m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)
Audi rullar ut konceptbilen PB18 e-tron

Audi rullar ut konceptbilen PB18 e-tron
Eldriven superbil byggd för att köras

Bil / Audi

Monterey Car Week är nu i full gång på Pebble Beach i Kalifornien vilket innebär att biltillverkare visar upp både färdiga produktionsbilar och koncept. Audi har valt att delta med PB18 e-tron - en ny superbil som går på el och som saknar massa självkörande egenskaper, den här är till för att köras själv. En del inspiration har hämtats från konceptbilen Aicon som visades upp förra året, både när det kommer till design och till eldriften med solid-state-batterier.

Att man fokuserat på körning och föraren blir uppenbart när man ser att det bara finns en sittplats i bilen. Denna går även att flytta i sidled om man skulle vilja sitta i mitten när man kör. Väljer man att ha sätet längst åt sidan finns det även plats för en passagerare.

Bakom sätena och framför bakaxeln sitter batteripacket som är en blandning av aluminium, kolfiber och multi-material-kompositer. Placeringen ger en låg tyngdpunkt och bilens totalvikt ska inte överstiga 1.550 kilo. Batteriet som är på 95 kWh matar tre stycken elmotorer - en fram och två där bak som driver varsitt hjul. 150 kW matas till framaxeln medan bakaxeln får 350 kW. Det sammanlagda vridet anges till 830 newtonmeter. Kraften ska vara tillräcklig för att kunna göra 0-100 km/h på strax över två sekunder. Räckvidden ska vara 50 mil enligt WLTP-körcykeln. Man ska kunna ladda med 800 volt och då tar en full laddning bara 15 minuter. Det ska även gå att ladda trådlöst via en induktionsplatta i marken. Måtten på ekipaget är 4,53 meter på längden, två meter på bredden och 1,15 meter på höjden.

Läs mer om konceptet i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Audi rullar ut konceptbilen PB18 e-tron
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär i Pebble Beach – eldrivna Audi PB18 e-tron concept

Audi visar för första gången upp en designstudie på Pebble Beach Automotive Week i Monterey, Kalifornien. Den helt eldrivna Audi PB18 e-tron är en radikal vision av morgondagens supersportbil. Bred och låg, tydligt inspirerad av racingbanan och vindtunneln, är den byggd för att förflytta gränser. Själva konceptet och de utmanande linjerna skapades i Audis nya designstudio i Malibu i Kalifornien där märkets design utvecklas för framtiden. Det tekniska konceptet i PB18 e-tron har dragit fördel av Audi's många segrar i Le Mans. Audi Sport GmbH, Audis dotterbolag, har ansvarat för projektet. Förkortningen “PB18 e-tron” refererar både till Pebble Beach och det tekniska DNA som den delar med den framgångsrika LMP1-bilen Audi R18 e-tron.


Audi PB18 e-tron visar direkt på släktskapet med en annan spektakulär konceptbil från märket – Audi Aicon från 2017. Det gäller inte bara den karaktäristiska designen. De två konceptbilarna delar också eldriften med solid-state batterier som energibärare. Däremot är de varandras motsatser när det gäller användningsområden. Medan Aicon designades som en helautomatisk lyxbil för långdistansresor – en slags businessjet för vägen – utvecklades PB18 e-tron istället till en radikal körmaskin för racingbanan och vägen, med dynamik och känsla överst på kravlistan.

Det interna arbetsnamnet hos Audi var “Level Zero” – ett tydligt statement för att differentiera sig från nivå 3, 4 och 5 av autonom körning som annars har stort fokus hos Audi för närvarande. I Audi PB18 e-tron är det endast föraren som styr, gasar och bromsar. Därmed finns det varken komplexa system för automatiserad körning eller komfortdetaljer som adderar vikt. Istället finns ett förarsäte och en cockpit som är integrerade i en inre monocoque som kan skjutas sidledes. Med enbart föraren i bilen kan monocoquen placeras i mitten av bilen som en monoposto – den perfekta placeringen för racingbanan. Det är möjligt inte minst tack vare by-wire konstruktionen för styrning och pedaler; en mekanisk förbindelse behövs inte.

Gael Buzyn är chef för Audi Design Loft i Malibu – där Audi PB18 e-tron föddes. Han beskriver den viktigaste detaljen i specifikationen:

- Vi vill ge föraren en upplevelse som man annars bara får i racingbilar som Audi R18. Det är därför vi skapade interiören runt den ideala förarpositionen i mitten. Inte desto mindre har vårt mål också varit att ge PB18 e?tron en hög grad av vardagskapacitet, inte bara för föraren, utan också för en passagerare.

