Linda har byggt båten från Göta Kanal
Genialiskt!
För ett litet tag sedan så såg jag en fantastisk modellbåt från en av de bästa svenska filmerna genom tiderna, Göta kanal. Den var byggd av Linda Skogfeldt och jag var så klart tvungen att ta reda på mer. För även om det för mig är en självklarhet att älska filmen Göta kanal så blir man ju ändå lite nyfiken när ett sånt här bygge dyker upp.
Här kommer Lindas berättelse om och bilder på hennes magiska bygge!
Svenska klassiska filmer som Sällskapsresan och Göta kanal ligger mig varmt om hjärtat. Många känner nog, precis som jag, en hög mysfaktor när de hör oneliners som till exempel “Och jag som åkt runt hela jävla Nueva Estocolmo!” eller “Den där sorten är inte ihopfällbar!”. Det är helt enkelt den stora varma och mulliga delen av vårt kulturarv, tycker jag. I denna solvarma nostalgi tillsammans med min modellbyggarhobby kom idén om en Storebro Baltic 31 i semiskala - det vill säga den elaka båten “Uniship” i Göta kanal.
Ännu en helg i hobbyrummet. Slipa, fundera, spraya nytt lager spackel. Fundera och slipa lite till… Hur var det egentligen med den där grekiska orkestern i Göta kanal? Ni vet, med han som inte var turk utan grek. Köpte han båten Janne Loffe Karlsson? Kom han iväg med sin orkester? I mitt huvud seglade orkestern och hela festen iväg längs kanalen för evigt festandes.
Jag fick helt enkelt hyra filmen igen. Var det 10:e gången jag såg den? Kanske. Det som utspelat sig i min fantasi hände dock aldrig. Det var ju lite synd. Därför bestämde jag mig för att bygga båten, med grekisk orkester och allt.
Tyvärr upptäckte jag att det inte går att köpa korpulenta plastfigurer i skala 1:24. Jag fick helt enkelt ge upp det där och istället arbeta fram originalbesättningen; Rut i prickig klänning, Rune i vit skjorta med sjökort i hand och Björn H:son Larsson i sexig beige overall. Det enda som fattas nu är ljudkort och högtalare så att båten kan spela signaturmelodin under mina seglatser.
Det här är min första båt som jag byggt efter egna ritningar. Skrovet och överbyggnaden är balsa där jag ytbehandlat med glasfiberväv och epoxi. De vita ytorna är spraylackade och de djupblå ytorna är penselmålade med akryl. Båtens fönstergluggar är tillverkade av gamla transparenta plastförpackningar och gardinerna av blått rispapper. Det här är den delen av båten som höll på att få mig att bryta ihop. Prata inte med mig om att vecka rispapper för då börjar jag gråta på riktigt.
Vidare är stege och reling gjorda av bockad och lödd mässingstråd. Livbåtsväskan och frälsarkransarna är tillverkade av frigolit med en yta av äkta svenskt och lackat skithuspapper.
Motorn är en enkel växlad elmotor med inbyggd axel och propeller. Det var väldig tur att en klubbkamrat hade den i gömmorna för det är sannerligen inte lätt att hitta båtmotorer av den typen på marknaden idag.
Trots motorn och extra blyvikter är båten lite lätt vilket resulterar att den flyter en aning för högt upp mot vattenlinjen men jag tror det ordnar sig när jag monterat högtalarna och ljudkortet. Det får dock vänta till lite senare för nu ska jag bygga en Ramborator. Det är en så kallad Springer Tug (typ “bogserbåt”). Den kommer inte ha samma detaljrikedom utan snarare en kul leksak ifall någon vill spela Capture the Flag eller båt-fotboll med mig.
Stort tack Linda för bygget och att du delade med dig av storyn och bilderna!













































































