m

Samsung ska bygga halvledarfabrik i Texas
Lägger 17 miljarder dollar på bygget

Samsung har meddelat att de planerar att bygga en rejäl halvledarfabrik i Texas för att bumpa upp chiptillverkningen. Den koreanska techjätten kommer lägga 17 miljarder dollar på projektet och enligt Wall Street Journal ska byggandet av fabriken dra igång nästa år och förväntas kunna kicka igång produktion under andra halvan av 2024. Fabriken kommer ligga i Taylor i Texas och platsen valdes tack vare generösa skatteavdrag samt andra incitament som gjort platsen intressant. Kim Ki-nam, chef för Samsung Electronics Device Solutions Division, säger detta i ett uttalande om fabriken: "As we add a new facility in Taylor, Samsung is laying the groundwork for another important chapter in our future. With greater manufacturing capacity, we will able to better serve the needs of our customers and contribute to the stability of the global semiconductor supply chain. We are also proud to be bringing more jobs and supporting the training and talent development for local communities, as Samsung celebrates 25 years of semiconductor manufacturing in the US." Tumnagel
48.1°
+
André Stray
0

Sony sänker sin prognos för tillverkade PlayStation 5-enheter
Med en miljon

The Verge rapporterar om att Sony nu ha sänkt sin interna prognos över hur många PlayStation 5-enheter som de kommer producera under räkenskapsåret. Enligt källan så ska de gått från 16 miljoner till 15 miljoner enheter och anledningen är helt enkelt att de både har komponentbrist samt logistikproblem. Detta kan ju leda till att det blir svårare för tomten att lägga en sådan här konsol under granen i år vilket ju är lite sunkigt. Tumnagel
34.5°
+
Frode Wikesjö
0

Intels VD: Vi kommer att överträffa Moores lag
Vill komma ikapp konkurrenter till 2024 – gå förbi 2025

Moores lag, fenomenet uppkallat efter Intel-medgrundaren Gordon Moore, säger att transistorer som får plats på ett chip växer exponentiellt; en fördubbling varannat år. Intel har på senare år haft lite trubbel gällande att hänga med i denna utveckling, men nu säger VD:n Pat Gelsinger att företaget kommer göra en comeback. Under gårdagen på företagets online-event sa Gelsinger att "... vi förutser att vi kommer hänga med eller överträffa Moores lag under det kommande årtiondet". Ganska vågat löfte från Intel, som på senare år har tappat ledningen till företag som Apple, som i år även har börjat använda sina egna chip i sina Macs. Själva tillverkningen är inte heller något Intel är ledande inom längre, iallafall vad gäller hur avancerad tillverkningstekniken är. Företag som TSMC är redan nere på chip med 5 nm, medan Intels senaste chip som kom så sent som igår tillverkas med 10 nm. Om Intel ska lyckas att leva upp till Moore säger Gelsinger att man måste jobba med två nya tekniker: RibbonFet (GAA) och PowerVia. RibbonFET handlar transistorer som gör att ström går i en stapel av tunna bandformade halvledare helt omgivna av materialet som slår på och av strömmen. PowerVia innebär att transistorer drar elektrisk kraft från ena sidan medan de ansluter till datakommunikations på den andra, dagens chip gör båda från samma sida. Intel förklarar båda teknikerna bättre än jag någonsin skulle kunna göra det här. Med hjälp av bland annat dessa tekniker ska Intel komma ikapp konkurrenter som Samsung och TSMC 2024, och gå om dem 2025. Tumnagel
41.1°
+
Hugo Engström
0

Magnesium kan bli nästa bristvara i bilindustrin
Lagren börjar ta slut

Efter bristen på halvledare kan det istället bli magnesium som sätter käppar i hjulet för bilindustrin. Lagren håller nämligen på att ta slut och det kan leda till stora stopp i fabrikerna. Man kan inte ha för stora lager av detta eftersom det börjar oxidera efter tre månader. Magnesium använder tillverkarna bland annat till karosser, växellådor, fälgar, bromsok och krockbalkar. Magnesium tillsätts i legeringarna för att öka deras materialstyrka. Och det finns inget substitut till materialet. Kina står för 85 procent av magnesiumproduktionen globalt och där har produktionen minskats ordentligt. Anledningarna är många - dels skärpta utsläppsmål och att torrtiden gör att vattenkraftens elproduktion minskas så fabrikerna inte får tillräckligt med ström. I staden Yulin tillverkas mycket av det magnesium som skeppas ut till världen och där stängdes nyligen 35 av 50 stycken fabriker. De kvarvarande fick även order om att halvera verksamheten. Tumnagel
29.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagens Wolfsburg-fabrik går på sparlåga
Tillbaka till nivåerna man hade 1958

