44 i dag 45 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
McLaren varumärkesskyddar några nya namn
McLaren Artura
McLaren varumärkesskyddar några nya namn Solus, Aeron och Aonic

McLaren har nu lämnat in en varumärkesansökan för de följande namnen Solus, Aeron och Aonic. Om detta innebär att det i framtiden kommer att släppas modeller med dessa namn är oklart och det kan handla om något helt annat, men det återstår att se. McLaren har börjat gå från att namnge sina modeller med siffror och istället har vi fått Senna, Sabre, Elva och nu senast Artura.

motorauthority.com Bil, McLaren, varumärkesskydd, namn, Solus, Aeron, Aonic McLaren rullar ut laddhybriden Artura Det första stora steget mot elektrifiering När McLaren lanserade modellen P1 2013 bjöd den på något ingen annan McLaren gjort tidigare - en laddsladd. P1 är en laddhybrid som fungerande som en slags testbänk för den nya tekniken. Men P1 tillverkades bara i 375 stycken exemplar och kostar en rejäl slant. Nu känner sig McLaren redo för att skicka ut en laddhybrid till "massorna" och man gör det med den nya modellen Artura. Under skalet hittar vi en helt ny dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter. Den ger 585 hästar och 585 newtonmeter i vrid. Till förbränningsmotorn kopplas en elmotor på 95 hästar och 225 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder blankt, 0-200 på 8,3 sekunder och 0-300 på 21,5 sekunder. Toppfarten anges till 330 km/h. För växlandet står en ny dubbelkopplingslåda med åtta växlar. Men den har ingen backväxel, när det är dags att backa så körs elmotorn baklänges istället. Drivningen sker endast på bakhjulen och det finns en elektronisk diffspärr som du kan aktivera. En intressant sak är att bilen inte har elektronisk servo utan här är det fortfarande hydrauliska grejer som gäller, vilket McLaren föredrar då det ger en bättre körkänsla. På bara el ska man kunna köra upp till tre mil. Man ska kunna ladda batteriet från tomt till 80 procent på 2,5 timmar. Artura väger in på 1496 kilo. För att få stopp på den sitter det keramiska skivor på 391 millimeter med sexkolvsok fram. Däcken kommer från Pirelli och de mäter 235/35 fram, 295/35 bak, fälgarna är på 19 tum. På prislappen står det 185.500 pund och det går bra att lägga en beställning nu om man känner för det. De första leveranserna ska ske under årets tredje kvartal. Ett massivt pressmeddelande med all information kring bilen finns på länken nedan. Tumnagel
40.4°
0
Det här är McLaren Sabre Speciellt framtagen för USA Nu var den så presenterad - McLarens senaste modell Sabre. Det här är lite av en specialare i endast 15 stycken exemplar som tagits fram av MSO (McLaren Special Operations) tillsammans med kunder. Den första bilen ska redan vara levererad och det kan vara den vi ser i klippet här nedan. Bilen kommer endast att rulla i USA och den är speciellt framtagen för den amerikanska marknaden. Den har "ideas and innovations that global homologation would not permit" men exakt vad det innebär är oklart. Under det rejsiga skalet sitter den välbeprövade dubbelturbomatade V8:an på 4.0 liter. Här ger den hela 836 hästar och 800 newtonmeter i vrid vilket gör den till den starkaste icke-hybridiserade McLaren-motorn hittills. Toppfarten ska ligga på 350 km/h vilket också innebär att det här är den snabbaste tvåsitsiga McLaren någonsin. De resterande 14 stycken exemplaren ska levereraras inom de närmaste månaderna. Vad kunderna har fått betala får vi inte reda på för tillfället tyvärr. Tumnagel
34.0°
0
McLaren presenterar ny Elva Superbil utan tak för 1,69 miljoner dollar Nej, inte nio-elva, ny Elva. Elva är namnet på en sportbil som McLaren körde racing med på 60-talet. Nyheten ingår i Ultimate Series och precis som föregångaren saknas det tak och vindruta på ekipaget. Det sistnämnda kan ju göra att det blir lite dragigt i kupén men detta säger sig McLaren ha löst genom ett gäng smarta luftintag och en aktiv deflektor som reser sig och gör så att luften passerar ovanför de som sitter i stolarna. Bakom sittbrunnen sitter den numera klassiska V8:an på 4,0 liter med dubbla turbo. Här ger den 815 hästar och 800 newtonmeter i vrid. Det räcker för att kunna ta sig från 0-100 km/h på under tre sekunder och 0-200 km/h på bara 6,7 sekunder - något som gör den här snabbare än modellen Senna. Priset börjar på 1,69 miljoner dollar och endast 399 stycken exemplar kommer att tillverkas. De första leveranserna ska äga rum i slutet av nästa år. Tumnagel
42.2°
0
38.2° 0 Bobby Green Bobby Green
ons. 13 okt 2021, 10:30
McLaren varumärkesskyddar några nya namn Solus, Aeron och Aonic
38.2°
0