När förarens monocoque är placerad i sidoposition, där PB18 e?tron kan köras som i en vanlig bil, ger det plats för en passagerare. Sätet är då integrerat lågt över marken och utrustat med trepunktsbälte.

Inspirerad av motorsporten

Audi PB18 e-tron följer den traditionella arkitekturen i en mittmotoriserad sportbil med långt framskjuten kabin. Bilens tyngdpunkt är, till fördel för kördynamiken, placerad bakom sätena och framför bakaxeln. Och då handlar det inte om motor och transmission som i en konventionell bil, utan om ett batteripaket. En mix av aluminium, kolfiber och multi-material-kompositer borgar för en låg karossvikt. Inte minst tack vare det innovativa och jämförelsevis lätta solid-state batteriet räknar man med en totalvikt på mindre än 1,550 kg.

PB18 e-tron är 4,53 meter lång, 2 meter bred och bara 1,15 meter hög. Dimensioner som talar för en klassisk sportbil. Hjulbasen är 2,70 meter med korta överhäng. Från sidan dras ögat till den svagt sluttande taklinjen som är långt tillbakadragen med massiva C-stolpar. Tillsammans med den stora och nästan vertikala bakrutan påminner designen om en shooting brake – d.v.s. en kombination av en coupé och en kombi. Resultatet är inte bara en tydlig siluett utan även, med sina 470 liter, en tydlig bonus i bagageutrymme. Ett exklusivt och för utrymmet skräddarsytt väskset hjälper till att nyttja utrymmet maximalt, även om det för det mesta används till hjälm och racingoverall.

En smal röd ljuslist går över hela bakpartiet och understryker bilens horisontella linjer. Förarkabinen som är placerad mellan de breda hjulhusen syns knappt bakifrån. Den bakre diffusorns luftutsläpp har dragits långt upp – en annan funktion som hämtats från motorsporten. Diffusorn kan även flyttas nedåt mekaniskt för att öka downforce. Den bakre spoilern, som normalt är integrerad, kan förlängas bakåt med samma syfte.

Från varje vinkel märks de breda hjulhusen. De poängterar den extremt breda spårvidden i P818 e-tron och visualiserar potentialen i bilen med quattrodrivningen. De stora 22-tumshjulen, med åtta asymmetriskt designade ekrar, tillsammans med hjulhusens luftintag och utsläpp, säkerställer med sin rotation för tillräcklig lufttillförsel till de stora keramiska bromsskivorna.

Fronten domineras av den breda sexkantiga Singleframe-grillen med Audi-ringarna på motorhuven. Stora luftintag ser till att det finns tillräckligt med luft för att kyla bromsarna och den främre elmotorn. Breda och låga strålkastare med matrix- och laserteknik fulländar fronten hos PB18 e-tron. Laserstrålkastarna med sin enorma räckvidd har hämtats direkt från motorsporten. Tekniken debuterade med Audi R18 i Le Mans, där maximalt ljus gav en avgörande säkerhetsfördel under nattens hastigheter på över 300 km/h.

Audis designers har tagit en ny väg när det gäller luftflödet över motorhuven. Huven sluttar djupt och sammanbinder de markerade stötfångarna och tjänar samtidigt som luftflödes-deflektor. En design som känns igen från racingprototyper.

Samtidigt ger layouten föraren en unik sikt. När föraren ser ut genom den stora vindrutan rakt in i öppningen på den ventilerade huven och vägen, underlättar det vägen mot apex. I synfältet är en transparent OLED-yta monterad, där t.ex. den ideala kurvlinjen i nästa kurva kan visas med hjälp av navigationsdata och bilens elektronik. I vanlig vägtrafik, å andra sidan, visas navigationspilar och andra symboler, motsvarande en head-up display. Den stora cockpiten är fritt programmerbar och kan växla mellan olika layouter för bana eller väg.

Emotion utan emission: tre elmotorer och quattrodrivning

Konceptbilen använder sig av tre kraftfulla elmotorer – en fram och två bak, där de senare driver var sitt hjul. Upp till 150 kW levereras till framaxeln och 350 kW till bakaxeln – Audi PB18 e-tron är givetvis en äkta quattro. Systemeffekten är 500 kW och med boost kan föraren temporärt mobilisera upp till 570 kW. Det kombinerade vridmomentet på upp till 830 Nm förväntas ge en acceleration från 0 till 100 km/h på knappt mer än 2 sekunder – en hastighet som marginellt skiljer sig från nuvarande LMP1 prototype.

