m
Renault presenterar ny Zoe

Renault presenterar ny Zoe
Kommer nu 39 mil på en laddning

Bil / Renault

Renault rullar nu ut tredje generationen av elbilen Zoe. Den har fått ett större batteripack på 52 kWh och tar sig nu 39 mil enligt WLTP-cykeln på en laddning. Dessutom får den likströmsladdning som gör att du kan snabbladda upp till 50 kW. Modellen har fått en ny motor som man kallar för R135. Den är på 100 kW (135 hästar) och har ett bättre vrid än tidigare, 225 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på under tio sekunder och toppfarten anges till 140 km/h. Det finns ett nytt körläge som kallas för B-Mode som förstärker "motorbromsen" när man släpper gasen, så att man slipper använda bromspedalen lika mycket. Det går fortfarande att få nya Zoe med den gamla motorn som heter R110.

När nya Zoe lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Renault presenterar ny Zoe
Visa
Pressmeddelande
Nya Renault ZOE med längre räckvidd och mer prestanda

Nya ZOE kommer nu med mer prestanda än någonsin, vilket till stor del kan tillskrivas ökningen av kraft och räckvidd. ZOE’s uttrycksfulla design ger bilen ännu mer karaktär. Nya ZOE erbjuder ett brett spektra av högteknologisk utrustning som förhöjer både körkomforten och livet ombord.

Lanseringen av tredje generation av flaggskeppet i Renaults elbilsprogram är en avgörande milstolpe i Renaults strategi för en storskalig elbilsutveckling. Sju år efter lanseringen av Europas mest sålda city-elbil tar Nya ZOE nästa kliv i utvecklingen. Tredje generationen erbjuder en ökad mångsidighet, förbättrad kvalitet och ny teknik. Redan från instegsnivån är modellen fullmatad med den senaste tekniken samtidigt som dess attraktiva prissättning bibehålls.

Utvändigt är utvecklingen uppenbar. Nya ZOE visar upp sin personlighet utan att försaka sin nya fräscha design. Invändigt har kupén revolutionerats men en komplett omarbetad instrumentpanel för ökad komfort. På det tekniska planet utmärker sig Nya ZOE genom sin ökade räckvidd som är möjlig tack vare ett 52 kWh batteri. Räckvidden är upp till 390 km enligt WLTP* och Nya ZOE erbjuder fler laddningsmöjligheter tack vare introduktionen av likströmsladdning (DC). Körglädjen är också förbättrad tack vare den nya 100 kW-motorn.

Slutligen är Nya ZOE utrustad med en mängd innovativa funktioner och uppkopplade Renault EASY CONNECT-tjänster. Förarstödssystem, en 10” display, Renaults EASY LINK multimediaystem och ett nytt körläge för stadskörning – innovationerna som alla syftar till att göra vardagskörningen enklare och mer njutbar.

Som pionjär och ledare inom elektrisk mobilitet i Europa har Renault omatchad erfarenhet och kunskap om denna snabbt växande marknad. Nya ZOE är beviset på detta kunnande.

*)WLTP räckvidd (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure, standardcykel: 57% stadskörning, 25% tätortskörning, 18% motorvägskörning) för ZOE Life. Homologeringsgodkännandet förväntas inom kort.

Nästan ett årtionde har passerat sedan ZOE Z.E. konceptet presenterades i slutet av 2009. Under den här tiden har Renault etablerat sig som pionjärer och ledare inom elektrisk mobilitet – mycket tack vare framgångarna med flaggskeppet ZOE.

Närmare 150,000 registreringar i slutet av maj 2019. ZOE försäljningen har stadigt ökat sedan lanseringen. Den samlade försäljningen för ZOE till det mest frekventa elfordonet på Europas vägar.
18,2 % marknadsandel i Europa 2018. Med nästan 40.000 nyregistreringar står ZOE för omkring en av fem sålda elbilar på kontinenten. Det är den mest sålda elbilen i Tyskland, Spanien och Frankrike (andra plats i Sverige 2018). På hemmamarknaden Frankrike nåddes en marknadsandel på 54,9% under fjolåret.
Fler än 60 utmärkelser i Europa. ZOE är regelbundet hyllad i media sedan lanseringen 2014. Bland annat togs titeln “bästa elbil under 30.000 £” som utnämndes av engelska What Car?. ZOE’s ständiga vidareutveckling har gjort modellen ständigt aktuell.
Mer än 4 miljarder km. Renaults flaggskepp inom elfordonsprogrammet har färdats en distans motsvarande 10,400 resor mellan jorden och månen, utan att släppa ut ett endaste gram CO2 från motorn.
En miljard Euro. I juni 2018 tillkännagav Renault en investeringsplan som säkerställer Frankrikes position expert-centrum för elbilar inom Alliansen.2022 räknar man ha nått en fördubbling av produktionstakten vid Flinsfabriken i närheten av Paris.
Mer än 40 000 människor arbetar på Renault som dagligen är involverade i ZOE projektet. Detta omfattar alla led från återförsäljarnätverket och ingenjörer till produktionslinan.
September 27, 2012. Renault skapar rubriker på Paris Motor Show när ZOE lanseras officiellt. Ett par månader tidigare visades ZOE’s dynamiska linjer och inbjudande interiör upp för första gången på bilsalongen i Geneve.
December 11, 2014. En ny motor avtäcks. Motorn är helt och hållet utvecklad och tillverkad av Renault i Frankrike. Under våren 2015 förbättras effektiviteten ytterligare vilket ger ZOE en räckviddsökning på 30 km utan att göra avkall på prestandan.
November 30, 2016. Generation två av ZOE lanseras. Tack vare Z.E. 40 batteriet fördubblas räckvidden mot ursprungsmodellen. Erbjudandet omfattar även uppkopplade tjänster som tagits fram för att förenkla ruttplanering samt laddning.
Februari 19, 2018. Tack vare den nya R110 motorn kapas accelerationstiden från 80-120 km/h med två sekunder. Prestandaökningen ger föraren mer körglädje och trygghet vid omkörningar eller motorvägspåfarter.
Mars 21, 2019. Renault lanserar de första prototypen ZOE som är utrustade med reversibel laddning i Nederländerna. Detta fullskaleexperiment befäster ankomsten av tvåvägsladdning som kommer ge elbilen en ökad roll i framtidens energiöverföringsrörelse.
Juni 17, 2019. Renault avslöjar den tredje generationen ZOE med ökad körglädje, förbättrad komfort och ännu större flexibilitet.

