m

Räkningar är tråkiga, McLaren MP4-12C är det inte
Den är bara sjukt bra ihopsatt

Räkningar är tråkiga, McLaren MP4-12C är det inte
Foto: Bobby Green / Feber
Bil / Tester

Jag hade inte riktigt samma inställning i kroppen när jag närmade mig denna bil som jag hade när jag hoppade in i Lamborghini Aventador för ett par veckor sedan. Både McLaren MP4-12C och Lambon är superbilar i mångmiljonsklassen men ändå så sjukt olika. Lambon skriker "Håll käften!" medan Macen med lågmäld stämma istället säger "Excuse me Sir, would you mind keeping your lips in a closed formation for just a minute thank you." Det här gör att jag känner mig lugn samtidigt som jag självklart är exalterad över att få testa detta brittiska ingenjörsmästerverk. Allt snack om att den skulle vara tråkig hit och dit satt ju självklart i bakhuvudet, men det visade sig vara just snack när jag för första gången lät högerfoten jobba lite.

"För tyst, för tam, för tråkig." Några av de ord som McLaren fått över sig efter introduktionen av MP4-12C. De andra, att den är ett grymt och imponerande bygge som presterar bra på bana och faktiskt går att göra långresor med, glöms snabbt bort. Men McLaren gillar inte missnöjda kunder. Självklart har kunden alltid rätt och ska få det den vill ha. Därför uppgraderas bilarna på diverse olika punkter helt utan kostnad. Bland annat laddas ny mjukvara in som får motorn att låta mer även fast man inte tryckt in sport-knappen och som grädde på moset spetsas effekten upp med 25 hästar. Inte för att det behövs, utan för att det går. En sladd och en dator och man kan ladda in massa nya roliga saker. Fantastiskt. Som när man uppdaterar sin telefon ungefär till den senaste mjukvaran. De små sakerna och det faktum att McLaren gör det utan kostnad borde göra kunderna glada och visar servicetänket företaget har. Visst är det bra utåt sätt att bjussa på grejerna men det känns som att McLaren verkligen lyssnar på sina kunder och i största möjliga mån försöker att ge dem va de vill ha. Bilen skulle från början egentligen, precis som McLaren F1, haft förarstolen i mitten. Men så blev det inte, för kunderna ville inte ha det. De ville ha en sportig, lättkörd bil som de utanför racerbanan kunde åka på långsemester med utan att behöva stanna var tionde mil och stretcha. Och de fick de också.

Designen har också den anklagats för att vara för tam och intetsägande, vilket jag kan hålla med om till viss del. Men det man får tänka på här är att det inte direkt är några puckon som har snickrat ihop den här kärran, det är ingenjörer vars mål har varit att bygga en så optimal bil som möjligt när det kommer till bland annat aerodynamik. Då ska vinden svepa så snyggt som möjligt runt karossen och alla vinklar och vrår påverkar det på ett eller annat sätt. Fronten liknas väl lättast vid Ferrari 458 Italia om man ska jämföra med något, och ser i mina ögon helt okej ut. Det känns inte som att det saknas något faktiskt. Från sidan är det mest iögonfallande luftintagen till motorn och sedan försvinner bilen lite. Baken säger inte så mycket även om jag tycker att det är lite kul att baklamporna nästan är osynliga när de är släckta. Men där kan bilen kännas lite ofärdig ibland. Och kanske även tråkig. Men det är fortfarande svårt att sätta fingret på vad som saknas. Den har rätt feta avgaspipor som också de dolts ganska väl mellan ljusen bak, och den har en stor vinge med rejäla stag som går att fälla upp. Motorn syns genom glasrutan bak men där avslöjas inte mycket och det är så prydligt att det lika gärna kunnat vara en plastattrapp som liknade en motor där. Men ibland är som man brukar säga, insidan som räknas.

Inuti bilen är det forfarande oerhört prydligt och faktiskt ganska spännande. Roliga knappar, snyggt utförda på logiska ställen. Absolut inget onödigt och sån sjuk kvalitetskänsla att man bara vill montera loss exempelvis blinkersspaken och skeda den hela natten lång. Den är förresten urfräst ur aluminium, bara en sån sak. Den höga kvaliteten genomsyrar hela arrangemanget bakom ratten. Känslan när man tar i grejerna är obeskrivlig och precis så man vill att den ska vara. Jag vill inte greppa tag i en spak som känns plastig när jag sitter i en sån här superbil, då vill jag att kallt stål ska möta mina händer och att rörelsen när jag manövrerar sakerna ska kännas exakt och precis. Inget mellanting, på eller av. Och det gör det i den här bilen. De fantastiskt vackra växelpaddlarna är precis som de ska vara i en riktigt racingbil, det vill säga att de sitter på en vipparm. Växlar jag ner på vänster sida så rör sig armen framåt på höger sida och tvärtom. Det innebär att jag kan kugga ner även på höger sida om jag använder mig av ovansidan på fingrarna och trycker ifrån så att säga. Samma visa gäller på vänster sida förstås. Inget man använder i vardagen men ändå en kul detalj som kändes intressant att testa. Man fick ta i lite för att kunna nagel-växla men det fungerade. Vanliga växlingar krävde också att man inte fegade utan verkligen drog i paddlarna, som en chef. Det gjorde att det inte blev helt enkelt att dubbelväxla ned utan att man fick ta en växel i taget, men eftersom det här går så fort är ett par nedväxlingar över innan du hinner börja med första bokstaven i modellnamnet på bilen ändå.

