m
Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Bil / Hyundai

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW.

Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken.

Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter.

Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker.

Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024.

Visa
Pressmeddelande
Hyundai IONIQ 5 omdefinierar en elektrisk mobilitetslivsstil

Hyundai Motor Company lanserade idag sin mellanklass-CUV, IONIQ 5 under en virtuell världspremiär. Som första modell i Hyundais nya IONIQ-varumärke, dedikerat till batterielektriska bilar (BEV), sätter IONIQ 5 riktmärket för att omdefiniera den elektriska mobilitetslivsstilen med hållbara och innovativa funktioner.

IONIQ 5 bygger på Hyundai Motor Groups dedikerade BEV-arkitektur vid namn Electric-Global Modular Platform (E-GMP), vilken möjliggör unika proportioner med en utsträckt hjulbas. Tack vare E-GMP erbjuder IONIQ 5 en innovativ interiördesign med miljövänliga material, kraftfull prestanda parade med ultrasnabb laddning, en Vehicle-to-Load-funktion (V2L) och avancerade uppkopplings- och förarassistansfunktioner som skapar den ultimata bilupplevelsen samtidigt som säkerheten är tryggad.

”IONIQ 5 är anpassad för livsstil utan gränser och kommer proaktivt tillgodose kundernas behov under hela resan,” säger Thomas Schemera, Executive Vice President och Global Chief Marketing Officer. Det är verkligen den första elbilen som skänker en helt ny upplevelse med sin innovativa användning av invändigt utrymme och avancerad teknik.”

Inledningen på en ny era för EV-design
IONIQ 5:s progressiva design representerar en avvikelse från tidigare normer och utforskar ny designfrihet som endast kan uppnås med en dedikerad BEV-plattform. Genom att framkalla den vågade attityden hos Hyundai Pony, företagets första produktionsbil, framhäver IONIQ 5 den 45-åriga resan mot att bli en del av kundernas livsstil och skapa en röd tråd från dåtid till nu och framtid. Detta är omdefinieringen av tidlös design, ett tema som kommer att expandera vartefter fler IONIQ-modeller adderas.

IONIQ 5:s unika exteriördesign karaktäriseras av den Pony-inspirerade profilen över en 3000 mm lång hjulbas. Den förlängda hjulbasen kräver ett mer sofistikerat tillvägagångsätt för att integrera de nya proportionerna i en modern EV-form.

Bilens front är utrustad med Hyundais första huv i clamshell-design som minskar panelglipor för optimal aerodynamik. Den främre stötfångaren definieras av en iögonfallande V-form som inhyser distinkta varselljus (DRL) som skänker en omisskännlig ljussignatur, unik för IONIQ 5. Dessa små pixelliknande kluster återkommer också baktill på bilen.

På sidorna ger automatiskt infällda handtag en slät ytstyling och förbättrad aerodynamisk effektivitet. Bilens främre och bakre former vävs samman vid dörrarna och ger ännu ett exempel på Hyundais ”Parametric Dynamics”-design som först introducerades med helt nya TUCSON. Den kraftfulla C-stolpformen, inspirerad av Hyundais ”45” EV, ger IONIQ 5 en bestämd närvaro som tydligt kan identifieras på avstånd.

Aero-optimerade hjul stärker ytterligare ekot av designtemat Parametric Pixels och erbjuds i superstora 20 tum i diameter, de största fälgarna som någonsin monterats på en elbil från Hyundai. Fälgarna kompletterar IONIQ 5:s perfekta proportioner, optimerade för Hyundais E-GMP.

”En ny mobilitetsupplevelse för nästa generation – det var uppdraget vi hade från första dagen vi påbörjade projektet, att se bortom horisonten men stanna vid grundvärdet för Hyundai,” säger SangYup Lee, Senior Vice President och Head of Hyundai Global Design Center. ”IONIQ 5 är den nya definitionen av tidlöshet, vilket skänker en röd tråd som länkar vår historia med framtiden.”

Temat ”Living Space” löper genom hela interiören, som tydligast förkroppsligas av Universal Island, en rörlig mittkonsol som kan glida bak så långt som 140 mm. Universal Island, tillsammans med det plana golvet, tillåter mer rörelsefrihet inuti bilen.

IONIQ 5 är också utrustad med elektriskt kontrollerade framsäten. Sätena kan fällas tillbaka till en optimal vinkel som skänker en tyngdlös känsla för passageraren. Hyundai minskade tjockleken på framsätena med 30 procent, vilket gav mer utrymme för de som sitter på andra raden.

Många av bilens invändiga detaljer varav säten, takfönster, dörrklädsel, golv och armstöd – använder sig av miljövänliga och hållbart framställda material som återvunna PET-flaskor, växtbaserat (bio PET) garn och naturligt ullgarn med växtbaserade extrakt.

Kunder kan välja mellan nio exteriörfärger, inklusive fem naturinspirerade nyanser, exklusivt för IONIQ 5. Invändigt har den tre färgval.

