m

Nya Audi R8 är officiell
Kommer som elbil

Nya Audi R8 är officiell
Bil / Audi

Efter den läckta bilden i går är nu nya Audi R8 officiell. Formerna känns till största del igen och det är under skalet den stora förändringen har skett.

V8:an på 4.2 liter kommer inte att finnas med från lanseringsstart utan då är det endast två V10-versioner som erbjuds - R8 V10 och R8 V10 Plus. Den förstnämnda bjuder på 540 hästar och 540 Nm ur den 5.2 liter stora motorn medan plusen sträcker sig upp till 610 hästar och 560 Nm. Den sistnämnda ska klara sprinten till 100 km/h på 3.2 sekunder och toppa 330 km/h. Till motorn kopplas den nya sjustegade S-tronic-lådan (manuellt alternativ plockas bort helt) som dök upp i förra R8 och som även sitter i Lamborghini Huracán. Lådan skickar som vanligt kraften till alla fyra hjul men fyrhjulsdriften har uppdaterats så att den nu kan skicka 100 % av kraften till antingen bak- eller framhjulen. R8 V10 Plus ska väga in på 1 454 kilo torr vilket innebär att den är 50 kilo lättare än föregångaren. Det kanske mest intressanta är att R8 för första gången också kommer att komma i ett så kallat "e-tron"-utförande. Detta innebär att nya R8 kommer att gå att få som helt eldriven. Elmotorn ger 460 hästar och hela 920 Nm och på en laddning ska man kunna ta sig över 45 mil. 0-100 km/h ska gå på 3.9 sekunder så bilen tappar inte mycket i prestandaväg.

Utseendemässigt har bilen blivit lite kantigare och fått sig en plattare bakdel. Av någon anledning har man även delat på den karaktäristiska sidebladen som nu ser lite märklig ut. Plus-versionen förses med fast vinge där bak och svarta utblås men i övrigt ser bilarna likadana ut. På insidan hittar vi en ny instrumentpanel som numera består av en stor skärm samt en ny ratt med lite nya knappar. Mittkonsolen har också anammat utseendet som finns i nya TT.

Premiär blir det i Genève. Några svenska priser eller lanseringsdatum finns inte för tillfället tyvärr.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Nya Audi R8 är officiell
Visa
Pressmeddelande
Nya Audi R8

Audi R8 är spjutspetsen Audi-programmet. I sin andra generation är högprestandamodellen helt nyutvecklad från grunden. Med Audi Space Frame-kaross i aluminium och CFRP är den vassare än någonsin, både på banan och vägen. Den högvarviga V10-motorn är tillgänglig i två prestandaversioner. I toppmodellen med 610 hk utvecklar den imponerande kraft.

“Motorsport finns i Audi’s DNA. Det är en del av vårt märkes själ” säger Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, Utvecklingschef hos Audi. “Med nya Audi R8 överför våra ingenjörer den samlade racingerfarenheten från tävlingsbanan till vägen. Ingen annan av våra modeller framkallar mer dynamiska känslor, ingen är närmare en racingbil. Nya Audi R8 V10 plus är den mest kraftfulla och snabbaste Audin i serieproduktion någonsin.

Principen med mittmotor i Audi R8 är inte bara ett klassiskt koncept inom motorsport utan även en del av Audi tradition. År 2000 vann Audi för första gången 24-timmars Le Mans med en LMP R8 prototyp. 2005 hade bilen, som namngav dagens serietillverkade R8, vunnit fem segrar på the Sarthe. Namnet som valdes till gatversionen av supersportbilen indikerar på det tekniska sambandet mellan de två framgångarna.

Som R8 LMS är Audi R8 framgångsrik även inom racing. En av orsaken till framgången är att motorsport har var en del av utvecklingsstrategin från allra första början. 2009 inleddes eran som skulle leda till mer än 190 segrar och 23 mästerskapstitlar internationellt. Rent tekniskt är R8 LMS nära besläktad med gatversionen av sportbilen med ca 50 procent av delarna gemensamma.

Två V10 motorerer med upp till 610 hk

Den nya generationen av Audi R8 är utrustad med den senaste versionen av den tiocylindriga motorn. Med sin spontana gasrespons, snabba uppvarvning upp till 6500 v/min och oefterhärmliga rytande ljudkuliss är 5.2 FSI-motorn tillräcklig för att ge gåshud. I nya Audi R8 levererar V10-motorn ännu mer kraft och vridmoment än tidigare. Ställbara avgasspjäll och ett sportavgassystem (tillval) gör ljudet ännu mer karaktäristiskt.

Den tiocylindriga motorn finns tillgänglig i två versioner. I R8 V10 utvecklar den en effekt på 540 hk och ett vridmoment på 540 Nm vid 6 500 v/m. Accelerationen från 0-100 km/h går på 3,5 sekunder med en topphastighet på 323 km/h . R8 V10 plus är mer än kraftfull och den snabbaste serietillverkade Audin någonsin. Den utvecklar 610 hk och det maximala vridmomentet på 560 Nm är tillgängligt vid 6 500 v/min. Effektsiffrorna är lika imponerande. 0-100 km/h går på 3.2 sekunder, 0 till 200 km/h på 9,9 sekunder med en topphastighet på 330 km/h.

Till nyheterna i 5.2 FSI-motorn hör den indirekta insprutningen som kompletterar den direkta insprutningen med högre effekt och sänkt bränsleförbrukningen som resultat. Audi R8 har dessutom cylinder on demand-teknik som stänger av en av de två cylinderbankarna genom att deaktivera insprutning och tändning. R8 V10 förbrukar i genomsnitt 11,8 liter per 100 km med CO2 utsläpp på 275 gram per km. I R8 V10 plus är motsvarande värden 12,4 liter per 100 km och 289 gram per km. Den minskade bränsleförbrukningen på upp till 10 procent jämfört med föregångaren beror även på det nya start-stop systemet.

Torrsumpssmörjning kompletterar teknikpaketet i 5.2 FSI. Den tiocylindriga motorn handbyggs i den ungerska motorfabriken i Györ. Liksom i traditionell motorsportteknik tillåter den en låg installationsposition, vilket ger Audi R8 en fördelaktig låg tyngdpunkt. Dessutom säkerställer den även oljetillförsel under extrem lateral acceleration.

Blixtsnabb och flexibel kraftöverföring med S tronic och nyutvecklad quattro

I båda motorversionerna överförs kraften till en blixtsnabb sjustegad S tronic växellåda som är monterad bakom motorn. S tronic-lådan har tre automatlägen och kan även styras manuellt med elektronisk (shift-by-wire) överföring. Launch control systemet hanterar fullgasacceleration från stillastående.

Ytterligare en funktion i S tronic-växellådan träder i kraft när förarens fot flyttas från gaspedalen vid hastigheter över 55 km/h. Båda kopplingarna öppnar och bilen går in i seglingsläget. Funktionen sparar en ansenlig mängd bränsle, speciellt i vardagsbruk.

Den permanenta fyrhjulsdriften quattro ger Audi R8 en avgörande fördel i stabilitet och väggrepp jämfört med tvåhjulsdrivna konkurrenter. På framaxeln ersätter en elektrohydraulisk reglerad lamellkopplingen den tidigare Visco-kopplingen. Det nyutvecklade quattrosystemet möjliggör helt obegränsad och variabel fördelning till fram- och bakaxeln beroende på körsituation och väder. Normalt överförs upp till 100 procent till bakhjulen och om det behövs sker en steglös omfördelning med upp till 100 procent av vridmomentet till framhjulen.. Tack vare den mekaniska differentialspärren på bakaxeln upplever föraren maximal dragkraft utan att slira.

Audi drive select: chassit

Chassit i nya Audi R8 med dubbla tvärlänkar i aluminium styr alla fyra hjulen. Audi R8 V10 plus har en särskilt sportig setup. I båda motorvarianterna finns ställbara adaptiva dämpare i form av Audi magnetic ride tillgängliga som tillval. Den nyutvecklade elektromekaniska servostyrningen förmedlar direktkontakt med vägen och bidrar till att ytterligare reducera CO2 -utsläppen. Som tillval erbjuder Audi dynamisk styrning, varvid utväxlingen varierar efter hastighet och läge i kördynamiksystemet Audi drive select.

Som standard är nya Audi R8 V10 utrustad med 19-tumshjul med 245/35 däck fram och 295/35 bak. Som tillval erbjuds även 20-tumshjul med 245/30 fram och 305/30 bak. Bromsskivorna har en viktbesparande vågformad design och bromsoken kan erbjudas rödlackerade på förfrågan. I R8 V10 plus sker inbromsningen med hjälp av keramiska bromsar.

Via Audi drive select kan föraren välja mellan fyra olika körlägen; komfort, automat, dynamisk och individuell, för att styra bilen egenskaper. Systemet anpassar som standard motorkaraktären, styrning, S tronic och quattro fyrhjulsdrift och även tillvalsutrustning som Audi magnetic ride, dynamisk styrning och ställbara avgasspjäll.

Dessutom finns ett nytt prestandaläge som är standard i V10 plus (tillval V10) som föraren kan aktiverar genom att trycka på en separat knapp på ratten. Föraren kan sen välja mellan olika program för körning på torr, våt och snöigt underlag genom att vrida på knappen. I prestandaläget tar Audi drive select även hjälp av stabiliseringssystemet ESC.

Ny lättare Audi Space Frame-kaross i multimaterial

Audi R8 V10 plus har en torrvikt på 1 454 kg. Nyckeln till det konsekventa lättviktsbygget är Audi Space Frame-karossen i multimaterial. Den väger endast 200 kg. Tomvikten på 1 555 kg leder till ett överlägset effekt/vikt-förhållande på 2,55 kg/hk.

ASF-karossen är helt nykonstruerad med kolfiberarmerad plast (CFRP) i B?stolparna, kardantunneln och den bakre väggen. Framvagnen, takbågen och bakvagnen formar ett ramverk tillverkat i gjuten aluminium och aluminiumprofiler som i vissa fall består av nya legeringar. Som alltid med ASF har varje del konstruerats exakt för sin plats och funktion. Ingenjörerna har därför integrerat några delar i råkarossen. Frånsett dessa är karossen nu ca 15 procent lättare än föregångaren. Samtidigt har vridstyvheten ökad med ca 40 procent, vilket gör Audi R8 till benchmark med lättviktskonstruktionen som inte har någon motsvarighet i segmentet.

Audi Space Frame i nya Audi R8 är extremt lätt och stabil samtidigt som den är erbjuder en hög nivå av säkerhet och ljudkomfort. Det yttre skalet är konstruerad helt i aluminium men som tillval (standard för V10 plus) erbjuder Audi tilläggsdelar i kolfiber i frontsplittern, diffusorn och sidobladen. En lång diffusor på undersidan ökar downforce på bakaxeln vid högre hastigheter.

Muskulär design och laserstrålkastare för förbättrad sikt

En förarmiljö som är placerad väldigt långt fram, en lång flytande taklinje och relativt kort hjulbas – den exteriöra designen gör det tekniska konceptet i den mittmotoriserade sportbilen tydlig vid en första blick. Med en längd på 4.42 m, höjd på 1,24 m och en hjulbas som mäter 2,65 meter är måtten endast marginellt förändrade jämfört med föregångaren. Bredden mäter 1.94 meter och har ökat med ca fyra centimeter. Bilens proportioner har nu än mer karaktären av en racingbil med den typiska designlinjerna från föregångare är ännu mer markerade.

Med de fyra ringarna på motorhuven är singelframe-grillen i bikakedesign bred och låg. LED-stråkastarnas vertikala element återspeglar strukturen i luftintagen och framhäver bilens bredd. I plus-versionen dubblerar de standardmonterade laserstrålkastarna siktlängden till 600 meter och inkluderar dynamiska blinkers fram. De dynamiska blinkersen är standard bak. Ljussignaturen med två vertikala element och horisontella linjer ger Audi R8 en ännu mer kraftfullt uttryck bakifrån.

I laserstrålkastarna, med en lasermodul per strålkastare, genereras en ljuskägla med dubbla räckvidden jämfört med full -LED. Varje modul består av fyra högeffekts laserdioder. Med en diameter på endast 300 micrometer ger de en blå laserstråle med en våglängd på 450 nanometer. En fosforkonverter omvandlar till vitt ljus med en färgtemperatur på 5,500 Kelvin och skapar ideala förhållanden för det mänskliga ögat och gör att föraren kan känna igen kontraster enklare för att förhindra trötthet. Laserstrålen är aktiv i hastigheter över 60 km/h och kompletterar LED helljusen. Tack vare den långa räckvidden förbättras även förarens synfält och säkerhet. Ett intelligent kamerabaserat sensorsystem upptäcker andra trafikanter och bländar av ljuset aktivt.

Från sidan är axellinjen formad om en kraftfull muskel som förbinder hjulen med varandra samtidigt som den delar upp sidobladen i en övre och nedre del. Den nya designlösningen gör att bilen nu uppleves ännu längre och mer dynamisk. Baktill har ljus och luftintagen integrerats visuellt med varandra. Bakrutan ger direkt access till det belysta motorrummet. R8 är försedd med en elektriskt uppfällbar spoiler och R8 V10 plus känns igen på den fasta vingen i kolfiberkomposit.

Interiör och reglage som i en racingbil

Förarmiljön i Audi R8 är designad för att förmedla en känsla av racing. Alla funktioner är förarorienterade och centrerade till ratten för att föraren inte skall behöva ta händerna från den och även vid kritiska situationer. De nykonstruerade sportstolarna med integrerade nackstöd ger utmärkt sidostöd. Som tillval erbjuds även skalstolar (standard i V10 plus).

Start-stop och Audi drive select-knappen är placerade på den nya mulitfunktionsplusratten. Prestandaratten i Audi R8 V10 plus har ytterligare två satelliter. En knapp är för prestandaläget tillsammans med ett vridreglage för valet av program för torra, blöta eller snöförhållanden liksom en knapp för att styra sportavgassystemet.

All information prestenteras med detaljerad grafik på den 12.3– tum stora skärmen s.k. Audi virtual cockpit. Föraren kan välja mellan olika visningsläget och anpassa efter eget önskemål. I prestandaläget visas information om körprogram, acceleration, inbromsning och sidokrafter liksom effekt och vridmoment. Skärmen ger även en ljussignal som informerar föraren om hastighetsbegränsningen överträtts. Den digitala skärmen styrs via multifunktions plus-ratten. Målet har varit att göra det enkelt så att förarens hand förblir på ratten och denna kan koncentrera sig på vägen. Som ett komplement finns även mulitfunktionsratten vid mittkonsolen.

Även interiört visualiseras lättviktskonstruktionen genom en stram genometrisk linjeföring. Föraren omges av en båge, monoposto, och saknar MMI-skärmen från föreångaren. Istället har tre centrala utblås tagit dess plats. Den tredimensionella designen av luftutsläppen påminner om luftintagen på en racingbil. Den breda mittkonsolen huserar MMI-enheten liksom den nydesignade växelväljaren till S tronic transmissionen.

Skräddarsytt

Det finns ett antal möjligheter att skräddarsy sin R8 – både exteriört och interiört. Karossfärgerna är nya och kan kombineras fritt med färgerna på sidobladen, där en en speciell nyhet är den högblanka i karbon . Tio standardlacker finns tillgängliga. Till R8 V10 plus finns ytterligare kulörer som t.ex. en mattlackering i kamouflagegrönt. Audi exclusive-programmet öppnar för ännu fler möjligheter till helt individuella val efter egna önskemål.

Helt uppkopplad med Audi connect

I nya Audi R8 ersätter Audi virtual cockpit de analoga instrumenten och MMI-monitorn. Föraren kan växla den helt digitala skärmen mellan två olika visningslägen, antingen med de digitala instrumenten eller den stora navigationskartan i fokus.

Audi R8 använder sig av den senaste tekniken när det gäller infotainment. MMI navigation plus är standard med MMI touch-ratten som central styrenhet. I bakgrunden arbetar den andra generationen av den modulära infotainmentplattformen som inkluderar ett supersnabbt T30 chip från Audi’s samarbetspartner, NVIDIA.

MMI navigation plus kompletteras med Audi connect. Passageraren kan koppla upp sin smartphone eller läsplatta via systemets integrerade Wi-Fi hotspot. Skräddarsydda onlinetjänster från Audi connect visas då på den digitala skärmen. Internetuppkopplingen använder sig av den snabba LTE-standarden. Som tillval erbjuds bl.a. det välavstämda ljudsystemet från Bang & Olufsen med en systemeffekt på 500 watt alternativt Audi phone box för bekväm anslutning av mobilen.

quattro GmbH tillverkar Audi R8 i helt ny produktionsanläggning

Nya Audi R8 produceras i den nya produktionsanläggningen “Böllinger Höfe” som tillhör quattro GmbH, nära Neckarsulm. Produktionsytan täcker 30 000 m2 och består av karosseri och montering. Liksom med föregångaren följer produktionen en noggrann tillverkningsprocess, där upp till 400 högkvalificerade anställda tillverkar Audi R8 hantverksmässigt. Efter tillverkning genomgår varje R8 en strikt kvalitetssäkringsprocess på den interna testbanan liksom en entimmes provkörning på publika vägar. Med den nya tillverkningsenheten ökar quattro GmbH, dotterbolag till AUDI AG, satsningen på kompetens inom små serier och gör det möjligt att realisera fler spännande derivat av R8.

Audi R8 e-tron med 450 km eldrift

Ytterligare två modeller baseras på den andra generationen av Audi R8. Audi har gjort en genomgripande vidareutveckling av sin eldrivna högprestandasportbil R8 e-tron. Den senaste utvecklingsversionen är byggd på Audi Space Frame-karossen i CFRP och aluminium.

Den bärande strukturen har utökats av en kolfibermodul som även inkluderar bagageutrymmet, vars väggar är vågformade. Med hjälp av dessa kan mer energi absorberas i händelse av en påkörning bakifrån trots den minskade vikten.

Tack vare modifieringar i den yttre karossformen och på hjulen når Audi R8 e?tron ett cw-värde på 0,28. När det gäller prestanda och räckvidd når bilen helt nya nivåer.

Det stora T-formade batteriet är optimalt placerat i bilen och integrerad i kardantunneln. Med sin låga tyngdpunkt förstärker den dynamiken i R8 e-tron. Audi tillverkar högvoltsbatteriet själva, för första gången baserat på en nyutvecklad lithium-jon teknik som specialutvecklats för ren eldrift. Jämfört med den första teknikplattformen har batterikapaciteten ökat från 49 kWh till ca 92 kWh.

R8 e-tron har en räckvidd på 450 km jämfört med tidigare 215 km och en energidensitet som har ökat från 84 Wh/kg till 154 Wh/kg med några modifikationer i bilen. Den eldrivna högprestandasportbilen har s.k. Combined Charging System (CCS), vilken tillåter laddning med likström och växelström. Med detta system är det möjligt att ladda batteriet fullt på betydligt kortare tid än två timmar.

Effekten är nu 320 kW och det maximala vridmomentet 920 Nm. R8 e-tron 2.0 accelererar från 0 till 100 km/h på 3.9 sekunder på väg mot den elektroniskt begränsade topphastigheten på 210 km/h eller 250 km/h. Ett intelligent energistyrsystem och ett elektromekaniskt bromssystem möjliggör höga rekuperationsnivåer. En behovsbaserad fördelning av kraftöverföringen mellan bakhjulen säkerställer maximal stabilitet och dynamik.

Audi använder den elektriska högprestandasportbilen primärt som ett mobilt högteknologiskt laboratorium. Således kommer resultaten från R8 e-tron att tas till vara inför utvecklingen av en bil med sedankaraktär. Redan 2015 kommer dock den eldrivna sportbilen finnas tillgänglig för beställning på kundförfrågan.

Ny tävlingsbil: Audi R8 LMS

Vid sidan av nya Audi R8 är det även premiär för den andra generationen av R8 LMS. I utvecklingsarbetet med den nya tävlingsbilen har kollegorna från motorsport och standardbilen haft ett nära samarbete. Trots en rejäl ökning i prestanda är ca 50 procent av delarna desamma som i standardversionen av Audi R8.

Karossen i den bakhjulsdrivna GT3 sportbilen är baserad på en förstärkt ASF-kaross i aluminium och kolfiberkomposit där ingenjörerna bl.a. kompletterat med en säkerhetsbur. Det yttre skalet består framförallt av kolfiberkomposit. Den typgodkända vikten är 1 225 kg. V10-motorn är i princip identisk med den serietillverkade och levererar ca 585 hk beroende på gällande regler och restriktioner.

Försäljningen av R8 LMS till kundteam kommer att starta till säsongen 2016. I år kommer den nya racingbilen att delta i långdistanslopp och sprintlopp med fabriksteam och även finnas tillgänglig för kundkörningar via Audi driving experience.

Alla tekniska data är preliminära.

Blandad förbrukning l/100 km: 12.4 – 11.8**

CO2 utsläpp i g/km: 289 – 275**
33.7°
0

Nya Audi R8 är officiell

Kommer som elbil

Idag är sista ansökningsdagen för utbildning i höst
Vad ska du plugga?

Vill du expandera din kunskap, ta nästa steg i livet eller bara göra någonting nytt? Då kan det vara värt att ansöka eftergymnasial utbildning. Och om du känner suget så är det värt att göra det ganska omgående då det är sista ansökningsdagen idag för höstens kurser och utbildningar. Via länken här nere till vänster hittar ni samtliga utbildningar ni kan söka. Och ni som redan är färdigutbildade: Har ni några tips om vad man ska välja? Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

En trailer för House of the Dead: Remake
Party like it's 1996

I går kväll bjöd Nintendo på ett sådant där Indie World där man visade en mängd indiespel som är på gång för plattformen. Under detta jippo visade man bland annat upp den första trailern för House of the Dead: Remake vilket är precis som det låter, en uppdaterad version av arkadspelet House of the Dead från 1996. Något släppdatum för spelet gavs ej förutom att det ska släppas till Switch senare i år. En ny version av House of the Dead 2 är också på gång och även där är det oklart när det släpps. Annat skoj som visades upp på Nintendos indie-jippo var Labyrinth City (baserat på Pusseldeckaren Pierre-böckerna), Oxenfree 2: Lost Signals och Fez för Switch som släpptes i eShoppen i går. Du kan beskåda gårdagens Indie World i sin helhet i klippet nedan. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Urbanista släpper lurar som inte behöver laddas
Med svensk teknik

Hörlurar som inte behöver laddas, hur låter det? Vi har tidigare här på Feber skrivit om det svenska bolaget Exegers mjuka material Powerfoyle som kan ladda teknik, till exempel ett par hörlurar. JBL var på gång med ett par tidigare, men de kom aldrig, och vi har tidigare skrivit om en hjälm från POC som ska använda tekniken. Nu släpper Urbanista ett par hörlurar som använder sig av tekniken. Det den gör är att om man spenderar en timme i solen så får man två timmars speltid. Men materialet hämtar även energi från viss typ av belysning och från solljuset inne, så lägg hörlurarna på en ljus plats och du får helt enkelt speltid helt gratis. Lurarna spelar så klart också musik och har aktiv brusreducering, transparent läge och känner av att de sitter på öronen. Prislappen ligger på 1999 kronor. Tumnagel
43.7°
+
Roger Åberg
0

Nya Krösatågen blir lingonfärgade
Så klart!

Nu är upphandlingen av 28 nya Krösatåg klara. Det är Region Kalmar län som tillsammans med Region Blekinge, Kronoberg, och Jönköping som har upphandlat och de nya tågen kommer att kosta tre miljarder kronor. Vinnare av upphandlingen blev CAF. Enligt Region Kalmars pressmeddelande har man fokuserat på bekvämlighet, komfort och utrymmen har varit viktigare än att maximera antalet sittplatser. Av de 28 nya tågen är 19 elektriska, 76 meter långa och har en topphastighet på 200 km/h. Sju av tågen är bimodala och går både på el och med förbränningsmotor. De är 67 meter långa och topphastigheten är 200 km/h när de går på el och 140 km/h när de går på förbränningsmotor. De första tågen levereras 2024. De elektriska tågen har 190 sittplatser och de bimodala 140. Man anpassar inredningen efter att en resa ska vara i ungefär två timmar, så stolarna kommer att vara ställbara och det finns strömuttag och wifi ombord. För oss som inte är från trakten så betyder kröson lingon och man kallar dem det för att de förr i tiden användes för att åka och plocka just lingon. Därför heter de Krösatågen och därför är de lingonfärgade. Tumnagel
41.5°
+
Roger Åberg
0

Roll7 presenterar OlliOlli World
Mer skatespel till folket!

Roll7 har tidigare levererat riktigt underhållande skatespel i OlliOlli-serien och nu är en sprillans ny titel i serien på ingång. OlliOlli World heter spelet och efter att ha kikat på trailern så lär det kort och gott bli ett av världens mest visuellt tilltalande skatespel. Precis som tidigare OlliOlli-spel är det ett primärt ett side-scroller-spel där du konstant är i rörelse och gör flådiga tricks, men den här gången har utvecklarna lagt till lite extra djup i spelvärlden. Bland annat kommer banorna erbjuda förgreningar och halfpipes som låter dig ta olika vägar på banorna. OlliOlli World kommer släppas till PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One, PC och Nintendo Switch i vinter. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Rick and Morty kommer till Rainbow Six: Siege
Wat?

Om man nu kände att ens Rainbow Six: Siege hade på tok för lite Rick and Morty i sig kan man numera lugna sig. De animerade figurerna är nu tillgängliga i Ubisofts onlineskjutare i form av kosmetiska prylar för Smoke och Sledge. Både Smoke Pickle Rick och Sledge Gromflomite kommer kosta 2 160 R6 Credits. Ett pakt med 2 670 R6 Credits säljs för 209 kronor. Tumnagel
35.7°
+
Frode Wikesjö
0

Snygg ångestfilm om plasten i haven
Där skiten får liv

The Beauty är en animerad kortfilm som på ett annorlunda och snyggt sätt, men med mycket ångest, visar hur det skulle se ut om plasten vi slänger i haven hade fått liv. Regisserad av Pascal Schelbli och VFX av Marc Angele. Tumnagel
41.8°
+
Roger Åberg
0

Sonos ska göra ljudet i fler Audi-modeller
Till en början A1, Q2 och Q3

I kväll presenterades Audi Q4 e-tron och i den hittar vi ljudsystem från Sonos. Det är Sonos första samarbete med en biltillverkare och samarbetet ska vara exklusivt, vad det nu betyder. Men Q4 e-tron är inte den enda modellen som kommer att få Sonos, på schemat framöver står A1, Q2 och Q3. Det verkar alltså som att Sonos blir nya ljudsystemet för Audis bilar men det är oklart om även Bang & Olufsen kommer att finnas kvar. Eftersom man börjar med de mindre modellerna är en gissning att Sonos kommer att leverera till de mer vanligare modellerna och Bang & Olufsen till de lyxigare. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

Goodyear gjorde ett uppblåsbart flygplan på 50-talet
Skulle rädda liv var tanken

Joakim tipsade om det här avsnittet från Mustard där man går igenom Goodyears uppblåsbara flygplan. Man kallade det för Inflatoplane och det vägde faktiskt bara 90 kilo. Planet skulle kunna blåsas upp på fem minuter och flyga i 100 km/h. Dessutom kunde man skicka ner planet (packat i en låda) till piloter som hade störtat bakom fiendens linjer och på så sätt kunde de nedskjutna piloterna flyga hem igen. Låter ju prima! Men tyvärr var det lite för bra för att vara sant. Planet verkade flyga helt ok, men ett gäng incidenter gjorde att man till slut la ner hela projektet. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Blue Origin och Lockheed Martin ska designa DRACO
En kärnkraftsdriven rymdfarkost

Det amerikanska militära forskningsmyndigheten DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) har gett de båda företagen Blue Origin och Lockheed Martin i uppdrag att designa en framtida rymdfarkost med en kärnkraftsdriven motor. Projektet går under namnet DRACO (Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations) och är tänkt att undersöka om det skulle vara möjligt att använda så kallad Nuclear Thermal Propulsion (NTP) för att kunna göra snabba manövrar med farkoster i rymden. DARPA skriver om DRACO: "Rapid maneuver is a core tenet of modern Department of Defense (DoD) operations on land, at sea, and in the air. However, rapid maneuver in the space domain has traditionally been challenging because current electric and chemical space propulsion systems have drawbacks in thrust-to-weight and propellent efficiency, respectively. DRACO’s NTP system has the potential to achieve high thrust-to-weight ratios similar to in-space chemical propulsion and approach the high propellent efficiency of electric systems. This combination would give a DRACO spacecraft greater agility to implement DoD’s core tenet of rapid maneuver in cislunar space (between the Earth and moon)." I en första fas av utvecklingen av DRACO kommer Blue Origin att få 2,5 miljoner dollar medan Lockheed Martin kommer att få 2,9 miljoner dollar för att utveckla var sin version av DRACO-konceptet. Kärnreaktorn som är tänkt att användas till DRACO ska utvecklas av General Atomics vilka får 22 miljoner dollar av DARPA för det i den första fasen av projektet. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här städar du din dator
Från fysisk skit

En dator som man håller på och pillar på hela dagarna blir så småningom skitig och behöver rengöras. Här går kanalen Created Labs igenom vad man behöver för att göra rent datorn på ett enkelt och säkert sätt. Med lite isopropanol, skärmrengöring och tryckluft så har man allt man behöver. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Rickard Olsson vill modernisera vetgirig.nu
Tar Kickstarter till hjälp

Vetgirig.nu har funnits typ hur länge som helst, i hela 18 år faktiskt. Men nu är det dags för en ansiktslyftning och det tycker framförallt Rickard Olsson, känd från frågesportprogrammet Vem vet mest. Därför har han tagit kontakt med skaparna av siten, Conny och Danne, för att fixa detta och nu tar man Kickstarter till hjälp för att få till det hela. Planen är att fixa till sajten men också ta fram en ny app. Man har redan börjat skissa på det hela, men behöver som sagt kapital för att komma i mål. För en halv miljon kommer man att få till en ny version av sajten, för 1,5 miljoner fixar man sajten och får ut version av appen och får man in ännu mer pengar kommer fler funktioner att bli verklighet. Just nu har vetgirig.nu över 234.000 frågor i sin databas och knappt 15.000 medlemmar. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi Q4 e-tron!
Med Sonoshögtalare på insidan

Efter många smygtittar släppte Audi i kväll skynket för deras elektriska SUV Q4 e-tron. Bilen bygger på MEB-plattformen och är syskon med VW ID.4 och Skoda Enyaq. Två versioner kommer, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback som har lite mer sluttande taklinje. Vad det verkar har koncernen låtit bli att lycka till VW och Skoda-versionerna och låter Audi vara först med fyrhjulsdrift och lite starkare motor. Tre versioner kommer att finnas. Minstingen kallas för Q4 35 e-tron och har ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på 34,1 mil enligt WLTP. Denna har 170 hästar och gör 0-100 på 9 sekunder. Mellanversionen kallas för Q4 40 e-tron och har ett större batteri på 72 kWh vilket ger en räckvidd på 52 mil enligt WLTP. Denna har 204 hästar och gör 0-100 på 8,5 sekunder. Båda dessa versioner är bakhjulsdrivna. Men en Audi måste så klart ha quattro och det har tjockaste versionen Q4 50 e-tron. Denna har samma batteri som mellanmodellen men alltså två motorer och 299 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Jag har kört ID.4 med 204 hästar och den duger men är inte snabb, så vill du ha en pigg version ska du välja 50-versionen. Men priserna då? Q4 35 e-tron kostar 475.000 kronor. Q4 40 e-tron med Proline-paket (som innehåller värmepump) kostar 564.700 kronor och stora Q4 50 e-tron med Proline-paketet kostar 641.900 kronor. Alla dessa kommer i juni. Det finns även en Sportback-version och för den får man betala 22.700 kronor mer och vänta lite längre, senare under sommaren ska den komma men vi vet inte exakt när. Det bisarra är att Sportback faktiskt har större bagage, 535 liter (1460 liter) jämfört med den vanliga versionen som har plats för 520 liter (1490 liter). Anledningen är att man mäter upp till "skynket" och upp dit så spelar slutande tak ingen roll. Q4 e-tron 35 och 40 får dra 1000 kilo och Q4 50 e-tron får dra 1200 kilo. Q4 e-tron är första bilen som erbjuder Sonos-stereo. Japp, Sonos har också hoppat på det lukrativa bil-tåget. Vi vet just nu inte så mycket mer än att bilen kommer att ha tio högtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer. Kolla in vår tidigare genomgång av insidan. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Finnair vill köpa elflygplan av svenska Heart Aerospace
Små elflygplan kan komma att dyka upp på Finnairs rutter om några år

Det finska flygbolaget Finnair har tecknat ett avtal med den svenska flygplantillverkaren Heart Aerospace vilket innebär att Finnair kan komma att köpa in upp till 20 stycken av Heart Aerospace kommande modell ES-19. Det framtida inköpet är en del av Finnairs målsättning om att företaget ska bli helt koldioxidneutralt till 2045. Anders Forslund, vd och grundare av Heart Aerospace, säger om avtalet med Finnair: "We have worked closely with the NEA (Nordic Network for Electric Aviation) but getting this commitment from Finnair is really important. The big challenge of building an electric aircraft isn’t just in the technology, but also building the momentum to create a project like this and building it all the way." Heart Aerospace modell ES-19 kommer att ha en kapacitet på 19 passagerare vilka man ska kunna flyga sträckor på upp till 400 kilometer på en laddning batterier. Företaget har tidigare sagt att man siktar på att ha de första ES-19 i luften någon gång runt 2025. Heart Aerospace har även planer på att i framtiden utveckla en modell som kan ta 48 passagerare. Tumnagel
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Behöver vi kärnkraft för att stoppa klimatförändringarna?
Kurzgesagt snackar energi

Det här med att lösa energifrågan är ju aningen klurigt, men i en Kurzgesagt-video får vi lite bättre översikt över den smått komplicerade situationen. Tumnagel
45.4°
+
André Stray
0

Android 12 ger användare bättre integritetskontroller
Har Google hämtat inspiration från iOS 14?

XDA Developer har kommit över en tidig version av Android 12 och den verkar bland annat innehålla lite nya funktioner som bättre kan skydda användarens integritet. Det handlar dels om en funktion som ger användaren medveten om att en app använder mobilens position samt en fråga om appen ska få fortsatt tillgång till att göra det. Antingen bara när appen används eller bara för den aktuella sessionen. Det finns även en funktion som gör användaren uppmärksam på om någon app kopierar saker som finns i mobilens urklippsminne, det som kallas för "clipboard" på engelska. Det ska observeras att det sedan Android 10 inte varit möjligt för appar att kopiera text från urklippsminnet om de körs i bakgrunden, detta har enbart varit möjligt när appar körs aktivt i förgrunden En läcka från tidigare i år uppgav även att Android 12 kommer att uppmärksamma användaren om någon app använder sig av telefonens kamera eller mikrofon. Apples operativsystem iOS införde liknande integritets-varningar och kontroller i iOS 14 som släpptes förra året, något som nu alltså även verkar vara på ingång i den kommande versionen av Android. Google förväntas släppa Android 12 någon gång i höst. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Willo sägs vara en tandborstnings-robot för barn
Är egentligen en elektrisk tandborste

Ett amerikanskt startup-företag lanserar nu tandborsten Willo som man säger ska vara vara den första tandborstnings-roboten för barn. I mina ögon handalr det dock om en elektrisk tandborste, om än kanske lite mer avancerad än de flesta sådana som finns på marknaden. Willo är försedd med individuella munstycken som ska passa ett specifikt barn. Själva processen med att borsta tänderna sköts automatiskt utan att barnet själv behöver göra något förutom att hålla tandborsten på plats. Tandkräm förvaras i en separat behållare och sprutas in via en slang till munstycket. Willo är även uppkopplad till nätet så att föräldrar kan hålla koll på sina barns tandborstning via en tillhörande app. Willo kostar 200 dollar och sedan tillkommer en kostnad på 13 dollar i månaden för tandkräms-poddar samt att barnet ska få nya munstycken i takt med att barnets tänder utvecklas. Här nedanför hittas en reklamfilm för Willo. Tumnagel
32.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för Kampen om Narvik
Hitlers første nederlag

Här är trailern för kommande norska filmen Kampen om Narvik. Undertiteln är Hitlers första nederlag och jag är verkligen ingen kännare av andra världskriget, men under slaget så förlorade tyskarna tio jagare och två ubåtar och invasionen av Storbritannien kom av sig (mer på Wikipedia). Med andra ord ett viktig del av kriget och som ska bli intressant att se i filmform. Kommer på bio till jul. Vill man redan nu se lite norsk krigshistoria så finns Atlantic Crossing på SVT Play. En klart sevärd serie som inte riktigt håller The Crown-kvalitet, främst på grund av mindre budget, men jag både lärde mig något och blev underhållen. Tumnagel
42.9°
+
Roger Åberg
0

Patagonia skippar företagsloggor på sina kläder
För att kläderna ska få längre livslängd

Klädmärket Patagonia har beslutat att framöver tacka nej till företag som vill köpa Patagonia-kläder försedda med företagens egna logotyper. Detta är något man gör av miljöhänsyn då man tror att livslängden på ett klädesplagg blir kortare om detta är försett med en företagslogotyp. I ett blogginlägg skriver Patagonia: "What we’ve learned is that adding an additional non-removable logo reduces the life span of a garment, often by a lot, for trivial reasons. People change jobs, and the extra logo makes for an awkward re-gift. People tend not to pass logoed gear down to their kids, and not everyone wants to be an advertisement on weekends, even if they’re proud to go into work on weekdays. The result? Perfectly good gear ends up forgotten in the closet—or worse, gets tossed in the trash." Enligt Patagonia så slängdes bara 2018 11,3 miljoner ton kläder på soptippen, något som man hoppas minska med initiativet att inte längre tillåta företagslogotyper på sina kläder. Tumnagel
95kg
+
Wille Wilhelmsson

Fredrika har fixat Marabous nya smak
Brownie, kokos och kaffe

Förra året höll Marabou en tävling där folket fick ge förslag på nya smaker. I januari släppte man smaken popcorn och nu är det dags för smak nummer två. Det är Fredrika som har kommit på smaken brownie, kokos och kaffe eller as we call it in Sweden - fika! Den nya smaken är på 185 grams-förpackning och kommer i butik 10 maj. Tumnagel
99kg
+
Roger Åberg

Kopparbergs börjar göra vodka
Smaksatt så klart

Kopparberg är kända för sin cider men förra året gav man sig på att smaksätta gin. Nu är det vodka som står på tur och självklart är det smaksatt. Premiärsmaken är jordgubb och lime. Är man lat funkar det att blanda den med soda och garnera med jordgubbar och lime (så klart) men annars föreslår Kopparberg att man gör en vodka mojito på den. I med mynta, jordgubbar, limejuice och sockerlag i ett highballglas och se till att det blandas. Sedan på med is, vodka och sodavatten. Finns från och med i dag på beställningssortimentet för 249 spänn. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

Arc'teryx lanserar ryggsäcken Aerios
För vandraren

Arcx27teryx lanserar nu ryggsäckarna Aerios vilka primärt är utvecklade för de som är intresserade av att ge sig ut på en- eller flerdagsvandringar. Ryggsäckarna kommer i tre olika storlekar på 15, 30 och 45 liter styck. De är försedda med justerbart midjebälte, två sidofickor samt hållare för vandringsstavar. Bärremmarna innehåller två fickor med dragkedjor medan det finns sidorfickor, en toppficka och en intern ficka i själva ryggsäcken. Arcx27teryx Aerios dyker upp i butik i ma. Priserna kommer att landa på 1600 kronor för 15L-modellen, 2200 kronor för 30L-modellen och 2800 kronor för 45L-modellen. Tumnagel
80kg
+
Wille Wilhelmsson

Dag två av Grammisnomineringar
Årets album, hiphop, elektro

Dag två av Grammis-nomineringar är här och i dag handlar det om årets album, kompositör, elektro/dans, jazz, klassiska, hiphop och soul/rnb. Bland årets album hittar vi Ana Diaz, Ane Brun, Hov1, Victor Leksell och kontroversiella Yasin. Ana och Ane är också nominerade till årets kompositör och det är också Ludwig Göransson! Tumnagel
66kg
+
Roger Åberg

Taco Truck släpper fler produkter i butik
Ja tack!

Taco Truck är den foodtruck som startade foodtruck-trenden, i Stockholm i alla fall, och sedan en tid har man lite produkter i vanliga matvarubutiker. Älskar verkligen deras Chipotle Mayo och Chipotle Salsa, rekommenderas varmt. Kommer dessutom i bra förpackning som går att återanvända till dressing och egna såsblandningar. Hur som helst så släpper man nu lite nya produkter. Två olika sorters chips (salted white corn och beet root corn), två sorters kryddmixar (classic space och smokey spice) samt majstortillas finns nu i butik. Priserna är 15 spänn för kryddmixarna, 28 respektive 33 spänn för chipsen och 35 spänn för tortillas. Allt finns att köpa på MatHem och majstorillas finns även att köpa på ICA och Hemköp. Tumnagel
98kg
+
Roger Åberg

Iron Maiden ställer in årets turné
Kommer till Ullevi 2022 istället

Det brittiska bandet Iron Maiden meddelade igår att deras planerade sommarturné nu ställs in. Det innebär med andra ord att konserten på Ullevi som skulle gått av stapeln 3 juli inte heller den blir av. Tanken var att Iron Maiden skulle spelat på Ullevi redan 2020 men detta fick ställas in på grund av pandemin. När nu även årets sommarturné ställs in så får Iron Maiden-fansen vänta tills nästa år för att kolla in bandet live i Europa. En ny sommarturne är planerad med start 4 juni 2022 i Finland och avslut i Portugal 31 juli. Till Ullevi kommer Iron Maiden 22 juli 2022 enligt den nya turnéplanen. Danska D-A-D och australiensiska Airbourne kommer då att lira förband. Tumnagel
85kg
+
Wille Wilhelmsson

Kolla in trailern för What Drives Us
Ny dokumentärfilm från Dave Grohl

Gillade ni dokumentärfilmen Sound City från 2013 och musikserien Sonic Highways från 2014 så kommer ni sannolikt även att uppskatta Dave Grohls nya rockumentary What Drives Us som börjar visas snart. Filmen kommer att fokusera på vad som händer när olika artister gett sig ut på turné och Foo Fighters frontman kommer under resans gång att träffa och intervjua en lång rad kända artister. Bland dem som kommer att medverka i What Drives Us hittas till exempel Flea från The Red HOt Chili Peppers, Lars Ulrich från Metallica, Brian Johnson från AC/DC, Dave Lombardo från Slayer, Ringo Starr från The Beatles samt Slash & Duff McKagan från Guns Nx27Roses. Grohl säger själv om serien: "This film is my love letter to every musician that has ever jumped in an old van with their friends and left it all behind for the simple reward of playing music. What started as a project to pull back the curtain on the DIY logistics of stuffing all of your friends and equipment into a small space for months on end eventually turned into an exploration of “why?” What drives us?" What Drives Us börjar sändas på Amazon Prime Video 30 april och ni kan kolla in trailern till filmen här ovanför. Tumnagel
170kg
+
Wille Wilhelmsson

Veva ihop en hollandaisesås på en minut
Mikael Göransson visar hur

Förra vecka körde vi ett klipp där Mikael Göransson visade hur man redde ihop "världens snabbaste" bearnaisesås. Den här veckan är han tillbaka med ett klipp där han visar hur man kan göra en äkta Hollandaisesås på en minut. Göransson använder sig vare sig av vattenbad eller tekniken med sous vide för hollandaise. Istället har han tagit en stavmixer till hjälp och varför han gör det kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
87kg
+
Wille Wilhelmsson

H&M gör reklam med Maisie Williams
För återvinningskonceptet Looop

H&M har lanserat en ny reklamkampanj tillsammans med Maisie Williams, skådespelerskan som kanske främst är känd för sin roll som Arya Stark i HBO:s fantasyepos Game of Thrones. Williams själv och en avatarversion av henne används i reklamfilmen för att uppmärksamma H&M:s återvinningskoncept "Looop" och hon kommer även att representera H&M i rollen som "Global Sustainability Ambassador". Williams säger själv om samarbetet med H&M: "I am excited to finally share the news of my partnership with H&M as Global Sustainability Ambassador and cannot wait for you all to see what we have been working on. In this role, I will be working closely with experts within H&M to drive sustainability initiatives and shape the path towards an accessible and circular fashion future. The longterm goal is to use 100 percent recycled or other sustainably sourced materials for textiles across the full H&M Group brands by 2030. It’s time to take action and create more viable production circuits in fashion to protect our planet for the next generation." Förutom i reklamfilmen kommer den digitala versionen av Maisie Williams även att dyka upp på något som kallas för "H&M Looop Island" vilket är en ö som hittas i Nintendos populära spel Animal Crossing från och med idag. Tumnagel
85kg
+
Wille Wilhelmsson

Första omgången av Grammis-nomineringar
Årets pop, årets video, årets hårdrock etc

Årets Grammis-nomineringar kommer att presenteras under tre dagar och i dag kom det första gånget. I dag nominerades årets pop, årets alternativa pop, årets dansband, årets musikvideo (ni ser alla dessa här nedan), årets textförfattare, årets hårdrock/metal och årets barnmusik. Tumnagel
74kg
+
Roger Åberg

Dome är en ny pizzaugn från Gozney
Kan den slå Zio Ciro?

Dome är en ny vedeldad utomhusugn från Gozney. Det första man tänker på när man ser den är kanske antalet goda pizzor man kan göra i den men den funkar självklart även för andra maträtter som kräver lite värme. Ugnens dimensioner är 660mm x 630mm x 732mm och väger ungefär 58 kilo. Dome kommer släppas i två varianter, en som endast är vedeldad och en som man även kan värma upp med gas. Den vedeldade ugnen kostar 1 099 euro medan den som även kan använda gas kommer kosta 1 269 euro. Ugnen lanserades i ett fåtal regioner förra månaden och kommer börja säljas i Europa inom kort. Bonusklipp nedan. Tumnagel
99kg
+
Frode Wikesjö