m
Audi rullar ut konceptbilen PB18 e-tron

Audi rullar ut konceptbilen PB18 e-tron
Eldriven superbil byggd för att köras

Bil / Audi

Monterey Car Week är nu i full gång på Pebble Beach i Kalifornien vilket innebär att biltillverkare visar upp både färdiga produktionsbilar och koncept. Audi har valt att delta med PB18 e-tron - en ny superbil som går på el och som saknar massa självkörande egenskaper, den här är till för att köras själv. En del inspiration har hämtats från konceptbilen Aicon som visades upp förra året, både när det kommer till design och till eldriften med solid-state-batterier.

Att man fokuserat på körning och föraren blir uppenbart när man ser att det bara finns en sittplats i bilen. Denna går även att flytta i sidled om man skulle vilja sitta i mitten när man kör. Väljer man att ha sätet längst åt sidan finns det även plats för en passagerare.

Bakom sätena och framför bakaxeln sitter batteripacket som är en blandning av aluminium, kolfiber och multi-material-kompositer. Placeringen ger en låg tyngdpunkt och bilens totalvikt ska inte överstiga 1.550 kilo. Batteriet som är på 95 kWh matar tre stycken elmotorer - en fram och två där bak som driver varsitt hjul. 150 kW matas till framaxeln medan bakaxeln får 350 kW. Det sammanlagda vridet anges till 830 newtonmeter. Kraften ska vara tillräcklig för att kunna göra 0-100 km/h på strax över två sekunder. Räckvidden ska vara 50 mil enligt WLTP-körcykeln. Man ska kunna ladda med 800 volt och då tar en full laddning bara 15 minuter. Det ska även gå att ladda trådlöst via en induktionsplatta i marken. Måtten på ekipaget är 4,53 meter på längden, två meter på bredden och 1,15 meter på höjden.

Läs mer om konceptet i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Audi rullar ut konceptbilen PB18 e-tron
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär i Pebble Beach – eldrivna Audi PB18 e-tron concept

Audi visar för första gången upp en designstudie på Pebble Beach Automotive Week i Monterey, Kalifornien. Den helt eldrivna Audi PB18 e-tron är en radikal vision av morgondagens supersportbil. Bred och låg, tydligt inspirerad av racingbanan och vindtunneln, är den byggd för att förflytta gränser. Själva konceptet och de utmanande linjerna skapades i Audis nya designstudio i Malibu i Kalifornien där märkets design utvecklas för framtiden. Det tekniska konceptet i PB18 e-tron har dragit fördel av Audi's många segrar i Le Mans. Audi Sport GmbH, Audis dotterbolag, har ansvarat för projektet. Förkortningen “PB18 e-tron” refererar både till Pebble Beach och det tekniska DNA som den delar med den framgångsrika LMP1-bilen Audi R18 e-tron.


Audi PB18 e-tron visar direkt på släktskapet med en annan spektakulär konceptbil från märket – Audi Aicon från 2017. Det gäller inte bara den karaktäristiska designen. De två konceptbilarna delar också eldriften med solid-state batterier som energibärare. Däremot är de varandras motsatser när det gäller användningsområden. Medan Aicon designades som en helautomatisk lyxbil för långdistansresor – en slags businessjet för vägen – utvecklades PB18 e-tron istället till en radikal körmaskin för racingbanan och vägen, med dynamik och känsla överst på kravlistan.

Det interna arbetsnamnet hos Audi var “Level Zero” – ett tydligt statement för att differentiera sig från nivå 3, 4 och 5 av autonom körning som annars har stort fokus hos Audi för närvarande. I Audi PB18 e-tron är det endast föraren som styr, gasar och bromsar. Därmed finns det varken komplexa system för automatiserad körning eller komfortdetaljer som adderar vikt. Istället finns ett förarsäte och en cockpit som är integrerade i en inre monocoque som kan skjutas sidledes. Med enbart föraren i bilen kan monocoquen placeras i mitten av bilen som en monoposto – den perfekta placeringen för racingbanan. Det är möjligt inte minst tack vare by-wire konstruktionen för styrning och pedaler; en mekanisk förbindelse behövs inte.