Ett brett utbud av elektrisk kraft för att passa varje kund
IONIQ 5 finns tillgänglig med en rad Power Electrics (PE) -konfigurationer för att passa mobilitetsbehoven hos varje kund, utan att kompromissa på prestanda. Kunder kan välja mellan två batterialternativ på 58 kWh eller 72,6 kWh och två elmotorkombinationer med antingen endast en bakre motor eller två där en främre adderats. Alla PE-variationer ger enastående räckvidd och levererar en toppfart på 185 km/h.

I toppen av elmotorsortimentet finns ett fyrhjulsdrivet (AWD) alternativ parat med batteriet på 72,6 kWh som producerar en kombinerad effekt på 225 kW och 605 Nm i vridmoment. Den här PE-konfigurationen gör 0 till 100 km/h på 5,2 sekunder.

När IONIQ 5 är utrustad med tvåhjulsdrift (2WD) och det större 72,6-kWh-batteriet, kommer bilens räckvidd vara mellan 470~480 km[1] på en enda laddning, enligt standard från Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP).

Ultrasnabb laddning med innovativ Vehicle-to-Load (V2L) -funktion
IONIQ 5:s E-GMP stödjer både 400 V- och 800 V-laddning. Plattformen erbjuder 800 V laddningskapacitet som standard tillsammans med 400 V-laddning, utan behov av ytterligare komponenter eller adapters. Multiladdningssystemet är världens första patenterade teknologi som driver både motor och växelriktaren för att öka 400 V till 800 V för en stabil laddningskompatibilitet.

Med en 350 kW-laddare kan IONIQ 5 laddas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter. IONIQ 5-användare behöver bara ladda bilen i fem minuter för att uppnå 100 km i räckvidd, enligt WLTP.

IONIQ 5 erbjuder också en innovativ V2L-funktion som låter kunder fritt använda eller ladda alla elektriska apparater, som exempelvis elcyklar, mopeder eller campingutrustning och fungerar därmed som en laddare på hjul.

V2L-funktionen kan leverera upp till 3,6 kW med effekt. Uttaget för V2L är placerat under andra sätesraden och kan aktiveras när bilen är påslagen. En annan V2L-utgång är placerad vid laddningsporten på bilens utsida. Med hjälp av en omvandlare kan kunder ladda hushållsapparater och elektrisk utrustning som kräver högre effekt. Den utvändiga porten tillhandahåller ström även när bilen är avslagen.

Innovativ uppkoppling och förarassistans för säkerhet och bekvämlighet
IONIQ 5 integrerar sömlöst avancerad teknik för en förbättrad digital användarupplevelse. Den breda, konfigurerbara, dubbla kupén har en 12-tums pekskärm för infotainment och ett huvlöst 12-tums digitalt mätarkluster som kan skräddarsys för att möta kundernas behov.

För första gången i en Hyundai har IONIQ 5 en Head-up Display med Augmented Reality-funktioner (AR HUD) som förvandlar vindrutan till en stor skärm.

IONIQ 5 är också utrustad med nästa nivå avancerade förarassistanssytem från Hyundai SmartSense, vilket garanterar högsta säkerhet och bekvämlighet på vägen. IONIQ 5 är första Hyundai-modell att erbjuda Highway Driving Assist 2 (HDA 2). Andra förarassistanssystem inkluderar Forward Collision Avoidance Assist (FCA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW), High Beam Assist (HBA), med mera.

IONIQ 5 kommer finnas tillgänglig i Sverige till sommaren 2021.

Design och Hållbarhet
IONIQ 5:s progressiva designspråk hämtade inspiration från Hyundais 45 EV Concept som debuterade på 2019 International Motor Show i Tyskland. Guidad av Hyundais designidentitet Sensuous Sportiness, presenterade ”45” en kaross i monokokstil och en futuristisk interiör designad för elektrifiering och autonom teknik. IONIQ 5 följer efter men går ett steg längre genom att skapa en bro över till framtidens tekniskt avancerade elektriska mobilitet, som är både miljövänlig och ansluten till dagens kunders behov.

Exteriör med unika proportioner och segmentets längsta hjulbas
IONIQ 5:s unika exteriördesign karaktäriseras av rena och skarpa linjer som skapar ett elegant och sofistikerat utseende. Bilens exakt modellerade ytor och former ger den ett vinklat, nästan geometriskt utseende. Dessutom har Hyundais designers integrerat banbrytande Parametric Pixel-lampor både fram och bak. Dessa unika designelement framhäver Hyundais avsikt att fundamentalt återuppfinna elektrisk mobilitet med en EV-specifik design som kommer överföras till framtida IONIQ-modeller.

IONIQ 5:s crossoverkaross uppnår unika proportioner och korta överhäng tack vare sin förlängda hjulbas. Bilen som mäter 4635 mm lång, 1890 mm bred och 1605 mm hög med en 3000 mm hjulbas erbjuder D-segmentsliknande utrymme i en mellanklass-CUV.

