m
Audi rullar ut konceptbilen PB18 e-tron

Audi rullar ut konceptbilen PB18 e-tron
Eldriven superbil byggd för att köras

Bil / Audi

Monterey Car Week är nu i full gång på Pebble Beach i Kalifornien vilket innebär att biltillverkare visar upp både färdiga produktionsbilar och koncept. Audi har valt att delta med PB18 e-tron - en ny superbil som går på el och som saknar massa självkörande egenskaper, den här är till för att köras själv. En del inspiration har hämtats från konceptbilen Aicon som visades upp förra året, både när det kommer till design och till eldriften med solid-state-batterier.

Att man fokuserat på körning och föraren blir uppenbart när man ser att det bara finns en sittplats i bilen. Denna går även att flytta i sidled om man skulle vilja sitta i mitten när man kör. Väljer man att ha sätet längst åt sidan finns det även plats för en passagerare.

Bakom sätena och framför bakaxeln sitter batteripacket som är en blandning av aluminium, kolfiber och multi-material-kompositer. Placeringen ger en låg tyngdpunkt och bilens totalvikt ska inte överstiga 1.550 kilo. Batteriet som är på 95 kWh matar tre stycken elmotorer - en fram och två där bak som driver varsitt hjul. 150 kW matas till framaxeln medan bakaxeln får 350 kW. Det sammanlagda vridet anges till 830 newtonmeter. Kraften ska vara tillräcklig för att kunna göra 0-100 km/h på strax över två sekunder. Räckvidden ska vara 50 mil enligt WLTP-körcykeln. Man ska kunna ladda med 800 volt och då tar en full laddning bara 15 minuter. Det ska även gå att ladda trådlöst via en induktionsplatta i marken. Måtten på ekipaget är 4,53 meter på längden, två meter på bredden och 1,15 meter på höjden.

Läs mer om konceptet i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Audi rullar ut konceptbilen PB18 e-tron
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär i Pebble Beach – eldrivna Audi PB18 e-tron concept

Audi visar för första gången upp en designstudie på Pebble Beach Automotive Week i Monterey, Kalifornien. Den helt eldrivna Audi PB18 e-tron är en radikal vision av morgondagens supersportbil. Bred och låg, tydligt inspirerad av racingbanan och vindtunneln, är den byggd för att förflytta gränser. Själva konceptet och de utmanande linjerna skapades i Audis nya designstudio i Malibu i Kalifornien där märkets design utvecklas för framtiden. Det tekniska konceptet i PB18 e-tron har dragit fördel av Audi's många segrar i Le Mans. Audi Sport GmbH, Audis dotterbolag, har ansvarat för projektet. Förkortningen “PB18 e-tron” refererar både till Pebble Beach och det tekniska DNA som den delar med den framgångsrika LMP1-bilen Audi R18 e-tron.


Audi PB18 e-tron visar direkt på släktskapet med en annan spektakulär konceptbil från märket – Audi Aicon från 2017. Det gäller inte bara den karaktäristiska designen. De två konceptbilarna delar också eldriften med solid-state batterier som energibärare. Däremot är de varandras motsatser när det gäller användningsområden. Medan Aicon designades som en helautomatisk lyxbil för långdistansresor – en slags businessjet för vägen – utvecklades PB18 e-tron istället till en radikal körmaskin för racingbanan och vägen, med dynamik och känsla överst på kravlistan.

Det interna arbetsnamnet hos Audi var “Level Zero” – ett tydligt statement för att differentiera sig från nivå 3, 4 och 5 av autonom körning som annars har stort fokus hos Audi för närvarande. I Audi PB18 e-tron är det endast föraren som styr, gasar och bromsar. Därmed finns det varken komplexa system för automatiserad körning eller komfortdetaljer som adderar vikt. Istället finns ett förarsäte och en cockpit som är integrerade i en inre monocoque som kan skjutas sidledes. Med enbart föraren i bilen kan monocoquen placeras i mitten av bilen som en monoposto – den perfekta placeringen för racingbanan. Det är möjligt inte minst tack vare by-wire konstruktionen för styrning och pedaler; en mekanisk förbindelse behövs inte.

Gael Buzyn är chef för Audi Design Loft i Malibu – där Audi PB18 e-tron föddes. Han beskriver den viktigaste detaljen i specifikationen:

- Vi vill ge föraren en upplevelse som man annars bara får i racingbilar som Audi R18. Det är därför vi skapade interiören runt den ideala förarpositionen i mitten. Inte desto mindre har vårt mål också varit att ge PB18 e?tron en hög grad av vardagskapacitet, inte bara för föraren, utan också för en passagerare.