DESIGN

Nya ZOE har nått en milstolpe i sin design-resa och fått en djärvare design. De mjuka linjerna hos förra generationen har fått en tydligare karaktär som får bilen att bli ännu synligare på vägen, samtidigt som innerutrymmena förbättras. I fronten leder de nya omdesignade konturerna på motorhuven till den stora diamanten som döljer laddningsuttaget. Den nya stötfångaren som omfattar krominlägg i grillen och runt dimljusen förstärker den nedre sektionen av fronten. De C-formade strålkastarna, en design som pryder alla nya Renaultfordon, använder 100% LED-teknik. Ljussignaturen ger bilen ett expressivt uttryck. Trots oförändrade mått ökar ZOE sin närvaro. ZOE är självsäker och bär upp sitt elektriska ursprung med stolthet. Den blåa inramningen runt Renault diamanten påminner betraktaren om dess elektriska identitet.

Renaults designers har lagt stor vikt på interiörens kvalitet, finish och användarvänlighet. Nya ZOE får bland annat ett nytt förarkluster på 10” som är tillgängligt redan från instegs-versionen. Instrumentpanelens mjuka och beröringsvänliga material har en matt yta som bidrar till en chic och mysig interiör.

Nedanför Renaults EASY LINK multimediaskärm är den komplett omarbetade mittkonsolen som omfattar tekniska innovationer specifikt utvecklade för Nya ZOE: en elektronisk växelväljare, automatisk parkeringsbroms, induktionsladdning mm.

“Dynamisk och precis, Nya ZOE’s design framhäver bilensprestanda och dess högteknologiska utrustning. En förändring hängiven användarupplevelsen.”

Agneta Dahlgren, Director of Electric Vehicle Design

EXTERIÖR DESIGN

Motorhuven på Nya ZOE har skulpterats om med veck som förenas i mitten av fronten. Den relativt korta huven som omarbetats bidrar starkt till bilens dynamiska utstrålning. Med en struktur som utgörs av noggranna former kompletterar den de övriga förändringarna som gjorts på bilens front för att skapa ett ännu distinktare utseende.


Hela modellprogrammet är utrustad med LED-teknik till 100%. Strålkastarna formas i C-formen som blivit ett signum för Renaults modeller. De nya strålkastarna ger ett ännu djärvare utseende samtidigt som ljusbilden ger föraren avsevärt bättre sikt vid mörker-körning.

Den främre stötfångaren har omarbetats helt och dimljusen får en elegant krominfattning.

Kylargrillen och varselljusen är också krominfattade. I samma stil ringas namnet ”ZOE” in.
LED-dimljusen bidrar till den totala förbättringen av ljusen. Sido-ventilerna, vars syfte är att förbättra luftflödet, tillsammans med stötfångardesignen ger bilen en visuell bredd. Fronten som är balanserad över hjulen illustrerar tydligt ZOEs dynamiska egenskaper.

Renault diamanten, inringad i blått, döljer som tidigare laddningsuttaget.

Logotypen är i “hologram stil”, vilket skänker ytan ett djup. Bakom diamanten återfinns laddningsuttaget som rymmer en typ-2 kontakt men även en kontakt för DC-laddning med upp till 50 kW. Nya ZOE bjuder på ännu fler laddningsmöjligheter än tidigare.


Bakljusen utgörs till 100% av LED-lampor för ökad synlighet. Ljusen som belyser bakluckan förstärker också intrycket av bilens bredd. De horisontella signaturstrålarna är röda för ökad synlighet. Tack vare dynamisk belysning sveper körriktningsvisarna från mitten ut.
Även körriktningsvisarna integrerade i backspeglarna är av LED-typ

Blå “Celadon”, röd “Passion”, vit “Quartz” är de nya färgerna som introduceras för Nya ZOE.

Dessa toner passar perfekt till den här helt eldrivna bilens personlighet. Nya ZOE finns i totalt 9 olika lackfärger som kan kompletteras med urvalet av olika fälgdesigner.


Nya ZOE får förbättrade accelerations- och bromsegenskaper. Nya ZOE är utrustad med skivbromsar runtom samt 5 olika nya fälgdesigner. Fälgarna finns i dimensionerna 15”, 16” och 17” och förstärker bilens moderna design.

INTERIÖR DESIGN

Nya ZOE är utrustad med ett 10” stort förarkluster redan från instegsversionen. Detta ger ZOE en funktionalitet och upplösning som är enastående i segmentet. Displayen visar de huvudsakliga förarstödsystemen samt samtliga inställningar som är direkt relaterade till körning på el som exempelvis ”Eco-metern” som uppmanar till eco-körning. Är bilen även utrustad med navigation visas GPS instruktioner direkt i förarklustret. Layout och belysning av förarklustret kan konfigureras av förare. De olika grafiska perspektiven som är valbara skapar en känsla av rymd och hjälper föraren fokusera. Den 9.3” stora pekskärmen sträcker sig längs mittkonsolen och ger tillgång till navigations- och underhållningstjänsterna. Pekskärmen styr bilens huvudsakliga inställningar som t.ex. förarstödssystemen och personifieringen av den 10” stora förarklustret.

Renault EASY LINK systemet har förbättrats med funktioner utvecklade enkom för elbilar som exempelvis realtidsvisning av laddplatser. Det är även möjligt att ansluta sin Smart phone tack vare smartphonespegling via Apple CarPlay och Android Auto.


Den komplett omarbetade instrumentpanelen tillverkas i ett nytt mjukt och följsamt high-end material. I mitten skapar det horisontella bandet en varm och bekväm atmosfär. Från layout och materialval till hur de olika skärmarna har integrerats – allt är gjort i syfte att öka kvaliteten på finishen. Renault använder en traditionell tillverkningsprocess från kemiska förvandlingar eller ”smältning”. Garnet till klädseltyget är tillverkat från restmaterial av uttjänta säkerhetsbälten samt plastskräp (PET). Detta är första gången den här typen av återvunnet garn används inom fordonsbranschen. Utvinningen och tillverkningen följer principerna för cirkulär ekonomi och reducerar relaterade CO2 utsläpp med över 60%.


Den förhöjda mittkonsolen har försetts med en ny växelspak. Ovanför lädret pryder en kromad spak som dekorerats med Z.E.-logotypen den förhöjda mittkonsolen. Med ett tryck växlar föraren mellan olika körlägen som exempelvis det nya ”stadskörningsläget”.

Den automatiska handbromsen förenklar körningen oavsett utrustningsnivå. Dessutom skapar lösningen ytterligare utrymme runt mittkonsolen där annars handbromsspaken tar upp värdefull förvaringsplats.

Med en enkel knapptryckning startar fordonet tack vare Renaults handsfree nyckelkort. Med en infattning i polerad krom och blå belysning understryker “Start”-knappen bilens elektriska identitet. Detaljnivån blir tydlig redan när föraren närmar sig bilen och Nya ZOE välkomnar föraren med en ljussekvens, fäller ut speglarna och låser upp dörrarna.