Rymlig och anpassningsbar interiör som är ett hem hemifrån
IONIQ 5 skiljer sig från andra CUV i mellanklassen och särskilt de med förbränningsmotorer och konventionells styrsystem. Detta då E-GMP möjliggör ett plant golv där modellens batterier är placerade och öppnar upp för innovativ interiördesign och extra benutrymme.

IONIQ 5:s 3000 mm långa hjulbas som är 100 mm längre än Palisade, Huyndais flaggskepp-SUV erbjuder rymlighet som en stor passagerarbil i en mellanklass-CUV. Den långa hjulbasen gjorde det möjligt för Hyundais designers att tillämpa ett ”Living Space”-tema på interiören snarare än en klassisk bildesign.

Universal Island är en rörlig mittkonsol som kompletterar den enkla instrumentpanelen med växelväljaren placerad bakom ratten. Skjutkonsolen gör det möjligt för passagerare att inte bara njuta av mer flexibilitet utan också fritt ta sig in och ut ur kupén på vardera sida när bilen parkerats i ett trångt utrymme. Passagerare på andra raden kan också njuta av mittkonsolens funktioner, såsom kopphållare, en 15 W trådlös mobilladdare och USB-portar. Universal Island omdefinierar verkligen mittkonsolen och erbjuder mer funktionalitet än en statisk förvaringsbox.

Taket i IONIQ 5 ger inredningen en ökad känsla av öppenhet eftersom det består av en enda stor glaspanel utan stödmaterial.

IONIQ 5 ger 531 liter lastutrymme som kan ökas upp till nästan 1600 liter med andra radens säte fullt nedfällda. För ökad flexibilitet kan andra radens säten glida framåt 135 mm och även fällas i förhållandet 6:4. Samtidigt kan kunder njuta av extra lastkapacitet framtill med ett främre bagageutrymme som erbjuder så mycket som 57 liters kapacitet[2], vilket är extra användbart för längre resor när extra bagage transporteras.

Intill det digitala mätarklustret finns en metallinsats som rymmer en multifunktions brickhållare. IONIQ 5:s infotainmentsystem är det första som integrerar ett nytt designtema som kallas Jong-e Graphic User Interface (GUI) vilket erbjuder inställningar för interiörens atmosfär, som exempelvis mjuk, känslig och sprudlande.

Kunderna kan hålla sig varma under vintermånaderna genom att dra nytta av den uppvärmda ratten och de uppvärmda framsätena.

Hållbara, miljövänliga EV-funktioner tillgodoser livsstilar utan begränsningar
IONIQ 5:s demonstration av miljöansvar slutar inte vid elektrifieringen. Hållbarhet står i centrum för IONIQ-varumärkets vision och genomsyrar IONIQ 5 med miljövänliga material och naturinspirerade färger.

Många av de invändiga beröringspunkterna som – säten, takfönster, dörrklädsel och armstöd använder miljövänliga, hållbara material såsom återvunna PET-flaskor, växtbaserade (bio PET) garn och naturliga ullgarn, miljöbearbetat läder med växtbaserade extrakt och biofärg med växtextrakt.

IONIQ 5 kan också utrustas med ett miljövänligt solcellstak som stöttar bilens elektriska kraftkälla genom att samla energi och överföra den till batteripaketet. Något som förbättrar effektiviteten. Solcellstaket kan förhindra urladdning av batteriet och ge ökad räckvidd.

Prestanda
IONIQ 5 finns med en rad PE-konfigurationer för att passa mobilitetsbehoven hos alla kunder, utan att kompromissa på prestanda.

I toppen av elmotorutbudet finns ett fyrhjulsdrivet (AWD) alternativ parat med batteriet på 72,6 kWh, vilket levererar en kombinerad effekt på 225 kW och 605 Nm i vridmoment. Den här PE-konfigurationen gör 0 till 100 km/h på 5,2 sekunder. När AWD-alternativet paras ihop med 58-kWh-batteriet accelererar bilen från 0 till 100 km/h på 6,1 sekunder.

Singelmotorns layout med en 160-kW bakre motor (125 kW i kombination med 58 kWh-batteriet) ger 350 Nm i vridmoment och tvåhjulsdrift (2WD). När den paras med 58-kWh-batteriet kan den köra från 0-100 km/h på 8,5 sekunder.

Dessutom har IONIQ 5 kapacitet att dra en trailer på upp till 1600 kg.

Uppkoppling för den ultimata bilupplevelsen
Hyundai erbjuder den senaste versionen av sina uppgraderade BlueLink Connected Car Services med en mängd nya funktioner som låter kunder kontrollera bilen via sin smartphone eller röst för att köra körningen bekvämare och trevligare. Nya BlueLink-funktioner inkluderar Connected Routing, Last Mile Navigation och en ny användarprofilsfunktion.

BlueLink-appen visar bilens räckvidd, batteristatus och laddtid när den är inkopplad i en publik eller privat laddstation. Kunderna får tillgång till avancerad batteristyrning för att välja laddtider som bäst passar deras kalender och budget genom att få ut det mesta av tider då elpriserna är som lägst.

