m

Räkningar är tråkiga, McLaren MP4-12C är det inte
Den är bara sjukt bra ihopsatt

Räkningar är tråkiga, McLaren MP4-12C är det inte
Foto: Bobby Green / Feber
Bil / Tester

Jag hade inte riktigt samma inställning i kroppen när jag närmade mig denna bil som jag hade när jag hoppade in i Lamborghini Aventador för ett par veckor sedan. Både McLaren MP4-12C och Lambon är superbilar i mångmiljonsklassen men ändå så sjukt olika. Lambon skriker "Håll käften!" medan Macen med lågmäld stämma istället säger "Excuse me Sir, would you mind keeping your lips in a closed formation for just a minute thank you." Det här gör att jag känner mig lugn samtidigt som jag självklart är exalterad över att få testa detta brittiska ingenjörsmästerverk. Allt snack om att den skulle vara tråkig hit och dit satt ju självklart i bakhuvudet, men det visade sig vara just snack när jag för första gången lät högerfoten jobba lite.

"För tyst, för tam, för tråkig." Några av de ord som McLaren fått över sig efter introduktionen av MP4-12C. De andra, att den är ett grymt och imponerande bygge som presterar bra på bana och faktiskt går att göra långresor med, glöms snabbt bort. Men McLaren gillar inte missnöjda kunder. Självklart har kunden alltid rätt och ska få det den vill ha. Därför uppgraderas bilarna på diverse olika punkter helt utan kostnad. Bland annat laddas ny mjukvara in som får motorn att låta mer även fast man inte tryckt in sport-knappen och som grädde på moset spetsas effekten upp med 25 hästar. Inte för att det behövs, utan för att det går. En sladd och en dator och man kan ladda in massa nya roliga saker. Fantastiskt. Som när man uppdaterar sin telefon ungefär till den senaste mjukvaran. De små sakerna och det faktum att McLaren gör det utan kostnad borde göra kunderna glada och visar servicetänket företaget har. Visst är det bra utåt sätt att bjussa på grejerna men det känns som att McLaren verkligen lyssnar på sina kunder och i största möjliga mån försöker att ge dem va de vill ha. Bilen skulle från början egentligen, precis som McLaren F1, haft förarstolen i mitten. Men så blev det inte, för kunderna ville inte ha det. De ville ha en sportig, lättkörd bil som de utanför racerbanan kunde åka på långsemester med utan att behöva stanna var tionde mil och stretcha. Och de fick de också.

Designen har också den anklagats för att vara för tam och intetsägande, vilket jag kan hålla med om till viss del. Men det man får tänka på här är att det inte direkt är några puckon som har snickrat ihop den här kärran, det är ingenjörer vars mål har varit att bygga en så optimal bil som möjligt när det kommer till bland annat aerodynamik. Då ska vinden svepa så snyggt som möjligt runt karossen och alla vinklar och vrår påverkar det på ett eller annat sätt. Fronten liknas väl lättast vid Ferrari 458 Italia om man ska jämföra med något, och ser i mina ögon helt okej ut. Det känns inte som att det saknas något faktiskt. Från sidan är det mest iögonfallande luftintagen till motorn och sedan försvinner bilen lite. Baken säger inte så mycket även om jag tycker att det är lite kul att baklamporna nästan är osynliga när de är släckta. Men där kan bilen kännas lite ofärdig ibland. Och kanske även tråkig. Men det är fortfarande svårt att sätta fingret på vad som saknas. Den har rätt feta avgaspipor som också de dolts ganska väl mellan ljusen bak, och den har en stor vinge med rejäla stag som går att fälla upp. Motorn syns genom glasrutan bak men där avslöjas inte mycket och det är så prydligt att det lika gärna kunnat vara en plastattrapp som liknade en motor där. Men ibland är som man brukar säga, insidan som räknas.

Inuti bilen är det forfarande oerhört prydligt och faktiskt ganska spännande. Roliga knappar, snyggt utförda på logiska ställen. Absolut inget onödigt och sån sjuk kvalitetskänsla att man bara vill montera loss exempelvis blinkersspaken och skeda den hela natten lång. Den är förresten urfräst ur aluminium, bara en sån sak. Den höga kvaliteten genomsyrar hela arrangemanget bakom ratten. Känslan när man tar i grejerna är obeskrivlig och precis så man vill att den ska vara. Jag vill inte greppa tag i en spak som känns plastig när jag sitter i en sån här superbil, då vill jag att kallt stål ska möta mina händer och att rörelsen när jag manövrerar sakerna ska kännas exakt och precis. Inget mellanting, på eller av. Och det gör det i den här bilen. De fantastiskt vackra växelpaddlarna är precis som de ska vara i en riktigt racingbil, det vill säga att de sitter på en vipparm. Växlar jag ner på vänster sida så rör sig armen framåt på höger sida och tvärtom. Det innebär att jag kan kugga ner även på höger sida om jag använder mig av ovansidan på fingrarna och trycker ifrån så att säga. Samma visa gäller på vänster sida förstås. Inget man använder i vardagen men ändå en kul detalj som kändes intressant att testa. Man fick ta i lite för att kunna nagel-växla men det fungerade. Vanliga växlingar krävde också att man inte fegade utan verkligen drog i paddlarna, som en chef. Det gjorde att det inte blev helt enkelt att dubbelväxla ned utan att man fick ta en växel i taget, men eftersom det här går så fort är ett par nedväxlingar över innan du hinner börja med första bokstaven i modellnamnet på bilen ändå.