Gael Buzyn är chef för Audi Design Loft i Malibu – där Audi PB18 e-tron föddes. Han beskriver den viktigaste detaljen i specifikationen:

- Vi vill ge föraren en upplevelse som man annars bara får i racingbilar som Audi R18. Det är därför vi skapade interiören runt den ideala förarpositionen i mitten. Inte desto mindre har vårt mål också varit att ge PB18 e?tron en hög grad av vardagskapacitet, inte bara för föraren, utan också för en passagerare.

När förarens monocoque är placerad i sidoposition, där PB18 e?tron kan köras som i en vanlig bil, ger det plats för en passagerare. Sätet är då integrerat lågt över marken och utrustat med trepunktsbälte.

Inspirerad av motorsporten

Audi PB18 e-tron följer den traditionella arkitekturen i en mittmotoriserad sportbil med långt framskjuten kabin. Bilens tyngdpunkt är, till fördel för kördynamiken, placerad bakom sätena och framför bakaxeln. Och då handlar det inte om motor och transmission som i en konventionell bil, utan om ett batteripaket. En mix av aluminium, kolfiber och multi-material-kompositer borgar för en låg karossvikt. Inte minst tack vare det innovativa och jämförelsevis lätta solid-state batteriet räknar man med en totalvikt på mindre än 1,550 kg.

PB18 e-tron är 4,53 meter lång, 2 meter bred och bara 1,15 meter hög. Dimensioner som talar för en klassisk sportbil. Hjulbasen är 2,70 meter med korta överhäng. Från sidan dras ögat till den svagt sluttande taklinjen som är långt tillbakadragen med massiva C-stolpar. Tillsammans med den stora och nästan vertikala bakrutan påminner designen om en shooting brake – d.v.s. en kombination av en coupé och en kombi. Resultatet är inte bara en tydlig siluett utan även, med sina 470 liter, en tydlig bonus i bagageutrymme. Ett exklusivt och för utrymmet skräddarsytt väskset hjälper till att nyttja utrymmet maximalt, även om det för det mesta används till hjälm och racingoverall.

En smal röd ljuslist går över hela bakpartiet och understryker bilens horisontella linjer. Förarkabinen som är placerad mellan de breda hjulhusen syns knappt bakifrån. Den bakre diffusorns luftutsläpp har dragits långt upp – en annan funktion som hämtats från motorsporten. Diffusorn kan även flyttas nedåt mekaniskt för att öka downforce. Den bakre spoilern, som normalt är integrerad, kan förlängas bakåt med samma syfte.

Från varje vinkel märks de breda hjulhusen. De poängterar den extremt breda spårvidden i P818 e-tron och visualiserar potentialen i bilen med quattrodrivningen. De stora 22-tumshjulen, med åtta asymmetriskt designade ekrar, tillsammans med hjulhusens luftintag och utsläpp, säkerställer med sin rotation för tillräcklig lufttillförsel till de stora keramiska bromsskivorna.

Fronten domineras av den breda sexkantiga Singleframe-grillen med Audi-ringarna på motorhuven. Stora luftintag ser till att det finns tillräckligt med luft för att kyla bromsarna och den främre elmotorn. Breda och låga strålkastare med matrix- och laserteknik fulländar fronten hos PB18 e-tron. Laserstrålkastarna med sin enorma räckvidd har hämtats direkt från motorsporten. Tekniken debuterade med Audi R18 i Le Mans, där maximalt ljus gav en avgörande säkerhetsfördel under nattens hastigheter på över 300 km/h.