Dubbelt så mycket förvaring i mottkonsolen.Två mugghållare nedanför E-shifter spaken rymmer thermosar och flaskor. Smart phone-facket erbjuder induktionsladdning (tillval).

Med induktionsladdningen är det lätt att ladda sin smart phone. Telefon-facket i mittkonsolen är kompatibelt med de flesta smart phones som tillåter induktionsladdning.

Centralt placerade reglage för optimerad komfort. Reglagen är omedelbart synliga tack vare den polerade krominfattningen som även återfinns kring ventilationsgallren.

Den särskilda vindrutan dämpar ljud som kommer utifrån och tillsammans med den tysta elmotorn blir färden ännu behagligare.

I baksätet har passagerarna tillgång till två USB-uttag. Uttagen kan användas för att ladda en telefon, pekplatta, eller bärbar spelkonsol under resans gång. De bakre uttagen kompletterar de främre två USB-uttagen.

I dörrsidan återfinns kontrollpanelen som styr fönsterhissar samt de elinfällbara backspeglarna.

Precis som ytterbelysningen är även innerbelysning till 100% LED-baserad.

Takbelysningen ger generöst med ljust när extra belysning behövs i kupén.




RÄCKVIDD OCH LADDNING

Z.E. 50 batteriet i nya ZOE ökar räckvidden till 390 km enligt WLTP*. Batteriet kan nu också snabbladdas med likström (DC) utöver möjligheten till växelströmsladdning (AC) i hemmet eller på gatan. Renaults arbete med att fortsätta utveckla prestandabatterier slutade inte med introduktionen av förra generationens Z.E. 40 batteri. Nya ZOE är utrustad med ett 52 kWh batteri, Z.E. 50, som ger en räckvidd på upp till 390 km enligt WLTP*. Därmed har räckvidden ökat med över 20%. Trots ökningen av räckvidden är batteriets storlek oförändrad och således har inte fordonets innerutrymmen påverkats negativt. Z.E. 50 batteriet har även fördelen att batteriet kan leverera en högre spänning vilket bidrar till den nya R135-motorns fina prestanda.

Nya ZOE är den mest mångsidiga och tillgängliga elbilen när det kommer till laddning. Med sin 22 kW-laddningsteknik har ZOE varit den modell som kunnat ladda snabbat på flest publika laddningsplatserna. Nya ZOE kompletteras nu med snabbladdning upp till 50 kW på laddningsplatser som erbjuder likströmsladdning (DC). Likströmsladdningen är särskilt lämplig för längre resor, exempelvis längs en motorväg. Nya ZOE är den enda kostnadseffektiva elbilen som erbjuder både AC-laddning upp till 22 kW och DC-laddning upp till 50 kW.

Med hjälp av skräddarsydda uppkopplade tjänster i MY Renault-appen är det alltid enkelt att hitta den typen av laddningsplats som efterfrågas – hemma, på jobbet, på allmänna platser eller längs motorvägen.

WLTP räckvidd (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure, standardcykel: 57% stadskörning, 25% tätortskörning, 18% motorvägskörning) för ZOE Life. Homologeringsgodkännandet förväntas inom kort.
Vid lanseringen under slutet av 2012 erbjöd ZOE en räckvidd på 150 km vid verklig körning tack vare sitt 22 kWh batteri. Räckvidden översteg med råge den genomsnittliga sträckan för daglig körning inom Europa. När generation två av ZOE lanserades under 2016 utökades modellprogrammet med Z.E. 40 batteriet vars 41 kWh gav en fördubbling av räckvidden till 300 km under verklig körning. På den tiden fokuserade forskningen kring de kemiska aspektarna av lithium-jontekniken för att öka batteriets densitet. Med Nya ZOE låg ingenjörernas fokus på den elektroniska arkitekturen av batteriet och de olika aspekterna av batteriets design. Batteriet har en kapacitet på 52 kWh utan att kräva mer plats. Detta möjliggör en räckviddsökning på 20 %, eller upp till 390 km WLTP*

WLTP räckvidd (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure, standardcykel: 57% stadskörning, 25% tätortskörning, 18% motorvägskörning) för ZOE Life. Homologeringsgodkännandet förväntas inom kort.
LADDNING

Nya ZOE döljer sitt laddningsuttag bakom diamanten som pryder kylargrillen. Ladduttaget rymmer en ”kombo-kontakt” (CSS) som är något större än tidigare uttag. Kontakten består av ett europeiskt standarduttag som kompletteras med en två-pinskontakt för likströmsladdning. Tack vare placeringen i mitten av fordonets framsida förenklas anslutning till offentliga laddningsstationer med fasta laddkablar. Typ-2 uttaget och Caméléon-laddaren är fortfarande tillgängliga för vardagsladdningen. Hemma, på jobbet, på offentliga parkeringsplatser eller längs vägen erbjuder systemet laddning med upp till 22 kW.

Tack vare “kombo-kontakten” kan Nya ZOE snabbladda med likström (DC) upp till 50 kW. Laddstationens fasta kabel ansluts enkelt till tvåpinsuttaget nedanför Typ-2 uttaget.




RENAULT EASY CONNECT

Renault EASY CONNECT tjänster och “kombo-kontakten” på Nya ZOE förenklar laddningsprocessen och ökar tillgängligheten. Oavsett hur din vardag ser ut är ZOE alltid enkel att ladda. I hemmet, på jobbet, på stan, vid matbutiken, biografen, på motorvägen osv. Varje tänkbara scenario ger nog med laddningstid för en betydande förlängning av räckvidden. Vare sig du bor i hus eller lägenhet, Nya ZOE kan ladda fullt på 9 timmar och 25 minuter med en 7 kW laddbox. Du får en trygg laddning över natten och laddningen kan även styras för att anpassa elleverantörer som erbjuder en differentierad prissättning.

När jag laddar hemma får min ZOE 300 km räckvidd inom 8 timmar*. I stadskärnorna finns det ofta flera laddningsmöjligheter. På gatan eller i parkeringshus. Passa på och gör det mesta av laddtiden genom att shoppa under tiden eller varför inte besöka en restaurang? Kopplad till en offentlig 11 kW laddare återfår ZOE upp till 125 km räckvidd inom 2 timmar.* Installationen av laddningsstationer har blivit en konkurrensfördel för butiker och gallerior. Alltfler installerar snabbladdare som ofta är kostnadsfria att använda för kunderna. Passa på att öka räckvidden medan du handlar.

