m
Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Bil / Hyundai

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW.

Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken.

Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter.

Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker.

Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024.

Visa
Pressmeddelande
Hyundai IONIQ 5 omdefinierar en elektrisk mobilitetslivsstil

Hyundai Motor Company lanserade idag sin mellanklass-CUV, IONIQ 5 under en virtuell världspremiär. Som första modell i Hyundais nya IONIQ-varumärke, dedikerat till batterielektriska bilar (BEV), sätter IONIQ 5 riktmärket för att omdefiniera den elektriska mobilitetslivsstilen med hållbara och innovativa funktioner.

IONIQ 5 bygger på Hyundai Motor Groups dedikerade BEV-arkitektur vid namn Electric-Global Modular Platform (E-GMP), vilken möjliggör unika proportioner med en utsträckt hjulbas. Tack vare E-GMP erbjuder IONIQ 5 en innovativ interiördesign med miljövänliga material, kraftfull prestanda parade med ultrasnabb laddning, en Vehicle-to-Load-funktion (V2L) och avancerade uppkopplings- och förarassistansfunktioner som skapar den ultimata bilupplevelsen samtidigt som säkerheten är tryggad.

”IONIQ 5 är anpassad för livsstil utan gränser och kommer proaktivt tillgodose kundernas behov under hela resan,” säger Thomas Schemera, Executive Vice President och Global Chief Marketing Officer. Det är verkligen den första elbilen som skänker en helt ny upplevelse med sin innovativa användning av invändigt utrymme och avancerad teknik.”

Inledningen på en ny era för EV-design
IONIQ 5:s progressiva design representerar en avvikelse från tidigare normer och utforskar ny designfrihet som endast kan uppnås med en dedikerad BEV-plattform. Genom att framkalla den vågade attityden hos Hyundai Pony, företagets första produktionsbil, framhäver IONIQ 5 den 45-åriga resan mot att bli en del av kundernas livsstil och skapa en röd tråd från dåtid till nu och framtid. Detta är omdefinieringen av tidlös design, ett tema som kommer att expandera vartefter fler IONIQ-modeller adderas.

IONIQ 5:s unika exteriördesign karaktäriseras av den Pony-inspirerade profilen över en 3000 mm lång hjulbas. Den förlängda hjulbasen kräver ett mer sofistikerat tillvägagångsätt för att integrera de nya proportionerna i en modern EV-form.

Bilens front är utrustad med Hyundais första huv i clamshell-design som minskar panelglipor för optimal aerodynamik. Den främre stötfångaren definieras av en iögonfallande V-form som inhyser distinkta varselljus (DRL) som skänker en omisskännlig ljussignatur, unik för IONIQ 5. Dessa små pixelliknande kluster återkommer också baktill på bilen.

På sidorna ger automatiskt infällda handtag en slät ytstyling och förbättrad aerodynamisk effektivitet. Bilens främre och bakre former vävs samman vid dörrarna och ger ännu ett exempel på Hyundais ”Parametric Dynamics”-design som först introducerades med helt nya TUCSON. Den kraftfulla C-stolpformen, inspirerad av Hyundais ”45” EV, ger IONIQ 5 en bestämd närvaro som tydligt kan identifieras på avstånd.

Aero-optimerade hjul stärker ytterligare ekot av designtemat Parametric Pixels och erbjuds i superstora 20 tum i diameter, de största fälgarna som någonsin monterats på en elbil från Hyundai. Fälgarna kompletterar IONIQ 5:s perfekta proportioner, optimerade för Hyundais E-GMP.

”En ny mobilitetsupplevelse för nästa generation – det var uppdraget vi hade från första dagen vi påbörjade projektet, att se bortom horisonten men stanna vid grundvärdet för Hyundai,” säger SangYup Lee, Senior Vice President och Head of Hyundai Global Design Center. ”IONIQ 5 är den nya definitionen av tidlöshet, vilket skänker en röd tråd som länkar vår historia med framtiden.”

Temat ”Living Space” löper genom hela interiören, som tydligast förkroppsligas av Universal Island, en rörlig mittkonsol som kan glida bak så långt som 140 mm. Universal Island, tillsammans med det plana golvet, tillåter mer rörelsefrihet inuti bilen.

IONIQ 5 är också utrustad med elektriskt kontrollerade framsäten. Sätena kan fällas tillbaka till en optimal vinkel som skänker en tyngdlös känsla för passageraren. Hyundai minskade tjockleken på framsätena med 30 procent, vilket gav mer utrymme för de som sitter på andra raden.

Många av bilens invändiga detaljer varav säten, takfönster, dörrklädsel, golv och armstöd – använder sig av miljövänliga och hållbart framställda material som återvunna PET-flaskor, växtbaserat (bio PET) garn och naturligt ullgarn med växtbaserade extrakt.

Kunder kan välja mellan nio exteriörfärger, inklusive fem naturinspirerade nyanser, exklusivt för IONIQ 5. Invändigt har den tre färgval.

Ett brett utbud av elektrisk kraft för att passa varje kund
IONIQ 5 finns tillgänglig med en rad Power Electrics (PE) -konfigurationer för att passa mobilitetsbehoven hos varje kund, utan att kompromissa på prestanda. Kunder kan välja mellan två batterialternativ på 58 kWh eller 72,6 kWh och två elmotorkombinationer med antingen endast en bakre motor eller två där en främre adderats. Alla PE-variationer ger enastående räckvidd och levererar en toppfart på 185 km/h.