Audis designers har tagit en ny väg när det gäller luftflödet över motorhuven. Huven sluttar djupt och sammanbinder de markerade stötfångarna och tjänar samtidigt som luftflödes-deflektor. En design som känns igen från racingprototyper.

Samtidigt ger layouten föraren en unik sikt. När föraren ser ut genom den stora vindrutan rakt in i öppningen på den ventilerade huven och vägen, underlättar det vägen mot apex. I synfältet är en transparent OLED-yta monterad, där t.ex. den ideala kurvlinjen i nästa kurva kan visas med hjälp av navigationsdata och bilens elektronik. I vanlig vägtrafik, å andra sidan, visas navigationspilar och andra symboler, motsvarande en head-up display. Den stora cockpiten är fritt programmerbar och kan växla mellan olika layouter för bana eller väg.

Emotion utan emission: tre elmotorer och quattrodrivning

Konceptbilen använder sig av tre kraftfulla elmotorer – en fram och två bak, där de senare driver var sitt hjul. Upp till 150 kW levereras till framaxeln och 350 kW till bakaxeln – Audi PB18 e-tron är givetvis en äkta quattro. Systemeffekten är 500 kW och med boost kan föraren temporärt mobilisera upp till 570 kW. Det kombinerade vridmomentet på upp till 830 Nm förväntas ge en acceleration från 0 till 100 km/h på knappt mer än 2 sekunder – en hastighet som marginellt skiljer sig från nuvarande LMP1 prototype.

I normal trafik kan föraren begränsa maxhastigheten till förmån för räckvidden. Begränsningen är enkel att deaktivera på racingbanan. Det är inte bara prestanda i fokus utan även maximal effektivitet. Medan bilen körs återvinns stora delar av energin; upp till moderat inbromsning är det bara elmotorerna som bromsar. Det är bara vid hård inbromsning som de hydrauliska bromsarna aktiveras.

Konceptet med separata elmotorer på bakaxlarna ger stora fördelar när det gäller sportiga köregenskaper. Torque Control Managern, som arbetar tillsammans med den elektroniska stabilitetskontrollen (ESC), fördelar kraften till främre och bakre hjulen efter behov. Vridmomentstyrningen ger maximal dynamisk känsla och stabilitet. Tack vare den nästan omedelbara responsen från elmotorerna är styrningen blixtsnabb.

Det vätskekylda solid-state batteriet har ett energiinnehåll på 95 kWh. En fulladdad bil ger en räckvidd på över 500 kilometer i WLTP-körcykeln. Audi PB18 e-tron är redan utvecklad för att kunna laddas med 800 volt. Det gör att batteriet kan laddas fullt på bara ca 15 minuter. Audi PB18 e-tron kan även laddas trådlöst via induktion med Audi Wireless Charging (AWC) genom en laddplatta på golvet där bilen parkeras.

High-tech från LMP1: hjulupphängningen

Fram och bak är det individuell hjulupphängning vid nedre och övre tvärlänkarna, och, vad som är vanligt inom racing, ett push-rod system på framaxeln och pull-rod system på bakaxeln – i båda fallen med adaptiva magnetic ride-stötdämpare. Hjulupphängningen i Audi R18 e-tron quattro, tävlingsbilen från Le Mans, tjänade som förebild för den grundläggande arkitekturen.

Hjulen mäter 22 tum i diameter och är skodda med 275/35 däck fram och 315/30 bak. Stora keramiska bromsskivor med 19-tums diameter, tillsammans med elbroms ser till att Audi PB18 e-tron bromsas in säkert och stabilt även under tuffa förhållanden på bana.

På väg mot serieproduktion – eldriven mobilitet hos Audi

Audi har utvecklat helt eldrivna och hybriddrivna bilar sedan sent 1980-tal. Den första bilen i produktion som kombinerade en förbränningsmotor med elmotor var Audi duo från 1997 i form av en A4 Avant. Audi R8 e-tron, som avtäcktes på Frankfurtmässan 2009 och satte rekordtid för en elbil på nordslingan på Nürburgring 2012, var en annan milstolpe i teknikutvecklingen.