När förarens monocoque är placerad i sidoposition, där PB18 e?tron kan köras som i en vanlig bil, ger det plats för en passagerare. Sätet är då integrerat lågt över marken och utrustat med trepunktsbälte.

Inspirerad av motorsporten

Audi PB18 e-tron följer den traditionella arkitekturen i en mittmotoriserad sportbil med långt framskjuten kabin. Bilens tyngdpunkt är, till fördel för kördynamiken, placerad bakom sätena och framför bakaxeln. Och då handlar det inte om motor och transmission som i en konventionell bil, utan om ett batteripaket. En mix av aluminium, kolfiber och multi-material-kompositer borgar för en låg karossvikt. Inte minst tack vare det innovativa och jämförelsevis lätta solid-state batteriet räknar man med en totalvikt på mindre än 1,550 kg.

PB18 e-tron är 4,53 meter lång, 2 meter bred och bara 1,15 meter hög. Dimensioner som talar för en klassisk sportbil. Hjulbasen är 2,70 meter med korta överhäng. Från sidan dras ögat till den svagt sluttande taklinjen som är långt tillbakadragen med massiva C-stolpar. Tillsammans med den stora och nästan vertikala bakrutan påminner designen om en shooting brake – d.v.s. en kombination av en coupé och en kombi. Resultatet är inte bara en tydlig siluett utan även, med sina 470 liter, en tydlig bonus i bagageutrymme. Ett exklusivt och för utrymmet skräddarsytt väskset hjälper till att nyttja utrymmet maximalt, även om det för det mesta används till hjälm och racingoverall.

En smal röd ljuslist går över hela bakpartiet och understryker bilens horisontella linjer. Förarkabinen som är placerad mellan de breda hjulhusen syns knappt bakifrån. Den bakre diffusorns luftutsläpp har dragits långt upp – en annan funktion som hämtats från motorsporten. Diffusorn kan även flyttas nedåt mekaniskt för att öka downforce. Den bakre spoilern, som normalt är integrerad, kan förlängas bakåt med samma syfte.

Från varje vinkel märks de breda hjulhusen. De poängterar den extremt breda spårvidden i P818 e-tron och visualiserar potentialen i bilen med quattrodrivningen. De stora 22-tumshjulen, med åtta asymmetriskt designade ekrar, tillsammans med hjulhusens luftintag och utsläpp, säkerställer med sin rotation för tillräcklig lufttillförsel till de stora keramiska bromsskivorna.

Fronten domineras av den breda sexkantiga Singleframe-grillen med Audi-ringarna på motorhuven. Stora luftintag ser till att det finns tillräckligt med luft för att kyla bromsarna och den främre elmotorn. Breda och låga strålkastare med matrix- och laserteknik fulländar fronten hos PB18 e-tron. Laserstrålkastarna med sin enorma räckvidd har hämtats direkt från motorsporten. Tekniken debuterade med Audi R18 i Le Mans, där maximalt ljus gav en avgörande säkerhetsfördel under nattens hastigheter på över 300 km/h.

Audis designers har tagit en ny väg när det gäller luftflödet över motorhuven. Huven sluttar djupt och sammanbinder de markerade stötfångarna och tjänar samtidigt som luftflödes-deflektor. En design som känns igen från racingprototyper.

Samtidigt ger layouten föraren en unik sikt. När föraren ser ut genom den stora vindrutan rakt in i öppningen på den ventilerade huven och vägen, underlättar det vägen mot apex. I synfältet är en transparent OLED-yta monterad, där t.ex. den ideala kurvlinjen i nästa kurva kan visas med hjälp av navigationsdata och bilens elektronik. I vanlig vägtrafik, å andra sidan, visas navigationspilar och andra symboler, motsvarande en head-up display. Den stora cockpiten är fritt programmerbar och kan växla mellan olika layouter för bana eller väg.

Emotion utan emission: tre elmotorer och quattrodrivning

Konceptbilen använder sig av tre kraftfulla elmotorer – en fram och två bak, där de senare driver var sitt hjul. Upp till 150 kW levereras till framaxeln och 350 kW till bakaxeln – Audi PB18 e-tron är givetvis en äkta quattro. Systemeffekten är 500 kW och med boost kan föraren temporärt mobilisera upp till 570 kW. Det kombinerade vridmomentet på upp till 830 Nm förväntas ge en acceleration från 0 till 100 km/h på knappt mer än 2 sekunder – en hastighet som marginellt skiljer sig från nuvarande LMP1 prototype.