I toppen av elmotorsortimentet finns ett fyrhjulsdrivet (AWD) alternativ parat med batteriet på 72,6 kWh som producerar en kombinerad effekt på 225 kW och 605 Nm i vridmoment. Den här PE-konfigurationen gör 0 till 100 km/h på 5,2 sekunder.

När IONIQ 5 är utrustad med tvåhjulsdrift (2WD) och det större 72,6-kWh-batteriet, kommer bilens räckvidd vara mellan 470~480 km[1] på en enda laddning, enligt standard från Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP).

Ultrasnabb laddning med innovativ Vehicle-to-Load (V2L) -funktion
IONIQ 5:s E-GMP stödjer både 400 V- och 800 V-laddning. Plattformen erbjuder 800 V laddningskapacitet som standard tillsammans med 400 V-laddning, utan behov av ytterligare komponenter eller adapters. Multiladdningssystemet är världens första patenterade teknologi som driver både motor och växelriktaren för att öka 400 V till 800 V för en stabil laddningskompatibilitet.

Med en 350 kW-laddare kan IONIQ 5 laddas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter. IONIQ 5-användare behöver bara ladda bilen i fem minuter för att uppnå 100 km i räckvidd, enligt WLTP.

IONIQ 5 erbjuder också en innovativ V2L-funktion som låter kunder fritt använda eller ladda alla elektriska apparater, som exempelvis elcyklar, mopeder eller campingutrustning och fungerar därmed som en laddare på hjul.

V2L-funktionen kan leverera upp till 3,6 kW med effekt. Uttaget för V2L är placerat under andra sätesraden och kan aktiveras när bilen är påslagen. En annan V2L-utgång är placerad vid laddningsporten på bilens utsida. Med hjälp av en omvandlare kan kunder ladda hushållsapparater och elektrisk utrustning som kräver högre effekt. Den utvändiga porten tillhandahåller ström även när bilen är avslagen.

Innovativ uppkoppling och förarassistans för säkerhet och bekvämlighet
IONIQ 5 integrerar sömlöst avancerad teknik för en förbättrad digital användarupplevelse. Den breda, konfigurerbara, dubbla kupén har en 12-tums pekskärm för infotainment och ett huvlöst 12-tums digitalt mätarkluster som kan skräddarsys för att möta kundernas behov.

För första gången i en Hyundai har IONIQ 5 en Head-up Display med Augmented Reality-funktioner (AR HUD) som förvandlar vindrutan till en stor skärm.

IONIQ 5 är också utrustad med nästa nivå avancerade förarassistanssytem från Hyundai SmartSense, vilket garanterar högsta säkerhet och bekvämlighet på vägen. IONIQ 5 är första Hyundai-modell att erbjuda Highway Driving Assist 2 (HDA 2). Andra förarassistanssystem inkluderar Forward Collision Avoidance Assist (FCA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW), High Beam Assist (HBA), med mera.

IONIQ 5 kommer finnas tillgänglig i Sverige till sommaren 2021.

Design och Hållbarhet
IONIQ 5:s progressiva designspråk hämtade inspiration från Hyundais 45 EV Concept som debuterade på 2019 International Motor Show i Tyskland. Guidad av Hyundais designidentitet Sensuous Sportiness, presenterade ”45” en kaross i monokokstil och en futuristisk interiör designad för elektrifiering och autonom teknik. IONIQ 5 följer efter men går ett steg längre genom att skapa en bro över till framtidens tekniskt avancerade elektriska mobilitet, som är både miljövänlig och ansluten till dagens kunders behov.

Exteriör med unika proportioner och segmentets längsta hjulbas
IONIQ 5:s unika exteriördesign karaktäriseras av rena och skarpa linjer som skapar ett elegant och sofistikerat utseende. Bilens exakt modellerade ytor och former ger den ett vinklat, nästan geometriskt utseende. Dessutom har Hyundais designers integrerat banbrytande Parametric Pixel-lampor både fram och bak. Dessa unika designelement framhäver Hyundais avsikt att fundamentalt återuppfinna elektrisk mobilitet med en EV-specifik design som kommer överföras till framtida IONIQ-modeller.

IONIQ 5:s crossoverkaross uppnår unika proportioner och korta överhäng tack vare sin förlängda hjulbas. Bilen som mäter 4635 mm lång, 1890 mm bred och 1605 mm hög med en 3000 mm hjulbas erbjuder D-segmentsliknande utrymme i en mellanklass-CUV.

Rymlig och anpassningsbar interiör som är ett hem hemifrån
IONIQ 5 skiljer sig från andra CUV i mellanklassen och särskilt de med förbränningsmotorer och konventionells styrsystem. Detta då E-GMP möjliggör ett plant golv där modellens batterier är placerade och öppnar upp för innovativ interiördesign och extra benutrymme.

IONIQ 5:s 3000 mm långa hjulbas som är 100 mm längre än Palisade, Huyndais flaggskepp-SUV erbjuder rymlighet som en stor passagerarbil i en mellanklass-CUV. Den långa hjulbasen gjorde det möjligt för Hyundais designers att tillämpa ett ”Living Space”-tema på interiören snarare än en klassisk bildesign.

