Vi bakar, onanerar och planterar mer i corona-tider
Färsk statistik visar på förändringarna vi gjort
Det här med att vi håller oss hemma verkar ha förändrat vad vi gör och lägger pengar på. Det är inte så underligt kanske och jag har haft mina aningar om vad folk har börjat göra. Kön till det lokala byggvaruhuset har varit lång och bakandet och planterandet har varit stort i sociala medier.
Och det visar sig inte vara någon dum spaning. Prisjakt har kollat in hur deras sökningar ser ut i år jämfört med förra året. En tydlig sak är att många har problem att gå till frisören, sökningar på hårtrimmers (jämför priser) har gått upp 69 procent. Även skönhetsprodukter som ansiktsmasker (jämför priser) har det sålts mer av.
Ensamheten och karantänen har gjort att trafiken på porrsiterna skjutit i höjden och även sexleksaker säljs mer än förr, upp hela 178 procent mot förra året.
Att fixa hemma verkar vara en grej också. Sökningar på gräsklippare (jämför priser), motorsågar (jämför priser) och grillar (jämför priser) har ökat. Men även de som inte har någon trädgård vill ju pyssla, sökningar på blomkrukor har nästan dubblats och sökningar på brödmaskiner har gått upp 250 procent!
Totalt har köpintresset ökat med 20 procent mot samma period förra året, och perioden man har mätt under är mars och april.