I normal trafik kan föraren begränsa maxhastigheten till förmån för räckvidden. Begränsningen är enkel att deaktivera på racingbanan. Det är inte bara prestanda i fokus utan även maximal effektivitet. Medan bilen körs återvinns stora delar av energin; upp till moderat inbromsning är det bara elmotorerna som bromsar. Det är bara vid hård inbromsning som de hydrauliska bromsarna aktiveras.

Konceptet med separata elmotorer på bakaxlarna ger stora fördelar när det gäller sportiga köregenskaper. Torque Control Managern, som arbetar tillsammans med den elektroniska stabilitetskontrollen (ESC), fördelar kraften till främre och bakre hjulen efter behov. Vridmomentstyrningen ger maximal dynamisk känsla och stabilitet. Tack vare den nästan omedelbara responsen från elmotorerna är styrningen blixtsnabb.

Det vätskekylda solid-state batteriet har ett energiinnehåll på 95 kWh. En fulladdad bil ger en räckvidd på över 500 kilometer i WLTP-körcykeln. Audi PB18 e-tron är redan utvecklad för att kunna laddas med 800 volt. Det gör att batteriet kan laddas fullt på bara ca 15 minuter. Audi PB18 e-tron kan även laddas trådlöst via induktion med Audi Wireless Charging (AWC) genom en laddplatta på golvet där bilen parkeras.

High-tech från LMP1: hjulupphängningen

Fram och bak är det individuell hjulupphängning vid nedre och övre tvärlänkarna, och, vad som är vanligt inom racing, ett push-rod system på framaxeln och pull-rod system på bakaxeln – i båda fallen med adaptiva magnetic ride-stötdämpare. Hjulupphängningen i Audi R18 e-tron quattro, tävlingsbilen från Le Mans, tjänade som förebild för den grundläggande arkitekturen.

Hjulen mäter 22 tum i diameter och är skodda med 275/35 däck fram och 315/30 bak. Stora keramiska bromsskivor med 19-tums diameter, tillsammans med elbroms ser till att Audi PB18 e-tron bromsas in säkert och stabilt även under tuffa förhållanden på bana.

På väg mot serieproduktion – eldriven mobilitet hos Audi

Audi har utvecklat helt eldrivna och hybriddrivna bilar sedan sent 1980-tal. Den första bilen i produktion som kombinerade en förbränningsmotor med elmotor var Audi duo från 1997 i form av en A4 Avant. Audi R8 e-tron, som avtäcktes på Frankfurtmässan 2009 och satte rekordtid för en elbil på nordslingan på Nürburgring 2012, var en annan milstolpe i teknikutvecklingen.

2014 kom plug-in hybriden Audi A3 e-tron på 150 kW (204 hk) med en räckvidd på upp till 50 kilometer enligt NEDC. Audi Q7 e-tron presenterades 2016, framdriven av en 3.0 TDI-motor och elmotor på totalt 275 kW (373 hk) och 700 Nm i vridmoment med en räckvidd på upp till 56 kilometer.

2015 avtäcktes konceptbilen Audi e-tron quattro concept på bilsalongen i Frankfurt – föregångaren till märkets första helt eldrivna bil i serieproduktion. Den nya kommande elsuven beräknas ge den en räckvidd på mer än 400 kilometer enligt WLTP-körcykeln med utrymmen och komfort som i en traditionell stor Audi. I september 2018 presenteras Audi e-tron, produktionsversionen av den helt nya elsuven.

Koncept och tjänster för olika behov

Sedan 2017 har Audi börjat bygga en ny generation visionära konceptbilar som ger en föraning om kommande generationer – eldrivna och fokuserade för respektive ändamål. Lyxbilen Audi Aicon inledde med fokus på långresor; PB18 e-tron markerar en annan milstolpe. Fler koncept, bl.a. för urban trafik, utvecklas redan och kommer att presenteras under de kommande månaderna. Samtidigt utvecklas koncept med nya former av ägande och nyttjande av premiummobilitetstjänster.
48.4°
0

Audi rullar ut konceptbilen PB18 e-tron

Eldriven superbil byggd för att köras

Sista Left 4 Dead 2-uppdateringen är här
The Last Stand Update kommer med mer än bara ny bana

Left 4 Dead 2 fyller elva nästa månad, men det betyder inte att spelet lämnats åt sitt öde. Nu har en sista stor community-utvecklad uppdatering släppts till spelet och lägger till en ny kampanj, samt lite annat smått och gott. The Last Stand Update heter nymodigheterna och utöver kampanjen med samma namn som uppdateringen får spelare även lägga vantarna på nya vapen, slåss mot nya fiendetyper och höra lite oanvänd dialog. Som grädde på zombiemoset kommer Left 4 Dead 2 vara gratis att lira fram till 28 september, så om ni lyckats undvika spelet sedan det släpptes för elva år sedan så kan ni testa det i helgen. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Doug spanar in en Lamborghini Centenario Roadster
Mer än en uppsminkad Aventador?