Universal Island är en rörlig mittkonsol som kompletterar den enkla instrumentpanelen med växelväljaren placerad bakom ratten. Skjutkonsolen gör det möjligt för passagerare att inte bara njuta av mer flexibilitet utan också fritt ta sig in och ut ur kupén på vardera sida när bilen parkerats i ett trångt utrymme. Passagerare på andra raden kan också njuta av mittkonsolens funktioner, såsom kopphållare, en 15 W trådlös mobilladdare och USB-portar. Universal Island omdefinierar verkligen mittkonsolen och erbjuder mer funktionalitet än en statisk förvaringsbox.

Taket i IONIQ 5 ger inredningen en ökad känsla av öppenhet eftersom det består av en enda stor glaspanel utan stödmaterial.

IONIQ 5 ger 531 liter lastutrymme som kan ökas upp till nästan 1600 liter med andra radens säte fullt nedfällda. För ökad flexibilitet kan andra radens säten glida framåt 135 mm och även fällas i förhållandet 6:4. Samtidigt kan kunder njuta av extra lastkapacitet framtill med ett främre bagageutrymme som erbjuder så mycket som 57 liters kapacitet[2], vilket är extra användbart för längre resor när extra bagage transporteras.

Intill det digitala mätarklustret finns en metallinsats som rymmer en multifunktions brickhållare. IONIQ 5:s infotainmentsystem är det första som integrerar ett nytt designtema som kallas Jong-e Graphic User Interface (GUI) vilket erbjuder inställningar för interiörens atmosfär, som exempelvis mjuk, känslig och sprudlande.

Kunderna kan hålla sig varma under vintermånaderna genom att dra nytta av den uppvärmda ratten och de uppvärmda framsätena.

Hållbara, miljövänliga EV-funktioner tillgodoser livsstilar utan begränsningar
IONIQ 5:s demonstration av miljöansvar slutar inte vid elektrifieringen. Hållbarhet står i centrum för IONIQ-varumärkets vision och genomsyrar IONIQ 5 med miljövänliga material och naturinspirerade färger.

Många av de invändiga beröringspunkterna som – säten, takfönster, dörrklädsel och armstöd använder miljövänliga, hållbara material såsom återvunna PET-flaskor, växtbaserade (bio PET) garn och naturliga ullgarn, miljöbearbetat läder med växtbaserade extrakt och biofärg med växtextrakt.

IONIQ 5 kan också utrustas med ett miljövänligt solcellstak som stöttar bilens elektriska kraftkälla genom att samla energi och överföra den till batteripaketet. Något som förbättrar effektiviteten. Solcellstaket kan förhindra urladdning av batteriet och ge ökad räckvidd.

Prestanda
IONIQ 5 finns med en rad PE-konfigurationer för att passa mobilitetsbehoven hos alla kunder, utan att kompromissa på prestanda.

I toppen av elmotorutbudet finns ett fyrhjulsdrivet (AWD) alternativ parat med batteriet på 72,6 kWh, vilket levererar en kombinerad effekt på 225 kW och 605 Nm i vridmoment. Den här PE-konfigurationen gör 0 till 100 km/h på 5,2 sekunder. När AWD-alternativet paras ihop med 58-kWh-batteriet accelererar bilen från 0 till 100 km/h på 6,1 sekunder.

Singelmotorns layout med en 160-kW bakre motor (125 kW i kombination med 58 kWh-batteriet) ger 350 Nm i vridmoment och tvåhjulsdrift (2WD). När den paras med 58-kWh-batteriet kan den köra från 0-100 km/h på 8,5 sekunder.

Dessutom har IONIQ 5 kapacitet att dra en trailer på upp till 1600 kg.

Uppkoppling för den ultimata bilupplevelsen
Hyundai erbjuder den senaste versionen av sina uppgraderade BlueLink Connected Car Services med en mängd nya funktioner som låter kunder kontrollera bilen via sin smartphone eller röst för att köra körningen bekvämare och trevligare. Nya BlueLink-funktioner inkluderar Connected Routing, Last Mile Navigation och en ny användarprofilsfunktion.

BlueLink-appen visar bilens räckvidd, batteristatus och laddtid när den är inkopplad i en publik eller privat laddstation. Kunderna får tillgång till avancerad batteristyrning för att välja laddtider som bäst passar deras kalender och budget genom att få ut det mesta av tider då elpriserna är som lägst.

Med den nya molnbaserade Connected Routing-funktionen beräknas körsträckor via en kraftfull server i BlueLinks molnmiljö. Detta säkerställer en mer exakt trafikprognos, exaktare ankomsttider och mer pålitlig ruttberäkning. Med helt nya IONIQ 5 har databasen ökat för att visa fler laddstationer på kartan och visar även tillgänglighet baserat på laddtid. Genom att klicka på stationens ikon på kartan kan användare se om AC, DC eller snabbladdning som IONITY finns tillgängligt vid stationen.

Med fjärrladdning kan IONIQ 5-förare starta och stoppa laddning med trycket av en knapp i sin smartphone-app. Under kallare månader låter Remote Climate Control användare att schemalägga förvärmning av IONIQ 5. Detta säkerställer inte bara komforten för passagerare utan sparar också batterieffekt som annars skulle behövas för att värma bilen under färd.

IONIQ 5:s Dynamic Voice Recognition System accepterar enkla röstkommandon för att bekvämt kontrollera bilens A/C, radio, lucköppning/-stängning, rattvärme, uppvärmda/ventilerade säten och andra funktioner. Systemet kan också hjälpa till med olika intressepunkter (POI) och väderstatusuppdateringar.

