h. Finfina siffror och effekten i kombination med att bilen väger under 1500 kilo är det som gör det. Måtten är 4,66 meter på längden, 1,96 på bredden, 1,22 på höjden med en hjulbas på 2,7 meter. Innanför de 20 tum stora fälgarna sitter bromsskivor på 380 millimeter fram, 350 bak. Det finns keramiska att välja till och dessa är då tio millimeter större fram och bak. En intressant sak är att MC20 kommer att erbjudas som elbil. Den ska göra 0-100 på 2,8 sekunder och toppa 310 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig 32 mil. Mer än så får vi inte reda på kring den versionen just nu. En cabriolet-variant är också på väg, om det gäller både för den med förbränningsmotor och elversionen återstår att se. Tillverkningen ska dra igång senare i år och en beställning går bra att göra nu. Prislappen börjar på 210.000 dollar. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Lucid Air är äntligen här
Billigaste versionen kostar under 80.000 dollar

I december 2016 dök det nya företaget Lucid Motors upp med sin helt eldrivna modell Air. Den verkade rätt spännande och man lovade mycket. Som vanligt när det ploppar upp helt nya elbilstillverkare var många skeptiska till om det ens skulle bli något mer än snygga renderingar. Men företaget hängde kvar och nu presenterar de den helt färdiga produkten som i princip ser exakt ut som konceptet som nu alltså har hunnit bli fyra år. Man beskriver Air som världens mest kraftfulla eldrivna lyxbil och det stämmer troligtvis också. Som bäst ska man på en laddning kunna ta sig hela 83,2 mil. Denna ska även vara snabbast att ladda på marknaden och batteripacket som är på 113 kWh ska palla upp till 3,2 mils laddning per minut. Det innebär att man skulle kunna tanka i 48,2 mil på bara 20 minuter. Bilen kommer att erbjudas i fyra stycken olika versioner - Lucid Air, Lucid Air Touring, Lucid Air Grand Touring och Lucid Air Dream Edition. Air är insteget och den kommer att börja på under 80.000 dollar och lanseras 2022. Det är inte annonserat vad den här har för effekt eller hur lång den tar sig på en laddning än. Air Touring som har ännu mer utrustning och 620 hästar lanseras i slutet av 2021 och kostar från 95.000 dollar. Den här gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, klarar kvartsmilen på 11,4 sekunder och toppar 250 km/h. Air Grand Touring är maxad med prylar, bjuder på 800 hästar, kostar från 139.000 dollar och lanseras i mitten av nästa år. Det är denna som har den bästa räckvidden - 83,2 mil. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Kvartsmilen klaras av på 10,8 sekunder. Air Dream Edition har allt man kan önska sig och kommer bara i en begränsad upplaga. Det är denna som lanseras nästa vår och priset börjar på 169.000 dollar. Det är också denna som får mest effekt - 1080 hästar. 0-100 km/h går på snabba 2,5 sekunder, kvartsmilen tar 9,9 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Räckvidden anges till 74,8 mil med 21-tumsfälgar och 80,9 mil med 19-tumsfälgar. Bilen mäter 4,97 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,41 meter hög. Initialt kommer man inte att kunna få den med dragkrok men det kanske kommer i framtiden. Man ska dock kunna smälla på ett räcke på taket om man vill lasta större saker som inte ryms i bilen. Tillverkningen kommer att dra igång i fabriken i Casa Grande i Arizona de närmaste månaderna. De första leveranserna ska äga rum i Nordamerika i början av nästa år. I slutet av 2021 är planen att 20 stycken Lucid Studios och Services Centers ska ha öppnat, även dessa i Nordamerika. Leveranser till Europa och Mellanöstern, exakta priser för dessa marknader och liknande kommer att annonseras vid ett senare tillfälle. Bland de sista bilderna hittar ni teasers på Lucid Motors nästa modell som är en SUV. När den lanseras är dock oklart. Tumnagel
56.2°
+
Bobby Green
0