Bakom ratten och dessa fantastiska spakarna sitter inte helt oväntat instrumentklustret. Även det mycket snyggt utfört med exakt de sakerna man är intresserad av att titta på. En stor analog varvräknare i mitten med en digital hastighetsmätare däri. Olja, vatten, bränsle på höger sida och ett informationsfönster på vänster. I det högra fönstret visas även vilket växel som är i och i det vänstra om man har växelväljaren i automat- eller manuellt läge. Ratten är ganska tajt och extremt greppvänlig. Platt botten givetvis och faktiskt även tillplattad i rattens övre del. Tydligen också så det är i racingbilar. Skön att hålla i var den i alla fall. Något annat som var skönt var stolarna som kändes rätt genomtänkta. Inte för extrema men ändå gott om sidostöd för när man vill åka snabbt genom kurvor, eller som när jag satt i passagerarstolen och fick en demonstration i filbyte. Osäker på exakt hur lång tid det tog innan mina organ hade lagts sig på rätt plats igen, men kroppen hade inte flyttat på sig i alla fall. Bra stoppning och inte en tendens till träsmak trots några timmars körning. För att ta sig till stolarna måste man dock vara lite av en akrobat för dörrarnas öppningsmetod (kanske det mest extrema på denna bil) och kolfiber-monocoquens sjuka bredd gör att man får börja med att sticka in ena benet mot gaspedalen och sedan nästan vrida sig själv in i sätet över tröskeln. Men åker man superbil så gör man, och då ingår såna här manövrer. När det här är klart och man har lyckats maskera krampen man precis fått i låret på bästa sätt sitter man dock ganska så bra. Det enda jag hade problem med var att hitta en viloplats för vänsterbenet. Utrymmet är väl snålt och återigen är det kolfiber-monocoquen som ställer till det. Men eftersom den antagligen räddar mitt liv om jag virar bilen runt ett träd låter jag det passera för denna gång, men det kan nog bli en störande sak om man kör rejäla långpass. Knappar sitter som sagt där de ska och för att hålla mittkonsolen så clean och sparsmakad som möjligt har ingenjörerna klämt in reglagen för luftkonditioneringen i dörrarna. En liten skärm och ett fläktvred sitter i varje dörr, och det känns ganska VIP att ha ett helt eget på sin sida när man är passagerare. Konsolen innehåller det man behöver och har touchfunktion, men detta var inget jag la så mycket tid på att utforska då en ny uppdatering var på väg för att det hela skulle lira optimalt. Den är utformad ungefär som den där smala som kom i Volvos bilar för några år sedan, vilket ger ett smäckrare intryck och lämnar plats för ett ställe att glömma bort nycklarna på bakom. De smala aluminiumprofilerna löper vidare nedåt och det är under skärmen man hittar de riktiga godsakerna. Jag fullkomligt älskar designen på knapparna och vreden och känslan av att man verkligen aktiverar något blir så mycket mer påtaglig när man måste vrida på ett reglage.

