m
Renault presenterar ny Zoe

Renault presenterar ny Zoe
Kommer nu 39 mil på en laddning

Bil / Renault

Renault rullar nu ut tredje generationen av elbilen Zoe. Den har fått ett större batteripack på 52 kWh och tar sig nu 39 mil enligt WLTP-cykeln på en laddning. Dessutom får den likströmsladdning som gör att du kan snabbladda upp till 50 kW. Modellen har fått en ny motor som man kallar för R135. Den är på 100 kW (135 hästar) och har ett bättre vrid än tidigare, 225 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på under tio sekunder och toppfarten anges till 140 km/h. Det finns ett nytt körläge som kallas för B-Mode som förstärker "motorbromsen" när man släpper gasen, så att man slipper använda bromspedalen lika mycket. Det går fortfarande att få nya Zoe med den gamla motorn som heter R110.

När nya Zoe lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Renault presenterar ny Zoe
Visa
Pressmeddelande
Nya Renault ZOE med längre räckvidd och mer prestanda

Nya ZOE kommer nu med mer prestanda än någonsin, vilket till stor del kan tillskrivas ökningen av kraft och räckvidd. ZOE’s uttrycksfulla design ger bilen ännu mer karaktär. Nya ZOE erbjuder ett brett spektra av högteknologisk utrustning som förhöjer både körkomforten och livet ombord.

Lanseringen av tredje generation av flaggskeppet i Renaults elbilsprogram är en avgörande milstolpe i Renaults strategi för en storskalig elbilsutveckling. Sju år efter lanseringen av Europas mest sålda city-elbil tar Nya ZOE nästa kliv i utvecklingen. Tredje generationen erbjuder en ökad mångsidighet, förbättrad kvalitet och ny teknik. Redan från instegsnivån är modellen fullmatad med den senaste tekniken samtidigt som dess attraktiva prissättning bibehålls.

Utvändigt är utvecklingen uppenbar. Nya ZOE visar upp sin personlighet utan att försaka sin nya fräscha design. Invändigt har kupén revolutionerats men en komplett omarbetad instrumentpanel för ökad komfort. På det tekniska planet utmärker sig Nya ZOE genom sin ökade räckvidd som är möjlig tack vare ett 52 kWh batteri. Räckvidden är upp till 390 km enligt WLTP* och Nya ZOE erbjuder fler laddningsmöjligheter tack vare introduktionen av likströmsladdning (DC). Körglädjen är också förbättrad tack vare den nya 100 kW-motorn.

Slutligen är Nya ZOE utrustad med en mängd innovativa funktioner och uppkopplade Renault EASY CONNECT-tjänster. Förarstödssystem, en 10” display, Renaults EASY LINK multimediaystem och ett nytt körläge för stadskörning – innovationerna som alla syftar till att göra vardagskörningen enklare och mer njutbar.

Som pionjär och ledare inom elektrisk mobilitet i Europa har Renault omatchad erfarenhet och kunskap om denna snabbt växande marknad. Nya ZOE är beviset på detta kunnande.

*)WLTP räckvidd (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure, standardcykel: 57% stadskörning, 25% tätortskörning, 18% motorvägskörning) för ZOE Life. Homologeringsgodkännandet förväntas inom kort.

Nästan ett årtionde har passerat sedan ZOE Z.E. konceptet presenterades i slutet av 2009. Under den här tiden har Renault etablerat sig som pionjärer och ledare inom elektrisk mobilitet – mycket tack vare framgångarna med flaggskeppet ZOE.

Närmare 150,000 registreringar i slutet av maj 2019. ZOE försäljningen har stadigt ökat sedan lanseringen. Den samlade försäljningen för ZOE till det mest frekventa elfordonet på Europas vägar.
18,2 % marknadsandel i Europa 2018. Med nästan 40.000 nyregistreringar står ZOE för omkring en av fem sålda elbilar på kontinenten. Det är den mest sålda elbilen i Tyskland, Spanien och Frankrike (andra plats i Sverige 2018). På hemmamarknaden Frankrike nåddes en marknadsandel på 54,9% under fjolåret.
Fler än 60 utmärkelser i Europa. ZOE är regelbundet hyllad i media sedan lanseringen 2014. Bland annat togs titeln “bästa elbil under 30.000 £” som utnämndes av engelska What Car?. ZOE’s ständiga vidareutveckling har gjort modellen ständigt aktuell.
Mer än 4 miljarder km. Renaults flaggskepp inom elfordonsprogrammet har färdats en distans motsvarande 10,400 resor mellan jorden och månen, utan att släppa ut ett endaste gram CO2 från motorn.
En miljard Euro. I juni 2018 tillkännagav Renault en investeringsplan som säkerställer Frankrikes position expert-centrum för elbilar inom Alliansen.2022 räknar man ha nått en fördubbling av produktionstakten vid Flinsfabriken i närheten av Paris.
Mer än 40 000 människor arbetar på Renault som dagligen är involverade i ZOE projektet. Detta omfattar alla led från återförsäljarnätverket och ingenjörer till produktionslinan.
September 27, 2012. Renault skapar rubriker på Paris Motor Show när ZOE lanseras officiellt. Ett par månader tidigare visades ZOE’s dynamiska linjer och inbjudande interiör upp för första gången på bilsalongen i Geneve.
December 11, 2014. En ny motor avtäcks. Motorn är helt och hållet utvecklad och tillverkad av Renault i Frankrike. Under våren 2015 förbättras effektiviteten ytterligare vilket ger ZOE en räckviddsökning på 30 km utan att göra avkall på prestandan.
November 30, 2016. Generation två av ZOE lanseras. Tack vare Z.E. 40 batteriet fördubblas räckvidden mot ursprungsmodellen. Erbjudandet omfattar även uppkopplade tjänster som tagits fram för att förenkla ruttplanering samt laddning.
Februari 19, 2018. Tack vare den nya R110 motorn kapas accelerationstiden från 80-120 km/h med två sekunder. Prestandaökningen ger föraren mer körglädje och trygghet vid omkörningar eller motorvägspåfarter.
Mars 21, 2019. Renault lanserar de första prototypen ZOE som är utrustade med reversibel laddning i Nederländerna. Detta fullskaleexperiment befäster ankomsten av tvåvägsladdning som kommer ge elbilen en ökad roll i framtidens energiöverföringsrörelse.
Juni 17, 2019. Renault avslöjar den tredje generationen ZOE med ökad körglädje, förbättrad komfort och ännu större flexibilitet.

DESIGN

Nya ZOE har nått en milstolpe i sin design-resa och fått en djärvare design. De mjuka linjerna hos förra generationen har fått en tydligare karaktär som får bilen att bli ännu synligare på vägen, samtidigt som innerutrymmena förbättras. I fronten leder de nya omdesignade konturerna på motorhuven till den stora diamanten som döljer laddningsuttaget. Den nya stötfångaren som omfattar krominlägg i grillen och runt dimljusen förstärker den nedre sektionen av fronten. De C-formade strålkastarna, en design som pryder alla nya Renaultfordon, använder 100% LED-teknik. Ljussignaturen ger bilen ett expressivt uttryck. Trots oförändrade mått ökar ZOE sin närvaro. ZOE är självsäker och bär upp sitt elektriska ursprung med stolthet. Den blåa inramningen runt Renault diamanten påminner betraktaren om dess elektriska identitet.

Renaults designers har lagt stor vikt på interiörens kvalitet, finish och användarvänlighet. Nya ZOE får bland annat ett nytt förarkluster på 10” som är tillgängligt redan från instegs-versionen. Instrumentpanelens mjuka och beröringsvänliga material har en matt yta som bidrar till en chic och mysig interiör.

Nedanför Renaults EASY LINK multimediaskärm är den komplett omarbetade mittkonsolen som omfattar tekniska innovationer specifikt utvecklade för Nya ZOE: en elektronisk växelväljare, automatisk parkeringsbroms, induktionsladdning mm.

“Dynamisk och precis, Nya ZOE’s design framhäver bilensprestanda och dess högteknologiska utrustning. En förändring hängiven användarupplevelsen.”

Agneta Dahlgren, Director of Electric Vehicle Design

EXTERIÖR DESIGN

Motorhuven på Nya ZOE har skulpterats om med veck som förenas i mitten av fronten. Den relativt korta huven som omarbetats bidrar starkt till bilens dynamiska utstrålning. Med en struktur som utgörs av noggranna former kompletterar den de övriga förändringarna som gjorts på bilens front för att skapa ett ännu distinktare utseende.


Hela modellprogrammet är utrustad med LED-teknik till 100%. Strålkastarna formas i C-formen som blivit ett signum för Renaults modeller. De nya strålkastarna ger ett ännu djärvare utseende samtidigt som ljusbilden ger föraren avsevärt bättre sikt vid mörker-körning.

Den främre stötfångaren har omarbetats helt och dimljusen får en elegant krominfattning.

Kylargrillen och varselljusen är också krominfattade. I samma stil ringas namnet ”ZOE” in.
LED-dimljusen bidrar till den totala förbättringen av ljusen. Sido-ventilerna, vars syfte är att förbättra luftflödet, tillsammans med stötfångardesignen ger bilen en visuell bredd. Fronten som är balanserad över hjulen illustrerar tydligt ZOEs dynamiska egenskaper.

Renault diamanten, inringad i blått, döljer som tidigare laddningsuttaget.

Logotypen är i “hologram stil”, vilket skänker ytan ett djup. Bakom diamanten återfinns laddningsuttaget som rymmer en typ-2 kontakt men även en kontakt för DC-laddning med upp till 50 kW. Nya ZOE bjuder på ännu fler laddningsmöjligheter än tidigare.


Bakljusen utgörs till 100% av LED-lampor för ökad synlighet. Ljusen som belyser bakluckan förstärker också intrycket av bilens bredd. De horisontella signaturstrålarna är röda för ökad synlighet. Tack vare dynamisk belysning sveper körriktningsvisarna från mitten ut.
Även körriktningsvisarna integrerade i backspeglarna är av LED-typ

Blå “Celadon”, röd “Passion”, vit “Quartz” är de nya färgerna som introduceras för Nya ZOE.

Dessa toner passar perfekt till den här helt eldrivna bilens personlighet. Nya ZOE finns i totalt 9 olika lackfärger som kan kompletteras med urvalet av olika fälgdesigner.


Nya ZOE får förbättrade accelerations- och bromsegenskaper. Nya ZOE är utrustad med skivbromsar runtom samt 5 olika nya fälgdesigner. Fälgarna finns i dimensionerna 15”, 16” och 17” och förstärker bilens moderna design.

INTERIÖR DESIGN

Nya ZOE är utrustad med ett 10” stort förarkluster redan från instegsversionen. Detta ger ZOE en funktionalitet och upplösning som är enastående i segmentet. Displayen visar de huvudsakliga förarstödsystemen samt samtliga inställningar som är direkt relaterade till körning på el som exempelvis ”Eco-metern” som uppmanar till eco-körning. Är bilen även utrustad med navigation visas GPS instruktioner direkt i förarklustret. Layout och belysning av förarklustret kan konfigureras av förare. De olika grafiska perspektiven som är valbara skapar en känsla av rymd och hjälper föraren fokusera. Den 9.3” stora pekskärmen sträcker sig längs mittkonsolen och ger tillgång till navigations- och underhållningstjänsterna. Pekskärmen styr bilens huvudsakliga inställningar som t.ex. förarstödssystemen och personifieringen av den 10” stora förarklustret.

Renault EASY LINK systemet har förbättrats med funktioner utvecklade enkom för elbilar som exempelvis realtidsvisning av laddplatser. Det är även möjligt att ansluta sin Smart phone tack vare smartphonespegling via Apple CarPlay och Android Auto.


Den komplett omarbetade instrumentpanelen tillverkas i ett nytt mjukt och följsamt high-end material. I mitten skapar det horisontella bandet en varm och bekväm atmosfär. Från layout och materialval till hur de olika skärmarna har integrerats – allt är gjort i syfte att öka kvaliteten på finishen. Renault använder en traditionell tillverkningsprocess från kemiska förvandlingar eller ”smältning”. Garnet till klädseltyget är tillverkat från restmaterial av uttjänta säkerhetsbälten samt plastskräp (PET). Detta är första gången den här typen av återvunnet garn används inom fordonsbranschen. Utvinningen och tillverkningen följer principerna för cirkulär ekonomi och reducerar relaterade CO2 utsläpp med över 60%.


