Apple Arcade kan ge liv åt spelscenen
Vi har pratat med Illusion Labs
När App Store kom var det snabbt en guldgruva för speltillverkare, stora som små. Hårdvaran va kanske inte otrolig, men suget efter spel, antalet användare och faktumet att vem som helst kunde publicera gjorde att mängder med mindre utvecklare kunde lyckas. En av dessa var svenska Illusion Labs som i höst är en av de utvecklare som får sitt spel publicerat på Apple Arcade. Vi träffade Marcus Dawson från dem i samband med WWDC i San Jose.
Det är elva år sedan man startade och elva år sedan vi på Feber för första gången skrev om Illusion Labs och deras första och revolutionerande spel Touchgrind. Sedan dess har man släppt 15 titlar och är i dag lika många på firman.
Det har hänt en del sedan dess i mobilspelbranschen. Nu har några mindre spelare från mobilspelgänget, som till exempel King, blivit giganter och de tidigare giganterna har gått in och röjt runt bland mobilspelen. Det gör det inte riktigt lika enkelt för mindre tillverkare att nå ut. Samtidigt har hur man gör spel förändrats. I dag är de allra flesta spel "gratis" och användarna betalar genom att köpa mindre saker i spelen eller genom att titta på annonser. Inget av detta är speciellt härligt.
I höst släpper Apple något som de kallar för Apple Arcade. Tanken är att man ska prenumerera på tjänsten och då få spela hur mycket man vill och slippa annonser och trams i spelen. Det som är roligt med detta är att alla titlar som kommer att vara med från start är nya och det är en vild blandning av utvecklare. Stora kändisar som Konami, Sega och Lego blandas med mindre som just Illusion Labs som kommer att vara där med sin nya titel Mr Turtle.
– Det är fantastiskt att få fokusera på att göra bästa möjliga spel. Att få försöka vara så nytänkande som möjligt och fokusera på att göra de bästa kontrollerna till spelet. Inget annat.
Och det är just detta som gör mig förväntansfull med Apple Arcade. I dag måste mobilspel utformas efter ett sätt att tjäna pengar och det blir ofta ett och samma sätt, vilket gör att spelen blir väldigt lika.
– I dag är det svårare att starta som mindre spelutvecklare. Men vi är många svenskar som levererar riktigt bra saker. Vi har en historik med mobilt och är bra på spel överlag.
Jag försöker få ut lite hemligheter från Marcus men Apple verkar ha sett till att ingenting ska läcka. Men det är ingen hemlighet att man verkar tycka att man gjort ett bra spel. En mix mellan Mario och Zelda, med en miljö som känns öppen och med bra kontroller. I höst får vi se om det stämmer.
Apple Arcade är inte bara iPhone utan alla Apples plattformar förutom Apple Watch. Det betyder att alla spel ska fungera på iPhone, iPad, Mac och Apple TV. Nu har Apple släppt stöd för PS4 och Xbox-kontroller, men det är oklart om detta påverkar den första rundan med spel. Hur som helst så är detta så klart ett lyft både för Mac och Apple TV. Just den senare plattformen trodde jag och många skulle lyfta som spelplattform när man släppte App Store, men det hände aldrig. Om Apple Arcade och stödet för kontroller gör att plattformen kommer igång återstår att se. Det finns ju en stor risk att Apple Arcade har motsatt effekt och spel som ligger utanför prenumerationen aldrig kommer att lyfta och bli stora.
Hur som helst är satsningen intressant. För iPhone och iPad som förhoppningsvis kommer att få bättre spel. För Mac och Apple TV som kommer få några överhuvudtaget.