Det finns flera stycken tryckknappar, några mer intressanta än andra. Den till vänster märkt "Aero" skickar upp vingen en bit och den till höger som det står "Manual" på fipplar över lådan i manuellt läge. Runt dessa sitter de här härliga vreden jag pratar om och de är där man ställer in både fjädring och gas- och styrrespons. Inget händer om man bara vrider utan man måste trycka på knappen "Active" först, varpå allt lyses upp och sätter bilen i det läge du har valt. Att trycka på en knapp som heter "Active" efter att man gjort några inställningar kan vara det häftigaste som man kan göra i en bil faktiskt. Reglagen är lätta att förstå, "H" som det står till vänster är inte helt oväntat där man ändrar "Handling", alltså hur bilen uppför sig på vägen. "P" till höger står för "Power" och det är där man piffar till motorns karaktär. "N" på varje vred betyder "Normal" och är alltså det tamaste läget där bilen ganska lugnt och harmoniskt tar hand om dig som förare. Vrid över till "S" som står för "Sport" och den börjar inse att du vill leka lite. "T" för "Track" är också det ganska uppenbart vad det handlar om, banåka. Man kan som ni ser ställa vreden individuellt så skulle du till exempel få för dig att du vill köra "Normal" på "Handling" men "Track" på "Power" så går det alldeles utmärkt. Glöm inte att trycka på "Active" när du har bestämt dig bara! "Launch" är knappen man trycker in när man ska använda launch-controlen men den testade jag aldrig. Ej heller "Winter" eftersom det fortfarande är sommar. Det räckte gott och väl med att låta bilen jobba lite både i "Normal" och "Sport"-läget. I "Normal" är bilen väldigt snäll och gör inte så mycket väsen av sig. Trampar man på så är det klart att den kuggar ner ett par växlar och sticker iväg, men gaspedalen tillåter faktiskt ganska hårt tryck utan att hoppa från sjuan till fyran på en sekund, vilket är ganska skönt när man inte vill tok-köra utan bara mysa omkring lite. En annan sjukt bra sak med lådan enligt mig var att när man väl ansträngde den lite och gjorde ett par snabba nedväxlingar, lite gaspådrag och en omkörning så gick den übersnabbt tillbaks till sitt vanliga oansträngda läge när den kände av att man efter omkörningen lättat lite på gasen och inte ville gasa på mer. Skönt att bara låta effekten ta hand om omkörningen så att säga, för att sedan direkt gå tillbaks till cruisingläge igen. Låter man paddlarna vara jobbar växellådan för sig själva någonstans där i karossen och man märker inte av den nämnvärt. Detsamma gäller motorn, som inte alls låter särskilt mycket, och då var ändå denna bil utrustad med ett sportavgassystem från McLaren.

Betydligt mer liv i luckan blir det när man vrider över till sport-läget dock. Då piggnar bilen till och vill mer än gärna visa sin potential. Avgassystemet gör sig till känna och brummar på mycket mer än tidigare då spjällen öppnas och låter det andas bättre. I ärlighetens namn blev det faktiskt i längden lite väl brötigt så jag kom på mig själv med att helt gå emot mina principer och stänga av sport vid något tillfälle. Bilen blir som sagt taggad för lite mer aktiv körning och draget när man trycker på är otroligt jämt och verkar inte ha något slut. Även som förare trycks man bak i sätet och får det där härliga suget i magen. Det är ju trots allt 600 kusar som jobbar bakom ryggen så det vore ju märkligt om det inte flyttade på sig. Man märker hur väl ihopsatt bilen är men att den trots det bjuder på lite personlighet. Vid kickdown eller manuell nedväxling tar liksom hela bilen sats känns det som, och galopperar sedan i full fart. Ett riktigt härligt insugsljud hörs i en sekund och hela bilen verkar ta ett djupt andetag, slänga i en lägre växel, och sedan skicka iväg ekipaget. En oväntad händelse som gav bilen mer liv och ett brett leende på läpparna. Med tung högerfot skickas växlarna i med ett lite ryck, men det blir aldrig obekvämt eller så. Det är här bilen trivs bäst känner man, när den får visa lite vad den kan göra, även om jag bara utsatte den för en promille av dess fulla potential. Det härliga andetags-ljudet upprepades ett antal gånger, och jag fick svart på vitt att MP4 inte alls är tråkig och intetsägande att köra, bara sjukt bra ihopskruvad.

Jag kan bara se till mig själv, om jag hade köpt en superbil. Jag är inget fan av att köra på bana, men det hade väl kanske varit kul att testa någon gång. Resterande turer vill jag att bilen ska bjuda på körglädje och även vara bekväm så att jag kan använda den som transportmedel, och inte behöva köra den på en kärra när jag ska någonstans. Det är här MP4 fungerar så bra. I motorvägsfart med alla sport-knappar avstängda märker man efter ett tag inte att man kör en superbil, utan det blir man först påmind om när förbipasserande gör tummen upp eller filmar med sina mobiltelefoner. Bilen är så otroligt lättkörd och bekväm och det kanske är just det som har gjort att kunder blivit lite missnöjda. De ser tillbaks på monstret McLaren F1 som i flera år dominerade på superbilsmarknaden och kanske hade förväntat sig att MP4 skulle ta vid där den slutade. Men det här är inte uppföljaren till F1, utan något annat. Något som kunderna efterfrågade men som vissa av dem ändå inte var nöjda med. Det är inte alltid lätt att tillfredsställa krävande kunder såklart. Men jag tycker ändå att McLaren har gjort något bra med MP4. De visar sitt ingenjörsskap och det här är ett slags monument över vad de har för kunskap i den fläckfria fabriken i Woking. Kanske blir kunderna äntligen nöjda när ersättaren till F1 verkligen kommer, som ryktas få runt 800 hästar. Det är fortfarande oklart när den kommer och det blir antagligen i en begränsad upplaga med lång kötid, som tidigare McLaren-ägare säkert får förtur i. Och då är det kanske inte helt fel att under tiden man väntar "nöja" sig med en MP4. Det är trots allt en helt makalös bil som bara fått ett oförtjänt rykte. Och det kan jag som är en helt vanlig snubbe säga efter att ha kört den bara ett par timmar på allmänna vägar.