Bakom ratten och dessa fantastiska spakarna sitter inte helt oväntat instrumentklustret. Även det mycket snyggt utfört med exakt de sakerna man är intresserad av att titta på. En stor analog varvräknare i mitten med en digital hastighetsmätare däri. Olja, vatten, bränsle på höger sida och ett informationsfönster på vänster. I det högra fönstret visas även vilket växel som är i och i det vänstra om man har växelväljaren i automat- eller manuellt läge. Ratten är ganska tajt och extremt greppvänlig. Platt botten givetvis och faktiskt även tillplattad i rattens övre del. Tydligen också så det är i racingbilar. Skön att hålla i var den i alla fall. Något annat som var skönt var stolarna som kändes rätt genomtänkta. Inte för extrema men ändå gott om sidostöd för när man vill åka snabbt genom kurvor, eller som när jag satt i passagerarstolen och fick en demonstration i filbyte. Osäker på exakt hur lång tid det tog innan mina organ hade lagts sig på rätt plats igen, men kroppen hade inte flyttat på sig i alla fall. Bra stoppning och inte en tendens till träsmak trots några timmars körning. För att ta sig till stolarna måste man dock vara lite av en akrobat för dörrarnas öppningsmetod (kanske det mest extrema på denna bil) och kolfiber-monocoquens sjuka bredd gör att man får börja med att sticka in ena benet mot gaspedalen och sedan nästan vrida sig själv in i sätet över tröskeln. Men åker man superbil så gör man, och då ingår såna här manövrer. När det här är klart och man har lyckats maskera krampen man precis fått i låret på bästa sätt sitter man dock ganska så bra. Det enda jag hade problem med var att hitta en viloplats för vänsterbenet. Utrymmet är väl snålt och återigen är det kolfiber-monocoquen som ställer till det. Men eftersom den antagligen räddar mitt liv om jag virar bilen runt ett träd låter jag det passera för denna gång, men det kan nog bli en störande sak om man kör rejäla långpass. Knappar sitter som sagt där de ska och för att hålla mittkonsolen så clean och sparsmakad som möjligt har ingenjörerna klämt in reglagen för luftkonditioneringen i dörrarna. En liten skärm och ett fläktvred sitter i varje dörr, och det känns ganska VIP att ha ett helt eget på sin sida när man är passagerare. Konsolen innehåller det man behöver och har touchfunktion, men detta var inget jag la så mycket tid på att utforska då en ny uppdatering var på väg för att det hela skulle lira optimalt. Den är utformad ungefär som den där smala som kom i Volvos bilar för några år sedan, vilket ger ett smäckrare intryck och lämnar plats för ett ställe att glömma bort nycklarna på bakom. De smala aluminiumprofilerna löper vidare nedåt och det är under skärmen man hittar de riktiga godsakerna. Jag fullkomligt älskar designen på knapparna och vreden och känslan av att man verkligen aktiverar något blir så mycket mer påtaglig när man måste vrida på ett reglage.

