Windows 7 kommer i 6 olika versioner
Från starter till ultimate
Bilden är från en tidigare version av Windows 7 där endast 5 versioner finns med.
Nu verkar det ganska klart hur många versioner av Windows som kommer att släppas. I och med build 7025 visas sex olika versioner och de är följande Windows 7 Starter, Windows 7 Home Basic, Windows 7 Home Premium, Windows 7 Professional, Windows 7 Enterprise och Windows 7 Ultimate.Starter kommer att vara väldigt begränsad då du endast kan köra tre applikationer samtidigt och flera andra funktioner kommer inte finnas tillgängliga. Home Premium är den som de flesta kommer att sitta på och antagligen den du kommer få med när du köper en ny paketdator. Professional lägger till en del nätverksfunktioner medan Enterprise riktar sig mot företag som köper i stora volymer. Windows 7 Ultimate kommer att innehålla alla funktioner utan några kompromisser.En sak som dock är lite förvirrande är att Microsoft också har sagt att de kommer fokusera på två versioner av Windows 7. Vilka två versioner det nu är återstår att se.Du kommer dock enkelt att kunna uppgradera till en bättre version från den du har då det enda du behöver göra är att uppgradera produktnyckeln eftersom att alla installationer av Windows 7 kommer innehålla hela systemet.
bit-tech.net
PC,
Mjukvara,
Microsoft,
Windows 7
37.4°
0
Samuel Paulsson
tors. 5 feb 2009, 06:06
46 kommentarer till artikeln
Hahahah, det är ju f#n pinsamt. Är det bara apor som sitter där och kliar sig på det här företaget?
av CaptainTom, torsdag 05 februari 2009 kl 08:20
Windows 7 Enterprise och Windows 7 Ultimate är samma version, men Enterprise finns endast i form av volymlicensering. Ingen av dessa versioner kommer att säljas i retail.
Home basic kommer inte heller vara tillgängligt för den stora marknaden eller i retail.
Starter är främst för budgetdatorer alá netbooks och kommer inte heller säljas som retail.
Endast två versioner kommer rikta sig till oss vanliga slutkonsumenter. Home Premium och Pro. Så jäkla konstigt är det väl inte?
I affären kommer du alltså se två versioner. Ena versionen heter Home Premium. Japp. Den riktar sig till hemanvändare. Den andra heter "Professional". Ni får gissa vem som är målgruppen för den versionen.
Endast för att versioner existerar, så innebär det inte att du någonsin kommer se dom. Jag menar, blir Mac-användare förvirrade av att Mac OS X finns till iPhone också?
av Cure, torsdag 05 februari 2009 kl 09:29
Cure: jaja, om rätt ska vara rätt får du allt blanda in Windows Mobile i diskussionen då också.
Dorian: Tja, var det inte MS som först basunerade ut massor av ny funktionalitet i Vista, sen tog bort nästan all ny funktionalitet för att de inte hann implementera den trots att släppet sköts på framtiden hela tiden? Och vad kostar Vista?
Det är helt enkelt två olika filosofier: OSX kostar 1200 spänn för varje .1-uppgradering (10.4->10.5->10.6 osv) och allt däremellan är gratis. De uppgraderingarna kommer med 1-2 års mellanrum. Windows kostar mer, har längre tid mellan versionshoppen men däremot gratis servicepack däremellan. Och ett Windows-OS blir användbart först efter SP1.
Märk väl också att det var Dorian som började snacka om Mac, ingen annan. Komplex?
av jonasn, torsdag 05 februari 2009 kl 10:25
Dorian borde börja med tv-reklam: "Jag är inte bara en osympatisk romanfigur; jag är datoranvändare också, och jag vet vad som är bäst för mina burkar. Windows - för dig med höga krav på din mjukvara!"
av Threepwood, torsdag 05 februari 2009 kl 11:19
Undrar hur de definierar applikationer när det gäller starterversionen. Man kommer ju inte långt med tre processer.
Jag kände som CaptainTom tills Cure förklarade ^^
De borde vara mer tydliga med vad som gäller. Något litet som att kalla Home Basic och Home Premium för bara Home och Professional skulle underlätta tycker jag.
Dorian Gray: på vilket sätt tycker du att OSX är hårt styrt och låst? (seriöst nyfiken så inget bashande nu=) )
av Voxar, torsdag 05 februari 2009 kl 11:25
Dorian varför denna fokus på mac os x. Jag tycker detta skulle vara bra om det verkligen var olika system så att en mindre kraftfull dator skulle man kunna köra en enklare version, men som det är nu har kommer ju alla sitta på samma system men man kommer inte åt allt om man inte har ultimate
av thomk, torsdag 05 februari 2009 kl 11:50
Lol @ Threepwoods inlägg. Bäst idag!