IONIQ 5 har också ett premiumljudsystem från Bose. Systemets åtta högtalare, inklusive en baslåda är strategiskt placerade genom bilen för att uppnå en högkvalitativ lyssningsupplevelse.

Head-Up Display med AR-teknik
För första gången i en Hyundai har IONIQ 5 utrustats med en Augmentet Reality Head-Up Display (AR HUD) som praktiskt taget förvandlar vindrutan till en skärm. Förare kan välja att använda AR-teknik för att projicera relevant information som till exempel navigation, avancerad säkerhet och bilens omgivning i vägriktningen genom vindrutan. Detta gör det möjligt för föraren att bearbeta information snabbt och samtidigt hålla uppmärksamheten på vägen framåt.

Förarassistanssystem säkerställer högsta nivå av säkerhet och bekvämlighet
IONIQ 5:s Highway Driving Assist 2 (HDA 2) gör motorvägskörning ännu bekvämare. Med hjälp av frontkamera, radarsensorer och navigationsdata arbetar HDA 2 för att kontrollera bilens hastighet och avstånd till framförvarande fordon samtidigt som den håller bilen centrerad i filen. Funktionen kan också assistera föraren vid byte av körfält.

Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) kan detektera ett fordon, fotgängare eller cyklist och kan hjälpa till att undvika en kollision med någon av dem. Funktionen inkluderar Junction Turning, Junction Crossing och/eller Lane-Changing Oncoming. FCA med Junction Turning applicerar bromsarna om den upptäcker mötande trafik när föraren svänger vänster i en korsning. FCA med Junction Crossing känner av att ett fordon närmar sig från sidan när föraren kör rakt fram genom en korsning. FCA med Lane-Change Oncoming gör byte av körfält säkrare. Om FCA känner av en bil som närmar sig och har korsat mittlinjen när föraren byter fil, hjälper den automatiskt till med undanmanöver om det inte finns risk för sekundära olyckor. Om en potentiell sekundär olycka upptäcks ger FCA bara en varning.

Andra semi-autonoma körfunktioner inkluderar Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), som justerar bilens hastighet för att matcha hastighetsbegränsningen, High Beam Assist (HBA) som automatiskt bländar av helljus vid mötande trafik.

IONIQ 5 har flera föraruppmärksamhetsrelaterade funktioner för att hela tiden säkerställa säkerhet om föraren är dåsig eller distraherad. Driver Attention Warning (DAW) visar förarens uppmärksamhetsnivå och ger en varning vid tecken av inaktivitet. DAW ger en ljudvarning om bilen står stilla under en längre period (som vid en trafiksignal) och föraren inte reagerar snabbt nog när framförvarande fordon börjar röra på sig.

Flera funktioner fungerar tillsammans för att undvika kollisioner i olika trafiksituationer. Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) hjälper till att undvika kollisioner snett bakifrån bilen genom att använda radar för att detektera bilar och applicerar differentiell inbromsning vid behov. BCA är särskilt användbart i situationer som filbyten eller vid backning ut från en parallell parkeringsplats. En annan funktion, Blind-Spot View Monitor (BVM) använder en kamera för att visa föraren vyn till vänster och höger om bilen, direkt i instrumentklustret när föraren slår på blinkers för att byta fil.

IONIQ 5 säkerställer säkerheten för passagerare i baksätet med Safe Exit Assist (SEA) som hjälper till att hålla bakre dörrarna stängda genom att applicera det elektroniska barnlåset vid ankommande trafik.

En mängd olika parkeringsfunktioner gör det lättare att parkera i en rad olika situationer jämfört med tidigare. Remote Smart Parking Assist (RSPA) gör att föraren kan parkera eller köra ut från en parkeringsplats utan att sitta i bilen. RSPA-funktionen fungerar för både parallell samt vinkelrät parkering med aktivering via en knapp på bilnyckeln.

Surround View Monitor (SVM) använder en rad strategiskt placerade kameror för att ge föraren en 360-graders vy av området runt bilen, vilket gör det enklare att parkera i trånga utrymmen. Reverse Parking Collision-Avoidance hjälper till att undvika kollisioner vid backning. Om ett hinder upptäcks via den bakre kameran eller ultraljudsensorer, visar PCA en varning och applicerar bromsarna vid behov. På samma sätt kan Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) visa och ljuda en varning eller slå på bromsarna när en bil närmar sig från vänster eller höger sida utan att föraren stannar själv.

Laddnätverk
Hyundai Motor blev nyligen den senaste aktieägaren att ansluta till IONITY, en joint venture som bygger och driver ett snabbladdningsnätverk över Europa med avancerad teknologi och en laddkapacitet på upp till 350 kW. Genom sitt deltagande i denna joint venture kommer Hyundai driva expansionen av IONITY längs med Europas motorvägar och ytterligare främja utsläppsfri mobilitet.

I utvalda länder kan IONIQ 5-kunder få ett gratis 1-årsabonnemang på IONITY som även ingår i Hyundais nya paneuropeiska, integrerade publika laddningstjänst, Charge myHyundai. Charge myHyundai ger access till över 200 000 laddplatser över Europa. Användare kan njuta av en strömlinjeformad betalningslösning via ett kort eller app för extra sinnesro. Kunderna hittar laddningsstationer enkelt via AVN-systemet.

Charge myHyundai är initialt tillgängligt i Frankrike, Italien, Norge och Schweiz men Hyundai planerar att expandera till Sverige och fler länder under första halvan av 2021.

IONIQ: Det kommer mer
Hyundais nya IONIQ-varumärke representerar företagets starka engagemang för hållbarhet och innovation. Under IONIQ-varumärkets mission, ”Progress electrified for connected living” skall Hyundai erbjuda elbilsupplevelser med focus på skräddarsydda, miljövänliga lösningar för alla livsstilar via företagets vision, ”Progress for Humanity”. Introduktionen av IONIQ 5 är första steget i företagets resa för dedikerade elbilar och Hyundai tar ytterligare ett steg närmare att må sina mål för ren mobilitet.

Efter lanseringen av IONIQ 5 kommer Hyundai utöka sitt BEV-sortiment med IONIQ 6, en elektrisk sedan och IONIQ 7, en stor eldriven SUV.

[1] Uppskattad räckvidd. Den officiella räckvidden för IONIQ 5 annonseras senare.

[2]Storleken på främre bagageutrymmet kan variera beroende på region och PE-system.
1519 röster Blir det här din nästa bil?
54.6°
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5

Kan laddas riktigt snabbt

Mobila Twitter-användare kan ladda upp mer högupplösta bilder
På tiden!

Twitter har nu meddelat att de har gjort det möjligt för mobila användare att ladda upp mer högupplösta bilder. Tidigare har maxupplösningen för bilder legat på 2048 x 2048, men med den senaste ändringen kan användare ladda upp bilder med upplösningen 4096 x 4096 pixlar, vilket är samma maxupplösning som webbläsar-användare har tillgång till. För att komma åt möjligheten att ladda upp bilder med högre upplösning behöver du bara klicka i High Quality i Data Usage-fliken i appens inställningar och sedan är det bara att tuta och köra. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Samsung vill att vi ska använda deras gamla telefoner till annat
SmartThings gör om telefonen till en baby-övervakare eller ljussensor

Samsung har lanserat ett slags återvinningsprogram som de kallar för "Galaxy Upcycling at Home" vars syfte är att få ägare till gamla Samsung-telefoner att återanvända dessa som andra prylar i det smarta hemmet. Med hjälp av Samsungs SmartThings-app går det nu att göra om en del äldre Samsung-modeller så att dessa till exempel kan fungera som baby-övervakare. Det finns även en funktion som gör om telefonen till en ljussensor som kan användas för att tända det smarta hemmets belysning automatiskt när mörkret faller. Än så länge finns bara Galaxy Upcycling at Home-funktionerna tillgängliga för Samsung-användare i USA, Storbritannien och Sydkorea. Funktionerna är kompatibla med Galaxy Galaxy S-, Note- och Z-modeller från 2018 och framåt som kör Android 9 eller senare. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Corona-restriktionerna kommer inte lyftas 3 maj
Smittspridningen fortfarande är hög

Vi har kommit igång någorlunda ordentligt med vaccineringen mot Covid-19 och ungefär en fjärdedel av den vuxna befolkningen har i alla fall fått en dos vaccin. Detta betyder dock inte att det är läge att lätta på corona-restriktionerna och regeringen har nu meddelat att man inte kommer lyfta restriktionerna 3 maj som planerat, utan kommer gälla fram till 17 maj. Enligt statsminister Stefan Löfven är det läget med smittspridningen fortfarande rätt kritiskt och det gäller att hålla ut ett tag till. Nedan hittar ni presskonferensen i fråga. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Resident Evil 4 VR släpps till Oculus Quest 2 senare i år
Utforska mysiga spanska landsbygden i VR

I natt körde Oculus lite presentation av kommande VR-titlar och en av dessa var en VR-version av Resident Evil 4. Ovan har ni ett kort klipp som visar spelet och det kommer släppas någon gång senare i år till Oculus Quest 2. VR-versionen av spelet ska erbjuda samma berättelse som originaltiteln, men i stället för att se över Leon S. Kennedys axel så får vi uppleva allt i förstaperson. Spelet har finputsats med nya och/eller förbättrade texturer och man har lagt till lite alternativ spelmekanik som möjligheten att använda två pistoler samtidigt. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Sony släpper ny Reon Pocket
Reon Pocket 2 är en bärbar luftkonditionerare

Sony har släppt en ny modell av sin bärbara AC-pryl Reon Pocket. Denna appkontrollerade luftkonditionerare kan man bära med sig lite överallt om man nu behöver en frisk fläkt i ansiktet. Denna nya modell heter enkelt not Reon Pocket 2 och ser mer eller mindre likadan ut som föregångaren. Inne i enheten finns det dock nya fina saker som gör att den ha fördubblad kylningseffekt och mer svettsäker än föregångaren. Sony har ingått samarbete med diverse sportklädsföretag så som Le Coq Sportif, Munsingwear och Descente som alla ska ta fram kläder som har speciella fickor för denna enhet. Sony kommer också sälja ett halsband så man kan ha den runt halsen under vanliga kläder för att kyla ner kroppen en aning när det är riktigt varmt ute. Reon Pocket 2 är redan släppt i Japan där den kostar 14 850 vilket är dryga tusenlappen i svenska pengar. Det är för tillfället oklart om denna produkt kommer säljas i resten av världen. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

AirTags kan läsas av med alla NFC-kompatibla telefoner
Smidigt om upphittaren inte har en iPhone

I tisdags presenterade Apple till slut sina spårbrickor AirTags, små brickor som kan hittas via Apples spårningfunktion Find My Network. Vad man inte nämnde då var att upphittade brickor går att läsa av med alla telefoner som har stöd för NFC, oavsett om det handlar om iPhones eller Android-mobiler. Det innebär att om någon med en NFC-kompatibel telefon hittar en AirTags-bricka kan denna eventuellt spåra upp användaren genom att läsa av AirTags-brickans NFC-chip. Apple skriver på sin supportsida om AirTags: "Tap and hold the top of your iPhone or NFC-capable smartphone to the white side of the AirTag. Tap the notification that appears. This opens a website that provides information about the AirTag, including its serial number. If the owner marked it as lost, you might see a message with information about how to contact the owner. You can contact the owner to let them know that you found their AirTag. You can view a Lost Mode message on any NFC-capable smartphone, such as an iPhone or Android phone. " Det hela fungerar bara om AirTags-brickan sedan tidigare försatts i "Lost Mode" av brickans ägare, något som gör att det inte går att spåra upp ägaren till en bricka som inte ställts in som borttappad av ägaren själv. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Great Ace Attorney Chronicles på ingång till PC och konsol
Phoenix Wright-spinoffen återvänder i sommar

Phoenix Wright-spinoffen The Great Ace Attorney släpptes till Nintendo 3DS 2015 och fick en uppföljare två år senare. Nu är det dags för lite bredare release i form av The Great Ace Attorney Chronicles som består av de två titlarna och kommer släppas till PC, Nintendo Switch och Playstation 4 27 juli. Great Ace Attorney-spelen utspelar sig ett sekel innan Phoenix Wright började skrika Objection! och vi får följa advokaten Ryunosuke Naruhodo som måste hantera flera olika fall som utspelar sig i Japan och England. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Google Meet får nya funktioner
Nya bakgrunder och bättre gränssnitt

Har gått och uppdaterat Meet så du kan göra dina videomöten bättre och spexigare. Bland annat har man förbättrat gränssnittet så de flesta viktiga funktionerna samlas vilket ger en bättre överblick. Google kommer också ge dig bättre möjlighet att kontrollera samt flytta de olika videorutorna så du ser det du vill se och inte Bengt varje gång han smaskar eller hostar. För de som vill spexa lite kommer också kunna göra det då Meet snart kommer ge användare möjligheten att sätta videoklipp som bakgrunder. Initialt verkar det dock som att man inte kommer kunna sätta egna videoklipp vilket ju gör att funktionen är mer eller mindre meningslös fram tills det tillåts. En annan funktion som kommer läggas till är möjligheten att automatiskt zooma kameran så ditt ansikte hålls i mitten av videon ifall du rör dig lite. Detta är dock en funktion som endast kommer finnas tillgänglig för dem som betalar för Google Workspace. Dessa funktioner kommer rullas ut allt eftersom inom de närmsta veckorna. Tumnagel
36.0°
+
Frode Wikesjö
0

Så blir Kias deal med Ionity
Två paket erbjuds

Om man kör en Kia blir det lite enklare och kanske billigare att ladda sin bil längs vägarna, i alla fall efter maj. Då börjar Kia nämligen att erbjuda två stycken Ionity-paket till sina kunder. Det ena heter Access och kostar 49 kronor i månaden och då betalar man 5,75 kronor/kWh. Power-paketet är lite dyrare och kostar 139 kronor och då betalar man från 3,10 kronor/kWh. Standardpriset på Ionity är 8,70 kronor/kWh. Förbokar man en Kia EV6 innan maj och lägger en beställning innan 2021 i år så bjuder Kia på Powerpaketet under 2021 och 2022, samt ett år av Kia Charge Plus. Kia har nämligen också paket för de som vill ladda på andra offentliga laddstationer så att man har lite mer att välja mellan. Båda nätverken nås genom appen Kia Charge. Ionity-paketen lanseras tillsammans med nya modellen EV6 men går att prenumerera på för alla Kia-kunder. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

En trailer för anime-filmen BELLE
Med musik av svenska Ludvig Forsell

Här bjuds vi på en trailer för anime-filmen BELLE. Filmen är regisserad av Mamoru Hosoda (Summer Wars, Wolf Children, The Boy and the Beast) och handlar om en 17-årig flicka som en dag upptäcker onlinevärlden U. Där rymmer hon från tristessen från hennes vardagliga liv och lever livet via hennes avatar BELLE. Extra kul är det att kompositören Ludvig Forsell är involverad med filmens musik. Ludvig är väl mest känd för sitt musikaliska arbete för Kojima Productions med spel som Metal Gear Solid V, P.T. och Death Stranding. Tumnagel
39.1°
+
Frode Wikesjö
0

Sexleksaksföretaget Lelo vill ha en officiell sex-emoji
Dags att lägga aubergine och persika på hyllan?