Det har nu gått fem år sedan vi för första gången fick se Lamborghini Centenario. Modellen baseras på Aventador men ser ännu lite fräsigare ut. I augusti 2016 presenterades den som Roadster, eller cabriolet som man också kan säga. En sådan har nu Doug DeMuro spanat in för att se hur den egentligen skiljer sig mot en vanlig Aventador. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Nu kan Alexa övervaka hemmet
Amazon lanserar Alexa Guard Plus

Amazon har presenterat en ny övervakningstjänst vilket ger användare av smarta prylar med Alexa-stöd möjlighet att använda dessa som en slags husvakt. Amazons nya tjänst kallas för Alexa Guard Plus och den håller koll på om brandlarm eller andra larm går igång när husägaren inte är hemma. Med tjänsten får Alexa även möjlighet att upptäcka andra ovälkomna ljud i hemmet, till exempel vid inbrott, och kan skicka meddelande om detta till husets ägare. Förutom övervakningsfunktionen kan Alexa skälla som en hund och tända hemmets smarta belysning om den upptäcker något som den tror kan röra sig om en potentiell inbrottstjuv. Dessutom kan ägaren när den är hemma be Alexa att tillkalla räddningstjänst om det skulle ha skett en olycka i hemmet. Alexa Guard Plus kommer initialt bara att vara tillgänglig i USA. Där kommer tjänsten att kosta 5 dollar i månaden eller 50 dollar om året. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skisser på Hyperoden Giocattolo Marcella
Raggarbil möter hyperbil

En australiensare vid namn Paul Halstead håller på att utveckla en egen hyperbil som han kallar för en Hyperod. Här har han blandat klassisk raggarbils-design med futuristiska former. Chassiet ska vara i kolfiber och bakom sittbrunnen finns en W16-motor som består av två stycken LS7-V8:or som man smackat ihop. Effekten anges till 1400 hästar och till paketet sitter en sexstegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Som vi kan se på skisserna finns det plats för tre stycken personer där föraren precis som i McLaren F1 sitter i mitten. Barry Lock som var ingenjör på McLaren F1-tiden är faktiskt inblandad även i detta projekt. Bilen saknar tak och dörrar, men ska vara så låg att det bara är att kliva över kanten för att komma i den. Målet är att bilen ska visas upp på Pebble Beach Concours d’Elegance i juli 2022. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Asus kör PC-fest med Ampere-fokus i helgen
Det lär bli en del RTX 30-snack och PC-moddande

Som känt är det lite svårt att köra fysiska event i dessa tider, men trots det finns det prylar av olika slag företag vill visa upp. Asus har bestämt att anordna en digital hårdvarufest vid namn ROG Live och festligheterna kommer det serveras lite nyheter på PC-fronten och inte helt oväntat kommer en hel del fokus ligga på Nvidias nya RTX 30-kort. Festligheterna kommer rulla i morgon och på söndag mellan 16:00 och 22:00 och schemat hittar ni nedan. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Nu kan du beställa Audi e-tron S och e-tron S Sportback
Kostar runt 1,1 miljon kronor styck

S i Audi-sammanhang innebär lite sportigare doningar. I början av året fick vi en första skymt av tillverkarens elbil e-tron i detta utförande och nu drar försäljningen av den vassare suven igång i vanligt utförande och som Sportback. Den förstnämnda kostar från 1.100.000 kronor och för den andra får man betala från 1.128.000 kronor. För pengarna får man suvar med tre stycken elmotorer - två på bakaxeln och en på framaxeln. Dessa ger tillsammans 496 hästar och 973 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska klaras av på 4,5 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Drivningen sker självfallet på alla fyra hjulen. Bilarna har även aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln - så kallad elektrisk torque vectoring. Batteripacket är på 95 kWh varav 91 procent används vilket innebär en nettokapacitet på 86 kWh. Räckvidden enligt WLTP anges till 36 mil. Den blandade elförbrukningen för e-tron S anges till 26,8-28,4 kWh/100 km och för tron S Sportback till 26,4-28,1 kWh/100 km . S-versionerna skiljer sig från övriga e-trons genom annat kjolpaket runt om, bredare skärmar fram och bak, större fälgar, silverlackade detaljer och backspegelkåpor i aluminium. Insidan får sportstolar med läder och Alcantara, växelväljare med S-logga och dekorinlägg i borstad aluminium. Lansering sker senare i höst. Läs allt om modellerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Amazon Eero får stöd för Wi-Fi 6
Snabbare routrar på ingång från Amazon