Nej jag är inte Mac fantast.
av Gnibbles, torsdag 05 februari 2009 kl 12:02
Går fintfint att installera OSX på en pc, bara man har modifierad installer så den går att boota på en normal PC.
Har redan Mac OS X installerat på båda mina PCs utan några större problem.
Anledningen att Mac OS X (utan modifikationer) normalt sett bara går att installera på en Mac är just att där finns inte femtielva miljoner olika konfigurationer som alla behöver egna drivrutiner, därför enklare att underhålla, optimera, uppdatera osv.
Min gamla 533 MHz G4a kör Mac OS X bra mycket bättre än min 3ghz dualcore PC körde Vista iallafall (och Vista slängdes ut snabbare än kvickt, vi får väl se om Windows 7 blir något bättre).
Sedan ser Windows 7 än så länge ut som inte mycket mer än kosmetiska uppgraderingar av Vista, som i sin tur mest bara var kosmetiska uppgraderingar av XP etc etc etc.
Senaste Mac OS X kostar 1195kr från Applestore iallafall, och vad jag vet är det ungefär samma pris som för mesigaste versionen av Vista, men med Mac OS X får du rubbet, inte den avskalade skiten som Home Basic eller Home Premium är.
Att du sedan även måste köpa separat version av Vista för 64bits cpu och för 32 bits cpu är rentutav idiotiskt, skulle inte förvåna mig om det blir likadant med Windows 7 (med tanke på att den där bilden visar arkitekturen som x86 och inte x64).
av Dave Lister, torsdag 05 februari 2009 kl 12:43
Har inget mot Windows. Sitter med XP på jobbet. Men varför måste allt MS gör vara så förbannat tråkigt?
av Jfm, torsdag 05 februari 2009 kl 12:46
Jfm: Xbox är väl inte tråkigt? Har ingen men jag bara antar.
av adex, torsdag 05 februari 2009 kl 15:08
Låter som MS skjuter sig i benet med alla dessa versioner, två räcker. En utan all jävla bloatware explorer , mediaplayer etc. En andra med massa bloatware som folk vill ha, "fungerande dator från BOX".
förstår inte vad ni bråkar om, alla med en IQ över 10 vet att Apple är det mest låsta operativsystemet i världen och det har nackdelar och fördelar. Själv tycker jag det suger då jag gillar att spela på min dator och priset för en apple-spelmaskin är som att köpa en Lamborghini med en gräsklippsmotor.
av Ramlösa, torsdag 05 februari 2009 kl 15:09
@Ramlösa#16: Om du gått åtminstone 6 år i skolan så borde du kunna tolka en text. Tolkar/läser du texten så framgår det rätt tydligt att det just kommer finnas två (2) versioner att köpa; Home Premium och Professional. Det vill säga en version till privatpersoner och en till företag. De andra versionerna är till för datortillverkare att förinstallera på datorer. Den stora skillnaden mellan privat- och företagsversionen är att den för företag kan man ansluta till en domän, vilket man ofta har i företagsnätverket. Dessutom innehåller den lite för utvecklare, typ iis osv.
Sen är inte Windows bloatware.
av JohanJesus, torsdag 05 februari 2009 kl 15:42
Fy fan för MS och alla deras versioner på Windows!
av Ragge, torsdag 05 februari 2009 kl 16:51
Jag tror ju det affärsmässigt vore bättre att göra en rejäl funktionsfylld version att marknadsföra.
Lättare att administrera och underhålla med.
av julia45, torsdag 05 februari 2009 kl 17:03
Hmm. Spännande läsning. Alltså, jag är knappast nåt MS eller apple fanboy. Har haft windows i alla år, och jag tycker att det fungerar utmärkt. Övertalade dock min flickvän till att köpa en mac, och hon är sjukt nöjd med sin dator. Jag är själv lite sugen på att köpa en mac, men får se vad win 7 bringar.
Hur som helst, en fråga som jag tycker är relevant i det här sammanhanget: Om nu MacOSX är så inihelskotta mycket bättre än windows; hur kommer det sig då att de bara har 10% av marknaden? Jag antar att nån kommer att slänga ut sig att det är lite som med dyra bilar eller med dyra kläder; men mac mini är väl inte speciellt dyr?
av mjölkis, torsdag 05 februari 2009 kl 17:25
För det första vill jag påpeka att jag föredrar Linux, även om det kan vara lite krångligt ibland. Det är stabilt och gratis, skulle jag vilja ha extra funktionalitet i mitt system är det bara att starta upp pakethanteraren o söka. Enkelt, smidigt, snabb nedladdning, gratis och helt lagligt.
