m
Renault presenterar ny Zoe

Renault presenterar ny Zoe
Kommer nu 39 mil på en laddning

Bil / Renault

Renault rullar nu ut tredje generationen av elbilen Zoe. Den har fått ett större batteripack på 52 kWh och tar sig nu 39 mil enligt WLTP-cykeln på en laddning. Dessutom får den likströmsladdning som gör att du kan snabbladda upp till 50 kW. Modellen har fått en ny motor som man kallar för R135. Den är på 100 kW (135 hästar) och har ett bättre vrid än tidigare, 225 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på under tio sekunder och toppfarten anges till 140 km/h. Det finns ett nytt körläge som kallas för B-Mode som förstärker "motorbromsen" när man släpper gasen, så att man slipper använda bromspedalen lika mycket. Det går fortfarande att få nya Zoe med den gamla motorn som heter R110.

När nya Zoe lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Renault presenterar ny Zoe
Visa
Pressmeddelande
Nya Renault ZOE med längre räckvidd och mer prestanda

Nya ZOE kommer nu med mer prestanda än någonsin, vilket till stor del kan tillskrivas ökningen av kraft och räckvidd. ZOE’s uttrycksfulla design ger bilen ännu mer karaktär. Nya ZOE erbjuder ett brett spektra av högteknologisk utrustning som förhöjer både körkomforten och livet ombord.

Lanseringen av tredje generation av flaggskeppet i Renaults elbilsprogram är en avgörande milstolpe i Renaults strategi för en storskalig elbilsutveckling. Sju år efter lanseringen av Europas mest sålda city-elbil tar Nya ZOE nästa kliv i utvecklingen. Tredje generationen erbjuder en ökad mångsidighet, förbättrad kvalitet och ny teknik. Redan från instegsnivån är modellen fullmatad med den senaste tekniken samtidigt som dess attraktiva prissättning bibehålls.

Utvändigt är utvecklingen uppenbar. Nya ZOE visar upp sin personlighet utan att försaka sin nya fräscha design. Invändigt har kupén revolutionerats men en komplett omarbetad instrumentpanel för ökad komfort. På det tekniska planet utmärker sig Nya ZOE genom sin ökade räckvidd som är möjlig tack vare ett 52 kWh batteri. Räckvidden är upp till 390 km enligt WLTP* och Nya ZOE erbjuder fler laddningsmöjligheter tack vare introduktionen av likströmsladdning (DC). Körglädjen är också förbättrad tack vare den nya 100 kW-motorn.

Slutligen är Nya ZOE utrustad med en mängd innovativa funktioner och uppkopplade Renault EASY CONNECT-tjänster. Förarstödssystem, en 10” display, Renaults EASY LINK multimediaystem och ett nytt körläge för stadskörning – innovationerna som alla syftar till att göra vardagskörningen enklare och mer njutbar.

Som pionjär och ledare inom elektrisk mobilitet i Europa har Renault omatchad erfarenhet och kunskap om denna snabbt växande marknad. Nya ZOE är beviset på detta kunnande.

*)WLTP räckvidd (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure, standardcykel: 57% stadskörning, 25% tätortskörning, 18% motorvägskörning) för ZOE Life. Homologeringsgodkännandet förväntas inom kort.

Nästan ett årtionde har passerat sedan ZOE Z.E. konceptet presenterades i slutet av 2009. Under den här tiden har Renault etablerat sig som pionjärer och ledare inom elektrisk mobilitet – mycket tack vare framgångarna med flaggskeppet ZOE.

Närmare 150,000 registreringar i slutet av maj 2019. ZOE försäljningen har stadigt ökat sedan lanseringen. Den samlade försäljningen för ZOE till det mest frekventa elfordonet på Europas vägar.
18,2 % marknadsandel i Europa 2018. Med nästan 40.000 nyregistreringar står ZOE för omkring en av fem sålda elbilar på kontinenten. Det är den mest sålda elbilen i Tyskland, Spanien och Frankrike (andra plats i Sverige 2018). På hemmamarknaden Frankrike nåddes en marknadsandel på 54,9% under fjolåret.
Fler än 60 utmärkelser i Europa. ZOE är regelbundet hyllad i media sedan lanseringen 2014. Bland annat togs titeln “bästa elbil under 30.000 £” som utnämndes av engelska What Car?. ZOE’s ständiga vidareutveckling har gjort modellen ständigt aktuell.
Mer än 4 miljarder km. Renaults flaggskepp inom elfordonsprogrammet har färdats en distans motsvarande 10,400 resor mellan jorden och månen, utan att släppa ut ett endaste gram CO2 från motorn.
En miljard Euro. I juni 2018 tillkännagav Renault en investeringsplan som säkerställer Frankrikes position expert-centrum för elbilar inom Alliansen.2022 räknar man ha nått en fördubbling av produktionstakten vid Flinsfabriken i närheten av Paris.
Mer än 40 000 människor arbetar på Renault som dagligen är involverade i ZOE projektet. Detta omfattar alla led från återförsäljarnätverket och ingenjörer till produktionslinan.
September 27, 2012. Renault skapar rubriker på Paris Motor Show när ZOE lanseras officiellt. Ett par månader tidigare visades ZOE’s dynamiska linjer och inbjudande interiör upp för första gången på bilsalongen i Geneve.
December 11, 2014. En ny motor avtäcks. Motorn är helt och hållet utvecklad och tillverkad av Renault i Frankrike. Under våren 2015 förbättras effektiviteten ytterligare vilket ger ZOE en räckviddsökning på 30 km utan att göra avkall på prestandan.
November 30, 2016. Generation två av ZOE lanseras. Tack vare Z.E. 40 batteriet fördubblas räckvidden mot ursprungsmodellen. Erbjudandet omfattar även uppkopplade tjänster som tagits fram för att förenkla ruttplanering samt laddning.
Februari 19, 2018. Tack vare den nya R110 motorn kapas accelerationstiden från 80-120 km/h med två sekunder. Prestandaökningen ger föraren mer körglädje och trygghet vid omkörningar eller motorvägspåfarter.
Mars 21, 2019. Renault lanserar de första prototypen ZOE som är utrustade med reversibel laddning i Nederländerna. Detta fullskaleexperiment befäster ankomsten av tvåvägsladdning som kommer ge elbilen en ökad roll i framtidens energiöverföringsrörelse.
Juni 17, 2019. Renault avslöjar den tredje generationen ZOE med ökad körglädje, förbättrad komfort och ännu större flexibilitet.

DESIGN

Nya ZOE har nått en milstolpe i sin design-resa och fått en djärvare design. De mjuka linjerna hos förra generationen har fått en tydligare karaktär som får bilen att bli ännu synligare på vägen, samtidigt som innerutrymmena förbättras. I fronten leder de nya omdesignade konturerna på motorhuven till den stora diamanten som döljer laddningsuttaget. Den nya stötfångaren som omfattar krominlägg i grillen och runt dimljusen förstärker den nedre sektionen av fronten. De C-formade strålkastarna, en design som pryder alla nya Renaultfordon, använder 100% LED-teknik. Ljussignaturen ger bilen ett expressivt uttryck. Trots oförändrade mått ökar ZOE sin närvaro. ZOE är självsäker och bär upp sitt elektriska ursprung med stolthet. Den blåa inramningen runt Renault diamanten påminner betraktaren om dess elektriska identitet.

