33 i dag 42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nu värderas Voi till över en miljard kronor Transportföretaget som inte fanns för ett år sedan
Bild till artikel Foto: Roger Åberg

Det svenska transportföretaget Voi Technology grundades för cirka ett år sedan och har sedan dess bland annat ställt ut ett gäng med elsparkcyklar för uthyrning i flera städer både i Sverige och utomlands.

Företaget har hittills aldrig kommunicerat något om hur mycket man värderar Voi till. Nu skriver dock DI Digital att investeraren och Vois delägare Vostok New Ventures har uppgett att man värderar Voi till lite över en miljard kronor.

Igår presenterade Voi Technology lite nyheter på en tillställning i Stockholm och man meddelade då att man sammanlagt tagit in 82 miljoner euro i riskkapital för att bygga upp sitt miljardbolag. Förutom det så visade man upp lite nya modeller på elsparkcyklar och snackade om företagets framtid som man siktar på ska inkludera massa olika typer av transport.

digital.di.se Samhälle, Ekonomi, voi technology, värdering, vostok nes ventures Vi har kollat in Vois nya elscooters Rejäla rackare! Svenska Voi ligger verkligen inte på latsidan. För ett år sedan fanns inte ens bolaget, i dag finns de i 18 städer, siktar på att finnas i 150 och presenterade precis fem egna fordon, varav tre är helt egna skapelser. I dag kör i princip alla elscoomterbolag med fordon från antingen Ninebot eller Xiaomi, de flesta kör Ninebot. Deras ES2-modell är gjord för vanliga konsumenter, är tänkta att tas in i lägenheten och inte gjorda för snö och slask. Visst, de som hyrs ut är lite annorlunda men i princip är det samma modell. Och med det finns det ett antal problem. Tumnagel
47.5°
0
Vois framtid är inte bara elscootrar Nu kommer cyklar och i framtiden också andra fordon Voi är mest kända för sina elsparkcyklar och i dag visade de upp sina egna modeller. Rätt imponerande modeller faktiskt, speciellt för ett så ungt företag. Men man heter Voi technology och det slutgiltiga målet är inte att syssla med elsparkcyklar utan att flytta människor på ett vettigt sätt. Klyschorna står som spön i backen och det handlar om delad ekonomi och mikromobilitet. Men det finns något där som jag går igång på. Voi har byggt sin helt egna plattform på under ett år och verkar kunna leverera. Man verkar vara extremt datadrivna och väldigt nyfikna på hur deras användare rör sig, vilken typ av resor de gör och vilka behov de har. Och de verkar vilja dela med sig av detta till de städer där de befinner sig. Ett exempel ser ni nedan, det är en karta där man kan dra musen över kartan och så ser man vart resorna som startade på den punkten avslutades och vilken tid på dygnet som de utfördes. Testa själv här! Som ni ser på presentationen ovanför så har man strax egna elsparkcyklar och elcyklar, men att det inte kommer att stanna där. Med i planen finns också eldrivna mopeder och vad man kallar för e-pods. Det här är ju inte direkt något som ingen annan har försökt sig på tidigare så varför skulle Voi lyckas? En anledning är att man inte ser själva fordonet som produkten. Man är inte BMW som vill kränga bilar och därför ställer ut just sina egna bilar på stan. Man kan istället anpassa fordonen efter behovet som finns och som bekant är behoven väldigt olika i olika städer. Men en meny av olika typer av fordon kan man alltså lösa invånarnas vilja att förflytta sig och anpassa det efter stad och befolkningens vanor. Tillsammans med staden. Voi skryter gärna om att man är proaktiva och ofta, som i Stockholm, är de som tar upp frågan med staden istället för tvärtom. Om så är fallet vette tusan, men eftersom de skryter om det kommer det att se väldigt illa ut om de som får förbud lagda på sig. Det är inte direkt någon självklar väg till succé här, men det ska bli intressant att se om de lyckas. Om några år vet vi om vi har fått ett nytt svenskt bolag i Spotify-klass eller om det har gått åt pipsvängen. Tumnagel
40.7°
0
Voi inför diffrentierad prissättning Kan kosta allt mellan 1 - 3 kronor per minut nu Breakit rapporterar att den svenska elsparkcykeltjänsten Voi nu inför lite prisförändringar vilket innebär att deras elsparkcyklar framöver kommer att kosta mellan 1 - 3 kronor per minut att hyra. Fram tills nu har Voi tagit 1,50 krona per minut för att hyra deras fordon medan deras största konkurrent i Sverige, amerikanska Lime, har tagit tre kronor i minuten. Nu inför Voi ett system där minutpriset bestäms baserat på vilken tid på dygnet man vill hyra elsparkcykeln samt hur stor efterfrågan är för tillfället. När jag kollade priserna på Vois elsparkcyklar på Södermalm i Stockholm genom tjänsten Zcooters, se bild nedan, så kostar dessa för tillfället 1:50 kronor per minut. Både Voi och Lime tar tio kronor i startavgift. Tumnagel
33.6°
0
26.0° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
ons. 15 maj 2019, 12:15
Nu värderas Voi till över en miljard kronor Transportföretaget som inte fanns för ett år sedan
26.0°
0