Volkswagens fabrik i Wolfsburg går just nu inte för fulla muggar, snarare tvärtom. Vanligtvis brukar stället trycka ur sig runt 800.000 stycken bilar om året. Halvledarbristen har dock gjort att den siffran nu är nere på runt 300.000 stycken - vilket är samma siffra som man hade 1958 när Bubblan tillverkades. När man kan vara tillbaka på de gamla siffrorna igen återstår att se. På fabriken tillverkas Golf, Golf GTE, Golf GTI, Golf R, Golf Variant, Tiguan, Tiguan R, Tiguan eHybrid, Touran, Seat Tarraco och Seat Tarraco e-Hybrid. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen-koncernen har dubblat leveranserna av elbilar
Ökade 109 procent tredje kvartalet

Mellan juli och september lyckades Volkswagen-koncernen att leverera 122.100 stycken helt eldrivna modeller vilket är en ökning med 109 procent jämfört med samma period förra året. Den största ökningen denna period skedde i Kina med 28.900 stycken elbilar. Från början av året och fram till slutet av september levererades totalt över hela världen 293.100 stycken - en ökning med 138 procent. I toppen hittar vi Volkswagen ID.4 med 72.700 stycken exemplar, följt av ID.3 med 52.700 stycken exemplar. På tredje plats hittar vi Audi e-tron med 36.100 stycken bilar, sen Porsche Taycan med 28.600 stycken och därefter Skoda Enyaq med 28.200 stycken exemplar. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Hyundai vill tillverka egna halvledare
Så att de ska bli mindre beroende av andra

Vi har tidigare skrivit om hur bristen på halvledare ställer till det i bilindustrin eftersom så många tillverkare är beroende av denna komponent. När inte underleverantörerna kan leverera blir det stopp i produktionen - något som kostar enorma pengar. För att försöka råda bukt med detta meddelar nu Hyundai att de precis som Tesla och Geely vill designa och tillverka sina egna halvledare för att slippa brist i framtiden. Det skulle även göra att de fick mer kontroll över produkten. Tumnagel
50.1°
+
Bobby Green
0

Apple kan få dra ner på iPhone 13-produktionen
Chipbristen ser ut att påverka även Apple

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Apple ser ut att få dra ner på hur många iPhone 13 man uppskattas tillverkar i år. Enligt Bloombergs källor så kan världens chipbrist leda till att Apple kan få minska årets iPhone 13-produktionen med 10 miljoner enheter. Initialt så ska Apple ha tänkt sig att tillverka 90 miljoner iPhone 13 i år men detta kan nu alltså landa på 80 miljoner enheter. Chipbristen, som drabbat många företag i flera branscher, har lett till att Texas Instruments och Broadcom inte kan leverera så mycket chip som Apple skulle vilja ha för produktionen av iPhone 13. Apple har själva än så länge inte kommenterat Bloombergs uppgifter. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Brist på diskmaskiner i Sverige
Inte bara bil- och datorbranschen som påverkas av chip-brist

Det är inte bara bil- och datorbranschen som har blivit lidande av den globala chip-bristen som uppstått på grund av bristen på halvledare. Nu rapporterar DN att chip-bristen även lett till att det blivit svårt att få tag på nya diskmaskiner på den svenska marknaden. DN har varit i kontakt med både IKEA och Elgiganten som bekräftar att det har uppstått problem med att leverera diskmaskiner, något som i värsta fall kan leda till längre leveranstider för den som vill ha en ny diskmaskin. Li Persson, kommunikationsansvarig på Elgiganten, skriver i ett mail till DN: "Många av våra leverantörer kan inte hålla den takt de önskar i produktionen vilket i sin tur skapar längre leveranstider. Vi har fortsatt gott om produkter på lager men om man är ute efter en specifik diskmaskinsmodell kan man i enstaka fall få vänta en stund." Chipbristen beror enligt Mikael Östling, professor i mikroteknik vid Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm, delvis på att fabrikerna där dessa tillverkas fick dra ner på personalstyrkan i samband med att pandemin drog igång. Sedan ska företagen även initialt ha dragit ner på chip-produktionen då man trodde att efterfrågan på chip skulle minska. Så blev inte alls fallet. Snarare ökade efterfrågan då människor fick allt mer tid över till att sitta hemma framför tv-apparater, datorer, spelkonsoler och annat. Något som i sin tur ökade efterfrågan på sådana prylar och då givetvis även chippen som sitter inuti dem. Tumnagel
34.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Halvledarbristen har kostat bilindustrin 210 miljarder dollar
Bara i år

Även om inte alla vet vad en halvledare är har ni nog sett namnet swisha förbi den senaste tiden. Det är bland annat en viktig komponent i bilar och pandemin har gjort att det har blivit en ordentlig brist på just halvledare. Enligt konsultfirman AlixPartners har bristen kostat fordonsindustrin runt 210 miljarder dollar. Och det är bara i år, och året är inte slut än som ni säkert redan vet. I maj trodde firman att kostnaden skulle landa på 110 miljarder dollar men det blev alltså betydligt mer. Man trodde även att det skulle leda till 3,9 miljoner färre tillverkade fordon men den siffran är istället på 7,7 miljoner. På årets bilmässa i München sa Ola Källenius som är vd för Daimler att bristen på halvledare kan pågå ända in i 2023. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida