m

Räkningar är tråkiga, McLaren MP4-12C är det inte
Den är bara sjukt bra ihopsatt

Räkningar är tråkiga, McLaren MP4-12C är det inte
Foto: Bobby Green / Feber
Bil / Tester

Jag hade inte riktigt samma inställning i kroppen när jag närmade mig denna bil som jag hade när jag hoppade in i Lamborghini Aventador för ett par veckor sedan. Både McLaren MP4-12C och Lambon är superbilar i mångmiljonsklassen men ändå så sjukt olika. Lambon skriker "Håll käften!" medan Macen med lågmäld stämma istället säger "Excuse me Sir, would you mind keeping your lips in a closed formation for just a minute thank you." Det här gör att jag känner mig lugn samtidigt som jag självklart är exalterad över att få testa detta brittiska ingenjörsmästerverk. Allt snack om att den skulle vara tråkig hit och dit satt ju självklart i bakhuvudet, men det visade sig vara just snack när jag för första gången lät högerfoten jobba lite.

"För tyst, för tam, för tråkig." Några av de ord som McLaren fått över sig efter introduktionen av MP4-12C. De andra, att den är ett grymt och imponerande bygge som presterar bra på bana och faktiskt går att göra långresor med, glöms snabbt bort. Men McLaren gillar inte missnöjda kunder. Självklart har kunden alltid rätt och ska få det den vill ha. Därför uppgraderas bilarna på diverse olika punkter helt utan kostnad. Bland annat laddas ny mjukvara in som får motorn att låta mer även fast man inte tryckt in sport-knappen och som grädde på moset spetsas effekten upp med 25 hästar. Inte för att det behövs, utan för att det går. En sladd och en dator och man kan ladda in massa nya roliga saker. Fantastiskt. Som när man uppdaterar sin telefon ungefär till den senaste mjukvaran. De små sakerna och det faktum att McLaren gör det utan kostnad borde göra kunderna glada och visar servicetänket företaget har. Visst är det bra utåt sätt att bjussa på grejerna men det känns som att McLaren verkligen lyssnar på sina kunder och i största möjliga mån försöker att ge dem va de vill ha. Bilen skulle från början egentligen, precis som McLaren F1, haft förarstolen i mitten. Men så blev det inte, för kunderna ville inte ha det. De ville ha en sportig, lättkörd bil som de utanför racerbanan kunde åka på långsemester med utan att behöva stanna var tionde mil och stretcha. Och de fick de också.

Designen har också den anklagats för att vara för tam och intetsägande, vilket jag kan hålla med om till viss del. Men det man får tänka på här är att det inte direkt är några puckon som har snickrat ihop den här kärran, det är ingenjörer vars mål har varit att bygga en så optimal bil som möjligt när det kommer till bland annat aerodynamik. Då ska vinden svepa så snyggt som möjligt runt karossen och alla vinklar och vrår påverkar det på ett eller annat sätt. Fronten liknas väl lättast vid Ferrari 458 Italia om man ska jämföra med något, och ser i mina ögon helt okej ut. Det känns inte som att det saknas något faktiskt. Från sidan är det mest iögonfallande luftintagen till motorn och sedan försvinner bilen lite. Baken säger inte så mycket även om jag tycker att det är lite kul att baklamporna nästan är osynliga när de är släckta. Men där kan bilen kännas lite ofärdig ibland. Och kanske även tråkig. Men det är fortfarande svårt att sätta fingret på vad som saknas. Den har rätt feta avgaspipor som också de dolts ganska väl mellan ljusen bak, och den har en stor vinge med rejäla stag som går att fälla upp. Motorn syns genom glasrutan bak men där avslöjas inte mycket och det är så prydligt att det lika gärna kunnat vara en plastattrapp som liknade en motor där. Men ibland är som man brukar säga, insidan som räknas.

Inuti bilen är det forfarande oerhört prydligt och faktiskt ganska spännande. Roliga knappar, snyggt utförda på logiska ställen. Absolut inget onödigt och sån sjuk kvalitetskänsla att man bara vill montera loss exempelvis blinkersspaken och skeda den hela natten lång. Den är förresten urfräst ur aluminium, bara en sån sak. Den höga kvaliteten genomsyrar hela arrangemanget bakom ratten. Känslan när man tar i grejerna är obeskrivlig och precis så man vill att den ska vara. Jag vill inte greppa tag i en spak som känns plastig när jag sitter i en sån här superbil, då vill jag att kallt stål ska möta mina händer och att rörelsen när jag manövrerar sakerna ska kännas exakt och precis. Inget mellanting, på eller av. Och det gör det i den här bilen. De fantastiskt vackra växelpaddlarna är precis som de ska vara i en riktigt racingbil, det vill säga att de sitter på en vipparm. Växlar jag ner på vänster sida så rör sig armen framåt på höger sida och tvärtom. Det innebär att jag kan kugga ner även på höger sida om jag använder mig av ovansidan på fingrarna och trycker ifrån så att säga. Samma visa gäller på vänster sida förstås. Inget man använder i vardagen men ändå en kul detalj som kändes intressant att testa. Man fick ta i lite för att kunna nagel-växla men det fungerade. Vanliga växlingar krävde också att man inte fegade utan verkligen drog i paddlarna, som en chef. Det gjorde att det inte blev helt enkelt att dubbelväxla ned utan att man fick ta en växel i taget, men eftersom det här går så fort är ett par nedväxlingar över innan du hinner börja med första bokstaven i modellnamnet på bilen ändå.