2014 kom plug-in hybriden Audi A3 e-tron på 150 kW (204 hk) med en räckvidd på upp till 50 kilometer enligt NEDC. Audi Q7 e-tron presenterades 2016, framdriven av en 3.0 TDI-motor och elmotor på totalt 275 kW (373 hk) och 700 Nm i vridmoment med en räckvidd på upp till 56 kilometer.

2015 avtäcktes konceptbilen Audi e-tron quattro concept på bilsalongen i Frankfurt – föregångaren till märkets första helt eldrivna bil i serieproduktion. Den nya kommande elsuven beräknas ge den en räckvidd på mer än 400 kilometer enligt WLTP-körcykeln med utrymmen och komfort som i en traditionell stor Audi. I september 2018 presenteras Audi e-tron, produktionsversionen av den helt nya elsuven.

Koncept och tjänster för olika behov

Sedan 2017 har Audi börjat bygga en ny generation visionära konceptbilar som ger en föraning om kommande generationer – eldrivna och fokuserade för respektive ändamål. Lyxbilen Audi Aicon inledde med fokus på långresor; PB18 e-tron markerar en annan milstolpe. Fler koncept, bl.a. för urban trafik, utvecklas redan och kommer att presenteras under de kommande månaderna. Samtidigt utvecklas koncept med nya former av ägande och nyttjande av premiummobilitetstjänster.
48.4°
0

Audi rullar ut konceptbilen PB18 e-tron

Eldriven superbil byggd för att köras

Helen McCrory är död
Polly Gray har lämnat oss

Den brittiska skådespelaren Helen McCrory har dött 52 år ung. Dödsorsaken var enligt hennes make, Damian Lewis, cancer vilket ju är otroligt sunkigt. Helen var väl på senare dar mest känd som Polly Gray i Peaky Blinders samt som Narcissa Malfoy i Harry Potter-filmerna. Tumnagel
35.4°
+
Frode Wikesjö
0

Amazon lägger ner sitt Sagan om Ringen-MMO
Efter 2,5 års utveckling

Bloomberg rapporterar om att Amazon har lagt ner utvecklingen av det kommande Sagan om Ringen-MMO-spelet på grund av en dispyt företaget haft med Tencent. Detta utvecklades av Amazon Game Studios tillsammans med kinesiska Leyou Technologies Holdings Ltd. som köptes av Tencent förra året. Enligt Bloomberg lyckades Amazon och Tencent inte komma överens vem som skulle ha vad så därför lades utvecklingen helt enkelt ner. De som jobbade med spelet ska ny flyttas över till andra projekt. Amazon Game Studios offentliggjorde detta MMO-spel som skulle vara gratis att spela sommaren 2019. Vi fick aldrig se något konkret från utvecklingen så det är högst oklart hur långt de hade kommit. Tumnagel
36.5°
+
Frode Wikesjö
0

Firefox, Opera och Edge dissar FLoC
Vill inte ha Googles nya cookie-lösning

Google hade ambitionen att försöka ersätta tredjepartscookies via en ny teknologi som de kallar FLoC. Denna nya annonsteknologi fick snabbt kritik från flera håll då den ansågs skada användarintegriteten även om Google påstår att den respekterar användarnas integritet mer än vanliga cookies. Webbläsarna Vivaldi, Opera samt Brave har redan sagt att de inte kommer stödja FLoC och nu får de sällskap av två tyngre webbläsare. För både Mozilla och Microsoft har nu sagt att de inte heller kommer stödja FLoC i sina webbläsare. Det innebär att man kommer surfa FLoC-fritt i både Firefox och Edge. Apple har inte beslutat hur de ska göra med Safari ännu förutom att de sagt att de håller på att titta på det. Kör man Chrome och vill kolla ifall Google har börjat FLoCa dig så kan du göra det här. DuckDuckGo har också släppt ett tillägg som gör att du kan blockera FLoC i Chrome. Tumnagel
41.0°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in demot för Resident Evil Village
Om du inte hinner prova själv