Nya Land Rover Defender nu även som laddhybrid
Tar sig 4,3 mil på bara el

Ett år har gått sedan Land Rover rullade ut nya Defender men redan är det dags för en liten uppdatering när det kommer till teknik, färger, specifikationer och motoralternativ. En version som troligtvis många har väntat på presenteras och det är laddhybriden. Den kallas för P400e och den kombinerar en bensinfyra på 2,0 liter med en elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 400 hästar och det här blir den snabbaste versionen av Defender hittills med sin 0-100-tid på 5,6 sekunder. Toppfarten ligger på 209 km/h. P400e erbjuds bara till Defender 110 som är den långa versionen men det går inte att få sju säten för det. På bara el ska man kunna köra omkring 4,3 mil. Batteripacket är på 19,2 kWh och laddar man med 50 kW kan man få 80 procent på en halvtimme. Vad man får betala för laddhybriden är oklart, så även när den lanseras. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Samsung och SK Hynix slutar sälja chip till Huawei
På grund av sanktioner från USA

De båda sydkoreanska företagen Samsung och SK Hynix har meddelat att de kommer att sluta sälja chip och annan hårdvara till Huawei 15 september, samma dag som USA:s senaste sanktioner mot Huawei träder i kraft. De kommande sanktionerna från USA mot Huawei innebär att icke-amerikanska företag inte tillåts att sälja komponenter till Huawei om dessa är tillverkade med utrustning från USA, något som effektivt blockerar många av världens hårdvaruleverantörer från att sälja grejer till Huawei. Huawei har den senaste tiden försökt att börja använda chip från den kinesiska leverantören SMIC i sina produkter men snart kanske inte heller det blir möjligt. USA har uppgett att man funderar på att sätta upp SMIC på den lista som förbjuder tillverkare att köpa utrustning från USA som krävs för att tillverka chip till mobiltelefoner, datorer och annat. Även om SMIC skulle fortsätta leverera till Huawei så ser framtiden för framför allt Huaweis mobiltelefoner lite mörk ut. SMIC:s mobilchip ligger två generationer efter dem Huawei tidigare har köpt från taiwanesiska TSMC, något som innebär att SMIC antagligen inte ännu på ett tag har kapacitet att leverera chip till Huaweis nuvarande och kommande high end-telefoner. Uppdaterat Huawei säger i en kommentar till att Samsung och SK Hynix snart kommer att sluta leverera chip till företaget: "Huawei har byggt ett omfattande system av leveranser, som inte är beroende av enskilda leverantörer. Vi har tekniska lösningar för fortsatta leveranser och kommer att arbeta tillsammans med våra leverantörer för att erbjuda bättre produkter och tjänster till konsumenter." Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

ECD Automotive presenterar sin eldrivna Defender
Har batteri och drivlina från Tesla Model S

I maj skickade ECD Automotive ut en teaser på att de tänkte bygga om en Land Rover Defender och stoppa in drivlinan och batteripacket från en Tesla Model S i den. Nu är bilen klar och skapelsen är framtagen tillsammans med Electric Classic Cars. Effekten är 450 hästar och för att kunna klara ökningen har bilen bland annat fått uppgraderade drivaxlar och en stryktåligare kardanaxel. Batteriet är på 100 kWh och allt som allt ska ekipaget inte väga så väldigt mycket mer än original. Vikten är dessutom numera placerad lägre vilket ska ge lite bättre köregenskaper. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. Tycker man det är för långsamt erbjuds även en version med 600 hästar som klarar 0-100 km/h på runt tre sekunder istället. Om man vill att ECD bygger en sån här till en får man räkna med att betala mellan 200.000 och 265.000 dollar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

T.50s - banversion av Gordon Murrays nya superbil
Går att köra upp och ner

För en månad sedan fick vi äntligen en ordentlig presentation av Gordon Murrays senaste projekt - superbilen T.50. En avskalad och ganska elegant skapelse där allt är förpackat för att vara så optimalt som möjligt. Nu visar man upp en skiss på T.50s som är en version för den som vill köra på banan. Som vi kan se har den fått ett ännu större takscoop och en rejäl ving-fena baktill. Det finns även en ny främre splitter, omdesignad diffusor baktill och en rejäl vinge på bakluckan. Alla aerodynamiska prylar man smackat på ska tillsammans generera mer än 1500 kilo i marktryck. Enligt Gordon Murray skulle man kunna köra med bilen upp och ner om hastigheten är 282 km/h. Som väntat har inredningen strippats på allt onödigt som exempelvis ac, infotainmentsystem, förvaringsutrymmen och andra bekvämligheter. Den här skippar även möjligheten för tre stycken personer att sitta i bilen. Föraren sitter fortfarande i mitten men det finns bara plats för en passagerare på vänster sida här. Totalt har man sparat in 94 kilo i vikt vilket gör att T.50s landar på 890 kilo. Den Cosworth-utvecklade icke-överladdade V12:an på 3,9 liter har uppdaterats ytterligare och fått omgjorda toppar, vassare kammar och högre kompression. Tillsammans med ett avgassystem som andas lite bättre är den nya effekten 730 hästar vilket är 67 fler än vanliga T.50 bjuder på. Till paketet kopplas en helt ny sexpetad växellåda med paddlar, inget manuellt alternativ här alltså. Bilen får smidda magnesium-fälgar klädda med Michelin Cup Sport 2-däck. Innanför dessa sitter keramiska bromsskivor från Brembo som har sexkolvsok fram, fyrkolvsok bak. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar 3,1 miljoner pund. Alla T.50 är redan sålda och fler än hälften av alla T.50s har redan sålts, så du får vara snabb om du vill vara med och leka. Tillverkningen ska dra igång i början av 2023. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Ford busar med eldriven Mustang-prototyp
Den här har fyra motorer som ger över 1500 hästar