I normal trafik kan föraren begränsa maxhastigheten till förmån för räckvidden. Begränsningen är enkel att deaktivera på racingbanan. Det är inte bara prestanda i fokus utan även maximal effektivitet. Medan bilen körs återvinns stora delar av energin; upp till moderat inbromsning är det bara elmotorerna som bromsar. Det är bara vid hård inbromsning som de hydrauliska bromsarna aktiveras.

Konceptet med separata elmotorer på bakaxlarna ger stora fördelar när det gäller sportiga köregenskaper. Torque Control Managern, som arbetar tillsammans med den elektroniska stabilitetskontrollen (ESC), fördelar kraften till främre och bakre hjulen efter behov. Vridmomentstyrningen ger maximal dynamisk känsla och stabilitet. Tack vare den nästan omedelbara responsen från elmotorerna är styrningen blixtsnabb.

Det vätskekylda solid-state batteriet har ett energiinnehåll på 95 kWh. En fulladdad bil ger en räckvidd på över 500 kilometer i WLTP-körcykeln. Audi PB18 e-tron är redan utvecklad för att kunna laddas med 800 volt. Det gör att batteriet kan laddas fullt på bara ca 15 minuter. Audi PB18 e-tron kan även laddas trådlöst via induktion med Audi Wireless Charging (AWC) genom en laddplatta på golvet där bilen parkeras.

High-tech från LMP1: hjulupphängningen

Fram och bak är det individuell hjulupphängning vid nedre och övre tvärlänkarna, och, vad som är vanligt inom racing, ett push-rod system på framaxeln och pull-rod system på bakaxeln – i båda fallen med adaptiva magnetic ride-stötdämpare. Hjulupphängningen i Audi R18 e-tron quattro, tävlingsbilen från Le Mans, tjänade som förebild för den grundläggande arkitekturen.

Hjulen mäter 22 tum i diameter och är skodda med 275/35 däck fram och 315/30 bak. Stora keramiska bromsskivor med 19-tums diameter, tillsammans med elbroms ser till att Audi PB18 e-tron bromsas in säkert och stabilt även under tuffa förhållanden på bana.

På väg mot serieproduktion – eldriven mobilitet hos Audi

Audi har utvecklat helt eldrivna och hybriddrivna bilar sedan sent 1980-tal. Den första bilen i produktion som kombinerade en förbränningsmotor med elmotor var Audi duo från 1997 i form av en A4 Avant. Audi R8 e-tron, som avtäcktes på Frankfurtmässan 2009 och satte rekordtid för en elbil på nordslingan på Nürburgring 2012, var en annan milstolpe i teknikutvecklingen.

2014 kom plug-in hybriden Audi A3 e-tron på 150 kW (204 hk) med en räckvidd på upp till 50 kilometer enligt NEDC. Audi Q7 e-tron presenterades 2016, framdriven av en 3.0 TDI-motor och elmotor på totalt 275 kW (373 hk) och 700 Nm i vridmoment med en räckvidd på upp till 56 kilometer.

2015 avtäcktes konceptbilen Audi e-tron quattro concept på bilsalongen i Frankfurt – föregångaren till märkets första helt eldrivna bil i serieproduktion. Den nya kommande elsuven beräknas ge den en räckvidd på mer än 400 kilometer enligt WLTP-körcykeln med utrymmen och komfort som i en traditionell stor Audi. I september 2018 presenteras Audi e-tron, produktionsversionen av den helt nya elsuven.

Koncept och tjänster för olika behov

Sedan 2017 har Audi börjat bygga en ny generation visionära konceptbilar som ger en föraning om kommande generationer – eldrivna och fokuserade för respektive ändamål. Lyxbilen Audi Aicon inledde med fokus på långresor; PB18 e-tron markerar en annan milstolpe. Fler koncept, bl.a. för urban trafik, utvecklas redan och kommer att presenteras under de kommande månaderna. Samtidigt utvecklas koncept med nya former av ägande och nyttjande av premiummobilitetstjänster.
48.4°
0

Audi rullar ut konceptbilen PB18 e-tron

Eldriven superbil byggd för att köras

Kolla in dokumentärfilm om Ruth Bader Ginsburg
Dokumentär om kvinnlig amerikansk ikon

Förra veckan dog den mycket kända amerikansk domaren Ruth Bader Ginsburg vilket verkar göra den politiska situationen inför USA:s presidentval ännu mera upptrissad. Bader Ginsburg var en av nio domare i USA:s högsta domstol och betraktades närmast som en ikon i USA, bland annat för sitt arbete med olika juridiska frågor för att främja kvinnors rättigheter. 2018 släpptes dokumentärfilmen RBG som handlar om Ruth Bader Ginsburg och hennes insatser före och under sin tid i USA:s högsta domstol. Ni hittar trailern här ovanför och filmen går att få tag på från diverse VOD-tjänster, bland annat Viaplay. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Realityshow vill skicka vinnaren till rymden
Space Hero kickar liv i en gammal idé

