m
Audis Aicon kör själv och upp till 80 mil på en laddning

Audis Aicon kör själv och upp till 80 mil på en laddning
Låt dig färdas i lyx

Bil / Audi

Ett av koncepten Audi visar upp i Frankfurt är Aicon - en självkörande elbil i nivå 5 med upp till 80 mils räckvidd. Här finns varken ratt eller pedaler utan du åker endast med som en passagerare så sköter bilen resten. Fyra stycken personer får plats och insidan ska vara som en lyxig förstaklass-upplevelse.

Bilen är 5,4 meter lång, 2,1 meter bred, 1,5 meter hög och har en hjulbas på 3,4 meter. Som vi kan se saknar den konventionella strålkastare och baklampor och istället sitter där digitala skärmytor med hundratals pixlar. På dessa kan animationer i alla möjliga färger visas, eller strålkastarljus om man nu skulle vilja det. Skärmarna kan även användas för att varna gående eller cyklister när man kommer farande. Det ska även finnas projektorer som projicerar olika signaler på marken. Under skalet finns fyra stycken elmotorer som driver varsitt hjul. Effekten ska totalt vara 354 hästar och 550 newtonmeter.

Allt om konceptet finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Frankfurtsalongen: Audi Aicon – autonomt på väg mot framtiden

Audi vision nivå 5
Revolutionär design
Helt eldriven med upp till 800 kilometers räckvidd
Med designstudien Audi Aicon visar märket med de fyra ringarna upp en autonom Audi för framtiden – utan varken ratt eller pedaler. Som designkoncept visar den fyrsitsiga studien prov på både den exteriöra och interiöra designen för nästa årtionden. Teknikstudien förenar innovationer i drivlina, chassi, digitalisering och hållbarhet. Audi Aicon är konstruerad för ren eldrift och beräknas kunna köras mellan 700 och 800 km på en enda laddning.

Som mobilitetskoncept visar Audi Aicon på en vision för morgondagen, där känslan av lyxig förstaklass kombinerats med en transportlösning som varken behöver ratt eller pedaler men ändå kan erbjuda all komfort i form av modern kommunikationsteknik och utmärkt ergonomi.

Audi Aicon är den direkta motsatsen till en robottaxi, som reducerats till ren funktion. Audi Aicon är istället en sneak peak på morgondagens prestigebil som skall uppfylla kraven från de mest kräsna kunderna.

Spektakulär exteriör

Audi Aicon är spektakulär från varje vinkel. Bara storleken – med en längd på 5,444 mm, bredd på 2,100 mm och höjd på 1,506 mm – placerar den i det övre toppsegmentet i D-klassen. Hjulbasen mäter 3,470 mm, vilket är 240 mm mer än den långa versionen av nya Audi A8.

De stora glasytorna fram och bak liksom de konvexa sidofönstren ger en ljus och rymlig interiör. De utställda hjulhusen understryker Audi’s quattro DNA, medan de gigantiska 26-tumshjulen bidrar till bilens spektakulära exteriör. Liksom i Audi e-tron Sportback concept, är fronten i Aicon en inverterad sexkantig Singleframe, en typisk design för den kommande generationen elbilar från Audi. Den skarpt sluttande siluetten skapar känslan av en sportbil.

LED-teknik som förmedlar information och känslor

Fram- och bakpartiet saknar vanliga strålkastare. Istället finns helt digitala skärmytor som består av hundratals triangelformade pixelsegment. Runt Singleframe-grillen finns stora ljusfält, i vilka – liksom i bakpartiet – mer än 600 3D- pixlar är arrangerade. De stora ytorna och höga pixelantalet möjliggör visuella animationer i alla färger. Audi Aicon är därmed inte bunden till en statisk design av dagsljusen, utan kan snarare anpassa dem till trafiksituationen och sina passagerare. Möjligheten att skräddarsy dem är obegränsade, t.ex.finns det element till höger och vänster om grillen som kan utformas till ögon med pupiller som expanderas alternativt förminskas för en aggressivare look. Om bilen upptäcker förbipasserande eller andra fordon, tar den ögonkontakt med dem och följer dem med sina ögon.

