Nu är de här - nya BMW M3 och M4
Bättre på alla sätt - fast kanske inte utseendemässigt
Nu är nya BMW M3 och M4 officiellt presenterade och det här blir något helt nytt utseendemässigt men samma recept fast vassare prestandamässigt.
Under huven på bilarna sitter en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter som ger 479 hästar och 550 newtonmeter i vrid. Väljer man en Competition får man istället 510 hästar och 650 newtonmeter att leka med. Drivningen sker på bakhjulen och dit kommer kraften via en åttastegad automatlåda. Det går även att få en sexpetad manuell låda vilket är kul, dock ej till Competition. Den går dock att få med fyrhjulsdrift och aktiv M-diff. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder, 0-200 på 13,7 och toppfarten anges till 290 km/h om man har tillvalet M Driver's Package. Competition-versionerna klarar 0-100 på 3,9 sekunder, 0-200 på 12,5 men toppfarten är densamma. För bromseriet står sexkolvsok med 380 millimeter stora skivor fram och enkolvsok med 370 millieter stora skivor bak. Det finns även keramiska skivor på tillvalslistan och dessa mäter 400 respektive 380 millimeter. Vanliga M3 och M4 har 18-tummare fram, 19 bak. Competition har istället 19 respektive 20.
Lansering sker i mars och priset för en M3 börjar på 855.000 kronor, en M4 kostar från 875.000 kronor. Competition-paketet kostar 51.000 kronor extra. Bilderna i slutet av bildspelet visar en M4 med M Performance-delar.
Försök igen

Försök igen

Försök igen

Försök igen

Försök igen

Försök igen
















































































































































































































BMW M presenterar tre fartfyllda produktnyheter: Nya BMW M3 Sedan och BMW M4 Coupé är två fanbärare när det kommer till äkta racingkänsla - nu är de redo för vägarna i sin nyaste form.
35 år efter att den första BMW M3 såg dagens ljus är det dags för en ny generation av denna ikoniska modell. I nya BMW M3 Sedan och BMW M4 Coupé har kombinationen av racingprestanda med utmärkt användbarhet i vardagen tagits till nya höjder.
Precis som övriga prestandamodeller från BMW M kommer nya BMW M3 och BMW M4 att erbjudas med två motorvarianter vardera. Den ena med en rak 6-cylindrig motor med M TwinPower Turbo, vars 480 hästkrafter förflyttas till bakhjulen via en 6-stegad manuell växellåda, vilket är unikt i detta segment. Som alternativ finns Competition-modellen som kommer med 510 hk tillsammans med en 8-stegad M Steptronic-växellåda med Drivelogic.
För första gången i en M3 & M4 blir de båda Competition-modellerna även tillgängliga med M xDrive fyrhjulsdrift (beräknat från sommaren 2021).
De stora framstegen i kördynamik som gjorts i förhållande till föregångarna är ett resultat av typisk M-utveckling tillsammans med den finjusteringsprocess som genomfördes i samband med tester för den nya racingbilen BMW M4 GT3. Den extremt höga vridstyvheten i kaross- och chassifäste är en nyckelfaktor bakom den dynamik, smidighet och precision som kännetecknar BMW M-modellerna. Gemensamt för nya BMW M3 och BMW M4 är också det spektrum av känslor som väcks till liv av motor och chassi, ihop med den uttrycksfulla designen och de nya M specifika kontroll- och manöversystemen.
Exteriör
BMW M-modellerna har med sin distinkta figur en hög igenkänningsfaktor från alla vinklar,ed nya exklusiva exteriörfärger, de framträdande hjulhusen, de förlängda sidokjolarna och de M-specifika BMW-njurarna med sina horisontella stänger.
Flera M-specifika inslag bidrar till att kraven för högpresterande sportbilar uppnås och kan integreras harmoniskt i det moderna designspråket. Båda bilarna har tak i kolfiberförstärkt plast (CFRP) med aerodynamiskt optimerade fenor, bakspoiler samt de dubbla avgasrören som har blivit synonymt med M-modeller.
Interiör
Elektroniskt justerbara M sportsäten i Merinoläder med utökad funktionalitet i standardutförandet och som tillval finns nya M Carbon bucket seats som kombinerar racingteknologi med lättviktsdesign (-9,6 kg). M Mode och Setup-knapp för intuitiv hantering av display och assistenssystem.
Prestanda
Motorprestandan säkerställer en körupplevelse med imponerande acceleration. Och siffrorna på pappret är lika imponerande. Nya BMW M3 Sedan och nya BMW M4 Coupé gör:
0 – 100 km/h på 4,2 sekunder
0 – 200 km/h på 13,7 sekunder
Competition-modellerna gör sprinten:
0 – 100 km/h på 3,9 sekunder
0 – 200 km/h på 12,5 sekunder
Maxhastighet för samtliga modellvarianter är elektroniskt begränsad till 250 km/h, och kan stiga till 290 km/h med tillvalet M Driver’s Package.
I standardutrustningen ingår bland annat:
Adaptiv fjädring
Elektronisk justering av sätena med minnesfunktion
Live Cockpit Professional
M Sport-säte i Merinoläder med utökad funktionalitet
PDC fram och bak
Hi-Fi högtalarsystem
Utrustning i Competition-paketet:
Utökad motorprestanda (+ 30 hk)
BMW Individual extended Shadowline
M Drive Professional
M Steptronic-växellåda
Extra visuella detaljer (badges)
Nya BMW M3 Sedan och BMW M4 Coupé når marknaden från mars 2021. Längre fram kommer även en BMW M3 Touring bli tillgänglig.
Priser:
BMW M3 Sedan, från 855.000kr
BMW M4 Coupe, från 875.000kr
Competition paketet + 51.000kr för båda modellerna