Produktionsbolaget Space Hero kallar sig det första mediaföretaget i rymden och nu har de dammat av en gammal tv-plan för att göra rymd-tv. Företaget har meddelat att de kommer att göra en reality-serie med rymdintresserade deltagare där vinnaren själv kommer att få åka till rymden. Vinsten i reality-programmet utgörs av en tio dagars lång vistelse på den internationella rymdstationen ISS. Idén till programmet ska företaget ha fått för över tio år sedan och hade planer på att dra igång sin show redan då. I samband med att USA skrotade sina rymdfärjor 2011 verkar dock idén ha lagts i malpåse. Nu har dock Space Hero bland annat inlett ett samarbete med Axiom Space, leverantören av den första "hotellmodulen" till ISS, så kanske företaget lyckas få upp en dokusåpa-deltagare till ISS så småningom. Space Hero uppger att man kommer att börja leta efter deltagare till sin rymdreality-show snart och att detta kommer att ske över hela världen. När vi eventuellt skulle kunna få se det hela i tv-rutan finns det dock än så länge inga uppgifter om. Det ska nämnas att det här är inte första gången ett företag försöker producera reality-program där en resa till rymden är vinsten. Än så länge har dock alla dessa projekt slutat i fiaskon och ingen har hittills fixat en biljett till rymden på det sättet. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rivian R1T får dra upp till 4990 kilo
Men då halveras räckvidden

Rivian har nyligen varit ute med pickupen Rivian R1T och hårdtestat dragkapaciteten i det varma klimatet. Temperaturen var som max plus 47,8 grader. Bilen får dra upp till 4990 kilo och detta testade man bland annat på vägsnittet Arizona State Route 68 och Davis Dam Grade. Maxar man vikten på kroken påverkas som väntat räckvidden en hel del och i testerna halverades denna. Pickupens maximala räckvidd är 64,4 mil vilket alltså skulle resultera i 32,2 mil om du lastar fullt. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

DC Universe slutar streama tv och film
DC:s egen streamingtjänst ska nu fokusera på enbart serietidningar

DC Comics egna streamingtjänst "DC Universe" kommer att sluta att sända tv-serier och filmer i början av nästa år och framöver enbart fokusera på digitaliserade serietidningar från DC:s superhjälte-universum. DC Universe drog igång i USA 2018 och där har tittare kunnat ta dela av Superman, Batman och andra hjältar och skurkar från DC-universumet i form av film, tv-serier och digitala serietidningar. Mycket av DC:s film- och tv-grejer kommer nu istället att migrera till HBO:s streamingtjänst HBO Max och kvar på DC Universe blir då bara de digitala serietidningarna. Efter den 21 januari nästa år kommer det att finnas över 24.000 serietidningar på DC Universe. DC Comics uppger även att tjänsten kommer att lanseras internationellt nästa sommar så kanske även vi i Sverige får möjligheten att ta del av den. Ett abonnemang på DC Universe med bara serietidningar kommer att kosta 8 dollar i månaden eller 75 dollar för ett helårsabonnemang. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Logitech presenterar MX Anywhere 3
Ny mini-mus ger dig 70 dagars batteritid

Logitech har presenterat en ny mus i MX-serien och den här gången är det minstingen MX Anywhere 3. Enheten är, inte helt oväntat, en vidareutveckling av Anywhere 2s som släpptes för ett par år sedan. Nytt för denna gång är programmerbara sidoknappar som bland annat låter dig snabbt kontrollera tillgången till kameran och mikrofonen i Zoom-samtal. Mer specifikt handlar det om fler smidiga programspecifika funktioner du kan få tillgång till på musens sidoknappar via mjukvaran Logitech Options. Utöver trevliga knappar kommer musen även med en sensor som gör att Anywhere 3 går att använda på alla olika sorters underlag, oavsett om det är glas, trä eller annat. Även scrollhjulet i MX Anywhere 3 har fått lite kärlek och enheten har praktiskt taget ärvt det scrollhjulet från MX Master 3, vilket betyder att du snabbt kan scrolla förbi tusentals rader i Excel på bara några sekunder. Logitech MX Anywhere 3 kan kopplas till din dator via dongle eller Bluetooth. Totalt kan enheten kopplas till tre olika enheter och via mjukvaran Flow är det möjligt att hoppa mellan dessa enheter sömlöst. Det finns även en Mac-specifik Anywhere 3 som endast kör Bluetooth, men utöver avsaknad av dongle är det ingen skillnad på den versionen. Enheten har för övrigt en batteritid på upp mot 70 dagar och efter bara 1 minuts laddning är det möjligt att använda musen i 3 timmar. Logitech MX Anywhere 3 finns tillgänglig från och med idag via Logitechs hemsida och i välsorterade elektronikbutiker. Priset ligger på 999 kronor och enheten finns tillgänglig i svart, vitt och rosa. Mac-versionen kommer endast i grått. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Netatmos videodörrklocka snart i Sverige
Kommer kosta 3299 kronor

