Svenska spel stoppar sin reklam för nätkasinot
Efter kritik om sin massiva ökning

Sedan årsskiftet är det ok med annonser för spelbolagen vilket har varit ett populärt diskussionsämne. Många har reagerat på mängden reklam och civilministern Ardalan Shekarabi har krävt att spelbolagen sansar sig i sin marknadsföring. Den största ökningen av marknadsföringsslantar står däremot Svenska Spel för, ett bolag som staten som bekant driver. Under första kvartalet i år har man ökat sin marknadsföring med 146 procent enligt Dagens Media. Detta reagerade tre stycken spelbolags-vds i en debattartikel i DI i helgen. I den menade man dels att Svenska Spel är de som ökat mest men också att man får icke-annonsmärkt utrymme på bästa sändningstid för sina spel.
Nu går Svenska Spel ut med att man slopar marknadsföringen för sina egna nätkasinon. Nu vill man även förbjuda reklam för nätkasinon.
– Vi är för en riskklassificering och hårdare regler för de farligaste spelen, där nätcasino ingår. Det är något vi har påtalat för Ardalan Shekarabi att vi vill ha med i lagen. Med anledning av det har vi beslutat att stoppa alla egen annonsering för vårt nätcasino under 2019. Det är till och med så att vi är för ett förbud av nätcasinoreklam, säger Joakim Mörnefält, kommunikationsdirektör på Svenska Spel, till Resumé.
Nätkasinon är bara en del av den verksamhet som spelbolagen sysslar med. Svenska Spel har inte sysslat med nätkasino innan årsskiftet och alltså ny på marknaden.