44 i dag 45 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Hennessey presenterar plan för eldriven sexhjuling
Hennessey presenterar plan för eldriven sexhjuling Det här är Project Deep Space

Det amerikanska företaget Hennessey som mest är kända för att trimma stora bränsleslukande motorer (och deras superbil Venom F5) visar nu upp något rätt så oväntat. Project Deep Space är en sexhjulig GT-vagn där man har haft praktiskt tänk och smarta lösningar med i utvecklingsprocessen. Och ja, den är helt eldriven. En elmotor i vardera hjul som sammanlagt ska ge en bra bit över 2000 hästar. Tekniken ska vara utvecklad av Cosworth och planen är att det här ska bli den snabbast accelererande (från 0-200 mph) bilen på planeten. Fyra stycken personer ska få plats i den över sex meter långa bilen och layouten är 1+2+1. Sätet längst bak är till för en VVIP (Very Very Important Person) då man kan fälla detta helt plant och få sig en skön tupplur.

Som väntat är det här bara ett koncept på ritstadiet än så länge, och ett gäng år bort. Först 2026 säger man att den ska gå i produktion, och det är då den sista Venom F5 ska vara tillverkad. 105 stycken exemplar av Project Deep Space ska bli till och vill du ha en får du slänga upp tre miljoner dollar.

hennesseyspecialvehicles.com Bil, Nyheter, Hennessey, Project Deep Space, Hennessey Project Deep Space, sexhjuling, elbil, framtid, eldrift Via Motor1
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Hennessey presenterar plan för eldriven sexhjuling
Hennessey moddar Porsche Taycan Första gången de tar sig an en elbil Tuningfirman Hennessey är mest kända för att vråla upp muskliga amerikanska bilar till elva och ge dem omkring 1000 hästar eller liknande. Deras nästa projekt skiljer sig dock lite eftersom det handlar om en elbil, men inte vilken elbil som helst utan Porsches nya Taycan. Exakt vad man ska göra är lite hemligt fortfarande men det kommer handla om relativt enkla uppgraderingar som andra hjul, annat kjolpaket och uppdateringar interiört. Man kommer alltså inte att röra drivlinan utan det handlar bara om kosmetiska förändringar. Dock är det inte uteslutet inför framtiden och man kommer att kika på hur man skulle kunna skruva upp även denna till mer effekt. Tumnagel
36.5°
0
Nu är den här - Hennessey Venom F5 Siktar på toppfart över 500 km/h Precis som utlovat presenterar nu Hennessey Performance deras helt egentillverkade superbil Venom F5. Som tidigare är målet att kunna pressa den här kärran över 500 km/h och för att göra det har man tryck in rejält med effekt under skalet. Bilens design har förändrats en aning sen vi såg den första gången för ett par år sedan. I mina ögon ser den rätt så välbyggd ut med en trevlig interiör och dörrar som öppnas på ett sådant vis som signalerar framgång hos den som kliver in och ur bilen. Venom F5 firar företagets 30-årsjubileum och är uppföljaren till Venom GT. F5 kommer från tornadon med samma namn, dessa kan nå vindstyrkor på upp till 512 km/h. Venom F5 baseras kring en kolfibermonocoque som väger 86 kilo. Tack vare användandet av lättviktsmaterial genom hela bilen stannar vågen till slut på 1360 kilo. Motorn är en speciellt framtagen V8:a på 6,6 liter. Man kallar den för Fury och den baseras på ett motorblock i gjutjärn. Topparna är i aluminium och det finns ett torrsumpsystem. På motorn sitter två stycken turbosnurror och dessa hjälper till att göra denna maskin till "the most powerful production road car engine ever made". Effekten anges till 1842 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en sjustegad semiautomatisk växellåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder, 0-200 på under fem. Bilen är designad för att klara hastigheter över 500 km/h, men det återstår att se om den klarar att spräcka den gränsen. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset börjar på 2,1 miljoner dollar - innan skatt och leveranskostnader. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Nästa år ska Hennessey också testa bilens prestanda på riktigt då man ska genomföra ett oberoende verifierat toppfartstest på den 5,2 kilometer långa flygraka som finns på Kennedy Space Center. Man ska genomföra testet enligt konstens alla regler så att det inte blir samma härva som det blev för SSC. Tumnagel
39.8°
0
John Hennessey berättar historien om Venom GT Bilen man antingen älskar eller hatar John Hennessey från Hennessey Performance har träffat Xcar och pratat lite om historien kring modellen Venom GT. Tumnagel
36.2°
0
35.2° 0 Bobby Green Bobby Green
tors. 2 dec 2021, 14:00
Hennessey presenterar plan för eldriven sexhjuling Det här är Project Deep Space
35.2°
0