Nåja, jag förstår att de flesta är vana vid Windows och nöjer sig gottligt med det, samma här i många fall faktiskt, jag har det på min bärbara och den har stått på i 2+ månader. Däremot tycker jag att det är förjävligt att behöva välja mellan grundläggande funktioner och ett förbannat högt pris. Gör en företagsversion, en light-version och en ultimate-version, sedan får man upp en dialogruta när man installerat systemet där man får välja vilka windows-program man vill ha aktiverade i sitt system, så man själv kan välja att avinstallera IE och WMP, eller kanske lägga till någon affärsfunktionalitet i light-versionen.
Då ska allt som inte ingår i systemets licens att kosta en mindre summa pengar.
Jag ger mig f@n på att de flesta Windows-anhängarna hade uppskattat en sådan modell tusen gånger mer än den nuvarande. Det är ju fullkomligt idiotiskt att ha två hem-versioner som är kraftigt begränsade och en ultimate-version som har allt microsoft tillverkat i princip.
av T0nnan, torsdag 05 februari 2009 kl 18:03
Och sen? vilken mjukvara "får" man sen med som man inte kan spara ifrån, skriva ifrån eller som gäller mer än 30 dagar? etc etc etc
MS har väl fortfarande inte fattat att man bara vill ha något som fungerar. Alla är inte programmerare och resten vill inte bli det.
Jag är en "apple fanboy" och stolt sådan. Brukade jobba som nätverkstekniker med MS. Sen köpte jag min första mac. Sen bytte jag yrke. Det fungerar.
av CaptainTom, torsdag 05 februari 2009 kl 21:04
MS är och förbli en samling tomtar vars enda, men riktigt stora, bragd är att lyckas få halva världen att framstå som bortgjorda fån genom att: a/ lyckas lura på den vad skit som helst, b/ få dom att tro att det är bra, och c/ göra det om och om igen...
...så klaga inte på MS att det blir så här igen utan gnäll på alla fånar som jamsar med och leker nöjda.
(Och de urfåniga som inte bara jamsar med utan högljutt deklamerar "-Se på mig, jag kör en bajsbrun peze med windos och det är det bästa jag kommer göra med mitt liv..." och tror att de gjort något annat än bort sig.)
av tva, torsdag 05 februari 2009 kl 21:18
Gäsp... Så har några tramsiga Mac-talibaner hittat in på febersidorna igen. Hur kan så få människor, göra så mycket ljud...?
Eller iofs.. Småbarn kan som bekant föra en jäkla massa oväsen...
Snabbaste Macen har 8853, snabbaste PC'n har 7503... Gräsklippsmotor?
Och visst var det ju så att den absolut snabbaste laptopen för ett tag sedan för Windows Vista var en Macbook Pro!
Man blir lite trött på folk som tror att saker måste vara dåligt bara för att det ser bra ut. Det går faktiskt att kombinera design och prestanda.
Och mjukvara ska vi inte ens prata om.. Mycket mer kvalitet på mjukvara hos OS X!
Själv är jag trött på dessa flamewars.. Men det var faktis
av p2d, torsdag 05 februari 2009 kl 22:09
@p2d#25:
Haha. Seriöst. Hänvisar du till Geekbench? Geekbench av alla världens benchmarking-program?
Menar du att den snabbaste PC:n är den som listas på sidan du länkar? På Mac-sidan har dom dragit till med en massa XEON-processorer på 8 kärnor och på PC-sidan några Core 2 på fyra kärnor. Tror du inte XEON existerar på PC-sidan.
Newsflash: Intel producerar främst till PC, inte Apple.
I övrigt, trots att det är ett benchmarkprogram som i stort sett endast används av mac-talibaner, så är det en PC, nämligen en Sun Microsystems Sun Fire X4450, som leder med 15320 poäng.
Haha. Fy fan vad Mac-talibaner skänker mig många skratt... Ni är så jävla roliga!
av Kattfrakt, torsdag 05 februari 2009 kl 22:24
@Kattfrakt#26: Sun Fire X4450 är väl ändå inte en PC?? Personal Computer? Komigen....
I så fall får man ju jämföra med Apples Xserve.. Dock vet jag ändå att Sun är bättre, men det jag menar är att det är en hel annan kategori.