Med den nya molnbaserade Connected Routing-funktionen beräknas körsträckor via en kraftfull server i BlueLinks molnmiljö. Detta säkerställer en mer exakt trafikprognos, exaktare ankomsttider och mer pålitlig ruttberäkning. Med helt nya IONIQ 5 har databasen ökat för att visa fler laddstationer på kartan och visar även tillgänglighet baserat på laddtid. Genom att klicka på stationens ikon på kartan kan användare se om AC, DC eller snabbladdning som IONITY finns tillgängligt vid stationen.

Med fjärrladdning kan IONIQ 5-förare starta och stoppa laddning med trycket av en knapp i sin smartphone-app. Under kallare månader låter Remote Climate Control användare att schemalägga förvärmning av IONIQ 5. Detta säkerställer inte bara komforten för passagerare utan sparar också batterieffekt som annars skulle behövas för att värma bilen under färd.

IONIQ 5:s Dynamic Voice Recognition System accepterar enkla röstkommandon för att bekvämt kontrollera bilens A/C, radio, lucköppning/-stängning, rattvärme, uppvärmda/ventilerade säten och andra funktioner. Systemet kan också hjälpa till med olika intressepunkter (POI) och väderstatusuppdateringar.

IONIQ 5 har också ett premiumljudsystem från Bose. Systemets åtta högtalare, inklusive en baslåda är strategiskt placerade genom bilen för att uppnå en högkvalitativ lyssningsupplevelse.

Head-Up Display med AR-teknik
För första gången i en Hyundai har IONIQ 5 utrustats med en Augmentet Reality Head-Up Display (AR HUD) som praktiskt taget förvandlar vindrutan till en skärm. Förare kan välja att använda AR-teknik för att projicera relevant information som till exempel navigation, avancerad säkerhet och bilens omgivning i vägriktningen genom vindrutan. Detta gör det möjligt för föraren att bearbeta information snabbt och samtidigt hålla uppmärksamheten på vägen framåt.

Förarassistanssystem säkerställer högsta nivå av säkerhet och bekvämlighet
IONIQ 5:s Highway Driving Assist 2 (HDA 2) gör motorvägskörning ännu bekvämare. Med hjälp av frontkamera, radarsensorer och navigationsdata arbetar HDA 2 för att kontrollera bilens hastighet och avstånd till framförvarande fordon samtidigt som den håller bilen centrerad i filen. Funktionen kan också assistera föraren vid byte av körfält.

Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) kan detektera ett fordon, fotgängare eller cyklist och kan hjälpa till att undvika en kollision med någon av dem. Funktionen inkluderar Junction Turning, Junction Crossing och/eller Lane-Changing Oncoming. FCA med Junction Turning applicerar bromsarna om den upptäcker mötande trafik när föraren svänger vänster i en korsning. FCA med Junction Crossing känner av att ett fordon närmar sig från sidan när föraren kör rakt fram genom en korsning. FCA med Lane-Change Oncoming gör byte av körfält säkrare. Om FCA känner av en bil som närmar sig och har korsat mittlinjen när föraren byter fil, hjälper den automatiskt till med undanmanöver om det inte finns risk för sekundära olyckor. Om en potentiell sekundär olycka upptäcks ger FCA bara en varning.

Andra semi-autonoma körfunktioner inkluderar Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), som justerar bilens hastighet för att matcha hastighetsbegränsningen, High Beam Assist (HBA) som automatiskt bländar av helljus vid mötande trafik.

IONIQ 5 har flera föraruppmärksamhetsrelaterade funktioner för att hela tiden säkerställa säkerhet om föraren är dåsig eller distraherad. Driver Attention Warning (DAW) visar förarens uppmärksamhetsnivå och ger en varning vid tecken av inaktivitet. DAW ger en ljudvarning om bilen står stilla under en längre period (som vid en trafiksignal) och föraren inte reagerar snabbt nog när framförvarande fordon börjar röra på sig.

Flera funktioner fungerar tillsammans för att undvika kollisioner i olika trafiksituationer. Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) hjälper till att undvika kollisioner snett bakifrån bilen genom att använda radar för att detektera bilar och applicerar differentiell inbromsning vid behov. BCA är särskilt användbart i situationer som filbyten eller vid backning ut från en parallell parkeringsplats. En annan funktion, Blind-Spot View Monitor (BVM) använder en kamera för att visa föraren vyn till vänster och höger om bilen, direkt i instrumentklustret när föraren slår på blinkers för att byta fil.

IONIQ 5 säkerställer säkerheten för passagerare i baksätet med Safe Exit Assist (SEA) som hjälper till att hålla bakre dörrarna stängda genom att applicera det elektroniska barnlåset vid ankommande trafik.

En mängd olika parkeringsfunktioner gör det lättare att parkera i en rad olika situationer jämfört med tidigare. Remote Smart Parking Assist (RSPA) gör att föraren kan parkera eller köra ut från en parkeringsplats utan att sitta i bilen. RSPA-funktionen fungerar för både parallell samt vinkelrät parkering med aktivering via en knapp på bilnyckeln.

Surround View Monitor (SVM) använder en rad strategiskt placerade kameror för att ge föraren en 360-graders vy av området runt bilen, vilket gör det enklare att parkera i trånga utrymmen. Reverse Parking Collision-Avoidance hjälper till att undvika kollisioner vid backning. Om ett hinder upptäcks via den bakre kameran eller ultraljudsensorer, visar PCA en varning och applicerar bromsarna vid behov. På samma sätt kan Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) visa och ljuda en varning eller slå på bromsarna när en bil närmar sig från vänster eller höger sida utan att föraren stannar själv.

Laddnätverk
Hyundai Motor blev nyligen den senaste aktieägaren att ansluta till IONITY, en joint venture som bygger och driver ett snabbladdningsnätverk över Europa med avancerad teknologi och en laddkapacitet på upp till 350 kW. Genom sitt deltagande i denna joint venture kommer Hyundai driva expansionen av IONITY längs med Europas motorvägar och ytterligare främja utsläppsfri mobilitet.

I utvalda länder kan IONIQ 5-kunder få ett gratis 1-årsabonnemang på IONITY som även ingår i Hyundais nya paneuropeiska, integrerade publika laddningstjänst, Charge myHyundai. Charge myHyundai ger access till över 200 000 laddplatser över Europa. Användare kan njuta av en strömlinjeformad betalningslösning via ett kort eller app för extra sinnesro. Kunderna hittar laddningsstationer enkelt via AVN-systemet.

Charge myHyundai är initialt tillgängligt i Frankrike, Italien, Norge och Schweiz men Hyundai planerar att expandera till Sverige och fler länder under första halvan av 2021.

IONIQ: Det kommer mer
Hyundais nya IONIQ-varumärke representerar företagets starka engagemang för hållbarhet och innovation. Under IONIQ-varumärkets mission, ”Progress electrified for connected living” skall Hyundai erbjuda elbilsupplevelser med focus på skräddarsydda, miljövänliga lösningar för alla livsstilar via företagets vision, ”Progress for Humanity”. Introduktionen av IONIQ 5 är första steget i företagets resa för dedikerade elbilar och Hyundai tar ytterligare ett steg närmare att må sina mål för ren mobilitet.

Efter lanseringen av IONIQ 5 kommer Hyundai utöka sitt BEV-sortiment med IONIQ 6, en elektrisk sedan och IONIQ 7, en stor eldriven SUV.

[1] Uppskattad räckvidd. Den officiella räckvidden för IONIQ 5 annonseras senare.

[2]Storleken på främre bagageutrymmet kan variera beroende på region och PE-system.
1540 röster Blir det här din nästa bil?
54.7°
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5

Kan laddas riktigt snabbt

En trailer för King Richard
Film om pappan till Venus och Serena Williams

Här har vi trailern för filmen King Richard som är baserad på den sanna berättelsen om Richard Williams, en orädd far som spelade en stor roll i att forma två av våra mest begåvade idrottare genom tiderna. Filmen följer hur han tränade Venus och Serena Williams som bekant förändrade tennissporten för alltid. Med överraskande metoder och en tydlig vision om deras framtid har Richard en plan som tar Venus och Serena Williams från gatorna i Compton, Kalifornien till den globala scenen som legendariska ikoner. Den djupt rörande och gripande filmen visar upp en familjs styrka och driv att uppnå det omöjliga och påverka världen. I huvudrollen ser vi Will Smith och filmen är regisserad av Reinaldo Marcus Green (Monsters and Men). Tumnagel
38.9°
+
Frode Wikesjö
0

Sverige fick sin första guldmedalj i dag
Samt en silvermedalj

I dag kastade Daniel Ståhl hem Sveriges första guldmedalj under Olympiska sommarspelen i Tokyo. Guldmedaljen var för diskus och vinnarkastet var 68,90 meter långt. Men OS-glädjen slutar inte där då Simon Pettersson kastade hem silvret i samma final. Det är första gången sedan OS i London 1948 som två svenskar tar medalj i samma friidrottsgren under ett olympiskt spel. Tumnagel
100.3°
+
Frode Wikesjö
0

Kattsimulatorn Stray släpps nästa år
Och har fått en ny trailer

Föra året släppte Sony en tailer för kattsimulatorn Stray som onekligen såg lite halvspännande ut. Men sedan dess har har det varit ganska tyst kring spelet. Nu har dock Annapurna Interactive släppt en ny trailer för spelet och sagt att spelet kommer släppas under början av nästa år. Då till både PlayStation och Windows. Själva spelet går ut på att du styr en katt genom en futuristisk statsmiljö där du som spelare måste lösa pussel för att ta dig vidare. Tumnagel
48.3°
+
Frode Wikesjö
0

Sweet Tooth får en andra säsong
Gus får bege sig ut på fler äventyr

Netlix meddelade i veckan att Sweet Tooth kommer få sig en andra säsong. Så om man gillade seriens första säsong är detta ju helt klart trevliga nyheter. Sweet Tooth handlar om en postapokalyptisk värld där människodjurhybrider börjat födas och vi får följa unge Gus, som är halvhjort, som försöker överleva. Serien är baserad på den grafiska novellen med samma namn av Jeff Lemire som bland annat beskrivits som Mad Max möter Bambi. Tumnagel
42.9°
+
Frode Wikesjö
0

Snubbe klarar Sekiro med ögonbindel
Det är rätt imponerande det

Sekiro-speedrunner Mitchriz lyckades tidigare i veckan spela genom hela spelet utan att titta på det. Det tog Mitchriz runt 4,5 timme att köra genom det men det tog honom dryga 100 timmars träning innan han satte det. Mitchriz säger att han lyckades med denna bedrift med hjälp av muskelminne och diverse spelljud. Inte helt oväntat valde han att undvika Isshin the Sword Saint för att istället köra Shura-slutet vilket sannolikt förenklade processen en aning. Du kan se den 4,5 timmes långa genomspelningen i klippet ovan. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Amerikanska politiker vill stoppa Hiltons Xinjiang-projekt
För att det sker folkmord där

Reuters rapporterar att en kongresskommission i USA har skrivit ett öppet brev till hotellkedjan Hilton Worldwide om att de avsluta ett hotellprojekt som de har på gång i Xinjiang-provinsen i Kina. Detta för att den regionen förknippas med folkmord av den muslimska minoritetsbefolkningen där. I brevet skriver de att detta Hilton-projekt är del av den kinesiska regeringens kampanj att förstöra uigurers kulturella och religösa platser i provinsen. "The site is emblematic of the Chinese governmentx27s campaign of widespread destruction of Uyghur religious and cultural sites in the XUAR and official efforts to eradicate Uyghursx27 religious and cultural practices," Om Hilton Worldwide kommer ta till sig av kritiken i brevet eller om pengarna går före återstår att se. Tumnagel
51.4°
+
Frode Wikesjö
0

Amazon åker på miljardböter
För att de bröt mot GDPR

Bloomberg rapporterar att Amazon åkt på en rejäl bot av EU för att de brutit mot GDPR-reglerna. Böterna hamnade på 746 miljoner euro vilket motsvarar ungefär 7,6 miljarder kronor vilket ju är rätt mycket pengar det. Boten är resultatet av ett klagomål från 2018 från den franska integritetsrättsgruppen La Quadrature du Net som genomförde en del stämningar mot diverse internetjättar strax efter att GDPR infördes det året. Inte helt oväntat anser Amazon boten, som utfärdats av Luxemburgs nationella kommission för dataskydd, är felaktig och kommer att överklaga den. Tumnagel
63.0°
+
Frode Wikesjö
0

Ny FIFA 22-trailer visar lite gameplay
Spelsekvenstrailer visar HyperMotion Technology

EA Sports bjuder här på en ny trailer för FIFA 22 där man få se små glimtar av gameplay från spelet. En av de nya sakerna som EA har lagt fokus på med FIFA 22 är något som de kallar för HyperMotion Technology. Denna teknik ska kombinera ett helt lags motion capture med maskinlärning vilket ska resultera i mer naturliga rörelser samt så har det gett spelet fler än 4 000 nya animationer. Det här med HyperMotion Technology kommer dock endast vara tillgängligt på de nya konsolerna samt Stadia och inget som kommer finnas med i Windows-versionen. Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

En första trailer för Vivo
Animerad sång- och dans-film med Lin-Manuel Miranda

Netflix har släppt en första traile för för den kommande animerade filmen Vivo och denna kan ni kika på ovan. I filmen kommer vi få följa kinkajoun, eller veckelbjörnen, Vivo, spelad av Lin-Manuel Miranda, som dansar och sjunger hela vägen från Havana till Miami. Andra skådespelare som dyker upp i filmen är Zoe Saldaña, Brian Tyree Henry, Michael Rooker och Nicole Byer, Vivo kommer till Netflix den 6 augusti. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Horizon Forbidden Wes släpps nog inte i år
Men sannolikt under början av nästa år

Bloomberg rapporterar att Sony kommer skjuta upp släppet av Horizon Forbidden West till första kvartalet nästa år. Detta låg ju lite på tapeten innan i år så helt oväntat är det väl ej. Tanken var först att spelet skulle släppas lagom till julhandeln men nu verkar det alltså inte bli så. Sony själva har inte bekräftat detta rykte ännu. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Bakterier i kors magar kanske kan bryta ned plast
Säger forskare från Österrike

Forskare på University of Natural Resources and Life Sciences i Vienna har upptäckt att vissa bakterier i kors magar skapar enzymer som kan bryta ned naturliga polyester. Kor får när de äter i sig ett ämne som heter cutin, en naturlig polyester som tillverkas av växter för att skydda väggarna i växtcellerna. Upptäckten av bakterierna ger nu forskarna hopp om att de ska kunna användas för att bryta ned plastavfall. De vill nu fortsätta studera enzymerna för att se om de kan modifieras så de kan skapas utanför en kos mage och för att se om de kan bryta ned flera sorters plast. Cirka 25,8 miljoner ton plastavfall ska ha hamnat på land och i världens hav, varav cirka 15 procent är polyester, en plast som används i bland annat plastflaskor och kläder. Forskningen är publicerad i tidskriften Frontiers in Bioengineering and Biotechnology. Tumnagel
51.4°
+
Hugo Engström
0

Imorgon går Nothings ear (1) att köpa
Klockan 15.00 i begränsad upplaga

Imorgon kommer Nothings första produkt, ear (1), att gå och köpa för 99 dollar. I. videon nedan tar kanalen Design Theory en titt på hur företaget lyckats med hörlurarnas design. Håll alltså utkik på länken nedan imorgon klockan 15:00 om du är sugen på Nothings hypeade trådlösa hörlurar. Flera svenska återförsäljare (Prisjakt-länk) har också förhandsbokning för hörlurarna. Där ligger priset just nu på 1 190 kr och leveransdatum är den 17 augusti. Tumnagel
34.3°
+
Hugo Engström
0

GarageBand får nya ljudsamlingar från popartister
Band annat Dua Lipa och Lady Gaga

Apple har precis släppt ett antal nya ljudsamlingar till sitt musikskapar-program GarageBand. Ljudsamlingarna kommer från två popartister: Dua Lipa och Lady Gaga. Samt sju producenter: Boys Noize, Mark Lettieri, Oak Felder, Soulection, Take A Daytrip, Tom Misch och Trakgirl. Ljudsamlingarna finns att ladda ner i senaste versionen av GarageBand-appen på iOS och iPadOS. En ny serie med producenten Mark Ronson har också premiär idag 30 juli på Apple TV+. Serien heter Watch the Sound With Mark Ronson och en ljudsamling i GarageBand-appen ska komplettera serien, så tittare kan experimentera själva med det som visas i avsnitten. Tumnagel
38.0°
+
Hugo Engström
0

Waterworld ser ut att bli tv-serie
Ska utspela sig 20 år efter den klassiska filmen

Collider rapporterar att Universal Television planerar att spela in en tv-serie baserad på den klassiska filmen Waterworld, en film som gick upp på biograferna 1995. Arbetet med Waterworld-serie befinner sig på ett tidigt stadie men kommer antagligen att regisseras av Dan Trachtenberg, regissören bakom bland annat 10 Cloverfield Lane och The Boys. Huruvida Kevin Costner, som spelade huvudollen i filmen, kommer att dyka upp i tv-serien finns det än så länge inga uppgifter om. Då tv-serien är tänkt att utspela sig cirka 20 år efter händelserna i filmen så skulle det rent "åldersmässigt" antagligen inte vara omöjligt att Costner kan dyka upp i tv-serien. Tv-serien Waterworld sägs vara planerad att sändas på någon streamingtjänst men vilken detta skulle kunna bli finns det än så länge inga uppgifter om. Här ovanför hittas trailern till filmen Waterworld. Tumnagel
57.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för andra säsongen av See
Jason Momoa vs Dave Bautista

Nästa månad har andra säsongen av fantasydramat See premiär och här kommer trailern till den. I tv-seriens andra säsong får vi fortsatt följa hur Baba Voss (Jason Momoa) försöker skydda sina seende barn i en värld där alla andra är blinda. Som lök på laxen så stöter man under seriens gång på Babas bror Edo Voss (Dave Bautista) som sedan längre närt ett hat mot sin bror. Andra säsongen av See drar igång på Apple TV+ 27 augusti. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft kommer plocka bort Forza Motorsport 7
Skynda att fynda innan det händer

Microsoft kommer ta bort bilspelet Forza Motorsport 7 från Microsoft Store från den 15 september. Både spelet samt all DLC kommer försvinna och kommer därmed inte gå att köpa men har man redan köpt det kommer man så klart kunna ladda ner det så många gånger man vill. Folk som skaffat spelet via Xbox Game Pass och sedan köpt DLC för spelet kommer få fortsatt tillgång till spelet. Varken Microsoft eller Turn 10 har gett någon vettig förklaring till varför de kommer plocka bort spelet förutom att det har nått slutet på sin livscykel. Det spekuleras dock att det är på grund av att licenserna för spelets bilar har löpt ut. Med endast sex veckor kvar innan spelet försvinner har Microsoft sänkt priset på spelet rätt så ordentligt så vill man ha det får man ju passa på att köpa det innan den 15 september. Standard-versionen kostar nu 87 kronor medan medan Ultimate Edition nu kostar 187 kronor istället för 749 kronor. Forza Motorsport 7 släpptes hösten 2017 till både Xbox One och Windows. Bonusklipp nedan där man kan kolla in lite gameplay från kommande Forza Horizon 5. Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Spotify Greenroom snart nedladdat en kvarts miljon gånger
Ligger långt efter konkurrenten Clubhouse

TechCrunch rapporterar att Spotifys Clubhouse-konkurrent Greenroom snart har laddats ner en kvarts miljon gånger. Enligt data från analysföretaget SensorTower har Greenroom laddats ner 141.000 gånger till iOS och cirka 100.000 gånger till Android. Det gör att Greenroom ligger långt bakom Clubhouse vars app har laddats ner över 30 miljoner gånger till både iOS och Android. Givet att Clubhouse funnits på marknaden betydligt mycket längre än Greenroom är det dock kanske inte så konstigt. Greenroom verkar än så länge hur som helst inte blivit någon succé. Förutom Clubhouse så konkurrerar Greenroom även med liknande livetals-tjänster från bland andra Twitter, Facebook och Reddit. Samtidigt så har en del bedömare börjat snacka om att livetals-tjänster som Clubhouse kanske fick lite för mycket uppmärksamhet och hajp i början av året. Något som gör att allt fler ifrågasätter huruvida tjänster som dessa ens kommer att vara intressanta i förlängningen. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wes Anderson stjäl en del från andra filmer
Fast på ett smakfullt sätt

I denna video går Thomas Flight igenom hur regissören Wes Anderson tagit stark inspiration från andra filmer i många scener, och varför det är helt ok. Som Ingmar Bergman en gång sa: I’m not one of those who believe that an artist grows up out of nothing and starts to bloom with no nourishment at all. I believe we’re all part of a great hodgepodge, so we take from each other, and I’ve always been completely uninhibited in that regard. If I see something good, I steal it and make it my own. Tumnagel
111kg
+
Hugo Engström

Hur man bäst får bort kroppshår
Matt ger lite tips

Här får man lite stalltips för hur man tar bort kroppshår från lite svårare ställen. Det bjuds på tips om vilka verktyg man bör använda och vilka tekniker bör använda för att vaxning, trimning och rakning. av överkroppen. Tumnagel
74kg
+
Frode Wikesjö

Wes Anderson stjäl en del från andra filmer
Fast på ett smakfullt sätt

I denna video går Thomas Flight igenom hur regissören Wes Anderson tagit stark inspiration från andra filmer i många scener, och varför det är helt ok. Som Ingmar Bergman en gång sa: I’m not one of those who believe that an artist grows up out of nothing and starts to bloom with no nourishment at all. I believe we’re all part of a great hodgepodge, so we take from each other, and I’ve always been completely uninhibited in that regard. If I see something good, I steal it and make it my own. Tumnagel
111kg
+
Hugo Engström

Billie Eilish "Happier Than Ever" ute nu
Den 19-åriga artistens andra studioalbum

Idag släppte Billie Eilish sin senaste skiva Happier Than Ever. Hela albumet är både skrivet och producerat av Billie och hennes bror Finneas Ox27Connell. Hennes första album When We All Fall Asleep, Where Do We Go? vann bland annat en Grammy för bästa album. Nedan är musikvideon för singeln NDA. Regisserad av henne själv. Tumnagel
77kg
+
Hugo Engström

Hur verkliga är scener med musikproduktion?
Jack Antonoff ger sin åsikt

Jack Antonoff, som producerat album med artister som Lana Del Rey och Lorde samt är frontman i bandet Bleachers, kollar i denna video in hur realistiska scener med musikproduktion är i filmer. De kikar på scener från filmerna Bohemian Rhapsody, Love & Mercy, Pitch Perfect 2, Straight Outta Compton och Josie and the Pussycats. Tumnagel
83kg
+
Hugo Engström

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
102kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
77kg
+
Hugo Engström

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
31kg
+
Hugo Engström

Så gör man McDonalds pommes
Ett besök i potatisfabriken

Pommes kan vara magiskt och tragiskt. Personligen gillar jag McDonalds, eller framförallt kan doften vara väldigt trevlig. Men om jag för tio år sedan kunde sänka en stor pommes utan att blinka är jag i dag rätt nöjd med en liten. Och om det för tio år sedan inte fanns så mycket annat än donkens pommes som var "rätt" finns det i dag massor av alternativ som är betydligt bättre. Det var alltså inte bättre förr. I den här videon får vi kika in i pommes-fabriken men också i chips-fabriken. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg

WOW bjuder på weekend
Minifestival

Det blev inget Way Out West i år, men gänget kan inte hålla sig från att inte göra något alls. Under de datum som WOW skulle ha ägt rum så kör man därför lite konserter. På torsdagen är det Amason + Esther, på fredagen är det Sarah Klang + Klara Keller och på lördagen är det Deportees + Grant. Biljetter släpps i morgon och man lovar pizza på köpet, ett symboliskt festivalarmband och djs. Tumnagel
76kg
+
Roger Åberg

Kul video med Lil Nas X
Teaser för ny låt producerad av Kanye West

Lil Nas X som tidigare i år släppte ett par modifierade Nike-skor med satan-stil (vad det nu innebär), som Nike själva inte var helt glada över då de fort stämde rapparen är tillbaka med en kul teaser för sin nya låt Industry Baby. Låten är producerad av Kanye West och Take a Daytrip. Release sker nu på fredag den 23 juli. Tumnagel
80kg
+
Hugo Engström

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
17kg
+
Wille Wilhelmsson