Bakom ratten och dessa fantastiska spakarna sitter inte helt oväntat instrumentklustret. Även det mycket snyggt utfört med exakt de sakerna man är intresserad av att titta på. En stor analog varvräknare i mitten med en digital hastighetsmätare däri. Olja, vatten, bränsle på höger sida och ett informationsfönster på vänster. I det högra fönstret visas även vilket växel som är i och i det vänstra om man har växelväljaren i automat- eller manuellt läge. Ratten är ganska tajt och extremt greppvänlig. Platt botten givetvis och faktiskt även tillplattad i rattens övre del. Tydligen också så det är i racingbilar. Skön att hålla i var den i alla fall. Något annat som var skönt var stolarna som kändes rätt genomtänkta. Inte för extrema men ändå gott om sidostöd för när man vill åka snabbt genom kurvor, eller som när jag satt i passagerarstolen och fick en demonstration i filbyte. Osäker på exakt hur lång tid det tog innan mina organ hade lagts sig på rätt plats igen, men kroppen hade inte flyttat på sig i alla fall. Bra stoppning och inte en tendens till träsmak trots några timmars körning. För att ta sig till stolarna måste man dock vara lite av en akrobat för dörrarnas öppningsmetod (kanske det mest extrema på denna bil) och kolfiber-monocoquens sjuka bredd gör att man får börja med att sticka in ena benet mot gaspedalen och sedan nästan vrida sig själv in i sätet över tröskeln. Men åker man superbil så gör man, och då ingår såna här manövrer. När det här är klart och man har lyckats maskera krampen man precis fått i låret på bästa sätt sitter man dock ganska så bra. Det enda jag hade problem med var att hitta en viloplats för vänsterbenet. Utrymmet är väl snålt och återigen är det kolfiber-monocoquen som ställer till det. Men eftersom den antagligen räddar mitt liv om jag virar bilen runt ett träd låter jag det passera för denna gång, men det kan nog bli en störande sak om man kör rejäla långpass. Knappar sitter som sagt där de ska och för att hålla mittkonsolen så clean och sparsmakad som möjligt har ingenjörerna klämt in reglagen för luftkonditioneringen i dörrarna. En liten skärm och ett fläktvred sitter i varje dörr, och det känns ganska VIP att ha ett helt eget på sin sida när man är passagerare. Konsolen innehåller det man behöver och har touchfunktion, men detta var inget jag la så mycket tid på att utforska då en ny uppdatering var på väg för att det hela skulle lira optimalt. Den är utformad ungefär som den där smala som kom i Volvos bilar för några år sedan, vilket ger ett smäckrare intryck och lämnar plats för ett ställe att glömma bort nycklarna på bakom. De smala aluminiumprofilerna löper vidare nedåt och det är under skärmen man hittar de riktiga godsakerna. Jag fullkomligt älskar designen på knapparna och vreden och känslan av att man verkligen aktiverar något blir så mycket mer påtaglig när man måste vrida på ett reglage.

Det finns flera stycken tryckknappar, några mer intressanta än andra. Den till vänster märkt "Aero" skickar upp vingen en bit och den till höger som det står "Manual" på fipplar över lådan i manuellt läge. Runt dessa sitter de här härliga vreden jag pratar om och de är där man ställer in både fjädring och gas- och styrrespons. Inget händer om man bara vrider utan man måste trycka på knappen "Active" först, varpå allt lyses upp och sätter bilen i det läge du har valt. Att trycka på en knapp som heter "Active" efter att man gjort några inställningar kan vara det häftigaste som man kan göra i en bil faktiskt. Reglagen är lätta att förstå, "H" som det står till vänster är inte helt oväntat där man ändrar "Handling", alltså hur bilen uppför sig på vägen. "P" till höger står för "Power" och det är där man piffar till motorns karaktär. "N" på varje vred betyder "Normal" och är alltså det tamaste läget där bilen ganska lugnt och harmoniskt tar hand om dig som förare. Vrid över till "S" som står för "Sport" och den börjar inse att du vill leka lite. "T" för "Track" är också det ganska uppenbart vad det handlar om, banåka. Man kan som ni ser ställa vreden individuellt så skulle du till exempel få för dig att du vill köra "Normal" på "Handling" men "Track" på "Power" så går det alldeles utmärkt. Glöm inte att trycka på "Active" när du har bestämt dig bara! "Launch" är knappen man trycker in när man ska använda launch-controlen men den testade jag aldrig. Ej heller "Winter" eftersom det fortfarande är sommar. Det räckte gott och väl med att låta bilen jobba lite både i "Normal" och "Sport"-läget. I "Normal" är bilen väldigt snäll och gör inte så mycket väsen av sig. Trampar man på så är det klart att den kuggar ner ett par växlar och sticker iväg, men gaspedalen tillåter faktiskt ganska hårt tryck utan att hoppa från sjuan till fyran på en sekund, vilket är ganska skönt när man inte vill tok-köra utan bara mysa omkring lite. En annan sjukt bra sak med lådan enligt mig var att när man väl ansträngde den lite och gjorde ett par snabba nedväxlingar, lite gaspådrag och en omkörning så gick den übersnabbt tillbaks till sitt vanliga oansträngda läge när den kände av att man efter omkörningen lättat lite på gasen och inte ville gasa på mer. Skönt att bara låta effekten ta hand om omkörningen så att säga, för att sedan direkt gå tillbaks till cruisingläge igen. Låter man paddlarna vara jobbar växellådan för sig själva någonstans där i karossen och man märker inte av den nämnvärt. Detsamma gäller motorn, som inte alls låter särskilt mycket, och då var ändå denna bil utrustad med ett sportavgassystem från McLaren.

Betydligt mer liv i luckan blir det när man vrider över till sport-läget dock. Då piggnar bilen till och vill mer än gärna visa sin potential. Avgassystemet gör sig till känna och brummar på mycket mer än tidigare då spjällen öppnas och låter det andas bättre. I ärlighetens namn blev det faktiskt i längden lite väl brötigt så jag kom på mig själv med att helt gå emot mina principer och stänga av sport vid något tillfälle. Bilen blir som sagt taggad för lite mer aktiv körning och draget när man trycker på är otroligt jämt och verkar inte ha något slut. Även som förare trycks man bak i sätet och får det där härliga suget i magen. Det är ju trots allt 600 kusar som jobbar bakom ryggen så det vore ju märkligt om det inte flyttade på sig. Man märker hur väl ihopsatt bilen är men att den trots det bjuder på lite personlighet. Vid kickdown eller manuell nedväxling tar liksom hela bilen sats känns det som, och galopperar sedan i full fart. Ett riktigt härligt insugsljud hörs i en sekund och hela bilen verkar ta ett djupt andetag, slänga i en lägre växel, och sedan skicka iväg ekipaget. En oväntad händelse som gav bilen mer liv och ett brett leende på läpparna. Med tung högerfot skickas växlarna i med ett lite ryck, men det blir aldrig obekvämt eller så. Det är här bilen trivs bäst känner man, när den får visa lite vad den kan göra, även om jag bara utsatte den för en promille av dess fulla potential. Det härliga andetags-ljudet upprepades ett antal gånger, och jag fick svart på vitt att MP4 inte alls är tråkig och intetsägande att köra, bara sjukt bra ihopskruvad.

Jag kan bara se till mig själv, om jag hade köpt en superbil. Jag är inget fan av att köra på bana, men det hade väl kanske varit kul att testa någon gång. Resterande turer vill jag att bilen ska bjuda på körglädje och även vara bekväm så att jag kan använda den som transportmedel, och inte behöva köra den på en kärra när jag ska någonstans. Det är här MP4 fungerar så bra. I motorvägsfart med alla sport-knappar avstängda märker man efter ett tag inte att man kör en superbil, utan det blir man först påmind om när förbipasserande gör tummen upp eller filmar med sina mobiltelefoner. Bilen är så otroligt lättkörd och bekväm och det kanske är just det som har gjort att kunder blivit lite missnöjda. De ser tillbaks på monstret McLaren F1 som i flera år dominerade på superbilsmarknaden och kanske hade förväntat sig att MP4 skulle ta vid där den slutade. Men det här är inte uppföljaren till F1, utan något annat. Något som kunderna efterfrågade men som vissa av dem ändå inte var nöjda med. Det är inte alltid lätt att tillfredsställa krävande kunder såklart. Men jag tycker ändå att McLaren har gjort något bra med MP4. De visar sitt ingenjörsskap och det här är ett slags monument över vad de har för kunskap i den fläckfria fabriken i Woking. Kanske blir kunderna äntligen nöjda när ersättaren till F1 verkligen kommer, som ryktas få runt 800 hästar. Det är fortfarande oklart när den kommer och det blir antagligen i en begränsad upplaga med lång kötid, som tidigare McLaren-ägare säkert får förtur i. Och då är det kanske inte helt fel att under tiden man väntar "nöja" sig med en MP4. Det är trots allt en helt makalös bil som bara fått ett oförtjänt rykte. Och det kan jag som är en helt vanlig snubbe säga efter att ha kört den bara ett par timmar på allmänna vägar.

Fakta McLaren MP4-12C:

Motor: V8, 3.8 liter, dubbla turbo, 600 hästkrafter, 600 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad med dubbelkoppling.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3.3 sekunder, toppfart 333 km/h.
Bromsar: Kolfiberkeramiska i dimensionerna 394 millimeter fram med sexkolvsok - 380 millimeter med fyrkolvsok bak.
Däck: Pirelli PZero 235/35 R19 fram, 305/30 R20 bak.
Mått: Hjulbas 2.67 meter, längd 4.5 meter, bredd 1.90 meter, höjd 1.19 meter, vikt 1 434 kilo, bensintank 72 liter, förbrukning 1.17 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 279 gram per kilometer.
Kolfiber-monocoque.
Pris: 1 960 000 kronor.

Läs mer
57.7°
0

Räkningar är tråkiga, McLaren MP4-12C är det inte

Den är bara sjukt bra ihopsatt

En titt i köket på en ubåt
En två miljarder dollar dyr ubåt

Klipp där man får följa med på en rundtur i köket på en jättedyr amerikansk ubåt. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Tut i luren Sir David Attenborough fyller 95 år
Eller rättare sagt har fyllt 95 år

I går fyllde den brittiska zoologen, författaren och programledaren Sir David Frederick Attenborough hela 95 år. Detta firade BBC med klippet ovan där man visar moment från Davids liv på 95 sekunder. David, vars röst har blivit synonymt med brittiska naturfilmer, är ju en sann legendar så grattis i efterskott David! Tumnagel
48.4°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du höra Ingenuity flyga
Perseverance spelade in ljudet

NASA släppte i veckan ett klipp från Mars-bilen Perseverance där man kan höra ljudet från minihelikoptern Ingenuity när den susar förbi. Det var första gången som en farkost har spelat in ljudet från en annan farkost på en annan planet. Att fånga ljudet är dock inte helt lätt på grund av den tunna luften och kalla temperaturen på Mars. Klippet filmades den sista april på 80 meters avstånd. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Hackare tar en titt på hackingscener i filmer
Del 2

Att hacka sig in i diverse saker är egentligen rätt osexigt och Hollywood försöker ständigt för att få processen att se lite ballare ut, med varierande resultat. För några år sedan släppte Wired ett klipp där hackaren och säkerhetsexperten Samy Kamkar tyckte till om hackingscener från diverse filmer. Nu är han tillbaka igen för att än en gång tycka till om hackingscener från filmer och tv-serier som Jurassic Park samt Silicon Valley. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

En ny Faces of Death är på gång
Från folket bakom Cam

En ny version av den ökända falska dokumentärfilmen Faces of Death är tydligen på gång från Legendary Entertainment. Originalfilmen från 1978 var mer eller mindre en samling klipp som visade folk som dog på olika sätt. Eftersom filmen var presenterad som en dokumentär var det många som trodde att det de såg var på riktigt. Denna nya version ska göra av folket bakom Netflix-filmen Cam från 2018. Filmen ska handla om en moderator på en YouTube-liknande sajt vars jobb är att sålla bort våldsamt innehåll. Hon stöter på ett gäng klipp från en grupp som försöker återskapa morden från originalfilmen och moderatorn har svårt att avgöra om morden utförs på riktigt eller är fejkade. Originalfilmen kan ses i sin helhet nedan. Tumnagel
36.6°
+
Frode Wikesjö
0

John McClane verkar vara på väg till Warzone
Yippee-Ki-Yay?

Det verkar som actionhjälten John McClane från Die Hard-filmerna är på väg till Call of Duty: Warzone. Activision har nämligen skapat en sajt för ett fiktivt luftkonditioneringsföretag som heter Nakatomi Duct Cleaning som ser till att byggnaderna i Verdansk håller rätt temperatur. Activision har tidigare antytt att Rambo också var på väg till spelet och eftersom den nya Verdansk-kartan utspelar sig på 80-talet verkar man vilja lägga till actionfigurer från denna epok i spelet. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Kinas jätteraket kraschade i Indiska oceanen
Missade din granne med cirka 12 000 km

Tidigare i veckan rapporterade vi att den del av den kinesiska jätteraketen som levererade basmodulen till Kinas nya rymdstation var okontrollerat på väg tillbaka mot jorden igen. Exakt var skrotet från Chang Zheng 5B-raketen skulle hamna visste man inte men man trodde at det sannolikt skulle hamna i havet eller på någon obebodd plats. Dock är ju ordet "trodde" inte 100 procent betryggande i detta fall. Men nu verkar det som allt rymdskrot från Chang Zheng 5B-raketen kommit tillbaka till jorden igen och det visade sig att resterna från den 18 ton tunga raketen kraschade i Indiska oceanen. Enligt kinesisk statlig tv brann det mesta av raketen upp i atmosfären dock är det oklart exakt vilka av raketens delar som kraschade i havet. Tumnagel
33.8°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in Elon Musks monolog från SNL
Bra eller anus?

Som bekant var Tesla-mannen, Elon Musk, värd för det klassiska amerikanska sketchprogrammet Saturday Night Live natten till i dag. Han är en av de få företagsledarna som varit värd för programmet då det oftast är skådespelare eller artister som står för värdskapet. Under programmet hann han bland annat berätta han har aspergers, klä ut sig till Nintendo-figuren Wario och dra ett skämt om Dogecoins vilket gjorde att värdet på kryptovalutan tokdök. Hur som helst så om du är intresserad av att se om han klarade av att leverera någon vettig monolog så kan du kolla in den i klippet ovan. De flesta sketcherna från nattens avsnitt kan ses på programmets officiella YouTube-kanal. Tumnagel
32.8°
+
Frode Wikesjö
0

LEGO släpper bygge från Star Wars: Uslingarna
75314 - Star Wars Bad Batch Attack Shuttle

LEGO visade i veckan upp ett nytt Star Wars-bygge från den nya tv-serien Uslingarna. Bygget heter Star Wars Bad Batch Attack Shuttle (75314) och innehåller fem minifigurer samt tre fordon. Hela paketet består av 969 bitar och kommer kosta 1 299 kronor när den väl släpps den 1 augusti Du kan ta dig en närmare titt på bygget via länken nedan. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Norge inför hårdare regler för elsparkcyklar
Träder i kraft efter nationaldagen

Den 18 maj kommer Norge införa hårdare regler för elsparkcyklar. Detta för att de har tröttnat på stöket dessa fordon skapar i trafiken. Bland annat kommer man kunna åka på 3 000 norska kronor i böter om man åker fler en person på en elsparkcykel och som förare måste du hålla gångfart när du passerar fotgängare med elsparkcykeln. De nya reglarna ger också kommunerna rätt att utfärda parkeringsböter och upprätta zoner som ska vara fria från elsparkcyklar. Några nya regler för hur berusad man kan vara när man åker på elsparkcykeln kommer dock inte införas den 18 maj. Detta för att elsparkcyklarna först måste omklassificeras till typen motorfordon innan någon sådan gräns kan sättas. Tumnagel
46.6°
+
Frode Wikesjö
0

Snubbe lurar bedragare att han har mycket pengar
Bedragaren fångade betet och höll fast, hårt!

Här har vi ett litet äldre klipp där en snubbe lade till några extra nollor till sitt falska bankkonto när han blev uppringd av en bedragare. När denna bedragare fick se hur mycket pengar han kunde komma åt gjorde han allt han kunde för att få en del av den kakan. Bonusbedragare nedan. Tumnagel
42.5°
+
Frode Wikesjö
0

En berg- och dalbana av K’nex
Imponerande bygge

En person med många K’nex-bitar samt, uppenbarligen, väldigt mycket tid över bestämde sig för att bygga en berg- och dalbana inspirerad av Magnum XL-200-banan från Cedar Point. Han kallar banan för Magnum XL-300 och du kan kolla in den i klippet ovan. Fler klipp på bygget kan hittas via länken nedan. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in hur spel designas för att ta dina pengar
Mycket intressant

Några personer har gjort en rätt så rejäl djupdykning i hur moderna spel använder diverse tekniker för att få sina spelare att spendera en extra slant. För att demonstrera sina fynd har artikelförfattarna skapat ett fiktivt spel där de visar och förklarar de olika teknikerna som som uppmuntrar spelarna att spendera pengar. Ett exempel som anges är att de ofta har ett prisförslag som är extremt högt för att få de lägre prisalternativen se vettiga ut. En annan grej som nämns är att spelet kan, om man kopplat spelet till sina sociala medier, anpassa färger på det man kan köpa utefter vilket sportlag man gillar. Artikeln är som sagt en rejäl djupdykning och är en ordentlig långläsning, men det kanske passar bra en helgdag som denna? Så om man är intresserad av de ibland diaboliska lösningarna som utvecklarna kommit på för att få dig att spendera pengar då hittar du artikeln via länken nedan. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

En titt på de visuella effekterna i The Falcon and the Winter Soldier
Det är en del

Här får vi följa med en sväng bakom kulisserna och se hur de visuella effekterna i några av scenerna i Marvel-serien The Falcon and the Winter Soldier blev till. Klippet visar en del spoilers så låt bli att titta om du av någon anledning är känslig för sådant och har som ambition att se serien någon gång. Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Kina toklackar över FN-möte om uigurer
Inte helt oväntat kanske

Tidigare i veckan gjorde några G7-länder ett uttalande där de anklagade Kina för människorättsbrott i Hong Kong, Tibet och Xinjiang-provinsen. I uttalandet nämnde de att de kraftigt fördömer brotten som begås av de kinesiska myndigheterna mot den muslimska minoriteten uigurer. Under nästa vecka har Tyskland, USA och Storbritannien kallat till FN-länder till en där det ska pratas om just Kinas behandling av den uiguriska befolkningen i Xinjiang-provinsen. Inte helt oväntat har allt detta retat gallfeber på de kinesiska myndigheterna och uppmanar nu därför FN-länder att inte delta på mötet. De anser att mötet är ett politiskt motiverat evenemang där man använder frågan om mänskliga rättigheter för att lägga sig i Kinas inrikespolitik och via det hindra Kinas utveckling. Tumnagel
71.7°
+
Frode Wikesjö
0

Snubbe stoppar ett Wii i Game Boy Advanced SP
Ja, varför inte?

YouTube-kanalen StonedEdge kände att det var en bra idé att slänga in ett Wii i skalet av en Game Boy Advanced SP. Då kan man ju kanske direkt undra hur detta är möjligt och svaret på det är väl att det inte är helt möjligt då SP-skalet för detta hemmabygge fick utökas en aning. StonedEdge kallar sin konsol för Wii SPii och den har en LCD-skärm på 3,5 tum med en upplösning på 640x480. Konsolen har också ett hörlursuttag något som Game Boy Advanced SP av någon outgrundlig anledning saknade. Konsolens batterier klarar av 2,5 timmes speltid och den kör sina spel från ett microSD-kort. Wii-konsolens rörelsekänsliga kontroller är dock något som inte fick följa med i detta hemmabygge så spel som förlitar sig på dem kan ej spelas på Wii SPii. Tumnagel
40.0°
+
Frode Wikesjö
0

Stockholms gymnasieskolor börjar med snabbtester
För att hitta elever med COVID-19

Liberalerna meddelade under gårdagen att alla gymnasieskolor i Stockholm ska börja införa snabbtester för att identifiera elever som smittats av COVID-19. Detta initiativ ska dras igång nu på tisdag och tanken är att det ska öka chansen att snabbt bryta eventuella smittkedjor som dyker upp på skolorna. I ett pressmeddelande säger skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L) att snabbtesterna innebär att man kan upptäcka COVID-19 även hos den som inte har symtom. Testerna ska också göra så det känns tryggt för den lärare, elev eller förälder som känner oro för eventuella smittorisker på skolan. En pilotverksamhet har tidigare genomförts på tre skolor där man vid identifierade fall har skickat ut ett arbetslag med skolöverläkare samt skolsköterskor för att smittspåra bland eleverna. Tumnagel
43.7°
+
Frode Wikesjö
0

Windows 10 dumpar de sista Windows 95-ikonerna
I samband med Sun Valley

Höstens stora Windows 10-uppdatering, Sun Valley, kommer som bekant bjuda på en hel del ändringar i operativsystemets gränssnitt. En annan gränssnittsförändring som uppdateringen medför är att den kommer byta ut ikonerna som man kan hitta i C:\Windows\System32\Shell32.dll vilket innebär att de klassiska Windows-ikonerna från Windows 95-eran inte längre kommer vara kvar där. Som man kan se på bilden ovan handlar det dock inte om några jätteradikala förändringar för ikonerna då de flesta ikonerna endast verkar bestå av subtila ändringar. Men hur som helst är det ju helt klart slutet på en era från ett legendariskt operativsystem. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Timbuktu släpper vaggvisor
Tillsammans med Mapei

Artisterna Timbuktu och Mapei släpper nu ett antal vaggvisor som de tagit fram tillsammans med producenten Pontus Winnberg samt psykologen och sömnexperten Helena Kubicek Boye, författaren bakom boken Sömnsagor. Albumet Lullabies innehåller en några vaggvisor i lite olika versioner, både på engelska och svenska, vilka man säger ska representera en modern vaggvisa. Ni hittar "Lullabies" på Spotify, Spotify Kids eller så kan ni lyssna på det direkt här nedanför. Tumnagel
71kg
+
Wille Wilhelmsson

Här är trailern för Dancing Queens
Helena Bergströms danskomedi

Nu har Netflix släppt trailern för Helena Bergströms kommande dramakomedi Dancing Queens där Bergströms dotter Molly Nutley spelar huvudrollen. Filmen handlar om den unga skärgårds-tjejen Dylan (Molly Nutley) som drömmar om en karriär som dansare. När hon väl kommer till Stockholm blir hon upptäckt men för att få medverka i en föreställning måste hon spela man, det är nämligen en dragshow-föreställning hon blivit castad till. Dancing Queens börjar sändas på Netflix 3 juni. Tumnagel
28kg
+
Wille Wilhelmsson

Oakley släpper nya sportglasögon
Ett glas som täcker näsan

Oakley har ju länge gjort snabba brillor och nu har de gjort en ännu snabbare modell. Man kallar den för Kato och som ni ser så har modellen bara ett glas utan ram som dessutom sitter över näsan. Under glaset vid näsan finns det en kudde som sitter tätt runt näsan. Man får med tre olika varianter så att man ska kunna hitta sin favorit. Skalmarna går att justera så att vinkeln på glaset mot ansiktet blir som man vill att det ska vara. Kato finns i tre varianter och kostar 3070 kronor. Tumnagel
76kg
+
Roger Åberg

Forskare tar fram platta pastasorter
Får sedan annan form när de kokas upp

Forskare på amerikanska Carnegie Mellon University har tagit fram en slags transformerpasta som kanske kan leda till att det blir enklare att förpacka och transportera pasta i framtiden. Pastan är i sitt torra tillstånd helt platt, något som syns i övre delen av bilden ovan. När pastan sedan läggs i vatten och kokas upp så transformeras den till pastaformer som mer liknar traditionell pasta. Enligt forskarna så skulle förpackningarna till de platta pastasorterna bli 59% - 86% mindre än förpackningar med samma mängd traditionell pasta. När eller om vi skulle kunna köpa transformerspasta som baseras på den här forskningen finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett inslag om det som forskarna kallar för "Morping Pasta" Tumnagel
274kg
+
Wille Wilhelmsson

Gör entrecote med sous vide
Alltid Hungrig gör den perfekta entrecoten

Gillar du entrecote så kanske den här filmen från YouTube-kanalen Alltid Hungrig kan ge lite inspiration för hur den ska tillagas nästa gång det är dags att sätta tänderna i en bit entrecote. I klippet får vi kolla in när Mikael Göransson använder både brännare och sous vide för att tillaga vad han anser är den perfekta entrecoten. Tumnagel
81kg
+
Wille Wilhelmsson

Citizen släpper ännu fler Star Wars-klockor
Designade som några av karaktärerna i filmerna

Förra veckan visade Citizen upp några Star Wars-klockor som hämtat sin design från de klassiska Star Wars-filmerna och nu har man visat upp ytterligare sex modeller som följer samma koncept. De nya klockorna är även de försedda med både analogt och digitalt urverk samt en termometer. Designen har inspirerats av Star Wars-karaktärerna R2-D2, C-3PO, Darth Vader, Boba Fett, en Stormtrooper samt BB-8. Klockorna kommer att släppas inom kort och priset landar på 350 dollar styck. Ni kan kolla in respektive modell lite närmare här nedanför. Tumnagel
157kg
+
Wille Wilhelmsson

Adidas 4DFWD ska putta löpare framåt
Med hjälp av 3D-utskrivna sulor

Adidas har visat upp ett par nya skor med en elastisk 3D-utskriven sula som man säger ska putta löparen framåt under löpningen. Dessutom ska sulan göra det enklare att sakta ner farten såväl som gör det bekvämare för fötterna under längre löpningar. Adidas skriver om 4DFWD: "17 år av atletdata och över fem miljoner olika gallerstrukturer har studerats för att skapa en 3D-printad, funktionell mellansula, kodad för att driva dig framåt i varje steg. För smidiga övergångar och en unik löpupplevelse." Adidas 4DFWD släpps 17 maj i en begränsad upplaga och kommer att kosta 2150 kronor. Här nedan hittas ett klipp där Adidas snackar lite mer om skorna. Tumnagel
97kg
+
Wille Wilhelmsson

Idag är det internationella kebabdagen
Åtminstone i Sverige

Idag firas den Internationella Kebabdagen i Sverige vilket gör att det kanske kan vara läge att dra en kebab till lunch eller middag ikväll. Hur internationellt firande av dagens kebabdag är går dock antagligen att diskutera. Enligt Svenska Högtider så firas den Internationella Kebabdagen i Sverige 5 maj på grund av att skaparen av den svenska Facebook-sidan "Internationella kebabdagen" fyller år 5 maj. Hur som helst, en kebab sitter ju oftast rätt fint så oavsett hur internationell kebabdagen kan anses vara så kan det ju vara värt att fira ändå. Tumnagel
112kg
+
Wille Wilhelmsson

Snart kan vi äta mask till middag
EU godkänner mjölmask som föda

EU har nu godkänt att torkade gula mjölmaskar ska kunna säljas som människoföda i EU:s 27 länder. Det innebär att vi snart kanske kan äta dessa direkt som snacks eller som en av ingredienserna i till exempel kakor, pasta och smoothies. Mjölmaskarna innehåller mycket protein och är ett miljövänligare alternativ än proteinrikt kött från många andra källor skriver nyhetsbyrån Bloomberg. Mjölmaskar och annan insektsbaserad mat säljs redan i flera EU-länder men efter gårdagens EU-beslut ska det vara fritt fram att sälja mjölmask-baserad mat i alla EU-länder. Elva andra typer av insektsbaserad mat väntar på att godkännas i EU och marknaden för insektsbaserad mat spås bli värd runt 4,6 miljarder dollar till 2027. Tumnagel
273kg
+
Wille Wilhelmsson

Idag släpps Test Gods
Nicholas Schmidles bok om virgin Galactic

Idag släpper journalisten och författaren Nicholas Schmidle sin bok "Test Gods" där han har tagit sig en närmare titt på rymdturism i största allmänhet och företaget Virgin Galactic i synnerhet. Virgin Galactic är Richard Bransons rymdföretag som sedan 2004 har arbetat på att skicka turister på väldigt korta resor till rymdens gräns. Under resans gång har man stött på en hel del svårigheter och så här 17 år senare har företaget fortfarande inte kunnat dra igång någon kommersiell verksamhet för rymdturism. Förlaget Henry Holt and Co. skriver om Test Gods: "Working from exclusive inside reporting, New Yorker writer Nicholas Schmidle tells the remarkable story of the test pilots, engineers, and visionaries behind Virgin Galactic’s campaign to build a space tourism company. Schmidle follows a handful of characters - Mark Stucky, Virgin’s lead test pilot; Richard Branson, the eccentric billionaire funding the venture; Mike Moses, the grounded, unflappable president; Mike Alsbury, the test pilot killed in a fatal crash; and others - through personal and professional dramas, in pursuit of their collective goal: to make space tourism a reality." The Guardian publicerade härom dagen ett långt reportage om Virgin Galactic av Nicholas Schmidle, ett reportage som ni kan läsa här om ni vill ha ett litet smakprov på vad "Test Gods" kan ha att erbjuda. "Test Gods" finns tillgänglig som både ebok, ljudbok samt fysisk bok och kostar cirka 15 - 30 dollar beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
84kg
+
Wille Wilhelmsson

Även årets Roskildefestival ställs in
Siktar nu mot 2022

Roskildefestivalen meddelade tidigare idag att även årets Roskildefestival kommer att ställas in på grund av pandemin. I ett uttalande på sin webbplats skriver arrangörerna av festivalen: "Finally, we received an official statement about this summer’s restrictions. As expected, we can’t conduct a Roskilde Festival this summer. Let us meet again in 2022.We are devastated by the fact that we can’t get together at our festival and contribute to recreating the communities that the corona crisis has destroyed for so many." Har man biljett till årets nu inställda Roskildefestival går denna att lösa in eller användas för inträde till nästa års festival. Några exakta datum för Roskildefestivalen 2022 är än så länge inte släppta. Tumnagel
78kg
+
Wille Wilhelmsson

Victorinox presenterar Swiss Champ XXL
Med 73 olika funktioner

Victorinox har presenterat en ny modell av sin klassiska så kallade schweiziska armékniv och den här gången handlar det om en ordentlig "fällekniv". Swiss Champ XXL är försedd med verktyg som sammanlagt har 73 olika funktioner, alltifrån knivar av olika storlekar till skruvmejslar och kabelskalare. Multiverktyget har en höjd på cirka 6,4 centimeter och en längd på lite över 9 centimeter. Den väger lite över 350 gram. Skulle ni vara sugna på en Swiss Champ XXL så kostar denna cirka 320 dollar. Ni hittar alla multiverktygets funktioner i faktarutan här nedanför. Tumnagel
-1kg
+
Wille Wilhelmsson