Precis som utlovat släppte Capcom ett spelbart demo av Resident Evil Village natten till i dag. Det kommer dock endast vara tillgängligt under några så sätt igång och spela om du vill testa själv. Om du bara vill kolla in en genomspelning kan du kolla in det ovan. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

iPhone 13 väntas få riktigt tjocka kameralinser
Less is more fast tvärtom

Nu börjar de första läckorna av iPhone 13 dyka upp, den här gången i form av CAD-ritningar från ett företag som gör skal. Om läckan är korrekt så kommer kameramodulen att växa rejält i år och Apple verkar tänka att om man kan, varför inte ta i rejält. Även om man kan göra mycket trix med mjukvara så är ju större lins och större sensor något som utan tvekan betyder bättre bilder, framförallt under dåliga ljusförhållanden. Sen är det lite småjusteringar, EverythingApplePro tror bland annat att man kommer att integrera SIM-kortet med moderkortet, alltså inte själva SIM-kortet man stoppar i utan tekniken för att läsa SIM-kortet. Varför har vi förresten inte bara slutet med SIM-kort ännu? Hur svårt ska det vara att komma överens om en eSIM-teknik? Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

NASA väljer SpaceX som leverantör till Artemis-programmet
Som ensam leverantör av månlandare

NASA bestämde sig natten till i dag att endast gå vidare med SpaceX anbud på månlandare. SpaceX alternativ hade enligt NASA flertalet fördelar jämfört med konkurenterna. Bland annat erbjöd rymdskeppet mycket plats för astronauterna, dubbla luftlås och mycket lagringsutrymme för att ta med tillbaka månstenar i. Denna månlandare ska ta två amerikaner till månen som ska spendera runt en vecka på månen innan de beger sig tillbaka igen. Tanken är att allt detta ska ske innan 2024 men om det blir av återstår att se. Hur som helst är kontraktet som NASA nu ger SpaceX är värt 2,89 miljarder dollar. Tumnagel
48.3°
+
Frode Wikesjö
0

Apple är miljövänliga när de inte packar med laddare
Sparar tydligen 861 000 ton koppar, zink och tenn

Som bekant slutade Apple packa med någon laddare när iPhone 12 släpptes i butiker. Många har säkert en laddare eller två övers i någon låga någonstans, men vissa har dåligt med det eller köper sin första iPhone och behöver därför köpa en ny. Men miljömässigt verkar det vara rätt vettigt då Apple nu påstår sparar 861 000 ton av koppar, zink och tenn genom att inte längre packa med någon laddare med sina telefoner. På grund av detta har paketen också blivit mindre vilket innebär minskad användning av kartong samt att de får plats med 70 procent fler enheter på samma utrymme. Apple nämnde också att de reducerade sin CO2-utsläpp från 25,1 miljon ton i 2019 till 22,6 miljon ton under 2020 och minskat sin energiförbrukning med 13,9 miljoner kWh. Tumnagel
51.1°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Battlefield 6 kanske inte släpps till gamla konsoler
Låter vettigt

I veckan började det dyka upp rapporter om att nästa Battlefield-spel inte kommer att släppas till PlayStation 4 eller Xbox One när det väl släpps senare i år. Detta skulle ju innebära att DICE har lite mer frihet att fläska på då man i så fall inte behövde begränsa sig till den begränsade prestandan som förra generationens konsoler har. EA har tidigare sagt att nästa Battlefield-spel kommer vara på en episk skala som ingen tidigare har skådat samt att spelet kommer utnyttja kraften i de nya konsolerna till max. Detta låter ju onekligen som att det inte går ihop med datorkraften som konsolerna från 2013 kör. Men då det fortfarande är rätt svårt att få tag i en ny konsol spekuleras det i att spelet kommer släppas direkt på Xbox Game Pass för att få så stor spelarbas som möjligt samt dra in lite extra para. Tumnagel
53.0°
+
Frode Wikesjö
0

