Mercedes rullar ut nya G-Klass
Modernare fast i samma förpackning
Trenden för biltillverkare när de ska presentera en ny modell har blivit att man försöker få folk att tröttna på bilen innan den ens har visats upp. Mercedes har under ganska lång tid snackat om och teasat nya G-Klass för att få upp hajpen kring den men det blir liksom inte så spännande när man mjölkar ut något innan det ens finns. Kort efter att Mercedes själva delat med sig av lite mer information kring bilen läckte den ut och spänningen försvann. Nu är den äntligen presenterad på Detroit Auto Show och det som står där är en försiktig uppdatering av en ikon med ett lite snällare utseende än tidigare.
Bilen är 53 millimeter längre och 12,1 millimeter bredare än sin föregångare. Det ger bland annat lite bättre utrymme på insidan, baksätesåkarna får exempelvis 150 millimeter mer plats att dingla benen på. Väl där hittar vi bland annat en helt ny ratt och möjligheten att få en digital instrumentpanel i samma stuk som infotainmentskärmen. Hela interiören har gjorts om för att bli mer lyxig och up-to-date. Gillar du musik kan du även få ett system med 16 stycken högtalare från Burmester. Det finns också flådiga säten med både värme, ventilation och massagefunktion på tillvalslistan. Har du degen så slår du till på Exclusive Interior Plus och får då Nappa-läder på dörrar, instrumentpanel och mittkonsolen.
Inledningsvis kommer nya G-Klass med en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter under huven. Den heter G650 och ger 415 hästar och har ett vrid på 609 newtonmeter. Till motorn kopplas en niostegad automatlåda och drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Nästa år kommer instegsversionen som kallas för 350d och den får en rak dieselsexa på 2,9 liter med 282 hästar och ett vrid på 600 newtonmeter. Det kommer även en AMG-version och den har samma motor men strax över 600 hästar istället. Någon G65 med V12:a som fanns förr kommer dock inte att dyka upp. Arnold Schwarzenegger som nyligen låtit elkonvertera en G-Klass frågade vdn Dieter Zetsche om en sådan kommer att dyka upp och svaret blev "stay tuned" så vi får väl se.
Vill man köra vid sidan om asfalten ska detta också gå bra, extra bra tack vare tre stycken diffspärrar och ny fjädring både fram och bak. Hela bakaxeln är också ny. Markfrigången anges till 241 millimeter och bilen kan vada i djup upp till 700 millimeter. Tack vare bland annat aluminium har man kunnat sänka vikten med 170 kilo, men det är fortfarande ingen lättviktare det handlar om.
Försäljningen drar igång i Tyskland i juni och prislappen börjar på 107 000 euro.
Försök igen





































































































































Och där läckte nya Mercedes G-Klass ut
Läcker?

Mercedes berättar lite om nya G-Klass
Kommer inte att vara revolutionerande

Mercedes har stoppat en G-klass i bärnsten
Eller något som ser ut som bärnsten