Det finns flera stycken tryckknappar, några mer intressanta än andra. Den till vänster märkt "Aero" skickar upp vingen en bit och den till höger som det står "Manual" på fipplar över lådan i manuellt läge. Runt dessa sitter de här härliga vreden jag pratar om och de är där man ställer in både fjädring och gas- och styrrespons. Inget händer om man bara vrider utan man måste trycka på knappen "Active" först, varpå allt lyses upp och sätter bilen i det läge du har valt. Att trycka på en knapp som heter "Active" efter att man gjort några inställningar kan vara det häftigaste som man kan göra i en bil faktiskt. Reglagen är lätta att förstå, "H" som det står till vänster är inte helt oväntat där man ändrar "Handling", alltså hur bilen uppför sig på vägen. "P" till höger står för "Power" och det är där man piffar till motorns karaktär. "N" på varje vred betyder "Normal" och är alltså det tamaste läget där bilen ganska lugnt och harmoniskt tar hand om dig som förare. Vrid över till "S" som står för "Sport" och den börjar inse att du vill leka lite. "T" för "Track" är också det ganska uppenbart vad det handlar om, banåka. Man kan som ni ser ställa vreden individuellt så skulle du till exempel få för dig att du vill köra "Normal" på "Handling" men "Track" på "Power" så går det alldeles utmärkt. Glöm inte att trycka på "Active" när du har bestämt dig bara! "Launch" är knappen man trycker in när man ska använda launch-controlen men den testade jag aldrig. Ej heller "Winter" eftersom det fortfarande är sommar. Det räckte gott och väl med att låta bilen jobba lite både i "Normal" och "Sport"-läget. I "Normal" är bilen väldigt snäll och gör inte så mycket väsen av sig. Trampar man på så är det klart att den kuggar ner ett par växlar och sticker iväg, men gaspedalen tillåter faktiskt ganska hårt tryck utan att hoppa från sjuan till fyran på en sekund, vilket är ganska skönt när man inte vill tok-köra utan bara mysa omkring lite. En annan sjukt bra sak med lådan enligt mig var att när man väl ansträngde den lite och gjorde ett par snabba nedväxlingar, lite gaspådrag och en omkörning så gick den übersnabbt tillbaks till sitt vanliga oansträngda läge när den kände av att man efter omkörningen lättat lite på gasen och inte ville gasa på mer. Skönt att bara låta effekten ta hand om omkörningen så att säga, för att sedan direkt gå tillbaks till cruisingläge igen. Låter man paddlarna vara jobbar växellådan för sig själva någonstans där i karossen och man märker inte av den nämnvärt. Detsamma gäller motorn, som inte alls låter särskilt mycket, och då var ändå denna bil utrustad med ett sportavgassystem från McLaren.

Betydligt mer liv i luckan blir det när man vrider över till sport-läget dock. Då piggnar bilen till och vill mer än gärna visa sin potential. Avgassystemet gör sig till känna och brummar på mycket mer än tidigare då spjällen öppnas och låter det andas bättre. I ärlighetens namn blev det faktiskt i längden lite väl brötigt så jag kom på mig själv med att helt gå emot mina principer och stänga av sport vid något tillfälle. Bilen blir som sagt taggad för lite mer aktiv körning och draget när man trycker på är otroligt jämt och verkar inte ha något slut. Även som förare trycks man bak i sätet och får det där härliga suget i magen. Det är ju trots allt 600 kusar som jobbar bakom ryggen så det vore ju märkligt om det inte flyttade på sig. Man märker hur väl ihopsatt bilen är men att den trots det bjuder på lite personlighet. Vid kickdown eller manuell nedväxling tar liksom hela bilen sats känns det som, och galopperar sedan i full fart. Ett riktigt härligt insugsljud hörs i en sekund och hela bilen verkar ta ett djupt andetag, slänga i en lägre växel, och sedan skicka iväg ekipaget. En oväntad händelse som gav bilen mer liv och ett brett leende på läpparna. Med tung högerfot skickas växlarna i med ett lite ryck, men det blir aldrig obekvämt eller så. Det är här bilen trivs bäst känner man, när den får visa lite vad den kan göra, även om jag bara utsatte den för en promille av dess fulla potential. Det härliga andetags-ljudet upprepades ett antal gånger, och jag fick svart på vitt att MP4 inte alls är tråkig och intetsägande att köra, bara sjukt bra ihopskruvad.

Jag kan bara se till mig själv, om jag hade köpt en superbil. Jag är inget fan av att köra på bana, men det hade väl kanske varit kul att testa någon gång. Resterande turer vill jag att bilen ska bjuda på körglädje och även vara bekväm så att jag kan använda den som transportmedel, och inte behöva köra den på en kärra när jag ska någonstans. Det är här MP4 fungerar så bra. I motorvägsfart med alla sport-knappar avstängda märker man efter ett tag inte att man kör en superbil, utan det blir man först påmind om när förbipasserande gör tummen upp eller filmar med sina mobiltelefoner. Bilen är så otroligt lättkörd och bekväm och det kanske är just det som har gjort att kunder blivit lite missnöjda. De ser tillbaks på monstret McLaren F1 som i flera år dominerade på superbilsmarknaden och kanske hade förväntat sig att MP4 skulle ta vid där den slutade. Men det här är inte uppföljaren till F1, utan något annat. Något som kunderna efterfrågade men som vissa av dem ändå inte var nöjda med. Det är inte alltid lätt att tillfredsställa krävande kunder såklart. Men jag tycker ändå att McLaren har gjort något bra med MP4. De visar sitt ingenjörsskap och det här är ett slags monument över vad de har för kunskap i den fläckfria fabriken i Woking. Kanske blir kunderna äntligen nöjda när ersättaren till F1 verkligen kommer, som ryktas få runt 800 hästar. Det är fortfarande oklart när den kommer och det blir antagligen i en begränsad upplaga med lång kötid, som tidigare McLaren-ägare säkert får förtur i. Och då är det kanske inte helt fel att under tiden man väntar "nöja" sig med en MP4. Det är trots allt en helt makalös bil som bara fått ett oförtjänt rykte. Och det kan jag som är en helt vanlig snubbe säga efter att ha kört den bara ett par timmar på allmänna vägar.