Det var i januari förra året som vi skrev om Netatmos videodörrklocka och snart är det dags för den att lanseras i Sverige, den 28 september närmare bestämt. När den presenterades var det den första smarta dörrklockan som hade stöd för Homekit och givetvis har den appar till både iPhone och Android. Videolagring och funktionerna i dörrklockan ingår i priset och allt sparas på ett internt microSD-kort. Den har inbyggd mikrofon och högtalare som gör att man kan prata med och höra den som ringer på klockan. Dörrklockan ersätter din traditionella trådbundna ringklocka och är alltså inte batteridriven. Priset kommer att ligga på 3299 kronor. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

BepiColombo ska spana efter tecken på liv på Venus
Tar det på vägen till Merkurius

Häromveckan blev det känt att astronomer kan ha hittat förutsättningar för liv på vår grannplanet Venus då man upptäckt gasen fosfin i Venus atmosfär. För att bringa klarhet i detta behövs dock ytterligare observationer vilka helst ska ske på lite närmare håll än via de två jordbaserade teleskop man använde för att hitta tecken på fosfin på Venus. Genom ett lyckligt sammanträffande så har den europeiska rymdmyndigheten ESA och deras japanska motsvarighet JAXA en rymdfarkost som är på väg mot Merkurius och som snart kommer att passera Venus. Det handlar om farkosten BepiColombo som lämnade jorden för två år sedan och som är på väg till Merkurius för att studera solsystemets innersta planet. Innan BepiColombo lägger sig i omloppsbana runt Merkurius måste dock farkosten bromsa ner sin hastighet vilket den kommer att göra genom att flyga förbi Venus två gånger. BepiColombos första förbiflygning runt Venus kommer att ske redan 15 oktober och då kommer farkosten att befinna sig cirka 10.000 kilometer från Venus. Det är oklart om BepiColombos instrument är tillräckligt kraftfulla för att hitta fosfin på Venus redan då och sannolikt är chansen större under farkostens andra förbiflygning. Den kommer att ske i 10 augusti 2021 och då på bara 550 kilometer avstånd från Venus. Någon gång i slutet av 2025 är det tänkt att BepiColombo ska nå sitt slutmål Merkurius. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för Your Honor
Bryan Cranston spelar domare i ny serie

Your Honor är en ny serie i tio delar och i den får vi se skådespelaren Bryan Cranston spela en domare som försöker skydda sin son som varit inblandad i en smitolycka där en person omkom. Serien kommer till Showtime i December. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Cyberpunk 2077 kommer vara kortare än Witcher 3
Då folk tyckte Häxkarl-spelet var för långt

The Witcher 3 är ett väldigt matigt spel. Själva mainstoryn tar runt 50 timmar att bränna igenom, men det är väldigt lätt att lägga ytterligare 100 timmar i spelet. Och det gäller bara en genomspelning. Hur läget ligger till med hur många timmar vi kommer få tillbringa i Night City har varit okänt , men i samband med förra veckans Night City Wire fick vi en liten fingervisning i hur långt spelet kommer vara och det ser ut att bli snäppet kortare än The Witcher 3. Patrick K Mills, senior quest designer för Cyberpunk 2077, berättar att detta beror på det helt enkelt var många spelare som aldrig ens tog sig till slutet i Witcher 3-berättelsen och har därför siktat på en kortare speltid: "We do know that the main story run in Cyberpunk 2077 is slightly shorter than The Witcher 3. We got a lot of complaints about The Witcher 3x27s main story just being too long. And looking at the metrics, you see tremendous amounts of people played through that game really far, but never made it to the end. We want you to see the whole story. So, we did shorten the main story, but we have lots to do. And in terms of a completionist campaign, I just donx27t have that number," Så, förvänta er inte att Cyberpunk 2077 kommer bli ett kort spel som går att beta av på en kväll, men förvänta er heller inte att behöva lägga ner en bit över en arbetsvecka i spelet för att nå eftertexterna. Cyberpunk 2077 kommer släppas 19 november till PC, PS4, Xbox One och Stadia. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