Renaults designers har lagt stor vikt på interiörens kvalitet, finish och användarvänlighet. Nya ZOE får bland annat ett nytt förarkluster på 10” som är tillgängligt redan från instegs-versionen. Instrumentpanelens mjuka och beröringsvänliga material har en matt yta som bidrar till en chic och mysig interiör.

Nedanför Renaults EASY LINK multimediaskärm är den komplett omarbetade mittkonsolen som omfattar tekniska innovationer specifikt utvecklade för Nya ZOE: en elektronisk växelväljare, automatisk parkeringsbroms, induktionsladdning mm.

“Dynamisk och precis, Nya ZOE’s design framhäver bilensprestanda och dess högteknologiska utrustning. En förändring hängiven användarupplevelsen.”

Agneta Dahlgren, Director of Electric Vehicle Design

EXTERIÖR DESIGN

Motorhuven på Nya ZOE har skulpterats om med veck som förenas i mitten av fronten. Den relativt korta huven som omarbetats bidrar starkt till bilens dynamiska utstrålning. Med en struktur som utgörs av noggranna former kompletterar den de övriga förändringarna som gjorts på bilens front för att skapa ett ännu distinktare utseende.


Hela modellprogrammet är utrustad med LED-teknik till 100%. Strålkastarna formas i C-formen som blivit ett signum för Renaults modeller. De nya strålkastarna ger ett ännu djärvare utseende samtidigt som ljusbilden ger föraren avsevärt bättre sikt vid mörker-körning.

Den främre stötfångaren har omarbetats helt och dimljusen får en elegant krominfattning.

Kylargrillen och varselljusen är också krominfattade. I samma stil ringas namnet ”ZOE” in.
LED-dimljusen bidrar till den totala förbättringen av ljusen. Sido-ventilerna, vars syfte är att förbättra luftflödet, tillsammans med stötfångardesignen ger bilen en visuell bredd. Fronten som är balanserad över hjulen illustrerar tydligt ZOEs dynamiska egenskaper.

Renault diamanten, inringad i blått, döljer som tidigare laddningsuttaget.

Logotypen är i “hologram stil”, vilket skänker ytan ett djup. Bakom diamanten återfinns laddningsuttaget som rymmer en typ-2 kontakt men även en kontakt för DC-laddning med upp till 50 kW. Nya ZOE bjuder på ännu fler laddningsmöjligheter än tidigare.


Bakljusen utgörs till 100% av LED-lampor för ökad synlighet. Ljusen som belyser bakluckan förstärker också intrycket av bilens bredd. De horisontella signaturstrålarna är röda för ökad synlighet. Tack vare dynamisk belysning sveper körriktningsvisarna från mitten ut.
Även körriktningsvisarna integrerade i backspeglarna är av LED-typ

Blå “Celadon”, röd “Passion”, vit “Quartz” är de nya färgerna som introduceras för Nya ZOE.

Dessa toner passar perfekt till den här helt eldrivna bilens personlighet. Nya ZOE finns i totalt 9 olika lackfärger som kan kompletteras med urvalet av olika fälgdesigner.


Nya ZOE får förbättrade accelerations- och bromsegenskaper. Nya ZOE är utrustad med skivbromsar runtom samt 5 olika nya fälgdesigner. Fälgarna finns i dimensionerna 15”, 16” och 17” och förstärker bilens moderna design.

INTERIÖR DESIGN

Nya ZOE är utrustad med ett 10” stort förarkluster redan från instegsversionen. Detta ger ZOE en funktionalitet och upplösning som är enastående i segmentet. Displayen visar de huvudsakliga förarstödsystemen samt samtliga inställningar som är direkt relaterade till körning på el som exempelvis ”Eco-metern” som uppmanar till eco-körning. Är bilen även utrustad med navigation visas GPS instruktioner direkt i förarklustret. Layout och belysning av förarklustret kan konfigureras av förare. De olika grafiska perspektiven som är valbara skapar en känsla av rymd och hjälper föraren fokusera. Den 9.3” stora pekskärmen sträcker sig längs mittkonsolen och ger tillgång till navigations- och underhållningstjänsterna. Pekskärmen styr bilens huvudsakliga inställningar som t.ex. förarstödssystemen och personifieringen av den 10” stora förarklustret.

Renault EASY LINK systemet har förbättrats med funktioner utvecklade enkom för elbilar som exempelvis realtidsvisning av laddplatser. Det är även möjligt att ansluta sin Smart phone tack vare smartphonespegling via Apple CarPlay och Android Auto.


Den komplett omarbetade instrumentpanelen tillverkas i ett nytt mjukt och följsamt high-end material. I mitten skapar det horisontella bandet en varm och bekväm atmosfär. Från layout och materialval till hur de olika skärmarna har integrerats – allt är gjort i syfte att öka kvaliteten på finishen. Renault använder en traditionell tillverkningsprocess från kemiska förvandlingar eller ”smältning”. Garnet till klädseltyget är tillverkat från restmaterial av uttjänta säkerhetsbälten samt plastskräp (PET). Detta är första gången den här typen av återvunnet garn används inom fordonsbranschen. Utvinningen och tillverkningen följer principerna för cirkulär ekonomi och reducerar relaterade CO2 utsläpp med över 60%.


Den förhöjda mittkonsolen har försetts med en ny växelspak. Ovanför lädret pryder en kromad spak som dekorerats med Z.E.-logotypen den förhöjda mittkonsolen. Med ett tryck växlar föraren mellan olika körlägen som exempelvis det nya ”stadskörningsläget”.

Den automatiska handbromsen förenklar körningen oavsett utrustningsnivå. Dessutom skapar lösningen ytterligare utrymme runt mittkonsolen där annars handbromsspaken tar upp värdefull förvaringsplats.

Med en enkel knapptryckning startar fordonet tack vare Renaults handsfree nyckelkort. Med en infattning i polerad krom och blå belysning understryker “Start”-knappen bilens elektriska identitet. Detaljnivån blir tydlig redan när föraren närmar sig bilen och Nya ZOE välkomnar föraren med en ljussekvens, fäller ut speglarna och låser upp dörrarna.

Dubbelt så mycket förvaring i mottkonsolen.Två mugghållare nedanför E-shifter spaken rymmer thermosar och flaskor. Smart phone-facket erbjuder induktionsladdning (tillval).

Med induktionsladdningen är det lätt att ladda sin smart phone. Telefon-facket i mittkonsolen är kompatibelt med de flesta smart phones som tillåter induktionsladdning.

Centralt placerade reglage för optimerad komfort. Reglagen är omedelbart synliga tack vare den polerade krominfattningen som även återfinns kring ventilationsgallren.

Den särskilda vindrutan dämpar ljud som kommer utifrån och tillsammans med den tysta elmotorn blir färden ännu behagligare.

I baksätet har passagerarna tillgång till två USB-uttag. Uttagen kan användas för att ladda en telefon, pekplatta, eller bärbar spelkonsol under resans gång. De bakre uttagen kompletterar de främre två USB-uttagen.

I dörrsidan återfinns kontrollpanelen som styr fönsterhissar samt de elinfällbara backspeglarna.

Precis som ytterbelysningen är även innerbelysning till 100% LED-baserad.

Takbelysningen ger generöst med ljust när extra belysning behövs i kupén.




RÄCKVIDD OCH LADDNING

Z.E. 50 batteriet i nya ZOE ökar räckvidden till 390 km enligt WLTP*. Batteriet kan nu också snabbladdas med likström (DC) utöver möjligheten till växelströmsladdning (AC) i hemmet eller på gatan. Renaults arbete med att fortsätta utveckla prestandabatterier slutade inte med introduktionen av förra generationens Z.E. 40 batteri. Nya ZOE är utrustad med ett 52 kWh batteri, Z.E. 50, som ger en räckvidd på upp till 390 km enligt WLTP*. Därmed har räckvidden ökat med över 20%. Trots ökningen av räckvidden är batteriets storlek oförändrad och således har inte fordonets innerutrymmen påverkats negativt. Z.E. 50 batteriet har även fördelen att batteriet kan leverera en högre spänning vilket bidrar till den nya R135-motorns fina prestanda.

Nya ZOE är den mest mångsidiga och tillgängliga elbilen när det kommer till laddning. Med sin 22 kW-laddningsteknik har ZOE varit den modell som kunnat ladda snabbat på flest publika laddningsplatserna. Nya ZOE kompletteras nu med snabbladdning upp till 50 kW på laddningsplatser som erbjuder likströmsladdning (DC). Likströmsladdningen är särskilt lämplig för längre resor, exempelvis längs en motorväg. Nya ZOE är den enda kostnadseffektiva elbilen som erbjuder både AC-laddning upp till 22 kW och DC-laddning upp till 50 kW.

Med hjälp av skräddarsydda uppkopplade tjänster i MY Renault-appen är det alltid enkelt att hitta den typen av laddningsplats som efterfrågas – hemma, på jobbet, på allmänna platser eller längs motorvägen.

WLTP räckvidd (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure, standardcykel: 57% stadskörning, 25% tätortskörning, 18% motorvägskörning) för ZOE Life. Homologeringsgodkännandet förväntas inom kort.
Vid lanseringen under slutet av 2012 erbjöd ZOE en räckvidd på 150 km vid verklig körning tack vare sitt 22 kWh batteri. Räckvidden översteg med råge den genomsnittliga sträckan för daglig körning inom Europa. När generation två av ZOE lanserades under 2016 utökades modellprogrammet med Z.E. 40 batteriet vars 41 kWh gav en fördubbling av räckvidden till 300 km under verklig körning. På den tiden fokuserade forskningen kring de kemiska aspektarna av lithium-jontekniken för att öka batteriets densitet. Med Nya ZOE låg ingenjörernas fokus på den elektroniska arkitekturen av batteriet och de olika aspekterna av batteriets design. Batteriet har en kapacitet på 52 kWh utan att kräva mer plats. Detta möjliggör en räckviddsökning på 20 %, eller upp till 390 km WLTP*

WLTP räckvidd (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure, standardcykel: 57% stadskörning, 25% tätortskörning, 18% motorvägskörning) för ZOE Life. Homologeringsgodkännandet förväntas inom kort.
LADDNING

Nya ZOE döljer sitt laddningsuttag bakom diamanten som pryder kylargrillen. Ladduttaget rymmer en ”kombo-kontakt” (CSS) som är något större än tidigare uttag. Kontakten består av ett europeiskt standarduttag som kompletteras med en två-pinskontakt för likströmsladdning. Tack vare placeringen i mitten av fordonets framsida förenklas anslutning till offentliga laddningsstationer med fasta laddkablar. Typ-2 uttaget och Caméléon-laddaren är fortfarande tillgängliga för vardagsladdningen. Hemma, på jobbet, på offentliga parkeringsplatser eller längs vägen erbjuder systemet laddning med upp till 22 kW.

Tack vare “kombo-kontakten” kan Nya ZOE snabbladda med likström (DC) upp till 50 kW. Laddstationens fasta kabel ansluts enkelt till tvåpinsuttaget nedanför Typ-2 uttaget.




RENAULT EASY CONNECT

Renault EASY CONNECT tjänster och “kombo-kontakten” på Nya ZOE förenklar laddningsprocessen och ökar tillgängligheten. Oavsett hur din vardag ser ut är ZOE alltid enkel att ladda. I hemmet, på jobbet, på stan, vid matbutiken, biografen, på motorvägen osv. Varje tänkbara scenario ger nog med laddningstid för en betydande förlängning av räckvidden. Vare sig du bor i hus eller lägenhet, Nya ZOE kan ladda fullt på 9 timmar och 25 minuter med en 7 kW laddbox. Du får en trygg laddning över natten och laddningen kan även styras för att anpassa elleverantörer som erbjuder en differentierad prissättning.

När jag laddar hemma får min ZOE 300 km räckvidd inom 8 timmar*. I stadskärnorna finns det ofta flera laddningsmöjligheter. På gatan eller i parkeringshus. Passa på och gör det mesta av laddtiden genom att shoppa under tiden eller varför inte besöka en restaurang? Kopplad till en offentlig 11 kW laddare återfår ZOE upp till 125 km räckvidd inom 2 timmar.* Installationen av laddningsstationer har blivit en konkurrensfördel för butiker och gallerior. Alltfler installerar snabbladdare som ofta är kostnadsfria att använda för kunderna. Passa på att öka räckvidden medan du handlar.

Kopplad till en offentlig 22 kW laddare återfår ZOE upp till 125 km räckvidd inom 1 timme.*

Tack vare dess kraftfulla nya DC-laddare blir laddningen en integrerad del av resan. Semester eller affärer – på varje resa behövs ibland ett vilo- eller matstopp. Tack vare den nya laddningstekniken kan du på en halvtimme ladda nog med energi för att bekymmersfritt klara nästa delsträcka på resan.

Kopplad till en 50 kW laddstolpe laddar min Nya ZOE på en halvtimme nog med energi för en räckvidd på ca. 150 km*.

* Avstånden och laddningstiderna har beräknats utifrån uppmätta räckviddsresultat enligt WLTP-körcykeln. (Worldwide Harmonized Light Vehicles Testing Procedure, standardcykel: 57% stadskörning, 25% tätortskörning och 18% motorvägskörning). Körcykeln ämnar återspegla ett typiskt användande men kan inte förutspå körningen efter att uppladdning skett. Laddningstiden och räckvidden påverkas även av yttre faktorer som yttertemperatur, batteritillstånd, laddstolpens egenskaper, körstil samt aktuell batterinivå




KÖRGLÄDJE

Nya ZOE får en ny motor som är perfekt för livet i den snabba filen. Motorns prestanda förmedlar omedelbart körglädjen som är så typisk för elbilar. Dessutom finns ett nytt körläge specifikt för stadskörning och en mängd assistanssystem för ökad komfort och säkerhet.