Kopplad till en offentlig 22 kW laddare återfår ZOE upp till 125 km räckvidd inom 1 timme.*

Tack vare dess kraftfulla nya DC-laddare blir laddningen en integrerad del av resan. Semester eller affärer – på varje resa behövs ibland ett vilo- eller matstopp. Tack vare den nya laddningstekniken kan du på en halvtimme ladda nog med energi för att bekymmersfritt klara nästa delsträcka på resan.

Kopplad till en 50 kW laddstolpe laddar min Nya ZOE på en halvtimme nog med energi för en räckvidd på ca. 150 km*.

* Avstånden och laddningstiderna har beräknats utifrån uppmätta räckviddsresultat enligt WLTP-körcykeln. (Worldwide Harmonized Light Vehicles Testing Procedure, standardcykel: 57% stadskörning, 25% tätortskörning och 18% motorvägskörning). Körcykeln ämnar återspegla ett typiskt användande men kan inte förutspå körningen efter att uppladdning skett. Laddningstiden och räckvidden påverkas även av yttre faktorer som yttertemperatur, batteritillstånd, laddstolpens egenskaper, körstil samt aktuell batterinivå




KÖRGLÄDJE

Nya ZOE får en ny motor som är perfekt för livet i den snabba filen. Motorns prestanda förmedlar omedelbart körglädjen som är så typisk för elbilar. Dessutom finns ett nytt körläge specifikt för stadskörning och en mängd assistanssystem för ökad komfort och säkerhet.

Nya ZOE’s förlängda räckvidd optimeras av sin prestanda för motorvägskörning. R135 motorn med en effekt på 100 kW motsvarar 135 hästkrafter i en förbränningsmotor. Dess förbättrade vridmoment erbjuder ännu snabbare acceleration och respons. Körglädjen och komforten förbättras i synnerhet vid motorvägskörning. Vi har inte glömt körning i staden och inom tätorter. Nya ZOE är utrustad med ett nytt körläge som kallas ”B-Mode”. I detta körläge förstärks nedbromsningen av bilen, vilket kräver mindre användning av bromspedalen för att sakta ned bilen.

I det stora hela är Nya ZOE ett resultat av ingenjörernas drivkraft att vilja optimera de grundläggande aspekterna av en elbils funktioner. Den nya generationen ZOE är konstruerad kring en starkt omdesignad plattform för att kunna leverera den senaste elbilstekniken utan att tumma på dess attraktiva pris.

Den nya plattformen möjliggör innovationer på chassit, motorn, batteriet, bromssystemet och mer därtill. Exempelvis har den elektroniska arkitekturen designats om från grunden för att göra plats för en bredd av förarstödssystem. När det kommer till belysningen är ZOE numera till fullo utrustad med LED-teknik oavsett utrustningsnivå. Jämfört med halogen möjliggör tekniken en ökning i ljusstyrka på 75% med motsvarande energiförbrukning.

100 kW motor

Renault erbjuder två olika motorer: 80 kW (R110) introducerades för ett år sedan på den föregående generationen och en ny variant lanserades med Nya ZOE, 100 kW (R135). Ingenjörerna har använt det större batteriet i Nya ZOE (Z.E.50) för att få ut mesta möjliga av den 100 % Renault-motorn. R135 ger mer kraft, mer vridmoment och högre varvtal. Ny ZOE drar fördel av en förbättrad prestanda som ökar dess mångsidighet och körglädje. R135-motorn har ett vridmoment på 245 Nm som gör det möjligt att gå från 80 till 120 km / h på bara 7,1 sekunder, 2,2 sekunder bättre än R110-motorn. Den uppnår nu 0 till 100 km / h på mindre än 10 sekunder. Dessutom har Nya ZOE topphastighet ökat till 140 km / h.

Ny ZOE erbjuder ett nytt körläge, där föraren nästan inte behöver använda bromspedalen. När B-läge är aktiverat, bromsas bilen in avsevärt snabbare när föraren släpper gaspedalen. B-läget gör körningen enklare, särskilt i staden eller i långsam trafik. Teknisk sett följer integreringen av ett nytt bromssystem också en förbättrad känsla när man bromsar. När det gäller D-läge är den särskilt användbar när bilen rör sig i konstant fart, på motorvägen till exempel.

”e-Shifter”

Nya ZOE har uppenbarligen ingen växellåda eller koppling på grund av sin elmotor, men den har fortfarande en växelspak för att växla mellan olika körlägen eller för att vända. Den mekaniska spaken ersätts nu av en elektronisk spak som kallas "e-shifter". Ett enkelt tryck på vredet är tillräckligt för att skicka instruktioner till motordrivsystemet. Det valda körläge visas tydligt på mittkonsolen och på 10” skärmen. Precis som med den automatiska parkeringsbromsen, utökar Nya ZOE den 100% elektriska upplevelsen genom alla dess förarvänliga funktioner.

Nya ZOE är konstruerad med en helt ny elektronisk arkitektur. Tack vare detta kan de senaste ADAS-systemen integreras. Systemens uppgift är att informera föraren, förenkla körningen t.e.x vid parkering och höja säkerheten Systemet läser av vägskyltar längs vägen och visar hastighetsgränserna. Bilen växlar automatiskt mellan hel- och halvljus när ett mötande fordon upptäcks. Systemet varnar för fordon eller hinder som döljer sig i döda vinkeln. Auto Hold funktionen håller bilen stilla när föraren lyfter foten från bromsen.

Föraren varnas med en notifikation i det 10” stora förarklustret om en hastighetsöverträdelse upptäcks. Systemet läser av gällande hastighetsgräns genom kamerateknik och GPS-navigation. Systemet upptäcker om en nödbromsning påbörjas och maximerar då omedelbart bromsverkan för att minska bromssträckan. Filbytesvarnaren använder en visuell återkoppling samt rattvibrationer för att varna föraren om fordonet är på väg att korsa en väglinje av misstag. Förarens rattrörelser analyseras och systemet korrigerar avvikande rörelser i relation till fordonets placering mellan vägmarkeringarna.

PARKERING

EASY PARK ASSIST tar över styrningen. Föraren bibehåller kontrollen över gas och broms. Inbyggda sensorer fram, bak och på sidorna upptäcker hinder runtom bilden. Sensorerna kompletterar backkameran. Tack vare den automatiska parkeringsbromsen behöver man inte tänka på att trycka ned bromspedalen vid start i backe eller när man lämna fordonet. Ytterligare en fördel är att lösningen lämnar plats till utökad förvaring i mittkonsolen men även möjligheten till induktionsladdning av kompatibla smart phones.

Renault EASY CONNECT

Att göra mobilitet med eldrift tillgänglig för så många som möjligt innebär att man erbjuder enkla och roliga körupplevelser, i linje med förväntningarna hos en alltmer kopplad kund-krets. För Renault är elbilen avsedd att förenkla förarens och dess passagerarnas liv.