Bimota Tesi H2 släpps den 1 oktober
Din för 64.000 euro

Bimota har teasat hojen ett tag men snart är det dags för lansering. Den 1 oktober kommer Tesi H2 att släppas lös och det är en riktig värstingmaskin som endast kommer att tillverkas i 250 stycken exemplar. På prislappen kommer det att stå ganska så saftiga 64.000 euro. Är du sugen ska det gå att beställa en nu. Den som köper får en hoj med navstyrning och motor hämtad från Kawasaki Ninja H2. Fyran är kompressormatad, på 998 kubik och ger i Kawan 228 hästar. Tesi H2 ska väga in på 207 kilo och lär bli ganska så kvick. På utrustningssidan hittar vi Brembos Stylema-ok framtill och dessa greppar om 330 millimeter stora skivor. För fjädrandet står Öhlins TTX-dämpare, det finns även en styrdämpare från Öhlins och denna är elektroniskt styrd. Teknikmässigt finns det bland annat launch control, traction control med nio steg och quickshifter. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Varken WeChat eller TikTok blockerades i USA igår
Tomma hot från Donald Trump?

Förra veckan utfärdade USA:s president Donald Trump en order som skulle blockera de båda kinesiska tjänsterna TikTok och WeChat från amerikanska appbutiker igår men så blev inte fallet. TikTok undvek en blockering efter det att Trump i helgen gav sitt godkännande till att Oracle skulle få köpa och driva den amerikanska delen av TikTok. WeChat klarade sig undan en blockering efter det att en domstol i USA beslutat att stoppa blockeringen efter att en grupp WeChat-användare som kallar sig för "WeChat Alliance" lämnat in en stämning mot den amerikanska staten. Blockeringen av TikTok sköt Trump själv upp en vecka efter att ha godkänt en eventuell affär mellan Oracle och TikToks kinesiska ägare Bytedance. Hur länge en eventuell blockering av WeChat i USA skjuts upp är oklart. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya BMW M3 presenteras på onsdag
Grönt är skönt

På onsdag är det dags för BMW att presentera nya M3 och det här är de senaste teaserbilderna vi får på prestanda-versionen. Som vi kan se blir lanseringsfärgen härligt grön och vi får en skymt av den nya fronten som kommer att innehålla den massiva grillen. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Kolla in Marvels trailer för WandaVision
"We are an unusal couple"

Under gårdagens Emmy-utdelningar hade trailern för Marvels kommande tv-serie WandaVision premiär och den kan ni nu kolla in här. I WandaVision får tittarna följa Wanda Maximoff och Vision (Elizabeth Olsen och Paul Bettany) i en MCU-spinoff som sker efter det som utspelades i Avengers: Endgame. Exakt hur det ska gå till återstår att se då inte särskilt mycket av handlingen är känd. Trailern här ovanför gör kanske inte tittarna så mycket klokare över vad de har att vänta. WandaVision kickar igång på Disney+ någon gång mot slutet av året. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för The Opening Act
Film om ståuppkomik med massor av ståuppkomiker

The Opening Act är en kommande komedi som handlar om en snubbe vid namn Will Ox27Brien vars stora dröm i livet är att bli ståuppkomiker. En dag får Wil chansen att öppna upp för en humorshow med sin idol vilket ger honom chansen att uppfölja sin livsdröm. Filmen är skriven och regisserad av ståuppkomikern Steve Byrne. Han har samlat på sig ett gäng kollegor för diverse roller i filmen så som Jimmy O. Yang, Alex Moffat, Cedric the Entertainer, Neal Brennan, Roy Wood Jr., Bill Burr, Whitney Cummings, Jermaine Fowler, Ken Jeong, Russell Peters och Debby Ryan. The Opening Act beräknas ha premiär under nästa månad. Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0

Lugn och sansad diskussion om nästa generations konsoler
Söndagsnörderi med Digital Foundry

Om man är sugen på att lyssna på några kunniga snubbar diskutera hur Microsofts Xbox Series S passar in i nästa generations konsoler samt hur kraftiga dessa konsoler kan vara så kan du kolla in klippet ovan. Där diskuterar nämligen några snubbar från Digital Foundry, lugnt och sansat, allt de hitintills vet om Microsofts och Sonys nya konsoler. Förvänta dig dock inte en massa flashig grafik och snack om vilken konsol är bäst. Utan detta är helt enkelt en konversation med snubbar som har rätt bra koll på saker och ting om vad dessa konsoler kan göra. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0

En Batvinge av LEGO
Riktigt fin!