Amazons dotterföretag Eero visade igår upp en kommande version av sin wifi-lösning i samband med att Amazon visade upp en lång rad grejer från sig själva och andra företag man äger. Den största nyheten med de kommande routrarna från Eero är att dessa nu kan får stöd för Wi-Fi 6, den senaste och snabbaste versionen av wifi-standarden. De får även en inbyggd Zigbee-hub som kan användas för att koppla ihop och styra smarta hem-prylar som finns i nätverket. Det handlar om två nya routrar, Eero 6 och Eero Pro 6, samt repeatern Eero 6 extender. Eero 6 är en dualband router som kan täcka in en yta på runt 140 kvadratmeter vilket är samma täckningsyta som repeatern Eero 6 extender kan täcka in. Eero Pro 6 har tre band, två för wifi via 5Ghz och ett för wifi via 2.4Ghz, och kan täckas en yta på runt 185 kvadratmeter. Routrarna som Amazon visade upp igår kan användas för att bygga upp så kallade mesh-nätverk om man vill täcka in ännu större ytor med wifi. Eero 6 kostar 130 dollar, Eero 6 extender kostar 90 dollar och vill man ha en Eero Pro 6 så kostar denna 230 dollar. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Utopia ute nu på Prime Video
Bara att börja bingea

Över två år har gått sedan vi fick reda på att Amazon beställt en amerikansk version av den brittiska kultserien Utopia och nu är den nya versionen här. Första säsongen av serien, som för övrigt består av åtta avsnitt, har blivit tillgängliga på streamingtjänsten och kan skådas precis nu. Länk till Utopia har ni här nere till vänster. I Utopia får vi följa en grupp individer som stöter på en grafisk novell som inte bara gör gänget till ett mål för en hemlig organisation, utan belastar även gruppen med uppgiften att rädda världen. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Det här är uppdaterade Hyundai i30 N
Nu med dubbelkopplingslåda

Efter en teaser är nu uppdaterade Hyundai i30 N presenterad. Bilen har förutom lite fräschare utseende fått en ny åttastegad dubbelkopplingslåda med paddlar bakom ratten och nya förarassistans- och säkerhetsfunktioner. I fronten sitter nya LED-strålkastare med V-formade varselljus. Hatchbacken får även uppdaterade bakljus med LED i sig. Det finns sju stycken olika lacker att välja mellan och Performance Blue kallas den vi ser här. Väljer man till Performance Package får man bland annat 19-tumsfälgar som är 14,4 kilo lättare än de tidigare 19-tummarna som erbjöds. Fälgarna är skodda med Pirelli P-Zero-däck. På insidan kan man nu för första gången välja till N Light Seats. Det är ännu sportigare framstolar som är 2,2 kilo lättare än standardstolarna. De är i läder och Alcantara och har sömmar i blått. N-loggan i nackstödet är upplyst. Motorn är en turboladdad fyra på 2,0 liter som ger 250 hästar och 353 newtonmeter i vrid. Performance Package ger dig dock 280 hästar och 392 newtonmeter. Vill du inte ha den nya dubbelkopplingslådan kan du även få bilen med sexpetad manuell låda. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Uppdaterade i30 N lanseras i Sverige i början av nästa år. Pris kommer att presenteras längre fram. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Namn och storlekar på iPhone 12 läcker
Säg hej till iPhone 12 mini

I mitten av oktober väntas Apple presentera nya iPhones och det har länge ryktats om att det kommer att bli fyra olika modeller. Nu har det dykt upp bilder på vad som verkar vara etiketterna till skal till lurarna och här bekräftas storlekarna men också namnen. Det kommer alltså komma två vanliga iPhone 12 och två iPhone 12 Pro. Vanliga iPhone 12 och iPhone 12 Pro kommer att vara lika stora och ha en skärm på 6,1 tum. Sedan kommer det också en iPhone 12 Pro Max så klart och den är på 6,7 tum. Den stora, eller lilla, nyheten i år är miniversionen av iPhone 12 som kommer att få namnet iPhone 12 mini. Noterbart är att Max heter Max med stort m och mini heter mini med litet m, precis som på Mac mini. Storleken på minin kommer att bli 5,4 tum och eftersom det är mindre trams runt skärmen på denna än på iPhone SE så kommer den fysiskt att bli mindre. Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0