Svenska Ekobot rensar ogräs på egen hand
Ska göra jordbruket mer hållbart

Ekobot är en svensktillverkad autonom ogräsrensare som identifierar ogräs på odlingar och som sedan plockar bort det. Detta görs med hjälp av robotens artificiella intelligens och maskinseende via visionsteknologi. Ekobots AI samlar också konstant in data, data som man sedan kan använda för att optimera ogräshanteringen ännu mer. Genom att låta Ekobot rensa ogräset slipper jordbrukaren använda bekämpningsmedel och på så vis hålla sina odlingar hållbara samt ekologiska. Under årets andra kvartal kommer Ekobots robotar börja användas i kommersiella odlingar ute hos svenska kunder. De har också siktet inställt på den internationella marknaden och kommer efter sommaren genomföra demonstrationer nere i Nederländerna. Ekobot tog sig nyligen också in på Nasdaq-börsen och kommer under hösten vara en av finalisterna i innovationstävlingen Agtech Challange som arrangeras av Hushållningssällskapet. Tumnagel
46.5°
+
Frode Wikesjö
0

Kamerahalsband på varg
Häng med vargen V089

Här får vi följa med på en tur med en varg i Minnesota. Några forskare satte nämligen en Vectronic-Aerospace-kamera på en varg som spelade in 30-sekundersklipp med hämna mellanrum. Trots att en stor del av kameran täcks av vargens päls kan man se hur vargen tuggar på ben, fångar fisk och plaskar i vatten. Tumnagel
39.7°
+
Frode Wikesjö
0

Ny Avatar-serie på väg till YouTube
Trailer släpps nästa vecka

Den officiella YouTube-kanalen för Avatar: Legenden om Aang (Avatar: The Last Airbender) meddelade under gårdagen att en ny Avatar-serie är på gång. Serien kommer sändas på YouTube så man ska nog kanske inte förvänta sig någon ny episk historia utan. Det är nog mer troligt att det blir kortare historier och avsnitt vilket passar plattformen mer. Exakt vad det blir kommer vi dock få reda på på måndag när de släpper den första trailern. Själva serien kommer ha premiär den 24 april. Vad det än blir är det kul att se att Nickelodeon har mer Avatar att bjuda på. I Sverige kan man se samtliga tre säsonger av Avatar: Legenden om Aang på Viaplay. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

Vilken extern hårddisk är bäst för din PlayStation 5?
Digital Foundry försöker reda ut detta

Nyligen fick PlayStation 5 ny funktionalitet vilket gjorde att man kunde lagra PlayStation 5-spel på en extern hårddisk så länge den externa lagringen fyller kravet med att ha överföringshastighet på över 5Gbps. Spelen man lagrar externt kommer dock inte kunna spela direkt, utan du måste föras tillbaka till konsolens interna SSD-lagring när du ska spela. Men vilken hårddisk är bra att köra då? Det är något som prestanda- och hårdvarufantasterna borta på Digital Foundry försökt reda ut. De körde nämligen ordentliga tester med en rad olika hårdiskar och kopplingar. Samsung 870 QVO SATA vekar vara alternativet de gillar bäst och du kan kolla in deras tester i klippet ovan eller läsa det i textform via länken nedan. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