Audi Aicon kan även använda sig av animationer på sina skärmytor för att varna gående eller cyklister för farliga situationer. Dessutom kan olika körlägen som platooning, citytrafik eller körning i gånghastighet visualiseras. Horisontella ljusränder löper från nedifrån och uppåt när bilen accelererar och i motsatt riktning när den bromsar, samtidigt som hastigheten ökar eller minskar synkroniserat med bilen. Framtida bilar kommer att kunna kommunicera ännu mer via ljus. Audi Aicon använder sig av projektormoduler för att belysa vägen och omgivningen och projicerar signaler på marken. Det gör det möjligt att varna och informera andra trafikanter.

En sak som framtidens självkörande bilar definitivt inte behöver är strålkastare med lång räckvidd. Audi Aicon’s laser- och radarsensorsystem ser tillräckligt, även i mörker och kan själv hitta vägen och upptäcka eventuella hinder i god tid. Passagerarna kan under tiden använda sig av tjänster från myAudi eller sluta ögonen för ett tag. När passagerarna kliver ut bilen i mörkret, aktiveras en mini-drönare, en följeslagare som lyser upp gångväg med en ficklampa för ökad säkerhet.

Plats, form, funktion – interiören

Audi Aicon har dörrar som öppnar upp mot motsatt håll. Det finns ingen B-stolpe. Den ljusa interiören förstärker det rymliga intrycket och avsaknaden av ratt och en klassisk instrumentbräda ger en känsla av öppenhet och bredd. Den rymliga känslan understryks ytterligare av de stora glasytorna, det transparenta taket och den låga sidolinjen.

Audi Aicon har 2+2-säten, som är utformade för maximal komfort och optimalt utrymme och kan skjutas upp till 50 cm bak- och framåt mellan det främre och bakre positionerna. Sätena glider inte på skenor utan på en plattform som kan flyttas i längsled och på vilken passagerarna fötterna vilar. Plattformens höjd är ställbar så att den kan användas för att vila benen. Sätena kan även ställas steglöst för en bekväm arbets- eller viloposition. Utformningen av sätena är en tolkning av en klassisk loungestol med klädda ytor och välvda ryggstöd. Det finns även gott om bagageutrymme, totalt 660 liter, tack vare den platsbesparande eldriften. Aicon har även ett stort antal förvaringsfack.

Digital interiör

Audi Aicon är en exempel på det paradigmskiftet som det pratas om i bilvärlden. Det räcker med ett ögonkast för att inse att alla reglage och skärmar saknas. Varken ratt, pedaler, knappar eller instrumenten. Istället lugna rena ytor och en mittdisplay under vindrutan. Så snart passagerarna stiger in blir interiören levande. Den främre skärmen lyser upp med en välkomsthälsning. PIA, den Personliga Informations Assistenten känner igen passageraren genom dennes telefon och aktiverar de personliga inställningarna av exempelvis klimatanläggning, stolsinställning och infotainmentsystem. Navigationssystemet väntar in en destinationsinställning och alla tillgängliga kommunikationskanaler är uppkopplade.

Nytt är reglagen som kan flyttas runt i den omgivande dörrpanelen. Beroende på stolarnas position, som kan flyttas upp till 50 centimeter, finns ergonomiskt perfekt placerade touch displayer i den digitaliserade omgivningen. Handen hittar instinktivt de touch-känsliga reglagen. Passagerarna kan ställa in de viktigaste inställningarna genom att trycka med fingertopparna, utan att behöva sätta sig upp eller luta sig framåt. PIA är ofta ett steg före passagerarna och erbjuder tjänster innan de aktivt valts.