Den förhöjda mittkonsolen har försetts med en ny växelspak. Ovanför lädret pryder en kromad spak som dekorerats med Z.E.-logotypen den förhöjda mittkonsolen. Med ett tryck växlar föraren mellan olika körlägen som exempelvis det nya ”stadskörningsläget”.

Den automatiska handbromsen förenklar körningen oavsett utrustningsnivå. Dessutom skapar lösningen ytterligare utrymme runt mittkonsolen där annars handbromsspaken tar upp värdefull förvaringsplats.

Med en enkel knapptryckning startar fordonet tack vare Renaults handsfree nyckelkort. Med en infattning i polerad krom och blå belysning understryker “Start”-knappen bilens elektriska identitet. Detaljnivån blir tydlig redan när föraren närmar sig bilen och Nya ZOE välkomnar föraren med en ljussekvens, fäller ut speglarna och låser upp dörrarna.

Dubbelt så mycket förvaring i mottkonsolen.Två mugghållare nedanför E-shifter spaken rymmer thermosar och flaskor. Smart phone-facket erbjuder induktionsladdning (tillval).

Med induktionsladdningen är det lätt att ladda sin smart phone. Telefon-facket i mittkonsolen är kompatibelt med de flesta smart phones som tillåter induktionsladdning.

Centralt placerade reglage för optimerad komfort. Reglagen är omedelbart synliga tack vare den polerade krominfattningen som även återfinns kring ventilationsgallren.

Den särskilda vindrutan dämpar ljud som kommer utifrån och tillsammans med den tysta elmotorn blir färden ännu behagligare.

I baksätet har passagerarna tillgång till två USB-uttag. Uttagen kan användas för att ladda en telefon, pekplatta, eller bärbar spelkonsol under resans gång. De bakre uttagen kompletterar de främre två USB-uttagen.

I dörrsidan återfinns kontrollpanelen som styr fönsterhissar samt de elinfällbara backspeglarna.

Precis som ytterbelysningen är även innerbelysning till 100% LED-baserad.

Takbelysningen ger generöst med ljust när extra belysning behövs i kupén.




RÄCKVIDD OCH LADDNING

Z.E. 50 batteriet i nya ZOE ökar räckvidden till 390 km enligt WLTP*. Batteriet kan nu också snabbladdas med likström (DC) utöver möjligheten till växelströmsladdning (AC) i hemmet eller på gatan. Renaults arbete med att fortsätta utveckla prestandabatterier slutade inte med introduktionen av förra generationens Z.E. 40 batteri. Nya ZOE är utrustad med ett 52 kWh batteri, Z.E. 50, som ger en räckvidd på upp till 390 km enligt WLTP*. Därmed har räckvidden ökat med över 20%. Trots ökningen av räckvidden är batteriets storlek oförändrad och således har inte fordonets innerutrymmen påverkats negativt. Z.E. 50 batteriet har även fördelen att batteriet kan leverera en högre spänning vilket bidrar till den nya R135-motorns fina prestanda.

Nya ZOE är den mest mångsidiga och tillgängliga elbilen när det kommer till laddning. Med sin 22 kW-laddningsteknik har ZOE varit den modell som kunnat ladda snabbat på flest publika laddningsplatserna. Nya ZOE kompletteras nu med snabbladdning upp till 50 kW på laddningsplatser som erbjuder likströmsladdning (DC). Likströmsladdningen är särskilt lämplig för längre resor, exempelvis längs en motorväg. Nya ZOE är den enda kostnadseffektiva elbilen som erbjuder både AC-laddning upp till 22 kW och DC-laddning upp till 50 kW.

Med hjälp av skräddarsydda uppkopplade tjänster i MY Renault-appen är det alltid enkelt att hitta den typen av laddningsplats som efterfrågas – hemma, på jobbet, på allmänna platser eller längs motorvägen.

WLTP räckvidd (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure, standardcykel: 57% stadskörning, 25% tätortskörning, 18% motorvägskörning) för ZOE Life. Homologeringsgodkännandet förväntas inom kort.
Vid lanseringen under slutet av 2012 erbjöd ZOE en räckvidd på 150 km vid verklig körning tack vare sitt 22 kWh batteri. Räckvidden översteg med råge den genomsnittliga sträckan för daglig körning inom Europa. När generation två av ZOE lanserades under 2016 utökades modellprogrammet med Z.E. 40 batteriet vars 41 kWh gav en fördubbling av räckvidden till 300 km under verklig körning. På den tiden fokuserade forskningen kring de kemiska aspektarna av lithium-jontekniken för att öka batteriets densitet. Med Nya ZOE låg ingenjörernas fokus på den elektroniska arkitekturen av batteriet och de olika aspekterna av batteriets design. Batteriet har en kapacitet på 52 kWh utan att kräva mer plats. Detta möjliggör en räckviddsökning på 20 %, eller upp till 390 km WLTP*

WLTP räckvidd (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure, standardcykel: 57% stadskörning, 25% tätortskörning, 18% motorvägskörning) för ZOE Life. Homologeringsgodkännandet förväntas inom kort.
LADDNING

Nya ZOE döljer sitt laddningsuttag bakom diamanten som pryder kylargrillen. Ladduttaget rymmer en ”kombo-kontakt” (CSS) som är något större än tidigare uttag. Kontakten består av ett europeiskt standarduttag som kompletteras med en två-pinskontakt för likströmsladdning. Tack vare placeringen i mitten av fordonets framsida förenklas anslutning till offentliga laddningsstationer med fasta laddkablar. Typ-2 uttaget och Caméléon-laddaren är fortfarande tillgängliga för vardagsladdningen. Hemma, på jobbet, på offentliga parkeringsplatser eller längs vägen erbjuder systemet laddning med upp till 22 kW.

Tack vare “kombo-kontakten” kan Nya ZOE snabbladda med likström (DC) upp till 50 kW. Laddstationens fasta kabel ansluts enkelt till tvåpinsuttaget nedanför Typ-2 uttaget.




RENAULT EASY CONNECT

Renault EASY CONNECT tjänster och “kombo-kontakten” på Nya ZOE förenklar laddningsprocessen och ökar tillgängligheten. Oavsett hur din vardag ser ut är ZOE alltid enkel att ladda. I hemmet, på jobbet, på stan, vid matbutiken, biografen, på motorvägen osv. Varje tänkbara scenario ger nog med laddningstid för en betydande förlängning av räckvidden. Vare sig du bor i hus eller lägenhet, Nya ZOE kan ladda fullt på 9 timmar och 25 minuter med en 7 kW laddbox. Du får en trygg laddning över natten och laddningen kan även styras för att anpassa elleverantörer som erbjuder en differentierad prissättning.