Nya ZOE’s förlängda räckvidd optimeras av sin prestanda för motorvägskörning. R135 motorn med en effekt på 100 kW motsvarar 135 hästkrafter i en förbränningsmotor. Dess förbättrade vridmoment erbjuder ännu snabbare acceleration och respons. Körglädjen och komforten förbättras i synnerhet vid motorvägskörning. Vi har inte glömt körning i staden och inom tätorter. Nya ZOE är utrustad med ett nytt körläge som kallas ”B-Mode”. I detta körläge förstärks nedbromsningen av bilen, vilket kräver mindre användning av bromspedalen för att sakta ned bilen.

I det stora hela är Nya ZOE ett resultat av ingenjörernas drivkraft att vilja optimera de grundläggande aspekterna av en elbils funktioner. Den nya generationen ZOE är konstruerad kring en starkt omdesignad plattform för att kunna leverera den senaste elbilstekniken utan att tumma på dess attraktiva pris.

Den nya plattformen möjliggör innovationer på chassit, motorn, batteriet, bromssystemet och mer därtill. Exempelvis har den elektroniska arkitekturen designats om från grunden för att göra plats för en bredd av förarstödssystem. När det kommer till belysningen är ZOE numera till fullo utrustad med LED-teknik oavsett utrustningsnivå. Jämfört med halogen möjliggör tekniken en ökning i ljusstyrka på 75% med motsvarande energiförbrukning.

100 kW motor

Renault erbjuder två olika motorer: 80 kW (R110) introducerades för ett år sedan på den föregående generationen och en ny variant lanserades med Nya ZOE, 100 kW (R135). Ingenjörerna har använt det större batteriet i Nya ZOE (Z.E.50) för att få ut mesta möjliga av den 100 % Renault-motorn. R135 ger mer kraft, mer vridmoment och högre varvtal. Ny ZOE drar fördel av en förbättrad prestanda som ökar dess mångsidighet och körglädje. R135-motorn har ett vridmoment på 245 Nm som gör det möjligt att gå från 80 till 120 km / h på bara 7,1 sekunder, 2,2 sekunder bättre än R110-motorn. Den uppnår nu 0 till 100 km / h på mindre än 10 sekunder. Dessutom har Nya ZOE topphastighet ökat till 140 km / h.

Ny ZOE erbjuder ett nytt körläge, där föraren nästan inte behöver använda bromspedalen. När B-läge är aktiverat, bromsas bilen in avsevärt snabbare när föraren släpper gaspedalen. B-läget gör körningen enklare, särskilt i staden eller i långsam trafik. Teknisk sett följer integreringen av ett nytt bromssystem också en förbättrad känsla när man bromsar. När det gäller D-läge är den särskilt användbar när bilen rör sig i konstant fart, på motorvägen till exempel.

”e-Shifter”

Nya ZOE har uppenbarligen ingen växellåda eller koppling på grund av sin elmotor, men den har fortfarande en växelspak för att växla mellan olika körlägen eller för att vända. Den mekaniska spaken ersätts nu av en elektronisk spak som kallas "e-shifter". Ett enkelt tryck på vredet är tillräckligt för att skicka instruktioner till motordrivsystemet. Det valda körläge visas tydligt på mittkonsolen och på 10” skärmen. Precis som med den automatiska parkeringsbromsen, utökar Nya ZOE den 100% elektriska upplevelsen genom alla dess förarvänliga funktioner.

Nya ZOE är konstruerad med en helt ny elektronisk arkitektur. Tack vare detta kan de senaste ADAS-systemen integreras. Systemens uppgift är att informera föraren, förenkla körningen t.e.x vid parkering och höja säkerheten Systemet läser av vägskyltar längs vägen och visar hastighetsgränserna. Bilen växlar automatiskt mellan hel- och halvljus när ett mötande fordon upptäcks. Systemet varnar för fordon eller hinder som döljer sig i döda vinkeln. Auto Hold funktionen håller bilen stilla när föraren lyfter foten från bromsen.

Föraren varnas med en notifikation i det 10” stora förarklustret om en hastighetsöverträdelse upptäcks. Systemet läser av gällande hastighetsgräns genom kamerateknik och GPS-navigation. Systemet upptäcker om en nödbromsning påbörjas och maximerar då omedelbart bromsverkan för att minska bromssträckan. Filbytesvarnaren använder en visuell återkoppling samt rattvibrationer för att varna föraren om fordonet är på väg att korsa en väglinje av misstag. Förarens rattrörelser analyseras och systemet korrigerar avvikande rörelser i relation till fordonets placering mellan vägmarkeringarna.

PARKERING

EASY PARK ASSIST tar över styrningen. Föraren bibehåller kontrollen över gas och broms. Inbyggda sensorer fram, bak och på sidorna upptäcker hinder runtom bilden. Sensorerna kompletterar backkameran. Tack vare den automatiska parkeringsbromsen behöver man inte tänka på att trycka ned bromspedalen vid start i backe eller när man lämna fordonet. Ytterligare en fördel är att lösningen lämnar plats till utökad förvaring i mittkonsolen men även möjligheten till induktionsladdning av kompatibla smart phones.

Renault EASY CONNECT

Att göra mobilitet med eldrift tillgänglig för så många som möjligt innebär att man erbjuder enkla och roliga körupplevelser, i linje med förväntningarna hos en alltmer kopplad kund-krets. För Renault är elbilen avsedd att förenkla förarens och dess passagerarnas liv.

Renault EASY CONNECT assisterar i våra allt mer kopplade liv. Det kombinerar det nya Renault EASY LINK multimediasystemet och MY Renault-appen, som erbjuder drivrutiner, en rad applikationer och tjänster som är utformade för att följa föraren under hela sin dagliga verksamhet. På en smartphone innehåller MY Renault-applikationen en mängd användbara tjänster för att hantera bilen på distans: kontrollera batterinivå och laddningsstatus, planera laddning, starta eller planera A/C så att det är förberedd innan man ska köra utan att påverka räckvidden samt att hitta laddnings-ställen på en karta.

Vägval och ruttplanering ingår i MY Renault som sammanställer en resväg som anger de mest lämpliga laddpunkterna och för bokning av laddningsstopp samt anger total körtid.

Renault EASY LINKs anslutna navigering gör det möjligt att snabbt och enkelt se den karta som visas på multimediaskärmen i bilen. De närmaste laddstationerna och tillgängligheten vid varje laddställe är tydligt angivna. Kartan har också med trafikinformation i realtid från TomTom och nya funktioner, till exempel Google Search för adresser.

EASY LINK kartor uppdateras regelbundet, automatiskt via funktionen "Map Auto Update".

På 10”-skärmen visas kartan tillsammans med ekomätaren, som ger information om prestanda för regenerativ bromsning och uppmuntrar föraren att optimera fordonets autonomi med miljövänlig körning. Föraren kan välja layout på multimediaskärmen så att inställningar passar varje persons användningsområde.