Det finns flera olika sätt att interagera med bilen. Vid sidan av den haptiska och manuella finns även röststyrning och s.k. eye-tracking, där sensorer följer vart passagerarna tittar. Helautbudet av tjänster som erbjuds i modern kommunikation finns tillgängligt i Audi Aicon. Resenärer kan koppla av och titta på en film eller surfa på webben. Ett annat alternativ är videokonferenser liksom sociala media. Beroende på sätesposition kan passagerarna använda den stora främre skärmen, eller en virtuell head-up display som visas ovanför i vindrutan. Soltaket i glas kan blockera solljuset om så önskas. Graden av transparens förändras i takt med att spänningen ändras.

Audi Aicon öppnar upp för en ny värld av mobilitet för sina passagerare. Befriad från sina uppgifter som förare kan de välja hur de vill använda sin tid i tiden. Arbeta, kommunicera eller helt enkelt bara koppla av eller ta en tupplur. Allt är möjligt medan bilen hittar vägen själv och kör autonomt och säkert.

Drivlina och chassi optimerat för längre sträckor

Redan formgivningen av Audi Aicon avslöjar att det är en bil för framtiden. Detsamma gäller tekniken i bilen. Den utgår från en trafiksituation där autonoma bilar är självklara på alla gator. Trafikanterna är uppkopplade till varandra och der omgivning. Det betyder också att trafiken kommer att bli mindre stressig och flyta mer effektivt än vi kan föreställa oss. Olyckor tillhör det förflutna tack vare de mycket avancerade sensorsystemen och uppkoppling. Passagerarna kommer därför inte längre behöva ett klassiskt bältessystem. De kommer även att uppleva ett en fysisk känsla av frihet under sin resa som 2017 fortfarande upplevs som visionär.

Drivlinan och hela bilen är anpassad för den nya mobiliteten. Effektiv eldrift garanterar en dynamiska upplevelse. Totalt fyra elmotorer är placerade fram och bak, med solida batterier som kan lagra betydligt mer energi än litium-jon batterier. De fyra elmotorerna levererar totalt 260 kW och 550 newtonmeter och driver var sitt hjul, vilket möjliggör elektroniskt styrd variabel quattro fyrhjulsdrift. Maximal acceleration spelar mindre roll än maximal effektivitet och därmed även räckvidd. Lättviktskonstruktionen i multimaterial och optimerat luftmotstånd hjälper även till så att Audi Aicon når en räckvidd på mer än 80 mil på en laddning.

Även laddtiden har förkortats till ett minimum. Tack vare högvoltssystem med 800 volt, kan batteriet i Aicon laddas till 80 procent på mindre än 30 minuter. Bilen är även utrustad med en enhet för induktiv trådlös laddning. Aicon klarar att hantera laddningen utan förare. Inom en AI Zone, kan den själv köra fram till en laddstation och ladda sitt batteri utan mänsklig inblandning.

Som en äkta quattro, kan Aicon köra autonomt och nå fram till sin slutdestination säkert och oberoende av väder eller vägförhållanden. Hjulupphängningen är konstruerad för maximal komfort. Luftfjädring och dämparreglering jämnar ut alla ojämnheter i vägen. Eldrivna ställdon på alla fyra hjulen motverkar aktivt karosskrängning, vare sig det gäller vid kurvtagning, acceleration eller inbromsning. Som fullt aktivt fjädringssystem optimerar det även kvaliteterna i den adaptiva luftfjädringen. Audi Aicon bokstavligen glider över större potthål.

Aicon bromsar primärt genom energiåtervinning och laddar därmed batterierna. Bromsskivorna är flyttade från hjulen till en plats nära drivlinan. Det förbättrar aerodynamiken i hjulen eftersom de inte längre behövs någon luftkylning, vilket alltid är förenat med turbulens. En annan effekt är sänkningen av den ofjädrade massan.