Hur brukar du kommunicera till din partner när du känner suget för könsligt umgänge? Är du en person som använder känsloikoner för att skapa sexiga rebusar? Eller brukar du vara lite pang på och skriva "jag vill använda dig som en handdocka?" Oavsett så känner sexleksakstillverkarna Lelo att det är dags för en universell sex-emoji och har startat en namninsamling på Change.org för att få Unicode att styra upp situationen. På Change.org-sidan skriver Lelo bland annat detta: Those engaging in sexting have to use many substitutes. Certain emojis are famous for their double entendres. Theyx27re a fun way to get flirty without necessarily having to start up a full-on sexting session. But, with hundreds of pictograms/emojis already in existence, there is no single one dedicated directly to depicting sex/erotica. And as 2020 brought on an entirely new way of living, working, and interacting, the way we think about sex and communicate about it should also change. With our lives being mainly online, more so than ever before, we believe it is essential to have a pictogram for sex and stop hiding behind the more acceptable portrayals - i.e. various fruits and vegetables. Vad skulle du vilja ha för sex-emoji? Använd dina ord för att beskriva eller använd Paint, eller annat enkelt ritprogram, för att visa, vetja. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

SVT gör remake av Vi på Saltkråkan
Ny version av Astrid Lindgrens klassiker ska utspelas i nutid

SVT har dragit igång en flerårig satsning som de kallar för "Sveriges Minne" där ett av projekten inkluderar en nyinspelning av Astrid Lindgrens klassiska tv-serie Vi på Saltkråkan. Den nya versionen av Vi på Saltkråkan kommer att utspelas i nutid men med bevarandet av "verkets dna" skriver SVT i ett pressmeddelande. Eva Beckman, programdirektör SVT, säger: "Vi på Saltkråkan är en skildring av barns ändlösa lek och en kärleksförklaring till skärgården och sommaren. Givetvis är det en konstnärlig utmaning att modernisera en sådan här klenod, men vår förhoppning är att detta kommer att glädja både barn och föräldrar under lång tid framåt" Vi på Saltkråkan sändes ursprungligen 1964 i 13 avsnitt på SVT. Delar av avsnitten klipptes senare även ihop till en film. När den nya versionen av Vi på Saltkråkan kommer att visas på SVT finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan hittas introt till Vi på Saltkråkan. Vill ni kolla in hela serien så sänds den på SVT Play här. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

En skvätt gameplay från Returnal
Kika på spelets första område

Returnal från finska Housemarque går friskt på Playstation 5-konsoler hos spelrecensenter runt om i världen och tidigare idag fick folk lägga ut lite gameplay från spelet. Ovan och under har ni videor som ger er en hum om hur spelet är att spela. Returnal släpps 30 april och innan dess kommer det givetvis dyka upp lite åsikter om spelet. Redan nu kan vi dock leverera lite första intryck och kort sagt är spelet hittills riktigt roligt. Spelet ser fantastiskt ut med otrolig partikelfysik och användandet av adaptive triggers på Dualsense-kontrollen för att hoppa mellan olika skjutlägen känns snortight. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Perseverance har skapat syre på Mars
Det lär behövas inför framtida bemannade Mars-uppdrag

NASA:s Mars-rover Perseverance instrument "Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment" (MOXIE) har använts för att för första gången någonsin skapa syre från av den koldioxid-fyllda luften på Mars. MOXIE har genom att hetta upp koldioxid-molekyler från Mars atmosfär lyckats utvinna lite mer än fem gram syre, syre som skulle kunna räcka för att hålla en astronaut vid liv i cirka 10 minuter. Syre är något som lär behövas i rikliga mängder den dagen vi väl landar människor på Mars och längre in i framtiden när vi kanske även ska skicka raketer från Mars tillbaka till jorden. NASA skriver i ett inlägg om detta: "To burn its fuel, a rocket must have more oxygen by weight. Getting four astronauts off the Martian surface on a future mission would require approximately 15,000 pounds (7 metric tons) of rocket fuel and 55,000 pounds (25 metric tons) of oxygen. In contrast, astronauts living and working on Mars would require far less oxygen to breathe. The astronauts who spend a year on the surface will maybe use one metric ton between them." NASA planerar att testa MOXIE ytterligare minst nio gånger under det kommande Mars-året, ett år som motsvarar 687 dagar här på jorden. I klippet nedan kan ni kolla in hur MOXIE fungerar. Tumnagel
48.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny uppdatering till OnePlus 9/9 Pro ska fixa överhettning
Samt förbättrad kamera

OnePlus 9 Pro är en rätt trevlig telefon, men något vi uppmärksammade i vår recension är att telefonen kan bli ganska varm vid tung användning. Mer specifikt om man spelar tunga spel eller använder kameran under längre perioder. Nu har OnePlus släppt en ny uppdatering till telefonerna och bland förbättringarna är stabilare värmehantering. Utöver förbättrad värmehantering kommer uppdateringen med justeringar av kameramjukaran som bland annat bättre vitbalans och skärpa. Uppdateringen har börjat rulla ut och borde vara tillgänglig för samtliga ägare precis nu via uppdateringsmenyn. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

FIA presenterar ny racingliga för elektriska GT-bilar
Som även ska fungera som ett laboratorium för framtidens elbilar

Motorsports-organisationen FIA, som bland annat driver racingligorna Formel 1 och Formula E, har presentera en ny racingliga där det kommer att tävlas med elektriska GT-bilar. Det ska handla något som kan beskrivas som den elektriska motsvarigheten till GT3 och bilarna kommer att ha en topphastighet på cirka 300 km/h och runt motsvarande 500 hästkrafter. Tanken bakom den nya ligan är även att den ska fungera som ett slags laboratorium för utveckling av teknik till elbilar. FIA:s ordförande säger om den nya elektriska GT-ligan: "The FIA’s vision is to make motor sport a laboratory for sustainable mobility. The announcement of this new electric-powered GT car category is a key milestone serving this goal as it will pave the way for new battery and fast-charging technologies. A perfect illustration of our race-to-road approach." När den nya racingligan för elektriska GT-bilar kan tänkas ha premiär är inget som har nämnts än så länge. På bilden nedan kan ni kolla in vilken prestanda som FIA siktar på med den första generationens elektriska GT-bilar. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blizzard drar igång stängt alphatest av Diablo Immortal
Anmäl intresse och håll tummarna om ni vill lira