De anslutna tjänsterna i MY Renault-appen på en smartphone och Renault EASY LINK-systemet i Nya ZOE, har utformats som dagliga verktyg för föraren, under och efter varje resa.
49.5°
0

Renault presenterar ny Zoe

Kommer nu 39 mil på en laddning

Är Abandoned egentligen ett Hideo Kojima-spel?
Internet är rätt övertygat

Tidigare i år dök det upp en trailer för spelet Abandoned. Trailern visade en läskig skog och antydde att det skulle bli något skräckliknande spel. Folk på internet började direkt spekulera i att spelet inte alls kom från någon obskyr nederländsk utvecklare utan att detta egentligen var ett Hideo Kojima-spel. Kojima gjorde något liknande innan Metal Gear Solid V släpptes så helt osannolikt var det ju ej. Så enda sedan trailern visades så har konspirationsteorierna haglat ner kring detta spel och trots att spelets påstådda utvecklare, Blue Box Studio, försökt förneka dem har folk ej gett upp. Folk på internet påstår bland att om man översätter Hideo till turkiska på Google Translate så fick man ordet Kahraman. Studiochefen för Blue Box Game Studio heter Hasan Kahraman, ett namn som också har också samma initialer som Hideo Kojima. Annat är att tweetsen från studion sker ofta mitt i natten här i Europa och då är det ju förmiddag i Japan. Studions anställda använder arkivfoton för sina LinkedIn-profiler och spelets trailer täcker bokstäverna P och T 49 sekunder in i klippet. På Reddit kan man hitta många tankar kring varför detta egentligen är ett Kojima-spel. Den 25:e juni ska Blue Box i alla fall släppa ett interaktivt demo för spelet i PlayStation-affären. Det senaste interaktiva demot i PlayStation-affären var för något som hette P.T. #ögonemoji. Blue Box Game Studio fortsätter dock förneka allting så fram tills de slutar upp med det får man väl ta det hela med en nypa salt och ett leende. Speljournalisten Jason Schreier har gjort en ordentlig djupdykning bland teorierna och är inte helt övertygad längre att Kojima ligger bakom spelet. Om man vill läsa Jasons djupdykning så hittar du den via länken nedan. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Japan ska bygga ett överljudsplan för passagerare
JAXA och flera japanska storföretag i nytt samarbete

Den japanska rymdmyndigheten JAXA har meddelat att man tillsammans med flera av landets företag ska utveckla ett nytt överljudsplan avsett för passagerartrafik. Förutom JAXA så kommer Mitsubishi, Kawasaki, Subaru samt IHI vara inblandade i utvecklingen av nästa generations överljudsplan. Dessutom kommer även Japan Aerospace Exploration Association (JADC) och The Society of Japanese Aerospace Companies (SJAC) medverka i utvecklingsarbetet. JAXA uppger att modellen man siktar på att utveckla ska kunna transportera 36 - 50 passagerare i hastigheter på runt MACH 1,6. Det kan jämföras med Concorden, en flygplansmodell som togs ur drift för snart 20 år sedan, som kunde ta 100 passagerare och hade en topphastighet på Mach 2,04. JAXA har bedrivit forskning om överljudsplan sedan i slutet av 1990-talet. Man säger sig bland annat ha utvecklat teknik som ska ska kunna sänka ljudet på den så kallade ljudbommen med 50 procent jämfört med Concorde-planen. Någon gång runt 2030 förväntas JAXA och de inblandade företagen kunna visa upp resultatet av det arbete som nu ska påbörjas. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsungs Exynos-krets med RDNA 2 väntas presenteras i juli
Dags för rejäl grafikboost i telefonerna

Samsungs Exynos-krets har alltid varit Android-världens svarta får. Systemkretsen har använts primärt i Samsungs flaggskeppslurar och har inte presterat lika bra som varianterna med Snapdragon-krets. Förra månaden bekräftades det att AMD och Samsung kommer samarbeta för att peta in RDNA 2-arkitekturen i Exynos-kretsar, men någon mer information än så erbjöds inte. Nu har mästerläckaren IceUniverse levererat lite information om att Samsungs nya Exynos-krets med RDNA 2 kan komma att presenteras nästa månad. Vad den nya Exynos-kretsen kommer kunna göra är för tillfället okänt, men det finns en hel del potential i och med implementeringen av RDNA 2-grafik i kretsen. Detta skulle göra kommande Samsung-mobiler rätt kompententa när det kommer till spelande, men med tanke på att molnspelande blir allt mer populärt så uppstår frågan om vi verkligen behöver PC-liknande prestanda i en mobil. Hur som helst. Vi håller tummarna att alla våra frågor besvaras nästa månad. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Hybrit-projektet har producerat 100 ton järnsvamp!
På ett fossilfritt sätt

Att producera stål är otroligt energikrävande. Antingen så gör man det i masugn eller så gör man det genom att framställa järnsvamp, så kallad direktreducerat järn. Detta går att göra med naturgas eller kol, men det är inte speciellt härligt för miljön. Tvärtom står framställandet av järn för en väldigt stor del av utsläppen på vår planet. LKAB, SSAB och Vattenfall har i några år nu drivit projektet Hybrit där man istället använder vätgas för att ta fram järnsvampen, något som då blir fossilfritt. Nu rullar pilotanläggningen i Luleå och man kan producera ett ton i timmen och har nu totalt producerat 100 ton. Utsläpp av 170 ton koldioxid har sparats. – Det är ett stort genombrott, för oss och hela den globala järn- och stålindustrin. LKAB är framtidens leverantör av järnsvamp och det här är ett avgörande steg i rätt riktning. Framstegen med HYBRIT ger oss möjlighet att hålla takten i vår omställning och redan 2026 inleder vi övergången till produktion i industriell skala med en första demonstrationsanläggning i Gällivare. När LKAB har ställt om hela sin produktion till järnsvamp möjliggör vi stålindustrins omställning och minskar utsläppen globalt med 35 miljoner ton per år, vilket motsvarar två tredjedelar av hela Sveriges utsläpp, säger Jan Moström, vd och koncernchef LKAB. Målet som de tre bolagen har är skapa en fossilfri kedja från gruva till färdigt stål. Man säger att detta kan minska utsläppen totalt med 10 procent i Sverige. Att kunna skapa fossilfritt stål är alltså en inte helt oviktig del av resan mot en planet med mindre utsläpp. Även om det just nu kostar massor av pengar att forska på detta så verkar själva produktionen inte bli dyrare, i alla fall inte i långa loppet. Själva produktionen är 10-20 procent dyrare, men detta verkar kompenseras av att utsläppen från den vanliga processen kommer att beskattas högre. Men enormt mycket energi måste skapas för att detta ska fungera, när man är klar med omställningen 2045 kommer man att behöva 55 TWh per år. Volvo har sagt att man ska köpa fossilfritt stål till både sina bilar och lastbilar. Tumnagel
47.6°
+
Roger Åberg
0

Paul Rudd kraschar Conans intervju med Bill Hader
För att visa ett klipp

Den 24 juni kommer Conan Ox27Brien avsluta sin pratshow Conan och slutar därmed vara en daglig pratshowvärd. Så den här veckan rundar han av programmet och en av de sista personerna som gästar programmet var Bill Hader. Men mitt i denna intervju dök Paul Rudd upp för att visa ett klipp. Bakgrunden till allt detta är att Paul har visat detta klipp varje gång han gästat programmet sedan 2004 så det var väl inte mer än passande att han lyckades klämma in det några gånger till innan Conan drar till HBO Max. Tumnagel
40.3°
+
Frode Wikesjö
0

MG Marvel R på väg till Sverige
Rimligt prissatt med intressant prestanda

Det klassiska märket MG är inte längre brittiskt utan kinesiskt och ägs i dag av SAIC Motor. De har nu sadlat om till elbilar men de modeller som de har släppt hittills har väl inte varit superspännande direkt. Priserna har dock varit låga, en MG ZS går att få från 1990 kronor per månad. Nu verkar det som att modellen MG Marvel R är på väg och med en lite snyggare front, inredning och bättre prestanda kanske denna kan vara lite mer intressant. Bilen kommer med tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift och med drivning på två hjul får man ok prestanda. 180 hästar gör att man kan ta sig till 100 km/h på 7,9 sekunder. Räckvidden är då 40,2 mil enligt WLTP. Med fyrhjulsdrift blir det roligare, då tar de tre motorerna dig till hundra på 4,9 sekunder. Räckvidden sjunker som väntat något och landar på 37 mil. Båda varianterna har ett batteri på 70 kWh laddning på 90 kW och 5 till 80 procent ska ta 43 minuter. På insidan ser det också lite trevligare ut än i tidigare modeller. Framför näsan finns en digital cockpit på 12,3 tum och i mitten en stor skärm på 19,4 tum. Även den billigaste versionen ska ha värmepump och panoramasoltak. Man ska även få dra med bilen, om än bara 750 kilo. Några svenska priser finns inte ännu, men riktpriset i Europa kommer att vara mellan 40.000 och 50.000 euro. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Bloodborne ser ut att remastras
Till PS5 och PC

Bloodborne släpptes under våren 2015 till PS4 och bara PS4. Spelet blev snabbt en favorit och efter att mer kraftfulla konsoler som PS4 Pro och PS5 släppts sedan releasen har folk bönat och bett om att spelet ska få lite extra kärlek i form av en remaster, eller i alla fall prestandauppdatering. Något sånt har inte levererats, men det har ryktats om att något sådant ska vara på ingång. Och nu har ytterligare ett rykte dykt upp som pekar på att en ambitiös remaster av Bloodborne kommer släppas till PS5 i år och PC senare. Vad den nya remastern av spelet kommer erbjuda är för tillfället okänt, men 4K/60fps är en lågoddsare och helt ärligt räcker det gott och väl för att man ska utforska Yharnam. Det verkar dock att fler ändringar än så kommer implementeras, men vad det handlar om är för tillfället okänt. Hur som helst. Rykten och salt. Om det stämmer och att en ny version av spelet kommer släppas i år så lär vi få höra om det under Playstations nästa State of Play-ström, som väntas hållas i juli eller augusti. Vi håller i alla fall tummarna. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Sugrör som ska stoppa hicka
Hikke sprikke sprauw. Ik geef de hik aan jou

Det finns många huskurer som påstår att de kan få stopp på en pågående hicka. Febers egna husmor, Roger Åberg, påstår till exempel att bita i en citron eller limefrukt har en 99 procent chans att få stopp på hickan. Men hur alla dessa huskurer egentligen fungerar är lite olika för folk. Sugröret HiccAway påstås sig vara en pålitlig lösning som får stopp på hicka 90 procent av gångerna. Detta sugrör kräver att användaren suger riktigt ordentligt för att få i sig drickan då själva sugröret är brett men hålet i bottnen är litet. Detta sugande ska göra att de två nerverna som orsakar hickan stimuleras vilket ska hjälpa hjärnan att återställa sig själv och därmed få stopp på hickandet. Sugöret kostar 14 dollar men är man snål ska man kunna göra en sådan här själv av en McFlurry-sked och då får man ju också en glass på köpet! Tumnagel
36.8°
+
Frode Wikesjö
0

Deltavarianten av coronaviruset anses vara mer smittsam
Kan bli mer dödlig än andra varianter

Världshälsoorganisationen WHO anser att deltavarianten av coronaviruset är den hittills snabbaste varianten av coronaviruset som sprider covid-19. Det gör att denna variant potentiellt är dödligare än de andra varianterna av viruset. Doktor Mike Ryan från WHO sa om deltavarianten under en presskonferens att denna hade potential: "to be more lethal because it’s more efficient in the way it transmits between humans and it will eventually find those vulnerable individuals who will become severely ill, have to be hospitalized and potentially die." Deltavarianten av coronviruset började först spridas i Indien men ska nu finnas i 92 länder, bland annat Sverige. Studier visar att deltavarianten kan vara 60 procent mer smittsam än alphavarianten, den variant som spreds i Europa förra året. Alphavarianten var i sin tur mer smittsam än originalviruset som först började spridas i Kina. WHO anser att det är viktigt att så många som möjligt vaccinerar sig och Ryan säger: "This particular delta variant is faster, it is fitter, it will pick off the more vulnerable more efficiently than previous variants, and therefore if there are people left without vaccination, they remain even at further risk." Tumnagel
28.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Resolution Games hoppar av test av annonser i Oculus
Folk gillade inte att se reklam i spel de betalat för

Facebook tjänar en och annan krona på annonser och förra veckan blev det känt att dotterbolaget Oculus skulle satsa mer på reklam och sånt. Mer specifikt började annonstest för Oculus Quest-titlar och Stockholmsbaserade Resolution Games, som ligger bakom bland annat Bait och Angry Birds VR, var bland de första utvecklarna som anslöt sig till testet. Mer specifikt skulle annonssystemet börja användas i företagets VR-titel Blaston. Detta togs inte emot väl alls. Spelet fick en våg av negativa recensioner där utvecklarna kritiserades för att implementera annonser i ett spel spelarna betalat för. Detta har fått utvecklarna att ändra riktning och har beslutat att inte delta i annonstestet. Tommy Palm på Resolution Games säger detta till The Verge: “We appreciate all of the feedback and thoughts on the Oculus ad test for Blaston and other games that was announced last week. Some good points have been made, and we realize that Blaston isn’t the best fit for this type of advertising test. Therefore, we no longer plan to implement the test in Blaston.” Annonser i Resolution Games-spel kan dock dyka upp igen i framtiden. Mer specifikt i gratisspelet Bait, vilket känns lite mer rimligt än att lägga in annonser i spel man betalat för. Tumnagel
43.4°
+
André Stray
0

IKEA ska öppna småbutiker
Utan några varor

TT rapporterar att IKEA planerar att öppna ett gäng mindre butiker runtom i Sverige i år. Tanken är att dessa mindre butiker ska komplettera de stora varuhusen där kunder ska kunna få hjälp med planering av exempelvis kök eller garderobsinredning samt att beställa hem varor och inte ha några produkter som man kan köpa med sig direkt. Det IKEA vill försöka åstadkomma med dessa butiker är att komma närmare deras kunder i städer och platser där de i dag inte har fysisk närvaro. Den första butiken ska öppnas mot slutet av sommaren i Ingelsta Shopping i Norrköping. Vilka andra platser ska få dessa butiker har inte IKEA avslöjat ännu. Samtliga butiker är en del av ett utvecklingsprojekt så butikerna som nu öppnas till en början ses som temporära. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0

Bruce Wayne ska ratta Maybach-koncept
I kommande filmen om The Flash

Inspelningarna av filmen om The Flash, regisserad av Andy Muschietti, är i full gång. Då läcker det också saker, som att Michael Keaton är med och ska spela Bruce Wayne och Batman. Batman brukar ju köra feta, specialbyggda saker som är svarta. Bruce Wayne däremot får oftast nöja sig med en gnutta mer vanliga bilar, även om de är lyxiga. I filmen om The Flash ska han dock få ratta en riktig goding, nämligen Vision Mercedes-Maybach 6 cabriolet. Det visar bilder tagna på inspelningen. Bilen är otroligt vacker, nästan sex meter lång och så klart eldriven. Under motorhuven hittar man varken motor eller frunk men däremot en del andra små roliga saker. Frågan är om Bruce får dessa att leka med eller om det även kommer att gömma sig lite Batman-leksaker där. Tumnagel
45.7°
+
Roger Åberg
0

Steven Spielberg börjar samarbeta med Netflix
Amblin Partners och Netflix ska göra fler filmer per år tillsammans

Netflix har meddelat att man tecknat ett kontrakt med filmstudion Amblin Partners, företaget som grundats av regissören Steven Spielberg. Kontraktet mellan de båda företagen löper över flera år och ska resultera i ett antal filmer per år. Spielberg har tidigare varit kritisk mot streamingtjänster och bland annat velat blockera dem från att kunna få Oscars. Nu verkar det dock vara annat ljud i skällan från regissören. I en kommentar till det nya samarbetet med Netflix och deras vd Ted Sarandos säger Spielberg: "At Amblin, storytelling will forever be at the center of everything we do, and from the minute Ted and I started discussing a partnership, it was abundantly clear that we had an amazing opportunity to tell new stories together and reach audiences in new ways. This new avenue for our films, alongside the stories we continue to tell with our longtime family at Universal and our other partners, will be incredibly fulfilling for me personally since we get to embark on it together with Ted, and I can’t wait to get started with him, Scott, and the entire Netflix team." Huruvida Spielberg själv kommer att regissera någon av filmerna som Amblin Partners ska göra för Netflix finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det ser mörkt ut för The International i Stockholm
Eftersom esport inte klassas som elitsportevenemang

Valve skriver på sin Dota 2-sajt att det just nu ser mörkt ut att få till esport-turneringen The International (TI10) i Stockholm i augusti i år. Anledningen till det är att turneringen inte kvalificerar sig för samma undantag som andra elitsportevenemang har fått på grund av pandemin. Sveriges idrottsförbund röstade nämligen för några veckor sedan att inte acceptera esport till idrottsförbundet. Arrangörerna hade som enda återstående alternativ att prata med Sveriges inrikesminister för att omklassificera mästerskapet som ett elitsportevenemang men deras begäran nekades omedelbart. We filed an appeal directly with the Swedish government on June 9, but they were unable to provide assistance. On June 14 we followed up asking them to reconsider, and they have so far been unable to offer a resolution. As a result, and in light of the current political situation in Sweden, we have started looking for possible alternatives elsewhere in Europe to host the event this year, in case the Swedish government is unable to accommodate The International - Dota 2 Championships as planned. Så om detta inte ändras skulle alla som försöker skaffa ett visum för resor till Sverige för att tävla i TI10 att nekas vilket ju skulle innebära en ganska sunkig turnering. Så som ett resultat av detta har Valve nu börjat leta efter en annan plats i Europa som kan vara värd för evenemanget i år. Tumnagel
17.5°
+
Frode Wikesjö
0

Aimo bygger elbilsmack i parkeringsgarage
Ladda och utför ärenden samtidigt

Att ladda bilen kan vara trist om det inte finns något annat att göra samtidigt. Möjligheterna till snabbladdning inne i stan är också rätt begränsade än så länge, så alla alternativ är positiva. I september så kommer Aimo Park att öppna vad de kallar för en mack för elbilar inne i Stockholm City. Aimo är kanske mest kände för sin biluthyrning men de har också köpt upp Qpark och har nu en massa parkeringsgarage som de försöker vara kreativa i. I deras garage på Regeringsgatan 109 finns i dag några trötta elbildladdare, men det ska det bli ändring på. Man kommer i sommar att installera några snabbladdare i garaget och till dessa placera en liten personalfri butik som man kan hänga i medan strömmen fylls på. Jag hoppas att projektet faller väl ut för Aimo har parkeringsgarage lite överallt och det vore inte helt fel att få in snabbladdare i dessa. Vad det kommer att kosta att ladda är ännu oklart, men gissningsvis blir det inte jättebilligt. En vanlig elbilsplats i just garaget på Regeringsgatan 109 kostar 6370 spänn per månad. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Facebook släpper Clubhouse-konkurrenten Live Audio Rooms
För livesnack och podcast-streaming

Nu har Facebook lanserat funktionen Live Audio Rooms, en Clubhouse-liknande funktion som företaget först började snacka om i april. Med Live Audio Rooms kan en skara verifierade amerikanska användare skapa ett så kallat "room" dit de kan bjuda in andra att diskutera olika saker. Initialt kommer det att bara vara utvalda användare som kan skapa rooms men alla som vill kan lyssna. Live Audio Rooms går även att använda för denna skara utvalda användare att streama podcasts live. Facebook verkar satsa en hel del på att göra Live Audio Rooms populärt bland sina användare. Rum som skapas kommer att presenteras högst upp i användarens Facebook-flöde vilket kommer att göra det svårt för användare att missa dem. Tumnagel
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kort klipp från Jurassic World: Dominion
Dinotajm

Här har vi ett litet miniklipp från nästa kapitel i Jurassic World-berättelsen, Jurassic World: Dominion. Detta klipp ska ge en liten försmak för en längre variant av detta klipp som kommer visas innan F9 i IMAX-biografer. I klippet får vi se ett gäng dinosaurier som chillar för 65 miljoner år sedan innan vi höll på att klona dem och skit. Jurassic World: Dominion har premiär den 10 juni 2022. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

Färska rykten pekar på att Dead Space återuppstår
Kanske kommer visas upp under EA Play

Dead Space var en herrans bra spelserie som erbjöd en rackarns obehaglig och actionspäckad skräckupplevelse. Sedan EA dödade intresset för spelserien genom att knöka in kilovis med mikrotransaktioner i seriens tredje spel. Nu verkar det som att spelserien kan återvända och Star Wars Squadrons-utvecklarna EA Motive sägs ligga bakom den nya titeln. Huruvida det handlar om en regelrätt uppföljare, remaster remake återstår att se. Enligt snacket kommer spelet visas upp under EA:s spelfest EA Play som drar igång 22 juli. Tumnagel
45.0°
+
André Stray
0

Veronica Maggio vill att vi ska åka tåg
Släpper låt tillsammans med SJ

Veronica Maggio släpper nu låten "Stanna på marken" som hon släpper tillsammans med SJ. Budskapet i låten verkar vara att man ska transporteras via tåg istället för att börja flyga nu när resandet kanske snart börjar bli lite mer normaliserat igen. Här ovanför kan ni lyssna/kolla in Veronica Maggios och SJ:s låt/reklamfilm. På länken nedan skriver SJ lite mer om klimatsmart resande. Tumnagel
67kg
+
Wille Wilhelmsson

Glassen Sitting Bull får behålla sitt namn
Men får ny förpackning

Det svenska glassföretaget Triumf Glass fick förra året motta en del kritik då vissa ansåg att deras glass "Sitting Bull" fått ett stereotypiskt namn. Nu har företaget utrett namnet på glassen och beslutat sig för att behålla det. Företaget uppger dock att man har designat om glassens paket. När de nya paketen skickas ut från fabriken i september kommer de att ha fått ett nytt utseende. Triumf Glass marknadschef Felix Müntzing säger till SVT Väst: "Det vi upplevde att folk reagerade mest på var användningen av figuren i kombination med förpackningen. Vi har gjort om designen och tonat ned den kopplingen nu." Här ovan kan ni kolla in Sitting Bulls nuvarande förpackning. I SVT Västs inslag nedan syns en bild på den nya förpackning och där kan ni även lyssna på när Felix Müntzing snackar lite om namnet på glassen. Tumnagel
77kg
+
Wille Wilhelmsson

Flashback Forever drar ut på turné
Populär podcast blir scenshow

DN rapporterar att den populära podcasten "Flashback Forever" kommer nästa år att börja turnera med en egen scenshow. Flashback Forever leds av Emma Knyckare, Ina Lundström samt "Scroll-Mia" och där diskuteras trådar, personligheter och fenomen på diskussionsforumet Flashback. När gänget drar ut på vägarna nästa år kommer det inte att handla om någon slags live-podd utan det hela ska var en regelrätt scenshow säger Emma Knyckare till DN. Exakt vad Flashback Forevers scenshow kommer att handla om är än så länge oklart. Vilka ställen man kommer att besöka finns det heller inte några uppgifter om än så länge. Här nedanför kan ni lyssna på det senaste avsnittet av Flashback Forever där gänget bland annat diskuterar Flashback-tråden "Dina värsta sociala snedsteg". Tumnagel
121kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu kan du köpa Lupin-kläder
Rätt stiliga sådana!

Netflix och Louvren har slagit sina påsar ihop och gjort lite saker inspirerade av serien Lupin, som nu kommit med en säsong två. Prylarna är rätt fina tycker jag och består av lite tröjor och en keps med orange tag. Man har även gjort en kudde och ett litet bord. Priserna är också ok, inte billigt men inte så att man ramlar av stolen. Tumnagel
63kg
+
Roger Åberg

Elizabeth Olsen äter heta kycklingvingar
Mums mums

Det är dags för Elizabeth Olsen att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hennes karriär samt liv. Tumnagel
84kg
+
Frode Wikesjö

Breitling och Ironman i samarbete
Tävlingen alltså

Sugen på en ny klocka? Vältränad nog för att klara av Ironman? Då är det här något för dig. Breitling och Ironman har nämligen börjat samarbeta och lanserar nu specialversioner av Endurance pro. Två versioner kommer att finnas. En röd som kommer att finnas att köpa för folk och fä och så en version i svart och guld som du måste genomföra tävlingen för att få köpa. Samarbetet är långsiktigt så fler modeller kommer att komma i framtiden. Tumnagel
78kg
+
Roger Åberg

Kolla in turistattraktionen Flygande kyssen
Haka på två jättestatyer upp i luften

Här kan ni kolla in en av Kinas senaste turistattraktioner som man byggt för att locka turister till Wulong Baima Mountain Scenic Area i mellersta Kina. Attraktionen kallas för "Flying Kiss" och består av två jättestatyer som byggts på ett cirka tusen meter högt berg i området. De båda statyerna är försedda med roterande observationsplattformar där turister kan få en hygglig vy över omgivningarna i området. När de båda statyerna når sin högsta punkt ser det ut som om de båda statyerna kysser varandra i luften, därav namnet på attraktionen. Wulong Baima Mountain Scenic Area ligger cirka 2,5 timmars bilfärd från den kinesiska jättestaden Chongqing. Tumnagel
63kg
+
Wille Wilhelmsson

Ett paraply som du kan bära som poncho
Om du inte har några lediga händer

Thanko har tagit fram ett paraply som kan bli en poncho. Det kan ju vara praktiskt om det börjar tokregna och/eller om man inte har några händer lediga att hålla paraplyet i. Nu är det ju så att man potentiellt får offra sin värdighet lite då man inte direkt ser supercool ut med ponchon på. Men man blöt verkar man inte bli i alla fall vilket ju alltid är något. Paraplyet kostar runt 250 kronor. Tumnagel
76kg
+
Frode Wikesjö

Ferrari gör sko med Puma
Spänn fast fötterna!

Puma och Ferrari har gjort en sko tillsammans och det är en rätt snygg en, om man gillar Ferrari. Modellen kallas ION F och ska faktiskt vara framtagen av Puma tillsammans med Ferrari. Modellen saknar snören och har istället ett magnetiskt spänne. Självklart hittar vi Ferrari-loggor och vissa detaljer på skorna har faktiskt lite sportbilskänsla. Finns så klart i rött och svart. Prislappen ligger 410 euro på Ferraris hemsida. Tycker man att det är för dyrt finns det ett gäng andra Ferrari-modeller hos Puma för en mer normal peng. Tumnagel
32kg
+
Roger Åberg

24 sätt att knyta en sko
Om du behöver lite variation

Att knyta skorna är något man lär sig och sedan gör man det på samma sätt år ut och år in. Vill man ha lite mer variation i sitt liv kan man prova några av de här 24 varianterna. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg

Metallica kommer till Copenhell 2022
Enda nordiska spelningen för bandet nästa år

Den danska rockfestivalen Copenhell meddelade idag att man har bokat in Metallica till nästa års festival. Enligt Copenhell kommer det att vara den enda nordiska spelningen som Metallica gör under nästa år. Copenhell ställdes in både i år och förra året. Nästa år blir antagligen en höjdarfestival för de som uppskattar rockband som lirat i över 40 år. Förutom Metallica kommer band som Iron Maiden, Kiss, Judas Priest, Bad Religion och Mercyful Fate att spela på festivalen. Dessutom är även Korn, Hellacopters och ett tiotal andra band klara för den danska rockfestivalen. De flesta biljetterna till Copenhell såldes redan 2020 men ett litet antal biljetter kommer att släppas nästa vecka. Copenhell 2022 kommer att bli en fyradagarsfestival som pågår 15 - 18 juni nästa år. Tumnagel
108kg
+
Wille Wilhelmsson

Få koll på alla typer av espresso-varianter
Med och utan mjölk

Kaffe är gott, speciellt om det är gjort av en bra barista. Tyvärr finns det en helvetes massa espressomaskiner i landet, men väldigt få som verkligen kan hantera dem. Är du på ett ställe med espressomaskin så finns det ett gäng olika varianter du kan få serverade, men vad är det för skillnad på dem egentligen? Tumnagel
91kg
+
Roger Åberg