Fakta McLaren MP4-12C:

Motor: V8, 3.8 liter, dubbla turbo, 600 hästkrafter, 600 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad med dubbelkoppling.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3.3 sekunder, toppfart 333 km/h.
Bromsar: Kolfiberkeramiska i dimensionerna 394 millimeter fram med sexkolvsok - 380 millimeter med fyrkolvsok bak.
Däck: Pirelli PZero 235/35 R19 fram, 305/30 R20 bak.
Mått: Hjulbas 2.67 meter, längd 4.5 meter, bredd 1.90 meter, höjd 1.19 meter, vikt 1 434 kilo, bensintank 72 liter, förbrukning 1.17 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 279 gram per kilometer.
Kolfiber-monocoque.
Pris: 1 960 000 kronor.

Läs mer
57.7°
0

Räkningar är tråkiga, McLaren MP4-12C är det inte

Den är bara sjukt bra ihopsatt

Hades verkar vara på gång för PlayStaton 4
På tiden!

Hades är enligt många förra årets bästa spel. Spelet kan spelas på Switch, macOS och Windows men inte på Xbox eller PlayStation. Men det verkar det snart, äntligen, bli ändring på då det koreanska åldersrekommendationssystemet har listat spelet för släpp på PlayStation 4. När spel listas så här brukar det innebära att ett släpp är på ingång vilket ju är trevligt för alla som vill spela det på just den konsolen. Supergiant Games eller Sony själva har inte bekräftat släppet än men det kanske händer snart eller på någon E3-liknande grej. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Livet som stålbyggare
POV-klipp

Klipp där man får följa med en dag på en stålbyggares jobb när den jobbar på bygget av ett höghus i centrala Vancouver. Bonus-dag-på-jobbet-klipp nedan. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för Lupin Part 2
En anglais

Netflix franska tjuvserie Lupin har gjort stor succé på videotjänsten sedan serien släpptes tidigare i år. Serien följer vi Assane Diop, spelad av Omar Sy, som bestämmer sig för att utöva diverse brott inspirerade av den fiktiva gentlemannatjuven Arsène Lupin. Om mindre än en månad kommer den efterlängtade fortsättningen där Assane måste utöva sin hämnd mot Hubert Pellegrini som gjort Assanes liv allmänt jobbigt. Part 2 kommer bestå av fem nya avsnitt som alla släpps den 11 juni. Bonus-trailer nedan. Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0

LEGO släpper Infinity Gauntlet-bygge
Med alla stenar

LEGO kommer släppa Thanos Infinity Gauntlet från Avengers-filmerna. Detta bygge har nummer 76191 och består av 590 bitar. Runt 600 kronor kommer bygget att kosta dock är det just nu oklart när det kommer släppas. Fler bilder på bygget kan hittas via länken nedan. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Självkörande Waymo-bil får fnatt
Gillar inte byggarbeten

Här har vi ett längre klipp där en självkörande taxibil från Waymo inte riktigt kunde hantera ett vägarbete på ett vettigt sätt. Istället för att ta sig ur situationen på egen hand blev den bara förvirrad av vägarbetets koner och stannade. Passageraren ringde då supporten som skickade vägassistans. Men ungefär när assistansen kom togs konerna bort och det gjorde att bilen vaknade till liv igen och brände iväg. Men en högersväng senare stötte bilen på fler koner som förvirrade den igen samt gjorde att den stannade igen och blockerade trafiken. Efter ett flyktförsök till lyckades en mänsklig förare ta sig in för att köra iväg bilen tillbaka till verkstaden. Ungefär elva minuter in i klippet ovan börjar dessa dramatiska händelser dra igång. Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0

Bilder på Galaxy A22 5G läcker
Läcker?

Ett gäng nya bilder på vad som tros bli Samsungs något billigare 5G-telefon, Galaxy A22 5G, har läckt ut. 91mobiles, som läckte bilderna, antyder att priset för telefonen kommer hamna mellan 1 500 och 2 000 kronor vilket ju är ett ganska sympatiskt pris för en 5G-telefon. De läckta bilderna visar både en 5G- och 4G-version. 5G-varianten sägs ha en LCD-skärm på 6,4 tum, tre stycken kameror på baksidan, 6GB RAM och ett MediaTek Dimensity 700-chip. 4G-varianten har istället en OLED-skärm och fyra kameror istället för tre. Båda telefoner sägs få ett batteri på 5 000mAh. Dock nämns det också att denna telefon kanske bara kommer lanseras i Indien och andra delar av Asien. Fler bilder kan hittas via länken nedan. Tumnagel
34.4°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för Breaking Boundaries: The Science of Our Planet
Film om hur människan pajjar jorden

Breaking Boundaries är en kommande dokumentärfilm om den viktigaste vetenskapliga upptäckten i vår tid – att människan har pressat jorden bortom gränserna för vad som hållit den stabil i 10 000 år, sedan civilisationens födelse. Filmen tar tittarna på en resa runt jorden för att utforska de planetära gränserna vi inte får överskrida. Filmen ska också erbjuda lösningar vi både kan och måste tillämpa nu om vi ska kunna skydda systemet som gör liv möjligt på jorden. Breaking Boundaries har premiär på Netflix den 4 juni. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0

USA kommer få en egen Eurovision song contest
Kommer dock heta American song contest

Den amerikanska tv-kanalen NBC meddelade nyligen att de kommer köra igång en alldeles egen variant av Eurovision song contest. Tävlingen kommer dock heta American song contest och kommer köra ett liknande koncept fast istället för en massa europeiska länder som deltar kommer USA:s 50 delstater att tävla om vem som har bäst låt. Tävlingen kommer produceras av den svenska schlagerprofilen Christer Björkman tillsammans med Peter Settman, Anders Lenhoff och Ola Melzig. Någon gång under 2022 kommer American song contest dra igång. Tumnagel
24.5°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för Final Fantasy XIV: Endwalker
Den nya stora expansionen för Final Fantasy XIV

I går kväll körde Square Enix ett Final Fantasy 14-jippo för att visa vad spelet har att erbjuda det kommande året. Mycket fokus låg på den kommande expansionen Endwalker som kommer släppas den 23 november och en ordentlig trailer för expansionen kan kollas in ovan. Reaper kommer vara ett av expansionens nya jobb och det är en DPS-klass för folk som vill använda en lie som vapen. En närmare titt på jobbklassen kan kollas in i trailern nedan. Självklart kommer expansionen också bjuda på flera nya områden som man kommer utforska bland annat månen. I samband med Endwalker kommer folk också kunna spela som manliga Vieras vilket ju är efterlängtat. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Kina har gjort sin första Mars-landning
Hoppas den inte krockar med Perseverance

Natten till i dag lyckades kinas rymdsond Zhurong med bedriften att lämna rymdfarkosten Tianwen-1 och landa på Mars. Zhurong har en liten rover i sig som om några dagar ska lämna sonden för att utforska den mer isiga delen av planeten som kallas för Utopia Planitia. Tanken är att rovern ska åka omkring och samla data i ungefär tre månader. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Kathryn Hahn hoppar på Knives Out 2
It's been Agatha all along?

Rian Johnson fortsätter rekrytera intressanta skådisar till Knives Out-uppföljaren. Vi vet sedan tidigare att Dave Bautista och Edward Norton anlitats för att medverka i filmen och nu har deras Marvel-kollega Kathryn Hahn, som vi nyligen såg som Agatha i WandaVision, rekryterats. Precis som läget är med de andra rekryterade skådisarna är det okänt vem Kathryn kommer spela, men oavsett verkar det bli ett lika stjärnspäckat ensemble som den första filmen hade. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Nu kan ni lira Mass Effect: Legendary Edition
Är ni redo att kasta er in i det episka äventyret?

Idag släpps spelsamlingen Mass Effect: Legendary Edition till PC, PS4 och Xbox One och ger spelare tillgång till vad som anses vara några av världens bästa sci fi-rollspel. I paketet finner man Mass Effect-trilogin samt all DLC som släppts till spelen, förutom Pinnacle Station till första Mass Effect som saknas på grund av kodstrul. Spelen har fått en ordentlig finputsning och kan inte bara spelas med hög upplösning eller hög fps, utan har även fått nya texturer samt lite uppgraderad gameplaymekanik. Jag började lira i veckan och även om några delar inte precis åldrats väl, första spelet är ändå 14 år gammalt, så är det verkligen riktigt trevligt att få återbesöka Normandy och dess besättning igen och få återuppleva äventyret igen. Kommer ni beta av spelet igen? Om man inte känner peppen att ta del av Commander Shepards episka äventyr så finns det andra titlar att spela idag. Bland annat har Subnautica: Below Zero släpps till alla plattformar man kan spela spel på, AC: Valhalla har byggts ut med Wrath of the Druids-expansionen, Remnant: From the Ashes har fått en ordentlig next gen-uppdatering och den urcharmiga stadsbyggarsimulatorn Before We Leave har släppts på Steam. Sedan är det för övrigt sista chansen att lägga vantarna på Horizon Zero Dawn Complete Edition till PS4 då gratiserbjudandet endast gäller till 05:00 i morgon. Tumnagel
44.3°
+
André Stray
0

Kolla in vad Elon Musk pysslat med det senaste decenniet
Många bollar i luften

Superentreprenören Elon Musk är en man med många järn i elden och en person som vi nu för tiden skriver om nästan dagligen här på Feber. Musk är antagligen mest känd för det han har åstadkommit med bilföretaget Tesla och sitt rymdföretag SpaceX. Han har dock även varit med och grundat företagen PayPal, Boring, SolarCity och Neuralink såväl som dragit igång OpenAI och drömt ihop konceptet HyperLoop. Här ovanför kan ni kolla in en supercut som CNET har klippt ihop som visar lite av de grejer som den snart 50-årige Musk pysslat med från 2010 fram tills idag. Här nedanför hittas ett bonusklipp som visar en lite bättre version av SpaceX Starships första lyckade landning vilken skedde förra veckan. Nedan hittas även lite inlänkade artiklar som vi skrivit om Musk och hans företag genom åren. Tumnagel
30.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rambo och John McClane på ingång till Call of Duty
Lira som actionhjältar!

Call of Duty: Warzone har nu rest tillbaka till 80-talet och då behövs det ju givetvis lite actionhjältar från det decenniet. Activision har nu meddelat att 80-talskaraktärerna John Rambo och John McClane kommer att bli spelbara i Call of Duty: Warzone, Black Ops - Cold War och Call of Duty Mobile i samband med den kommande mid-season-uppdateringen som släpps 20 maj. Karaktärerna kommer även med unika vapendesigner och Rambo kommer kunna utrustas med sin ikoniska pilbåge med explosiva pilar och McClane får en unik pistol och maskingevär. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Microsoft lägger ner tjänst för blockkedjor
Azures blockchain-satsning verkar inte ha fallit ut som man tänkt sig

ZDNet rapporterar att Microsoft kommer att lägga ner den tjänst för så kallade blockkedjor som man drog igång 2015. Det handlar om tjänsten "Azure Blockchain as a Service" (Azure BaaS) som Microsoft startade upp på Ethereum-plattformen. Tanken bakom Azure BaaS var att företag, tjänster och andra skulle kunna lagra sina blockkedjor och tillhörande applikationer på plattformen. Marley Gray från Microsofts sa när Azure BaaS presenterades: "We want, and frankly our customers want, access to every blockchain. It could be two guys in a garage that forked bitcoin and had this genius idea and people want to try that out. We don’t want to have any barriers. We’re open to all. We help even the smallest of players onboard." I dagsläget verkar bland andra GE, J.P. Morgan, Singapore Airlines, Starbucks och Xbox använda Azure BaaS. I vilken omfattning de gör det eller till vad de använder tjänsten finns det dock inga uppgifter om. Varför Microsoft lägger ner Azure BaaS finns det heller inga uppgifter om men Microsoft har uppmanat de kunder som använder tjänsten att redan nu börja migrera sin data till andra plattformar. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ghostrunner får en uppföljare
Till Windows, PlayStation 5 och Xbox Series X/S.

Det väldigt trevliga spelet Ghostrunner kommer få sig en uppföljare. Uppföljaren går just nu under namnet Ghostrunner 2 och är på gång för Windows, PlayStation 5 samt Xbox Series X/S. När uppföljaren ska släppas är oklart men det lär nog dröja ett tag eftersom det fösta spelet fortfarande ska släppas till de nya konsolerna innan årets slut. Det första spelet är ett slags Mirrorx27s Edge på steroider där man ska skutta omkring och döda folk så snabbt samt stiligt som möjligt. Spelkänslan var riktigt bra i det första spelet så man får väl anta att den blir minst lika bra i tvåan. Men genom att endast satsa på de nya konsolerna kan man nog också hoppas på extra fina cyberpunk-miljöer. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Ryktesbilder dyker upp på Google Pixel 6 och 6 Pro
Verkar få sprillans ny design

Googles Pixel-lurar har haft mer eller mindre samma design sedan start, men det verkar som att sjätte upplagan kommer få med lite annan look. Ovan har ni nyläckta bilder som visar hur telefonen kan komma att se ut och den stora ändringen är förstås kameramodulen som inte är en liten fyrkant i ena hörnet, utan en glasrem som sträcker sig över hela telefonens bredd. Och som ser ut att sticka ut en aning. Huruvida detta är den nya designen på kommande Pixel-luren återstår dock att se. Nedan har ni videon från Front Page Tech där det pratas om nya designen. Spola fram till 4:20 om ni vill hoppa direkt till snacket. Tumnagel
42.8°
+
André Stray
0

Blizzard sänker priset på karaktärskloning i WOW: Classic
Från 35 till 15 dollar

World of Warcraft: Burning Crusade Classic kommer släppas i sommar och nyligen berättade utvecklarna om vilka alternativ det kommer finnas för spelarnas karaktärer. Mer specifikt kommer det vara möjligt för spelare att klona sina WOW: Classic-karaktärer så att dessa kommer vara tillgängliga i vanliga Classic och Burning Crusade Classic. Denna kloning har dock ett pris och initialt låg den på 35 dollar. Detta var något fans inte var nöjda med och visade en hel del missnöje. Så pass att Blizzard nu backat och meddelat att kloningen endast kommer kosta 15 dollar. I ett inlägg skriver Blizzards community manager detta: "However, over the last week or so, wex27ve gotten a very large amount of feedback from the community, and wex27ve decided to lower the price. A lower price will likely still accomplish our goals with the new service, while allowing many more players to explore the option of playing characters on both Classic Era and Burning Crusade Classic realms." World of Warcraft: Burning Crusade Classic kommer släppas 1 juni, men nästa vecka kommer en pre patch till expansionen släppas. När denna är installerad kommer du få välja om din karaktär ska stanna kvar på vanilla-servern eller gå över till Burning Crusade. Och vill du ha karaktären på båda ställena är det bara att punga ut 15 dollar. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Epic Meal Time äter stark pizza
Verkar inte jättegod

Snubbarna från Epic Meal Time fixar här till en riktigt stark pizza för att sedan äta den. Verkar inte direkt vara det bästa eller smaskigast beslutet men vad gör man inte för att få litta lajks? Tumnagel
67kg
+
Frode Wikesjö

Garrix, Bono och The Edge släpper EM-låt
We Are The People

Snart är det dags för Fotbolls-EM och idag presenterades den officiella låten inför det. Det handlar om Garrix låt "We Are The People" där även de gamla U2-rävarna Bono och The Edge medverkar. Årets Fotbolls-EM kommer att spelas i elva städer och drar igång 11 juni. Här ovan hittas videon till "We Are The People". Tumnagel
63kg
+
Wille Wilhelmsson

Gröna Lund och Liseberg öppnar i juni
Snart är pandeminstängningen över

Båda Gröna Lund och Liseberg har nu meddelat att de kommer att slå upp portarna till sina nöjesfält i början av juni. Detta är något man gör efter det att regeringen i förra veckan meddelade att pandemirestriktionerna kommer att lättas något 1 juni. Båda nöjesfälten kommer dock att öppnas med vissa restriktioner. I Gröna Lunds fall innebär det att man som max kommer att släppa in 3100 besökare per dag och att alla besök måste förbokas. Det kommer inte heller att finnas några åkband och åkkuponger. Istället kommer besökarnas entrebiljett, som kallas för "Ticker to Ride", gälla för att åka alla attraktioner ett obegränsat antal gånger. Vad som gäller för Liseberg är än så länge inte klart. I ett pressmeddelande skriver nöjesfältet att detaljer kring besöken kommer att presenteras i samband med att biljetterna släpps inom kort. Gröna Lund har när man öppnar onsdagen 2 juni varit nedstängt i 576 dagar medan Liseberg kommer att ha varit nedstängt i 520 dagar när man återigen öppnar upp torsdagen 3 juni. Tumnagel
103kg
+
Wille Wilhelmsson

Kolla in videon till Electric
Katy Perrys Pokémon-video

I år firar Pokémon 25 år och i samband med det har man bland annat inlett ett samarbete med artisten Katy Perry. The Pokémon Company presenterade något som man kallade för "P25 Music" tidigare i år där Katy Perry skulle fungera som en slags ambassadör. Katy Perrys video till "Electric" verkar vara det första resultatet av Perry samarbete med The Pokémon Company och i videon dyker Pikacu såväl som bebis-pikachu Pichu upp. När The Pokemon Company presenterade "P25 Music" i januari så uppgav man även att andra artister skulle inkluderas i detta. Vilka andra artister det handlar om är dock än så länge okänt men det är väl inte helt omöjligt att det kommer att dyka upp pokémons även i andra musikvideos som släpps under året. Tumnagel
73kg
+
Wille Wilhelmsson

Klassisk öl-kepa börjar säljas igen
Det är fint med varg

För typ hundra år sedan gjorde Norrlands Guld en väldigt lyckad nylansering där man tog den klassiska burken och gjorde den hipp igen med lite filmer om Ingemar som tog det rätt lugnt i livet. Nu släpper man kepsen till försäljning, så här en massa år senare. Den finns så klart i begränsat upplaga i deras webbshop och kostar 289 kronor. Tumnagel
119kg
+
Roger Åberg

Press Reset är en ny bok om spelbranschen
Från författaren till Blood, Sweat and Pixels

Journalisten och författaren Jason Schreier, som 2017 släppte boken "Blood, Sweat and Pixels", släpper nu boken "Press Reset" som även den handlar om spelutveckling och spelbranschen. I boken intervjuas lång rad inflytelserika personer i spelbranschen och ger sin syn på hur branschen utvecklats och hur denna mår nu för tiden. I bokens beskrivning står bland annat: "The business of videogames is both a prestige industry and an opaque one. Based on dozens of first-hand interviews that cover the development of landmark games—Bioshock Infinite, Epic Mickey, Dead Space, and more—on to the shocking closures of the studios that made them, Press Reset tells the stories of how real people are affected by game studio shutdowns, and how they recover, move on, or escape the industry entirely." "Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry" släpptes igår och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och i pappersformat. Priserna ligger på 12 till 40 dollar beroende på vilket format man föredrar att konsumera boken på. Vill ni läsa en recension av boken så hittas en sådan hos Ars Technica här. Tumnagel
96kg
+
Wille Wilhelmsson

Interflora lanserar Mästerflorist
Blomsterdesign från Sveriges bästa florister

Interflora lanserar nu tjänsten Mästerflorister vilken kommer att erbjuda blombuketter som designats av några av Sveriges främsta florister. Nina Lindvall, vd på Interflora, säger om den nya satsningen: "Med denna kategori vill vi visa på det mästerliga hantverkets skapande, ge våra mästerflorister samma status som konstnärer och kockar och kunna erbjuda våra kunder ett lyxigare alternativ. Det finns så oändligt mycket talang inom vår bransch och det känns så roligt att äntligen få visa och lyfta fram det även i vår onlinebutik. Vi ser också en stor efterfrågan på mer unika och exklusiva produkter" Först ut är floristen Johan Munter som till vardags arbetar på Floristkompaniet. Under det kommande året kommer ytterligare fem florister som vunnit tävlingstitlar och utmärkelser eller gjort avtryck i blomstervärlden med sin kreativitet och skicklighet att designa buketter till Interflora Mästerflorist. Buketterna finns i lite olika alternativ och priserna ligger på mellan 1300 - 4000 kronor per arrangemang. Ni kan kolla in några exempel i bildspelet här nedanför. Tumnagel
83kg
+
Wille Wilhelmsson

Lite burgartips från burgarexperter
Det är ju aldrig fel

Snabbmatsburgaren har ett rätt dåligt rykte här i Sverige, men på andra sidan Atlanten finns det en och annan hamburgeria som serverar riktigt klassiska hamburgare. Som Double Double på In-N-Out, White Castle-slidern och förstås Big Mac på McDonalds. I ett nytt avsnitt av The Burger Show får vi reda på hur vi kan återskapa dessa klassiker i våra hem och får i samma veva lite burgar-historia. Tumnagel
85kg
+
André Stray

Lys upp hemmet med tjusiga Sfär
Lite rymdig ljushållare

Är du på jakt efter en ljushållare som inte bara är tjusig, utan även visar att du är lite intresserad av Rymden™? Då kanske Sfär från JLM Form kan vara något för dig. Denna svensktillverkade ljushållare är en keramiksfär som är delad av en glasskiva som inte bara ger hållaren ett fint utseende, utan ljuset från den tända veken överförs via glasskivan och lyser upp omgivningen. Sfär finns tillgänglig via JLM Form i tre olika färger, White Sand, Dark Knight och Red Earth, och priset ligger på 995 kronor styck. Tumnagel
95kg
+
André Stray

H&M säljer vindjacka för Playstation-spelaren
Och en del andra saker till PS-kidsen

Vi missade att skriva om samarbetet mellan H&M och Playstation när det släpptes, så här kommer en liten sen update om detta. För oss fullvuxna handlar det om en vindjacka för 399 kronor som finns i svart och vitt. För småttingarna finns det en hel hög mer roliga saker, som t-shirts, bomberjackor, strumpor och massor av annat. Det mesta är riktigt snyggt och utan en massa trams. Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg

Faith No More kommer till Sverige nästa sommar
Biljettsläpp nu på fredag

San Francisco-baserade bandet Faith No More kommer spela på Partille Arena i Göteborg torsdagen den 23 juni 2022. Konserten kommer bjuda på fyra decennier av hits och förhoppningsvis får vi höra Easy, Epic och Midlife Crisis. Biljetterna släpps nu på fredag 14 maj klockan 09:00 via LiveNation.se. Tumnagel
88kg
+
Frode Wikesjö

SJ lanserar nytt tågluffarkort
Res runt med tåg i Sverige i sommar

SJ lanserar nu en ny variant på det klassiska tågluffarkortet som kanske passar lite bättre i pandemi-tider som dessa. Med SJ:s nya tågluffarkort blir det inte möjligt att ta tåget ut i Europa men däremot kommer innehavarna att kunna resa obegränsat med SJ:s tåg i Sverige. Korten går att köpa för sju, femton eller trettio dagar och är giltiga under perioden 14 juni – 15 augusti. Lava Mahmod, ansvarig för tågluffarkortet på SJ, säger i ett pressmeddelande om det nya tågluffarkortet: "Det här kortet har varit efterfrågat hos många resenärer och vi tror att intresset för att tågluffa kommer vara stort under många år framöver. Vi lanserar nu tre prisvärda kort för alla som är sugna på att få sig en rejäl dos av Sverige i sommar." SJ:s nya tågluffarkort börjar säljas 31 maj och priserna startar på 1145 kronor. Tumnagel
317kg
+
Wille Wilhelmsson