Fakta McLaren MP4-12C:

Motor: V8, 3.8 liter, dubbla turbo, 600 hästkrafter, 600 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad med dubbelkoppling.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3.3 sekunder, toppfart 333 km/h.
Bromsar: Kolfiberkeramiska i dimensionerna 394 millimeter fram med sexkolvsok - 380 millimeter med fyrkolvsok bak.
Däck: Pirelli PZero 235/35 R19 fram, 305/30 R20 bak.
Mått: Hjulbas 2.67 meter, längd 4.5 meter, bredd 1.90 meter, höjd 1.19 meter, vikt 1 434 kilo, bensintank 72 liter, förbrukning 1.17 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 279 gram per kilometer.
Kolfiber-monocoque.
Pris: 1 960 000 kronor.

Läs mer
57.7°
0

Räkningar är tråkiga, McLaren MP4-12C är det inte

Den är bara sjukt bra ihopsatt

John McAfee död
Dog timmar efter beslut om utlämning till USA

Den spanska tidningen El Pais uppger att John McAfee, grundaren till antivirusföretaget som bar hans efternamn, har dött. Enligt tidningen hittades McAfee död i sin fängelsecell bara timmar efter det att en spansk domstol beslutat att McAfee skulle utlämnas till USA. McAfee greps i Spanien förra året då amerikanska myndigheter ville ha honom utlämnad till USA där han anklagades för skattebrott. Skulle McAfee dömts för de brott han anklagats för i USA så skulle han ha riskerat ett fängelsestraff på 30 år. Enligt El Pais så ska den 75-årige John McAfee ha begått självmord. Tumnagel
21.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bird ska börja hyra ut elcyklar
Nöjer sig inte bara med elsparkcyklar

Den amerikanska tjänsten Bird, som hyr ut elsparkcyklar i en mängd amerikanska och europeiska städer, kommer nu även att börja satsa på att hyra ut elcyklar. Bird har utvecklat en egen elcykel för ändamålet och den kan ni kolla in på bilderna här ovan och nedan. Birds "E-bike" har en topphastighet på 25 km/h om man bara använder elmotorn och en räckvidd på cirka 90 km på en laddnings batterier. Bird tänker sig att cyklarna framför allt ska användas på lite längre sträckor, siffrorna 5 - 8 kilometer nämns i ett blogginlägg, där Birds kunder kanske inte vill använda deras elsparkcyklar. Bird planerar att lansera sin elcykel i nordamerikanska och europeiska städer någon gång i år. Huruvida de kommer att dyka upp i Stockholm eller Göteborg, de två svenska städer där Bird finns idag, är oklart. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Dark Labs är Paramount+ första nordiska dramaproduktion
Scifi-inspirerad kortfilmsserie

ViacomCBS meddelade idag att man kommer att sända scifi-antologin The Dark Labs på streamingtjänsten Paramount+. Serien består av åtta kortfilmer och kommer att bli Paramount+ första nordiska dramaproduktion. Bakom serien står den svenska duon Karl Thyselius och Thobias Hoffmén. Av seriens beskrivning låter det som om det hela kan ha hämtat inspiration från den brittiska dystopi-serien Black Mirror. Ämne som kommer att avhandlas i The Dark Labs är bland andra artificiellt intelligens, brott och straff i framtiden och vad som händer när teleportering gått fel. När The Dark Labs kommer att börja sändas på Paramount+ finns det än så länge inga uppgifter om. Ni hittar en trailer för serien här ovanför. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här händer med Västlänken
En sommaruppdatering

Häromdagen berättade vi lite om vad som händer med Förbifart Stockholm. Eller Trafikverket berättade snarare. I den här filmen får vi se vad som händer med Västlänken runt Göteborg. I Västlänken kommer inte biltrafik att rulla utan här är det järnväg som gäller, både pendel- och regiontåg. Tre nya stationer kommer att komma, Centralen, Haga och Korsvägen. När det hela är slut kommer kapaciteten på Göteborgs central att ha fördubblats. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Nu är det lättare att få legendariska grejer i Outriders
Dubblar drop rate och minskar mängden dubbletter

People Can Flys Outriders släpptes i april och erbjuder en extremt actionspäckad upplevelse som påminner lika mycket om Gears of War som Diablo. Sedan release har spelare klagat på mängden legendariska föremål som droppar från fiender. Mer specifikt har släpptakten varit närmare noll och det har praktiskt taget endast varit möjligt att få legendariska föremål som belöning när man kör uppdrag. Nu blir det ändring på detta och utvecklarna har dubblat mängden legendariska föremål som du kan få genom att döda fiender. Detta är inte allt då utvecklarna även gjort att spelare kommer få färre legendariska dubletter samt att legendariska föremål kan dyka upp även när man inte har nått maxlevel, vilket är trevligt. Uppdateringen har släppts och är tillgänglig nu överallt där man kan lira Outriders. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Kolla in trailern för Strawberry Mansion
Handlar om en värld där drömmar beskattas

Här är trailern för Strawberry Mansion vilken verkar vara en intressant film för de som gillar att drömma sig bort ibland. Filmen utspelar sig i en alternativ verklighet där människors drömmar kan beskattas på olika sätt. Taxeringstjänstemannen James Preble får i uppgift att beskatta en kvinnas drömmar, drömmar som hon medvetet försökt dölja från skattemyndigheterna. Under arbetet med att beskattas kvinnans drömmar börjar James ifrågasätta sitt arbete och funderar på en eventuell framtid med kvinnan och hennes drömmar. Strawberry Mansion kommer att ha premiär någon gång i år men exakt datum för detta saknas än så länge. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

OneDrive får grundläggande fotoredigering
Beskär, rotera och justera

Microsoft OneDrive har låtit användare ladda upp bilder i molnet, men det har praktiskt taget bara handlat om lagring av bilder och inget mer. I samband med att Google Photos börjat kosta pengar, eller något, har Microsoft gjort OneDrive lite mer attraktiv för bildlagrare genom att implementera lite fotoredigeringsalternativ. OneDrive på Android och i webbläsaren har fått lite vassare fotoredigering, med betoning på lite. Nu kan användare göra lättare justeringar som att beskära bilder, rotera och flippa samt göra justeringar av ljus och färg. Det är inte lika omfattande funktioner som Google Photos, eller dedikerade redigeringsprogram, men är ändå användbara verktyg som är bra att ha nära till hands. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Kolla in bygget av Gigafactory Berlin
Teslas kommande fabrik i Tyskland

Här kan ni kolla in en drönarfilm som visar upp hur bygget av Teslas Gigafactory Berlin fortskrider. Fabriken kommer att bli Teslas fjärde Gigafactory och den första av dessa som byggs i Europa. Tesla presenterade planerna på att börja bygga Gigafactory Berlin 2019 och hoppades då att fabriken skulle kunna tas i drift i slutet av 2021. Projektet har dock blivit något försenat och de senaste uppgifterna runt fabriken är att Tesla hoppas kunna ta denna i drift i januari 2022. Det 20 minuter långa klippet från Gigafactory Berlin är filmat av youtubern "flybrandenburg" med en drönare från DJI. Tumnagel
30.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Påkostad trailer för Farming Simulator 22
It's more than just a job. It's a calling.

Den förvånansvärt populära spelserien Farming Simulator kommer få ett nytt tillskott i november och nu har utvecklarna släppt en episk trailer för spelet som ni kan kika på ovan. Och helt ärligt lyckas trailern hypa upp spelet så pass att det får en permanent plats i listan över de spel vi ser mest fram emot i år. 22 november släpps Farming Simulator 22 till PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S och Google Stadia. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Nu är Microsoft värderat till över två biljoner dollar
Andra börsnoterade företaget efter Apple som är det

Det fortsätter att gå bra för Microsoft och igår klev företaget över en värdering på över två biljoner dollar, motsvarande nästan nästan 17 biljoner svenska kronor. Microsoft blir det andra publik börsnoterade företaget som värderas till över två biljoner dollar. Världens högst värderade företag, Apple, klev över den gränsen i augusti förra året. Apple värderas idag till 2,24 biljoner dollar. Det saudiska oljebolaget Saudi Aramco har tidigare varit värderat till över två biljoner dollar men är idag värderat till cirka 1,9 miljarder dollar. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för Karen
Film om jobbig granne

Karen är en kommande thriller som handlar om en mörkhyad familj som har en riktigt jobbig granne som terroriserar dem på regelbunden basis. Karen Drexler (Taryn Manning), a racist white woman who makes it her personal mission to displace the new Black family that has just moved in next door to her. Community activist Malik (Cory Hardrict) and his wife Imani (Jasmine Burke) are the couple who have just moved to the Atlanta suburb, but they won’t be backing down without a fight. Något premiärdatum för filmen finns ej ännu men den lär väl dyka upp under året någon gång. Tumnagel
35.2°
+
Frode Wikesjö
0

Trailer för Space Jam: A New Legacy-spelet
Basketfilmen blir beat em up-spel

Space Jam: A New Legacy har premiär 16 juli men innan dess har vi möjlighet att uppleva en variant av berättelsen i spelform. 1 juli kommer Space Jam: A New Legacy The Game att släppas till Xbox och ge spelare möjlighet att puckla på fiender som Bugs Bunny, Lola Bunny eller LeBron James. Spelet kommer släppas 1 juli via Xbox Game Pass, men kommer släppas som gratisspel på Microsoft Store 15 juli. Något som kommer kosta pengar är de Space Jam-märkta handkontrollerna som också kommer bli tillgängliga inom kort. En kort video som visar dessa kan ni kika på nedan. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Inspelningarna av Borderlands-filmen är klara
Nu är det bara en och annan specialeffekt som ska läggas till

Den stjärnspäckade tolkningen av spelserien Borderlands har spelats in sedan en tid tillbaka och nu meddelar produktionen att inspelningarna är färdiga. Detta får vi reda på i ett Twitter-inlägg som visar den evigt charmige Claptrap som håller i en klappa. I filmen kommer vi få en ny Borderlands-berättelse där vi får följa Lilith som återvänder till hennes hemplanet Pandora för att leta rätt på mäktiga Atlas dotter. Under sin resa kommer Lilith samarbeta med Roland (Kevin Hart), Tiny Tina (Ariana Gerenblatt), Krieg (Florian Munteanu), Tannis (Jamie Lee Curtis) och Claptrap (Jack Black). När filmen kommer ha premiär är för tillfället okänt, men en kvalificerad gissning är att premiären kommer ske sen. Troligtvis nästa år som tidigast. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Apple fortsätter att jobba mot sideloading
Men är det för eller emot användaren?

Apple är i blåsväder, tillsammans med andra stora techbolag, på flera olika fronter. I USA ringer Tim Cook till Nancy Pelosi för att varna om hur dåligt det skulle vara om andra fick ha butiker på iPhone och i Europa är EU på krigsstigen med sitt Digital markets act, som bland annat inte gillar att Apple är ensam grindvakt i sina telefoner. I dag släppte Apple en rapport som starkt pratar för att sideloading är något som är uselt, framförallt för användarna. Enligt Apple så tittar EU alldeles för mycket på andra företags bästa och inte användarna. Den som vill säga emot kan säga precis samma sak, att Apple bara talar i egen sak och inte ser till användarnas bästa som, möjligen, hade varit att ha fler alternativ. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Malmö kan få stor batterifabrik
Av svensk-amerikanska TEXEL Energy Storage

Sydsvenskan rapporterar att Malmö stad nu har erbjudit det svensk-amerikanska företaget TEXEL Energy Storage mark i norra hamnen för att de där ska bygga en stor batterifabrik. Om TEXEL nappar kan det ge cirka 5 000 nya jobb i regionen. Bolagets vd, Lars Jacobsson, säger att platsen som Malmö erbjuder är riktigt bra då den har snabb tillgång till både järnväg och hamnen. TEXEL har i samarbete med bland annat amerikanska DOE, SRNL och Australien utvecklat en ny batteriteknik som bygger på energilagring med en termokemisk lösning. Tekniken ska vara betydligt billigare än befintliga Litiumbatterier, har ingen cyklisk degradering, innehåller inga ovanliga jordartsmetaller, är 100% återvinningsbart och ska ha en mycket hög energidensitet. Batterierna som de utvecklar riktar sig från energilagring i mindre skala så som för bussar, lastbilar, färjor och kommersiella byggnader upp till storskalig energilagring för vind- samt solkraftsproduktion. Tumnagel
45.6°
+
Frode Wikesjö
0

EU vill ha mindre brittisk tv och film
Anses hota den kulturella mångfalden i Europa

I ett EU-dokument som den brittiska tidningen The Guardian har tagit del av så anses Storbritannien stå för en oproportionerlig stor mängd film och tv på den europeiska marknaden. Storbritannien är Europas största producent av film och tv-serier vilket givetvis avspeglas i vad som visas på biografer och tv i EU. Enligt dokumentet som The Guardian har tagit del av anses de brittiska film- och tv-produktionerna kunna hota EU:s kulturella mångfald. Därför har nu EU-kommissionen fått i uppdrag att undersöka huruvida brittiska produktioner faktiskt hotar den kulturella mångfalden inom EU och vad som då eventuellt skulle kunna göras för att åtgärda det. Enligt EU:s så kallade "Audiovisual Media Services Directive" måste 30 procent av de produktioner som markbunden tv och strömningstjänster visar vara av europeisk härkomst. Än så länge så inkluderar detta Storbritannien. Det är väl dock inte helt omöjligt att EU framöver kan tänka sig att skriva om direktivet så att det krävs att 30 procent av materialet kommer från EU-länder, något som inte skulle inkludera Storbritannien efter att de nu lämnat EU. Tumnagel
18.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nintendo 64 fyller 25 år
Tut i luren!

23 juni 1996 släppte Nintendo sin nya konsol Nintendo 64 i Japan och enligt tidens lagar så fyller konsolen idag 25 år. Konsolen var en ordentlig milstolpe för Nintendo, och konsolvärlden i allmänhet. Inte bara genom att leverera tjusig 3D-grafik i spel som Super Mario 64 och Legend of Zelda: Ocarina of Time, utan kom även med en handkontroll som gjorde det betydligt lättare att spela fps. Nintendo slutade tillverka konsolen 2002 och den totala säljsiffran världen över landade på 32,93 miljoner exemplar och antalet speltitlar blev 388, varav Super Mario 64 var mest poppis med 11,62 miljoner sålda exemplar. Vilket är ert favoritspel till konsolen? Tumnagel
44.1°
+
André Stray
0

En trailer för Annette
Musikal med Marion Cotillard och Adam Driver

Amazon släppte nyss en trailer för musikalen Annette som har premiär på Amazon Prime den 20 augusti. Filmen är regisserad av den franska regissören Leos Carax och har Adam Driver samt Marion Cotillard i huvudrollerna. Filmen kretsar kring en snubbe som heter Henry som är en stand-up-komiker som börjar dejta operasångerskan Ann. Tillsammans får de barnet Annette som utmanar Henry och Anns relation. Tumnagel
36.2°
+
Frode Wikesjö
0

Snälltåget börjar köra Stockholm - Berlin
Åk till Tyskland med nattåg

Nästa vecka börjar Snälltåget köra den nya rutten Stockholm - Berlin, en rutt som företaget egentligen hade tänkt att kicka igång redan förra året. Det är ett nattåg som kör sträckan vilket kommer att lämna Stockholm 16:20 och vara framme i Berlin runt 9-tiden på morgonen. I det motsatta hållet lämnar tåget Berlin 19:02 på kvällen och är framme i Stockholm runt 14:20 dagen efter. Snälltågets premiärtur Stockholm - Berlin körs 27 juni. Därefter handlar det om dagliga avgångar fram till 5 september. Sedan blir det avgångar onsdag - söndag 6 september - 3 oktober och onsdag, fredag - söndag 4 oktober - 6 november. Tumnagel
103kg
+
Wille Wilhelmsson

Metallica presenterar Metallica Blacklist
Jubileumsalbum kommer i höst

I höst kommer Metallica att släppa jubileumsalbumet "Metallica Blacklist", 30 år efter man släppte albumet "Metallica" vilket även kallats för "The Black Album". "Metallica Blacklist" kommer att innehålla covers på de 12 låtarna från "The Black Album" vilka kommer att framföras av 53 artister. Bland artisterna som kommer ett medverka på "Metallica Blacklist" hittas till exempel Corey Taylor, Miley Cyrus, Elton John, St. Vincent, Volbeat, Chris Stapleton såväl som svenska Per Gessle och Ghost. Intäkterna från Metallicas jubileumsalbum kommer att doneras till olika välgörenhetsorganisationer som de medverkande artisterna valt ut såväl som till Metallicas egen välgörenhetsstiftelse "All Within My Hands". "Metallica Blacklist" släpps 10 september och här nedan hittas en trailer för det hela. Tumnagel
80kg
+
Wille Wilhelmsson

Visby får en MAX-restaurang med takterass
A burger with a view

Burgar-kedjan Max kommer nu att öppna en ny restaurang i Visby där gästerna har möjlighet att sitta på taket och käka sin mat. Takterassen är även försedd med ett pådragbart tak vilket dras på om det skulle regna. Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX, säger om Max nybyggda restaurang i Visby: "Vår nya restaurang här i Visby liknar inget annat vi öppnat tidigare eftersom den är specialbyggd efter tomten, men vi erbjuder så klart samma service som vanligt med bil- bord- och entréservering, drive-in och expresskassor. Jag gillar framförallt takterrassen som öppnar upp för möjligheten att njuta av våra burgare med utsikt över ringmuren och havet. Det blir helt enkelt en MAX-upplevelse utöver det vanliga." Max nya restaurang i Visby ligger Scheelegatan 10, samma adress som den tidigare restaurangen hade, och har plats för 200 gäster. Tumnagel
107kg
+
Wille Wilhelmsson

Pendulum släpper ny EP
Första skivan på typ tio år

Den australienska drum & bass-gruppen Pendulum har släppt sin första EP på typ tio år. EP:n heter Elemental och innehåller fyra drum & bass-spår av varierande kvalité som du kan digga nedan. Gillar du inte att streama så finns Elemental även så klart på vinyl i affärer som erbjuder sådana med den här typen av musik. Bonus-Pendulum nedan. Tumnagel
103kg
+
Frode Wikesjö

Veronica Maggio vill att vi ska åka tåg
Släpper låt tillsammans med SJ

Veronica Maggio släpper nu låten "Stanna på marken" som hon släpper tillsammans med SJ. Budskapet i låten verkar vara att man ska transporteras via tåg istället för att börja flyga nu när resandet kanske snart börjar bli lite mer normaliserat igen. Här ovanför kan ni lyssna/kolla in Veronica Maggios och SJ:s låt/reklamfilm. På länken nedan skriver SJ lite mer om klimatsmart resande. Tumnagel
40kg
+
Wille Wilhelmsson

Glassen Sitting Bull får behålla sitt namn
Men får ny förpackning

Det svenska glassföretaget Triumf Glass fick förra året motta en del kritik då vissa ansåg att deras glass "Sitting Bull" fått ett stereotypiskt namn. Nu har företaget utrett namnet på glassen och beslutat sig för att behålla det. Företaget uppger dock att man har designat om glassens paket. När de nya paketen skickas ut från fabriken i september kommer de att ha fått ett nytt utseende. Triumf Glass marknadschef Felix Müntzing säger till SVT Väst: "Det vi upplevde att folk reagerade mest på var användningen av figuren i kombination med förpackningen. Vi har gjort om designen och tonat ned den kopplingen nu." Här ovan kan ni kolla in Sitting Bulls nuvarande förpackning. I SVT Västs inslag nedan syns en bild på den nya förpackning och där kan ni även lyssna på när Felix Müntzing snackar lite om namnet på glassen. Tumnagel
69kg
+
Wille Wilhelmsson

Flashback Forever drar ut på turné
Populär podcast blir scenshow

DN rapporterar att den populära podcasten "Flashback Forever" kommer nästa år att börja turnera med en egen scenshow. Flashback Forever leds av Emma Knyckare, Ina Lundström samt "Scroll-Mia" och där diskuteras trådar, personligheter och fenomen på diskussionsforumet Flashback. När gänget drar ut på vägarna nästa år kommer det inte att handla om någon slags live-podd utan det hela ska var en regelrätt scenshow säger Emma Knyckare till DN. Exakt vad Flashback Forevers scenshow kommer att handla om är än så länge oklart. Vilka ställen man kommer att besöka finns det heller inte några uppgifter om än så länge. Här nedanför kan ni lyssna på det senaste avsnittet av Flashback Forever där gänget bland annat diskuterar Flashback-tråden "Dina värsta sociala snedsteg". Tumnagel
119kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu kan du köpa Lupin-kläder
Rätt stiliga sådana!

Netflix och Louvren har slagit sina påsar ihop och gjort lite saker inspirerade av serien Lupin, som nu kommit med en säsong två. Prylarna är rätt fina tycker jag och består av lite tröjor och en keps med orange tag. Man har även gjort en kudde och ett litet bord. Priserna är också ok, inte billigt men inte så att man ramlar av stolen. Tumnagel
63kg
+
Roger Åberg

Elizabeth Olsen äter heta kycklingvingar
Mums mums

Det är dags för Elizabeth Olsen att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hennes karriär samt liv. Tumnagel
85kg
+
Frode Wikesjö

Breitling och Ironman i samarbete
Tävlingen alltså

Sugen på en ny klocka? Vältränad nog för att klara av Ironman? Då är det här något för dig. Breitling och Ironman har nämligen börjat samarbeta och lanserar nu specialversioner av Endurance pro. Två versioner kommer att finnas. En röd som kommer att finnas att köpa för folk och fä och så en version i svart och guld som du måste genomföra tävlingen för att få köpa. Samarbetet är långsiktigt så fler modeller kommer att komma i framtiden. Tumnagel
78kg
+
Roger Åberg

Kolla in turistattraktionen Flygande kyssen
Haka på två jättestatyer upp i luften

Här kan ni kolla in en av Kinas senaste turistattraktioner som man byggt för att locka turister till Wulong Baima Mountain Scenic Area i mellersta Kina. Attraktionen kallas för "Flying Kiss" och består av två jättestatyer som byggts på ett cirka tusen meter högt berg i området. De båda statyerna är försedda med roterande observationsplattformar där turister kan få en hygglig vy över omgivningarna i området. När de båda statyerna når sin högsta punkt ser det ut som om de båda statyerna kysser varandra i luften, därav namnet på attraktionen. Wulong Baima Mountain Scenic Area ligger cirka 2,5 timmars bilfärd från den kinesiska jättestaden Chongqing. Tumnagel
63kg
+
Wille Wilhelmsson

Ett paraply som du kan bära som poncho
Om du inte har några lediga händer

Thanko har tagit fram ett paraply som kan bli en poncho. Det kan ju vara praktiskt om det börjar tokregna och/eller om man inte har några händer lediga att hålla paraplyet i. Nu är det ju så att man potentiellt får offra sin värdighet lite då man inte direkt ser supercool ut med ponchon på. Men man blöt verkar man inte bli i alla fall vilket ju alltid är något. Paraplyet kostar runt 250 kronor. Tumnagel
77kg
+
Frode Wikesjö