Två gånger Assassin's Creed på Gamescom
Ubisoft spottar ur sig lönnmördarspel på löpande band

Utöver att hänga i Nintendos bås så blev det en hel del tid i Ubisofts monter på Gamescom idag. De släpper ju som bekant hela två stycken Assassin's Creed-spel i år, Assassin's Creed: Unity till de nya konsolerna och Assassin's Creed: Rogue till de gamla.
Vi börjar med Unity.
En av spelets nya funktioner är co-op-läget där du kan spela med upp till fyra personer samtidigt. I det demo som jag fick spela var det just co-op-läget som visades. Jag och en av de anställda i Ubisofts monter spelade ett uppdrag tillsammans som till stor del gick ut på att smyga. Vi samarbetade för att tillsammans kunna ta ut alla fiender helt ljudlöst. I det här läget var det väldigt praktiskt att vara två stycken.
I Unity kommer egenskaperna hos din karaktär ändras beroende på vilka kläder och vilken utrustning du väljer att bära på. Bland annat är det vissa kläder som gör dig mer osynlig medan andra gör dig mer dödligt vilket kan vara bra när du har planer på att gå banans i stora fiendeskaror.
Jag tyckte co-op-läget i Unity kändes riktigt bra och stabilt. Mycket roligare än de multiplayerlägen som funnits i tidigare Assassin's Creed-spel. Det kommer nog bli väldigt roligt att köra detta tillsammans med tre andra polare. Samtidigt så är jag lite besviken att att det inte går att co-op:a igenom hela spelet utan att det bara gäller vissa utvalda uppdrag.
Det andra spelet är Assassin's Creed: Rogue och kommer att komma till Xbox 360 och PS3. Det här fick jag inte möjlighet att själv testa utan jag fick bara se en demovisning gjord av en av Ubisofts anställda. Demot började med en båtstrid liknande de vi sett i de två tidigare Assassin's Creed-spelen. Därefter åkte båten in till land och ett ganska så klassiskt Assassin's Creed-äventy började. Stort fokus verkar ligga på giftig gas då det sprängdes sönder gastunnor på löpande band.
Jag tyckte att Rogue såg bra ut och jag är en av de som fortfarande gillar spelserien trots att det kommer minst ett nytt spel varje år. Dock är jag lite orolig över att det kan bli inflation i Assassin's Creed-serien och att folk på sikt ska tappa intresse då det kommer lite väl många spel i serien i allt för snabb takt. Frågan är om Ubisoft har resurser för att kunna göra två riktigt bra Assassin's Creed-spel per år eller om det är så att Rogue är den där sidoberättelsen som de inte lägger så mycket tid och pengar på. Ja, det återstår att se hur storyn och gameplayet blir när det väl släpps i slutet av året.