När jag laddar hemma får min ZOE 300 km räckvidd inom 8 timmar*. I stadskärnorna finns det ofta flera laddningsmöjligheter. På gatan eller i parkeringshus. Passa på och gör det mesta av laddtiden genom att shoppa under tiden eller varför inte besöka en restaurang? Kopplad till en offentlig 11 kW laddare återfår ZOE upp till 125 km räckvidd inom 2 timmar.* Installationen av laddningsstationer har blivit en konkurrensfördel för butiker och gallerior. Alltfler installerar snabbladdare som ofta är kostnadsfria att använda för kunderna. Passa på att öka räckvidden medan du handlar.

Kopplad till en offentlig 22 kW laddare återfår ZOE upp till 125 km räckvidd inom 1 timme.*

Tack vare dess kraftfulla nya DC-laddare blir laddningen en integrerad del av resan. Semester eller affärer – på varje resa behövs ibland ett vilo- eller matstopp. Tack vare den nya laddningstekniken kan du på en halvtimme ladda nog med energi för att bekymmersfritt klara nästa delsträcka på resan.

Kopplad till en 50 kW laddstolpe laddar min Nya ZOE på en halvtimme nog med energi för en räckvidd på ca. 150 km*.

* Avstånden och laddningstiderna har beräknats utifrån uppmätta räckviddsresultat enligt WLTP-körcykeln. (Worldwide Harmonized Light Vehicles Testing Procedure, standardcykel: 57% stadskörning, 25% tätortskörning och 18% motorvägskörning). Körcykeln ämnar återspegla ett typiskt användande men kan inte förutspå körningen efter att uppladdning skett. Laddningstiden och räckvidden påverkas även av yttre faktorer som yttertemperatur, batteritillstånd, laddstolpens egenskaper, körstil samt aktuell batterinivå




KÖRGLÄDJE

Nya ZOE får en ny motor som är perfekt för livet i den snabba filen. Motorns prestanda förmedlar omedelbart körglädjen som är så typisk för elbilar. Dessutom finns ett nytt körläge specifikt för stadskörning och en mängd assistanssystem för ökad komfort och säkerhet.

Nya ZOE’s förlängda räckvidd optimeras av sin prestanda för motorvägskörning. R135 motorn med en effekt på 100 kW motsvarar 135 hästkrafter i en förbränningsmotor. Dess förbättrade vridmoment erbjuder ännu snabbare acceleration och respons. Körglädjen och komforten förbättras i synnerhet vid motorvägskörning. Vi har inte glömt körning i staden och inom tätorter. Nya ZOE är utrustad med ett nytt körläge som kallas ”B-Mode”. I detta körläge förstärks nedbromsningen av bilen, vilket kräver mindre användning av bromspedalen för att sakta ned bilen.

I det stora hela är Nya ZOE ett resultat av ingenjörernas drivkraft att vilja optimera de grundläggande aspekterna av en elbils funktioner. Den nya generationen ZOE är konstruerad kring en starkt omdesignad plattform för att kunna leverera den senaste elbilstekniken utan att tumma på dess attraktiva pris.

Den nya plattformen möjliggör innovationer på chassit, motorn, batteriet, bromssystemet och mer därtill. Exempelvis har den elektroniska arkitekturen designats om från grunden för att göra plats för en bredd av förarstödssystem. När det kommer till belysningen är ZOE numera till fullo utrustad med LED-teknik oavsett utrustningsnivå. Jämfört med halogen möjliggör tekniken en ökning i ljusstyrka på 75% med motsvarande energiförbrukning.

100 kW motor

Renault erbjuder två olika motorer: 80 kW (R110) introducerades för ett år sedan på den föregående generationen och en ny variant lanserades med Nya ZOE, 100 kW (R135). Ingenjörerna har använt det större batteriet i Nya ZOE (Z.E.50) för att få ut mesta möjliga av den 100 % Renault-motorn. R135 ger mer kraft, mer vridmoment och högre varvtal. Ny ZOE drar fördel av en förbättrad prestanda som ökar dess mångsidighet och körglädje. R135-motorn har ett vridmoment på 245 Nm som gör det möjligt att gå från 80 till 120 km / h på bara 7,1 sekunder, 2,2 sekunder bättre än R110-motorn. Den uppnår nu 0 till 100 km / h på mindre än 10 sekunder. Dessutom har Nya ZOE topphastighet ökat till 140 km / h.

Ny ZOE erbjuder ett nytt körläge, där föraren nästan inte behöver använda bromspedalen. När B-läge är aktiverat, bromsas bilen in avsevärt snabbare när föraren släpper gaspedalen. B-läget gör körningen enklare, särskilt i staden eller i långsam trafik. Teknisk sett följer integreringen av ett nytt bromssystem också en förbättrad känsla när man bromsar. När det gäller D-läge är den särskilt användbar när bilen rör sig i konstant fart, på motorvägen till exempel.

”e-Shifter”

Nya ZOE har uppenbarligen ingen växellåda eller koppling på grund av sin elmotor, men den har fortfarande en växelspak för att växla mellan olika körlägen eller för att vända. Den mekaniska spaken ersätts nu av en elektronisk spak som kallas "e-shifter". Ett enkelt tryck på vredet är tillräckligt för att skicka instruktioner till motordrivsystemet. Det valda körläge visas tydligt på mittkonsolen och på 10” skärmen. Precis som med den automatiska parkeringsbromsen, utökar Nya ZOE den 100% elektriska upplevelsen genom alla dess förarvänliga funktioner.

Nya ZOE är konstruerad med en helt ny elektronisk arkitektur. Tack vare detta kan de senaste ADAS-systemen integreras. Systemens uppgift är att informera föraren, förenkla körningen t.e.x vid parkering och höja säkerheten Systemet läser av vägskyltar längs vägen och visar hastighetsgränserna. Bilen växlar automatiskt mellan hel- och halvljus när ett mötande fordon upptäcks. Systemet varnar för fordon eller hinder som döljer sig i döda vinkeln. Auto Hold funktionen håller bilen stilla när föraren lyfter foten från bromsen.

Föraren varnas med en notifikation i det 10” stora förarklustret om en hastighetsöverträdelse upptäcks. Systemet läser av gällande hastighetsgräns genom kamerateknik och GPS-navigation. Systemet upptäcker om en nödbromsning påbörjas och maximerar då omedelbart bromsverkan för att minska bromssträckan. Filbytesvarnaren använder en visuell återkoppling samt rattvibrationer för att varna föraren om fordonet är på väg att korsa en väglinje av misstag. Förarens rattrörelser analyseras och systemet korrigerar avvikande rörelser i relation till fordonets placering mellan vägmarkeringarna.

PARKERING

EASY PARK ASSIST tar över styrningen. Föraren bibehåller kontrollen över gas och broms. Inbyggda sensorer fram, bak och på sidorna upptäcker hinder runtom bilden. Sensorerna kompletterar backkameran. Tack vare den automatiska parkeringsbromsen behöver man inte tänka på att trycka ned bromspedalen vid start i backe eller när man lämna fordonet. Ytterligare en fördel är att lösningen lämnar plats till utökad förvaring i mittkonsolen men även möjligheten till induktionsladdning av kompatibla smart phones.

Renault EASY CONNECT

Att göra mobilitet med eldrift tillgänglig för så många som möjligt innebär att man erbjuder enkla och roliga körupplevelser, i linje med förväntningarna hos en alltmer kopplad kund-krets. För Renault är elbilen avsedd att förenkla förarens och dess passagerarnas liv.

Renault EASY CONNECT assisterar i våra allt mer kopplade liv. Det kombinerar det nya Renault EASY LINK multimediasystemet och MY Renault-appen, som erbjuder drivrutiner, en rad applikationer och tjänster som är utformade för att följa föraren under hela sin dagliga verksamhet. På en smartphone innehåller MY Renault-applikationen en mängd användbara tjänster för att hantera bilen på distans: kontrollera batterinivå och laddningsstatus, planera laddning, starta eller planera A/C så att det är förberedd innan man ska köra utan att påverka räckvidden samt att hitta laddnings-ställen på en karta.

Vägval och ruttplanering ingår i MY Renault som sammanställer en resväg som anger de mest lämpliga laddpunkterna och för bokning av laddningsstopp samt anger total körtid.

Renault EASY LINKs anslutna navigering gör det möjligt att snabbt och enkelt se den karta som visas på multimediaskärmen i bilen. De närmaste laddstationerna och tillgängligheten vid varje laddställe är tydligt angivna. Kartan har också med trafikinformation i realtid från TomTom och nya funktioner, till exempel Google Search för adresser.

EASY LINK kartor uppdateras regelbundet, automatiskt via funktionen "Map Auto Update".

På 10”-skärmen visas kartan tillsammans med ekomätaren, som ger information om prestanda för regenerativ bromsning och uppmuntrar föraren att optimera fordonets autonomi med miljövänlig körning. Föraren kan välja layout på multimediaskärmen så att inställningar passar varje persons användningsområde.

De anslutna tjänsterna i MY Renault-appen på en smartphone och Renault EASY LINK-systemet i Nya ZOE, har utformats som dagliga verktyg för föraren, under och efter varje resa.
49.5°
0

Renault presenterar ny Zoe

Kommer nu 39 mil på en laddning

Jay Y. Lee får krypa in i kurran igen
Samsung-arvinge slipper inte fängelsestraff

Samsung-arvingen Jay Y. Lee dömdes idag till ett 2,5 år långt fängelsestraff. Detta efter att en domstol i Sydkorea ansett att han varit inblandad i en mutskandal där även Sydkoreas före detta president Park Geun-Hye var inblandad. Park Geun-Hye har tidigare dömts till 20 års fängelse för sin inblandning i härvan. Jay Y. Lee greps och dömdes till fem års fängelse 2017 men fick sitt straff förkortat året efter och släpptes då från fängelset. Detta överklagades dock av Sydkoreas högsta domstol som beordrade en ny rättegång förra året och nu döms alltså Lee återigen till fängelse. Medan Lee sitter i fängelse kommer han inte att få fatta några större beslut gällande Samsung-koncernen, Sydkoreas i särklass största företagsgrupp. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ethan Hawke blir skurk i Moon Knight-serien
Oklart vilken skurk, dock

I mars väntas Disney+-serien Moon Knight börja spelas in och enligt rykte kommer Oscar Isaac, känd som bland annat Poe i den senaste Star Wars-trilogin, spela den titulära hjälten. Och för att superhjälteserien ska vara intressant så behövs det givetvis en ordentlig skurk och enligt Hollywood Reporter är det Ethan Hawke som kommer spela Moon Knights nemesis. Vilken skurk Moon Knight-skurk Hawke kommer spela är för tillfället okänt. I Moon Knight-serietidningarna är det Bushman som är den stora skurken och möjligtvis kommer vi i alla fall få en variant av skurken i den kommande serien. När Moon Knight har premiär är för tillfället okänt, men om inspelningarna drar igång i mars så lär inte serien släppas förrän nästa år som tidigast. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Sono Motors visar uppdaterad version av Sion
Ska vara nästan produktionsklar nu

Precis innan det blev nytt år stod det klart att Sono Motors fått en stor säck med pengar för att kunna förverkliga den delvis solcellsdrivna elbilen Sion. Nu under den digitala upplaga av CES-mässan visar man upp en uppdaterad version av bilen och så här ser den ut. Det här är fortfarande en prototyp men som ska ha mycket av det som den produktionsklara bilen kommer att få. Det som skiljer sig från det vi har sett tidigare är bland annat att solpanelerna är bättre integrerade i karossen och inte längre sticker ut så mycket visuellt. Panelerna ska kunna ge upp till 3,5 mil extra räckvidd per dag. Batteripacket är på 35 kWh och det ska räcka för att kunna ta sig 25,5 mil. Man ska kunna snabbladda med upp till 50 kW och laddaren ombord är på 11 kW. Elmotorn är på 163 hästar och 270 newtonmeter. Insidan ska även ha fått ett nytt infotainmentsystem och ett omarbetat digitalt instrumentkluster. Mossan på instrumentpanelen är kvar sedan tidigare och den ska hjälpa till att reglera fuktigheten och filtrera luften. Tillverkningen ska dra igång i NEVS gamla fabriker i Trollhättan någon gång under nästa år. På prislappen står det 25.500 euro. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

NASA:s motortest av SLS misslyckades
Oklart om raketen kommer iväg till rymden i höst

Igår var det dags för NASA att testa sin framtida jätteraket Space Launch System (SLS) med samtliga av raketens fyra motorer för första gången. Initialt såg det hela ut att fungera som det skulle men efter 67 sekunder avslutade testet, ett test som var tänkt att pågå i åtta minuter. Anledningen till att testet avbröts i förtid ska ha berott på att ett fel upptäckts på en av de fyra motorerna uppgav NASA redan 50 sekunder in i testet. Exakt vad som hände ska nu NASA utreda tillsammans med Aerojet Rocketdyne som tillverkat motorerna till SLS. Här ovanför kan ni kolla in hur det avbrutna testet såg ut. Tanken är att SLS bland annat användas för NASA:s kommande månuppdrag Artemis. Det är planerat att SLS skulle användas för ett månuppdrag som är tänkt att skjutas upp dit i november men om så nu faktiskt blir fallet är högst oklart. NASA presenterade planerna på att bygga SLS 2011 och 2014 påbörjades utvecklingen av raketen. Då var tanken att den skulle vara redo att bege sig till rymden 2018 men efter massvis av förseningarna har detta flyttats fram ett antal gånger. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kommer Apples hitta-funktion till tredjepart
Hitta andra prylar än Apples

Det som startade som Find my iPhone har i dag blivit en funktion där man kan hitta det mesta från Apple, som datorer och hörlurar(typ). Men framtiden verkar vara lite mer öppen för andra saker än Apples egna i appen. Om man skriver in findmy://items i Safari på iOS så får man upp en ny grej där man helt enkelt kan hitta föremål, om man nu har några. För det finns typ inga ännu. Belkin lanserade i förra veckan ett par lurar som ska ha stöd för den nya funktionen och vi får hoppas att fler än dem lägger till stöd för detta snart. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Netgear presenterar Nighthawk RAXE500 Tri-band
En av de första routrarna med WiFi 6E

Netgear levererade lite nätverksnyheter i samband med CES 2021 och den här gången blev det bland annat ett tillskott i gamingrouterfamiljen Nighthawk. Nighthawk RAXE500 Tri-band heter det senaste tillskottet och enheten kommer vara bland de första routrarna på marknaden som använder nya wifi-standarden WiFi 6E. Kort sagt utnyttjar nya wifi-standarden 6GHz-nätet för att inte bara erbjuda hastigheter på upp till 10,8Gbps, utan ger användare ett helt nytt wifi-band att utnyttja, vilket betyder mindre belastning. Utöver WiFi 6E-stöd kommer RAXE500 med en ordentlig fyrkärnig processor på 1,8Ghz, 12-streams tri-band wifi med fyra strömmar vardera på de tillgängliga banden, Multi-gig ethernet på 2,5Gbps in och 5Gb-ethernet ut. Netgear Nighthawk RAXE500 Tri-band kommer börja säljas senare under 2021, men vad den kommer kosta i Sverige är för tillfället okänt. I USA kommer dock priset ligga på 599 dollar, så räkna med att prislappen kommer bli förhållandevis hög. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

NASA säger hejdå till sin mullvad
Nu är det slutborrat på Mars

NASA meddelade i slutet av förra veckan att man nu ger upp försöken att borra hål i Mars yta, något man planerat att göra för att bland annat mäta planetens temperaturen några meter under ytan på planeten. NASA i har i nästan två års tid låtit Mars-landaren InSight använda sitt instrument Heat Flow and Physical Properties Package (HP3) för att borra ett upp till tre till fem meter djupt hål för att där mäta temperaturen. Tyvärr verkar Mars geologi ha erbjudit mer motstånd än vad NASA hade räknat med. Att efter ha gjort några fruktlösa försök att nå det önskade djupet under de två senaste åren så meddelar NASA nu alltså att att HP3, även kallad "mullvaden", tas ur drift. Tilman Spohn på tyska Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) som utvecklat HP3 åt NASA säger i en kommentar: "We’ve given it everything we’ve got, but Mars and our heroic mole remain incompatible. Fortunately, we’ve learned a lot that will benefit future missions that attempt to dig into the subsurface." InSights är dock försedda med andra instrument än HP3 och dessa fungerar fortsatt som de ska. Det rapporteras bland annat att farkostens seismometer nu har registrerat nästan 500 så kallade marsbävningar sedan InSight landade på Mars i november 2018. Även InSights väderstation fungerar som den ska. Enligt den var det i tisdags förra veckan -8 grader som varmast medan temperaturen sjönk till -49 grader när det blev som kallast vid Elysium Planitia där InSight står stationerad. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spyker i konkurs
Affären med ryssarna gick inte igenom

Så sent som i augusti förra året skrev vi att Spyker Cars skulle göra en liten comeback i år med nya modeller. Men nu nås vi av beskedet att man ansöker om konkurs istället. Det är dock inte första gången det händer. 2014 begärdes företaget i konkurs men lyckades då upphäva detta beslut. Snacket i höstas var att den ryska oligarken Boris Rotenberg och hans affärspartner Michail Pessis skulle gå in med pengar i företaget. Nu ska denna affären inte ha genomförts och därför finns det helt enkelt inte pengar för att gå vidare. Det tvingade grundaren Victor Muller att i fredags lämna in en konkursansökan. Victor ser ändå ljust på framtiden och har hopp om att rädda sitt företag. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Virgin Orbits raket har tagit sig till rymden för första gången
Har satt nio satelliter i omloppsbana runt jorden

Igår lyckades Virgin Orbit för första gången skjuta upp sin raket Launcher One till rymden, något som man gjorde genom att släppa raketen från det specialbyggda flygplanet Cosmic Girl. Virgin Galactic och Virgin Orbit har arbetat i över fem år på att utveckla ett system där man skjuter upp raketer med tillhörande satelliter från flygplan. Efter ett misslyckat försök i maj förra året ser det nu ut som man lyckat med detta då man igår sköt upp Launcher One från den ombyggda Boeing 747:an Cosmic Girl. Fördelen med att skjuta upp raketer till rymden från flygplan jämfört med att skjuta upp dem från marken är bland annat att man kan använda mindre raketer och bränsle vilket gör satellituppskjutningarna billigare. Under gårdagens uppskjutning hade Launcher One med sig nio minde CubeSat-satelliter från NASA. På Twitter säger Virgin Orbit att dessa nu satts i omloppsbana runt jorden. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Star Wars: Battlefront 2-servrarna har det kämpigt
Efter spelet började delas ut gratis hos Epic Games