VWs eldrivna prestandabilar döps till GTX
Kommer alla ha fyrhjulsdrift

Nu har Audi och Skoda presenterat lite snabbare versioner av sina motsvarigheter till Volkswagens prestandaversion av ID.4 så då är det dags för Volkswagen. Det har ryktas om att namnet kommer att bli GTX och nu är det officiellt att det blir så. Precis som GTI och GTE så blir det här ett varumärke. Presentation sker 28 april, men några hemligheter finns egentligen inte. Det kommer att bli fyrhjulsdrivet (därav X) och modellen kommer att få 299 hästar. Troligen kommer det precis som hos Skoda även att komma ett fyrhjulsdrivet alternativ med 265 hästar, Skoda har valt att inte döpa den till RS utan överlämnar det till 299-hästarn och det är troligt att Volkswagen följer samma väg. ID.4 GTX har setts på spionbilder och då har bilen en slankare taklinje och är lite mer coupe-inspirerad, så det kommer att bli skillnader även på utseendet. Hur mycket man kommer att göra på chassi och liknande återstår att se. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Alfred Molina återvänder Doctor Octopus
I alla fall enligt Alfred Molina

Förra året börjad det snurra rykten om att skådespelarna från de tidigare Spider-Man-filmerna skulle dyka upp i kommande Spider-Man: No Way Home. Bland annat så snackades det om att Alfred Molina skulle återvända till som Doktor Otto Octavius. Nu har ingen mindre än Alfred Molina själv bekräftat detta och man får väl utgå från att han har koll på sin egna situation. Han nämnde nämligen detta i en intervju med Variety att han ska reprisera sin roll från Sam Raimis Spider-Man 2 från 2004. "When we were shooting it, we were all under orders not to talk about it, because it was supposed to be some great big secret. But, you know, it’s all over the internet. I actually described myself as the worst kept secret in Hollywood!" Nu kan man väl mer eller mindre utgå från att Spider-Man: No Way Home kommer bli någon form av historia med Spider-Verse-liknande parallella universum vilket ju onekligen låter lovande. Bonusklipp nedan. Tumnagel
43.2°
+
Frode Wikesjö
0

LG lanserar tre 4K-projektorer
Med laser som ljuskälla

LG har nu lanserat sina 4K-projektorer i Sverige. Dessa inkluderar LG ProBeam Laser 4K (BU50NST), LG CineBeam Laser 4K (HU85LS) och LG HU810P 4K. Samtliga modeller kommer med LG:s smart-tv-system, webOS, och använder laser som ljuskälla. LG lovar att ljuskällans livslängd är betydligt längre än en konventionell projektorlampa på grund av detta. Enligt dem ska källan klara av att visa 6 000 långfilmer innan den behöver bytas ut, vilket skulle motsvara att man spelar upp film åtta timmar om dagen i sju år. LG ProBeam Laser 4K är en mer kompakt modell men kan trots det få till en 4K-upplösning med en bildstorlek på upp till 300 tum. Ljusstyrka ligger på 5 000 ANSI Lumens och kör HDBaseT och kan ta emot fem olika signaler via en enda kabel. Tumnagel
41.1°
+
Frode Wikesjö
0

S04 av Castlevania har premiär nästa månad
Blir också seriens sista

Den fjärde säsongen av Castlevania har premiär på Netflix den 13 maj. Detta kommer tyvärr bli seriens sista säsong dock har Netflix planer på att göra en ny Castlevania-serie som ska följa ett nytt gäng karaktärer. En kort teaser finns att beskåda och den hittar du i tweeten nedan. Tumnagel
44.7°
+
Frode Wikesjö
0

Hyundai släpper pickupen Santa Cruz
Variant av Tucson

För i tiden fanns det en kategori bilar som var hälften personbil, hälften pickup. Kategorin har varit död rätt länge nu men nu gör Hyundai ett nytt, modernt försök där hälften är SUV och hälften är pickis. Låter ju som en helt vanlig pickis tänker du, men nä, det här är lite mer vanlig bil i sin form ändå eftersom SUV-delen egentligen är en Tucson och det inte är någon Land Cruiser direkt utan snarare en crossover. Modellen kallar man för Santa Cruz och här i Europa lär vi inte se den. Faktum är att det nog bara blir USA som den kommer att säljas i. Modellen har fyra dörrar och så klart en pickisbädd och drivs av en bensinfyra på antingen 190 eller 275 hästar. Frågan är om den här bilen kommer att träffa helt rätt i USA eller om de tycker att den är alldeles för liten. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Leisure Suit Larry - Wet Dreams Dry Twice släpps till konsol 18 maj
Mer snuskäventyr till folket!