Om man vill ha mer effekt i sin elbil kan man ju bara lägga till en extra elmotor. Eller fyra? Det var i alla fall vad Ford gjorde när de skapade Mustang Cobra Jet 1400. Det här galna bygget har alltså fyra stycken elmotorer under skalet och dessa producerar tillsammans hela 1523 hästar oavsett vad namnet säger. Och detta är alltså effekt på hjulen. Nyligen var man och körde prototypen på dragracingbanan och där lyckades den köra kvartsmilen på 8,27 sekunder med en slutfart på 270 km/h. Den här bilen får väl ses som en testbänk för vad man kan göra, så räkna alltså inte med att detta är något som kommer att komma i produktion den närmaste tiden. Ford snackar även med NHRA för att se hur man skulle kunna elektrifiera dragracing. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Jeep presenterar Grand Wagoneer och Wrangler 4xe
Ett koncept och en laddhybrid

Jeep återupplivar nu modellnamnet Grand Wagoneer genom att visa upp detta koncept som man säger ska vara nära hur bilen ser ut när den väl går i produktion. Det här kommer att bli Jeeps största modell och en SUV i premium-segmentet. Den kommer som laddhybrid och får vad som sägs vara den första infotainment-skärmen för passagerare i en SUV. Skärmen mäter 10,25 tum och via den ska man kunna kika på videos, surfa på nätet eller leta upp resmål som man sedan kan dela med föraren. Föraren ser inte skärmen från sin vinkel utan kan istället fokusera på instrumentklustret som består av en skärm på 12,3 tum eller mittkonsolen som har en skärm på 12,1 tum och en på 10,25. Som om inte detta vore nog finns det även tre stycken 10,1 tum stora skärmar för de i baksätet. Skärmfest alltså! Allt rullar på FCAs nya Android-baserade infotainmentsystem Uconnect 5. Bilen har tre rader och plats för sju stycken personer. Så mycket mer än så här får vi inte reda på för tillfället. Tillverkningen av Grand Wagoneer och snik-versionen Wagoneer ska dra igång under andra kvartalet nästa år. Om vi hoppar vidare till Wrangler 4xe så är det laddhybrid-versionen av modellen som det har snackats om ett tag nu. Den kombinerar en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter med två stycken elmotor och har en sammanlagd systemeffekt på 380 hästar och 637 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 17 kWh och det sitter under baksätet. Räckvidden på bara el anges till fyra mil. Versionen ska lanseras tidigt nästa år men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Garmin Catalyst är en GPS för racingproffs
Coachar hur man ska köra effektivast på racerbanor

Garmin har släppt en ny GPS-enhet som är speciellt utvecklad för dem som pysslar med banracing vilken är försedd med lite funktioner som inte vanligtvis hittas i GPS:er. Med Garmin Catalyst kan föraren hålla full koll på banan bilen körs på och även få röstinstruktioner om hur kurvor och annat på banan ska köras på effektivast sätt. GPS:en har en inbyggd kamera som filmar loppen som tillsammans med GPS-datan kan användas för att analysera körningen. Garmins produktchef Adam Spence säger om Catalyst: "[The Catalyst] gathers several data metrics and identifies where laps can be seamlessly joined together to create the fastest racing line. This shows users their fastest achievable time based on lines actually driven and gives them an optimal lap they can truly achieve." Garmin Catalyst släpps någon gång under det här kvartalet och här i Sverige kommer den att kosta 11.800 kronor. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida