Lotus och Alpine ska bygga eldriven sportbil ihop
Blir en uppföljare till nya A110

Obs! Bilden är ett montage
Nu får vi reda på att Alpine Cars, Renault Sport Cars (RSC) och Renault Sport Racing (RSR) förenas under Alpines flagg med syfte att utveckla prestandasportbilar. Med i Alpines produktplan finns en helt eldriven "Hot hatch" i B-segmentet baserad på plattformen CMF-B, en helt eldriven crossover i C-segmentet baserad på CMF-plattformen och en eldriven uppföljare till A110 som utvecklas tillsammans med Lotus. När den sistnämnda kan tänkas presenteras är dock oklart för tillfället.
Visa
Pressmeddelande
Alpine, varumärket i spetsen för Groupe Renaults innovation
Alpine Cars, Renault Sport Cars (RSC) och Renault Sport Racing (RSR) förenas under Alpines flagg och samlar högteknologisk kunnande med en passion för motorsport i syfte att utveckla exklusiva och genuina prestandasportbilar.
Avdelningen står fullt rustad inför utvecklingen av nästa generation genom att kombinera ingenjörskunnandet från RSC och RSR, fabriken i Dieppe, F1-exponeringen i media samt Alpines varumärkes-arv.
Ett 100% eldrivet, högteknologiskt modellprogram med teknik hämtad från Formel 1.
En avsiktsförklaring med ledarna inom lätta sportbilssegmenet - den ikoniska tillverkaren Lotus - i syfte att utveckla nästa generations eldrivna sportbilar.
Full tillgång till Groupe Renault och RNM Alliansens tillgångar för optimerad kostnadsmässig konkurrenskraft.
Lönsamt till 2025 inklusive investeringarna i motorsporten.
Alpine presenterade idag sin långsiktiga tillväxtplan som ett varumärke inom Groupe Renault hängivet utvecklingen av innovativa, autentiska och exklusiva sportbilar. Alpine Cars, Renault Sport Cars och Renault Sport Racing samlas gemensamt under Alpine-varumärket. Alpine samlar trovärdigheten hos ett genuint varumärke, kunskaper inom specialtillverkning och ingenjörsexpertis med den omfattande exponeringen från Formel 1-satsningen. Sammanslagningen bygger grunden för varumärket Alpine Cars och tar det till nivåer.
Nya Alpine-enheten blir nästa generations bilmärke för kräsna och passionerade ”early-adopters”.
Nya utmaningar som bygger på befintliga styrkor och nya synergier
Alpine är utan tvekan en symbol för fransk biltillverkning som bygger på anmärkningsvärda segrar och ett rikt historiskt arv. Tillverkningen sker i Dieppe fabriken där högutbildade experter tillverkar A110.
Renault Sport Cars utgörs av ett team på 300 personer som är experter på att utveckla sportbilar. De står bakom ikoniska Groupe Renault-modeller så som R5 Turbo, Clio V6, Mégane R.S. TROPHY och nya Alpine A110.
Renault Sport Racing, med sitt F1-team, består av 1200 personer som utvecklar “the grand complication watches of motorsport”. Teamet består av de bästa ingenjörerna inom aerodynamik, mekanik och drivlineutveckling. F1 är också en enormt stor marknadsplattform med en halv miljard fans världen över som följer loppen. F1 närvaron ger Alpine unika möjligheter att förstärka sitt varumärke globalt. Alpine kommer även fullt ut nyttja de ekonomiska skalfördelarna som Groupe Renault och RNM-alliansen ger. Alliansens plattform för eldrift, en global tillverkningsprocess, en stark inköpsorganisation för att maximera kostnadseffektiviteten, ett globalt distributionsnätverk samt banken RCIs finansiella tjänster ger bolaget de nödvändiga tillgångarna för att fullfölja sin plan. Målsättningen är att nå lönsamhet till 2025inkluderat de investeringarna som görs i motorsport.
Alpines 100 % eldrivna drömgarage
Den nya organisationen, förstärkta synergierna inom Groupe Renault och RNM-alliansen samt samarbeten med utvalda partners kommer vara grundläggande för Alpines produktplan:
En 100% eldriven ”Hot hatch” i B-segmentet baserad på Alliansens CMF-B elbilsplattform
En 100% eldriven Cross Over i C-segmentet baserad på Alliansens CMF elbilsplattform
En 100% eldriven uppföljare till A110 som utvecklas tillsammans med Lotus
Groupe Renault och Lotus Group har tecknat en avsiktsförklaring (Memorandum of Understanding) för att undersöka möjliga samarbetsområden inklusive den gemensamma utvecklingen av en eldriven sportbil. Teamen kommer använda sina gemensamma styrkor och studera möjligheterna att tillsammans utveckla teknik och design för en helt elektrisk sportbil. Resurser och experter i Frankrike och England kommer arbeta med projektet.
Alpine kommer att leda Groupe Renaults innovationsplaner när det gäller teknik, distribution, kundupplevelsen eller andra områden som skapar värde för varumärket och dess kunder. Alpine kommer att visa upp Groupe Renaults senaste innovationer i den kommande generationen av produkter. Varumärket kommer dra fördel av tekniken och kunnandet utvecklad i Formel 1 inom områden såsom energihantering, säkerhetssystem, databearbetning och analys genom uppkopplade tjänster. Därmed rustas Alpines produkter med en betydande konkurrensfördel.
“Nya Alpine-enheten samlar tre varumärken med egna tillgångar och expertområden och bildar en handlingskraftig fullt rustad affärsenhet. Hantverket i vår fabrik i Dieppe och ingenjörskunskaperna från vårt Formel 1 och Renault Sport team kommer lysa igenom vårt teknikspäckade 100% elektriska modellprogram som bär Alpine-namnet in i framtiden. Vi kommer att synas på gatorna och på banorna – högteknologiska, passionerade och alltid redo att utmana”. Laurent Rossi, CEO Alpine
Fortsättningen med Motorsporten
Alpine och Renault har en lång framgångshistoria inom motorsporten; Formel 1, rally eller långloppsracing – motorsport kommer även framöver finns i hjärtat av Alpines ambitiösa planer med Formel 1 i centrum av motorsportsengagemanget. Under 2021 kommer Alpine F1 Team som fullt rustat fabriksteam tävla mot några av de mest välansedda namnen i bilbranschen.
"Att få formge vår satsning i Formel 1 och hela Alpines motorsportprogram är en möjlighet och ett bevis på vår ambition. Motorsport utgör hjärtat i vår process och den grafiska identiteten är avgörande. Idag ser vi Alpine F1 teamets visuella identitet för första gången. En del av de grafiska elementen kommer återfinnas på tävlingsdekoren medan andra kommer att ändras. Det storslagna Alpine-emblemet i trikolorens färger är den första symbolen av varumärkets identitet inom motorsporten. Blått, vitt och rött refererar till färgerna i franska och brittiska flaggorna, vilket vi tydligt ville synliggöra. En rad variationer på temat kommer längre fram.” Antony Villain, Alpine Design Director
Ett varumärke fött ur motorsporten för motorsporten
Alpine grundades 1955 av Jean Rédélé, en ung man som älskade att tävla. Han namngav sitt företag efter hans favoritlekplats för racing – Alperna.
När A110 presenterades 1962, tog affärerna fart. Vid den tidpunkten arbetade Alpine och Renault redan tätt ihop. Försäljning och service av Alpine bilar utfördes hos Renault återförsäljare. Under början av 70-talet av Alpine en av toppspelarna inom rally. 1971 intog Alpine för första gången första platsen på podiet i det världskända Monte Carlo-rallyt. Bedriften upprepades 1973. Senare det året vann Alpine även World Rally Championship som tillverkare.
Samtidigt fortsatte Alpines försäljning att växa och 1969 byggdes en särskild fabrik i Dieppe – på samma plats som nya A110 tillverkas idag. 1971 började även A310 tillverkas och två år senare förvärvade Groupe Renault företaget.
Alpines mest kända motorsportframgång skedde 1978; seger i 24 Hours of Le Mans. Fabriken fortsatte att tillverka nya och innovativa gatbilar under sjuttio- och åttiotalet, däribland A310 V6 och GTA. 1995 avslutades tillverkningen.
Alpine Cars, Renault Sport Cars (RSC) och Renault Sport Racing (RSR) förenas under Alpines flagg och samlar högteknologisk kunnande med en passion för motorsport i syfte att utveckla exklusiva och genuina prestandasportbilar.
Avdelningen står fullt rustad inför utvecklingen av nästa generation genom att kombinera ingenjörskunnandet från RSC och RSR, fabriken i Dieppe, F1-exponeringen i media samt Alpines varumärkes-arv.
Ett 100% eldrivet, högteknologiskt modellprogram med teknik hämtad från Formel 1.
En avsiktsförklaring med ledarna inom lätta sportbilssegmenet - den ikoniska tillverkaren Lotus - i syfte att utveckla nästa generations eldrivna sportbilar.
Full tillgång till Groupe Renault och RNM Alliansens tillgångar för optimerad kostnadsmässig konkurrenskraft.
Lönsamt till 2025 inklusive investeringarna i motorsporten.
Alpine presenterade idag sin långsiktiga tillväxtplan som ett varumärke inom Groupe Renault hängivet utvecklingen av innovativa, autentiska och exklusiva sportbilar. Alpine Cars, Renault Sport Cars och Renault Sport Racing samlas gemensamt under Alpine-varumärket. Alpine samlar trovärdigheten hos ett genuint varumärke, kunskaper inom specialtillverkning och ingenjörsexpertis med den omfattande exponeringen från Formel 1-satsningen. Sammanslagningen bygger grunden för varumärket Alpine Cars och tar det till nivåer.
Nya Alpine-enheten blir nästa generations bilmärke för kräsna och passionerade ”early-adopters”.
Nya utmaningar som bygger på befintliga styrkor och nya synergier
Alpine är utan tvekan en symbol för fransk biltillverkning som bygger på anmärkningsvärda segrar och ett rikt historiskt arv. Tillverkningen sker i Dieppe fabriken där högutbildade experter tillverkar A110.
Renault Sport Cars utgörs av ett team på 300 personer som är experter på att utveckla sportbilar. De står bakom ikoniska Groupe Renault-modeller så som R5 Turbo, Clio V6, Mégane R.S. TROPHY och nya Alpine A110.
Renault Sport Racing, med sitt F1-team, består av 1200 personer som utvecklar “the grand complication watches of motorsport”. Teamet består av de bästa ingenjörerna inom aerodynamik, mekanik och drivlineutveckling. F1 är också en enormt stor marknadsplattform med en halv miljard fans världen över som följer loppen. F1 närvaron ger Alpine unika möjligheter att förstärka sitt varumärke globalt. Alpine kommer även fullt ut nyttja de ekonomiska skalfördelarna som Groupe Renault och RNM-alliansen ger. Alliansens plattform för eldrift, en global tillverkningsprocess, en stark inköpsorganisation för att maximera kostnadseffektiviteten, ett globalt distributionsnätverk samt banken RCIs finansiella tjänster ger bolaget de nödvändiga tillgångarna för att fullfölja sin plan. Målsättningen är att nå lönsamhet till 2025inkluderat de investeringarna som görs i motorsport.
Alpines 100 % eldrivna drömgarage
Den nya organisationen, förstärkta synergierna inom Groupe Renault och RNM-alliansen samt samarbeten med utvalda partners kommer vara grundläggande för Alpines produktplan:
En 100% eldriven ”Hot hatch” i B-segmentet baserad på Alliansens CMF-B elbilsplattform
En 100% eldriven Cross Over i C-segmentet baserad på Alliansens CMF elbilsplattform
En 100% eldriven uppföljare till A110 som utvecklas tillsammans med Lotus
Groupe Renault och Lotus Group har tecknat en avsiktsförklaring (Memorandum of Understanding) för att undersöka möjliga samarbetsområden inklusive den gemensamma utvecklingen av en eldriven sportbil. Teamen kommer använda sina gemensamma styrkor och studera möjligheterna att tillsammans utveckla teknik och design för en helt elektrisk sportbil. Resurser och experter i Frankrike och England kommer arbeta med projektet.
Alpine kommer att leda Groupe Renaults innovationsplaner när det gäller teknik, distribution, kundupplevelsen eller andra områden som skapar värde för varumärket och dess kunder. Alpine kommer att visa upp Groupe Renaults senaste innovationer i den kommande generationen av produkter. Varumärket kommer dra fördel av tekniken och kunnandet utvecklad i Formel 1 inom områden såsom energihantering, säkerhetssystem, databearbetning och analys genom uppkopplade tjänster. Därmed rustas Alpines produkter med en betydande konkurrensfördel.
“Nya Alpine-enheten samlar tre varumärken med egna tillgångar och expertområden och bildar en handlingskraftig fullt rustad affärsenhet. Hantverket i vår fabrik i Dieppe och ingenjörskunskaperna från vårt Formel 1 och Renault Sport team kommer lysa igenom vårt teknikspäckade 100% elektriska modellprogram som bär Alpine-namnet in i framtiden. Vi kommer att synas på gatorna och på banorna – högteknologiska, passionerade och alltid redo att utmana”. Laurent Rossi, CEO Alpine
Fortsättningen med Motorsporten
Alpine och Renault har en lång framgångshistoria inom motorsporten; Formel 1, rally eller långloppsracing – motorsport kommer även framöver finns i hjärtat av Alpines ambitiösa planer med Formel 1 i centrum av motorsportsengagemanget. Under 2021 kommer Alpine F1 Team som fullt rustat fabriksteam tävla mot några av de mest välansedda namnen i bilbranschen.
"Att få formge vår satsning i Formel 1 och hela Alpines motorsportprogram är en möjlighet och ett bevis på vår ambition. Motorsport utgör hjärtat i vår process och den grafiska identiteten är avgörande. Idag ser vi Alpine F1 teamets visuella identitet för första gången. En del av de grafiska elementen kommer återfinnas på tävlingsdekoren medan andra kommer att ändras. Det storslagna Alpine-emblemet i trikolorens färger är den första symbolen av varumärkets identitet inom motorsporten. Blått, vitt och rött refererar till färgerna i franska och brittiska flaggorna, vilket vi tydligt ville synliggöra. En rad variationer på temat kommer längre fram.” Antony Villain, Alpine Design Director
Ett varumärke fött ur motorsporten för motorsporten
Alpine grundades 1955 av Jean Rédélé, en ung man som älskade att tävla. Han namngav sitt företag efter hans favoritlekplats för racing – Alperna.
När A110 presenterades 1962, tog affärerna fart. Vid den tidpunkten arbetade Alpine och Renault redan tätt ihop. Försäljning och service av Alpine bilar utfördes hos Renault återförsäljare. Under början av 70-talet av Alpine en av toppspelarna inom rally. 1971 intog Alpine för första gången första platsen på podiet i det världskända Monte Carlo-rallyt. Bedriften upprepades 1973. Senare det året vann Alpine även World Rally Championship som tillverkare.
Samtidigt fortsatte Alpines försäljning att växa och 1969 byggdes en särskild fabrik i Dieppe – på samma plats som nya A110 tillverkas idag. 1971 började även A310 tillverkas och två år senare förvärvade Groupe Renault företaget.
Alpines mest kända motorsportframgång skedde 1978; seger i 24 Hours of Le Mans. Fabriken fortsatte att tillverka nya och innovativa gatbilar under sjuttio- och åttiotalet, däribland A310 V6 och GTA. 1995 avslutades tillverkningen.
Renaults prestanda-modeller kan få Alpine-stämpel
"Alpine kan bli mini-Ferrari"

Lotus elbilsplattform heter Leva
Första modellen baserad på den kommer 2022

Renault F1 blir Alpine F1
Från och med nästa år