Förra året släppte LEGO en väldigt inspirerande byggsats, nämligen Batmobilen från Tim Burtons Batman-film från 1989. Om lite drygt en månad kommer de släppa ännu en byggsats från denna film. Då blir det Batvingen som kommer bestå av 2 363 bitar. Den som kan räkna ser snabbt att det är nästan 1 000 bitar färre än förra årets Batmobil-bygge och därför är den också cirka 500 kronor billigare än bilen. Priset landar på 2 299 kronor. Den är rejält stor dock med sin vingbredd på 55 centimeter. Om man är orolig över att den inte får plats i hyllan så har bygget specialbrickor som gör att man kan hänga upp den på väggen. LEGO:s Batvinge kommer börja säljas till VIP-medlemmar den 21 oktober och till resten av befolkningen från och med den 1 november. Tumnagel
43.5°
+
Frode Wikesjö
0

Några bilder på PlayStation 5
En rejäl pjäs

I samband med att Microsoft visade upp sina konsoler Xbox Series S och Xbox Series S passade de även på att skicka ut prototyper till YouTube-profiler så folk kunde få en bättre uppfattning om hur dessa konsoler såg ut. Sony har dock inte släppt iväg några enheter ännu vilket innebär att man kanske inte har lika bra koll på hur PlayStation 5-konsolen kommer se ut. Minst en enhet har dock letat sig till den Taiwanesiska myndigheten NCC som har tagit lite bilder med konsolen. Som du kan se på bilderna har man en lagt konsolen bredvid en linjal som då ger en bättre uppfattning om hur stor konsolen kommer vara. Sony kommer släppa PlayStation 5 här i Sverige den 19 november. Priset i euro ligger på 499 för vanliga versionen och 399 för den skivlösa versionen. Svenska återförsäljare har prissatt dessa konsoler med 5 999 kronor och 4 999 kronor. Tumnagel
26.4°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för The Murders at White House Farm
Historien om en av Storbritanniens brutalaste mord

Här är trailern för miniserien The Murders at White House Farm som handlar om en händelse där någon mördade en hel familj i England 1985. Polisen misstänkte först att det var dottern i familjen som var mördaren men vid närmare undersökning visade det sig att fallet inte riktigt var så enkelt. An infamous true crime story. Over thirty years ago, three generations of one family were murdered at their isolated farm. Initial evidence pointed the finger at the daughter of the family who had a history of mental illness, however one detective refused to accept this and delved deeper into the investigation. His determination uncovered new evidence that shed suspicion on another family member. This is a dramatized true crime story based on extensive research, interviews and published accounts, looking at the mystery behind what happened that fateful day. The Murders at White House Farm har premiär på HBO under nästa vecka. Du kan läsa mer om White House Farm murders på Wikipedia via länken nedan. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Minttu som smakar kanelbulle
Lanseras imorgon

Minttu har den senaste tiden presenterat ett gäng skojiga smaker på sin dryck. Den senaste som ska smaka kanelbulle lanseras imorgon. Kanske ett perfekt tillbehör till den vanliga kanelbullen på kanelbullens dag som firas den 4 oktober. Endast 200 stycken flaskor kommer att finnas i Systembolagets beställningssortiment och priset för en som är på 50 centiliter är 193 kronor. Alkoholhalten ligger på 30 procent. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Deltagarna i På spåret 2020
Har premiär den 27 november

Fredagen den 27 november klockan 20.00 har en ny omgång av TV-programmet På spåret premiär på SVT1. Nu får vi reda på vilka deltagarna är. Sex stycken nya par gör entré i burarna medan tre stycken lag återvänder. Lagen är Sanna Lundell & Plura Jonsson, Frida Boisen & Hamid Zafar, Farah Abadi & Johan Glans, Dilan Apak & Moa Lundqvist, Magdalena Forsberg & Claes Elfsberg, Marianne Ahrne & Anders "Ankan" Johansson, Tomas Alfredson & Ernst Billgren, Irena Pozar & Patrik Arve, Emma Molin & Hanna Dorsin. En släppfilm kring deltagarna finns att se på länken nedan. Läs mer om lagen i pressmeddelandet. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green

Två nya juicer från God Morgon
Sun Power och Berry Protect

Juice-tillverkaren God Morgon lanserar nu två stycken nyheter i kyldisken. Man beskriver juicerna som funktionella med innehåll av vitaminer och antioxidanter. Sun Power innehåller pressad solmogen apelsin, äpple, morot, yuzu och vitamin C och D. Berry Protect innehåller pressat äpple, blåbär, hallon och acerola och vitamin C och E. Båda rullas ut hos Ica och City Gross den här månaden och för en flaska på 0,85 liter får man betala 26,90 kronor. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Spiller - Groovejet (If This Ain't Love)
Fredagsklassikern