Axlarna och drivenheterna i Audi Aicon är symmetriska, dvs identiska fram och bak. Mekaniska delar så som ratthydraulik har tagits bort. Bilen är därför utrustad med ett komplett fyrhjulsstyrningssystem utan att kompromissa med den tillgängliga ytan och passagerarnas utrymme. En positiv praktisk effekt i Audi Aicon: Trots dess långa hjulbas på nära 3,47 meter, är bilen extremt agil tack vare sina två styrande axlar – vändradien är bara 8,50 meter vilket gör Audi Aicon passande för citytrafik. .

Audi Aicon är väl förberedd för sin primära uppgift: att erbjuda maximal komfort, kommunikation och frihet för passagerarna under en längre resa. Den kombinerar autonom körning i urban trafik och på motorvägen med en helt ny räckvidd för en eldriven bil.
43.2°
0

Audis Aicon kör själv och upp till 80 mil på en laddning

Låt dig färdas i lyx

Vintertester med Rivian R1T
Elbilen måste tåla ordentlig kyla

Alla nya bilar genomgår mängder av tester för att palla de förhållanden som ägarna sedan utsätter dem för. Det blir troligtvis inte lika hardcore som i testerna men bilarna måste ändå tåla extrem hetta och extrem kyla. Rivian har nyligen varit ute och testat den kommande pickupen R1T i kylan och här får vi se lite hur det gick. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Hur man gör rörelse roligt i spel
Lite kvällsnörderi

Att få ett riktigt bra flow i rörelsefokuserade spel är rätt oslagbart. Men vad är det som gör att det känns så härligt? Mark Brown från Game Makerx27s Toolkit har släppt en ny video och den här gången pratas det om just rörelser i spel. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Bilen Jeremy Clarkson ångrar mest att han sålde
En BMW 3.0 CSL

Att Jeremy Clarkson älskar Alfa Romeo och klassikern GTV6 i synnerhet är ingen hemlighet, men det är inte den bilen han ångrar mest att han sålde. Han köpte visserligen en "ny" igen för några år sedan så det kan ju bero på det. Men den han tycker är mest surt att han släppte taget om är en gammal BMW 3.0 CSL. Skulle han vilja ha en idag kostar de visserligen en rejäl slant men det har han nog råd med. Vilket fordon ångrar du mest att du sålde? Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Australien vill exportera solenergi till Asien
Via en jättelång "förlängningssladd"

I Australien har det dragits igång ett jättelikt projekt där man planerar att generera solenergi, som ska lagras i enorma batterier, för att sedan skicka denna via en jättelång havskabel till Singapore och andra länder i Asien. Hela projektet kallas för Sun Cable och själva kabeln som ska förbinda Australien med Singapore går under namnet "Australia-Asean Power Link" (AAPL). Denna är tänkt att bli 3750 kilometer lång och för tillfället kartläggs havsbotten där kabeln är planerad att dras. Än så länge har man kartlagt runt 750 kilometer av havsbottnen och det återstår alltså en del att kartlägga innan det kan bli dags för byggstart. Någon gång runt 2023 hoppas man börja kunna bygga kabeln, solfarmar, batterier och andra anläggningar som krävs för att färdigställa det enorma projektet. 2027 tror man att det hela ska kunna vara i kommersiell drift. Det är budgeterat att det kommer att kosta 22 miljarder australiensiska dollar, motsvarande 140 miljarder kronor, att bygga AAPL. Här nedan hittas ett videoinslag om Sun Cable och Australia-Asean Power Link. Tumnagel
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Psykadelisk video visar internets utveckling sedan 1997
Har växt en hel del på snart 25 år

Här är en video från något som kallas för Opte Project där man försöker visualisera hur internet har utvecklats sedan 1997. Genom att visa hur olika noder för nätet tillkommit genom åren blir videon en sammanställning av växande kluster i olika färger. Vitt representerar internets så kallade backbone (ryggrad), blått är Nordamerika, grönt är Europa, lila är Latinamerika, orange är Afrika medan rött representerar Asien och Stilla havet. Ni hittar hela videoanimationen ovan och här nedanför hittas en komprimerade version där det hela även kommenteras. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mortal Shell kommer till PS5 och Xbox Series X/S 4 mars
Upplev spelet i 4K/60fps