Jag vet inte hur exakt geekbench är.. Men det är ju knappast så att macar har en motor som en gräsklippare. De är ju lika snabba eller långsamma som en PC, eller windows dator kanske man ska säga?
av p2d, fredag 06 februari 2009 kl 00:09
Men för hel**te kan ingen hålla sig till topic?
Tycker det är smart att göra fler versioner, som Cure snacka om... ser fram emot hur nya Windows ska se ut och se om dom kommer fixa sina bprolem.
Så ser det ut när man håller sig till topic, och inte går ut att helt plötsligt snacka om MAC OS som inte har ett dugg att göra med detta? Eller har jag missat nåt?
av Thimiesama, fredag 06 februari 2009 kl 03:45
Jobs vittnen har sitt bönemöte där borta. --->
Ni som inte kör Windows, varför är ni här alls?
Om ni inte förstår skillnaderna mellan de olika versionerna och varför det är en bra uppdelning, varför läser ni inte på lite först innan ni kommenterar?
av Desmo, fredag 06 februari 2009 kl 09:48
P2d,
Vet inte om du läste min kommentar eller inte men jag sa "spela" En snabb processor är totalt värdelös om den sitter i ett intergreratgraffe.
Det mest moderna kortet du kan få till en Mac pro är en 8800gt och det är ett budget kort. En klockad p4 processor med ett vettigt graffe kort kan spö skiten ur en MAC pro som kostar 50000.
Benchmarken på stationära datorer fattade jag inte vart var MACn??
Så ja, MAC pron har en gräsklippsmotor, men en jävla nice turbo som inte gör mycket nytta.
av Ramlösa, fredag 06 februari 2009 kl 09:59
Måtte påminna om att det var PC hitler Dorian som först drog in allt att detta tjaffs om Mac och PC.
Bara för att jag sitter på en Mac så får jag inte kritisera MS? Hah! Mest OSX användare har i alla fall gjort misstaget att ha köpt en burk med windows på, och en del av oss har använt det från start och MS-dos före det. Däremot har inte många av er som kritiserar OSX Tiger eller Leopard någonsin använt det alls eller mer än några timmar.
Jag skiter väl i vad ni använder eller tycker är bäst. Jag vet själv vad jag tycker om.
Denna oändliga strid är heller inte ett argument mellan PC och Mac. Det handlar om vad som är bättre mellan Windows och OSX.
Vad är då meningen med alla dessa versioner av "nya" windows? Jo det är att käna pengar och återengång släppa något som folk köper för att de känner att de inte har något annat val. Monopol är det inte, men visst fan känns det så?
Annars hade de kanske kunnat gjort som T0nnan påpekar.
Tack Cure för din förklaring och T0nnan för din goda åsikt.
Jag står kvar på vad jag sa först:
Hahahah, det är ju f#n pinsamt. Är det bara apor som sitter där och kliar sig på det här företaget?
av CaptainTom, fredag 06 februari 2009 kl 13:57
Test. Ignorera. Moderator: ta bort.
av Ciofey, fredag 06 februari 2009 kl 16:55
Den därna Dorian e en bra anvis prick.
party pooper all over.
Varför kan Microsoft ej släppa ett os och då endast en version av den utgåvan och fokusera sig på den helhjärtat.
bästa os från microsoft enl mig är Xp då för privatpersoner....
Time will tell
av goozer12, fredag 06 februari 2009 kl 20:57
@goozer12#33:
Ja. Varför kan inte Volvo bara släppa en modell som passar alla? Dessutom,varför kan SVT bara sända ett program som alla tycker är bra? Oj! Varför kan inte Malaco börja tillverka en sorts godis som alla tycker om? Varför kan vi inte bara ha ett parti som alla vill rösta på?
Hur kan Mac-talibaner vara såhär dumma? Snälla? Någon som vet?
av Kattfrakt, fredag 06 februari 2009 kl 21:45
Det vore väl spännande om Volvo släppte bara en modell men sedan gjorde spärrar så att funktioner som servo, handbroms mm inte gick att använda på de billigare versionerna.
av thomk, lördag 07 februari 2009 kl 07:52
@Kattfrakt#34:
Om du nu vill ta liknelsen mellan windows och bilar ett steg till:
Nöjd nu?
av tva, lördag 07 februari 2009 kl 09:27
det märks när man trampar på någons tå ha ha ha.