Star Wars: Battlefront 2 släpptes 2017 och den senaste tiden har det varit de mest hängivna spelarna som hoppat in och pangat mot varandra. I veckan släpptes dock spelet gratis på Epic Games Store och då gratis är väldigt, väldigt gott så det inte helt oväntat en och annan som tog del av gratiserbjudandet. Vågen av nya spelare till spelet är förstås trevlig för alla inblandade, men spelets servrar verkade inte riktigt vara redo för att ta emot spelarna. Spelare rapporterade om serverstrul, mer specifikt Error Message 623 och 918, och EA var rätt snabba på bollen för att styra upp det hela och skala upp servertillgången. Trots att EA gjort detta upplevde spelare serverstrul under helgen, men det mesta ska nu vara löst för de som vill lira. Star Wars: Battlefront 2 - Celebration Edition till PC kommer för övrigt vara gratis att lägga vantarna på fram till 17:00 på torsdag. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Apple ryktas ha Macbook Pro med ny design på gång
Med MagSafe men utan TouchBar

Den senaste veckan har det kommit en hel del rykten om nya Apple-produkter och ett av dem säger att Apple har en MacBook Pro med helt ny design på gång. Enligt analytikern Ming-Chi Kuo så kommer Apples kommande MacBook Pro att få en lite mer kantig design som kanske mer kan likna iPhone 12:s design än den nuvarande MacBook Pro-designen. Förutom det så uppger han att navigationsskärmen Touch Bar kommer att försvinna och att Apple kommer att återinföra MagSafe-laddning på MacBook Pro. Huruvida det handlar om den klassiska MagSafe-varianten som fanns på Apples laptops tidigare eller om det kan komma att handla om en trådlös variant a la iPhone 12 finns det dock inga uppgifter om. Den nya MacBook Pro-modellen sägs även förses med lite fler olika portar vilket skulle betyda att användaren inte blev så beroende av donglar eller separata hubbar för att koppla in tillbehör till datorn som är fallet idag. Enligt Kuo så handlar det om två MacBook Pro-modeller med den nya designen, en med en 14 tum stor skärm och en med en 16 tum stor skärm, och att dessa kan komma att presenteras någon gång under tredje kvartalet i år. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Verge sammanfattar CES 2021
En lite annorlunda techmässa i år

CES 2021 är över för i år och kördes som känt inte som vanligt. I stället för att samla techmedia från hela världen till mässhallarna i Las Vegas Convention Center fick vi ta del av nyheterna från våra hem och kontor. Trots att man inte fick traska runt och pilla på alla nyheter företagen presenterade gjorde företagen ett bra jobb med att presentera en hel del intressanta nyheter. The Verge har släppt en video där Dieter Bohn pratar om de stora nyheterna från mässan, och kort sagt är det en hel del TV, processornyheter, massvis med datorer och lite annat smått och gott. Vi har en liten backlog med CES-relaterade grejer som kommer skrivas under veckan, så mer roligheter är på g! Och vill ni kika på de största nyheterna som dök upp under CES, så kan ni klicka på #ces2021-taggen nere i högra hörnet på artikeln för att få upp allt vi skrivit om mässans utbud. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Dungeons and Dragons ska bli tv-serie
Med skaparen av John Wick som manusförfattare

Hollywood Reporter skriver att det är ny tv-serie på gång som kommer att baseras på det klassiska rollspelet Dungeons and Dragons. Enligt Hollywoods Reporter kommer det hela att utvecklas av House of Cards-skaparen Beau Willimon och han har tagit Derek Kolstad, skaparen av John Wick, till hjälp för att skriva manus till serien. Förutom det så finns det än så länge inte särskilt mycket uppgifter om det kommande fantasyprojektet. Det har gjorts både film och tv-serie av Dungeons and Dragons tidigare och snart kommer det även en ny film på gång baserad på spelet. Senast vi hörde någonting om den så skulle den ha premiär i maj 2022. Tumnagel
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Har företag planerade förfallodagar på sina produkter?
Our Changing Climate kollar in

Charlie, från YouTube-kanalen Our Changing Climate, pratar här om hur vissa företag verkar ha planerade förfallodagar på sina produkter vilket, enligt honom, gör det svårt att vara miljövänlig. Enligt klippet är normen som sådan för många företag att saker ska gå sönder inom en viss en tid. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Galaxy Quest 2 kan fortfarande bli av
Har tydligen ett fantastiskt manus

Galaxy Quest är en riktigt bra rulle och en uppföljare är något fans länge har längtat efter. Det var en uppföljare i form av en serie sades vara på gång från Amazon men slopads när Alan Rickman gick bort 2016. Men enligt skådespelaren Tim Allen, som spelade Jason Nesmith i filmen, är hoppet fortfarande vid liv då denna potentiella uppföljare redan har, enligt honom ett fantastiskt manus. Kruxet med manuset dock är att karaktären som Alan Rickman spelade hade en stor roll. Men Tim är optimistisk att det kan skrivas om en aning så det anpassas till situationen. "It’s a fabulous script. But it had a hiccup because the wonderful Alan Rickman passed. So it all got very sad and dark because [the script] was all about [Lazarus] and Taggart. It was all about their story. It doesn’t mean they can’t reboot the idea, and the underlying story was hysterical and fun." Om det här nu blir verklighet eller ej återstår så klart att se men om Bill & Ted kan få en en ny film till slut så borde väl även Galaxy Quest kunna komma loss förr eller senare. Tumnagel
42.7°
+
Frode Wikesjö
0

Digital Foundry kollar in DOOM Eternal på Switch
Imponerande port tydligen

John Linneman från Digital Foundry gör här en ordentlig djupdykning i Switch-versionen av DOOM Eternal. Denna version har utvecklats av Panic Button och är, enligt Digital Foundry, den mest ambitiösa portningen av idTech till Switch hitintills. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Hamster utforskar Portal-bana
Men finns det tårta?

Klipp där någon byggt upp en liten labyrinth med Portal-tema för sin hamster. Tumnagel
47.8°
+
Frode Wikesjö
0

Pilotavsnittet för The Last of Us har fått en regissör
Kantemir Balagov heter han

I dag stod det klart att den ryska regissören Kantemir Balagov kommer regissera pilotavsnittet för HBO-serien The Last of Us som då är baserat på spelet med samma namn. Kantemir är nog mest känd för filmen Beanpole från 2019 (trailer nedan) och har generellt en visuell stil som säkert kommer passa serien väldigt bra. Något premiärdatum för serien finns inte ännu. Tumnagel
40.2°
+
Frode Wikesjö
0

Ben & Jerry släpper efterrätter för hundar
Klart att de också ska få!

Glassmakarna Ben & Jerry verkar inte bara gilla människor utan även hundar. Därför har man skapat två olika smaker som båda passar för hundar. Även om alla hundar inte är laktosintoleranta så är det inte så bra för dem med mjölkprodukter, så hundglassarna är gjorda på andra saker men de verkar goda ändå. För hundar alltså. Tumnagel
-35kg
+
Roger Åberg

Ny singel från Markus Krunegård
Sentimental Attack

I maj släpper Markus Krunegård det nya albumet TUTTI FRUTTI – Från lokalen under sushin. Med på plattan finns bland annat låten Sentimental Attack som nu släpps som singel. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Första numret av Batman såld för 2,2 miljoner dollar
Fint exemplar

Ett väldigt fint nummer av första numret av serietidningen Batman har nu sålts. Prislappen blev rätt saftig och landade på 2,22 miljoner dollar vilket motsvarar cirka 18,5 miljoner svenska kronor. Inget man lägger på dasset med andra ord. Tidningen är inte bara det första numret av en serietidning utan första numret av en serietidning som inte bara introducerade Läderlappen och Robin utan också Jokern och Catwoman (som kallades för Cat i det här numret). Numret räknas som en av de fem viktigaste serietidningarna någonsin. Just det här exemplaret är i ypperligt skick, vilket tydligen är lite extra ovanligt av just det här numret eftersom både fram och baksida har stora gula ytor som inte åldras väl om man inte tar hand om tidningen. Tumnagel
100kg
+
Roger Åberg

Hultsfredsfestivalen blir dokumentärfilm
Släpps kanske 2022

Filmaren Hans-Erik Therus ska göra en dokumentärfilm om Hultsfredsfestivalen som kommer att sändas på SVT. Den ska skildra festivalens historia och mycket av det som hände mellan åren 1986 och 2012. Dokumentären väntas bli runt 70 minuter lång och dyka upp någon gång 2022. Ovan har ni fyra timmar Hultsfredsfestivalen 1999. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

En traditionell kruka för kimchi blir till
Gediget hantverk

Jin-Gyu lärde sig konsten att skapa onggi-krukor av sina föräldrar. Idag är han en av runt 20 stycken människor i Sydkorea som är certifierad att återskapa dessa anrika kimchi-grytor vi ser i klippet här. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green

Waldo's People - U Drive Me Crazy
Fredagsklassikern

Fredag igen och denna vecka drar vi till med en klassiker från den finska gruppen Waldox27s People. Vi snackar om låten U Drive Me Crazy från 1998 som undertecknad lyssnat oerhört mycket på i mina dagar. Den enda låten från gruppen som är något att hänga i granen enligt mig. Är även med på soundtracket till filmen Fucking Åmål. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Skejta på dagen, kocka på natten
Så ser Sams liv ut

Sam Narvaez växte upp på den lilla ön Key Largo utanför Florida och där har hon skejtat sedan hon var liten. På dagarna kör hon bräda men på kvällarna och nätterna står hon i köket och kockar. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Ny singel från Foo Fighters
Lyssna på Waiting On A War

Den 5 februari släpper Foo Fighters det nya albumet Medicine At Midnight. Med på plattan finns bland annat singeln Waiting On A War som ni kan lyssna på här. x27Waiting On A Warx27 out now. ??Listen here: https://t.co/9uyPXIqYBd#MedicineAtMidnight pic.twitter.com/cVBn4H5oMW— Foo Fighters (@foofighters) January 14, 2021 Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Ny säsong av Arlas Matkanalen
Kändisar lagar mat

På YouTube kör Arla något som de kallar för Matkanalen som är ett program där olika kändisar bjuds in för att laga lite mat tillsammans med någon av de fyra stycken kockarna Klara Lind, Nisse Hallberg, Frida Lund och Filip Poon. Idag är det premiär för säsong fyra och i det första programmet gästar Philippe Cohen. Övriga som kommer att vara med i år är Siri Barje, Sebastian Pettersson, Tan By Klara, Jonas Fagerström, Ludwiq Tjörnemo, Klas Eriksson, Jacob Lamb, Clara Henry och Zeinas kitchen. Tumnagel
65kg
+
Bobby Green

Fler nyheter i Burtons Mine77-kollektion
Massa saker för dig som gillar snö

Burton Snowboards presenterar nu fler nyheter i kollektionen Mine77. Den innehåller nya brädor, jackor, överdragsbyxor och accessoarer. Det finns även ett par lädervantar och ett par boots i mocka. Materialet i grejerna är Gore-Tex och Topo som är ett material som är extremt stretchigt. Allt finns att köpa nu och du hittar kollektionen på länken nedan. Tumnagel
75kg
+
Bobby Green

OLW öppnar snacksbutik
Och släpper årets första produkter

OLW har nu öppnat en butik helt dedikerad till snacks och givetvis heter den Snacksbutiken. Butiken ligger i Filipstad där OLW har tillverkat sina snacks sedan 1967. Här ska man förutom att kunna handla snacks även lära sig om produkternas historia. Man presenterar även årets nyheter som ska finnas ute i butik från och med nästa vecka och dessa är OLW super cheez jalapeño, OLW Linschips Ost & jalapeño, OLW Big Cuts Havssalt & Svartpeppar och OLW Linschips Sourcream & Onion (nu veganskt recept). Tumnagel
149kg
+
Bobby Green

Xyla byggde sig en RGB-kajak
Lysande!

Har man mycket tålamod och energi kan man som Xyla Foxlin bygga sig en egen kajak som lyser på ett häftigt sätt. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green