Mortal Shell släpptes till PS4, Xbox One och PC i augusti och nu har det spikats att spelet även kommer till nästa, eller nuvarande, konsolgeneration. Mortal Shell: Enhanced Edition heter den nya versionen och erbjuder grundspelet fast med lite tjusigare grafik. Mer specifikt kommer next gen-versionen köras med 4K-upplösning och mer detaljerade texturer samt rulla i 60 fps. 4 mars kommer den nya versionen bli tillgänglig och äger man spelet sedan innan så är next gen-uppgraderingen gratis, så länge man lirar på samma plattformsfamilj. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Litteraturbanken ska digitalisera all svensk 1800-talslitteratur
Idag släppte man de första tusen verken

Gillar man svensk litteratur från 1800-talet så ser Litteraturbanken ut att kunna bli en riktig guldgruva för Sveriges alla bokmalar. Litteraturbanken har planerat att digitalisera och göra runt 10.000 svenska böcker från 1800-talet tillgängliga gratis via sin tjänst. Idag laddades de första tusen digitaliserade verken upp till Litteraturbanken. Där fanns bland annat kvinnorättskämpen Fredrika Bremers verk och en av de första svenska deckarna, Carl Fredrik Ridderstads "Stockholms mysterier", skriver Sveriges Radio P1:s Kulturnytt. De digitaliserade böckerna går att läsa direkt på nätet eller ladda hem i epub-format. Litteraturbanken är en ideell förening och medlemmar i denna är Kungl. biblioteket, Kungl. Vitterhetsakademien, Språkbanken vid Göteborgs universitet, Svenska Akademien, Svenska litteratursällskapet i Finland och Svenska Vitterhetssamfundet. Tumnagel
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

OnePlus Nord får Android 11
Uppdatering har börjat rulla ut

OnePlus Nord släpptes i somras och har sedan release kör Oxygen OS baserat på Android 10. Nu har OnePlus meddelat att telefonen kommer få lite mjukvarukärlek och har börjat rulla ut Oxygen OS 11 till mellansegmentstelefonen. Oxygen OS 11 baseras på Android 11 och kommer med en rad förbättringar som förenklad enhandsanvändning samt uppfräschat gränssnitt. Utrullningen har uppdateringen har som sagt dragit igång, men det kan dröja någon dag innan uppdateringen dyker upp i din enhet. I vanlig ordning är ett tips att dra igång VPN och sätta sig i Tyskland eller Kanada för att initiera nedladdningen om ni vill lägga vantarna på nymodigheterna tidigare. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Allt du behöver veta om fyrhjulsdrift
Lär dig förstå din bil bättre

I det här klippet från Hagerty hjälper Jason Cammisa oss att förstå hur olika fyrhjulsdriftssystem fungerar, och hur tillverkarna far med lite osanning när de säger vad din bil klarar av. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Artificiell intelligens kan göra familjealbumet lite mera levande
Deep Nostalgia animerar porträtt riktigt bra

Släktforskningstjänsten MyHeritage har släppt ett nytt verktyg där man kan få gamla släktfoton, eller andra fotografier, att verka lite mera levande, något som ni kan kolla ni ett exempel på i animationen här ovanför. Tjänsten kallas för Deep Nostalgia och det enda man behöver göra är att ladda upp ett foto till tjänsten, sedan tar tjänsten artificiella intelligens över och skapar en animation av det den ser på fotot. Det finns en hel del exempel man kan kolla in om man inte känner för att ladda upp sina egna bilder till Deep Nostalgia och de flesta av dessa ser riktigt välgjorda ut. För att kunna använda Deep Nostalgia krävs det att man ansluter till MyHeritage via Facebook, Google eller skapar ett konto på tjänsten. I den inbäddade tweeten här nedanför hittas ännu ett exempel på hur Deep Nostalgia animerar att gammalt släktfoto. Tumnagel
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Parker Solar Probe fotar Venus
Ny bild på vår grannplanet från NASA:s soljagare

NASA:s soljagare Parker Solar Probe kommer att göra några förbiflygningar av Venus under sin observationsresa av solen. Under en av dessa fotograferade farkostens instrument Wide-field Imager for Parker Solar Probe (WISPR) bilden ni kan kolla in ovan. Bilden av Venus fotograferades 11 juli förra året när Parker Solar Probe befann sig på ett avstånd av 12.380 km från planetens yta. Det som ser ut som ljusstreck är kosmisk strålning som WISPR kan fånga på bild. Den lite mörkare delen av fotografiet ungefär i mitten av Venus är ett område som kallas för Aphrodite Terra vilket är Venus största område av högland, ett område som inte är riktigt lika varmt som resten av planeten. Medeltemperaturen på Venus yta ligger vanligtvis på 450 grader. Förra månaden gjorde Parker Solar Probe sin fjärde förbiflygning av Venus. Då gjorde den detta på ett avstånd på 2385 kilometer från Venus vilket kanske innebär att vi snart kanske kan få se fler spännande bilder på Venus. Parker Solar Probe lämnade jorden 2018 och dess huvuduppdrag är att studera solens corona och solvindar. Dess uppdrag förväntas hålla på till 2025 och när den är som närmast solen kommer den att passera denna på ett avstånd av cirka 6,9 miljoner kilometer. Solens yttemperatur ligger på runt 5500 grader. Här nedanför kan ni kolla in ett videoklipp där Russell Howard som ledde arbetet med utveckligen av Parker Solar Probes WISPR-instrumet snackar lite mer om detta. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Star Wars Squadrons på ingång till EA Play
Och även Game Pass Ultimate

Star Wars Squadrons släpptes i höstas och erbjöd spelare en ordentlig multiplayerupplevelse med diverse flygbara farkoster från Star Wars-universumet. Nu har EA bestämt sig för att göra spelet lite mer lättillgängligt och kommer nu i mars lägga till Squadrons i EA Play-biblioteket. Givetvis kommer prenumeranter av EA Play kunna lägga vantarna på spelet, men detta betyder även att spelet kommer bli tillgängligt för prenumeranter av Xbox Game Pass Ultimate. Specifikt när spelet kommer dyka upp på EA Play är oklart, men mer info lär dyka upp inom kort. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

EU-förslag om vaccinpass kommer den här månaden
Gemensamma riktlinjer ska tas fram

Förra månaden meddelade både Sveriges och Danmarks regering att de skulle ta fram något slags "vaccinpass", ett bevis på att en person vaccinerats mot covid-19 och då kanske skulle kunna få det enklare att resa, besöka olika evenemang och liknande lättnader i de nuvarande restriktionerna som gäller. Nu har EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen sagt att det kommer ett konkret förslag på hur vaccinpass i EU ska utformas inom en månad. Detta var något som von der Leyen utlovade under ett framträdande inför tyska konservativa EU-parlamentsledamöter igår rapporterar nyhetsbyrån Reuters. EU-ländernas stats- och regeringschefer diskuterade frågan om ett vaccinpass vid sitt toppmöte förra veckan. Man kom då överens om att låta EU-kommissionen samordna vilka uppgifter som bör finnas med i vaccinpassen och på vilket sätt de skulle presenteras. Det kommer dock att bli varje enskilt EU-land att själva till slut bestämma hur deras eventuella vaccinpass ska utformas. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

120 Hz officiellt på ingång till Oculus Quest 2
Börjar testas nu i mars

Nyligen började det ryktas om att Oculus fristående VR-headset Quest 2 kommer få stöd för 120 Hz i framtiden och det verkar som att ryktena stämde. Oculus har meddelat att utvecklare kommer kunna börja testa den högre bilduppdateringen redan nu i mars. Det återstår att se när spel och appar till Quest 2 börjar släppas med 120 Hz-stöd, samt hur mycket högre bilduppdatering kommer påverka prestanda och batteritid, men oavsett är det trevligt att stöd för högre uppdateringsfrekvens är på ingång. Tumnagel
43.7°
+
André Stray
0

Camaro siktar mot skyarna under dragrace
Men föraren lyckas rädda situationen

Här ser vi Tim Slavens köra med sin hyfsat pigga Camaro på en dragstrip. Bilen har såpass mycket effekt och grepp på bakhjulen att den stegrar och till slut flyger upp i luften. Det hela kunde ha slutat riktigt illa men Tim verkar ha haft turen och skickligheten på sin sida denna gång. Efter händelsen skakade Tim av sig det hela och redan nästa dag var han bakom ratten igen och genomförde körningen ni ser här nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Självkörande version av Volkswagen ID. Buzz kommer 2025
Utvecklad för bilpooler

Volkswagen Commercial Vehicles presenterar nu planer på att erbjuda en helt självkörande version av den kommande eldrivna minibussen ID. Buzz. Målet är att den ska lanseras 2025 och då använda teknik utvecklad av företaget Argo AI. Tanken är att ta fram en bil anpassad för bildelning och bilpooler. Skissen visar en version utrustad med flera LIDAR-sensorer, bland annat i en kupa på taket. Om det är så här den självkörande versionen kommer att se ut när den väl börjar rulla på gatorna återstår att se. Vanliga ID. Buzz ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Transportstyrelsen vill göra elsparkcyklandet trafiksäkrare
Har presenterat lite nya förslag för det

Transportstyrelsen har tagit fram lite nya förslag för att göra elsparkcyklar säkrare i trafiken, både för de som framför dessa och deras medtrafikanter. Bland annat föreslår Transportstyrelsen att elsparkcyklar inte längre ska få framföras på trottoarer. Man vill även slopa kravet på en begränsad motoreffekt på 250 watt. Detta är något man vill göra för att kunna klassa elsparkcyklarna som cyklar och slippa införa ytterligare en fordonskategori. Förutom det så anser Transportstyrelsen även att gränsen på 250 watt kan förhindra utvecklingen av trafiksäkrare elsparkcyklar. Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul." Flera av Transportstyrelsen förslag om elsparkcyklar riktar sig till väghållare och bland dessa finns att man vill ta bort möjligheten att märka ut cykelpassager samt ta bort möjligheten att cykla på väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h och om cyklisten är över 15 år när det finns cykelbana. Bremer säger: "Flera av förslagen riktar sig till väghållare i syfte att skynda på utvecklingen av både gång- och cykelinfrastrukturen. En annan förhoppning är att väghållare i framtiden minskar användandet av kombinerade ytor och ersätter dessa med tydligt åtskilda gång- och cykelbanor, säger Pernilla Bremer." Transportstyrelsen kommer att överlämna sina förslag om elsparkcyklandets framtid idag men när några beslut i frågan kan tas finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

OnePlus teasar event 8 mars
Dags för 9R?

Nyligen trillade det in en drös rykten om OnePlus releaseplaner. Mer specifikt att företaget i mars månad kommer visa upp fyra nya enheter i form av flaggskeppen 9 och 9 Pro, övre midrange-luren 9R och en smart klocka med Wear OS. När detta ska ske har varit okänt, men nu har OnePlus levererat en teaser på sin hemsida som pekar på att festligheterna kommer dra igång om en vecka, 8 mars. OnePlus lär leverera ytterligare information om eventet inom kort. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Burton släpper samarbete med Metallica
Resväskor och snowboard-grejer

Idag presenterar Burton att deras senaste samarbete är tillsammans med den legendariska rockgruppen Metallica. Det man har tagit fram är en kollektion med resväskor, en ryggsäck, en snowboard, snowboard-utrustning och en serie med kläder där Metallicas och Burtons logga är synliga på nästan alla grejer. Kollektionen finns att köpa från och med idag men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Så berättas skämten i Family Guy
Nerdstalgic går igenom

