Samsung tappar tronen i Sydkorea
Nu är SK Hynix landets högst värderade bolag
Foto: Bru-nO / Pixabay
För första gången någonsin har halvledartillverkaren SK Hynix gått om Samsung i marknadsvärde och är nu Sydkoreas mest värdefulla företag – vilket är en Samsung har suttit säkert på i hela 25 år.Företaget, som grundades 1983 under namnet Hyundai Electronics, var nära att gå i konkurs under tidigt 2000-tal till följd av en kraschad minnesmarknad. År 2012 blev det en del av SK Group, och dagens värdering kommer till största del från företagets tillverkning av specialanpassade minnen för AI-datacenter.
reuters.com
Mobil,
Samsung,
SK Hynix,
Hyundai,
SK Group,
Halvledare,
AI,
Sydkorea,
Minnestillverkning
37.4°
0Hugo Engström
idag kl 17:30
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration