m

Räkningar är tråkiga, McLaren MP4-12C är det inte
Den är bara sjukt bra ihopsatt

Räkningar är tråkiga, McLaren MP4-12C är det inte
Foto: Bobby Green / Feber
Bil / Tester

Jag hade inte riktigt samma inställning i kroppen när jag närmade mig denna bil som jag hade när jag hoppade in i Lamborghini Aventador för ett par veckor sedan. Både McLaren MP4-12C och Lambon är superbilar i mångmiljonsklassen men ändå så sjukt olika. Lambon skriker "Håll käften!" medan Macen med lågmäld stämma istället säger "Excuse me Sir, would you mind keeping your lips in a closed formation for just a minute thank you." Det här gör att jag känner mig lugn samtidigt som jag självklart är exalterad över att få testa detta brittiska ingenjörsmästerverk. Allt snack om att den skulle vara tråkig hit och dit satt ju självklart i bakhuvudet, men det visade sig vara just snack när jag för första gången lät högerfoten jobba lite.

"För tyst, för tam, för tråkig." Några av de ord som McLaren fått över sig efter introduktionen av MP4-12C. De andra, att den är ett grymt och imponerande bygge som presterar bra på bana och faktiskt går att göra långresor med, glöms snabbt bort. Men McLaren gillar inte missnöjda kunder. Självklart har kunden alltid rätt och ska få det den vill ha. Därför uppgraderas bilarna på diverse olika punkter helt utan kostnad. Bland annat laddas ny mjukvara in som får motorn att låta mer även fast man inte tryckt in sport-knappen och som grädde på moset spetsas effekten upp med 25 hästar. Inte för att det behövs, utan för att det går. En sladd och en dator och man kan ladda in massa nya roliga saker. Fantastiskt. Som när man uppdaterar sin telefon ungefär till den senaste mjukvaran. De små sakerna och det faktum att McLaren gör det utan kostnad borde göra kunderna glada och visar servicetänket företaget har. Visst är det bra utåt sätt att bjussa på grejerna men det känns som att McLaren verkligen lyssnar på sina kunder och i största möjliga mån försöker att ge dem va de vill ha. Bilen skulle från början egentligen, precis som McLaren F1, haft förarstolen i mitten. Men så blev det inte, för kunderna ville inte ha det. De ville ha en sportig, lättkörd bil som de utanför racerbanan kunde åka på långsemester med utan att behöva stanna var tionde mil och stretcha. Och de fick de också.

Designen har också den anklagats för att vara för tam och intetsägande, vilket jag kan hålla med om till viss del. Men det man får tänka på här är att det inte direkt är några puckon som har snickrat ihop den här kärran, det är ingenjörer vars mål har varit att bygga en så optimal bil som möjligt när det kommer till bland annat aerodynamik. Då ska vinden svepa så snyggt som möjligt runt karossen och alla vinklar och vrår påverkar det på ett eller annat sätt. Fronten liknas väl lättast vid Ferrari 458 Italia om man ska jämföra med något, och ser i mina ögon helt okej ut. Det känns inte som att det saknas något faktiskt. Från sidan är det mest iögonfallande luftintagen till motorn och sedan försvinner bilen lite. Baken säger inte så mycket även om jag tycker att det är lite kul att baklamporna nästan är osynliga när de är släckta. Men där kan bilen kännas lite ofärdig ibland. Och kanske även tråkig. Men det är fortfarande svårt att sätta fingret på vad som saknas. Den har rätt feta avgaspipor som också de dolts ganska väl mellan ljusen bak, och den har en stor vinge med rejäla stag som går att fälla upp. Motorn syns genom glasrutan bak men där avslöjas inte mycket och det är så prydligt att det lika gärna kunnat vara en plastattrapp som liknade en motor där. Men ibland är som man brukar säga, insidan som räknas.

Inuti bilen är det forfarande oerhört prydligt och faktiskt ganska spännande. Roliga knappar, snyggt utförda på logiska ställen. Absolut inget onödigt och sån sjuk kvalitetskänsla att man bara vill montera loss exempelvis blinkersspaken och skeda den hela natten lång. Den är förresten urfräst ur aluminium, bara en sån sak. Den höga kvaliteten genomsyrar hela arrangemanget bakom ratten. Känslan när man tar i grejerna är obeskrivlig och precis så man vill att den ska vara. Jag vill inte greppa tag i en spak som känns plastig när jag sitter i en sån här superbil, då vill jag att kallt stål ska möta mina händer och att rörelsen när jag manövrerar sakerna ska kännas exakt och precis. Inget mellanting, på eller av. Och det gör det i den här bilen. De fantastiskt vackra växelpaddlarna är precis som de ska vara i en riktigt racingbil, det vill säga att de sitter på en vipparm. Växlar jag ner på vänster sida så rör sig armen framåt på höger sida och tvärtom. Det innebär att jag kan kugga ner även på höger sida om jag använder mig av ovansidan på fingrarna och trycker ifrån så att säga. Samma visa gäller på vänster sida förstås. Inget man använder i vardagen men ändå en kul detalj som kändes intressant att testa. Man fick ta i lite för att kunna nagel-växla men det fungerade. Vanliga växlingar krävde också att man inte fegade utan verkligen drog i paddlarna, som en chef. Det gjorde att det inte blev helt enkelt att dubbelväxla ned utan att man fick ta en växel i taget, men eftersom det här går så fort är ett par nedväxlingar över innan du hinner börja med första bokstaven i modellnamnet på bilen ändå.

Bakom ratten och dessa fantastiska spakarna sitter inte helt oväntat instrumentklustret. Även det mycket snyggt utfört med exakt de sakerna man är intresserad av att titta på. En stor analog varvräknare i mitten med en digital hastighetsmätare däri. Olja, vatten, bränsle på höger sida och ett informationsfönster på vänster. I det högra fönstret visas även vilket växel som är i och i det vänstra om man har växelväljaren i automat- eller manuellt läge. Ratten är ganska tajt och extremt greppvänlig. Platt botten givetvis och faktiskt även tillplattad i rattens övre del. Tydligen också så det är i racingbilar. Skön att hålla i var den i alla fall. Något annat som var skönt var stolarna som kändes rätt genomtänkta. Inte för extrema men ändå gott om sidostöd för när man vill åka snabbt genom kurvor, eller som när jag satt i passagerarstolen och fick en demonstration i filbyte. Osäker på exakt hur lång tid det tog innan mina organ hade lagts sig på rätt plats igen, men kroppen hade inte flyttat på sig i alla fall. Bra stoppning och inte en tendens till träsmak trots några timmars körning. För att ta sig till stolarna måste man dock vara lite av en akrobat för dörrarnas öppningsmetod (kanske det mest extrema på denna bil) och kolfiber-monocoquens sjuka bredd gör att man får börja med att sticka in ena benet mot gaspedalen och sedan nästan vrida sig själv in i sätet över tröskeln. Men åker man superbil så gör man, och då ingår såna här manövrer. När det här är klart och man har lyckats maskera krampen man precis fått i låret på bästa sätt sitter man dock ganska så bra. Det enda jag hade problem med var att hitta en viloplats för vänsterbenet. Utrymmet är väl snålt och återigen är det kolfiber-monocoquen som ställer till det. Men eftersom den antagligen räddar mitt liv om jag virar bilen runt ett träd låter jag det passera för denna gång, men det kan nog bli en störande sak om man kör rejäla långpass. Knappar sitter som sagt där de ska och för att hålla mittkonsolen så clean och sparsmakad som möjligt har ingenjörerna klämt in reglagen för luftkonditioneringen i dörrarna. En liten skärm och ett fläktvred sitter i varje dörr, och det känns ganska VIP att ha ett helt eget på sin sida när man är passagerare. Konsolen innehåller det man behöver och har touchfunktion, men detta var inget jag la så mycket tid på att utforska då en ny uppdatering var på väg för att det hela skulle lira optimalt. Den är utformad ungefär som den där smala som kom i Volvos bilar för några år sedan, vilket ger ett smäckrare intryck och lämnar plats för ett ställe att glömma bort nycklarna på bakom. De smala aluminiumprofilerna löper vidare nedåt och det är under skärmen man hittar de riktiga godsakerna. Jag fullkomligt älskar designen på knapparna och vreden och känslan av att man verkligen aktiverar något blir så mycket mer påtaglig när man måste vrida på ett reglage.

Det finns flera stycken tryckknappar, några mer intressanta än andra. Den till vänster märkt "Aero" skickar upp vingen en bit och den till höger som det står "Manual" på fipplar över lådan i manuellt läge. Runt dessa sitter de här härliga vreden jag pratar om och de är där man ställer in både fjädring och gas- och styrrespons. Inget händer om man bara vrider utan man måste trycka på knappen "Active" först, varpå allt lyses upp och sätter bilen i det läge du har valt. Att trycka på en knapp som heter "Active" efter att man gjort några inställningar kan vara det häftigaste som man kan göra i en bil faktiskt. Reglagen är lätta att förstå, "H" som det står till vänster är inte helt oväntat där man ändrar "Handling", alltså hur bilen uppför sig på vägen. "P" till höger står för "Power" och det är där man piffar till motorns karaktär. "N" på varje vred betyder "Normal" och är alltså det tamaste läget där bilen ganska lugnt och harmoniskt tar hand om dig som förare. Vrid över till "S" som står för "Sport" och den börjar inse att du vill leka lite. "T" för "Track" är också det ganska uppenbart vad det handlar om, banåka. Man kan som ni ser ställa vreden individuellt så skulle du till exempel få för dig att du vill köra "Normal" på "Handling" men "Track" på "Power" så går det alldeles utmärkt. Glöm inte att trycka på "Active" när du har bestämt dig bara! "Launch" är knappen man trycker in när man ska använda launch-controlen men den testade jag aldrig. Ej heller "Winter" eftersom det fortfarande är sommar. Det räckte gott och väl med att låta bilen jobba lite både i "Normal" och "Sport"-läget. I "Normal" är bilen väldigt snäll och gör inte så mycket väsen av sig. Trampar man på så är det klart att den kuggar ner ett par växlar och sticker iväg, men gaspedalen tillåter faktiskt ganska hårt tryck utan att hoppa från sjuan till fyran på en sekund, vilket är ganska skönt när man inte vill tok-köra utan bara mysa omkring lite. En annan sjukt bra sak med lådan enligt mig var att när man väl ansträngde den lite och gjorde ett par snabba nedväxlingar, lite gaspådrag och en omkörning så gick den übersnabbt tillbaks till sitt vanliga oansträngda läge när den kände av att man efter omkörningen lättat lite på gasen och inte ville gasa på mer. Skönt att bara låta effekten ta hand om omkörningen så att säga, för att sedan direkt gå tillbaks till cruisingläge igen. Låter man paddlarna vara jobbar växellådan för sig själva någonstans där i karossen och man märker inte av den nämnvärt. Detsamma gäller motorn, som inte alls låter särskilt mycket, och då var ändå denna bil utrustad med ett sportavgassystem från McLaren.

Betydligt mer liv i luckan blir det när man vrider över till sport-läget dock. Då piggnar bilen till och vill mer än gärna visa sin potential. Avgassystemet gör sig till känna och brummar på mycket mer än tidigare då spjällen öppnas och låter det andas bättre. I ärlighetens namn blev det faktiskt i längden lite väl brötigt så jag kom på mig själv med att helt gå emot mina principer och stänga av sport vid något tillfälle. Bilen blir som sagt taggad för lite mer aktiv körning och draget när man trycker på är otroligt jämt och verkar inte ha något slut. Även som förare trycks man bak i sätet och får det där härliga suget i magen. Det är ju trots allt 600 kusar som jobbar bakom ryggen så det vore ju märkligt om det inte flyttade på sig. Man märker hur väl ihopsatt bilen är men att den trots det bjuder på lite personlighet. Vid kickdown eller manuell nedväxling tar liksom hela bilen sats känns det som, och galopperar sedan i full fart. Ett riktigt härligt insugsljud hörs i en sekund och hela bilen verkar ta ett djupt andetag, slänga i en lägre växel, och sedan skicka iväg ekipaget. En oväntad händelse som gav bilen mer liv och ett brett leende på läpparna. Med tung högerfot skickas växlarna i med ett lite ryck, men det blir aldrig obekvämt eller så. Det är här bilen trivs bäst känner man, när den får visa lite vad den kan göra, även om jag bara utsatte den för en promille av dess fulla potential. Det härliga andetags-ljudet upprepades ett antal gånger, och jag fick svart på vitt att MP4 inte alls är tråkig och intetsägande att köra, bara sjukt bra ihopskruvad.

Jag kan bara se till mig själv, om jag hade köpt en superbil. Jag är inget fan av att köra på bana, men det hade väl kanske varit kul att testa någon gång. Resterande turer vill jag att bilen ska bjuda på körglädje och även vara bekväm så att jag kan använda den som transportmedel, och inte behöva köra den på en kärra när jag ska någonstans. Det är här MP4 fungerar så bra. I motorvägsfart med alla sport-knappar avstängda märker man efter ett tag inte att man kör en superbil, utan det blir man först påmind om när förbipasserande gör tummen upp eller filmar med sina mobiltelefoner. Bilen är så otroligt lättkörd och bekväm och det kanske är just det som har gjort att kunder blivit lite missnöjda. De ser tillbaks på monstret McLaren F1 som i flera år dominerade på superbilsmarknaden och kanske hade förväntat sig att MP4 skulle ta vid där den slutade. Men det här är inte uppföljaren till F1, utan något annat. Något som kunderna efterfrågade men som vissa av dem ändå inte var nöjda med. Det är inte alltid lätt att tillfredsställa krävande kunder såklart. Men jag tycker ändå att McLaren har gjort något bra med MP4. De visar sitt ingenjörsskap och det här är ett slags monument över vad de har för kunskap i den fläckfria fabriken i Woking. Kanske blir kunderna äntligen nöjda när ersättaren till F1 verkligen kommer, som ryktas få runt 800 hästar. Det är fortfarande oklart när den kommer och det blir antagligen i en begränsad upplaga med lång kötid, som tidigare McLaren-ägare säkert får förtur i. Och då är det kanske inte helt fel att under tiden man väntar "nöja" sig med en MP4. Det är trots allt en helt makalös bil som bara fått ett oförtjänt rykte. Och det kan jag som är en helt vanlig snubbe säga efter att ha kört den bara ett par timmar på allmänna vägar.

Fakta McLaren MP4-12C:

Motor: V8, 3.8 liter, dubbla turbo, 600 hästkrafter, 600 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad med dubbelkoppling.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3.3 sekunder, toppfart 333 km/h.
Bromsar: Kolfiberkeramiska i dimensionerna 394 millimeter fram med sexkolvsok - 380 millimeter med fyrkolvsok bak.
Däck: Pirelli PZero 235/35 R19 fram, 305/30 R20 bak.
Mått: Hjulbas 2.67 meter, längd 4.5 meter, bredd 1.90 meter, höjd 1.19 meter, vikt 1 434 kilo, bensintank 72 liter, förbrukning 1.17 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 279 gram per kilometer.
Kolfiber-monocoque.
Pris: 1 960 000 kronor.

Läs mer
57.7°
0

Räkningar är tråkiga, McLaren MP4-12C är det inte

Den är bara sjukt bra ihopsatt

Det blir inte mycket sömn i Awake
Kolla in trailern till ny katastroffilm på Netflix

Här kan ni kolla in trailern till den kommande filmen Awake som kommer att börja sändas på Netflix nästa månad. I filmen har världen råkat ut för någon katastrofisk händelse som gör att ingen längre kan sova samtidigt som alla världens elektriska prylar slutat fungera. Det verkar dock som om exsoldatens Jill (Gina Rodriguez) dotter Mathilda (Ariana Greenblatt) har kvar förmågan att kunna somna, något som gör dottern till ett eftertraktat byte bland världens forskare som försöker lösa världens sömnlöshet. Awake börjar sändas på Netflix 9 juni. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roccat presenterar nya tangentborden Magma och Pyro
Med RGB överallt

Roccat har presenterat två nya tangentbord vid namn Magma och Pyro. Med Magma slår Roccat hårt på RGB-trumman och kör inte bara med individuellt upplysta knappar, utan har gjort så att hela plattan kan lysa upp i en och annan färg. Magma har mjukare membranbrytare och kommer även med handlovsskydd, vilket alltid uppskattas. Pyro å andra sidan kommer med lite mer ordentliga mekaniska brytare, mer specifikt linjära brytare från TTC som har ett motstånd på 45 gram och slaglängd på 4 millimeter. Brytarna ska hålla för 50 miljoner klick. Båda enheterna kommer dyka upp i butik 30 maj och priset för Magma kommer ligga på 649 kronor medan Pyro kommer kosta 1099 kronor. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Domedagen har kommit till Rainbow Six: Siege
Nytt spelläge att leka med

Tidigare i veckan så körde Ubisoft igång ett nytt tillfälligt spelläge för Rainbow Six: Siege. Detta spelläge heter Apocalypse Event och kommer vara tillgängligt fram till den 18 maj. Apocalypse Event utspelar sig på Outback-kartan och där två klaner ska slåss genom att anfalla eller försvara behållare med växter som kan återuppliva växtlivet på jorden igen. De som försvarar kan flytta dessa behållare runt på kartan så de som attackerar måste hålla koll på det. Som så ofta med sådana här event i spelet kommer det med ett gäng nya föremål som man kan slänga på sina favoritkaraktärer. Tumnagel
36.7°
+
Frode Wikesjö
0

Twitter börjar visa hela bilder i förhandstitten på mobiler
Så länge det endast är en bild

Twitter sedan någon månad tillbaka testat att visa hela bilder i förhandstitten på mobiler i stället för att beskära bilden, vilket har visat sig vara lite problematiskt. Nu har Twitter börjat ge samtliga mobila användare tillgång till den nya förhandstitten, vilket betyder att större bilder kommer dyka upp i flödet. De större bilderna i förhandstitten gäller dock endast när en bild laddas upp och om fler bilder laddas upp i ett svep så blir det album med beskärda bilder precis som tidigare. Den nya förhandstitten har blivit tillgänglig för samtliga användare på appen till både iOS och Android. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Kolla in X2000 nya bistrovagn
Kommer att börja rulla i höst

SJ har designat om bistrovagnen i sina X2000-tåg och här kan ni kolla in en video som visar hur arbetet med det gick till. SJ skriver i ett pressmeddelande att det enda man sparat från den nuvarande bistrovagnens design är vagnens rostfria skal, allt annat är utbytt. Vagnens caféplatser har bytts ut mot ståbord med eluttag. Detta har gjort att det även går att få in 16 sittplatser i vagnen, platser som SJ skriver kan lämpa sig för till exempel ett lag eller en skolklass som vill kunna umgås under resan. Vidare har SJ:s nya bistrovagn försetts med nya ugnar vilket gör det möjligt att utöka menyn på tågen, det kommer bland annat att bli möjligt att grädda pizzor i de nya ugnarna. Även kassasystemet är utbytt till en snabbare version och det kommer nu även att bli möjligt att betala med Swish. SJ:s nya bistrovagn på X2000-tågen kommer att ha premiär på sträckan Stockholm - Göteborg någon gång i höst. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASCAR visar upp nästa generations bilar
Kommer att dyka upp nästa år