I Family Guy skämtas det högt och lågt om allt och inget. Här går YouTube-kanalen Nerdstalgic igenom hur skämten levereras. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Sneakers inspirerade av Lexus IS 350 F Sport
Har vinge på hälen

Lexus har tillsammans med RTFKT tagit fram en sneaker som inspirerats av modellen IS 350 F Sport. Främst är det bilens färg och kolfiber som man har hämtat designidéer av. Skorna är även beprydda med modellbeteckningen baktill och har en liten 3D-utskriven vinge för att hälen ska få bättre downforce. Skorna är bara tillverkade i ett exemplar och är inget som kommer att säljas till konsument. Tumnagel
59kg
+
Bobby Green

Kenan Thompson mumsar heta kycklingvingar
På distans

Då var det dags för ännu ett avsnitt av Hot Ones, programmet där kändisar äter heta kycklingvingar. Denna gång har turen, eller oturen, kommit till SNL-skådisen Kenan Thompson. Tumnagel
81kg
+
Frode Wikesjö

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green

Safri Duo - Played-A-Live
Fredagsklassikern

2000 är nu hela 21 år sedan. Och vet ni vad som bland annat hände då? Jo, den danska gruppen Safri Duo släppte trumlåten Played-A-Live (The Bongo Song) som ni alla har hört. Jag har lyssnat sönder låten och kan väl ärligt säga att jag inte tycker att den har åldrats särskilt väl, även om den givetvis har en plats någonstans i mitt musikbibliotek. Oavsett tycker jag den är värd att köra som klassiker denna soliga fredag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Keith äter allt som finns hos In-N-Out
Även den hemliga menyn

Keith från The Try Guys ger sig här i kast med att äta allt som finns på menyn hos In-N-Out, inklusive den "hemliga" menyn som man bara får tillgång till om man vet vad man ska säga vid kassan. Vilken burgare tycker du är bäst på In-N-Out? Själv har jag aldrig ätit där men hoppas få göra det någon gång. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Thomas Di Leva kör konsert ikväll
Hemma i sitt vardagsrum

Ikväll klockan 19.00 kommer artisten Thomas Di Leva att ha premiär för Live hemma hos Di Leva. Det är en exklusiv hemma hos-konsert som han anordnar i sitt vardagsrum. "Låt oss mötas, denna gången live hemma hos mig i en nära konsert direkt från mitt vardagsrum till ert vardagsrum, det kommer att bli mina favoritlåtar i underbara hemmamysversioner. Rymdkram, Thomas." En biljett till konserten kostar 199 kronor och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Ny BMX-film från Vans
Med Dakota Roche

Efter skosamarbetet i början av månaden är det nu dags för Vans att även presentera en film med BMX-åkaren Dakota Roche. Filmen som heter Seeking Liberty är inspelad i Philadelphia och man har velat fånga stadens charm ur ett nytt perspektiv. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Så blir traditionell italiensk gelato till
180 år gammal familjetradition

Det finns mycket gott man inte får missa när man är i Italien. Glassen är en av grejerna. Här får vi se hur traditionell gelato i den lilla staden Ruvo di Puglia blir till. Endast tre ingredienser behövs - mjölk, socker och ägg. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green

Nytt och färgglatt från Timberland
Återigen med Billionaire Boys Club

Timberland och Billionaire Boys Club följer upp de färgglada skorna som presenterades i november med en ny kollektion som fått namnet Hyper Natural. I denna finns det hiking-plagg och två stycken nytolkningar på Garrison Trail-kängan. Skorna är tillverkade i ett material som består av minst 50 procent plast från återvunna PET-flaskor. Kläderna är i 100 procent ekologisk bomull. Kollektionen släpps den 26 februari och priserna ligger på mellan 600 och 1800 kronor. Tumnagel
63kg
+
Bobby Green