Hundratusentals kondomer tvättades och såldes som nya
Mindre fräsch affärsidé

Att återanvända begagnade grejer är något som blivit modernt men ett företag i Vietnam verkar nu ha dragit detta till sin spets. CNN rapporterar att vietnamesiskt polis har slagit till mot några som tvättade använda kondomer och sedan förpackade om dem och sålde dem som nya. Det här är givetvis varken hygieniskt eller särskilt bra då kondomer är tillverkade för engångsanvändning. Använder man dem fler gånger ökar risken att de går sönder vilket gör att de förlorar sitt syfte. Vid tillslaget ska polisen ha konfiskerat vad man uppskattar ska vara runt 345.000 kondomer som tvättats och packats om. Det är oklart var de begagnade kondomerna härstammade från och likaså om någon av de begagnade kondomerna faktiskt hann säljas vidare till köpare innan polisen ingrep. Här ovan kan ni kolla in ett inslag från den vietnamesiska tv-kanalen VTV vilket visar lite bilder från den rätt så snuskiga verksamheten. Tumnagel
30.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify siktar på att göra film och tv av podcasts
Börjar samarbete med produktionsbolaget Chernin Entertainment

Spotify har meddelat att man inlett ett flerårigt samarbete med produktionsbolaget Chernin Entertainment vars syfte är att utveckla en del av Spotifys exklusiva podcasts till tv-serier, filmer och nyhetsprogram. Spotifys innehållschef Dawn Ostroff säger om det nya samarbetet: "At Spotify, we believe that the extraordinary growth of audio will continue to attract the world’s great creators and make podcasts a premier destination for original IP. As we continue to expand our content ambitions, we are thrilled to collaborate with Peter Chernin, who, along with his exceptional team, are the perfect partners to help us share these stories with audiences across mediums and around the world. Together, we can usher in a new era for podcasts as source material." Chernin har redan börjar göra tv-serie av Pineapple Street Medias podcast The Clearing som sänds exklusivt på Spotify. Chernin Entertainment har tidigare gjort filmer och tv-serier som till exempel Ford v Ferrari, The Planet of the Apes Trilogy, The Greatest Showman, Hidden Figures, New Girl, See och Truth Be Told Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det kan straffa sig att smita före i kön till högskoleprovet
"Hackers" kan eventuellt få sina provresultat underkända

I morse öppnade kön till att skriva årets högskoleprov, ett prov som i år fått ett begränsat antal platser på grund av pandemin. Tidigt upptäckte någon att det var förhållandevis enkelt att ta sig förbi kön om man hade lite kodar-talang vilket nu även har kommit till de ansvariga för högskoleprovets kännedom. Från deras håll sägs det nu att systemet är utformat för att hitta dem som fuskat sig före i kön och att man kommer att ta hänsyn till detta när platserna för att skriva högskoleprovet delas ut. Eventuellt kommer de som fuskat och faktiskt får skriva provet få sina resultat underkända i efterhand. Peter Honeth är högskoleprovets nationella samordnare och han säger till Aftonbladet: "Systemet är utformat på ett sätt så att de som har gått före kommer kunna fångas upp i efterhand. De kommer alltså upptäckas.Vi har inte tagit några beslut än. Men teoretiskt sett kan vi ta bort provresultatet för de personer som har gått före i kön, om det ens hinner gå så långt att de kan genomföra provet." Totalt finns det 27.600 platser till höstens högskoleprov och när anmälan till kön varit öppen i tre timmar hade 33.000 personer ställt sig i denna. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

LinkedIn har nu Stories
Som Instagram, fast mer professionellt

LinkedIn har testat Stories sedan februari, men nu har funktionen släppts för samtliga användare. Stories i LinkedIn fungerar ungefär på samma sätt som på Instagram, och andra sociala medier, och du kan lägga upp en bild eller en kort video, slänga på lite text och effekter och sedan kan dina vänner och följare på LinkedIn ta del av materialet i upp till ett dygn. Dina, och andras, stories finns tillgängliga i toppen av appen, som för övrigt fått lite ny design. Utöver Story-tillägget har tjänstens sökfunktion fått lite extra kärlek i form av filteralternativ samt att meddelandefunktionen har fått emoji-reaktioner. Senare i oktober kommer det även bli möjligt att starta videosamtal i chatten via tjänster som Zoom, Microsoft Teams och Slack. Tumnagel
22.3°
+
André Stray
0

Ferrari Omologata - specialbygge baserat på 812 Superfast
Kaxig röv!