Renault EASY CONNECT assisterar i våra allt mer kopplade liv. Det kombinerar det nya Renault EASY LINK multimediasystemet och MY Renault-appen, som erbjuder drivrutiner, en rad applikationer och tjänster som är utformade för att följa föraren under hela sin dagliga verksamhet. På en smartphone innehåller MY Renault-applikationen en mängd användbara tjänster för att hantera bilen på distans: kontrollera batterinivå och laddningsstatus, planera laddning, starta eller planera A/C så att det är förberedd innan man ska köra utan att påverka räckvidden samt att hitta laddnings-ställen på en karta.

Vägval och ruttplanering ingår i MY Renault som sammanställer en resväg som anger de mest lämpliga laddpunkterna och för bokning av laddningsstopp samt anger total körtid.

Renault EASY LINKs anslutna navigering gör det möjligt att snabbt och enkelt se den karta som visas på multimediaskärmen i bilen. De närmaste laddstationerna och tillgängligheten vid varje laddställe är tydligt angivna. Kartan har också med trafikinformation i realtid från TomTom och nya funktioner, till exempel Google Search för adresser.

EASY LINK kartor uppdateras regelbundet, automatiskt via funktionen "Map Auto Update".

På 10”-skärmen visas kartan tillsammans med ekomätaren, som ger information om prestanda för regenerativ bromsning och uppmuntrar föraren att optimera fordonets autonomi med miljövänlig körning. Föraren kan välja layout på multimediaskärmen så att inställningar passar varje persons användningsområde.

De anslutna tjänsterna i MY Renault-appen på en smartphone och Renault EASY LINK-systemet i Nya ZOE, har utformats som dagliga verktyg för föraren, under och efter varje resa.
49.5°
0

Renault presenterar ny Zoe

Kommer nu 39 mil på en laddning

Två nya självkörande minibussar började rulla i Göteborg idag
Går mellan Hugo Hammars Kaj och Regnbågsgatan

Idag drar Västtrafik igång den nya linjen 56 som kommer att trafikeras av två stycken små självkörande eldrivna bussar. Dessa kommer att starta på parkeringen vid Hugo Hammars Kaj och gå till slutstationen på Regnbågsgatan som är en knutpunkt för kollektivtrafiken. Att åka med är gratis och man kan söka efter resorna i apparna Västtrafik To Go och Parkering Göteborg. Turerna går mellan 07-18 på vardagar. På insidan får det plats elva stycken personer varav en är en säkerhetsförare som kan hoppa in om något går snett. Pandemin gör dock att man inte fyller bussarna helt just nu. Toppfarten ligger på 20 km/h. Lars Backström som är vd på Västtrafik säger följande: "De självkörande bussarna ger oss möjlighet att följa utvecklingen av innovationer och lära oss hur de kan komma till nytta för våra kunder. Den nya linje 56 gör att våra resenärer i området kommer närmare till sina arbetsplatser och bostäder, vilket gör vår trafik ännu mer attraktiv." Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Hitman 3-spelare på Stadia kommer kunna dela startinställningar
Utmana andra med samma förutsättningar

Google Stadia blir en allt mer intressant och kompetent alternativ till PC och konsol. I Hitman 3, som släpps till Stadia och andra plattformar på onsdag, kommer Stadia-spelare ta del av State Share-funktionen, vilket låter spelare dela startinställningar enkelt med andra spelare. Detta betyder att en spelare kommer kunna ställa in startposition, startutrustning, uppdragsmål och svårighetsgrad och sedan dela denna sparfil med andra spelare, vilket kan göras för att utmana andra spelare med samma förutsättningar eller bara låta andra spelare testa att lira med roliga startinställningar. För att använda State Share behöver spelare bara klicka på delaknappen när du startat ett uppdrag med de inställningar du vill ha får du en delbar URL som du kan dela med andra Stadia-spelare. 20 januari kommer Hitman 2 släppas till PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Stadia och Nintendo Switch. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Hyperions vätgasdrivna XP-1 ute och rör på sig
Skulle till Las Vegas och köra lite tester

I augusti förra året presenterade Hyperion Motors den vätgasdrivna superbilen XP-1. Då handlade det om renderingar men man har faktiskt byggt en rullande prototyp och den får vi se här, om än i maskerat utförande. Enligt tillverkaren ska det finnas kapacitet för att ta sig 163 mil på en tank i den här. När den är tom ska det ta under fem minuter att fylla upp igen. Den har flera elmotorer, fyrhjulsdrift och en trestegad växellåda. 0-100 km/h ska gå på under 2,2 sekunder och toppfarten ska ligga på 356 km/h. Vikten på hela ekipaget ska ligga på runt 1032 kilo. Målet är att börja tillverka bilen nästa år och totalt ska 300 stycken exemplar bli till. Vad man får betala framgår dock inte. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Tata ser till att man inte glömmer sitt barn i bilen
Kan rädda liv om det är varmt ute

Det italienska företaget Filo har visat upp en slags säkerhetskudde för bilbarnstolar vilken är framtagen för att föräldrar inte ska glömma av att de har sitt barn fastspända i denna när de lämnar bilen. Säkerhetskudden kallas för Tata Pad och dess inbyggda sensorer kopplas till chaufförens mobiltelefon. Skulle sensorn känna av att det sitter ett barn på kudden samtidigt som telefonen inte längre finns i bilen så skickas ett meddelande om detta till den tillhörande appen. Besvaras inte det meddelandet så kan Tata därefter ringa direkt till den aktuella telefonen och om inte heller det besvaras så kan kontakter till anhöriga eller andra som lämnats i appen kontaktas. En Tata Pad kostar kostar cirka 60 euro. Tata finns även tillgängligt som ett band som fästs i bilbarnstolens säkerhetsbälte, se bild nedan. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Liam Neeson slutar med actionrullar
På riktigt den här gången

Det är dags igen för Liam Neeson att gå i actionpension, eller pangsion som man också kan kalla det om man känner sig lustig. I en intervju i samband med premiären av hans nya film actionspäckade The Marksman berättade Neeson att efter denna film, samt några andra som ska spelas in i år, kommer han vara klar med actionrullar. Mer specifikt sade Neeson detta i intervjun: “Oh, yeah. I think so. I’m 68 and a half. There’s a couple more I’m going to do this year – hopefully, Covid allowing us – there’s a couple in the pipeline and then I think that will probably be it.” Så, som det ser ut nu kommer Neesons sista actionfilmer bli The Marksman, The Ice Road och Memory. Därefter blir det lite lugnare tempo. Kanske. Vi får se. Neeson har gått i actionpension två gånger tidigare. Ovan har ni en trailer för kommande The Marksman som har premiär i USA idag och lär dyka upp här senare i år. Tumnagel
36.4°
+
André Stray
0

Så här låter Amazon och Rivians budbil
Störande?

I oktober förra året presenterade Amazon deras nya budbil som de tagit fram tillsammans med Rivian. Nu har de första exemplaren börjat rulla och här får vi se ett av dem leverera lite paket. Eftersom det handlar om en helt eldriven bil måste den ge från sig ljud som uppmärksammar folk om att den kommer farande. Men har man inte tagit i lite väl mycket här? Den låter till och med när den står still. Stackars chaufförer som måste lyssna på det här hela dagarna. Tumnagel
27.8°
+
Bobby Green
0

Blue Origin har testat sin nya passagerarkapsel
Med Mannequin Skywalker ombord

Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin testade i slutet av förra veckan sin nya rymdkapsel RSS First Step (Reusable SpaceShip). Den är avsedd att ta rymdturister upp till rymdens gräns för en kort vistelse där varefter den ska singla ner till jorden igen. RSS First Step tog sig 107 kilometer ovan jord efter att skjutis upp med hjälp av Blue Origins återanvändbara New Shepard-raket. Kapseln landade med hjälp av sina tre fallskärmar 10 minuter och 15 sekunder efter det att den skjutits upp från Blue Origins rymdbas Launch Site One i den amerikanska delstaten Texas. RSS First Step är försedd med sex stycken platser och en av dessa upptogs av testdockan Mannequin Skywalker, se bild nedan, under förra veckans test. Blue Origins siktar på att göra den första bemannade flygningen med New Shepard och en rymdkapsel någon gång i april. När Blue Origin planerar att börja skicka betalande turister till rymden finns det än så länge inga exakta uppgifter om. När dessa väl drar igång så tros en biljett för ett snabbt besökt ovanför Karmanlinjen, gränsen till rymden, kosta runt 200.000 dollar, motsvarande cirka 1,7 miljoner kronor. Här nedanför kan ni hitta ett sammandrag av när Blue Origin sköt iväg NS-14 samt landningen av raketen och kapseln. Ni hittar starten runt 0:50 in i klippet, landningen av raketen runt 3:45 och landningen av kapseln runt 4:25. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon presenterar Alexa Custom Assistant
Låter andra företag bygga in Alexa i sina egna smarta assistenter

Amazon har presenterat något som man kallar för "Alexa Custom Assistant" vilket är ett initiativ som låter andra företag använda Amazons smarta assistent Alexa i kombination med sina egna smarta assistenter. Det innebär att företag kan integrera Alexas funktionalitet i sina egna assistenter och aktivera denna med samma ord som används för aktivera företagets egna assistent. Amazon tänker sig bland annat att bilföretag ska kunna kombinera Alexa tillsammans med sina egna smarta assistenter. Fiat Chrysler är det första bilföretaget som kommer att börja använda Alexa Custom Assistant i sitt eget system och i ett pressmeddelande säger de om detta: "Our customers expect to easily connect with their digital lifestyles wherever they go and today we responded with plans to offer new intelligent experiences built on Alexa’s world-class voice AI technology. We look forward to the expanding partnership with Amazon and the integration of Alexa Custom Assistant within our powerful Uconnect system, as we continue on our path to put customer needs and expectations at the center of everything we do." Tanken bakom det hela är att till exempel ett bilföretags egna smarta assistent ska ta hand om funktioner som den anpassats för medan Alexa kommer att ge bilägaren tillgång till alla de tiotusentals funktioner som finns inbyggda i Alexa. Amazon säger om integrationen mellan Alexa och företags egna system: "For example, if a customer asks Alexa to roll down a car window, or how to troubleshoot a device, the request will be routed to the brand’s assistant. If a customer asks the brand’s assistant to play an audio book, the request will be routed to Alexa." I videoklippet nedan kan ni kolla in hur Alexa Custom Assistant skulle kunna fungera i en bil som kallas för "Brandon". Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så fungerar en elvägslastbil
Häng med till Scanias democenter

i det här klippet från SVT får vi hänga med Scanias expert Magnus Höglund som visar oss hur en lastbil som kör på elvägar fungerar. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

DuckDuckGo-användandet växte med 62 procent under 2020
Och har nått 102 miljoner dagliga sökningar

Det verkar som att internetanvändare blir mer och mer måna om sin integritet när de använder internet. Användandet av integritetsfokuserade sökmotorn DuckDuckGo växte rejält förra året och ökningen låg på 62 procent. Och det ser fortsatt ljust ut för sökmotorn under 2021 då det slogs rekord 11 januari med 102 miljoner dagliga sökningar. Snittet under januari ligger för övrigt på 90 miljoner dagliga sökningar. Utöver att folk blivit mer medvetna om att värna om sin integritet på nätet har ökningen troligtvis skett tack vare den ökade möjligheten att använda sökmotorn som standard i mobiltelefoner och webbläsare. Tumnagel
41.5°
+
André Stray
0

Dessa drivlinor kommer nya Nissan Qashqai att få
Räckviddsförlängare och mildhybrid

Senare i år kommer nya Qashqai att ha premiär och inför detta delar Nissan med sig av vad den kommer att få för drivlinor. Förutom en mildhybridversion kommer det här att bli Nissans första modell i Europa med räckviddsförlängaren e-Power. Nya Qashqai kommer alltså inte att erbjudas som laddhybrid utan det är dessa två alternativ som Nissan valt att begåva bilen med. e-Power kombinerar en bensinmotor på 1,5 liter och 160 hästar med en elmotor på 190 hästar. Bensinmotorn ser till att ladda batteriet som sedan skickar sin kraft till elmotorn som är den som driver framhjulen. Enligt Nissan ska bilen accelerera snabbare än sina laddhybrid-rivaler samtidigt som den gör det med ett lägre varvtal på förbränningsmotorn. Precis som i den helt eldrivna modellen Leaf kommer nya Qashqai också att få e-Pedal som ska se till att du i princip endast behöver använda gaspedalen när du är ute och kör, regenereringen ser till att hand om bromseriet. Mildhybrid-versionen är en uppdaterad version av systemet som är utvecklat av Nissan, Renault och Daimler. Den har en bensinmotor på 1,3 liter och i det här utförandet är den parad med ett mildhybridsystem på tolv volt. Kommer gå att få med antingen 140 eller 158 hästar. Den sistnämnda ska man kunna få med fyrhjulsdrift och en ny generation CVT-automatlåda. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Jay Y. Lee får krypa in i kurran igen
Samsung-arvinge slipper inte fängelsestraff

Samsung-arvingen Jay Y. Lee dömdes idag till ett 2,5 år långt fängelsestraff. Detta efter att en domstol i Sydkorea ansett att han varit inblandad i en mutskandal där även Sydkoreas före detta president Park Geun-Hye var inblandad. Park Geun-Hye har tidigare dömts till 20 års fängelse för sin inblandning i härvan. Jay Y. Lee greps och dömdes till fem års fängelse 2017 men fick sitt straff förkortat året efter och släpptes då från fängelset. Detta överklagades dock av Sydkoreas högsta domstol som beordrade en ny rättegång förra året och nu döms alltså Lee återigen till fängelse. Medan Lee sitter i fängelse kommer han inte att få fatta några större beslut gällande Samsung-koncernen, Sydkoreas i särklass största företagsgrupp. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ethan Hawke blir skurk i Moon Knight-serien
Oklart vilken skurk, dock

I mars väntas Disney+-serien Moon Knight börja spelas in och enligt rykte kommer Oscar Isaac, känd som bland annat Poe i den senaste Star Wars-trilogin, spela den titulära hjälten. Och för att superhjälteserien ska vara intressant så behövs det givetvis en ordentlig skurk och enligt Hollywood Reporter är det Ethan Hawke som kommer spela Moon Knights nemesis. Vilken skurk Moon Knight-skurk Hawke kommer spela är för tillfället okänt. I Moon Knight-serietidningarna är det Bushman som är den stora skurken och möjligtvis kommer vi i alla fall få en variant av skurken i den kommande serien. När Moon Knight har premiär är för tillfället okänt, men om inspelningarna drar igång i mars så lär inte serien släppas förrän nästa år som tidigast. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Sono Motors visar uppdaterad version av Sion
Ska vara nästan produktionsklar nu

Precis innan det blev nytt år stod det klart att Sono Motors fått en stor säck med pengar för att kunna förverkliga den delvis solcellsdrivna elbilen Sion. Nu under den digitala upplaga av CES-mässan visar man upp en uppdaterad version av bilen och så här ser den ut. Det här är fortfarande en prototyp men som ska ha mycket av det som den produktionsklara bilen kommer att få. Det som skiljer sig från det vi har sett tidigare är bland annat att solpanelerna är bättre integrerade i karossen och inte längre sticker ut så mycket visuellt. Panelerna ska kunna ge upp till 3,5 mil extra räckvidd per dag. Batteripacket är på 35 kWh och det ska räcka för att kunna ta sig 25,5 mil. Man ska kunna snabbladda med upp till 50 kW och laddaren ombord är på 11 kW. Elmotorn är på 163 hästar och 270 newtonmeter. Insidan ska även ha fått ett nytt infotainmentsystem och ett omarbetat digitalt instrumentkluster. Mossan på instrumentpanelen är kvar sedan tidigare och den ska hjälpa till att reglera fuktigheten och filtrera luften. Tillverkningen ska dra igång i NEVS gamla fabriker i Trollhättan någon gång under nästa år. På prislappen står det 25.500 euro. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

NASA:s motortest av SLS misslyckades
Oklart om raketen kommer iväg till rymden i höst

Igår var det dags för NASA att testa sin framtida jätteraket Space Launch System (SLS) med samtliga av raketens fyra motorer för första gången. Initialt såg det hela ut att fungera som det skulle men efter 67 sekunder avslutade testet, ett test som var tänkt att pågå i åtta minuter. Anledningen till att testet avbröts i förtid ska ha berott på att ett fel upptäckts på en av de fyra motorerna uppgav NASA redan 50 sekunder in i testet. Exakt vad som hände ska nu NASA utreda tillsammans med Aerojet Rocketdyne som tillverkat motorerna till SLS. Här ovanför kan ni kolla in hur det avbrutna testet såg ut. Tanken är att SLS bland annat användas för NASA:s kommande månuppdrag Artemis. Det är planerat att SLS skulle användas för ett månuppdrag som är tänkt att skjutas upp dit i november men om så nu faktiskt blir fallet är högst oklart. NASA presenterade planerna på att bygga SLS 2011 och 2014 påbörjades utvecklingen av raketen. Då var tanken att den skulle vara redo att bege sig till rymden 2018 men efter massvis av förseningarna har detta flyttats fram ett antal gånger. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kommer Apples hitta-funktion till tredjepart
Hitta andra prylar än Apples

Det som startade som Find my iPhone har i dag blivit en funktion där man kan hitta det mesta från Apple, som datorer och hörlurar(typ). Men framtiden verkar vara lite mer öppen för andra saker än Apples egna i appen. Om man skriver in findmy://items i Safari på iOS så får man upp en ny grej där man helt enkelt kan hitta föremål, om man nu har några. För det finns typ inga ännu. Belkin lanserade i förra veckan ett par lurar som ska ha stöd för den nya funktionen och vi får hoppas att fler än dem lägger till stöd för detta snart. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Netgear presenterar Nighthawk RAXE500 Tri-band
En av de första routrarna med WiFi 6E

Netgear levererade lite nätverksnyheter i samband med CES 2021 och den här gången blev det bland annat ett tillskott i gamingrouterfamiljen Nighthawk. Nighthawk RAXE500 Tri-band heter det senaste tillskottet och enheten kommer vara bland de första routrarna på marknaden som använder nya wifi-standarden WiFi 6E. Kort sagt utnyttjar nya wifi-standarden 6GHz-nätet för att inte bara erbjuda hastigheter på upp till 10,8Gbps, utan ger användare ett helt nytt wifi-band att utnyttja, vilket betyder mindre belastning. Utöver WiFi 6E-stöd kommer RAXE500 med en ordentlig fyrkärnig processor på 1,8Ghz, 12-streams tri-band wifi med fyra strömmar vardera på de tillgängliga banden, Multi-gig ethernet på 2,5Gbps in och 5Gb-ethernet ut. Netgear Nighthawk RAXE500 Tri-band kommer börja säljas senare under 2021, men vad den kommer kosta i Sverige är för tillfället okänt. I USA kommer dock priset ligga på 599 dollar, så räkna med att prislappen kommer bli förhållandevis hög. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

NASA säger hejdå till sin mullvad
Nu är det slutborrat på Mars

NASA meddelade i slutet av förra veckan att man nu ger upp försöken att borra hål i Mars yta, något man planerat att göra för att bland annat mäta planetens temperaturen några meter under ytan på planeten. NASA i har i nästan två års tid låtit Mars-landaren InSight använda sitt instrument Heat Flow and Physical Properties Package (HP3) för att borra ett upp till tre till fem meter djupt hål för att där mäta temperaturen. Tyvärr verkar Mars geologi ha erbjudit mer motstånd än vad NASA hade räknat med. Att efter ha gjort några fruktlösa försök att nå det önskade djupet under de två senaste åren så meddelar NASA nu alltså att att HP3, även kallad "mullvaden", tas ur drift. Tilman Spohn på tyska Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) som utvecklat HP3 åt NASA säger i en kommentar: "We’ve given it everything we’ve got, but Mars and our heroic mole remain incompatible. Fortunately, we’ve learned a lot that will benefit future missions that attempt to dig into the subsurface." InSights är dock försedda med andra instrument än HP3 och dessa fungerar fortsatt som de ska. Det rapporteras bland annat att farkostens seismometer nu har registrerat nästan 500 så kallade marsbävningar sedan InSight landade på Mars i november 2018. Även InSights väderstation fungerar som den ska. Enligt den var det i tisdags förra veckan -8 grader som varmast medan temperaturen sjönk till -49 grader när det blev som kallast vid Elysium Planitia där InSight står stationerad. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

RY X släpper liveplatta från Royal Albert Hall
Fin livespelning

I oktober 2019 spelade RY X på Royal Albert Hall med London Contemporary Orchestra och nu har spelningen släppts som album. RY X är en otroligt finstämd musiker och han blir knappast sämre med en orkester bakom sig. Videon ovan är från en spelning i Bryssel och nedan hittar ni hela skivan från London. Tumnagel
82kg
+
Roger Åberg

Ben & Jerry släpper efterrätter för hundar
Klart att de också ska få!

Glassmakarna Ben & Jerry verkar inte bara gilla människor utan även hundar. Därför har man skapat två olika smaker som båda passar för hundar. Även om alla hundar inte är laktosintoleranta så är det inte så bra för dem med mjölkprodukter, så hundglassarna är gjorda på andra saker men de verkar goda ändå. För hundar alltså. Tumnagel
-43kg
+
Roger Åberg

Ny singel från Markus Krunegård
Sentimental Attack

I maj släpper Markus Krunegård det nya albumet TUTTI FRUTTI – Från lokalen under sushin. Med på plattan finns bland annat låten Sentimental Attack som nu släpps som singel. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Första numret av Batman såld för 2,2 miljoner dollar
Fint exemplar

Ett väldigt fint nummer av första numret av serietidningen Batman har nu sålts. Prislappen blev rätt saftig och landade på 2,22 miljoner dollar vilket motsvarar cirka 18,5 miljoner svenska kronor. Inget man lägger på dasset med andra ord. Tidningen är inte bara det första numret av en serietidning utan första numret av en serietidning som inte bara introducerade Läderlappen och Robin utan också Jokern och Catwoman (som kallades för Cat i det här numret). Numret räknas som en av de fem viktigaste serietidningarna någonsin. Just det här exemplaret är i ypperligt skick, vilket tydligen är lite extra ovanligt av just det här numret eftersom både fram och baksida har stora gula ytor som inte åldras väl om man inte tar hand om tidningen. Tumnagel
103kg
+
Roger Åberg

Hultsfredsfestivalen blir dokumentärfilm
Släpps kanske 2022

Filmaren Hans-Erik Therus ska göra en dokumentärfilm om Hultsfredsfestivalen som kommer att sändas på SVT. Den ska skildra festivalens historia och mycket av det som hände mellan åren 1986 och 2012. Dokumentären väntas bli runt 70 minuter lång och dyka upp någon gång 2022. Ovan har ni fyra timmar Hultsfredsfestivalen 1999. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green

En traditionell kruka för kimchi blir till
Gediget hantverk

Jin-Gyu lärde sig konsten att skapa onggi-krukor av sina föräldrar. Idag är han en av runt 20 stycken människor i Sydkorea som är certifierad att återskapa dessa anrika kimchi-grytor vi ser i klippet här. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Waldo's People - U Drive Me Crazy
Fredagsklassikern

Fredag igen och denna vecka drar vi till med en klassiker från den finska gruppen Waldox27s People. Vi snackar om låten U Drive Me Crazy från 1998 som undertecknad lyssnat oerhört mycket på i mina dagar. Den enda låten från gruppen som är något att hänga i granen enligt mig. Är även med på soundtracket till filmen Fucking Åmål. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Skejta på dagen, kocka på natten
Så ser Sams liv ut

Sam Narvaez växte upp på den lilla ön Key Largo utanför Florida och där har hon skejtat sedan hon var liten. På dagarna kör hon bräda men på kvällarna och nätterna står hon i köket och kockar. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Ny singel från Foo Fighters
Lyssna på Waiting On A War

Den 5 februari släpper Foo Fighters det nya albumet Medicine At Midnight. Med på plattan finns bland annat singeln Waiting On A War som ni kan lyssna på här. x27Waiting On A Warx27 out now. ??Listen here: https://t.co/9uyPXIqYBd#MedicineAtMidnight pic.twitter.com/cVBn4H5oMW— Foo Fighters (@foofighters) January 14, 2021 Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Ny säsong av Arlas Matkanalen
Kändisar lagar mat

På YouTube kör Arla något som de kallar för Matkanalen som är ett program där olika kändisar bjuds in för att laga lite mat tillsammans med någon av de fyra stycken kockarna Klara Lind, Nisse Hallberg, Frida Lund och Filip Poon. Idag är det premiär för säsong fyra och i det första programmet gästar Philippe Cohen. Övriga som kommer att vara med i år är Siri Barje, Sebastian Pettersson, Tan By Klara, Jonas Fagerström, Ludwiq Tjörnemo, Klas Eriksson, Jacob Lamb, Clara Henry och Zeinas kitchen. Tumnagel
65kg
+
Bobby Green

Fler nyheter i Burtons Mine77-kollektion
Massa saker för dig som gillar snö

Burton Snowboards presenterar nu fler nyheter i kollektionen Mine77. Den innehåller nya brädor, jackor, överdragsbyxor och accessoarer. Det finns även ett par lädervantar och ett par boots i mocka. Materialet i grejerna är Gore-Tex och Topo som är ett material som är extremt stretchigt. Allt finns att köpa nu och du hittar kollektionen på länken nedan. Tumnagel
75kg
+
Bobby Green

OLW öppnar snacksbutik
Och släpper årets första produkter

OLW har nu öppnat en butik helt dedikerad till snacks och givetvis heter den Snacksbutiken. Butiken ligger i Filipstad där OLW har tillverkat sina snacks sedan 1967. Här ska man förutom att kunna handla snacks även lära sig om produkternas historia. Man presenterar även årets nyheter som ska finnas ute i butik från och med nästa vecka och dessa är OLW super cheez jalapeño, OLW Linschips Ost & jalapeño, OLW Big Cuts Havssalt & Svartpeppar och OLW Linschips Sourcream & Onion (nu veganskt recept). Tumnagel
150kg
+
Bobby Green