42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Intel visar vad DirectX 12 gör för prestandan i spel Demo med Surface Pro 3 ökade prestandan med 74 %
Bild till artikel

När Microsoft tillkännagav DirectX 12 så fick vi reda på att de kommer följa efter AMD och Mantle med att minska overhead för CPUn och låta grafikkortet göra mer av jobbet. Nu säger Intel att detta även kommer ge stora fördelar för enheter som måste hålla värmeutvecklingen nere som till exempel tablets.

Att sänka utnyttjandet av processorn ger utrymme för öka kraften i grafiken och användare kommer kunna dra bättre nytta av både GPUn och CPUn.

Intels Andrew Lauritzen demonstrerade under SIGGRAPH vilka förbättringar man kan få genom att använda en Surface Pro 3 och ett specialskrivet mjukvarudemo. Demot renderar en scen med 50 000 fullt dynamiska och unika asteroider och kan växla mellan DX11 och DX12 läge med en knapptryckning. Demot visar också strömförbrukningen av CPUn och GPUn i en graf längst ned till höger.

När demot körs i DX11-läge så klarar Surface Pro 3 endast av att klämma ut 19 FPS och grafen visar att CPUn tar upp en stor del av strömförbrukningen. När man växlar till DX12-läge däremot så används grafiken mycket mer och frame rate går upp till hela 33 FPS. Med lite enkel matematik så kan man se att det blir en ökning med 74 % i prestanda.

Lauritzen förklarar att många missuppfattat en del och säger att när processorn blir strömsnålare så kan detta användas för att öka prestandan i en applikation även om den inte körs till mestadels på processorn.

software.intel.com PC, Mjukvara, Intel, Microsoft, DirectX 12 Bild till artikel Bild till artikel
53.4° 0 Samuel Paulsson Samuel Paulsson
tors. 14 aug 2014, 14:43
Intel visar vad DirectX 12 gör för prestandan i spel Demo med Surface Pro 3 ökade prestandan med 74 %
53.4°
0