Blizzard har testkört Diablo Immortal sedan en tid tillbaka och ett fåtal spelare har fått möjlighet att lira mobilversionen av Diablo. Nu har utvecklarna meddelat att ett stängt alphatest nu dragit igång och fler spelare kommer bjudas in till testet. Utöver att låta fler spelare testa Diablo Immortal har spelet även fått en uppdatering och spelare kan nu besöka två nya områden, Mount Zavain och Frozen Tundra. Den sistnämnda har även en ordentlig dungeon spelare kan ta sig an. Spelare kommer även få tillgång till den nya klassen Crusader, vilket är en hybrid av caster och melee som jobbar bäst i mid-range. Vidare har leveltaket bumpats upp till 55. Vill man testa spelet så snabbt som möjligt så kan man lägga en intresseanmälan via Diablo Immortals hemsida. Tumnagel
32.4°
+
André Stray
0

Första ordentliga trailern för Marvel's M.O.D.O.K.
Lite tramsskoj i Marvel-universumet

Hulu bjuder här på en första trailer för den kommande humorserien Marvelx27s M.O.D.O.K. där vi följa superskurken M.O.D.O.K., som spelas av Patton Oswalt. M.O.D.O.K. har kört på problem eftersom han kört skurkorganisationen A.I.M. till grunden samtidigt som han måste hantera sin struliga familj och 40-årskris. Marvelx27s M.O.D.O.K. har premiär 21 maj på Hulu, men troligtvis kommer serien till Disney+ via Star ungefär i samma veva. Tumnagel
38.3°
+
Frode Wikesjö
0

Färsodlarna lanserar vegetarisk färs
Tillverkad av svenska råvaror

Färsodlarna och Axfoundation släpper nu baljväxtfärsen "Svenskodlad Färs" vilket är en vegetarisk färs framställd av råvaror som odlats i Sverige. Färsen består av bara fyra ingredienser - svensk sötlupin, åkerböna, gråärt och raps från svenska åkrar. Den enda tillsatsen förutom de fyra råvarorna är salt. Färsen är vegansk och ska enligt Färsodlarna gå att använda som vanligt köttfärs i recept där sådant används. Svenskodlad Färs kommer att säljas till konsumenter i butik och en variant av färsen kommer att säljas under namnet "Svensk Baljväxtfärs" till restauranger och offentliga kök. Tumnagel
107kg
+
Wille Wilhelmsson

Lär dig göra egna tortillas
Levla upp fredagstacosen

I morgon är det fredag och enligt svensk lagstiftning måste tacos serveras. Om du är less på Santa Marias tortillas och är sugen på att testa något nytt så kan du kika på ChefSteps nya video där vi får lära oss att göra en variant av vetetortillas hemma. Tumnagel
82kg
+
André Stray

Mange Makers släpper Ballar Ur
Ny dag, ny dänga

De senaste veckorna har vi fått följa Mange Makers i en dokumentärserie och i serien får vi reda på att gruppen återförenats och spelat in en ny platta. Och nu har första låten Ballar Ur släppts. Tumnagel
47kg
+
André Stray

Foo Fighthers släpper video till Chasing Birds
Rätt trippad

Här kan ni kolla in Foo Fighters nya video som man gjort till låten "Chasing Birds". Det handlar om en animerad historia som väl kan beskrivas som något psykadelisk. "Chasing Birds" är en av låtarna på Foo Fighters tionde studioalbum "Medicine At Midnight" som efter lite pandemifördröjning släpptes tidigare i år. Tumnagel
92kg
+
Wille Wilhelmsson

VanMoof lanserar extrabatteri till sina elcyklar
Utökar räckvidden med 100 kilometer

Elcykeltillverkaren VanMoof har lanserat något man kallar för VanMoof PowerBank vilket är ett extrabatteri som ger deras elcyklar lite extra kräm när cykelns inbyggda batteriet har laddats ur. VanMoof PowerBank passar till VanMoofs modeller S3 samt X3 och utlovar en extra räckvidd på cirka 100 kilometer. Batteriet går dessutom att använda som en bärbar batteriladdare då det laddar upp cykelns inbyggda batteri när denna står still. Extrabatteriet adderar cirka 2,8 kilo vikt till VanMoofs S3-modell som i sitt grundutförande väger 19 kilo. Batteriet kostar 348 euro, cirka 3500 kronor. Vi har skrivit lite om VanMoofs cyklar tidigare, vilka kostar från cirka 20.0000 kronor, och de artiklarna hittas inlänkade här nedanför. Tumnagel
133kg
+
Wille Wilhelmsson

James Hoffmann går igenom AeroPress
Kaffegrejen för ensamdrickaren

AeroPress är en kaffemanick som ganska snabbt och enkelt levererar en kopp kaffe. Jag har aldrig testat en AeroPress så jag tyckte det var intressant att kolla på kaffekännaren James Hoffmanns genomgång och historielektion av manicken (ovan). Nedan hittar ni del två där man går igenom hur man ska använda den. En AeroPress kostar runt 300 kronor (jämför priser). Har ni testat? Gillar ni? Tumnagel
114kg
+
Roger Åberg

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
132kg
+
Roger Åberg

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
101kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
89kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
75kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
6kg
+
Wille Wilhelmsson