Den som har lite för mycket pengar kan gå till Ferrari och be dem bygga en specialversion i ett exemplar som ingen annan har eller kan köpa. Det är precis vad någon har gjort och Omologata är det senaste att dyka upp som en one-off. Den här är baserad på modellen 812 Superfast och det enda utseendemässigt som den har kvar är vindrutan och strålkastarna - allt annat är specialbyggt just för Omologata. Grillen har en ny design precis som framskärmarna som biffat till sig lite. Bakrutan har ersatts med en inbyggd laxtrappa och de nya runda bakljusen har flyttats långt in i karossen. För att runda av baken sitter en läpp på bakluckan och en massiv diffusor med fyra avgaspipor i. Insidan får vi tyvärr inte se så mycket av men här finns bland annat fyrpunktsbälte, blåa sportstolar och massa kolfiber. Om man gjort något med motorn är oklart. Standard bjuder 812 Superfast på en V12:a på 6,5 liter utan överladdning som ger 800 hästar och 718 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ta sig från 0-100 km/h på 2,9 sekunder och kunna toppa 340 km/h. Bilen är beställd av en kund i Europa och på önskelistan stod "create a futuristic design with distinctive elements reinterpreted in a fresh manner to provide potential for a timeless shape that is certain to leave a lasting impression". Från start till mål tog bilen två år att få fram. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Bang & Olufsen presenterar Beoremote Halo
Kontrollera musiken på Bang & Olufsen-högtalare med stil

Har du lagt ner ett par hundra tusen på finfina högtalare från Bang & Olufsen? Då kanske det kan vara en bra idé att lägga vantarna på en dedikerat fjärrkontroll till högtalarna för att differentiera sig ytterligare från pöbeln. Bang & Olufsen har presenterat en ny fjärrkontroll till sina högtalare vid namn Beoremote Halo som ni kan lägga vantarna på för 7750 kronor. Beoremote Halo är en enkel och intuitiv fjärrkontroll till Bang & Olufsen-högtalare som kommer med en pekskärm som visar vad för ljud som spelas och låter dig interagera med musiken. Kontrollen har fyra favoritknappar där du kan spara spellistor eller specifika radiokanaler. Pekskärmen lyser upp så fort du kommer i närheten av den så att du alltid kan vara redo att dra igång en trudilutt och fjärrkontrollen kan antingen fästas på en vägg eller placeras på en platt yta med ett ställ som dubbeljobbar som trådlös laddare. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Daniel Ek ska investera 10 miljarder i europeiska startups
Spotify grundare satsar på "moonshots"

Spotify grundare Daniel Ek uppgav under ett online-tal på tech-konferenen Slush att han kommer att investera 1 miljard euro, motsvarande 10,6 miljarder kronor, av sina egna pengar i europeiska startup-företag som pysslar med så kallade "moonshot"-projekt. "Moonshot" är ett begrepp för projekt som oftast utforskar och utvecklar nya tekniker och applikationer som kanske inte är särskilt lönsamma på kort sikt men kanske kan bli viktiga på lite längre sikt. Ek sa bland annat under sitt framförande: "I will devote €1 billion of my personal resources to enable the ecosystem of builders to achieve [the] European dream over the next decade.I will do so by funding so-called moonshots focusing on the deep technology necessary to make a significant positive dent, and work with scientists, investors, and governments to do so." Att Ek planerar att investera en betydande del av sin förmögenhet, det uppskattas att Daniel Ek har en sådan på lite över 3 miljarder euro, ska primärt bero på att han önskar att det skapas fler större europeiska företag på den globala tech-scenen. Ek säger vidare: "Despite the ingredients we already have here in Europe, we are still not realizing our full potential. Our thinking can be too short-term, and we tend to be hesitant to take the risks involved in sticking it out on our own and embracing the unknown. Time and again we see our brilliant entrepreneurs handing over their companies to the largest bidder before their ideas have even been fully realized– indeed before they have time to evolve into something even more promising. Too often we see all the well-educated talent I’ve spoken about in a mass exodus to the U.S." Daniel Ek har tidigare investerat i företag som Kry, Werlabs, Swedish Stirling och Student.com. Tumnagel
34.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

MKBHD levererar hemskärmsguide för iOS 14
Lite inspo

Med iOS 14 har iPhone-användare äntligen fått möjlighet att lägga till widgets av olika slag och sätta en personlig prägel på sin mobila enhet. Men hur ska man egentligen möblera om sin hemskärm på bästa sätt? MKBHD har släppt en video där han går igenom lite olika tips och trix för folk som vill göra om sina hemskärmar en skvätt. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Burton Snowboards öppnar konceptbutik
I Stockholm Den 15 oktober

Det börjar bli dags att ställa undan trädgårdsmöblerna och istället börja fundera på saker att åka på i vinter. Den 15 oktober kommer lämpligt nog Burton Snowboards att öppna upp en konceptbutik i Stockholm. Butiken kommer att ligga på Norrlandsgatan 20 och i den kan man spana in de senaste snöbrädorna tillverkaren har att erbjuda. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Nu kan du köpa Nespresso-maskinen Vertuo Next
Kan brygga en hel kanna kaffe