Vad hände egentligen för 20 år sedan? Jo, det ska jag tala om. Spiller släppte låten Groovejet (If This Ainx27t Love) med fantastiska Sophie Ellis-Bextor på sång och jag kan inte minnas hur många gånger jag har spelat den. Nu kom den tillbaka till mig igen efter en stunds frånvaro men den håller fortfarande. Grattis på fredag! Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Friterad kyckling inspirerad av Breaking Bad
Med curly fries såklart

Los Pollos Hermanos är en snabbmatsrestaurang som figurerar i TV-serien Breaking Bad. Här återskapar Binging with Babish lite mat från stället och skulle du vilja testa själv hittas receptet på länken nedan. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Augustines nya singel Coast
Akustisk och original

Den svenska singer-songwritern Augustine släppte nyligen singeln Coast och här har vi den både i akustisk och i original version. Videon till den förstnämnda är inspelad på Gotland i somras med Augustine vid ett elektroniskt piano. Augustine fick pris som "Årets Pop" på Manifestgalan 2020. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Ashley tillverkar skålar i trä
Ligger en hel del jobb bakom

I det här avsnittet ur Eaters serie Handmade får vi träffa Ashley Harwood som förvandlar stockar till skålar. Tumnagel
110kg
+
Bobby Green

Nine Inch Nails Quake-soundtrack nu på vinyl
Party like it's 1996

När spelet Quake släpptes 1996 var det Nine Inch Nails som låg bakom det officiella soundtracket. Nu släpps musiken för första gången på vinyl. Plattan kostar 40 pund och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
241kg
+
Bobby Green

Ny juice från Innocent
Smakar granatäpple, hallon och lime

Innocents senaste produkt är den vi ser här - Perfectly Purple. Det är en blandning av juice och ingredienser från växtriket. Den innehåller rosenvatten, biotin, spirulina och vitaminerna B7 (bra för hud och hår), B3, B5, B6 och C. Den ska smaka granatäpple, hallon och lime. Rödbeta ger den lila färgen. Ska finnas i butik nu och för en flaska som rymmer 75 centiliter får man betala runt 27,90 kronor. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green

Imorgon släpper Uniqlo ny höst-kollektion
Här är en första titt

Den 17 september, alltså imorgon, släpps Uniqlo U AW20 i butik. Kollektionen är designad av Christophe Lemaire som är Artistic Director på Uniqlo U tillsammans med hans team i Paris. Fokus har legat på plagg med neutrala toner och hudtoner. Målet är att framkalla en känsla av värme och mysighet - något som troligtvis alla vill ha när hösten och vintern kryper sig på. Det finns 38 stycken produkter för dam, 39 för herr och fyra stycken nya accessoarer. Tumnagel
64kg
+
Bobby Green

Årets Blossa-glögg smakar mynta och grönt te
Inspireras av Marrakech

I år tar Blossa-glöggen med oss till staden Marrakech och smaken vi bjuds på är mynta och grönt te. I staden finns torget Jemaa el-Fnaa och runt detta flera caféer som alla serverar ett sött marockanskt mynta-te. Detta har man alltså försökt att efterlikna samtidigt som man inte har plockat bort de traditionella glöggkryddorna. Designen på flaskan har inspirerats av det klassiska marockanska kaklet. Den grönblåa färgen ska föra tankarna till havet. Finns i Systembolagets beställningssortiment nu. Alkoholhalten ligger på 15 procent och för en flaska på 75 centiliter får man betala 124 kronor. Ett tips är att blanda glöggen med Champagne, Cava, Cremant eller Prosecco om man vill festa till det lite. Tumnagel
-5kg
+
Bobby Green

Här är Adidas Lego-skor
Festliga?

För några dagar sedan bubblade det upp att Adidas och Lego hade snickrat ihop ett par skor tillsammans. Nu får vi se hur dessa ser ut. Det man har gjort är att ta modellen Adidas ZX-8000 och sedan smyckat ut dessa i grälla färger och med Lego-loggan på plösen. På sidorna finns vad som ser ut som Lego-plattor men inga bitar lär fästa på ytan då plupparna ser för grunda ut. Där skosnörena möts kanske man dock kan sätta fast sin favorit-gubbe eller gumma. Släpps den 25 september och för ett par får man betala 130 dollar. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green