Gillar du äventyrsspel med diverse snusk och en drös sexreferenser? Då har vi goda nyheter då Leisure Suit Larry - Wet Dreams Dry Twice kommer släppas till konsol om en månad. Spelet släpptes till PC i oktober, men från 18 maj kommer vi få ta oss an nya äventyr med den pilske Larry på PS4, Xbox One och Nintendo Switch. Tumnagel
41.9°
+
André Stray
0

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
82kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
81kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
74kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
39kg
+
Wille Wilhelmsson

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
86kg
+
Roger Åberg

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
99kg
+
Wille Wilhelmsson

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
81kg
+
André Stray

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
204kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu drar årets försäljning av majblommor igång
Köp i butik eller i barnens webbshoppar

Idag drog årets försäljning av majblommor igång, de små pinsen som säljs för att motverka barnfattigdom i Sverige. Traditionellt har majblommor sålts av skolbarn men på grund av pandemin fick detta ställas in förra året. I år har Majblomman förändrat upplägget av försäljningen vilket innebär att skolbarn kan skapa sina egna webbshoppar där de kan sälja de fysiska Majblommor som skulle sålts förra året och samla in pengar till sin skolklass. De fysiska Majblommorna från 2020 kommer även att säljas i ICA-butiker såväl som i Majblommans egna webbshop. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur skolbarn som vill sälja Majblommor kan skapa sina egna webbshoppar för att sälja dessa. Det kommer även att säljas en digital variant av Majblomman 2021 vilken alla som donerar pengar till Majblommans arbete mot barnfattigdom kommer att få. Det kan man göra genom att bidra till insamlingar som kan startas av företag och privatpersoner på Majblommans hemsida. Ni kan kolla in både förra årets fysiska Majblomma såväl som årets digitala Majblomma på bilden här ovanför. Tumnagel
89kg
+
Wille Wilhelmsson

Le Creuset släpper ny serie med ugnstillbehör
Med nonstick

Le Creuset är kända för sina färgglada köksprylar men nu släpper man en serie med ugnstillbehör som inte är så färgglada. Tillverkade av hårdanodiserat aluminium och med PRFE-beläggning och man lovar att de ska tåla hårda dag så de går att diska i maskin och köras i ugn upp till 260 grader. De olika plåtarna och formarna kostar mellan 409 och 789 kronor och köper man flera så går de att förvaras i varandra. De finns i butik från 1 maj. Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg

Patagonia skippar företagsloggor på sina kläder
För att kläderna ska få längre livslängd

Klädmärket Patagonia har beslutat att framöver tacka nej till företag som vill köpa Patagonia-kläder försedda med företagens egna logotyper. Detta är något man gör av miljöhänsyn då man tror att livslängden på ett klädesplagg blir kortare om detta är försett med en företagslogotyp. I ett blogginlägg skriver Patagonia: "What we’ve learned is that adding an additional non-removable logo reduces the life span of a garment, often by a lot, for trivial reasons. People change jobs, and the extra logo makes for an awkward re-gift. People tend not to pass logoed gear down to their kids, and not everyone wants to be an advertisement on weekends, even if they’re proud to go into work on weekdays. The result? Perfectly good gear ends up forgotten in the closet—or worse, gets tossed in the trash." Enligt Patagonia så slängdes bara 2018 11,3 miljoner ton kläder på soptippen, något som man hoppas minska med initiativet att inte längre tillåta företagslogotyper på sina kläder. Tumnagel
189kg
+
Wille Wilhelmsson