Vertuo Next är namnet på Nespressos senaste kaffemaskin och nu går den att köpa. Det som gör den här lite speciell är att den kan brygga en hel kanna (535 milliliter) kaffe vilket motsvarar 3-4 koppar. Vid lanseringen släpps även det nya kaffet Vertuo Carafe Pour-Over Style som innehåller Arabicabönor från Peru och Colombia och som har en rostad och rökig smak. Det släpps även en matchande glaskaraff som rymmer 750 milliliter. Vertuo Next kostar 1699 kronor. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Modjo - Lady (Hear Me Tonight)
Fredagsklassikern

Vi åker även denna vecka tillbaka 20 år till år 2000 när Modjo släppte Lady (Hear Me Tonight). Det här var den franska duons debutsingel och den fullkomligt exploderade. Hamnade i topp på minst tio stora listor och det är nog ingen som inte har hört den. Fantastisk låt! Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Mac & Cheese på 1700-talet
Så här kanske det gick till

Tänk att du sitter där i mitten av 1700-talet och blir sjukt sugen på lite Mac & Cheese. Då var det bara att tända upp en brasa, hänga kitteln över och börja laga den delikata rätten. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Ny animerad video till Ozzy Osbournes Crazy Train
All aboard!

Det är nu hela 40 år sedan som Ozzy Osbourne släppte debutplattan Blizzard of Ozz. På skivan finns bland annat den briljanta låten Crazy Train med och den har nu inför jubileet uppdaterats med en ny animerad musikvideo. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Rapparen som började laga mat
Fick styra om lite på grund av pandemin

Hugh Augustine är en rappare från Los Angeles. När hans turné blev inställd på grund av pandemin bestämde han sig för att istället börja laga lite käk. Tillsammans med sin kusin begav han sig in i köket för att ta fram hälsosamma och prisvärda plantbaserade maträtter som alla ska kunna njuta av. Han lagar och säljer maten från sitt hem i Baldwin Hills. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

David Byrnes Broadway-show kommer till HBO
American Utopia har premiär i oktober

American Utopia är en amerikansk konsertfilm regisserad och producerad av Spike Lee. Det hela är ett live-framträdande av en Broadway-show som hämtar inspiration från David Byrnes album med samma namn. Premiär på HBO den 17 oktober. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Kit Kat finns i över 400 stycken olika smaker
Yasumasa ser till att komma på nya hela tiden

1973 lanserades Kit Kat i Japan. De chokladbeprydda kexen har sedan dess dykt upp i mängder av olika smaker, och det verkar aldrig ta slut på idéer kring vad man ska stoppa i dem. Enligt Yuji Takeuchi som är marknadsansvarig för Nestlé Japan har över 400 olika smaker på Kit Kat tagits fram. Yasumasa Takagi är konditorn som ser till att komma på nyheterna och i det här klippet får vi se mer av hur han jobbar. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Sunt friluftsliv med John Mayer
I Jedediah Smith Redwoods State Park

The Atlantic och Land Rover skickade ut artisten John Mayer till Jedediah Smith Redwoods State Park där han fick visa lite hur fantastisk naturen faktiskt är, om du nu inte visste det redan. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Ny glass från Sia
Salt karamell

Glass blandat med salt karamell är svårslaget så därför är det kanske inte en överraskning att Sias nya tillskott innehåller just detta. Vår Finaste Salt Karamell heter smaken och den innehåller krämig gräddglass av Dulce de Leche, kolakräm och krispiga kolabitar. Glassen släpps i butik från vecka 40. Tumnagel
116kg
+
Bobby Green

Äppelcider med smak av björnbär
Det här Kopparberg Dark Halloween

Lördag den 31 oktober firas Halloween och inför detta har Kopparberg tagit fram en ny alkolholfri cider. Den kallar man kort och gott för Dark Halloween och det är en äppelcider som har smak av björnbär. Designen på burken som rymmer 440 milliliter knyter an till myten om den hemsökta Stora Gården i Kopparberg. Du ska hitta den nya smaken i matbutikerna nu. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Resort bestående av solcellsbeprydda lyxbåtar
Verkar ju rätt så trevligt

Silent Resorts är en ny typ av resort där besökarna bor i lyxiga båtar försedda med solceller på taket. Båtarna är byggda av det österrikiska företaget Silent Yachts och tanken är alltså att man bor i såna här på resorten. Skulle man vilja ta sig en tur är det bara att kasta loss och köra iväg med den tillfälliga bostaden. Båtarna ligger kring en flytbrygga och i mitten av denna finns ett litet klubbhus man kan hänga vid. Allt man behöver ska dock finnas ombord på båtarna. När det här konceptet kan vara igång och bjuda in gäster återstår att se. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green