Igår presenterade NASCAR några nya modeller vilka kommer att börja användas i NASCAR:s racingliga under nästa år. Det handlar om modifierade versioner av Toyota Camry, Ford Mustang samt Chevrolet Camaro vilka har möjlighet att förses med hybridmotorer. Andra förändringarna jämfört med den nuvarande generationens NASCAR-bilar är att de nya bilarna här bredare däck, större bromsar, en ny bakfjädring samt en kamera som ska hjälpa förarna att se vad som finns bakom dem. De nya bilarna förväntas köra sitt premiärlopp på nästa års Daytona 500 vilket kommer att gå av stapeln 20 februari 2022. I klippet ovanför kan ni kolla in NASCARS egen presentation av bilarna och här nedan hittas bilder på de tre nya modellerna. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare tar fram platta pastasorter
Får sedan annan form när de kokas upp

Forskare på amerikanska Carnegie Mellon University har tagit fram en slags transformerpasta som kanske kan leda till att det blir enklare att förpacka och transportera pasta i framtiden. Pastan är i sitt torra tillstånd helt platt, något som syns i övre delen av bilden ovan. När pastan sedan läggs i vatten och kokas upp så transformeras den till pastaformer som mer liknar traditionell pasta. Enligt forskarna så skulle förpackningarna till de platta pastasorterna bli 59% - 86% mindre än förpackningar med samma mängd traditionell pasta. När eller om vi skulle kunna köpa transformerspasta som baseras på den här forskningen finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett inslag om det som forskarna kallar för "Morping Pasta" Tumnagel
144kg
+
Wille Wilhelmsson

Ännu en trailer för A Quiet Place Part 2
Har premiär 28 maj

Väntan är äntligen över för folk som suktat efter A Quiet Place Part 2. Filmen skulle egentligen ha premiär förra våren, men den planen satte pandemin käppar i hjulet på. Men 28 maj är det äntligen dags för premiär och för att bygga upp lite hype, och påminna om att filmen faktiskt kommer släppas, har produktionen släppt en ny trailer som ni kan kika på ovan. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

IBM har skapat chip med 2nm-teknik
Första gången någon har gjort det

IBM Research uppgav idag att man lyckats skapa chip baserade på 2nm-teknik, något som man är först i världen med. Det innebär i korthet att man har lyckats trycka in fler transistorer på mindre yta. I det chippet IBM nu har utvecklat handlar det om att man har fått in 50 miljarder transistorer på en yta som motsvarar storleken på en nagel. IBM skriver i en pressrelease att man tror att deras 2nm-chip kan få 45 procent högre prestanda och 75 procent lägre energiförbrukning än chip som tillverkas med 7nm-teknik, den teknik som till exempel AMD och Qualcomm använder för de flesta av sina nuvarande chip. IBM säger vidare att chip med 2nm-teknik till exempel skulle kunna ge mobiltelefoner upp till fyra gånger längre batterilängd än vad de har idag och leda till ordentliga prestandaökningar i till exempel laptops. IBM nämner inget om när vi eventuellt skulle kunna få se 2nm-chip i konsumentprodukter men sannolikt kan det nog dröja några år. I videoklippet snackar IBM lite mer om sitt 2nm-chip. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

EA visar prestandadata för Mass Effect: Legendary Edition
Och du kan göra ditt eget omslag

Om man nu går igång på det här med prestanda så kan meddelade EA nyligen hur väl kommande Mass Effect: Legendary Edition kommer snurra på de olika plattformarna spelsamlingen kommer släppas på om en dryg vecka. Som så många spel numera kommer även Mass Effect: Legendary Edition erbjuda två olika grafiklägen. Dessa är Favor Quality och Favor Framerate där det ena läget prioriterar grafik och där det andra prioriterar prestanda. De äldre konsolerna PlayStation 4 och Xbox One kör 30 FPS respektive 60 FPS i 1080p medan mittenmodellerna Xbox One X samt PlayStation 4 Pro klarar 4K i 30 FPS eller 1440p med 60 FPS. De sistnämnda siffrorna gäller även Xbox Series S. Vill man köra det i Windows så kan man maxa spelets FPS upp till 240 om man nu vill/kan det. De nya konsolerna klarar dock lite mer. PlayStation 5 och Xbox Series X kan köra spelet med upp till 60 FPS i 4K. Men om man har en kompatibel tv så kan Xbox Series X även köra det med 120 FPS i 1440p. EA har också slängt upp ett verktyg där du kan skapa ditt egna omslag för spelet. Du kan själv välja vilka karaktärer som du vill se mer eller mindre av på omslaget och du hittar verktyget här. EA har också slängt upp en massa musik från spelet, några serietidningar och lite annat digitalt Mass Effect-tjohej som du kan ladda ner helt gratis fram till den 31 maj. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

En liten teaser för S04 av Stranger Things
Inget premiärdatum ännu dock

Här har vi en liten teaser för den fjärde säsongen av Netflix-serien Stranger Things. I teasern får vi se Hawkins National Laboratory igen vilket är laboratoriet som Eleven flydde från. Teasern antyder att vi kanske får se lite mer från labbet hon kommer från eller att kanske Dr. Brenner är fortfarande vid liv och hittar på nya rackartyg. Tumnagel
41.0°
+
Frode Wikesjö
0

Xiaomi Mi 11i, Mi 11 Lite och Mi 11 Ultra släpps 19 maj
Xiaomi spikar svensk release

Xiaomi presenterade Mi 11i, Mi 11 Lite och Mi 11 Ultra i slutet av mars och nu har mobiljätten meddelat när dessa telefoner kommer bli tillgängliga i vårt avlånga land. Lansering kommer ske 19 maj och om man vill vara säker på att få ett exemplar av enheterna så är det möjligt att förboka någon av modellerna från och med idag. Mi 11i är en variant av Mi 11 som kommer med platt skärm i stället för att ha välvda skärmkanter som Mi 11 har. Annars är det mer eller mindre samma telefon med Snapdragon 888, 6,67 tum stor AMOLED-panel, dubbla högtalare med Dolby Atmos-stöd och ett batteri på 4250mAh. Mi 11 Lite är som namnet kanske avslöjar en light-version av Mi 11 och skeppas med Snapdragon 732G med 5G-modem och en ordentlig uppsättning kameror med en huvudsensor på 64MP Värstingen av de tre är Mi 11 Ultra som bland annat kommer med Samsungs nya kamerasensor GN2 och toppar för tillfället Dx0Marks kameratest med 143 poäng. Vidare är telefonen utrustad med en andra display bredvid kameran på baksidan som kan användas för att se vad klockan är eller underlätta för att rama in selfies. Ultran kommer säljas i en begränsad upplaga, så om man är ute efter den bästa mobilkameran på marknaden just nu så gäller det att vara snabb på köpknappen. Priserna hittar ni här: Mi 11i: 6990 kronor Mi 11 Lite: 4490 kronor Mi 11 Ultra: 12990 kronor Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Rejtrejsat Super Mario 64
Ser ju nästan modernt ut

Digital Foundry har tagit sig en djupdykning i den den senaste alfan av den inofficiella Windows-portningen av Super Mario 64. Denna version av spelet har fått nya karaktärsmodeller samt stöd för ray-tracing som gör att spelet börjar se ganska modernt ut. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Vivino får fortsätta sälja vin på nätet
Vinner tvist mot Systembolaget

Patent- och marknadsdomstolen har nu sagt sitt i tvisten mellan Systembolaget och den danska vintjänsten Vivino. Domstolen anser inte att Vivinos vintjänst bryter mot Systembolagets ensamrätt på alkoholförsäljning i Sverige. Rådmannen Linda Kullberg säger i en kommentar till domstolens beslut: "Det så kallade privatinförselundantaget infördes år 2008, efter att dåvarande EG-domstolen ansett att den svenska alkohollagstiftningen stred mot EG-rätten. Det har återkommande lyfts fram att det är otydligt hur rätten till privatinförsel förhåller sig till den växande e-handeln för alkoholdrycker. Domstolen har nu haft anledning att pröva frågan om sådan e-handel som Vivino ägnar sig åt är tillåten och har kommit fram till att så är fallet." Systembolaget kommer nu att få betala Vivinos rättsgångskostnader som ligger på runt 3 miljoner kronor. Domen kan överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen men huruvida Systembolaget kommer att göra det finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
53.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Släpptrailer för Resident Evil: Village
I morgon är det dags!

I morgon släpps Resident Evil: Village till Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Stadia, Xbox One och Xbox Series X/S. För att fira detta släppte Capcom i dag en sådan där släpptrailer och den kan du kolla in ovan. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

Studio Klassiker släpper sin podcast på kassettband
Var inget aprilskämt

Första april släppte bildtidningen Klassiker nyheten om att man skulle släppa sina podcast på kassettband, något som många då uppfattade som ett aprilskämt. Tydligen var det inte det och skulle man vara sugen på att lyssna på podcast i sin bilbandspelare eller annan bandspelare så är detta nu alltså möjligt. "Studio Klassiker på kassett volym 1" går nu att köpa för 199 kronor i Klassikers webbshop på länken nedan. Kassettbandet är är 90 minuter lång och innehåller utdrag ur tidigare sända poddar, bland annat vikten av rätt nyckelring, första biltidningsminnet och fotografers oförmåga att bli överraskade skriver Klassiker. Skulle ni föredra att lyssna på Studio Klassiker i traditionellt podcast-format så hittas samlingssidan för deras podcasts här. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hur är det att ha George Clooney som rumskamrat?
Lite eftermiddagstrams

Vissa rumskamrater är roligare en andra, men hur är det att bo med en megakändis? Ganska påfrestande, i alla fall enligt videon ovan. Klippet ovan gjordes i samband med Omaze där man kan tävla om att hänga med George och hans fru i ett par dagar i Italien och om man vill kasta in sin hatt i ringen så har ni länken här nere till ert förfogande. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

OnePlus 6 och 6T får Android 11 via LineageOS
Kör Custom ROM om du inte pallar vänta på officiell uppdatering

Sitter du på en OnePlus 6 eller 6T och är less på att vänta på att OnePlus ska släppa ny Oxygen OS-uppdatering som uppdaterar telefonen till Android 11? Då har vi goda nyheter då du inte längre behöver vänta på OnePlus. Custom ROM:en LineageOS har rullat ut till de tre år gamla enheterna och ger dig möjlighet att ta del av vad Android 11 har att erbjuda, om du orkar pilla med custom ROMs förstås. Utöver att erbjuda alla flådigheter Android 11 kommer med levererar LineageOS lite exklusiva funktioner som mer omfattande gränssnittsinställningar, förbättrad musikspelare och inspelningsmöjligheter. Ni hittar det ni behöver för att flasha telefonerna till Lineage OS 18.1 här: OnePlus 6 och OnePlus 6T. Info om hur man installerar hittar ni här: Installera Lineage OS. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Forskare tar fram platta pastasorter
Får sedan annan form när de kokas upp

Forskare på amerikanska Carnegie Mellon University har tagit fram en slags transformerpasta som kanske kan leda till att det blir enklare att förpacka och transportera pasta i framtiden. Pastan är i sitt torra tillstånd helt platt, något som syns i övre delen av bilden ovan. När pastan sedan läggs i vatten och kokas upp så transformeras den till pastaformer som mer liknar traditionell pasta. Enligt forskarna så skulle förpackningarna till de platta pastasorterna bli 59% - 86% mindre än förpackningar med samma mängd traditionell pasta. När eller om vi skulle kunna köpa transformerspasta som baseras på den här forskningen finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett inslag om det som forskarna kallar för "Morping Pasta" Tumnagel
143kg
+
Wille Wilhelmsson

Gör entrecote med sous vide
Alltid Hungrig gör den perfekta entrecoten

Gillar du entrecote så kanske den här filmen från YouTube-kanalen Alltid Hungrig kan ge lite inspiration för hur den ska tillagas nästa gång det är dags att sätta tänderna i en bit entrecote. I klippet får vi kolla in när Mikael Göransson använder både brännare och sous vide för att tillaga vad han anser är den perfekta entrecoten. Tumnagel
83kg
+
Wille Wilhelmsson

Citizen släpper ännu fler Star Wars-klockor
Designade som några av karaktärerna i filmerna

Förra veckan visade Citizen upp några Star Wars-klockor som hämtat sin design från de klassiska Star Wars-filmerna och nu har man visat upp ytterligare sex modeller som följer samma koncept. De nya klockorna är även de försedda med både analogt och digitalt urverk samt en termometer. Designen har inspirerats av Star Wars-karaktärerna R2-D2, C-3PO, Darth Vader, Boba Fett, en Stormtrooper samt BB-8. Klockorna kommer att släppas inom kort och priset landar på 350 dollar styck. Ni kan kolla in respektive modell lite närmare här nedanför. Tumnagel
133kg
+
Wille Wilhelmsson

Adidas 4DFWD ska putta löpare framåt
Med hjälp av 3D-utskrivna sulor

Adidas har visat upp ett par nya skor med en elastisk 3D-utskriven sula som man säger ska putta löparen framåt under löpningen. Dessutom ska sulan göra det enklare att sakta ner farten såväl som gör det bekvämare för fötterna under längre löpningar. Adidas skriver om 4DFWD: "17 år av atletdata och över fem miljoner olika gallerstrukturer har studerats för att skapa en 3D-printad, funktionell mellansula, kodad för att driva dig framåt i varje steg. För smidiga övergångar och en unik löpupplevelse." Adidas 4DFWD släpps 17 maj i en begränsad upplaga och kommer att kosta 2150 kronor. Här nedan hittas ett klipp där Adidas snackar lite mer om skorna. Tumnagel
96kg
+
Wille Wilhelmsson

Idag är det internationella kebabdagen
Åtminstone i Sverige

Idag firas den Internationella Kebabdagen i Sverige vilket gör att det kanske kan vara läge att dra en kebab till lunch eller middag ikväll. Hur internationellt firande av dagens kebabdag är går dock antagligen att diskutera. Enligt Svenska Högtider så firas den Internationella Kebabdagen i Sverige 5 maj på grund av att skaparen av den svenska Facebook-sidan "Internationella kebabdagen" fyller år 5 maj. Hur som helst, en kebab sitter ju oftast rätt fint så oavsett hur internationell kebabdagen kan anses vara så kan det ju vara värt att fira ändå. Tumnagel
108kg
+
Wille Wilhelmsson

Snart kan vi äta mask till middag
EU godkänner mjölmask som föda

EU har nu godkänt att torkade gula mjölmaskar ska kunna säljas som människoföda i EU:s 27 länder. Det innebär att vi snart kanske kan äta dessa direkt som snacks eller som en av ingredienserna i till exempel kakor, pasta och smoothies. Mjölmaskarna innehåller mycket protein och är ett miljövänligare alternativ än proteinrikt kött från många andra källor skriver nyhetsbyrån Bloomberg. Mjölmaskar och annan insektsbaserad mat säljs redan i flera EU-länder men efter gårdagens EU-beslut ska det vara fritt fram att sälja mjölmask-baserad mat i alla EU-länder. Elva andra typer av insektsbaserad mat väntar på att godkännas i EU och marknaden för insektsbaserad mat spås bli värd runt 4,6 miljarder dollar till 2027. Tumnagel
265kg
+
Wille Wilhelmsson

Idag släpps Test Gods
Nicholas Schmidles bok om virgin Galactic

Idag släpper journalisten och författaren Nicholas Schmidle sin bok "Test Gods" där han har tagit sig en närmare titt på rymdturism i största allmänhet och företaget Virgin Galactic i synnerhet. Virgin Galactic är Richard Bransons rymdföretag som sedan 2004 har arbetat på att skicka turister på väldigt korta resor till rymdens gräns. Under resans gång har man stött på en hel del svårigheter och så här 17 år senare har företaget fortfarande inte kunnat dra igång någon kommersiell verksamhet för rymdturism. Förlaget Henry Holt and Co. skriver om Test Gods: "Working from exclusive inside reporting, New Yorker writer Nicholas Schmidle tells the remarkable story of the test pilots, engineers, and visionaries behind Virgin Galactic’s campaign to build a space tourism company. Schmidle follows a handful of characters - Mark Stucky, Virgin’s lead test pilot; Richard Branson, the eccentric billionaire funding the venture; Mike Moses, the grounded, unflappable president; Mike Alsbury, the test pilot killed in a fatal crash; and others - through personal and professional dramas, in pursuit of their collective goal: to make space tourism a reality." The Guardian publicerade härom dagen ett långt reportage om Virgin Galactic av Nicholas Schmidle, ett reportage som ni kan läsa här om ni vill ha ett litet smakprov på vad "Test Gods" kan ha att erbjuda. "Test Gods" finns tillgänglig som både ebok, ljudbok samt fysisk bok och kostar cirka 15 - 30 dollar beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
84kg
+
Wille Wilhelmsson

Även årets Roskildefestival ställs in
Siktar nu mot 2022

Roskildefestivalen meddelade tidigare idag att även årets Roskildefestival kommer att ställas in på grund av pandemin. I ett uttalande på sin webbplats skriver arrangörerna av festivalen: "Finally, we received an official statement about this summer’s restrictions. As expected, we can’t conduct a Roskilde Festival this summer. Let us meet again in 2022.We are devastated by the fact that we can’t get together at our festival and contribute to recreating the communities that the corona crisis has destroyed for so many." Har man biljett till årets nu inställda Roskildefestival går denna att lösa in eller användas för inträde till nästa års festival. Några exakta datum för Roskildefestivalen 2022 är än så länge inte släppta. Tumnagel
79kg
+
Wille Wilhelmsson

Victorinox presenterar Swiss Champ XXL
Med 73 olika funktioner

Victorinox har presenterat en ny modell av sin klassiska så kallade schweiziska armékniv och den här gången handlar det om en ordentlig "fällekniv". Swiss Champ XXL är försedd med verktyg som sammanlagt har 73 olika funktioner, alltifrån knivar av olika storlekar till skruvmejslar och kabelskalare. Multiverktyget har en höjd på cirka 6,4 centimeter och en längd på lite över 9 centimeter. Den väger lite över 350 gram. Skulle ni vara sugna på en Swiss Champ XXL så kostar denna cirka 320 dollar. Ni hittar alla multiverktygets funktioner i faktarutan här nedanför. Tumnagel
0kg
+
Wille Wilhelmsson

Way out West ställs in
Kommer tillbaka 2022

Arrangörerna bakom musikfestivalen Way Out West meddelade idag att årets festival kommer att ställas in. Tanken var att festivalen skulle arrangeras 12 - 14 augusti men på grund av pandemin har konsertarrangören Luger nu beslutat att blåsa av årets festival. Way Out West meddelar dock redan idag att man planerar att köra festivalen 11 - 13 augusti 2022. Har man köpt biljetter till årets nu inställda festival så gäller de då. Biljetter till nästa års festival börjar annars att säljas 25 maj. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson

Action Bronson besöker New Yorks bästa pizzeria
Ser gott ut!

Klipp från femte säsongen av F*ck Thatx27s Delicious där Action Bronson besöker vad de anser är en av New Yorks bästa pizzerior. Tumnagel
106kg
+
Frode Wikesjö

Kan man göra en måltid av bara potatis?
boil em, mash em, stick em in a stew

Som Sam i Sagan om ringen säger så kan man göra väldigt mycket med potatis. Och i en ny video från NYT Cooking får Sohla El-Waylly utmaningen att laga en måltid med bara potatis. Tumnagel
85kg
+
André Stray