Den billigaste Volvon får du utan bilbälte.
av goozer12, lördag 07 februari 2009 kl 10:50
Kattfrakt! du måste ju vara den absolut dummaste personen på jorden, inte fan åker du till jobbet i din pc? seriöst! samma regler gäller inte olika branscher inte sitter dom här mac-talibanerna och tycker att det bara borde få släppas en dator med en spec. och nej jag är inte mac-taliban bara en vanlig dödlig med en pc och med lite sunt förnuft!
av B.S.A, lördag 07 februari 2009 kl 14:17
@B.S.A#38:
Olika operativsystem har olika funktioner och mål. Vad i helvete skall en hemanvändare med enterprise-funktioner till? Som deployment via vhd? Eller virtualiserade applikationer över nätverk? Eller direct cache?
Jo. Du är en apple-taliban. Så jag måste visst förklara detta extra noggrant.
Precis som att olika bilar har olika funktioner och målgrupper, så kan naturligtvis olika operativsystem ha olika målgrupper.
Varför tror du att OS X inte används som operativsystem i stora enterprise miljöer?
Och allvarligt?
"inte fan åker du till jobbet i din pc?"
Tänk. Mac-talibaner kan inte ens förstå liknelser..
Harregud... Lyssna på den meningen:
"inte fan åker du till jobbet i din pc?"
Shit...
av Kattfrakt, lördag 07 februari 2009 kl 15:01
@Kattfrakt#39:
eeh? är du seriös? har aldrig ägt en mac... det är ju tragiskt att du måste bunta ihop alla som inte håller med dig och kalla dom fanatiker. men efter att ha läst kommentarerna till den här artikeln så måste jag ju säga att det är "mac-talibanerna som verkar stå för intelligensen. Och gnäll inte på mac-talibanerna att dom drog in os x för det var dorian gray i 3:e kommentaren inte någon mac-taliban! och varför jag skrev "inte fan åker du till jobbet i din pc?" var mer för att peka ut din brutala brist i ditt tidigare argument som varför inte volvo bara ska släppa en bli som passar alla...
av B.S.A, lördag 07 februari 2009 kl 16:11
@B.S.A#40:
Haha. Ni Mac-talibaner upphör aldrig att förvåna.
av Kattfrakt, lördag 07 februari 2009 kl 16:14
Alla fanboys är lika illa, går man in på mac-sidor så är där en massa PC-fanboys som är värst. Jag kör mac och är en switcher men också PC-nyheter intresserar mig. Men att alla dessa jävla Pc/Mac-talibaner som hela tiden ska bajsa på "motståndarlaget" och gå "of topic" gör mig bara så trött.. //Peace!
av Freddan81, lördag 07 februari 2009 kl 21:12
tro vad du vill men jag kör windows xp på min dator från HP. Börjar argumenten ta slut nu kattfrakt? håller med freddan.
av B.S.A, lördag 07 februari 2009 kl 22:21
@B.S.A#43:
Sorry. Missade vad du skrev. Min nya Firefox Addon, "Mac-Taliban-Filter v1.0 Beta", ersätter dina inlägg med "Mac-Taliban detected. Comment removed." . Du kanske kan ta en screenshot på ditt inlägg, ladda upp på tinypic.com eller imageshack och länka, så även jag kan ta del av det.
Då lovar jag att återkomma med en kommentar.
av Kattfrakt, lördag 07 februari 2009 kl 23:26
@mjölkis#20: Den siffran är ju faktiskt på väg stadigt uppåt, precis som att Firefox är "bättre" än IE och även den tar över sakta men säkert ;)
@Kattfrakt#44: nu är du ju bara pinsam...
av RaXha, söndag 08 februari 2009 kl 00:16
Freddan81: åtminstone en person som fattar här... Peace ma brother!
av Thimiesama, söndag 08 februari 2009 kl 02:49
Läs denna, du kommer kunna köpa 2 versioner av Win7 ute i handeln.
Fasst varför win 7 basic finns är bara konstigt när de har starter. Bort med den MS
av Dogge, söndag 08 februari 2009 kl 16:05
Sen är det ju inte så konstigt att det finns fler versioner av Windows än Mac OS, lite störe marknadsdel lixom.
av Dogge, söndag 08 februari 2009 kl 16:07
@Dorian Gray#11: Jag hoppades på att du skulle diskutera skillnader mellan operativsystem och inte apples affärsverksamhet :/
av Voxar, söndag 08 februari 2009 kl 20:18
Nej Dorian, se nu vad du har ställt till med...
Nu blir det SMISK!
av ReQuaker, måndag 09 februari 2009 kl 13:59
Att MS aldrig lär sig.. Släpp EN bra version istället för ett gäng halv dåliga.. Idioti..
av empa, måndag 16 februari 2009 kl 10:57
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration