38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Nu kan du bygga nya Volvo S90 på nätet
Trevlig kvällsaktivitet

Nu kan du bygga nya Volvo S90 på nätet

Nu har Volvo öppnat upp möjligheten att bygga ihop nya S90 på nätet så gillar du att pilla runt i konfiguratorer vet du vad du skall göra resten av kvällen.

Bilderna visar en bil jag specade upp som jag skulle vilja ha den. Jag utgick från S90 T6 AWD och efter allt klickande landade prislappen på 715 600 kronor, eller 11 068 kronor per månad. Bygg loss själv på länken nedan.

Bil, Volvo, S90, bilkonfigurator, bygga, online, nätet Via Teknikens Värld

Bildfrossa Säg välkommen till nya Volvo S90
Den nya premiumsedanen är äntligen officiell

Nu är äntligen Volvos nya premiumsedan officiell. Den plockar med sig det gamla namnet S90 som 960 fick förut men där stannar likheterna - det här är en helt ny bil byggd på den nya SPA-plattformen som även XC90 vilar på. Nyheterna man bjuds på är bland annat något som Volvo kallar för Pilot Assist - en avancerad halvautonom körfunktion (video nedan). I hastigheter upp till 130 km/h styr bilen själv inom körfältsmarkeringarna på vägen, utan att behöva ta rygg på någon bil framför som tidigare var fallet. Annat på tekniksidan är Large Animal Detection - en del i City Safety-paketet som automatiskt ser stora djur som exempelvis älgar, rådjur och hästar och som då hjälper till att förhindra en kollision om detta skulle vara på väg att inträffa (video nedan). Motormässigt är det precis som i XC90 T8 Twin Engine som blir det mest kraftfulla alternativet. Det är en hybriddrivlina som kombinerar en fyrcylindrig bensinturbomotor med en elmotor och den totala effekten anges till 407 hästar och 640 Nm. Den här ska dra 0.19 liter per mil och släppa ut 44 gram vilket gör den till en supermiljöbil. Förutom detta alternativ finns även T6 AWD vid lanseringen. Den har en rak fyra på 320 hästar och 400 Nm och den kopplas till en åttastegad automatlåda. Förbrukningen anges till 0.73 liter per mil och ett utsläpp på 169 gram per kilometer. Vill man köra diesel så är det D4 eller D5 som gäller. Bägge innebär fyrcylindriga motorer på 2.0 liter. D4 bjuder på 190 hästar och 400 Nm och till den kopplas en manuell växellåda. 0-100 km/h ska gå på 8.2 sekunder. D5 har 235 hästar, 480 Nm och automatlåda. Den gör 0-100 km/h på 7.3 sekunder. Toppfarten är 230 km/h oavsett om man kör D4 eller D5. Den mindre av dem drar 0.41 liter per mil och släpper ut 109 gram per kilometer. D5 ska dra 0.51 liter och släppa ut 133 gram. Nya Volvo S90 har premiär i Detroit i januari nästa år. Tumnagel
132.4°
0

Bildfrossa Vi har spanat in nya Volvo S90
Och fått de svenska priserna

Exakt samma tid som Volvo drog skynket av nya S90 på Detroit Auto Show gjordes samma sak i Volvos showroom i Kungsträdgården i Stockholm. Vi var där och bevittnade det hela samtidigt som vi fick snacka med de som varit med vid framtagning av modellen och ta del av det kanske absolut viktigaste - de svenska priserna. Under skynket dolde sig en stor bil, större än man kan tro när man bara har sett pressbilderna tidigare. Fronten osar maffighet alá XC90 medan baken har ett eget och nytt formspråk som man antingen älskar eller hatar. Personligen så haltar baken i mina ögon och ser lite för tung ut, baklysen skulle behöva hänga ihop på ett snyggare sätt och all den röda plasten som ändå inte lyser skulle behöva tonas ned. Fronten däremot inger respekt och stoltserar med en enorm grill som visar att här kommer det en Volvo farandes. S90 finns i 13 stycken olika kulörer, tio av dem är metallic. Den vi ser på bilderna kallas för Musselblå, och ska föra tankarna till insidan av en blåmussla. Fälgarna är hela 20 tum, något man kanske inte kan tro vid en första anblick. Men så är det här en stor bil också, som kräver ett par rejäla hjul. Standard är 17 tum, och det lär inte vara något roligt att titta på. Insidan bjöd i detta fall på ljust mjukt skinn i kombination med lite svart pianolack och lite trä. Snyggt om man inte klampar in från att ha varit utomhus i detta äckelslaskoväder som förpestar ett par ställen i landet för närvarande, läs Stockholm. Man sitter bra både fram och bak och jag hade inga problem att sitta bakom mig själv och ändå ha god plats för benen. Mycket på insidan är hämtat från XC90 men enligt Roger som kört suven lirar grejerna bättre i det här lite mindre formatet. Snygg och snabb pekskärm är ett stort plus, på det kontot hittar vi även en sportigt liten ratt och snygga dörrhandtag på insidan. Priset för nya S90 börjar på 329 000 kronor. För det får man en manuellt växlad D4 Kinetic med en 190-hästars dieselfyra under huven. Näst har vi T5 som är en bensinfyra som ger 254 hästar. Motorn kopplas i detta fall till en automatlåda och här är det Momentum-paketet som är standard, för denna får man betala 364 900 kronor. Ytterligare ett kliv upp på prispallen hittar vi D5 AWD med 235 hästar och fyrhjulsdrift. Den har också Momentum-paketet och kostar från 417 900 kronor. Dyrast blir T6 AWD som har 320 hästar och fyrhjulsdrift. Även här är det Momentum-paket som gäller och på prislappen står det 453 900 kronor. Momentum kostar 29 000 kronor extra, Inscription ger ett prispåslag på 69 000 kronor extra om man skulle välja till dessa enskilt. Fler drivlinor kommer att presenteras under året, bland annat T8-konfigurationen som redan finns i nya XC90. Volvo räknar med att sälja 2 000 stycken exemplar i Sverige om året, men man siktar på 2 500. Försäljningen drar igång måndag vecka 4, alltså den 25 januari. Tumnagel
124.5°
0
70.8° 0 Bobby Green Bobby Green
ons. 27 jan 2016, 17:30
Nu kan du bygga nya Volvo S90 på nätet Trevlig kvällsaktivitet
70.8°
0